استخدام و منابع انسانی

چگونه کارمند خوبی باشیم؟

چگونه کارمند خوبی باشیم؟

کارمند خوب و نمونه به افرادی گفته می‌شود که به عنوان کارمند اداری در سازمان و شرکت‌های خصوصی یا دولتی استخدام می‌شوند، سعی بر این دارند که وظایف خود را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانند و یک کارمند وظیفه شناس و نمونه باشند. از طرفی کارفرمایان نیز همواره به دنبال استخدام بهترین کارمندان اداری هستند. با این اوصاف شناخت وظایف یک کارمند خوب و نمونه و اجرای درست این وظایف، یک امر ضروری در این شغل می‌باشد.

کارلیب در این مقاله سعی دارد به شما بگوید "چگونه کارمند خوبی باشید؟" و هر آنچه که برای پیشرفت شغلی و بهتر شدن در شغل کارمندی نیاز دارید را توضیح می‌دهد. توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید تا در مسیر شغلی خود به پیشرفت بزرگی دست یابید.

اتلاف وقت در محیط کار و راهکارهای جلوگیری از آن (برای صاحبان کسب و کار)

کارمند خوب کیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟

معمولا سازمان‌ها و اداره‌ها به دنبال استخدام کارمندانی هستند که متعهد به کار بوده و به بهترین شیوه ممکن وظایف خود را اجرایی نمایند.
همکاری کارمندان با تجربه و مجرب باعث پیشرفت سازمان و توسعه آن می‌شود و از طرفی برای کارمندان نیز امنیت شغلی به همراه دارد‌.
به عنوان مثال کارمندی که وظیفه شناس و درست کار است امکان ارتقای شغلی و ترفیع دارد و در شغل خود همواره موفقیت کسب می‌نماید.
یک کارمند خوب و نمونه بودن کار نسبتا سختی نیست و نیازمند توجه به نکاتی می‌باشد. کارمندان خوب با رعایت این نکات بدون شک می‌تواند جزء بهترین افراد در زمینه شغلی خود باشد. این ویژگی‌ها و نکاتی که هر کارمند خوب باید به آن‌ها توجه داشته باشد به شرح زیر است:

1. رفتار حرفه‌ای؛

کارمند خوب و نمونه

اینکه شما کارمند چه شرکت و ارگانی هستید، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
به عنوان مثال ممکن است شما کارمند یک اداره مالیاتی باشید و یا کارمند یک بیمارستان.

شیوه‌ی رفتار شما با توجه به مکانی که در آن مشغول به کار می‌باشید، متفاوت بوده و باید با توجه به زمینه کاری خود رفتار کنید. رفتار کارمند در محیط کار باید به گونه‌ای باشد رضایت همکاران و ارباب رجوع را جلب نماید.

2. روحیه انتقادپذیری؛

اگر به دنبال پیشرفت و موفقیت در زمینه کاری خود هستید، باید انتقادپذیر باشید و روحیه انتقاد پذیری را در خود تقویت کنید.
زمانی که کارفرما یا سرپرست در مورد نقاط ضعفی که دارید با شما گفت و گو می‌کند نباید جبهه گیری کرده و شروع به توجیه و بهانه آوردن کنید، بلکه باید به صورت هوشمندانه عمل کنید و در کمال آرامش به صحبت‌های کارفرمایتان گوش کنید و سعی داشته باشید که نقاط ضعف خود را بهبود بخشیده و عملکردتان را اصلاح کنید.

3. وظیفه شناسی؛

به جرئت می‌توان گفت که مهم‌ترین وظیفه یک کارمند خوب و نمونه، وظیفه شناس بودن و مسئولیت پذیری او است‌. یک کارمند موظف است که وظایف خود را به صورت کامل و دقیق بشناسد و با توجه به مهارتی که دارد، آن‌ها را اجرایی کند در غیر این صورت به هیج عنوان نمی‌تواند در شغل خود پیشرفتی داشته باشد و بهتر است به دنبال شغل دیگری باشد.
توصیه می‌کنیم که در شروع هر روز کاری در یک دفترچه شرح وظایف و کارهایی که قرار است در یک روز کاری انجام بدهید، لیست کنید و آن‌ها را اجرایی کنید.

4. آموزش پذیری؛

در حال حاضر شاهد پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی هستیم. شخص کارمند باید روحیه آموزش پذیر داشته باشد و از تمامی فرصت‌هایی که در اختیار دارد برای یادگیری، بیشترین استفاده ممکن را بکند، تا بتواند متناسب با پیشرفت علم و تکنولوژی دانش و مهارت خود را ارتقا ببخشد و به بهترین شیوه ممکن وظایف خود را به انجام برساند. پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که همواره در زمینه کاری خود مطالعه داشته و شروع به یادگیری جدیدترین مهارت‌ها کنید.

5. قدرت تعامل بالا؛

یک کارمند خوب و نمونه به راحتی می‌تواند با همکاران خود ارتباط برقرار کرده و تعامل داشته باشد و با مراجعه کنندگان نیز رفتاری با محبت و احترام دارد، زمانی که مشغول به گفت و گو با مراجعه کننده خود می‌باشد عبوس نبوده و لبخند بر لب دارد و کاملا با مهارت‌های ارتباطی آشناست.

6. وقت شناسی؛

کارمندی وقت شناس است که همواره چندین دقیقه قبل از شروع ساعت کاری در محل کار خود حاضر باشد و هیچ وقت دیر نکند. برای اینکه منظم و وقت شناس باشید، توصیه می‌کنیم که برنامه ریزی دقیقی داشته باشید.
مثلا اگر با اتوبوس به شرکت و محل کار خود می‌روید، زودتر از منزل حرکت کنید تا سر وقت به محل کار خود برسید و مراجعه کنندگان خود را در محل کار معطل نگذارید. وقت شناس بودن استرس و اضطراب را نیز از شما دور می‌کند، بنابراین این نکته را برای موفقیت خود جدی بگیرید.

7. عدم اتلاف وقت؛

کارمند خوب و نمونه کارمندی است که سر وقت کارهای خود را به انجام می رساند.
مثلا کارهای خود را با سرعت و سریع انجام نمی‌دهد که زودتر تمام شوند، زیرا می‌داند که با این روش دقتش به میزان زیادی کاهش یافته و درصد خطا بالا می‌رود.
از طرفی کار خود را کند پیش نمی‌برد تا در دقیقه نود، زمانی که باید کار خود را تحویل بدهد، دچار مشکل شود.
او به شدت متعادل بوده و از زمانی که در اختیار دارد بهترین استفاده را می‌کند تا ارباب رجوع و مراجعه کننده خود را نیز معطل نکند، در واقع او به خوبی می‎داند، چگونه زمان را مدیریت کند؟

8. عدم دخالت در امور دیگران؛

یک کارمند خوب و نمونه همواره سرش به کار خودش گرم است و تمامی تمرکزش را به روی کار و وظایف خود معطوف می‌کند نه رفتار سایر کارمندان. هیچ وقت در محیط کاری درمورد مسائل شخصی و حاشیه‌ای گفت و گویی نکرده و صرفا به روی کار خود تمرکز می‌کند.
اگر می‌خواهید در کوتاه‌ترین مدت به بهترین کارمند اداره‌تان تبدیل شوید، کافی است همین نکته را جدی گرفته و محور کار خود قرار دهید زیرا از حواشی و شایعه سازی‌ها همواره به دور خواهید بود‌.

9. آراستگی و پوشش مناسب؛

زیبایی ظاهری یک کارمند به منزله‌ی احترام به مراجعه کنندگان می‌باشد. تصور کنید که به شرکتی برای دریافت خدمات مراجعه می‌کنید.‌
کارمند اداره لباس نامنظمی و پر از چروکی به تن کرده و موهای نامرتبطی دارد و میز کارش نیز به شدت به هم ریخته است. چه حسی به شما دست می‌دهد؟ آیا تمایل دارید که شخصی با این ویژگی‌ها کار شما را راه بیندازد؟
بدون شک آراستگی و منظم بودن ویژگی مثبتی است که مراجعه کننده را به سمت شما جذب می‌کند، پس بهتر است که با پوشش مرتب و منظم بر سر کار خود حاضر شوید.

10. توجه ویژه به سیاست‌های کاری؛

در مجموعه‌ای که شما به عنوان کارمند مشغول به کار هستید، اهداف و سیاست‌هایی وجود دارد. شما به عنوان یک کارمند خوب و نمونه وظیفه دارید که این اهداف سازمانی را شناسایی کرده و به صورت دقیق برای پیشرفت و رسیدن به این اهداف تلاش کنید.

11. انگیزه بخشی و اشتراک‌گذاری تجارب؛

یک کارمند خوب و نمونه قدرت کار گروهی داشته و همواره سعی بر انگیزه بخشیدن به سایر کارمندان و همکاران خود دارد، به ویژه افرادی که به تازگی به گروه پیوسته‌اند.
همواره تجربیات سودمند و با ارزش خود را در اختیار همکاران خود گذاشته و قوت قلبی است برای موفقیت سایر همکاران تا مجموعه و شرکت خود را به سمت موفقیت‌های بزرگ‌ هدایت کند.

12. برنامه ریزی و اولویت‌بندی‌‌ کارها؛برنامه‌ریزی

از آنجایی که کارمندان در اکثر مواقع حجم انبوهی کار دارند، باید قدرت اولویت بندی داشته باشند و کارهایی که ضرورت بیشتری دارند، زودتر انجام بدهند.
یک کارمند خوب و نمونه در این مواقع با برنامه ریزی و اولویت بندی به برنامه خود نظم بخشیده و تمامی کارها را به نحو احسنت به انجام می‌رساند.

13. شنونده فعال؛

کارمند خوب و نمونه به صحبت‌های مراجعه کننده‌های خود، همکاران و کارفرمایان با دقت بسیار بالا گوش داده و سعی در ارائه بهترین خدمات دارد.
گوش‌دادن فعال در محیط کار مهم است، زیرا به افراد کمک می‌کند یک‌دیگر را درک کنند، با یک‌دیگر کنار آیند و وظایف خود را بهتر انجام دهند.

14. هوش هیجانی بالا؛

کارمند خوب و نمونه

هوش هیجانی بالا می‌تواند به افراد کمک کند تا پیچیدگی‌های اجتماعی در محیط کار را کنترل کنند، دیگران را مدیریت و راهنمایی نمایند و پیشرفت شغلی داشته باشند.

در واقع، این روزها میزان هوش هیجانی افراد برای شرکت‌های بزرگ در انتخاب کارمندان نقش عمده‌ای ایفا می‌کند و سازمان‌های مختلفی از کارمندان تست هوش هیجانی می‌گیرند.
بنابراین شما نیز به عنوان یک کارمند خوب و نمونه علاوه بر اینکه باید IQ بالایی داشته باشید، باید از هوش هیجانی بالایی نیز برخوردار باشید، برای این منظور توصیه می‌کنیم که با انجام تمرینات هوش هیجانی، این ویژگی را در خود تقویت کنید‌.

موارد گفته شده ویژگی‌هایی بودند که یک کارمند خوب و نمونه باید دارا باشد. حال می‌خواهیم از شما سوالی بپرسیم. آیا شما کارمند خوب و نمونه‌ای هستید؟

آیا شما کارمند خوبی هستید؟

اگر این فاکتورها را در رفتار و عملکرد خود مشاهده کردید، به جرئت می‌توان گفت که کارمند درجه یک و برجسته‌ای هستید و می‌توانید با برنامه ریزی دقیق کاری عملکرد و استراتژی شغلی خود را بهبود ببخشید و رضایت کارفرمایان و سازمان مربوطه را به دست آورید.

کلیه مواردی که در این مطلب برایتان شرح دادیم جزء ویژگی‌های فردی بود که یک کارمند خوب و نمونه باید دارا باشد. اگر دغدغه درجه یک بودن دارید، با رعایت این نکات می‌توانید بهترین کارمند سازمان خود باشید.
تیم کارلیب نیز تمامی تلاش خود را بکار گرفته تا در کنار ارائه خدمات کاریابی آنلاین خود، با معرفی عوامل مهم پیشرفت شغلی و تکنیک‌های مدیریت و توسعه فردی در بخش وبلاگ سایت، زمینه تقویت مهارت‌ها و موفقیت شغلی کاربران خود را فراهم آورد.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • زهرا علیزاده
    ۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۱۵

    ممنون از اطلاعاتی که دادید. کاش بتونیم کارمند خوب باشیم

  • محسن صلواتی
    ۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۲۰

    الان که فکر میکنم با کارمند خوب خیلی فاصله دارم و باید بیشتر به نکات دقت کنم.

  • حریری
    ۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۵۵

    خداکنه بتونم بعدا بهترین استفاده رو از این مطالب داشته باشم.

  • خلیل ایزدی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۳۰

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  • علی رضا مقدم
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۳۵

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  • علیرضا باهنر
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۳۵

    مشاوره هاتون عالین واقعا!

  • مجتبی فرجی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۵

    گروه واتساپی هم دارید؟

  • آخوندی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۵۵

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  • مهران بردبار
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۵۵

    مطلب به درد بخوری بود

  • غلامحسین نادری
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۲۵

    مطالب بی نظیر بود

  • عبدالحسین کاظمی
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۵۰

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه