موفقیت شغلی

9راهکار ساده برای اینکه درآمد فریلنسری خود را افزایش دهید.!

فریلنسر کسی است که سرویس‌ها یا خدمات خود را بدون تعهد درازمدت به کارفرما ارائه می‌کند. فریلنسرها معمولاً ساعتی، روزانه یا پروژه‌ای دستمزد می‌گیرند و اساساً یک کسب و کار یک‌نفره است.
امروزه، کارکردن به صورت فریلنسری به علت تنوع زیادی کاری، طرفداران بسیاری پیدا کرده است، ولی باید گفت فریلنسری، مفهومی فریبنده است و از آنجاکه دشواری‌های خاص خود را دارد، من جمله عدم ثبات درآمد فریلنسری، هرکسی این نوع کار را نمی‌پسند و یا در انجام کار به صورت آزادکاری، موفق نخواهد بود.
اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید به صورت فریلنسری کار کنید و درآمد فریلنسری خود را بالا ببرید، بهتر است تمام زوایا و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کنید تا به درستی تصمیم بگیرید و آگاهانه شروع به کار کنید.

یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در فریلنسری، با آن مواجه خواهید شد، ارزش‌گذاری روی کار و تعیین دستمزدی که باید از کارفرما درخواست کنید که خود نیازمند بررسی و آگاهی نسبت به بازارکار می‌باشد. باید بدانید که کارتان چقدر ارزش دارد؟ چقدر می‌توانید دستمزد تعیین کنید و حتی چگونه می‌توانید نرخ دستمزدتان را بالا ببرید؟ در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا به عنوان یک فریلنسر موفق، علاوه بر تنظیم اهداف مالی در مسیر درست، درآمد خود را نیز افزایش دهید. با ما همراه باشید.

درآمد یک فریلنسر

درآمد یک فریلنسر یا آزادکار، کاملا به دانش و مهارت او بستگی دارد. البته زمینه کاری و تخصص فریلنسر هم در درآمد او تاثیرگذار خواهد بود. به طور مثال فردی که در حوزه کامپیوتر، آزادکاری می‌کند، فریلنسر پردرآمدی نسبت به یک نویسنده یا تولیدکننده محتوا خواهد بود.
به هر حال اگر تازه کار هستید، باید بدانید که فریلنسری درآمد ثابتی ندارد، بنابراین مدیریت مالی برای شما به عنوان یک فریلنسر دشوار خواهد بود، اما با چند ترفند ساده می‌توانید حسابدار خوبی نیز برای خود باشید، حتی پس انداز کنید و از زندگی فریلنسری خود لذت ببرید.

مدیریت مالی و افزایش درآمد فریلنسری

بسیاری از فریلنسرهای تازه کار، در تنظیم اهداف مالی خود با مشکل مواجه می‌شوند، زیرا درآمد ثابتی ندارند و هر ماه بسته به عوامل مختلف، شرایط مالی متغیری را تجربه می‌کنند.
همین موضوع می‌تواند برای افرادی که به تازگی در این راه قدم گذاشته‌اند، شرایطی سخت و استرس‌زایی را ایجاد کند و حتی از ورود خود به دنیای فریلنسری، اظهار پشیمانی کنند.!

توصیه کارلیب به شما این است که صبور باشید و فراموش نکنید فعالیت به عنوان یک فریلنسر، دریایی از فرصت‌هاست که می‌تواند پروژه‌هایی رویایی و پردرآمد برایتان به همراه داشته باشد. استفاده از راه‌کارهایی که در ادامه معرفی کرده‌ایم به شما کمک می‌کنند تا بتوانید درآمد بیشتری از فریلنسری داشته باشید.

1. ارزش خود را بدانید؛

درک صادقانه از اینکه در صنعت خود، از لحاظ مهارت‌ها، در کجا قرار دارید، به شما کمک می‌کند نسبت به تعیین دستمزد، واقع‌بینانه‌تر عمل کنید. اشتباهی که بسیاری از آزادکاران مرتکب می‌شوند آن است که خدمات خود را به صورت لیستی از فعالیت‌ها به مشتری ارائه می‌دهند. این اشتباه بزرگی است، چرا که شما به عنوان یک آزادکار، قرار نیست فقط یک مجموعه فعالیت انجام دهید.

2. انتخاب صحیح مشتریان؛

معمولا در ابتدای کار، این وسوسه وجود دارد که بخواهید هرچه می‌توانید مشتری جمع کنید. اما باید یاد بگیرید که به بعضی پیشنهادات نه بگویید و به این ترتیب وقت و منابع خود را به پروژه‌هایی که بیشترین ارزش را برای شما دارند اختصاص دهید.حتی اگر تازه وارد هستید هم باید برای انتخاب مشتریان استانداردهایی تعیین کنید.

3. درک مشتریان؛

اگر قصد دارید دستمزد خود را بالاتر از استانداردهای صنعت‌تان تعیین کرده و یا آن را افزایش دهید، لازم است بتوانید مشتریان خود را درک کنید. هرچه بیشتر از مشتریان خود، مشکلات و نیازهای‌شان بدانید، بیشتر می‌توانید راه حل‌های با ارزش بالایی تولید کنید که اهمیت مذاکرات پولی را بالا ببرند.

به عنوان یک آزادکار باید حداقل یک قدم از آنچه مشتری از شما می‌خواهد، و آنچه واقعاً به آن نیاز دارد جلوتر باشید. به عنوان مثال، اگر نویسنده‌ی محتوا باشید، فقط برای نوشتن متن استخدام نشده‌اید.
در واقع مشتری از شما می‌خواهد کاری کنید بازدیدکنندگان بیشتری به وبسایت او جلب شوند و تعداد کلیک‌ها و نرخ تبدیل‌های بیشتری به دست آورد و در نهایت مشتری بیشتری پیدا کند.
این ارزشی است که شما برای مشتری خود ایجاد می‌کنید. با افزودن به این ارزشی که برای مشتری فراهم می‌کنید و با ارتقای سطح کیفی کار خود، می‌توانید افزایش نرخ دستمزدتان را توجیه کنید.

4. برندسازی در حوزۀ کاری؛

داشتن یک برند شخصی قوی و شهرت خوب به شدت در دستمزد شما تعیین‌کننده است، چراکه نشانه‌ای از تجربه، اعتبار، حرفه‌ای‌گری و کیفیت کار شماست. برندسازی می‌تواند به سادگی با نوشتن مقالۀ مهمان، مصاحبه یا همکاری با سایر آزادکاران باسابقه‌تر در حوزۀ کاری خودتان آغاز شود.

از جمله فعالیت‌های مفید برای برندسازی، به روز نگه‌داشتن وبسایت و کانال‌های کسب‌و ‌کارتان در شبکه‌های اجتماعی است، به شکلی که همکاری‌های‌تان را هم بازتاب دهند. حضور آنلاین فعالی داشته باشید. پرونده‌ای از سوابق کاریتان درست کنید و هرجا که لازم بود به آن ارجاع دهید. این برای مخاطبان هدف شما پیام اعتبار و تجربه به همراه خواهد داشت.

 5. داشتن یک استراتژی توسعۀ عالی؛

روابط معنی‌دار شما با مشتریان در درون استراتژی توسعه‌ی کارآمد شما ساخته می‌شوند نه در بازاریابی. اهمیت داشتن یک استراتژی توسعۀ فوق‌العاده در این است که افراد اغلب به توصیۀ شخص ثالث بیشتر از چیزی که افراد یا کسب‌و کارها دربارۀ خودشان می‌گویند، اعتماد می‌کنند.
از طریق ارتباط بیشتر با مشتریان روابط پایداری بسازید و باعث شوید آن‌ها داستان برند شما را برای دیگران تعریف کنند. این باعث تحسین مشتریان بالقوه شده و ارزش درک شدۀ خدمات شما را بالا می‌برد؛ در نتیجه خواهید توانست دستمزد بیشتری درخواست کنید.

6. پروپزالی بی‌نقص بنویسید؛

تهیه پروپوزال عالی برای پروژه، کلید به دست آوردن مشتریانی است که می‌خواهید. از طرف دیگر، پروپوزالی که می‌نویسید ابزار اصلی نشان دادن ارزش خدمات شما به مشتری است. بنابراین، پروپوزال خوب به دستمزد بالاتر منتهی خواهد شد.
متأسفانه، بیشتر آزادکاران نمی‌توانند از این فرصت استفاده کنند، چون نمی‌دانند چطور باید یک پروپوزال خوب بنویسند. بد نیست در دوره‌های آموزش پروپوزال‌نویسی شرکت کنید تا در این باره بیشتر بدانید.

7. استفاده از تکنیک‌های قیمت گذاری؛

قیمت گذاری (Pricing) می‌تواند کاری سخت و چالش‌برانگیز باشد. هیچ راه فراری هم از آن نیست. در نهایت همه ما مجبور هستیم برای محصولات و خدمات خود قیمت بگذاریم. شناخت روش‌های قیمت گذاری فروش به شما کمک بسیاری خواهد کرد تا دستمزد کار خود را به درستی تعیین کنید.

می‌توانید برای افزایش نرخ کار خود از مفهوم ادراک قیمتی (price perception) استفاده کنید. در دفاع از نرخ دستمزد خود به چیزهایی مثل هزینه‌های شخصی یا مالیات و... اشاره نکنید. در عوض، تصویری از مزایای خدماتی که ارائه می‌کنید و ارزشی که برای مشتری خلق می‌کنید را ترسیم کنید و اجازه دهید این تصویر برای مشتری انگیزه‌ای برای پرداخت دستمزد شما باشد.

روش لنگراندازی (Anchoring) تکنیک دیگری است که در آن شما هستید که اول قیمت را می‌گویید و به این ترتیب برای مذاکرات «لنگر» یا مبنایی تعیین می‌کنید. طبیعتا هدف شما این خواهد بود که حداکثر قیمت را برای کار خود تعیین کنید. از این نوع ترفندها برای تعیین دستمزد بیشتر برای خدمات خود استفاده کنید.

8. مهارت‌های جدید فرا بگیرید؛

فراگیری مهارت‌های جدید و مرتبط، روشی عالی برای افزایش نرخ دستمزد کار شماست. این مهارت‌ها ممکن است شامل یادگیری دیجیتال مارکتینگ، ارتباطات یا مدیریت کسب‌و‌کار باشد. بنابراین لازم نیست که به صورت آکادمیک، مدرک مدیریت بازرگانی بگیرید، اما باید اطلاعاتی درباره‌ی اصول مدیریت کسب‌وکار و مشتریان یا صنایع مربوطه به آن را به دست آورید. این باعث می‌شود برای شناسایی و حل مشکلات مشتریان مجهزتر بوده و به راه‌حل‌های ارزشمندتری دست یابید.

9. اعتماد به نفس داشته باشید؛

خوشتان بیاید یا نه، شاخص مهارت‌ها و کیفیت کار شما به عنوان یک آزادکار، «اعتماد به نفس» شماست. اگر شما به خودتان و توانایی‌تان در تولید نتایج عالی برای مشتری، اطمینان نداشته باشید، چطور انتظار دارید شخص دیگری به شما ایمان داشته باشد؟!
عدم اطمینان به کار و پایین بودن اعتماد به نفس، باعث می‌شود در مذاکره آسیب‌پذیر باشید، چرا که مشتری به آسانی از شما سوء‌استفاده کرده و شما را مجبور به پذیرفتن دستمزدی می‌کند که برای‌تان سودآور نیست، دوست ندارید و یا با آن راحت نیستید.
وقتی از خودتان اعتماد به نفس نشان داده و در نهایت آرامش و قاطعانه برای به دست آوردن شرایطی که مناسب شماست مذاکره کنید، قادر خواهید بود دستمزد بالاتری نیز تعیین کنید.

سخن پایانی

کارلیب توصیه می‌کند، در کنار تصمیماتی که در زمینه شغل و نحوه کسب درآمد‌تان می‌گیرید، زمانی را نیز برای یادگیری بازاریابی و نحوه تبلیغات کار خود اختصاص دهید. برای اینکار کافیست در دوره بازاریابی دیجیتال شرکت کرده و با تدوین استراتژی بازاریابی برای خود، خدمات خود را از طریق اینترنت، تبلیغ کرده و در نهایت ار افزایش درآمدتان لذت ببرید.

دائماً، پروفایل و نمونه کارهای‌تان را به روز نمایید. همیشه به دنبال برقراری ارتباط با دیگر فریلنسر‌ها باشید و شبکه‌سازی را جدی بگیرید. از تکنولوژی‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید تا خدمات خود را به همگان معرفی نمایید. همینطور همیشه به دنبال یادگیری مهارت‌های جدید باشید تا بتوانید محدوده توانایی‌های خود را وسیع‌تر کنید.

در نهایت از آگهی‌ها و پروژه‌های جدیدی که توسط کارفرمایان ایجاد می‌شود، غافل نباشید و فراموش نکنید که با برنامه‌ریزی اصولی و فعالیت به صورت حساب شده می‌توانید به درآمد رویایی خود برسید. پیشنهاد می‌کنیم همین حالا سری به سایت کارلیب به آدرس karlib.com بزنید و آگهی‌ استخدام کارفرمایانی که نیروی دورکار می‌خواهند را بررسی کنید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • بهمن اسلامی
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۲۵

    چه مطلب خوبی

  • عزیز سلیمانی
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۳۵

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • رمضان اسلامی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۰۵

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  • محمود باهنر
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۳۰

    شماره تماستون برای مشاوره تلفنی چنده

  • مرتضی مهرابی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۱۰

    حرف نداشت👌🏻

  • رسول احمدیان
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۰۵

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  • مهدی اشرفی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۰۰

    خیلی سایت خوبی دارین

  • میثم خسروی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۵۰

    احسنت عالی بود

  • حامد روزبه
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۵

    عاااااااااااالی بود

  • مسعود جلیلی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۲۰

    بی نظیر هستید

  • خلیل بهشتی
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۵۵

    مرسی