استخدام و منابع انسانی

مشاور کسب و کار کیست؟ چگونه استخدام می‌شود؟

استخدام مشاور کسب و کار امروزه برای داشتن نگاهی بی‌طرفانه و بیرونی برای حل مسایل و معضلات یک شرکت یا سازمان و برای یافتن فرصت‌های بهینه جهت حل و فصل آن مسایل کمک می‌کند، به همین دلیل لازم است صاحبان مشاغل از مشاور کسب و کار حضوری و یا مشاوره آنلاین کسب و کار، بهره‌مند گردند.

کارفرمایان و صاحبان شرکت‌ها و سازمان‌ها (چه بزرگ و چه کوچک) و در هر حوزه‌ای، نیازمند به استفاده از خدمات مشاور کسب و کارند. در این مقاله به شما خواهیم گفت استخدام مشاور کسب و کار به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم‌ها را بگیرید و موفقیت کسب و کارتان را تضمین کنید، با ما همراه باشید.

مشاور کسب و کار کیست؟

مشاور کسب و کار متخصصی است که مشاوره‌های مدیریتی را برای کمک به بهبود عملکرد و بهره‌وری در سازمان و شرکت‌ها ارائه می کند.
این متخصص، کسب و کارها را تجزیه و تحلیل کرده و با ارائه راهکار، شرکت‌ها را در رسیدن به اهدافشان یاری می‌کند.
صاحبان کسب و کار زمانی که نیاز به کمک داشته و در مسیری که انتخاب کرده‌اند نیاز به کسی داشته باشند که چشم انداز و دورنمای این مسیر را برایشان مشخص کند و یا هرگاه احساس کنند که نیازمند کاتالیستی هستند که شرکتشان را متحول کند باید از مشاوران کسب و کار کمک بجویند.

بعضی گمان می‌کنند استفاده از مشاور کسب و کار، تنها برای راه‌اندازی کسب و کار و شروع آن ضروری است، در حالی ‌که این‌طور نیست.
مشاور کسب و کار باید در طول حیات کاری یک سازمان در کنار کارفرما باشد تا بتواند بحران‌های پیش روی شرکت را به موقع، حل و فصل کند و یا از به وجود آمدن بحران‌ها جلوگیری نماید.
از طرف دیگر عده‌ای از کارفرمایان گمان می‌کنند استفاده از یک مشاور کسب و کار، باعث هدر رفتن هزینه‌های شرکت می‌شود و استخدام مشاور کسب و کار را امری بیهوده و زاید می‌پندارند در حالی‌که درست عکس این قضیه، صادق است.
تجربه ثابت می‌کند که استخدام مشاور کسب و کار در سازمان نه تنها هدر رفت سرمایه نیست بلکه خود یک سرمایه‌گذاری پر بهره ‌است.

شرکت‌های مشاوره کسب و کار

صاحبان کسب و کار، هرگاه دچار مشکل شوند یا با عدم استقبال از سوی مخاطبان مواجه گردند یا برای راه‌اندازی و شروع کسب و کار، به مشورت با افرادی متخصص نیازمند شوند.
در این راستا شرکت‌ها و یا کلینیک‌هایی شکل گرفته‌اند تا در جهت مشاوره راه‌اندازی و شروع کسب و کار، مشاوره بازاریابی و فروش، مشاوره کسب و کار اینترنتی و... به مراجعان، خدمات ارایه دهند.

مشاوره راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی باید توسط فردی انجام شود که خود، حداقل یک کسب و کار جدید را شروع کرده باشد و آن را توسعه داده باشد.
بهترین مشاور کسب و کار را می‌توان از طریق ویژگی‌هایی که برای وی در نظر گرفته شده‌است مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. در واقع از طریق مجموع این ویژگی‌ها می‌توان به چنین فرد یا افرادی دست یافت. مهم‌ترین ویژگی یک مشاور کسب و کار این است که خود سابقه راه‌اندازی کسب و کار را داشته باشد.
تحصیلات، سخنرانی‌ها و دغدغه اصلی او مربوط به کسب و کار و جنبه‌های مختلف آن باشد. همچنین سابقه ارایه مشاوره کاری به چند پروژه را داشته باشد و به زمینه‌های مختلف کسب و کار از جمله بازاریابی و فروش، تامین مالی و مسایل مربوط به آن آگاهی کافی داشته باشد.

فرآیند و خدمات مشاوره کسب و کارها

فرایندی که طی آن، فرد یا افرادی مجرب، به خدمت یک شرکت (خصوصی یا دولتی) در می‌آیند و طبق امضای قراردادی بین آن دو، مشاوره یا مشاوران کسب و کار، مسایل شرکت را مورد شناسایی قرار داده، به تحلیل و بررسی آن می‌پردازند و برای حل مشکل آن، راه‌حلی مناسب ارایه می‌دهند و اجرای راه‌حل را نیز پیوسته دنبال می‌کنند تا حصول نتیجه نهایی.
مدت زمان به کارگیری مشاور کسب و کار در شرکت، بسته به نیاز کارفرما و مسایل پیش بینی نشده شرکت، متغیر است.

نگاه بیرونی به مسایل نه نگاهی احساسی و از سر منفعت. مشاور کسب و کار با قطع نگاه از درون و دیدن مسایل از بیرون و عدم درگیری در حواشی، می‌تواند مسایل شرکت را بسیار بهتر از کارفرما ببیند و در مورد آن‌ها تصمیم‌ گیری کند.
شرکت‌ها در مواقع حساس و بحرانی، لازم است با فردی امین، در ارتباط باشند تا او مسایل را ارزیابی کند و به راه حلی جدید در حل مشکل راه یابد. مشاور کسب و کار در اینجا به کمک صاحبان مشاغل می‌آید.

مشاور کسب و کار، فردی ذی‌نفع در بحران‌ها نیست و همین باعث می‌شود درگیر احساسات شخصی نشود، لذا قابل اعتماد است و با نگاهی وسیع به حل معضلات روی می‌آورد.
این فرد با تجاربی که در طول حیات کاری خویش کسب نموده، تخصص بسیاری نسبت به کارفرما دارد و مسایل را بهتر و سریع‌تر حل می‌کند، چراکه قبلا نیز با این موضوع یا موضوعات مشابه درگیر بوده‌است.
وی با توجه به تخصصی که دارد می‌تواند با کمک طوفان فکری و مهارت ایده پردازی که دارد، راه‌حل‌هایی خلاقانه بدهد که رقبا نظیر آن را ندیده باشند.

انواع خدمات مشاوره کسب و کارها

  • مشاوره کارآفرینی؛ برای استارت‌آپ‌ها و علاقمندان به راه اندازی کسب و کار
  • مشاوره افزایش فروش و مشاوره بازاریابیگوش‌دادن
  • مشاوره افزایش بهره‌وری
  • مشاوه برند
  • مشاوره تبلیغات و...

1. مشاوره بازاریابی و فروش؛

مشاوره بازاریابی برای ایجاد و اجرای راهکارهای بازاریابی به کارفرما، خدمات ارایه می‌دهد. وی یا به صورت بلند مدت و یا کوتاه مدت در کنار کارفرما قرار می‌گیرد. کسب و کارها برای کسب درآمد و سود، نیاز به فروش محصولات و خدمات خود دارند. مشاوره بازاریابی و فروش، جهت کسب درآمد مطلوب برای شرکت‌ها در جهانی پر از رقابت تلاش می‌کند.

وظایف و اهداف مشاوره بازاریابی

از جمله وظایف مشاوره بازاریابی، ارایه برنامه و کمک به اجرای جدی آن برای محصولات و خدمات شرکت به صورتی است که شرکت به فروش بیشتر و سود بیشتر دست یابد. در واقع مشاوره بازاریابی به طور مستقل و یا غیر مستقل در شرکت فعالیت می‌کند تا:

  • دسترسی مشتریان به تخصص بازاریابی را فراهم کند.
  • در مورد صنایع، بازار، برندها و... برای کسب و کار، تحقیق کند.
  • در زمینه مشخصات بازار، سهم بازار و تبلیغات، تجزیه و تحلیل انجام دهد.
  • برای مشتریان، گزارش‌هایی در زمینه بازاریابی به صورت کتبی یا شفاهی ارایه دهد و راهنمایی‌شان کند.
  • به افزایش محصولات و خدمات جدید برای افزایش سهام کمک کند.
  • به مدیران کمک کند تا برندهای متمرکز و موقعیت‌یابی و ابزارهای بازاریابی ارایه نمایند.
  • قیمت‌گذاری محصولات و خدمات، آنالیز بازار و رقبا، تهیه برنامه و کمک به اجرای آن و...

2. مشاوره فروش؛

وظایف مشاوره فروش بسته به نیاز کارفرما و مشاورکاری و توافقاتی که بین این دو انجام می‌گیرد، متغیر است. اما به طور کلی می‌توان وظایف مشاوره فروش را این‌گونه بیان کرد:

  • استخدام فروشنده‌های حرفه‌ای پس از مصاحبه و گزینش آنان
  • تشکیل تیمی برای فروش
  • آموزش تیم فروش
  • تدوین طرحی جامع برای فروش
  • کمک به اجرای طرح
  • کمک به مدیریت تیم فروش
  • نظارت بر امر فروش
  • آموزش مدیران فروش
  • هدف‌گذاری برای فروش
  • توسعه کانال‌های فروش برای فروش و سود بیشتر

3. مشاوره کسب و کار اینترنتی؛

برای راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین باید مسیر مشخص و چشم‌اندازی از نتیجه ورودی و خروجی شرکت را در نظر داشته ‌باشیم و هزینه‌ها و فرصت‌های مناسب برای بهره‌وری بیشتر را بدانیم.
امروزه با رشد فضای مجازی و دیجیتالی شدن بسیاری از امور، اغلب مشاغل سعی دارند با ورود به عرصه اینترنت و ارایه خدمات و معرفی محصولات‌شان با افراد بیشتر، به کسب و کار آنلاین بپردازند. اما قبل از راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی باید بدانیم:

  • هدف و انگیزه ما از انجام کار چیست؟
  • آیا خدمت یا محصول‌مان منحصر به فرد و جدید است یا نه؟
  • چگونگی ارایه خدمات؟
  • آیا سرمایه کافی برای شروع کسب و کار مهیاست یا نه؟
  • علم و دانش راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی در ما وجود دارد یا نه؟
  • چگونه از مشاور کسب و کار اینترنتی کمک بگیریم؟

سپس برای انجام بهتر امور، از یک مشاوره‌کاری جهت راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی بهره‌مند شویم و از مزایای مشاوره راه‌اندازی کسب و کار اینترنی به صورت مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین کسب و کار استفاده کنیم.

اهداف مشاوره کسب و کار اینترنتی
  • آگاهی یافتن از اهداف کارفرما
  • ارایه مشاور کسب و کار
  • آنالیز رقبا
  • استفاده از روش‌های بازاریابی اینترنتی
  • برگزاری دوره‌های آموزشی
  • ارایه برنامه‌ای مدون و منظم جهت شروع کسب و کار

همچنین مشاور کسب و کار آنلاین، آگاهی زیادی در زمینه شروع و راه‌اندازی کسب و کار به ما ارایه می‌دهد. شناخت نیازهای مشتریان، طراحی وب سایت و معرفی بهتر و بیشتر خدمات و محصولات شرکت در فضای مجازی، بهره‌گیری از سیو، داشتن برنامه جامع برای بازاریابی اینترنتی و.. از جمله وظایف مشاور کسب و کار اینترنتی است.

مشاور کسب و کار می‌تواند مانند سایر مشاوره‌ها به صورت حضوری و آنلاین صورت گیرد. در نوع مشاوره آنلاین کسب و کار، طبیعتا هزینه‌ها کاهش می‌یابد و در اتلاف وقت، صرفه‌جویی می‌شود.

استخدام مشاور کسب و کار

مزایای وجود مشاور کسب و کار در شرکت‌ها

1. کاهش هزینه‌های شرکت

گاهی اوقات در سازمان، مسایلی پیش می‌آید که حل آن نیاز به صرف وقت دارد. کارفرما خود به تنهایی نمی‌تواند وقت و انرژی‌اش را در این‌گونه موارد صرف کند. از طرف دیگر نیروی انسانی شاغل در سازمان نیز نمی‌تواند اضافه بر توانش، به حل این مسایل بپردازد.
وی نه وقت کافی برای انجام این امور دارد و نه توان کافی؛ درگیر شدن وی در این جریان، تنها مشکلی به مشکلاتش اضافه می‌کند و ذهنش را درگیر. یا مساله شرکت، مساله‌ای مقطعی است و نیازی به استخدام یک نیروی تمام وقت نیست.
در این هنگام، استخدام مشاور کسب و کار، به حل بحران پیش آمده کمک خواهد کرد. وی به راحتی در کنار کارفرما قرار می‌گیرد و مساله مقطعی شرکت را حل می‌کند.

2. حل بهتر مسائل قانونی و حقوقی شرکت

وظایف تحلیلگر داده

بیشترین درگیری شرکت‌ها مسایل مالیاتی، بیمه، مسایل حقوقی و ثبتی است. استخدام مشاور کسب و کار در چنین مواقعی ضروری است.
در واقع یک مشاور کسب و کار می‌تواند شریک همیشگی شرکت باشد تا هر موقع مشکلی برای شرکت و کارفرما پیش آمد بلافاصله در کنار آن‌ها قرار گرفته، به راحتی مسایل را حل و فصل کند.

تعامل و ارتباط دو طرفه بین کارفرما و مشاور کسب و کار می‌تواند نتایج درخشنده‌ای برای شرکت داشته باشد. این رابطه قبل از هر چیز مبتنی بر اعتماد طرفین است.
در صورت شکل‌گیری این رابطه، دو طرف شناخت کافی و وافی از شرکت و مسایل آن دارند بنابراین تا حصول نتیجه مطلوب در کنار هم باقی خواهند ماند.

3. ورود مهارت‌های جدید به شرکت 

برگزاری کلاس‌های آموزشی توسط مشاور کسب و کار در شرکت و آموزش ضمن خدمت به کارمندان توسط وی و انتقال تجربیاتش به دیگران و آموزش آن‌ها برای ارتقای توان کاری کارمندان و بالا بردن سطح کیفی کار، راندمان شرکت را بالاتر خواهد برد.

4. آرامش ذهنی مدیریت شرکت

استخدام مشاوره کسب و کار راهی برای صرفه‌جویی در هزینه و وقت و ایجاد ذهنی آرام برای کارفرما می‌باشد. زیرا اگر کارفرما بخواهد تمامی امور شرکت را خود به تنهایی انجام دهد و یا توان و وقت دیگر کارمندان را صرف کند به نتیجه دلخواه دست نخواهد یافت.
مدیریت یک شرکت به اندازه کافی برای کارفرما طاقت‌فرسا و زمان‌بر است چنانچه وی بخواهد مسایل مربوط به حیطه‌کاری مشاور کسب و کار را نیز به عهده بگیرد قطعا دچار اضطراب و خستگی بیش از حد می‌شود اما چنان‌چه امور کسب و کار را به دست مشاوری امین بسپارد از میزان فشار بر وی، کاسته خواهد شد.

5. به روزرسانی فعالیت‌های شرکت

مشاور کسب و کار با مشاغل مختلفی سر وکار دارد. وی از جدیدترین روش‌ها برای حل مسایل، آگاه است و قوانین کسب و کار و تغییرات آن را می‌شناسد.
او با تکیه بر دانش روز و تخصصش می‌تواند خیال کارفرما را برای حل مشکلات پیش روی شرکت و سود‌دهی بیشتر راحت نماید.

6. گسترش دایره ارتباطی شرکت

مشاور کسب و کار با افراد متخصص زیادی در رابطه است و می‌تواند در موقع لزوم از آن‌ها برای حل بعضی مسایل، بهره گیرد. رتق و فتق امور مالیاتی، مسایل مربوط به فروش، رقبا و... از این دست مسایل است. همچنین می‌توان گفت ارتباط کارفرما با شبکه‌ای از متخصصین توسط مشاوره کسب و کار می‌باشد.

7. شناسایی بهتر نقاط قوت و ضعف شرکت

مشاوره کسب و کار می‌تواند نقاط قوت و ضعف کارفرما و سازمان را (بدون نگاه احساسی، مداخله‌جویانه و بی‌طرفانه ) نشان دهد و به کارفرما این امکان را می‌دهد تا بهتر بتواند در پیشبرد اهداف شرکت، موثر باشد.
مشاور کسب و کار، مهارت‌های فردی، سیاست‌گذاری‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و اجرای دقیق آن‌ها را افزایش می‌دهد. وی اجرای کار تیمی در سازمان را تقویت می‌کند و شرکت را به سمت خلاقیت می‌برد.
مشاور کسب و کار، به سهولت می‌تواند محصول یا خدمات شرکت را با نیاز روز بازار، تطبیق دهد و به سودآوری بیشتر آن بی‌آنجامد.

تیم کاری موفق

بهره‌وری بیشتر با استخدام مشاور کسب و کار

گاهی اوقات در سازمان، مسایلی پیش می‌آید که حل آن نیاز به صرف وقت دارد. کارفرما خود به تنهایی نمی‌تواند وقت و انرژی‌اش را در این‌گونه موارد صرف کند. از طرف دیگر نیروی انسانی شاغل در سازمان نیز نمی‌تواند اضافه بر توانش، به حل این مسایل بپردازد.
وی نه وقت کافی برای انجام این امور دارد و نه توان کافی؛ درگیر شدن وی در این جریان، تنها مشکلی به مشکلاتش اضافه می‌کند و ذهنش را درگیر.
یا مساله شرکت، مساله‌ای مقطعی است و نیازی به استخدام یک نیروی تمام وقت نیست. در این هنگام، استخدام مشاور کسب و کار، به حل بحران پیش آمده کمک خواهد کرد. وی به راحتی در کنار کارفرما قرار می‌گیرد و مساله مقطعی شرکت را حل می‌کند.

یکی از روش‌هایی که امروزه در امر استخدام کمک شایان توجهی به کارفرمایان و کارجویان نموده، استفاده از پلتفرم‌های کاریابی آنلاین همچون کارلیب است.
کارلیب ابزاری است در دست صاحبان مشاغل و کارفرمایان که توسط آن می‌توانند فرآیند گزینش و استخدام نیروی انسانی را راحت‌تر و با سرعت بیشتری انجام دهند.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • مرتضی خانی
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۵۵

    شماره تماستون برای مشاوره تلفنی چنده

  • بهمن میری
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۴۰

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  • بهرام آذری
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۰۰

    گروه واتساپی هم دارید؟

  • حیدر شجاعی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۰

    نویسنده این متن کیه؟

  • محمود شهبازی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۳۰

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  • حبیب الله محمدی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۵

    چه مطلب خوبی

  • عبدالرضا اخوان
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۵

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  • شهرام مهدوی
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۲۰

    یه سوال داشتم مشاوره حضوری هم دارید

  • احمد خلیلی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۱۰

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  • فرهاد گلپایگانی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۵

    سلام عالی بود

  • ایمان نادری
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۵۰

    بی نظیر هستید