اصول مدیریت کسب و کارکارفرما

۲۰ روش کاربردی برای افزایش بازدهی کارمندان

۲۰ روش کاربردی برای افزایش بازدهی کارمندان

همان‌طور که می‌دانید، موفقیت شغل به عوامل مختلفی بستگی دارد. در مرحله اول موفقیت یک شرکت یا سازمان به نیروی متخصص و کارکنان حرفه‌‌ای وابسته است. شما به‌عنوان یک مدیر موفق، وظیفه دارید که یک تیم حرفه‌ای از افراد متخصص، با استعداد و با تجربه تشکیل بدهید تا بتوانید با قدرت بیشتری اهداف سازمان را دنبال کنید.
پس از تشکیل یک تیم حرفه‌ای، شما موظف هستید که شرایط و محیط کاری را به‌گونه‌ای سازمان‌دهی کنید که میزان بازدهی و عملکرد کارمندان را تا حد ممکن بهبود ببخشید. در این صورت می‌توانید از حداکثر توانایی افراد تیم خود بهره‌مند شوید و همچنین بهره وری را در سازمان خود افزایش دهید.

راهکارهای ایجاد انگیزه و تشویق به مشارکت در کارمندان

در این میان انگیزه و اشتیاق عاملی است که تا حد زیادی بر میزان بازدهی اعضای تیم تاثیرگذار است. ما تجربه کرده‌ایم که زمانی‌که اشتیاق و انگیزه‌ی انجام کاری را داریم، بازدهی ما بالاتر و در نتیجه عملکردمان موفقیت‌آمیزتر است.
در واقع می‌توان گفت که انگیزه یکی از مهم‌ترین عواملی است که هیجان و اشتیاق به کار و بازدهی کارمندان را افزایش می‌دهد. در ادامه بیش از ۲۰ روش کاربردی افزایش انگیزه و بازدهی کارمندان را به توصیه برخی از مشاورین و کارآفرینان موفق بررسی می‌کنیم.

1. ابراز قدردانی به‌صورت غیرمنتظره:

قدردانی‌های گاه و بیگاه می‌تواند اشتیاق و شور و هیجان کارمندان را افزایش بدهد. شما با قدردانی از کارمندان خود این حس را به آن‌ها منتقل می‌کنید که برای وقت و تلاش‌های آن‌ها ارزش و احترام قائل هستید و به آن‌ها علاقه دارید. «سام بهرینی» در این مورد می‌گوید:

موثرترین روش برای پیشرفت کارکنان شرکت ما در حوزه خرده‌فروشی، قدردانی غیرمنتظره از آن‌ها است.

ما روش‌های مختلفی برای قدردانی از کارکنان خود درنظر می‌گیریم که برخی از آن‌ها شامل پاداش‌های اتفاقی، پرداخت مبلغی تحت عنوان اضافه کار در روزهای مختلف، محصولات رایگان و سرو غذا است. این کارهای غیرمنتظره و ناگهانی بیشتر از آن‌چه انتظار داریم، در ذهن و روحیه افراد ماندگاری و اثربخشی دارند. ما به‌عنوان مدیر و رهبر تیم به‌خوبی بهبود عملکرد آن‌ها را درک می‌کنیم.

2. تفریحات و فعالیت‌های تیمی در داخل و خارج از محیط کار:

تفریحات و فعالیت‌های تیمی در داخل و خارج از محیط کار میزان صمیمیت و ارتباطات بهتر کارمندان را افزایش می‌دهد. این کار اعتماد و همدلی کارمندان را بهبود می‌بخشد که می‌تواند در کیفیت کار و انگیزه آن‌ها نیز بسیار سودمند باشد. «مایکل کرلند» این رویکرد را به‌عنوان یکی از روش‌هایی را که منجر به افزایش انگیزه و در نهایت بازدهی کارمندان می‌شود، مطرح کرد و آن را این‌گونه توصیف کرد:

ما به‌طور مرتب برنامه‌هایی را در داخل یا خارج از محیط کار در نظر می‌گیریم که کارمندان بتوانند با یکدیگر ارتباطات نزدیک‌تر و صمیمانه‌تری برقرار کنند.

برای مثال، در برنامه‌های تفریحی خود، فعالیت‌هایی مانند تماشای دسته‌جمعی فوتبال، جشن‌های تیمی و داوطلبانه یا مهمانی را در نظر می‌گیرم تا فرصتی برای ارتباط بیشتر و بهتر با سایر کارکنان را فراهم کنیم. این کار منجر به عمیق‌تر شدن روابط اعضای تیم با یکدیگر می‌شود.
آشنایی کارمندان با زندگی شخصی یکدیگر اعتماد، صمیمیت، همدلی و روحیه همکاری آن‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد که در نهایت بهتر شدن روابط آن‌ها در محیط کاری را به دنبال دارد. به این ترتیب یک محیط کاری صمیمی و حرفه‌ای شکل می‌گیرد که می‌تواند بازدهی کارمندان را نیز افزایش دهد.

3. در نظر گرفتن هدیه برای کارمندان:

درنظر گرفتن هدیه روشی است که کارمندان را برای کار بهتر و تلاش بیشتر تشویق می‌کند. «جان رمتون» در این رابطه می‌گوید:

هدیه دادن یکی از روش‌های مورد علاقه من برای افزایش بازدهی کارمندانم است. گاهی برای یکی از نویسندگان شرکت که به پیاده‌روی علاقه دارد و مراقب سلامتی خود است، یک جفت کفش پیاده‌روی هدیه می‌دهم. گاهی نیز به تیم عکاسی کارت هدیه می‌دهم.

هدیه‌های غیرمنتظره انگیزه و شور و اشتیاق آن‌ها را برای کار در شرکت افزایش می‌دهد و در نتیجه بازدهی آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

من تمایل دارم که روی هدیه، تشویق و تماشای لذت بردن اعضای تیم خود تمرکز کنم. حتی گاهی زمانی را برای اعضای شرکت در نظر می‌گیرم که به کارهای شخصی خود بپردازند. این تسهیلات و هدایا انگیزه و بازدهی کارمندان را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.)

4. انتخاب کارمندان پرشور:

حضور افراد پرشور و پر هیجان در تیم شما باعث می‌شود که انگیزه کار تیمی و در نتیجه بازدهی مجموعه شرکت افزایش یابد. «اندی کاروزا» نیز بر این روش تاکید کرده و روش خود را این‌چنین توصیف کرد:

آن‌چه برای من بیشتر از سابقه کار اهمیت دارد، میزان شور و حرارت کارمندان است.

اشخاص پرشور و پر انرژی علاوه‌بر این که در خودشان انگیزه و اشتیاق ایجاد می‌کنند، می‌توانند برای حل مشکلات مختلف راه‌ حل‌های خلاقانه‌ای ابداع کنند و همچنین در زمان‌بندی و شمارش معکوس زمان، منتظر رسیدن به آخر هفته و پایان کار نیستند.بهتر است افرادی را برای تیم خود انتخاب کنید که درباره شرکت و ارائه راهکار برای مسائل مختلف هیجان‌زده و پرانرژی باشند. من یک راننده اوبر را برای تیم خود استخدام کردم، چرا که او برای پیوستن به شرکت ما بسیار مصر بود و اشتیاق زیادی داشت.

5. در نظر گرفتن مزایا و خدمات جانبی با تاکید بر فرهنگ و برند شرکت:

هر چه در راستای فرهنگ‌سازی و برندسازی شرکت تلاش هدفمندتر و برنامه دقیق‌تری داشته باشید، کارمندان نیز بهتر و بیشتر می‌توانند با فرهنگ و سیاست‌های کاری برند شرکت شما هماهنگی و سازگاری داشته باشند.

«ربرت گلارز» در مورد موفقیت این روش این ‌چنین می‌گوید: نمی‌توان گفت که تنها یک راهکار وجود دارد که همه باید برای پیشرفت و موفقیت از آن پیروی کنند.

روش‌های مختلفی برای موفقیت و پیشرفت در کار وجود دارد که هر سازمان یا نهاد می‌تواند با توجه به سیاست‌های کاری و موقعیت خود از آن‌ها استفاده کند.

یکی از این رویکردها، به‌کارگیری مزایا و خدمات جانبی برای تاکید بر فرهنگ و برند شرکت است. کارمندان شرکت من نیز با توجه به مزایا و خدمات جانبی که برای آن‌ها در نظر گرفتم، فرهنگ شرکت را گرامی می‌دارند.

کارمندان من امکان انجام مسئولیت‌ها و وظایف خود را به‌صورت دورکاری دارند. از آن‌جایی که شرکت ما یک برند جهانی است، تیم حرفه‌ای ما نیز از کارمندانی از سراسر جهان تشکیل شده است.
اگرچه همه اعضای تیم اهمیت و ارزش این مزیت شغل خود را نمی‌دانند. به هر حال در کنار مزیت دورکاری، ما مبلغی را نیز جهت استفاده از خدمات پزشکی هر سه ماه یکبار به اعضای تیم پرداخت می‌کنیم تا بتوانیم در افزایش سلامتی آن‌ها نقش داشته باشیم.

6. تنظیم برنامه و زمان کاری انعطاف‌پذیر:

تنظیم برنامه و زمان کاری انعطاف‌پذیر تاثیر بسزایی در تقویت روحیه کارمندان دارد. «آمی بالیت» در رابطه با اجرای این سیاست و نتایج آن می‌گوید:

سال گذشته برنامه کاری شرکت را برای ۴ روز در هفته تنظیم کردیم که کارکنان نیز از برنامه زمانی در نظر گرفته شده بسیار رضایت داشتند. برای این مدت کار در هفته نیز برنامه کاری انعطاف‌پذیری ارائه دادیم تا آن‌ها بتوانند در صورت لزوم به‌صورت دورکاری کار را در منزل مدیریت کنند.
در نهایت اطمینان حاصل کردیم که هر کارمند سه روز تعطیل برای آخر هفته داشته باشد تا بتواند برای هفته کاری جدید، به اندازه کافی تجدید قوا کند. این موضوع در افزایش روحیه و انگیزه کارمندان بسیار اثربخش و مفید بود.

7. توسعه سیاست‌های دورکاری کارمندان:

در نظر گرفتن سیاست‌های دورکاری خاص برای کارمندان ویژه باعث می‌شود که آن‌ها با اشتیاق و انگیزه بیشتری مسئولیت‌ها و وظایف خود را اجرا کنند و کیفیت کار خود را تا حد ممکن بالا ببرند. «آمی بالیت» کارآفرین موفقی است که از اجرای این سیاست نتیجه بسیار موفقی دریافت کرده است. او در این باره می‌گوید:

در شرکت یک سیاست دورکاری متفاوتی را اجرا کردیم که بر اساس آن کارمندان می‌توانند به ازای هر دو سال خدمت و کار در شرکت، به مدت ۶ ماه به‌صورت دورکاری با شرکت همکاری داشته باشند.
در مدت دورکاری تنها لازم بود که کارمندان روزانه حداقل ۵ ساعت با اداره مرکزی ما در شیکاگو ارتباط داشته باشند. این سیاست با این هدف اعمال شد که امکان مسافرت‌های طولانی برای کارمندان فراهم شود.
با این کار محیط پیرامون آن‌ها نیز تغییر می‌کند و می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش میزان انرژی و انگیزه آن‌ها برای کار داشته باشد.

8. محیط کاری منعطف و راحت:

در نظر گرفتن شرایطی برای تسهیل کار کارمندان و مزایای بیشتر در حیطه کار تاثیر زیادی در افزایش بازده کاری آن‌ها دارد. یکی از این تسهیلاتی که می‌توانید به کارمندان خود هدیه بدهید آن است که در روزهایی خاص، امکان کار در منزل را برای آن‌ها فراهم کنید. «کدی سانچز» با اشاره به اهمیت محیط کاری منعطف و راحت برای کارمندان می‌گوید:

اگر به‌عنوان مزایا و پاداش، روشهای خاصی را در نظر بگیرید که کارکنان بتوانند به‌صورت دورکاری در منزل بخشی از وظایف خود را انجام بدهند، باعث می‌شود که محیط کاری برای آن‌ها راحت‌تر باشد. این کار انعطاف‌پذیری آن‌ها را برای عمل به مسئولیت‌هایشان افزایش می‌دهد.
علاوه‌بر این فراهم کردن محیط کاری انعطاف‌پذیر و راحت برای کارمندان باعث می‌شود که آن‌ها مسئولیت بیشتری نسبت به مدیریت زمان داشته باشند. با این کار می‌توانید کارکنان حرفه‌ای‌تر و منحصر به‌فرد تیم خود را تمییز دهید.

9. در نظر گرفتن زمانی برای صرف غذا در کنار تمامی کارمندان:

می‌توانید یک روز در هفته را در نظر بگیرید که میزبان غذای کارمندان باشید و غذا را در کنار کارمندان صرف کنید. این کار صمیمیت و اشتیاق به حضور در محیط کاری و وفاداری و تلاش کارمندان را دوچندان می‌کند. «بریس ولکر» در این رابطه می‌گوید:

هر چهارشنبه میزبان یک غذای گروهی با کارمندان هستم که از رستوران‌های مختلف سفارش می‌دهم. هر یک از کارمندان تیم، فارغ از موقعیت شغلی‌شان یا این که آیا در دفتر کار می‌کنند یا خیر، می‌توانند به جمع ما ملحق شوند و از غذای رایگان تیمی لذت ببرند.
این کار نه‌ تنها باعث افزایش صمیمیت و ارتباط بهتر کارکنان موقعیت‌های شغلی مختلف می‌شود، بلکه تا یک هفته دیگر می‌تواند انگیزه و اشتیاق کارمندان را حفظ کنند.
با این کار حتی کارمندان دورکار نیز فرصت آن را پیدا می‌کند که در جمع کارکنان دیگر حضور پیدا کنند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

10. شرکت گروهی کارمندان در کنفرانس‌های حرفه‌ای مفید و انگیزه‌بخش:

شرکت گروهی کارمندان در کنفرانس‌های حرفه‌ای بسیار مفید و انگیزه ‌بخش است. در این شرایط کارمندان می‌توانند دانش خود را مجددا ارزیابی یا به‌روزرسانی کنند و با حضور در مجامع حرفه‌ای انگیزه و اشتیاق بیشتری برای حضور در محیط حرفه‌ای شرکت و تلاش و پیشرفت کسب کنند. «بریس ولکر» با تاکید بر این روش می‌گوید:

اجازه دهید که کارمندان‌تان در رابطه با کنفرانس‌هایی که قصد دارید شرکت کنید، تحقیق کنند. کنفرانس‌های معتبر و کاربردی زیادی وجود دارند که اعضای تیم شما می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند و از نکات و آموزه‌های آن‌ها بهره‌مند شوند. این کار می‌تواند برای کل تیم و در نتیجه شرکت یا سازمان بسیار اثربخش و کارآمد باشد. این کنفرانس‌ها علاوه‌بر افزایش بار علمی، می‌تواند انگیزه و اشتیاق کارمندان را برای کار در محیط حرفه‌ای و پیشرفت افزایش دهد.

11. قدرت مدیریت و ایجاد اعتماد میان کارکنان:

تاثیر مدیریت درست و شکل‌گیری ارتباط صحیح میان مدیریت و سایر کارمندان در میزان اعتماد و انگیزه کارمندان بر هیچ‌کس پوشیده نیست. «دیوید سیکارلی» در این باره می‌گوید:

کارکنان ناراضی و بی‌انگیزه شرکت‌ها و محیط کاری خود را ترک نمی‌کنند؛ بلکه مدیران بد را رها می‌کنند. مدیرانی که با سایر کارمندان ارتباط عمیق و قابل‌اعتمادی ایجاد می‌کنند، در زمان مشکلات به خوبی می‌توانند از سایر اعضای تیم برای حل مشکلات کمک بگیرند.

زمانی که کارمندان برای حل مشکلات تیم و شرکت با یکدیگر همکاری می‌کنند، یک ارتباط مبتنی بر اعتماد و وفاداری میان آن‌ها شکل می‌گیرد که این امر می‌تواند میزان انگیزه و انرژی آن‌ها را در محیط کار افزایش می‌دهد. در نتیجه تمرکز و بازدهی آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین سرمایه‌گذاری بر روی مدیران مناسب رحیه تیمی را در سایه فرهنگ اعتماد افزایش می‌دهد.

12. در نظر گرفتن شادی به‌عنوان عنصر مکمل کار:

شادی عنصری است که کیفیت انجام هر کاری را افزایش می‌دهد. افراد در زمان شادی و خوشحالی تمرکز و انرژی بیشتری دارند و کار خود را با انگیزه بیشتری انجام می‌دهند. بنابراین لازم است که شادی را به‌عنوان عنصر مکمل ضروری برای کار در نظر بگیرید.

«پاتریک بارنهیل» به‌عنوان یک کارآفرین موفق، بر تاثیر و اهمیت شادی در میزان انگیزه و انرژی کارمندان تاکید می‌کند و آن را عاملی مهم برای افزایش بازدهی کارمندان و پیشرفت شغلی آنها می‌داند.

13. برنامه‌ریزی سفرهای کوتاه‌مدت برای حفظ روحیه اعضای تیم:

برنامه‌ریزی سفرهای کوتاه مدت با تیم کاری می‌تواند صمیمیت و انگیزه کار تیمی را افزایش دهد. «زو هرمان» در رابطه با این عامل مهم می‌گوید:

هنگامیکه افراد بیرون از محیط کار زمان شادی را با یکدیگر سپری می‌کنند، ارتباط آن‌ها عمیق‌تر شده و صمیمیت بین آن‌ها بیشتر می‌شود. این فرآیند در نهایت به صمیمیت در محیط کار و ایجاد فضای کاری پر انرژی منجر می‌شود که میزان تمرکز و بازدهی کارمندان را افزایش می‌دهد.

14. تعیین اهداف کوتاه‌مدت برای افزایش انگیزه و هدفمندی:

حتما شما نیز تجربه کرده‌اید که زمانی که اهداف بلندمدت خود را به اجزای کوچک‌تر تقسیم می‌کنید و برای دستیابی به آن اهدافی در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت تعریف می‌کنید، میزان انگیز و تمرکز شما بیشتر و تلاش‌های شما هدفمندتر و موفقیت‌آمیزتر خواهد بود.
این یکی از شگردهای هدفمند در راستای رسیدن به اهداف است. به این ترتیب شما اهداف کوتاه‌مدت و کوچک‌تری را در راستای اهداف کلی خود تعریف می‌کنید و یکی یکی آن‌ها را تا رسیدن به موفقیت نهایی محقق می‌کنید.

«سارا یوروویچ» رابطه با تعیین اهداف کوتاه‌مدت با افزایش انگیزه و هدفمندی را با ذکر یک مثال فروشندگی بیان می‌کند:

داشتن انگیزه‌های فروش در طول هفته، رقابت و شور و هیجان میان اعضای تیم فروش را افزایش می‌دهد. این اهداف هفتگی در مرحله بعد هداف ماهانه را برای تیم تعریف می‌کند تا اعضای تیم در راستای رسیدن به آن تلاش خود را دوچندان کنند. به این ترتیب اهداف کوتاه‌مدت یکی پس از دیگری محقق می‌شوند و به موفقیت‌های سطح بالاتر برای رسیدن به هدف نهایی منجر می‌شوند.

15. استراحت کافی:

کارمندان شما نیاز دارند که زمانی را به دور از محیط کاری، در منزل سپری کنند. آن‌ها یه این ترتیب می‌توانند در زمان کار تمرکز و انگیزه خود را حفظ کنند و با هدفمندی بیشتری انرژی خود را صرف کار کنند. «اریک متیو» یکی دیگر از کارآفرینان موفق در این رابطه می‌گوید:

استراحت کافی در شرایطی دور از محیط کاری عاملی است که می‌تواند بیشتر از محیط کاری شاداب و منعطف بر روی میزان انگیزه و بازدهی کارمندان اثرگذار باشد.
همۀ کارکنان نیاز دارند که مدتی از زمان خود را بیرون از محیط کاری سپری کنند تا به ذهن خود سامان داده و روحیه کاری خود را حفظ کنند. متاسفانه بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها این عامل مهم را نادیده می‌گیرند.

16. فرصت‌های یادگیری و آموزشی:

زمانی که کارمندان در محیط یادگیری و آموزشی قرار بگیرند، تمرکز و انگیزه آن‌ها برای کار بهتر افزایش پیدا می‌کند. «ویک پاتل» نیز اثرات فرصت‌های یادگیری و آموزشی بر میزان انگیزه کارمندان را این‌چنین بیان می‌کند:

یکی دیگر از راهکار‌هایی که به کمک آن می‌توان انگیزه کارمندان را حفظ کرد، صرف هزینه برای آموزش و ایجاد فرصت یادگیری برای آن‌ها است.
بنابراین می‌توانید برای حفظ روحیه کاری و انگیزه کارمندان هزینه‌هایی را برای شرکت در دوره‌های آموزشی مرتبط با اهداف و رویکرد شرکت در نظر بگیرید.
این کار علاوه‌بر آن که اطلاعات و دانش کارمندان را افزایش می‌دهد، بلکه فرصتی را ایجاد می‌کند که بتوانید از حداکثر ظرفیت کارمندان خود سود ببرید. کارمندان شما می‌توانند به واسطه این دوره‌های آموزشی مهارت‌ها و توانایی‌های خود را به‌صورت پیوسته بهبود ببخشند.

17. آزادی عمل عاملی برای توانمندسازی کارمندان:

آزادی عمل حس اعتماد و اطمینان را در تیم افزایش می‌دهد. در این شرایط کارکنان بهتر می‌توانند فکر و تمرکز کنند و این فرآیند میزان بازدهی آن‌ها را افزایش می‌دهد. «اریک متیو» نیز بر تاثیر آزادی عمل بر توانمندسازی کارمندان تاکید می‌کند و آن را این‌گونه تشریح می‌کند:

آزادی عمل عاملی است که به کارمندان شما این فرصت را می‌دهد که در کار خود توانمند شوند. اینکه چارچوب‌های زمانی را به حداقل میزان ممکن برسانید، میزان آزادی عمل کارکنان تیم را افزایش می‌دهد و حس اعتماد را در تیم افزایش می‌دهد. این کار یکی از بهترین روش‌هایی است که به اعضای تیم کمک می‌کند تا انرژی و زمان خود را مدیریت کنند.

18. ارزیابی کارهای کارمندان و نقاط ضعف و قوت آن‌ها:

هدف از ارزیابی کارهای کارمندان تعیین میزان پیشرفت و بررسی نقاط قوت و ضعف آن‌ها است. بر مبنای این اطلاعات می‌توانید در کنار تیم برای راه‌های موفقیت پیش روی خود با دقت و هوشمندی بیشتری برنامه‌ریزی کنید.
هر چه شناخت شما بر ویژگی‌های فردی کارمندان و نقاط قوت و ضعف آن‌ها بیشتر باشد، بهتر می‌توانید گام‌های بعدی خود را مشخص کنید.

با استفاده از نقاط قوت کارمندان، می‌توانید انگیزه و روحیه آن‌ها را افزایش دهید و از آن در راستای موفقیت آن‌ها در تیم بهره بگیرید.
علاوه‌بر این شناخت کافی بر نقاط ضعف، کارمندان شما را قادر می‌سازد که با روش صحیح این نقاط ضعف را به نقاط قوت آن‌ها تبدیل کنید و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که این نقاط ضعف منجر به کاهش انگیزه و بازدهی کارمندان نشود.

19. تقویت قوه ریسک‌پذیری تیم:

فرض کنید که پروژه‌ای را در دست انجام دارید که احتمال موفقیت آن ۶۰ درصد و احتمال شکست آن ۴۰ درصد است. در شرایطی که شکست با سرزنش زیادی همراه است، ترس از شکست به‌عنوان یک عامل بازدارنده قوی همواره همراه شما خواهد بود و به این ترتیب مانع از موفقیت و پیشرفت شما خواهد شد.
بنابراین اگر فرهنگی را در محبط کاری ایجاد کنید که کارمندان ریسک‌پذیری و جاه‌طلبی بیشتری داشته باشند، اعتماد به‌نفس آن‌ها را افزایش و کیفیت نتیجه کار را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

20. گفتگو در رابطه با وظایف و اهداف:

گفت و گو در رابطه با وظایف کارمندان و اهداف تیم باعث افزایش تمرکز تیم بر روی هدف مجموعه می‌شود. علاوه‌بر این، در رابطه با اهداف مجموعه و وظایف کارمندان حس همکاری و تعامل تیمی را افزایش می‌دهد که در نتیجه کارایی تیم تا حد مطلوبی افزایش پیدا می‌کند.

هر چه تعامل و همکاری میان اعضای تیم بیشتر باشد، تمرکز و انگیزه کارمندان بیشتر بوده و میزان بازدهی آن‌ها نیز به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

21. شفافیت اهداف تیم و وظایف کارمندان:

ابهام و عدم شفافیت عاملی است که می‌تواند باعث گمراهی و کاهش انرژی و بازدهی تیم شود. هر چه مسئولیت‌ها و اهداف مجموعه واضح‌تر و مشخص‌تر باشد، برنامه‌ریزی دقیق‌تر خواهد بود و اعضای تیم نیز با انگیزه و اشتیاق بیشتری مسئولیت‌های خود را دنبال می‌کنند.
اما اگر ابهام و عدم شفافیت بر روی وظایف کارمندان و اهداف شرکت یا سازمان سایه بیندازد، اعضای مجموعه از مسیر درست منحرف می‌شوند و هر چه از هدف خود دورتر شوند، انرژی و انگیزه آن‌ها برای ادامه راه کمتر می‌شود. به این ترتیب بازدهی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

سخن پایانی...

موفقیت فرآیندی است که ما در همه عرصه‌های زندگی به دنبال آن هستیم و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم. موفقیت شغلی یکی از انواع موفقیت است که بر اساس اهداف شغلی تعریف می‌شود. در همین راستا مشاغل و سازمان‌های مختلف با توجه به ارزش‌های خود، برای موفقیت و دستیابی به اهداف‌شان برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنند.

عوامل مختلفی در موفقیت شغلی و اهداف تیمی مجموعه شرکت‌ها و سازمان‌ها دخیل هستند که در میان آن‌ها می‌توان به نیروی کار متخصص، محیط و شرایط کاری مناسب و مدیریت صحیح برای افزایش انگیزه و بازدهی کارکنان اشاره کرد.
علاوه‌بر این، مهارت‌های فردی و اجتماعی عامل دیگری است که می‌تواند در میزان بازدهی و مشارکت کارمندان در مسائل تیمی تاثیرگذار باشد.

برای مشاهده پست‌های آموزشی در حوزه موفقیت، مهارت‌های فردی و اجتماعی و مشاوره و راهنمایی برای استخدام و کاریابی در حوزه تخصصی خود می‌توانید از وبلاگ کارلیب بازدید کنید.
پلتفرم استخدام آنلاین کارلیب، محیطی متمرکز و تخصصی را برای درج آگهی استخدام و جستجوی فرصت‌های شغلی برای کارجویان و کارفرمایان فراهم کرده است.
کارلیب بستری ایده‌آل برای بهبود کیفیت و سرعت ارتباط کارجویان و کارفرمایان ایجاد کرده و کیفیت روند استخدام و جذب نیرو را تا حد زیادی افزایش داده است.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • اکبر
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۰

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  • امین روحانی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۵۵

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  • علیرضا اسلامی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۵

    چه مطلب خوبی

  • محمدعلی ذولفقاری
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۰۵

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • مهرداد غفاری
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۲۰

    مرسی

  • رحیم اسلامی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۴۵

    ایولا

  • علی امینی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۱۰

    اکانت اینستا هم دارید؟

  • امیر امینی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۴۵

    بیشتری بنویسین لطفا

  • روح الله جمالی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۵۰

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • ابوالفضل سبزواری
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۴۰

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  • حمیدرضا فاطمی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۳۰

    عاااااااااااالی بود