استخدام و منابع انسانیاستخدام، مصاحبه و رزومه

مدیر روابط عمومی کیست؟ چگونه استخدام می‌شود؟

مدیر روابط عمومی کیست؟ چگونه استخدام می‌شود؟

حتما تا به حال آگهی‌های استخدام مدیر روابط عمومی، مربوط به صنوف مختلف را دیده‌اید. بسیاری افراد هنوز به درستی در مورد شرح وظایف این رده شغلی و چگونگی استخدام و ویژگی‌های یک مدیر روابط عمومی خوب اطلاعات کاملی ندارند.
در این مقاله از وبلاگ کارلیب قرار است به تمامی سوالات شما پیرامون سمت شغلی مدیر روابط عمومی پاسخ دهیم، با ما همراه باشید.

استخدام مدیر روابط عمومی

مدیر روابط عمومی کیست؟

کارشناس روابط عمومی یا مدیر روابط عمومی عنوانی سازمانی است که دارنده آن، تصویر عمومی مطلوبی برای کارفرما، مشتری و سازمان ایجاد می‌کند. در واقع این شخص با علم مدیریتی چرخه اطلاعات بین مدیر اصلی، سازمان و عموم مردم را کنترل می‌کند و می‌توان گفت پل ارتباطی مخاطبان و سازمان است.
باید گفت مدیر روابط عمومی نقش مهمی در بهبود وضعیت سازمان‌ها و برقراری تعامل میان درون سازمان و بیرون از آن دارد. مسئول روابط عمومی باید دارای یک سری ویژگی‌های مهارتی خاص در اداره امور سازمانی و انجام وظایف شغلی خود باشد.

ویژگی‌های شخصیتی مدیر روابط عمومی

  • دارای مهارت فنی باشد.
  • دانش و مهارت تخصصی داشته باشد.
  • سوابق تجربی موفق و رزومه کاری قوی داشته باشد.
  • توانایی‌های فردی مثل پژوهش و بررسی افکار عمومی، سخنوری، قدرت بیان و نگارش بالا، دارای قدرت آنالیز مسائل حیطه شغلی و البته صبر و تحمل بالا در راستای اهداف سازمانی برای تعامل مطلوب و درخور با فرهنگ سازمانی با مخاطبان باشد.
  • دارای تیپ شخصیتی برونگرا و اخلاق و رفتار متناسب با حرفه روابط عمومی باشد.
  • مسئولیت پذیری و داری احساس تعهد نسب به مخاطب و سازمان.

مدیر روابط عمومی چه تفاوتی با مدیر تبلیغات دارد؟

گاهی به اشتباه تصور می‌شود که مدیر روابط عمومی همان مدیر تبلیغات است، این در حالی است که مدیر تبلیغات بدون ارتباط با مخاطب اقدام به برنامه‌ریزی برای تبلیغات و برندسازی می کند، در حالی که مدیر روابط عمومی تحلیلگر تاثیر تبلیغات بر مخاطبان و واسطه تعامل آنان با سازمان بوده و در حقیقت نماینده سازمان در مقابل مخاطب است.

شرح وظایف مدیر روابط عمومی

حال که با اهمیت این رده شغلی آشنا شدید، زمان آن رسیده که به بررسی وظایف مدیر روابط عمومی و ویژگی‌هایی که باید داشته باشد بپردازیم.
در استخدام مدیر روابط عمومی باید دقت شود تا کارجوی متقاضی، دارای ویژگی‌های مورد نظر باشد، تنها در این صورت است که می‌تواند در پیشبرد اهداف سازمانی موفق بوده و اعتماد مخاطبان را به مجموعه جلب کند، مهم‌ترین ویژگی‌های کارشناس یا مسئول روابط عمومی به شرح زیر است.

وظایف شغلی مدیر روابط عمومی بسیار گسترده است و مطمئنا به روش‌های کلیشه‌ای مدیریت تبلیغات و آشنایی با دنیای ارتباطات ختم نمی‌شود. بلکه باید گفت تنها در صورت وجود برنامه‌های موثر، هدفمند و منظم است که مدیر روابط عمومی می‌تواند گام موثری در موفقیت‌ سازمانی بردارد. اگر بخواهیم فهرستی از وظایف شغلی برای این شغل سازمانی در نظر بگیریم به شرح زیر خواهد بود:

  1. ارائه مشاوره به مدیران ارشد
  2. حفاظت از حریم سازمان در برابر هجمه‌های انتقادی مغرضانه، جوسازی‌ها، شایعات و تهدیدات
  3. تعامل فعال و موثر با رسانه‌های مختلف
  4. برگزاری مرتب جلسات درون سازمانی
  5. تعامل با خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، وبلاگ‌ها و داشتن دانش فناوری اطلاعات برای استفاده بهینه از فضای مجازی در راستای بهبود شرایط سازمان
  6. داشتن حداقل یک سایت یا پیج رسمی از سازمان در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از آن برای اطلاع رسانی آنلاین و ارتباط با مشتریان
  7. ایجاد ارتباط موثر و قوی بین کارکنان، مشاوران و مدیران درون سازمان
  8. استفاده از قابلیت رسانه‌ها برای پیشبرد اهداف سازمانی
  9. پاسخگو بودن در مقابل مشتریان و احترام به ارباب رجوع
  10. برقراری یک تعامل سازنده و مناسب بین سازمان، کارمندان و مخاطبان
  11. ارائه گزارشات منظم و ماهانه از فعالیت واحدها و آنالیز آن‌ها
  12. اداره موفق کمپین‌ تبلیغاتی برنامه‌ریزی شده
  13. نگهداری و آپدیت مداوم سایت رسمی سازمان و اقدام برای توسعه راه‌های ارتباطی مخاطبان با سازمان مثل استفاده از شبکه‌های اجتماعی پرمخاطبی چون توییتر، فیس‌بوک و امثال آن
  14. مدیریت و طراحی همایش‌ها، سخنرانی‌ها، نشست‌های خبری، جشنواره‌ها و مراسمات سازمانی و ارتباط با رسانه‌های خبری برای پوشش آن‌ها
  15. گاهی وقت‌ها مدیر روابط عمومی ملزم به انجام برخی مسئولیت‌های بازاریابی و مسائل عمومی‌تر می‌شود.

استخدام مدیر روابط عمومی

مزایا و معایب شغل مدیریت روابط عمومی

رقابت برای تصدی شغل مدیریت روابط عمومی بالا است، اگر مهارت‌ها و تجارب لازم برای تصدی این شغل را دارید بهتر است با مزایا و معایب آن نیز آشنا شوید.
این شغل اگرچه بسیار اغوا کننده و با کلاس به‌نظر می‌رسد، اما دارای سختی‌هایی نیز هست، برای مثال هجمه فشار کاری روی مدیر روابط عمومی بسیار زیاد است. از طرفی امکان تعامل با شرکت‌های بزرگ تجاری و برندها نیز برای مدیران روابط عمومی فراهم است که می تواند زمینه پیشرفت و ارتقاء جایگاه شغلی و اجتماعی آن‌ها را فراهم کند.

از آنجایی که مدیر روابط عمومی پل ارتباطی میان سازمان و مشتری است، ممکن است مورد انتقادات، تهدیدات، شکایات و شایعات زیادی واقع شود، بنابراین داشتن روحیه بالا و انعطاف‌پذیر و همچنین سعه صدر از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی مدیر روابط عمومی است.

درآمد و ساعت کاری مدیر روابط عمومی

در مورد درآمد و حقوق مدیر روابط عمومی باید بگوییم که نمی‌توان مقدار مشخصی برای آن تعیین کرد، چرا که با توجه به دامنه وظایف و شرایطی که طبق قرارداد برای مدیر روابط عمومی تعریف می‌شود، دستمزد او تعیین می‌گردد.
برای مثال معمولا در بخش‌های دولتی میزان این حقوق به مراتب بیشتر بخش‌های خصوصی است. گاهی اوقات ممکن است شرکت یا سازمان شرایط ویژه و امکانات خاصی را برای مدیر روابط عمومی در نظر بگیرد.
برای مثال استفاده از خط تلفن، خودرو و لپ‌تاپ شرکتی برای انجام کارها. گاهی اوقات نیز شاهد هستیم که برخی از سازمان‌ها امکانات تحصیلات عالیه و شرکت در دوره‌های آموزشی مرتبط را برای مدیران روابط عمومی فراهم می‌کنند.

ساعت کاری نیز بستگی به میزان فعالیت و البته قرارداد کاری مدیر روابط عمومی دارد، اما غالبا این رده شغلی دارای ساعت کاری تمام‌وقت است و ممکن است بسته به حجم و نوع کار این مقدار کاهش یا افزایش پیدا کند.
ماموریت‌های شغلی نیز برای این شغل تعریف شده است، ممکن است مدیر روابط عمومی مجبور باشد ساعت‌ها در همایش‌ها و یا جلسات حضور داشته باشد و یا برای شرکت در این مراسمات مجبور به شهرها و حتی گاهی کشورهای دیگر باشد.

مدارک تحصیلی و شرایط استخدام مدیر روابط عمومی

هیچ مدرک رسمی برای این که استخدام شما به عنوان مدیر روابط عمومی را تضمین کند وجود ندارد، اما غالبا افراد شاغل در این منصب، دارای مدرک مدیریت بازرگانی، مدیریت تبلیغات و روابط عمومی هستند، تسلط به زبان انگلیسی نیز یکی از امتیازات ویژه این رده شغلی محسوب می‌شود.

مدرک تحصیلی در انواع رشته‌های مرتبط برای انتصاب این شغل قابل قبول است، در واقع می‌توان گفت رشته‌هایی مثل زبان انگلیسی، مدیریت بازرگانی، کسب و کار، رسانه، بازاریابی و یا علوم رفتاری در برخی سازمان‌ها ارجحیت دارند، اما می‌توان از دوره‌های تکمیلی روابط عمومی و آموزش‌های مربوط به آن نیز بهره برد. ضمن این که داشتن تجربه و مهارت‌های بالا در زمینه‌های کاربردی و متناسب با این شغل نیز بسیار اهمیت دارد. این مهارت‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مهارت‌های ارتباطی
  • روابط عمومی قوی
  • مهارت‌های کامپیوتری و «IT»
  • مهارت سخنرانی و فن بیان
  • توانایی برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی و برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی
  • خلاقیت، ابتکار عمل و مهارت‌های ویژه در کار تیمی و آنالیز مسائل
  • تسلط به فنون مذاکرات تجاری
  • انتقاد پذیر و صراحت لهجه

تجربه و سابقه کار

مسلما داشتن تجربه کاری بسیار اولویت دارد، اما داشتن تجربه در برخی مشاغلی که ارتباط نزدیکی با مدیریت روابط عمومی دارند نیز می‌تواند برای تصدی این شغل مفید باشد، رشته‌هایی مثل:

  • ارتباطات
  • بازاریابی
  • رسانه

برای این که بتوانید به‌عنوان یک مدیر روابط عمومی به آسانی استخدام شوید، نیاز به تجربه کاری دارید، بنابراین باید برای تهیه یک رزومه قوی می توانید به صورت داوطلبانه برای نهادها و موسسات خیریه و امثال آن فعالیت کنید.
این تجربه می‌تواند شما را برای کار آماده کرده و در معرض انجام وظایفی مثل نگارش سخنرانی، ارتباط با مخاطبان، شرکت در همایش‌ها و نشست‌های خبری قرار دهد.

ضرورت استخدام مدیر روابط عمومی

اصولا می‌توان این سمت شغلی را برای هر کسب و کاری لازم دانست، اما برخی از شرکت‌ها و نهادها باید از حضور مدیر روابط عمومی استفاده کنند.
استخدام یک فرد کارآزموده و حرفه‌ای برای این سمت اولویت این مشاغل است:

  1. آژانس‌های تبلیغاتی و بازاریابی
  2. آژانس‌های مشاوره
  3. نهادها و سازمان‌های صنعتی و تجاری و اقتصادی
  4. شرکت‌های خصوصی مشتری محور
  5. خرده فروشان و تولید کنندگان
  6. سازمان‌های دولتی، موسسات نیکوکاری و خیریه

با کارلیب، مدیر روابط عمومی حرفه‌ای استخدام کنید.

چگونه یک مدیر روابط عمومی خوب پیدا کنیم؟
در این مطلب با تمام شرایط و ویژگی‌های مدیر روابط عمومی آشنا شدید، مزایا و معایب این رده شغلی و مهارت‌های لازم برای استخدام به عنوان مدیر روابط عمومی را دانستید.
اگر همچنان به دنبال استخدام در این سمت شغلی هستید، کارلیب یک سایت استخدامی با توانمندی‌های بالا برای معرفی مشاغل و همچنین فراهم سازی امکانات برای ارسال رزومه به کارفرمایانی است که قصد استخدام مدیر روابط عمومی برای نهاد و سازمان خود دارند. در کارلیب، تعامل مناسبی بین کارجو و کارفرما و شرایط استانداردی برای استخدام در رده‌های مختلف شغلی فراهم شده است.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • سیدحسین کمالی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۰

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  • عبدالحسین بهبهانی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۵

    خیلی خوب بود

  • غلام خوش نیت
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۴۰

    چه مطلب خوبی

  • وحید محسنی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۱۰

    دمتون گرم

  • جمشید اسماعیلی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۴۵

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  • رسول امین
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۵

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  • صادق شریفیان
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۵۵

    دستخوش

  • محسن نهاوندی
    ۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۳۵

    مطلبتون بسیار مفید بود

  • ابوالفضل اسدی
    ۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۵

    یه سوال داشتم مشاوره حضوری هم دارید

  • یعقوب مهرابی
    ۲۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۴۰

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • میثم رجبی
    ۲۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۲۵

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم