استخدام و منابع انسانیکارفرما

راهنمای استخدام برنامه‌نویس backend و frontend

وقتی تمام کارهای فیزیکی موردنیاز کسب‌وکار خود را به اتمام رساندید؛ نیاز به تأسیس یک وب‌سایت برای ارائه محصولات و خدمات خود در دنیای اینترنت دارید. وب‌سایتی که هم از نظر ظاهری کامل باشد و هم کارآمد. برای داشتن چنین وب‌سایتی باید به استخدام برنامه‌نویس فکر کنید.

هر وب‌سایت، جنبه‌ای بیرونی دارد که در تعامل با مخاطب یا کاربر است، از طرفی در قسمت دیگر نیز، چرخ دنده‌های درونی سایت هستند که در دید مخاطب قرار ندارند و نحوه کارکرد سایت را تعیین می‌کنند.
هر کدام از این قسمت‌ها، باید با زبان‌های مختلف و کدهای متفاوت نوشته شوند. برای هریک از این قسمت‌ها، برنامه‌نویس متخصصی مورد نیاز است. در ادامه این مطلب راهنمای استخدام برنامه‌نویس (backend) و (frontend) قرار دارد. با مطالعه نکات ذکر شده می‌توانید بهترین توسعه‌دهنده وب را استخدام کنید.

راهنمای استخدام برنامه‌نویس backend و frontend

معنی فرانت‌اند (frontend) و بک‌اند (backend)

حتما بارها و بارها کلمۀ فرانت‌اند و بک‌اند شنیده‌اید ولی معنی آن‌ها را نمی‌دانید. به خودتان سخت نگیرید! در ادامه این دو کلمه را به ساده‌ترین شیوه ممکن برای شما توضیح داده‌ایم.

فرانت‌اند چیست؟

فرانت‌اند (frontend) همان قسمتی از سایت است که یک مخاطب به محض ورود به آن مشاهده می‌کند، یا چیزی که به نام رابط کاربری یا «UI» نیز شناخته می‌شود. در واقع قسمتی از سایت است که مخاطب آن را مشاهده کرده و تجربه می‌کند. شامل رنگ‌ها، دکمه‌های مختلف، منوها و... . این بخش از سایت به عنوان سمت کلاینت نیز شناخته می‌شود.

یک رابط کاربری خوب، علاوه‌بر اینکه زیبایی را به ارمغان می‌آورد، ارزش محصولات یا خدمات شما را نزد مخاطب بالا برده و جنبه قابل ‌اعتمادی به آن می‌بخشد. از طرفی UI خوب، فردیت و شخصیت یک برند را بالاتر برده و ارزشمندتر می‌کند.

بک‌اند چیست؟

بک‌اند (backend) که به نام سمت سرور یا server-side شناخته می‌شود، آن روی دیگر وب‌سایت است. این قسمت در دید مخاطب و در تعامل با او نیست. وظیفه سمت بک‌اند ذخیره و سازمان‌دهی داده‌ها و حصول اطمینان از این است که تمام اتفاقات و رویدادهای سمت مخاطب به خوبی پیش می‌روند.

اساساً هر چیزی که در پشت صحنه یک سایت اتفاق می‌افتد را می‌شود به بک‌اند نسبت داد. بک‌اند مغز و منطق سایت است. توسعه‌دهندگان این بخش، جهت ذخیره و اعمال تغییراتی چون بازیابی، حذف و... روی داده‌های سایت با دیتابیس‌های مختلف کار می‌کنند. جهت بهینه‌سازی کارایی سایت و انجام عملیات‌های منطقی در آن نیاز به استخدام یک توسعه‌دهنده یا برنامه‌نویس بک‌اند دارید.

راهنمای استخدام برنامه‌نویس backend و frontend

زبان‌های مورداستفاده در برنامه نویسی 

هر یک از متخصصین فرانت‌اند و بک‌اند، کار خود را با یک زبان برنامه‌نویسی پیش می‌برند. آشنایی با زبان‌های مختلفی که برای این امور مورداستفاده قرار می‌گیرند، به شما کمک می‌کند، بهترین متخصص را با توجه به نیازهای وب‌سایت خود برگزینید:

زبان برنامه نویسی توسعه‌دهندگان فرانت‌اند 

برنامه‌نویسان فرانت‌اند از زبان‌های مختلفی استفاده می‌کنند که از سایتی به سایت دیگر متفاوت است، اما سه زبان عمومی وجود دارد که توسط تمام مرورگرهای وب قابل‌درک هستند:

  • CSS
  • HTML
  • Java Script

امروزه هسته اصلی هر سایتی که می‌بینید با یکی از این زبان‌ها ساخته شده. البته در بیشتر موارد سایت‌ها به طور مستقیم از طریق این زبان‌ها ساخته نمی‌شوند، بلکه در تهیه آن‌ها از فریم‌ورک‌های ساخته شده با این زبان‌ها استفاده می‌شود.
برخی از رایج‌ترین فریم‌ورک‌ها یا چارچوب‌های مورداستفاده در ساخت سایت‌ها، «Angular» و «Bootstrap» و همچنین کتابخانه‌های جاوا اسکریپت مانند «JQuery» و پسوندهای «CSS» مانند «Sass» و «Less» هستند.

زبان برنامه نویسی توسعه‌دهندگان بک‌اند

برنامه‌نویسان بک‌اند باید زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور را به خوبی بلد باشند. محبوب‌ترین این زبان‌ها شامل «PHP» ،«Ruby» ،«Python» ،«Node js» و «Java» هستند.
توسعه‌دهندگان بک‌اند، همچنین باید در کار با پایگاه داده‌هایی مانند «MySQL» ،«Oracle» و «SQL Server» تبحر داشته باشند.

مهارت‌ها و وظایف برنامه‌نویس 

حال که با زبان‌های مختلف مورداستفاده در توسعه وب آشنا شدیم، بهتر است ببینیم یک توسعه‌دهنده وب در سمت سرور یا کلاینت، چه مهارت‌هایی باید داشته باشد و وظایف او چیست؟ با در نظر گرفتن نیازهای خود، به نکاتی که در ادامه ذکر می‌شوند نیز توجه داشته باشید:

مهارت‌های موردنیاز برای استخدام برنامه‌نویس فرانت‌اند

توسعه‌دهندگان Front-End از زبان‌های نشانه‌گذاری مانند «HTML» و «CSS» استفاده می‌کنند، اما اشتباه است اگر بگوییم این‌ها همه ابزاری هستند که آن‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند.
تبحر در استفاده از JavaScript یکی از مهارت‌های اساسی برای توسعه‌دهندگان فرانت‌اند است. این زبان برای ایجاد تعامل پویا با کاربر استفاده می‌شود.

علاوه‌بر آشنایی با فریم‌ورک‌های مختلفی که در بخش زبان‌ها گفتیم و روش کار با هر یک، فن‌آوری‌ها و مهارت‌های بسیار دیگری وجود دارند که یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند برای استخدام باید داشته باشد:

  • طراحی تعاملی.
  • آشنایی با آژاکس «AJAX».
  • ابزارهای توسعه‌دهنده مرورگر.
  • تست/ اشکال‌زدایی در یک «IDE» یا محیط برنامه‌نویسی.
  • گرافیک ۲ بعدی و ۳ بعدی.
  • آشنایی با «UI» و «UX».
  • سئو یا بهینه‌سازی موتور جست‌وجو.
  • سازگاری بین مرورگر.
  • گیت‌های کنترل نسخه.
  • کارایی سایت.
  • خط فرمان.
  • و...

از طرفی، توسعه‌دهندگان فرانت‌اند، روی ظاهر سایت کار می‌کنند؛ بنابراین مهم است با ابزارهای گرافیکی مانند PhotoShop و Sketch ،Figma و... آشنا بوده و در کار با آن‌ها مهارت داشته باشند.
همچنین خوب است برای استخدام برنامه‌نویس فرانت‌اند در نظر داشته باشید که او با خرید هاست و دامنه نیز آشنا باشد. در ادامه چند مورد مهم از مهارت‌های استخدامی موردنیاز بالا را، کمی باز تر می‌کنیم:

1. طراحی تعاملی یا Responsive design

هریک از ما برای دسترسی به وب از دستگاه‌های مختلفی مانند لپ‌تاپ، گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها استفاده می‌کنیم. استفاده از این دستگاه از نظر اندازه صفحه‌نمایش و عمودی یا افقی بودن آن و... متغیر است. امروزه تمام وب‌سایت‌ها به سادگی با هر دستگاهی هماهنگ شده و در هر صفحه نمایشی به خوبی می‌گنجند.

یک برنامه‌نویس فرانت‌اند حرفه‌ای باید بداند راه اندازی وب‌سایت چگونه است و چگونه باید آن را بهینه ‌سازی کرد که در مورد اندازه صفحه، نسبت‌ها و جهت‌گیری‌ها، منعطف باشد. بنابراین یکی از مهم‌ترین نقش‌های یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند، درک اصول طراحی تعاملی و نحوه پیاده‌سازی آن‌ به وسیله کدگذاری است.

راهنمای استخدام برنامه‌نویس backend و frontend

2. تست/ اشکال‌زدایی در IDE

آزمایش و بررسی، فرایند مهمی از هر پروژه جهت جلوگیری از بروز مشکلات مختلف است. به عنوان کسی که می‌خواهد یک برنامه‌نویس فرانت‌اند استخدام کند، مهم است که بدانید توانایی تست و اشکال‌زدایی کدها از مهارت‌های ضروری و لازم برای یک توسعه‌دهنده است.

3. طراحی ۲ بعدی و ۳ بعدی

رابط کاربری سایت می‌تواند شامل جزئیات گرافیکی پویا و تعاملی یا تجسم‌های ذهنی شما باشد، حتی گاهی اوقات ممکن است بخواهید گرافیک سه بعدی نیز داشته باشید.
توسعه‌دهندگان فرانت‌اند باید روش‌های مناسب برای پیاده‌سازی این تجسمات و جزئیات را با استفاده از کتابخانه‌های «SVG» یا «JavaScript» بدانند. اگر پروژه شما به طور خاص به گرافیک سه بعدی نیاز داشته باشد، استفاده از «X3D» یا کتابخانه مشابه، می‌تواند مناسب باشد.

4. کنترل نسخه

برنامه‌نویسی برخلاف آنچه به نظر می‌رسد فرآیند بسیار پیچیده‌ای است. بروز مشکل در یکی از خطوط برنامه ممکن است کل پروژه را دچار مشکل کند. در برنامه نویسی فرانت‌اند نیز به همین گونه است.
کنترل نسخه، فرآیند ردیابی و کنترل تغییرات کد منبع است. به این منظور که در صورت بروز هرگونه مشکل، برنامه‌نویس مجبور نباشد از ابتدا آغاز کند.

این ابزار می‌تواند تغییرات ایجاد شده در گذشته را ردیابی کند تا بتوانید به نسخه قبلی کار خود برگردید و بدون خراب کردن همه چیز متوجه اشتباه مذکور بشوید.
اگر می‌خواهید برنامه‌نویس فرانت‌اند شما بدون مشکل و در کمترین زمان، مراحل تهیه «UI» سایت را پیش ببرد، اطمینان حاصل کنید که کار با این ابزار را بلد باشد.

5. آشنایی با سئو

اگر می‌خواهید مخاطبان اینترنت یا مخاطبان خاص را هدف قرار دهید، توسعه‌دهندگان با استفاده از تکنیک‌های سئو می‌توانند یافتن سایت شما هنگام جستجو را به این منظور آسان‌تر کنند.
توسعه‌دهندگان «Front-End» باید بدانند که چگونه اصول «SEO» را در نشانه‌گذاری وب به کار ببرند تا وب‌سایت شما در لیست نتایج جست‌وجو بالا بیاید.

مهارت‌های موردنیاز برای استخدام برنامه‌نویس بک‌اند

توسعه‌دهندگان «Backend» باید نقادانه فکر کنند. این افراد اغلب سیستم‌هایی را برای نحوه تعامل کاربر با وب‌سایت طراحی می‌کنند. کار یک توسعه‌دهنده بک‌اند، پاسخ به این سوالات است:

  • اطلاعات در کجا ذخیره می‌شوند؟
  • آیا به صورت ایمن ذخیره شده‌اند؟
  • اگر بازدید سایت یک شبه ۱۰ برابر شود، آیا سایت می‌تواند بدون خرابی کار کند؟
  • چگونه می‌شود ویژگی جدیدی را بدون ایجاد اشکال در عملکرد فعلی به وب‌سایت اضافه کرد؟
  • و...

به همین منظور یک برنامه‌نویس بک‌اند باید:

  • حداقل در یکی از زبان‌های بک‌اند کاملاً ماهر باشد.
  • دانش کافی در زمینه «front-end» داشته باشد تا بتواند با تیم «front-end» ارتباط برقرار کند.
  • وی باید مهارت مدیریت محیط میزبانی و پایگاه داده را داشته باشد.
  • آشنایی لازم و توانایی کار با گیت‌های کنترل نسخه را داشته باشد.

بنابراین برای استخدام برنامه‌نویس بک‌اند، در نظر بگیرید که او:

1. یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی توسعه‌‌وب را بلد باشد؛

یک برنامه‌نویس بک‌اند، منطق سرور را برای کار با اجزای خارجی و ظاهری سایت تنظیم می‌کند. برای اجرای این منطق، او باید از زبان‌های سمت سرور استفاده کند. بهترین‌های این زمینه شامل موارد زیر هستند:

  • Ruby
  • Python :
    نیاز به کدگذاری را بسیار کاهش می‌دهد و به دلیل وجود ماژول‌های ثالث از کاربرد بالایی برخوردار است.
  • PHP
  • Java

2. دانش جامعی درباره پایگاه داده‌ها داشته باشد؛

یک برنامه‌نویس بک‌اند باید با جمع‌آوری و بازیابی اطلاعات در پایگاه داده آشنا باشد. در حال حاضر توسعه سمت سرور روشی استاندارد برای کنترل دسترسی به آن اطلاعات، از جمله ذخیره‌سازی و بازیابی است.
برای استخدام یک برنامه‌نویس بک‌اند خوب، توانایی‌های وی در کار با پایگاه داده را به خوبی بسنجید.

3. مدیریت سرور؛

سایت شما برای رسیدگی به تمام داده‌های مشتری و محصول به یک پایگاه داده نیاز دارد. یک پایگاه داده محتوای سایت را در ساختاری ذخیره می‌کند که بازیابی، ترتیب، تغییر و ذخیره اطلاعات را ساده‌تر کرده است.
این عملیات‌ها بر روی یک کامپیوتر از راه دور به نام سرور اجرا می‌شوند. توانایی مدیریت و کار با سرور، از جمله مهارت‌هایی است که یک بک‌اند‌ کار حرفه‌ای باید آن‌ها را بلد باشد. از اینکه گزینه استخدامی (کارجو)، این مهارت‌ها را دارد، اطمینان حاصل کنید.

راهنمای استخدام برنامه‌نویس backend و frontend

نمونه سوالات مصاحبه استخدامی برنامه‌نویس backend و frontend

بخش مهمی از یافتن یک برنامه‌نویس خوب، مصاحبه کردن با او است. طی این مصاحبه شما می‌توانید، علایق و مهارت‌های وی را مورد سوال قرار دهید. از طرفی با روش کار، تکنیک‌هایی که مورد استفاده قرار می‌دهند و سابقه کاری آن‌ها آشنا شوید.

ممکن است بخواهید برنامه‌نویس شما، ویژگی‌های خاصی داشته باشد، مثلاً اجتماعی بودن، توانایی و علاقه به کار گروهی، توانایی کار در ساعات خاص و مشخص، منظم و وقت‌شناس و.... مصاحبه کاری، دقیقاً جایی است که باید وجود یا عدم وجود این شرایط را در فرد موردنطر خود بیابید.
در ادامه برخی سوالات تخصصی که در مصاحبه شغل برنامه‌نویسی فرانت‌اند و بک‌اند به درد شما می‌خوند، آورده‌ایم:

1. سوالات استخدامی برنامه‌نویس فرانت‌اند (frontend)

  • چگونه اطمینان حاصل می‌کنید که طراحی شما در دسترس و کاربر پسند است؟
  • چه ویژگی‌هایی از «HTML5»، موردعلاقه شما هستند؟ چگونه آن‌ها را در پروژه‌های توسعه فرانت‌اند خود اجرا کرده‌اید؟
  • ساختار «CSS» و «JavaScript» خود را چگونه شکل می‌دهید تا سایر توسعه‌دهندگان راحت‌تر بتوانند با آن کار کنند؟
  • آیا می‌توانید مفهوم «CSS float» را توضیح دهید و مثالی از کاربرد آن بزنید؟
  • روند شما برای رسیدگی به مشکلات تفسیری مرورگر چیست؟ آیا می‌دانید کار با بعضی مرورگرها بیشتر از بقیه چالش برانگیز است؟
  • از چه منابعی برای کسب اطلاعات در مورد جدیدترین و پیشرفته‌ترین اتفاقات دنیای توسعه فرانت‌اند استفاده می‌کنید؟
  • روش توسعه فرانت‌اند مورد علاقه شما کدام است؟ چه چیزی را در مورد آن، بیشتر دوست دارید؟
  • و...

2. سوالات استخدامی برنامه‌نویس بک‌اند (backend)

  • زبان برنامه‌نویسی موردعلاقه شما چیست و چرا؟
  • بزرگترین مشکلی که در پروژه‌های خود با آن روبرو شده‌اید چیست و چگونه آن را حل کردید؟
  • در چه زمینه‌ای مهارت بیشتری دارید و در حال یادگیری چه مهارت‌هایی هستید؟
  • بزرگترین وب‌سایتی که روی آن کار کرده‌اید چیست؟ کدام قسمت از آن سایت را کدگذاری کرده‌اید؟
  • کدهای خود را چگونه سازماندهی و بهینه‌سازی می‌کنید؟
  • پایگاه داده‌های «SQL» و «MongoDB» را در سطح بالا مقایسه کنید.
  • ویژگی‌های «ACID» یک سیستم چه چیزهایی هستند؟
  • و...

با کارلیب؛ وبسایتی کارآمد داشته باشید.

هر وب‌سایت یک جنبه ظاهری دارد که توسط برنامه‌نویس فرانت‌اند پیاده سازی می‌شود و یک مغز که عملکرد منطقی را هدایت می‌کند و برنامه‌نویس بک‌اند آن را توسعه می‌دهد. برای داشتن یک سایت کارآمد و مفید در هر دو جنبه، باید توسعه‌دهنده‌های مناسب استخدام کنید.
در این نوشتار به معرفی شغل برنامه‌نویسی فرانت‌اند و بک‌اند و مهارت‌های موردنیاز هریک پرداختیم. آشنایی با این عوامل به شما کمک می‌کند در استخدام فرد موردنظر خود، هدفمند و ساماندهی شده عمل کنید. نکاتی از مهارت‌های موردنیاز هر یک را نیز شرح دادیم و در انتها چند سوال استخدامی برنامه نویسی نیز مطرح کردیم.

در پایان باید گفت شما می‌توانید به عنوان کارفرما، برای استخدام برنامه‌نویس فرانت‌اند و بک‌اند در سایت کارلیب، آگهی استخدام درج نموده و حتی آگهی استخدامی خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی کارلیب نیز منتشر کنید. کافیست وارد وبسایت کارلیب به آدرس karlib.com شوید تا بعد از ثبت نام و درج آگهی استخدام خود، برنامه نویس حرفه‌ای را جذب نمایید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • اسماعیل دهقان
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۱۵

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  • امید مرادخانی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۲۰

    شادکام و سلامت باشید

  • محمود طباطبایی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۲۰

    خیلی سایت خوبی دارین

  • جواد امینی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۱۵

    حرف نداشت👌🏻

  • جواد هدایت
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۳۵

    گروه واتساپی هم دارید؟

  • علیرضا دهقانی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۴۰

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  • علی اصغر محرابی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۰۰

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  • بهروز اشکان
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۳۵

    سایتتون محشرههههه

  • محمدرضا عزیزی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۳۰

    مشاوره هاتون عالین واقعا!

  • اکبر مومنی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۵

    Awli bood

  • ناصر خانی
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۳۰

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟