اصول مدیریت کسب و کار

با افزایش رضایت شغلی کارمندان، کسب و کاری پویا داشته باشیم.!

کارمندان، امروزه در کسب و کارها به عنوان بازوی اصلی و عامل موفقیت آنها، قلمداد می‌شوند. شما اگر در محل کار، کارمندان پویا و راضی داشته باشید، سودآوری شرکت شما چند برابر خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم که 20 روش برای رضایت کارمندان را برای شما بازگو نمائیم. روش‌هایی که اگر آنها را در محیط کار خود انجام دهید، در مدت زمان کوتاهی سودآوری کسب و کارتان را با چشم خواهید دید.

افزایش رضایت شغلی کارکنان؛

افزایش دادن کیفیت زندگی شغلی برای هرکسی مفید است. اولا، افزایش دادن رضایت شغلی با جابجا شدن کمتر کارمندان و غیبت از کار ارتباط دارد که در ملاک رضایت شغلی هستند.
ثانیا، بین افزایش بازدهی و کیفیت زندگی شغلی ارتباط وجود دارد. اما چگونه می‌توانیم بازدهی را افزایش دهیم و در عین حال رضایت شغلی را بیشتر کنیم؟

برای افزایش رضایت شغلی کارکنان خود این 20 روش را در نظر داشته باشید.

۱. تعیین و تمرکز بر هدف؛

ایجاد مجموعه‌ای از هدف‌های اصلی شرکت ایده خوبی است. هدف‌ها به کارمندان انگیزه‌ای برای تلاش، سنجشی برای ارزیابی ایده‌ها و برنامه‌های جدید می‌دهد.
برای انگیزه‌بخشی به کارمندان باید دقیقاً همان اهداف بزرگ و بلند مدتی که در ذهن دارید را به عنوان اهداف اصلی به بقیه تیم منتقل کنید.

تعیین کردن هدف‌های عینی در سطح بالا اما دست یافتنی، کار را چالش انگیز می‌کند ولی استرس را در سطح قابل قبولی نگه می‌دارد.
از کارمندان خود سوال کنید، شرکت را در 10 سال آینده به چه شکل می‌بینند؟ وقتی آن‌ها مشغول فکر کردن راجع به چنین سوالاتی شوند، خواهید دید که رضایت شغلی‌شان نیز بیشتر از قبل می‌شود.

۲. گسترش ارتباطات برای افزایش رضایت شغلی کارکنان؛

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید برقراری ارتباط با کارمندان است. کارمندان زمانی احساس راحتی بیشتری می‌کنند که بدانند در محیط کار چه می‌گذرد، برنامه‌های آینده چه خواهد بود و هر گونه تغییر چگونه بر آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت. ​

همیشه به یاد داشته باشید که هیچ وقت به خاطر ارتباط زیاد کسی به شما خورده نخواهد گرفت، اما نبود ارتباط مطمئناً عاملی برای ناامیدی در محیط کار خواهد بود.
منظور از این جمله این است که هر زمان گمان کردید میزان ارتباط شما کافی است بدانید که در اشتباه هستید، میزان ارتباط شما در شرکت هیچ‌‌وقت کافی نخواهد بود، پس به تلاش خود در این زمینه ادامه دهید.

در نتیجه هرچه ارتباط شما با اعضای تیم‌‎تان بیشتر شود، آسایش آن‌ها در سازمان بیشتر شده و رضایت شغلی‌شان نیز افزایش می‌یابد.

۳. برگزاری جلسات منظم برای مطلع نگه داشتن کارمندان؛

یکی از عوامل کلیدی رشد کسب و کار، برگزاری جلسات منظم کوتاه اما معنی‌دار با کارکنان می‌باشد. تقریباً تمامی شرکت‌های موفق که به‌ سرعت در کسب‌و‌کارشان رشد کرده‌اند، یک وجه مشترک بسیار مهم دارند.
آن‌ها جلسات منظمی برگزار می‌کنند که در آن، تمامی کارکنان با انتشار اطلاعات ایده‌ها و نظرات‌شان به رشد شرکت کمک می‌کنند.

برگزاری جلسات منظم با کارکنان یعنی با تمامی کارکنان ارتباط موثری داشته باشید، اگر روزی فکر کنید که آبدارچی شرکت شما هیچ ایده‌ای برای رشد کسب‌و‌کارتان ندارد، فرصت بزرگی را از دست داده‌اید.
بعضی وقت‌ها بهترین ایده‌ها را از کسانی می‌گیریم که در آن زمینه تخصص ندارند. سر فصل مطالب را بیان کنید و از همه کمک و ایده بخواهید.

۴. تقویت کسب و کار با کمک همکاری تیمی؛

«یک دست صدا نداره»، همه ما این ضرب­ المثل قدیمی که کار گروهی را تشویق می‌­کند، شنیده‌­ایم. یکی از بزرگترین عوامل تعیین کنندۀ موفقیت کسب و کارها، توانایی عملکرد اعضا به عنوان تیم است.

با افزایش رقابت میان کسب و کارها، تشویق روحیه خلاقانه در محل کار برای افزایش تولید و بهره وری و ایجاد ارتباطی سالم میان کارکنان، اهمیت خاصی پیدا کرده است.

کار کردن در شرایط گروهی کمک می‌کند که کارکنان سریع‌تر و موثرتر باشند.

همکاری تیمی همچنین باعث می‌شود که اعضا مسئولیت پذیرتر باشند و این امر به افزایش انگیزه آن‌ها و بالا رفتن سطح درگیری شغلی کمک می‌کند. همچنین باید گفت تفکر جمعی باعث می‌شود که خلاءهای تفکر فردی پر شوند.

۵. ارائه محیط کاری مثبت؛

یک محیط کاری پر انرژی و مثبت می‌تواند انگیزه خوبی برای ادامه کار باشد، زیرا برای رضایت کارکنان، سلامت و حتی بهره‌وری در کار، اهمیت  زیادی دارد.
محیط کار شما باید دارای ویژگی‌هایی باشد تا شما در آن احساس آرامش و رضایت مندی داشته باشید. گاهی اوقات، برخی افراد از محل کار خود راضی نیستند و محیط کار به آنها، استرس شدید وارد می کند.

چند پیشنهاد برای ایجاد محیط کاری مثبت و پر انرژی

به نظر می رسد که یک محیط کاری پر انرژی و مثبت می تواند تاثیر زیادی بر روحیه افراد در محل کار داشته باشد. چند پیشنهاد برای ایجاد محیط کاری مثبت عبارتند از:

حقیقت را بگویید؛

نبود شفافیت در محدوده نقش و همین‌طور انتظارات از افرادِ درون سازمان، مشکلِ بسیار بزرگی است که کارمندان جدید و قدیمی همواره با آن مواجه بوده‌اند.
نبود شفافیت در سازمان مشکلات بسیار بزرگی را در دراز مدت برای سازمان ایجاد می‎کند. زمانی که میان اهداف سازمان و فعالیت‌هایی که توسط اعضای تیم به طور روزانه انجام می‌شود هماهنگی وجود نداشته باشد، امکان ندارد که سازمان در تحقق اهدافش موفق شود.. ​

ارتباطی باز داشته باشید؛

عدم ارتباط بین کارکنان و یا فضای بسته کاری می تواند در محیط کار تاثیر گذار بوده و ناامید کننده باشد. حفظ خطوط ارتباطی برای کارمندان و کارفرمایان، در محیط کار بسیار مهم است. این موضوع،  به کارکنان کمک می کند تا اعتبار خود را حفظ کرده و احساس رضایت مندی داشته باشند.

به این ترتیب، آن ها پی می برند که دیده و شنیده شده و مورد توجه قرار می گیرند. این نکته که، ایده ها و عقیده های آن ها به سازمان کمک می کند، می تواند روحیه کار  را در محل کار  به طور قابل توجهی افزایش دهد.

کارکنان را تحسین کنید؛

به جای تمرکز بر اینکه یک دپارتمان یا کارمند چه کار اشتباهی انجام می‌دهد، بر روی کارهایی که درست انجام می‌دهند تاکید کنید. "تحسین کردن" یک تاکتیک رایج در مدارس موفق است.

تحسین کردن به جرات یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در روحیه کارکنان و بالابردن انگیزه همکاری و بهتر کارکردن آنان می‌باشد. 
حتی اگر بصورت یک تشکر کوتاه باشد ایجاد انگیزه فراوانی در فرد می‌کند، و این فرد احساس مفید بودن و موثر بودن در محیط کار را لمس می‌کند.

۶. ارائه مکانی برای استراحت؛

بعد از کارکنان شما، اتاق استراحت شرکت به احتمال زیاد ارزشمندترین دارایی شما است. با فراهم کردن کافی‌شاپ‌ها، کتابخانه ها، مناطق آرام برای زمان بیکاری و یا مکان‌های دیگری که کارکنان می‌توانند چند دقیقه وقت صرف کنند، می‌تواند آن‌ها را تشویق به لذت بردن از محل کار خود کند. ​
داشتن جایی برای رفتن، دور از میز کار خود، به کارمندان دلیلی برای بلند شدن و حرکت می‌دهد، که به هر دلیلی خوب است.

علاوه بر این، منجر به سطح بالاتری از رضایت کارمندان می‌شود. مزایای فراهم کردن اتاق استراحت از کم شدن زمان کار کارکنان به دلیل بیرون رفتن برای گرفتن قهوه و یا چای قبل از جلسه گرفته تا غیبت کم‌تر در محل کار، می‌تواند سطح پویایی شرکت شما را بالا ببرد.

۷. افزایش تعامل کارکنان​؛

 کارکنانی که احساس می‌کنند در شرکت مشارکت دارند، نسبت به شرکت وفادارتر هستند و از شغل خود راضی‌تر خواهند بود به طور مثال می‌توانید ترتیب رویدادهایی را بدهید تا کارمندان در آن شرکت داشته باشند.
این رویدادها می‌تواند یک ورزش تیمی باشد و یا یک سانس از سینما را رزرو کنید و یا یک جلسه میان وعده ساده در دفتر شرکت برپا نمایید.

۸. ارائه فرصت‌های رشد با برگزاری کلاس‌های آموزشی؛

شما می‌توانید با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کارمندان، زمینه‌ای برای رشد مهارت آن‌ها فراهم نمائید. آموزش‌هایی را انتخاب کنید که همسو با ارزش‌های شرکت شما باشند و از اهداف دپارتمان‌های شما پشتیبانی کند. ​

زمانی که فعالیت‌های آموزشی مربوط را برنامه‌ریزی می‌کنید، با مربیان حرفه‌ای و خبره کار کنید و زمان و منابع لازم برای شرکت کامل در آموزش را برای کارکنان فراهم کنید.
زیرا این امکانات باعث حداکثر افزایش مهارت آنها در آموزش میشود که بیش‌ترین سودآوری را برای شما خواهد داشت.

۹. ارائه پاداش و مزایا برای افزایش رضایت شغلی؛

بیمه، مرخصی‌های تشویقی، ساعات کار انعطاف‌پذیر، کمک‌هزینه پارکینگ، حمل و نقل عمومی، بن‌های تخفیف خرید، همگی این‌ها مزایای نسبتاً استاندارد هستند.

برای اینکه یک شرکت واقعاً برجسته باشد و استعدادهای برتر را جذب کند، می‌توانید با ایجاد یک رقابت کاری مناسب بین کارمندان و تسهیلات تشویقی بیشتر باعث افزایش رضایت شغلی کارکنان باشید.

۱۰. احترام، شاه کلید رضایت شغلی کارکنان؛

همه کارکنان می­‌بایستی احساس کنند که کرامت و احترام آنان در محیط کار حفظ می­شود. این امر در مورد کارکنانی که در سطوح میانی و یا پایین­ تر قرار دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است.
زیرا می‌تواند موجب احساس رضایت‌مندی از محل کار، ایجاد اعتماد به نفس و بهبود عملکرد کاری آن‌ها شود. حتی اعضای جوان یک تیم نیز شایسته این هستند که با آن‌ها با احترام برخورد شود.

از کارفرمای خود چه می‌خواهید؟ پاسخ‌ها عبارتند از:

​​​​​​کار هیجان‌انگیز: داشتن ترکیب مناسبی از چالش‌ها.

​​​​​​​​امنیت: دانستن اینکه شغل دائمی خواهد بود.

​​​​​​​​پرداخت: به طور منظم دستمزد ها پرداخت شود.

​​​​​​​​آموزش: فرصت‌هایی برای یادگیری مهارت‌های جدید و گسترش افق‌های شخصی.

شرایط: یک محیط کاری خوب.

​​​​​​​​حقیقت: ارتباط ساده و صادقانه برای مسائل روزمره و بلند مدت.

۱۱. ارائه مسئولیت یک پروژه به کارکنان؛

به کارکنان خود مسئولیت دهید و اجازه دهید از آن استفاده کنند، یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که افراد برای پیشرفت در مسیر شغلی خود دارند این است که به آن‌ها مسئولیت داده می‌شود. اما ابزاری برای دستیابی درست به هدفی که مسئولیت آن‌ها است داده نمی‌شود و نمی‌توانند به طور دقیق مسئولیت خود را انجام دهند.

وقتی افراد را مسئول یک پروژه می‌کنید، باید به آن‌ها اجازه دهید تا برای موفقیت در آن پروژه تلاش کنند زیرا این امر باعث افزایش رضایت شغلی کارمندان می‌شود.

۱۲. یافتن سبک مدیریت پروژه در کارمندان؛

به کارمندان خود اجازه دهید مسیر خود را به سمت اهداف مدیریت درست طراحی کنند، زیرا همه یک پروژه را به یک شکل مدیریت نخواهند کرد.
همچنین پیدا کردن سبک مدیریت پروژه یک فرآیند است و تشویق کارکنان برای یافتن سبک مدیریت پروژه خود یک مزیت منحصر به فرد است.

۱۳. به رسمیت شناختن کارکنان؛

به رسمیت شناختن کارکنان، از همبستگی و عزت نفس آن‌ها در محل کار پشتیبانی می‌کند. به رسمیت شناختن یک نکته در ایجاد یک محیط روانشناختی محسوب می‌شود که کارکنان احساس می‌کنند می‌توانند بازخورد ارائه دهند و نظرات متفاوتی را به اشتراک بگذارند.

همچنین باید گفت کارکنان شما فقط تعهد کارهای شرکت شما را ندارند. آن‌ها علایق، روابط و تعهداتی خارج از دفتر شما دارند و تمایل به تایید و حتی تشویق آن‌ها در این تعهدها راهی خوب برای افزایش رضایت شغلی است.

۱۴. درک مشکلات کارکنان؛

این حقیقت را باید پذیرفت که کارکنان‌تان هم مشکلاتی دارند. این مشکلات می‌تواند به عوامل درونی، خانوادگی و اجتماعی باز گردد و عموما راه حل کلی برای آن وجود ندارد.
اما شما می‌توانید با رعایت نکاتی در سازمان خود از بی‌انگیزه شدن کارمندان جلوگیری کرده و در آن‌ها ایجاد اشتیاق نمایید.

در نظر داشته یاشید شما قرار نیست به مشاور خانواده، روانپزشک، پشتیان یا چیز دیگری تبدیل شوید. شما همچنان یک مدیر هستید و باید اوضاع را تحت کنترل خود داشته باشید.

۱۵. کارمندان شما علایق، خانواده و دوستانی دارند؛

کارمندان حتی اگر در کارشان موفق هستند، ضروری است که با زندگی خصوصی موفقی همراه باشند. فراموش نکنید که شغل فقط ابزاری برای گذران زندگی است و نه تمام آن.

تعادل بین این دو کمک می‌کند تا همواره در مسیر پیشرفت گام برداشته و در نتیجه هرگاه در شغل پیشرفت کنند بر زندگی‌ اثر مثبت دارد و بلعکس.
به کارمندان‌تان اجازه دهید حداقل هفته‌ای یک یا دو بار کمی زودتر محل کار خود را ترک کنند و با خانواده و دوستان خود به تفریح پردازند.

این کار کمک می‌کند تا از استرس‌های روزمره رها شوند. گاهی بعد از یک دوره کاری سخت، مسافرتی کوتاه دو یا سه روزه در پایان هفته می‌تواند، آرامش بخش باشد این فقط یک پاداش ساده است.

۱۶. خلق لحظاتی لذت بخش برای کارکنان؛

بندرت پیش می‌آید که کارکنان فقط کارهای مورد علاقه‌شان را در حرفه خود انجام دهند، آن‌ها مختارند که وقت‌های آزاد خود را مدیریت کنند. بهتر است زمان‌هایی را به انجام دادن کارهای مورد علاقه‌شان اختصاص دهید.

اگر فردی شصت درصد از زمانش را احساس مثبت و چهل درصد احساس منفی داشته باشد، انسانی شاد در نظر گرفته می‌شود. شما باید تقویم و برنامه کاری کارکنان را طوری تنظیم کنید که بین لحظات شاد و غیر شاد تعادل برقرار باشد.

۱۷. تشویق کارکنان روی تلاش‌های شخصی؛

ارائه فرصت مطالعاتی به کارکنان برای دنبال کردن علایق شخصی‌شان، همچنین زمانی برای تحقیق در مورد پروژه‌های خاص یا دیگر موقعیت‌های یادگیری مهارت‌های جدید، به آن‌ها این اجازه را می‌دهد که بخش متفاوتی از مغز خود را نسبت به وظایف کاری که انجام می‌دهند، تمرین دهند.
همچنین به آن‌ها این شانس را می‌دهید که مسیر جدیدی برای پیشرفت از طریق وظایف کاری برای‌شان ایجاد شود.

۱۸. حذف موانع شغلی کارمندان؛

موانع شغلی همیشه به آسانی قابل‌ تشخیص نیستند. گاهی مانع به علت یک برنامه‌ی کاری دست‌نیافتنی، چهارچوب زمانی، مدت زمان طولانی یک پروژه و حتی کمبود وسایل حمل‌ونقل است.
دلایل متفاوت برای وقوع موانع شغلی وجود دارد، اما شما با حفظ امیدواری و انگیزه می‌توانید، موانع شغلی کارمندان را از میان بردارید و ابزارهای مناسبی را برای انجام وظایفشان به آنها دهید.

۱۹. دریافت بازخوردها؛

ببینید در محل کار چه می‌گذرد، به آنچه کارمندان می‌گویند گوش دهید، بازخوردها را بخوانید و تصدیق کنید که نگرانی‌های آن‌ها را شنیده‌اید. اگر شما مشکلات آن‌ها را مشاهده می‌کنید و هیچ کاری انجام نمی‌دهید، نیازی نیست که اصلاً نظرسنجی‌ها را جمع‌آوری کنید.

۲۰. ارزیابی رضایت شغلی؛

مساله رضایت شغلی کارکنان یکی از موضاعات مهم در هر سازمان می‌باشد که مدیران بایستی به آن توجه داشته باشند.
بدون شک عواملی که پیشتر گفت شد در رضایت شغلی موثر است که مدیر هر سازمان باید با توجه به اهمیت هر کدام از عوامل آن‌ها را مدنظر قرار داده و در جهت ارتقائ رضایت شغلی کارکنان سازمان به کار گیرد.

مشارکت با شادی و رضایت کارمندان بخش بزرگی از موفقیت برای کسب‌وکار شما خواهد بود. راه‌های مختلفی را که می‌توانید رضایت شغلی تیم‌تان را افزایش دهید، به کار برده و مطمئن باشید با افزایش رضایت کارمندان، کسب و کار شما به بالاترین سودآوری خود دست خواهد یافت.

سخن پایانی...

ایجاد انگیزه در حفظ بهترین کارکنان و الهام بخشیدن به سایر کارکنان به منظور ارتقای جایگاه خود، نقشی کلیدی دارد.

اگر به طور مداوم در روند افزایش انگیزه کارکنان خود و افزایش روحیۀ آن‌ها مشارکت نداشته باشید، میزان بهبود کیفی بالایی را در شرکت خود تجربه نخواهید کرد، زیرا بسیاری از کارکنان انگیزه خود را از دست داده و به دنبال موقعیت‌های بهتر شغلی خواهند رفت.

بنابراین علاوه بر اینکه به ایجاد محیط کاری مناسب فکر میکنید به فکر استخدام کارمندانی باشید که محیط کاری شرکت را به مکانی دل انگیز برای کار تبدیل می‌کنند.

توصیه می‌کنیم به سایت کارلیب به آدرس karlib.com ، مراجعه کنید و آگهی استخدام خود را منتشر کنید و از مزایای خدمات کاریابی آنلاین آن، بهره مند شوید.
کارلیب علاوه بر انتشار آگهی استخدام در وب سایت خود آن را در سرویس خبرنامه و کانال‌های پر بازدید خود نیز منتشر می‌کند.

اما سرویس اصلی پلتفرم کارلیب که آن را از پلتفرم‌های استخدامی دیگر متمایز کرده است، برگزاری آزمون و گزینش کارجویان به صورت آنلاین است.
در حقیقت کارفرمایان می‌توانند اولین مصاحبه و گزینش خود را به صورت آنلاین در سایت کارلیب انجام دهند.

اما این خدمات به همین جا ختم نمی‌شود، شما می‌توانید تمامی رزومه‌ها و افراد گوناگونی که از سایت‌ها و کانال‌های استخدامی دیگر جمع آوری کرده‌اید را دعوت کنید تا به صفحه آزمون شما در کارلیب مراجعه کنند تا اولین قدم برای مصاحبه و گزینش از کارجویان را بردارید.

و خبر خوب اینکه اگر دانش طراحی این آزمون‌ها را ندارید، اصلاً نگران نباشید، کارلیب به گونه‌ای طراحی شده تا شما بتوانید از متخصصان این پلتفرم استفاده نمائید، تیم تخصصی کارلیب، آزمون‌های استخدامی استانداردی را با توجه به نیاز شما، طراحی و برگزار می‌کند.

واحد محتوا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • ثنا رضایی
    ۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۸:۳۴

    ممنون از مطلب خوبتون. همانطور که در بخشی از مقالتون هم اشاره کردید، دادن پاداش انگیزه کارمندان را بیشتر میکند اما این کار باید به دور از تبعیض و منصفانه صورت بگیرد چون در غیر اینصورت اتفاقا نتیجه عکس میدهد.

  • محمد میر
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۵

    Awli bood

  • جلال گودرزی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۰۰

    هزینه مشاورتون چنده؟

  • رضا صابری
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۲۵

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  • رحیم آزاد
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۵

    محتوا خوبی بود

  • یدالله بیگی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۳۰

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  • علیرضا هخامنش
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۰

    بیشتری بنویسین لطفا

  • عبدالحسین قاضی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۵۰

    حرف نداشت👌🏻

  • غلامحسین مقدم
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۵

    اکانت اینستا هم دارید؟

  • سعید قشقایی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۱۰

    مطلب خوبی بود

  • محمدحسن جمالی
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۵۵

    خیلی خوب بود