استخدام و منابع انسانیکارفرما

راهنمای استخدام طراح سایت فوق العاده

شاید دیگر کمتر کسب‌وکار موفقی را بتوان یافت که حضور پررنگی در فضای اینترنت نداشته باشد. در حقیقت یکی از بازوهای بسیار مهم و اساسی در هر زمینه‌ای، عملکرد درست در اینترنت می‌باشد. به همین منظور استخدام طراح سایت یک مسئله بسیار مهم است و از تجارت‌های مهم گرفته تا شرکت‌های متنوع خدماتی استفادۀ بهینه‌ای از این ابزار قدرتمند می‌کنند.

در این میان روش‌های مختلفی برای حضور در این فضا وجود دارد؛ از راه‌اندازی صفحات و کانال‌های پرمخاطب در شبکه‌های اجتماعی گرفته تا سایت‌های مفید و کاربردی. بدون شک دارا بودن یک سایت قدرتمند، که در کنار ارائه مقالات و محتواهای مختلف در زمینۀ مرتبط، امکان فروش و جذب مشتری بیشتر را فراهم کند کاملاً ضروری به‌نظر می‌رسد. حال اگر شما هم به دنبال درخشیدن در این عرصه هستید باید نکات مختلفی را مدنظر داشته باشید.

برای ایجاد سایت حرفه‌ای، قبل از هرچیزی به یک برنامه‌ریزی درست نیاز دارید. بعد از برنامه‌ریزی و تعیین خواسته‌ها و اهداف‌تان، نوبت آن است که به سراغ یک طراح سایت بروید تا شما را به خواسته‌تان برساند. اما از کجا و چطور می‌توان یک طراح سایت خوب پیدا کرد؟
در این مقاله ما قصد داریم همه‌چیز را در خصوص استخدام یک طراح سایت مناسب با شما در میان بگذاریم. با مطالعه این مقاله خواهید توانست آگاهی جامعی از این موضوع کسب کرده و دست به انتخابی درست بزنید.

هدف‌تان از استخدام طراح سایت چیست؟

بله؛ سوال اساسی و اولین سوال این است که شما یک سایت را برای چه می‌خواهید. سایت شما به دنبال رفع چه نیازی در مخاطب است؟ آیا خدمات خاصی ارائه می‌دهید و قصد دارید مشتریان را با جنبه‌های مختلف کارتان آشنا کنید؟ آیا صاحب یک آموزشگاه هستید و دوست دارید در سایت‌تان جزئیات دوره‌های آموزشی را برای مخاطب شرح دهید؟

ممکن است به‌دنبال طراحی یک سایت فروشگاهی باشید تا محصولات خود را به صورت اینترنتی نیز به فروش برسانید. نیاز شما هر کدام از این‌ها باشد، پیش از هر چیز باید کاملاً شفاف و دقیق خودتان از آن مطلع باشید.
برای مثال باید بدانید آیا قصد دارید بخشی برای عرضۀ محتواهای مرتبط و مفید برای جذب مخاطب داشته باشید یا خیر؟ قصد دارید گالری‌های مختلفی از تصاویر و ویدئوها داشته باشید یا نه؟ و ده‌ها سوال دیگر.

سوال‌ها محدود به این حیطه نمی‌شوند. باید به جنبه‌های فنی ماجرا نیز پرداخت. آیا یک سایت دارید و قصد دارید به کمک یک طراح بهینه شود یا سایت‌تان قرار است راه‌اندازی شود؟ از طراح سایت توقع ساخت یک سایت از صفر را دارید یا می‌خواهید برای‌تان یک قالب خریداری کرده و شخصی‌سازی کند؟ سایت وردپرسی می‌خواهید یا جوملا؟ و ...

چگونه طراح سایت حرفه‌ای استخدام کنیم؟

بعد از پاسخ به سوالات بالا دیدی کلی به اهداف‌تان و دیدی جزئی به راهِ رسیدن به آن را خواهید داشت. حالا بهتر است به سراغ مرحلۀ بعد، یعنی استخدام یک طراح سایت خوب برویم.

در این مرحله شما دو راه پیش رو دارید. یکی از این راه‌ها مراجعه به شرکت‌های خدماتی‌ایست که در این زمینه به شما کمک می‌کنند. این شرکت‌ها با به‌کارگیری نیروهای مجرب می‌توانند بخش‌های مختلف کارتان را به‌ انجام برسانند.
راه بعدی‌ای که می‌توانید در پیش بگیرید، استخدام یک طراح سایت است که کارها را برایتان انجام دهد. اما در هر دو مورد شما نیاز به انتخاب کردن دارید. متاسفانه در صورت بی‌دقتی در این انتخاب ممکن است دچار مشکلاتی در آینده شوید.

نکات مهم در استخدام طراح سایت

اگر قصد استخدام طراح سایت دارید، باید به مسائل مختلفی توجه ویژه نشان دهید. پیش از هر چیز شما باید یک راه برای فراخواندن متقاضیان همکاری پیدا کنید. همچنین ممکن است در بین برخی گزینه‌ها قصد دعوت از کسی برای همکاری داشته باشید.

در خصوص مورد اول می‌توانید با انتشار آگهی استخدام در سایت‌هایی نظیر کارلیب اقدام به جذب نیروی کار نمایید. اما انتشار آگهی آخرین قدم در این مسیر نیست. پس شما به چه‌چیزی نیاز دارید؟

سنجش متقاضی

سنجش متقاضی، گرفتن آزمون از درخواست دهندگان، بررسی رزومه و... همگی از مواردی هستند که در هر استخدامی باید مورد توجه قرار بگیرند.
اگر امکان انجام این کارها را ندارید نگران نباشید. چرا که برخی از سایت‌های استخدام، این خدمات را به شما ارائه کرده و در مراحل مختلف بررسی رزومه و آزمون متقاضیان در کنار شما هستند. در این میان نکاتی وجود دارند که خودتان هم باید بدانید:

تجربه و سابقۀ کار

پیش از هر چیز به تجربۀ کاری طراح سایت مورد نظر دقت کنید. بی‌شک تجربۀ بیشتر به ‌معنای دست‌وپنجه نرم کردن با مسائل بیشتر و توان بالاتر است. البته این مسئله در خلال آزمون خود را بیشتر نشان خواهد داد.

سابقۀ کار تنها یک عدد نیست. به پاسخ‌هایی نظیر دو سال، پنج سال، ده سال سابقه دارم بسنده نکنید. از متقاضیان نمونه‌کار آنلاین بخواهید و سایت مورد نظر را به خوبی بررسی کنید. اگر می‌خواهید طراحی یک سایت فروشگاهی قوی را به او محول کنید بررسی کنید که آیا او چنین پروژه‌ای در کارنامه‌اش دارد یا خیر.

رضایت کارفرمایان پیشین

یک مورد بسیار راهگشا و موثر، بررسی رضایت کارفرمایان پیشین یک طراح سایت است. اگر یک طراح سایت از کار خود مطمئن باشد موقعیتی را فراهم می‌کند تا نظر مشتریان قبلی وی را در خصوص مهارت، پیگیری و منظم بودنش جویا شوید.

طراحی و مدیریت همزمان

طراحی سایت در اغلب موارد یک پروژۀ کوتاه مدت نیست. بهتر است به فردی فکر کنید که سایت‌تان را طراحی و همچنین آن را مدیریت کند. برای این منظور توجه داشته باشید که فرد مورد نظر زمان کافی برای این کار داشته باشد. گاهی این افراد با در دست داشتن پروژه‌های مختلف، با وجود مهارت کافی ممکن است نتوانند خدمات لازم را به‌درستی به شما ارائه دهند.

سایر نکات استخدام طراح سایت فوق العاده

  • پیش از هر چیز باید فردی که به عنوان طراح سایت استخدام می‌کنید تسلط کاملی بر مفاهیم مربوط به اینترنت، وب، داده‌ها، زبان‌های برنامه‌نویسی و ... داشته باشد.
  • دارا بودن مهارت حل مسئله بسیار مهم است و مهم‌تر از آن خلاقیت است.
  • خلاقیت یک طراح سایت کمک می‌کند تا شما چند قدم از رقبای خود جلوتر باشید.
  • تسلط به یک یا چند زبان برنامه‌نویسی تحت وب؛ برای طراحی یک سایت زبان‌های مختلفی کاربرد دارند. زبان‌هایی نظیر پایتون، رابی، php ،C# و ... از جمله زبان‌هایی هستند که به وسیلۀ آن‌ها صفحات وب نوشته می‌شوند.
  • از امتیازهای مثبت برای یک طراح سایت تسلط بر برنامه‌های گرافیکی می‌باشد. این مسئله کمک خواهد کرد تا ظاهر سایت‌تان پیشرفت چشم‌گیری داشته باشد. البته بهره بردن از یک نیروی گرافیست در طراحی سایت ضروری به‌نظر می‌رسد. اما آشنایی با اصول گرافیکی توسط طراح صفحات وب بسیار کمک کننده است.
  • توانایی یادگیری و انگیزه برای پیشرفت؛ این نکته به‌قدری اهمیت دارد که شاید بتوان آن را مهم‌ترین مورد دانست. چرا که با استخدامِ طراحی با این ویژگی، خیالتان آسوده خواهد بود که از تغییرات مداوم این عرصه عقب نمانید.

نمون سوالات مصاحبه استخدام طراح سایت 

در زیر برخی از سوالات کلی که ‌می‌توانید در زمینۀ طراحی سایت بپرسید آورده شده است. البته این سوال‌ها، سوالاتی تخصصی نبوده و برای سنجش تخصصی متقاضی می‌توانید از آزمون استخدام مناسب بهره ببرید.

1. با چه زبان برنامه‌نویسی‌ای کار می‌کنید؟

2. تا کنون چند سایت طراحی کرده‌اید و این سایت‌ها کدامند؟

3. آیا به اصول مختلف سئو آشنایی دارید؟

4. چه میزان با مفاهیم «UI و UX» سایت آشنایید؟

5. با چه افزونه‌هایی کار کرده‌اید؟ (در صورت طراحی سایت با وردپرس)

6. درچه مدتی می‌توانید سایت مورد نظر را تحویل دهید؟

7. مبلغ مورد نظرتان برای انجام پروژه چه میزان است؟

8. سوالاتی در زمینه مسائل تخصصی نظیر «CSS و HTML» بپرسید.

9. و...

چرا باید یک طراح سایت حرفه‌ای استخدام کنیم؟

کمی صبر کنید. حالا شمرده و آرام سطرهای بعد را بخوانید. در این بخش می‌خواهیم راز بسیار مهمی را با شما در میان بگذاریم. یک راز که هم مراقب جیب‌های شماست، هم به فکر کیفیت کارتان.
از خود بپرسید؛ چرا دو طراح سایت با یکدیگر از نظر کیفیت کار تفاوت دارند؟ چه میزان تجربه ضامن کیفیت کار یک طراح سایت است؟ آیا یک طراح سایت حرفه‌ای حتماً ما را به خواسته‌مان خواهد رساند؟ تفاوت مبلغی که به یک فرد کارکشته و یک فرد تازه‌کار می‌دهیم چقدر است؟

اگر به سطرهای بالاتر نگاه کنید یک مسئلۀ مهم را برایتان مطرح کردیم. این مسئله توان یادگیری در فردی‌ست که او را استخدام می‌کنید. موضوع مهمی که می‌خواهیم با شما در میان بگذاریم، این است که شما می‌توانید هزینۀ بسیار کمتری کنید، اما چطور؟ در اینجا شما چند انتخاب دارید:

1. استخدام یک طراح سایت با تجربه با رزومه‌ای طولانی؛

2. استخدام یک طراح سایت با توان متوسط اما یادگیری و قوی و با رزومه‌ای کوتاه؛

3. استخدام یک طراح سایت ضعیف و ارزان که اطمینانی نیز از کارش ندارید.

بی‌شک شما در وهله‌ی اول روی گزینۀ آخر یک خطر قرمز می‌کشید. پیش از آن‌که خودکارتان را کمی بیشتر به راست بکشید، کمی فکر کنید.
می‌توانید یک طراح سایت کم‌سابقه اما با انگیزه استخدام کنید. مزیت اصلی این کار، صرفه‌جویی در هزینه است. در عوض می‌توانید با کمی هزینۀ جانبی او را به سطحی که خود می‌خواهید برسانید. اما چطور؟

آموزش طراح سایت بعد از استخدام 

یکی از مسائلی که در همۀ شرکت‌های موفق به چشم می‌خورد کمک به رشد نیروی کار است. شما می‌توانید با تهیه و ارائۀ دوره‌های آموزشی مختلف برای طراح سایت خود او را مقیّد به یادگیری کنید. البته نگران نباشید، اگر فرد مناسبی را انتخاب کرده‌ باشید او خود به دنبال رشد خواهد بود.

دوره‌های آموزشی مختلفی در زمینه طراحی سایت وجود دارند که می‌توانید برای طراح سایت خود فراهم کنید. تهیۀ دوره‌هایی نظیر دوره آموزش طراحی رابط کاربری (UI) که در آن فرد طراحی سایت و اپلیکیشن را به صورت حرفه‌ای و با قیمتی مناسب می‌آموزد، می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد.
به مرور زمان خودتان متوجه خواهید شد چه نکاتی در سایت‌تان مهم است. مسائلی نظیر تجربۀ کاربری و سرعت سایت و ... اهمیت‌شان بر شما آشکار خواهد شد و طراح سایت‌تان قدم ‌به ‌قدم با رشد خود شما را به سایتی بهینه‌تر و استانداردتر خواهد رساند.

همین حالا استخدام کنید...

اگر قصد استخدام یک طراح سایت خوب دارید، بهتر است زودتر اقدام کنید. دنیای تجارت الکترونیک گستره‌ای با سرعتی متفاوت از زندگی روزمره ماست. هر ساعتی که تعلل کنید شاید هزینۀ زیادی را برای‌تان به‌همراه داشته باشد.
اگر احساس می‌کنید در زمینۀ استخدام به راهنمایی نیاز دارید می‌توانید از مشاورۀ کسب و کارها و سایت‌های فعال در این زمینه بهره ببرید.

یادتان باشد در نوشتن متن آگهی استخدام جزئیات را دقیق بیان کنید. برای مثال بگویید به دنبال یک طراح سایت وردپرسی هستید یا طراح سایت جوملا و یا طراح سایت دروپال می‌خواهید؟ آیا می‌خواهید طراح سایت مسلط به زبان برنامه‌نویسی خاصی باشد؟ این را حتماً مطرح کنید.

برای انتشار آگهی و ایجاد آزمون استخدامی، کارلیب در کنار شماست. کافیست به سایت کارلیب به آدرس karlib.com مراجعه و ثبت نام کنید..

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • اسماعیل مقدم
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۲۵

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  • جمشید شهبازی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۵۰

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  • اسدالله سرمد
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۳۰

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  • حبیب نیشابوری
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۰۰

    دستخوش

  • حسن رضوی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۴۰

    سایتتون محشرههههه

  • عبدالله هاشمیان
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۰۵

    خیلی عالی بود

  • امید مستوفی
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۰

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  • عباسعلی روحانی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۰۰

    گروه واتساپی هم دارید؟

  • داوود احمدیان
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۲۰

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  • صادق واعظی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۰

    با اجازتون بازنشر شد

  • مسلم فرهادی
    ۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۵۰

    خیلی خوشحالم که هستین