استخدام و منابع انسانی

مدیر مارکتینگ کیست؟ چگونه استخدام می‌شود؟

مدیر مارکتینگ یکی از رده‌های شغلی بسیار پر متقاضی در دهه‌های اخیر است. مدیر مارکتینگ در واقع همان مدیر بازاریابی است که امور مربوط به بازاریابی یک کسب و کار یا یک محصول را مدیریت می‌کند.
داشتن مهارت کافی در بازاریابی، ارتباط اجتماعی قوی و شناخت کافی از بازار هدف، از جمله مواردی است که یک مدیر مارکتینگ باید به آن‌ها تسلط کافی داشته باشد. در این مقاله به بررسی ویژه این رده‌شغلی و مهارت‌های مورد نیاز برای فعالیت تخصصی در حوزه مارکتینگ خواهیم پرداخت.

مدیر مارکتینگ

مدیر مارکتینگ کیست؟

بازاریابی در دهه‌های اخیر توسعه‌های چشم‌گیری داشته و به صورت کلی می‌توان گفت متحول شده است. در کنار شیوه‌های بازاریابی سنتی، روش‌های جدیدی چون بازاریابی شبکه‌ای، بازاریابی چاپی، بازاریابی مستقیم و دیجیتال مارکتینگ نیز برای بالا بردن میزان فروش وجود دارد. رده‌شغلی مدیریت مارکتینگ نیز در همین حوزه تعریف می‌شود.

مدیر مارکتینگ یا مدیر بازاریابی شخصی است که برای بازاریابی یک محصول، خدمات و یا برندسازی کسب و کار برنامه‌ریزی کرده و تیم بازاریابی را که متشکل از چند نفر از جمله مدیر دیجیتال مارکتینگ، کارشناس بازاریابی، کارشناس و مدیر فروش، بازاریابی محتوایی، برندینگ و... می‌شود، کنترل و هدایت می‌کند.

در واقع برخی از شرکت‌ها و کسب و کارهای بزرگ بیش از یک بخش بازاریابی دارند و هماهنگی بین این بخش‌ها و هدایت آن‌ها به سمت اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت سازمان از جمله کارهایی است که مدیر مارکتینگ باید انجام بدهد. بنابراین ممکن است که این کسب و کارها و شرکت‌های بزرگ در پی استخدام چند مدیر بازاریابی در بخش‌های مختلف باشند.

شرح وظایف مدیر مارکتینگ

در حقیقت باید گفت مدیر مارکتینگ وظایف مختلفی برعهده دارد و این وظایف مطابق با محصول یا خدماتی که شرکت و یا کسب و کار متقاضی استخدام مدیر بازاریابی، تعریف می‌شود.
بنابراین وظایف اصلی مدیر مارکتینگ بسته به شرکتی که در آن مشغول به کار می‌شود و همچنین بخشی که در آنجا کار خواهد کرد تغییر می‌کند. در حالت کلی می‌توان گفت وظایف شما به عنوان مدیر بازاریابی به شرح زیر خواهد بود:

  1. بررسی و آنالیز روند بازار
  2. شناسایی بازار و مخاطبان هدف و روش‌های دسترسی به آن
  3. پیاده‌سازی استراتژی‌های بازاریابی برای رسدین به اهداف کوتاه و بلندمدت شرکت
  4. طراحی کمپین و بودجه‌بندی
  5. نظارت و هماهنگی انجام کارهای تبلیغاتی شرکت
  6. استفاده از روش‌های مختلف استراتژی رسانه‌های اجتماعی
  7. برگزاری و برنامه‌ریزی برای همایش‌ها، کنفرانس‌ها و جلسات فروش و بازاریابی
  8. نظارت بر روند اجرای کمپین‌های تبلیغاتی ارزیابی نتایج حاصل از آن
  9. تهیه گزارش و بررسی اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی
  10. مدیریت تیم مدیران و کارشناسان بازاریابی و دستیاران فروش

مهارت‌های لازم برای مدیر مارکتینگ

اگر می‌خواهید یک مدیر مارکتینگ بی‌عیب و نقص باشید باید این مهارت را نیز در خود پرورش دهید:

  1. به عنوان مدیر بازاریابی باید تمام فعالیت‌های بازاریابی شرکت، اعم از دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه‌ای، بازاریابی چاپی و... را بررسی کرده و بر اجرای آن‌ها نظارت داشته باشید که مسیر موفقی را طی کنند.
  2. استفاده از مهارت و خلاقیت در راستای ارتباط بیشتر و بهتر با مشتریان و مخاطبان هدف
  3. قدرت هدایت و نظارت بر چندین تیم اجرایی و تبلیغاتی در یک بازه زمانی
  4. مهارت شناسایی و برقراری ارتباط با موسسات و شرکت‌هایی که می‌توانند در مسیر رسیدن به اهداف شما را یاری کنند.
  5. توانایی تحلیل بازار و ارائه راهکارهای مناسب برای بالا رفتن بازخورد کمپین‌های تبلیغاتی
  6. بررسی میزان موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی و تهیه گزارش در مورد نحوه عملکرد آن‌ها

مدیر مارکتینگ

ساعت کاری و میزان درآمد مدیر مارکتینگ

مدیر مارکتینگ معمولا وظایف مختلفی برعهده دارد، بنابراین می‌توان گفت یک شغل تمام وقت است، پس طبق قانون وزارت کار ساعت کار این رده‌شغلی معمولا 8 ساعت در روز است. البته ممکن است گاهی نیاز باشد برای برخی از کارها مثل نظارت بر کمپین‌های تبلیغاتی یا شرکت در جلسات فروش مجبور باشید ساعات بیشتری را در شرکت بمانید.

از آنجایی که در این شغل باید ارتباط زیادی با شرکت‌ها و موسسه‌ها و نهادهای مختلف تبلیغاتی داشته باشید و یا ملزم به شرکت در جلسات، کنفرانس‌ها و ماموریت‌های شغلی باشید، ممکن است مجبور باشید خارج از شرکت فعالیت کنید و یا چند روز در ماه را در ماموریت سپری کنید.

در مورد درآمد کسی که به عنوان مدیر بازاریابی مشغول به کار است، باید بگوییم که نمی‌توان مقدار ثابتی به عنوان حقوق برای این رده‌شغلی در نظر داشت، چرا که همان‌طور که اعلام کردیم وظایف مدیر مارکتینگ بسته به نوع فعالیت شرکت یا کسب و کار متفاوت بوده و بنابراین با توجه به حیط فعالیتی که دارد میزان حقوق تغییر می‌کند، ممکن است در برخی از کسب و کارها برای تشویق مدیر مارکتینگ به فعالیت بیشت، پورسانتی از فروش را به عنوان پاداش برای او در نظر گیرند.

در هر صورت اگر قرارداد کاری مطابق با قانون کار داشته باشید، مطمئنا حقوق مدیر مارکتینگ کمتر از حداقل تعیین شده توسط وزارت کار نخواهد بود.

شرایط استخدام مدیر مارکتینگقیمت‌گذاری

مدیر مارکتینگ از جمله مشاغلی است که برای آن نیاز به تجربه و مهارت زیادی است.
بنابراین اکثر شرکت‌ها و موسسات ترجیح می‌دهند از افرادی با سابقه کار در این زمینه استفاده کنند.
با این تفاسیر می‌توان گفت داشتن مدرک تحصیلی نمی‌تواند تضمینی برای استخدام در این شغل باشد.

معمولا رشته‌هایی مثل مدیریت بازرگانی، مدیریت «MBA»، ارتباطات و مدیر روابط عمومی از جمله رشته‌های دانشگاهی مرتبطی است که می‌توان در این زمینه نام برد، البته همانطور که گفتیم داشتن مهارت و تجربه بیش از داشتن مدرک تحصیلی مورد توجه کارفرمایان قرار می‌گیرد.

اصولا شرکت‌ها و کسب و کارها به دنبال استخدام فردی هستند که سابقه موفقی در زمینه مدیریت فروش و روابط عمومی داشته باشد، بنابراین اگر قصد دارید به عنوان یک مدیر مارکتینگ و یا یکی از اعضای تیم مارکتینگ فعالیت کنید بهتر است به دنبال یادگیری و آموختن مهارت‌های لازم باشید.

مدیر بازاریابی یا مدیر مارکتینگ حرفه‌ای باشید.

از شما با عنوان مدیر بازاریابی یا مدیر مارکتینگ انتظار می‌رود که اطلاعات جامع و به‌روزی در مورد مباحث بازاریابی و مدیریت داشته باشید، مهارت‌های شما در این زمینه بسیار دارای اهمیت است و کارفرما از شما انتظار دارد که علم خوبی داشته و آماده یادگیری مباحث جدیدتری مثل اطلاعات در مورد خدمات و یا محصولات شرکت باشید، گاهی برخی از شرکت‌ها و موسسات، مدیر بازاریابی را به منظور آشنایی بیشتر با حوزه فعالیتی خود، به دوره‌های آموزشی مخصوص می‌فرستند.

بنابراین اگر دوست دارید به عنوان مدیر مارکتینگ یا مدیر دیجیتال مارکتینگ عضو یک تیم مارکتینگ قوی باشید بهتر است به دنبال به‌روز کردن اطلاعات خود در زمینه بازاریابی و مدیریت مارکتینگ باشید. چراکه دنیای بازاریابی مطابق با پیشرفت تکنولوژی روز دنیا، دچار تحول شده و هر روز به ابزار و روش‌های جدیدتری مجهز می‌شود.

چه سازمان‌هایی به مدیر مارکتینگ احتیاج دارند؟

در مورد پاسخ به این سوال باید بگوییم حوزه فعالیت مدیر مارکتینگ بسیار گسترده است و هر کسب و کار و سازمانی هرچند کوچک، می‌تواند برای رسیدن به اهداف خود به ویژه در زمینه فروش و صادرات از وجود مدیر بازاریابی بهره‌مند شود، اما برخی از مشاغل مثل آژانس‌های بازاریابی، آژانس‌های کاریابی، آژانس‌های فعال در حوزه مارکتینگ و همچنین استارت‌آپ‌ها و موسسات دولتی و خصوصی بزرگ مثل شرکت‌های دارو‌سازی و... بیش از دیگر مشاغل به مدیر مارکتینگ و روش‌های ویژه بازاریابی نیازمند هستند.

تا این جا با شرایط استخدام، ویژگی‌ها و تخصص‌های لازم برای یک مدیر مارکتینگ موفق آشنا شدید، علاوه‌بر این‌ها باید سعی کنید دارای یک رزومه کاری قوی و مطمئن در این زمینه باشید. برای شروع می‌توانید به صورت کارآموزی در یک بازه زمانی فعالیت کرده و کار خود را با کسب و کارهای کوچک آغاز کنید، تا تجربه کافی در این زمینه به دست آورید.

تسلط به زبان‌های خارجه، قدرت توجه به جزئیات، قدرت مدیریت هم زمان چند فعالیت، مهارت مدیریت برنامه‌ ریزی و توانایی رهبری یک تیم، اعتماد به نفس و برونگرا بودن از جمله موارد دیگری است که می‌تواند شما را نسبت به رقبایتان در این زمینه برتری دهد.

پس قبل از هر اقدامی برای استخدام شدن بهتر است ابتدا روی مهارت‌ها و افزایش تجربه خود به عنوان یک مدیر بازاریابی یا مارکتینگ کار کنید و سپس به دنبال شغل مورد نظر باشید.

مدیر مارکتینگ

در نهایت...

با توجه به اهمیت مارکتنیگ و نقش مهم آن در توسعه و رونق کسب و کارها در حوزه‌های مختلف و استفاده از استراتژی‌های کاربردی برای استفاده از فضای‌های موجود در راستای اهداف سازمانی و رسیدن به اهداف، به نظر می‌رسد که داشتن توانایی‌های لازم و استخدام افراد ماهر و با تجربه در زمینه مارکتینگ می‌تواند یک سرمایه‌گذاری مطمئن برای رونق هر کسب و کاری باشد.

در کارلیب این فرصت برای اشخاص متخصص فراهم شده است تا با شرکت در آزمون‌های مهارتی کارفرما، بتوانند مهارت‌های فردی و تخصصی خود را در زمینه مدیریت مارکتینگ به نمایش گذاشته و روزمه قوی از خود ارائه دهند.
به این ترتیب کسب و کارهای مختلف امکان استخدام اشخاص متخصص در این زمینه و زمینه‌های فعالیتی دیگر در این عرصه مثل دیجیتال مارکتینگ و تولید کننده و استراتژیست محتوا و... و همچنین دریافت مشاوره و راهنمایی در زمینه ارتقاء کیفیت بازاریابی ‌فعال در زمینه کاری خود را خواهند داشت.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • جعفر شعبانی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۰۰

    یه سوال داشتم مشاوره حضوری هم دارید

  • علیرضا فتحی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۴۵

    عاااااااااااالی بود

  • محمدعلی شکری
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۵۵

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  • سیدعلی کمالی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۴۰

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  • بهنام سلیمانی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۰

    خیلی سایت خوبی دارین

  • ابوالقاسم سبزواری
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۴۰

    احسنت عالی بود

  • موسی غلامی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۰۰

    چه سایت قشنگی دارین

  • جلال نقدی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۴۵

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  • عبدالحسین جعفری
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۵۰

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • جلال رشیدی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۳۰

    بیشتری بنویسین لطفا

  • یدالله شریف
    ۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۵۰

    منابع این مطلب کجاست؟