استخدام و منابع انسانیکارفرما

چگونه کارمند خوب استخدام کنیم؟

چگونه کارمند خوب استخدام کنیم؟

کارمندان نقش بسیار مهمی در پیشرفت و رشد یک شرکت دارند. موفقیت یک شرکت بدون داشتن نیروی انسانی خوب، تقریباً غیرممکن است به همین دلیل کارفرمایان همواره به دنبال استخدام بهترین افراد برای شرکت خود هستند.
مطمئنا شما نیز به دنبال پیدا کردن افراد مناسب و استخدام این افراد برای شرکت خود هستید. با این وجود سوال اصلی این است که چگونه کارمند خوب استخدام کنیم. در ادامه این مقاله نکات و موارد مهم برای استخدام کارمند خوب بیان شده است، همراه ما باشید تا به شما کمک کنیم بهترین افراد را استخدام کنید.

کارمند خوب، کیست؟! چه خصوصیاتی دارد؟

یک کارمند خوب علاوه بر مهارت و تخصص در زمینه کاری خود، دارای برخی ویژگی‌های دیگر نیز می‌باشد. در واقع یک شرکت برای رشد و پیشرفت به کارمندانی نیاز دارد که قابل اتکا، فعال و دارای روحیه رهبری باشند. البته هستند کارمندانی که از این سطح نیز فراتر می‌روند و در دسته کارکنان بی‌نظیر قرار می‌گیرند. 8 ویژگی کارمند خوب عبارتند از:

1. دقیق؛

کارمند خوب در کار خود دقیق و جدی است. جدیت و دقت باعث می‌شود تا کارمند وظیفه خود را کامل و درست انجام دهد.

2. به دنبال پیشرفت؛

کارمندانی که به دنبال پیشرفت در کار و حرفه خود هستند، کمک زیادی به پیشرفت و رشد شرکت می‌کنند. آن‌ها علاوه بر داشتن هدف، انتظارات بزرگی نیز از خود دارند، به همین دلیل همواره به دنبال تکمیل و تقویت تخصص خود هستند و در این راه به پیشرفت شرکت نیز کمک می‌کنند.

3. قابل اطمینان؛

چه چیزی می‌تواند به اندازه کارمندی که وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهد، برای یک شرکت ضرر داشته باشد. شما به عنوان مدیر یک شرکت نیاز به کارمندانی دارید که بتوانید به آن‌ها اطمینان کنید و مطمئن باشید که آن‌ها وظایف خود را به درستی انجام می‌دهند.

4. مسئولیت پذیر؛

تمام کارفرمایان نیاز به کارمندانی دارند که به کار خود متعهد باشند و در برابر کاری که به آن‌‌ها محول شده‌ مسئولیت‌پذیر باشند. اشتباهات خود را قبول کنند و درصدد جبران آن‌ها باشند.

5. سخت کوشی؛

برای پیشرفت شرکت و موفقیت آن، شما نیاز به کارمندانی دارید که سخت کوش باشند و در مواقع نیاز و در خارج از ساعات اداری نیز در دسترس باشند و مایل به گذاشتن وقت و انرژی اضافی برای پیشرفت شرکت باشند.

6. انگیزه و روحیه همکاری؛

کارمند نا امید و منفی نگر علاوه‌بر کار خود بر کار دیگران نیز تاثیر می‌گذارد. افراد دوست دارند در محلی کاری کنند که فضای دوستانه و صمیمی داشته باشد به همین دلیل کارمندی که دارای روحیه بالا و پرشور است باعث پیشرفت دیگر کارمندان نیز می‌شود.

7. منطعف؛

هر شرکتی نیاز به کارمندانی دارد که منعطف باشند و در برابر چالش‌ها و مشکلات واکنش مناسبی از خود نشان دهند. کارمند خوب در برابر تغییرات مقاومت نمی‌کنند و سعی می‌کنند تا خود را با شرایط جدید وفق بدهند.

8. صادق؛

ممکن است یک کارمند در تخصص خود بسیار ماهر باشد و خصوصیات بالا را هم داشته باشد ولی با شما شفاف صحبت نکند و صادق نباشد. صداقت یکی از مهمترین خصوصیات یک کارمند خوب است. شرکتی پیشرفت می‌کند که کارمندان آن با کارفرما صادق باشند و مشکلات خود را اعم از مسائل حقوق و دستمزد، مشکلات محیط کار و سختی کار را کاملا شفاف و بدون پنهان کاری بیان کنند.

اهمیت استخدام کارمند خوب

شما هر چقدر که مدیر خوب و توانمندی باشید و شرکت شما از سرمایه و تجهیزات مناسبی برخوردار باشد، باز هم به برای پیشرفت و رشد شرکت نیاز به کارمندانی خوب دارید. در حقیقت شما برای پیشبرد اهداف شرکت نیاز به کارمندانی دارید که در این مسیر کنار شما باشند.
میزان موفقیت یک شرکت با کارمندان و نیروی انسانی آن رابطه مستقیم دارد. رسیدن به موفقیت بدون داشتن نیروی کار خوب امری تقریبا محال است. اما چگونه کارمند خوب استخدام کنیم؟! آیا فقط از پلتفرم‎های استخدامی همچون کارلیب، کمک بگیریم؟! در ادامه با ترفندهای ساده اما موثر برای استخدام کارمند خوب، آشنا می‌شوید.

۱۰ ترفند ساده برای استخدام کارمند خوب

"بهترین کارمندان را پیدا کنید" ، "بهترین افراد را استخدام کنید" ، "مناسب‌ترین فرد را برای کار در شرکت خود انتخاب کنید" همه ما این توصیه‌ها را از زبان موفق‌ترین کارفرمایان و کار آفرینان جهان شنیده‌ایم، ولی می‌دانیم که پیدا کردن و استخدام کارمند خوب کار راحتی نیست.
همه ما فرمول اساسی برای استخدام بهترین کارمندان را می‌شناسیم: تناسب شغلی، مناسب بودن تخصص فرد و داشتن رزومه خوب. با این حال علاوه‌بر موارد گفته شده شما نیاز به نکات ریز و جزئی دارید تا بتوانید از بین افراد بهترین را انتخاب کنید.

1. در ابتدا موقیعت شغلی مورد نیاز را تجزیه و تحلیل کنید؛

قبل از شروع فرآیند استخدام کارمند، ابتدا باید موقعیت شغلی مورد نیاز شرکت را تجزیه و تحلیل بکنید. تجزیه و تحلیل موقعیت شغلی، شما را قادر می‌سازد تا اطلاعات مربوط به وظایف، مسئولیت‌ها، مهارت‌های لازم، برای این موقعیت شغلی را بدست بیاورید. با این کار شما می‌دانید که کارمند جدید باید چه تخصص‌ها و مهارت‌هایی داشته باشد و وظایف او چیست.

2. استراتژی استخدام کارمند جدید را طراحی کنید؛

حالا که می‌دانید به دنبال چه فردی هستید، یک جلسه برنامه‌ریزی استخدام تشکیل دهید. بهتر است این جلسه شامل کارمندان کلیدی شما باشد. در این جلسه، استراتژی استخدام کارمند جدید برنامه‌ریزی شده و فرآیند استخدام آغاز می‌شود.
نظرات کارمندان فعلی شما می‌تواند بهترین راهنمای شما در برنامه‌ریزی استراتژی استخدام فرد جدید باشد. حتما سعی کنید این نظرات و راهنمایی‌ها را در فرآیند استخدام کارمند جدید، به کار ببرید.

3. یک چک لیست تهیه کنید؛

برای تنظیم کردن و نظم دهی به فرآیند استخدام کارمند جدید یک چک لیست از کارهایی که باید انجام شوند، تهیه کنید. این که آیا شما اولین کارمند خود را می‌خواهید استخدام کنید یا این که قبلا سابقه‌ استخدام چندین کارمند را دارید، فرقی نمی‌کند. این چک لیست به شما کمک می‌کند تا روند استخدام کارمند جدید در یک مسیر منظم باشد و شما مرحله به مرحله این روند را طی کنید.
در این چک لیست می‌توانید موارد مهم و مورد نیاز برای آن موقعیت شغلی را به ترتیب بنویسید و با طی این مسیر روند استخدام کارمند جدید را پیگیری کنید. در واقع تهیه چک لیست به فرآیند استخدام کارمند جدید نظم می‌دهد و از اشتباهات احتمالی جلوگیری می‌کند.

4. رزومه‌های ارسال شده را دقیق بررسی کنید؛

با توجه به شرایط کاری امروز کشور، تعداد کارجویان در زمینه‌های مختلف زیاد است. به همین دلیل ممکن است برای اگهی استخدام شما، افراد زیادی متقاضی باشند و همین موضوع باعث می‌شود تا شما وقت کافی برای مصاحبه حضوری از تمام این افراد را نداشته باشید.
بنابراین باید مناسب‌ترین افراد را برای مصاحبه حضوری انتخاب کنید. بررسی کامل و دقیق رزومه افراد متقاضی شغل باعث می‌شود تا شما بتوانید بهترین افراد را برای مصاحبه حضوری انتخاب کنید. مطمئن باشید گذاشتن وقت برای بررسی رزومه افراد متقاضی تاثیر زیادی در استخدام کارمند مناسب و خوب دارد.

5. با متقاضیان تماس بگیرید؛

می‌توانید علاوه بر بررسی رزومه افراد متقاضی، از طریق تماس تلفنی، کلیات کار خود را توضیح دهید و نظر آن‌‌ها را بپرسید. این کار باعث می‌شود تا در انتخاب افراد برای مصاحبه حضوری دقیق‌تر عمل کنید. همچنین در این تماس تلفنی می‌توانید یک یا دو سوال کلیدی از افراد در مورد آن کار بپرسید و میزان تقریبی مهارت آن‌ها را در زمینه کاری مورد نیاز خود بسنجید و سپس اقدام به انتخاب افراد برای مصاحبه حضوری کنید.

6. سوالات خود را از قبل آماده کنید؛

سعی کنید سوالات خود را قبل از مراجعه افراد برای مصاحبه حضوری اماده کنید. بهتر است سوالات شما یک نواخت و خسته کننده نباشد و در مورد موضوعات مختلفی باشد. بهتر است این سوالات را با کارمندان خود تنظیم کنید زیرا ممکن است آن‌ها ایده‌های جالبی برای سوالات استخدامی داشته باشند. همچنین کارمندان شما دقیقا می‌دانند که برای ارزیابی تخصص و مهارت افراد باید چه سوالاتی در آن زمینه شغلی خاص پرسیده شود.

7. از سوالات تکراری خودداری کنید؛

هنگامی که افراد را به مصاحبه حضوری دعوت می‌کنید از سوالات تکراری در مورد سوابق کاری و مدرک تحصیلی خودداری کنید زیرا این موارد در رزومه آن شخص بیان شده است و پرسیدن آن‌ها فقط باعث هدر رفتن وقت مصاحبه می‌شود.
در نظر داشته باشید که مصاحبه حضوری آخرین مرحله در انتخاب فرد مناسب است بنابراین بهتر است سوالات مهم پرسیده شود. می‌توانید از قبل فرمی را آماده کنید و در آن به طور کامل این سوالات تکراری و همچنین اطلاعات تماس را بپرسید و از افراد بخواهید قبل از مصاحبه حضوری این فرم را تکمیل کنند. سعی کنید در زمان مصاحبه  سوالات ارزشمند و هدفمند بپرسید.

8. سوالات متنوع و خلاقانه بپرسید؛

مصاحبه حضوری باید شامل سوالات متنوع در موضوعات مختلف باشد. مصاحبه‌های حضوری که دارای روند روتین و تکراری هستند هم برای شما و هم برای مراجعه کننده خسته کننده است. بهتر است در مورد موضوعات مختلف سوال پرسیده شود. در ادامه به برخی از این موضوعات که بهتر است در این موارد سوالات مطرح شود، برای شما بیان شده است:

الف) سئوال درباره مهارت‌ها و تخصص‌های کلی فرد

سعی کنید این سوال فقط در مورد زمینه کاری شما نباشد و به طور کلی بدانید که فرد چه تخصص‌هایی دارد. ممکن است برخی از این مهارت‌ها و تخصص‌ها با کار شما مرتبط نباشد ولی بهتر است بدانید که کارمندان شما چه مهارت‌هایی دارند.

ب) سئوال درباره خصوصیات و ویژگی‌های اخلاقی

شما باید علاوه‌بر مهارت و تخصص کارمندان خود، خصوصیات اخلاقی آن‌ها را نیز بشناسید. می‌توانید این سوال را به صورت نقاط قوت و نقاط ضعف آن فرد بپرسید تا بدانید که فرد مصاحبه شونده چه خصوصیاتی دارد. آیا فردی عملگرا است و یا فردی ایده پرداز است و شما می‌توانید از ایده‌های او برای پیشرفت و رشد کار و تجارت خود استفاده کنید. همچنین متوجه می‌شوید که آیا برای انجام کار دقت برای آن فرد مهم یا سرعت.

ج) سوالات خلاقانه و معماگونه مطرح کنید.

البته منظور از این نوع سوالات، پرسیدن سوال سخت و عجیب و غریب نیست. منظور از این سوالات، مطرح کردن مواردی چالش برانگیز و خلاقانه می‌باشد تا میزان ایده‌پردازی افراد را بسنجید.

در واقع منظور از مطرح کردن این نوع سوالات، سنجش مهارت افراد در حل مسائل است و این که در صورت روبه‌رو شدن با یک چالش در حین انجام کار چه واکنشی نشان می‌دهند و چگونه می‌توانند آن را حل کنند.

د) سئوال درباره اهداف فردی و آینده

بدیهی است که هر شرکتی به دنبال همکاری طولانی مدت با کارمندان خود هستند. بنابراین بهتر است اهداف افراد را بپرسید تا بدانید که آیا با دنبال افزایش تخصص خود هستند و یا به دنبال پیشرفت در کار و افزایش حقوق خود هستند. این سوال باعث می‌شود تا بدانید آیا کارمند جدید به شرکت شما فقط به چشم یک کار موقتی نگاه می‌کند یا به عنوان کار دائمی تا در آن پیشرفت کند.

ه) سئوال درباره انتظارات افراد از شما و محیط کار

شاید یکی از مهم‌ترین سوالاتی که از متقاضیان در مصاحبه حضوری یک شرکت باید پرسیده شود، انتظارات آن‌ها از محیط کار و کارفرما هست که متاسفانه معمولا نادیده گرفته می‌شود. افراد کارجو هر کدام انتظاراتی از محل کار خود دارند. طبیعی است که رعایت این موارد باعث می‌شود تا کارمندان در شرکت احساس خوبی بکنند و بتوانند کار خود را دقیق و کامل انجام دهند.

9. لحن و بیان صمیمی داشته باشید؛

شاید بارها از زبان کارآفرینان و کارفرمایان موفق دنیا و ایران شنیده‌اید که برای رشد و پیشرفت یک شرکت، باید با کارمندان خود رفتار صمیمی داشته باشید. به همین دلیل بهتر است لحن شما در زمان مصاحبه دوستانه و صمیمی باشد تا در همان ابتدا به افراد نشان دهید که رفتار شما با کارمندانتان صمیمی است و شرکت دارای یک محیط دوستانه می‌باشد. علاوه‌بر این موضوع داشتن لحن دوستانه در زمان مصاحبه موجب راحتی افراد در پاسخ‌دادن به سوالات شما می‌شود.

10. در استخدام کارمند جدید عجله نکنید؛

به هیچ عنوان در انتخاب و استخدام کارمند جدید عجله نکنید. سعی کنید تمامی افرادی که برای مصاحبه حضوری دعوت شده‌اند را بررسی کنید. ممکن است شما در همان نفرات اولیه فرد مورد نظر خود را پیدا کنید ولی بهتر است مصاحبه از تمامی افراد را ادامه دهید، زیرا احتمال دارد به مورد بهتری برخورد کنید.
گذاشتن چند روز وقت بیشتر برای انجام مصاحبه شغلی به صورت حضوری مطمئنا به شما کمک زیادی خواهد کرد تا بهترین فرد را استخدام کنید. به بررسی همه افراد از ابتدا تا انتها بپردازید. بهتر است در انجام این کار از کارمندان خود نیز کمک بخواهید.
در صورتی که فرد با تجربه‌ای در این زمینه می‌شناسید از نظرات و تجربیات او نیز استفاده کنید. در انتها با در نظر گرفتن تمامی این شرایط فرد مورد نظر خود را بدون هیچ عجله‌ای انتخاب کنید.

بنابراین باید گفت...

همانطور که گفته شد، استخدام کارمند خوب همواره یک از چالش‌های مهم کارفرمایان است. نیروی انسانی هر شرکت تاثیر زیادی در رشد و پیشرفت آن دارد. بنابراین این سوال که چگونه کارمند خوب استخدام کنیم؟! سوال بسیاری از کارفرمایان در زمان تصمیم گیری برای استخدام کارمند جدید است.

پیشنهاد می‌کنیم، برای خودتان لیستی از ویژگی‌های یک کارمند خوب تهیه کنید، با بررسی این چک لیست متوجه خواهید شد، شاید کاندیدای موقعیت شغلی شما، برخی از ویژگی‌های مندرج در چک لیست شما را به عنوان یک کارمند خوب نداشته باشد، اما می‌تواند برخی از آن‌ها را در طول کار و فعالیت خود، بدست آورد، بنابراین اولویت بندی را فراموش نکنید.

همچنین می‌توانید برای استخدام فوری نیروی کار حرفه‌ای، به سایت کارلیب به آدرس karlib.com مراجعه کنید و با نوشتن یک متن آگهی استخدام مناسب و درج آگهی استخدام خود در این سایت، در سریع‌ترین زمان ممکن یک کارمند خوب، استخدام کنید.
سایت کارلیب با داشتن امکاناتی همچون دریافت رزومه کارجویان و طرح آزمون‌های استخدامی، در مسیر استخدام نیروی کار جدید و متناسب با کسب و کار شما، کمک زیادی خواهد کرد.

آرمینا رستمی کیا
۱۲ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • میثم باهنر
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۴۰

    afarin matlab khobi bood

  • مصطفی شمس
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۱۵

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  • محمدحسین سلطانی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۳۵

    عاااااااااااالی بود

  • مسلم جلیلی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۰

    سلام عالی بود

  • جعفر اخوان
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۵

    با اجازتون بازنشر شد

  • مهدی رحمانی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۰۵

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • عزیز اسلامی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۱۰

    ایولا

  • رمضان مقدم
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۵

    شادکام و سلامت باشید

  • اسماعیل مهرابی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۴۵

    بی نظیر هستید

  • امیرحسین شریف
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۲۵

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  • علی صالحی
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۵۰

    مشاوره هاتون عالین واقعا!

  • رضائی
    ۱۶ دی ۱۴۰۲، ۰۷:۴۴

    مطالبتون مفید بود ممنونم