عمومی و اجتماعی

ثبت نام سهام عدالت و استعلام سود پرداختی آن

ثبت نام سهام عدالت و استعلام سود پرداختی آن

سهام عدالت نوعی یارانه محسوب می‌شود که در دولت ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد یعنی دولت نهم به ثبت رسید و در واقع این سهام به قصد کمک به قشر کم درآمد جامعه مورد حمایت و استقبال دولت و مردم قرار گرفت. آیا شما نیز ثبت نام کرده‌اید؟ اصلا می‌دانید سهام عدالت چیست؟ و شامل چه کسانی می‌شود؟
این‌ها سوالاتی است که با شنیدن اسم سهام‌عدالت و همه‌گیر شدن آن قطعا در ذهن افراد زیادی شکل می‌گیرد. ما در این مقاله هر آنچه درباره سهام عدالت و شرایط آن می‌دانیم اطلاعاتی مفید در اختیار شما قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

سهام عدالت

آغاز داستان سهام عدالت

سهام عدالت از چندین سال پیش توسط شرکت‌های تعاونی به کسانی که شامل حال آن‌ها می‌شد واگذار شدند. در واقع اقتصاددانان همیشه در این راستا تاکید بر خصوص‌سازی و کمرنگ کردن نقش دولت داشته‌اند. فرآیند خصوصی‌سازی این سهام در ایران روند کندی داشت تا در سال 1385 یک برداشت همراه با تفسیر جدید از اصل 44 قانون اساسی باعث رشد و بهبود سرعت روند اعطای سهام‌عدالت به بخش خصوصی شد.

شرکت‌ها و کارخانه‌هایی وجود دارند که سهم آن‌ها شامل سبدهای سهام‌عدالت می‌باشند. این شرکت‌ها شامل فولاد، معادن، بیمه، بانک، هواپیمایی، کشتیرانی، نیروگاه، مخابرات، نفت و گاز می‌شود.

دولت که سهام خود را نهایتا در 49 شرکت بین مردم تقسیم کرد با این عمل بیش از 49 میلیون نفر از جمعیت کشور شامل حال دریافت این سهام شدند و در این راستا با اجرای این طرح جدید 80 درصد سهام کارخانه‌ها و بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شد که این موضوع دستاوردی مثبت برای دولت بود و باعث پیشرفت آن‌ها شد. از مهم‌ترین شعارهایی که دولت نهم در راستای فعال‌سازی سهام عدالت داد "گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تامین عدالت اجتماعی" بود.

شرایط ثبت نام در سامانه سهام عدالت

این سهام در ابتدا که به مردم واگذار شد به عنوان روشی از پرداخت یارانه که شامل حال قشرهای خاص و کم درآمد جامعه می‌شود شناخته شده بود. تا اینکه از سال 1385 افرادی که می‌توانستند براساس اظهارنامه‌های پرشده و بررسی شرایط و صلاحیت نسبت به خرید سهم عدالت اقدام کنند به فروش رسید. این سهام که در ابتدا مختص افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی یا رزمندگان بیکار می‌شد و سپس بعد از سال 85 به دیگر افراد جامعه مانند دسته اول که از درآمد کمتری برخوردارند پرداخت شد.

سامانه الکترونیکی samanese.ir مربوط به سهام عدالت می‌باشد و شما از طریق آن می‌توانید آزادسازی این سهام و اطلاعات صورت وضعیت دارایی سهام خود را بررسی کنید.
همچنین شما می‌توانید از طریق سایت اطلاع‌رسانی سهام عدالت آخرین اخبار و رویدادهای مربوط به آن و مقررات مربوطه و سوالات متداولی که پاسخ داده می‌شود را مشاهده و بررسی کنید. آدرس این سایت news.samanese.ir است.

نکته مهم درباره شرایط ثبت‌نام سهام‌عدالت؛

البته لازم به ذکر است براساس مصوبۀ شورای عالی بورس کلیه فعالیت‌های مربوط به سهام عدالت به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به نشانی اینترنتی sahamedalat.ir واگذار شده است.
چون ثبت‌نام در این سهام در واقع مربوط به 15 سال پیش است، اما چون این سهام نزدیک به 50 میلیون نفر جمعیت کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد همچنان اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین توجه عده زیادی را پس از آزادسازی در اردیبهشت ماه سال جاری به خود جلب کرده است.

اهداف دولت از اجرای طرح سهام عدالت

  1. مستقل شدن خانواده‌های نیازمند و کاهش وابستگی‌ها و حمایت‌های مالی مستقیم دولت به آن‌ها
  2. سرعت بخشیدن به روند خصوصی‌سازی از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی
  3. به کارگیری روش‌هایی درست، کارآمد و شفاف برای واگذاری سهام شرکت‌ها
  4. کوچک کردن دولت و افزایش تصدی‌گری مردمی
  5. گسترش سهم بخش تعاون در کشور
  6. توزیع متعادل ثروت و درآمد در کشور

نحوه تقسیم و واریز سود سهام عدالت

سهام عدالت شامل یک سبد سرمایه‌گذاری است که سهام‌داران در سود و زیان آن شریک هستند.
فرقی که سهام عدالت با یارانه دارد در این است که، سود آن برای هر فرد از خانواده که سهام‌عدالت دارد به حساب خود آن شخص واریز می‌شود. اما یارانه تمام سود به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.
در واقع هر شخص هنگام ثبت‌نام برای این سهام شماره شبای حساب بانکی خود را به آن‌ها می‌دهد و پس از آن تمام کارها، واریز و انتقال وجه با حساب هر فرد جداگانه انجام می‌شود.

سازمان خصوصی‌سازی پس از وصول سود مصوب شرکت‌های سرمایه‌پذیر و محاسبه مبلغ سود هر مشمول، نسبت به واریز آن به شماره شبای تاییده شده در سامانه سهام عدالت اقدام می‌نماید. شما می‌توانید وضعیت سهام خود را از سایتی که لینک آن را بالاتر ذکر کردیم پیگیری و مشاهده کنید.

سهام عدالت

چه کسانی می‌توانند سهام عدالت دریافت ‌کنند؟

  1. اولین گروه مددجویان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی هستند که جزو گروه تخفیف‌دار محسوب می‌شوند. این گروه سود سهام خود را در سال 95 و 96 دریافت کرده‌اند.
  2. روستاییان و عشایر نیز مشمول سهام عدالت هستند و این گروه نیز سود عملکرد سال 95 و 96 را دریافت کرده‌اند.
  3. کارگران فصلی و ساختمانی این گروه نیز سود سهام خود را دریافت کرده‌اند.
  4. گروه‌های کم جمعیت مانند خبرنگاران، زنان سرپرست خانوار، طلاب و خادمان مساجد نیز مشمول طرح سهام عدالت هستند و سود آن را دریافت کرده‌اند.
  5. گروهی از کارمندان، بازنشستگان دستگاه‌های دولتی و عمومی و بازنشستگان کشوری و لشکری نیز سهام عدالت شامل حال آن‌ها شده است.

افراد مجاز به ثبت‌نام در سهام عدالت

در حال حاضر به دلیل نبود مجوز و ظرفیت‌های قانونی، ثبت و توزیع سهام به افراد جدید امکان پذیر نمی‌باشد و کسانی که از قدیم ثبت‌نام کرده‌اند سود آن شامل حالشان می‌شود، اما اگر چناچه وضعیت جدیدی برای ثبت‌نام افراد جدید در سامانه صورت گیرد، اطلاع‌رسانی دقیق از طریق مراجع و سایت‌های معتبر انجام می‌شود.

مرحله اول واریز سود برای کسانی که از قبل در سهام عدالت ثبت‌نام کرده‌اند در سال 1395 و 1396 پیگری و واریز شد. واریز سود مرحله سوم هم در مردادماه 1398 صورت گرفته است. براساس قانون تصویب شده در دولت مشمولان نهادهای حمایتی دوبرابر افراد دیگر، سهام دریافت می‌کنند و به همین میزان واریز سود سهام کمیته امداد و بهزیستی بیشتر از گروه‌های دیگر است.

سهام عدالت بازنشستگان

سهام‌عدالتی که متعلق به بازنشستگان است در حد یک ورق کاغذ است. طی سال‌های اخیر این سهام به تعداد زیادی از بازنشستگان که قبل از سال 86 بازنشست شده‌اند تعلق گرفته است.

تعداد زیادی که پس از سال 86 بازنشست شده‌اند موفق به دریافت سهام عدالت نشده‌اند در حالی که این سهام باید به تمامی بازنشستگان پرداخت می‌شد و سود آن نیز هر سال به آن‌ها تعلق می‌گرفت. مرحله پایانی پرداخت سود سهام‌عدالت نیز مربوط به سال 1396 است که به مشمولان کارکنان دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان پرداخت شده است.

سود پرداختی سهام‌عدالت بازنشستگان؛

سود پرداختی سهام عدالت برای بازنشستگان تنها 40 هزارتومان است. این سود نیز تا الان با تاخیر پرداخت شده است. چون شرکت‌های سرمایه‌گذاری در فرآیند انتقال دچار مشکلاتی ناشی از اختلافات بین سازمان‌های خصوصی‌سازی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری شده بودند. این مشکلات باعث تاخیر در پرداخت به موقع شده است.

مدیریت سهام عدالت

در سهام عدالت به شما امکان این داده می‌شود که صورت حساب سهام خود را با کدملی چک کنید. صورت حساب شامل اطلاعاتی از خلاصه وضعیت سبد دارایی سهام می‌باشد.
برای مشاهده صورت حساب سهام‌عدالت از طریق کدملی لازم است در مرحله اول در سامانه سهام‌عدالت به قسمت مشاهده صورت حساب سهام عدالت با آدرس panel.sahamedalat.ir بروید و با وارد کردن کدملی‌تان در کادر مشخص شده وارد سامانه شوید. حال دو روش برای مدیریت سهام شما وجود دارد.

روش‌های مدیریتی سهام‌عدالت؛

1. مدیریت مستقیم:
در روش مدیریت مستقیم لازم است تا افراد در مدت زمان تعیین شده اقدام به آزادسازی سهام خود کنند. بعد از آن توانایی مدیریت مستقیم سهام و انجام معاملات بر روی آن یا فروش سهام در بازار سرمایه به شخص دارنده سهم واگذار می‌شود.

2. مدیریت غیرمستقیم:
در صورت انتخاب این روش برای آزادسازی و مدیریت سهام خود باید مالکیت و مدیریت این سهام را به شرکت‌های استانی واگذار کنید. در این صورت فرد نمی‌تواند شخصا سهم‌های موجود در بسته سهام عدالت را به فروش برساند.

سهام عدالت

آموزش استعلام پرداخت سود سهام عدالت

  • مرحله اول:
    به آدرس اینترنتی سامانه سهام عدالت بروید و بعد برروی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید.
  • مرحله دوم:
    در این مرحله پس از مطالعه دقیق شرایط کار با سامانه سهام عدالت تیک مربوط به مطالب فوق را مطالعه نمودم و می‌پذیرم را فعال می‌کنید و در صورت فعال شدن دکمه ادامه نیز فعال می‌شود.
  • مرحله سوم:
    در این مرحله کدملی خود را در کادر مشخص شده باید وارد کنید و حواستان باشد این کار را بدون خط‌تیره مابین وارد نمایید.
  • مرحله چهارم:
    در این مرحله رسیدیم به قسمتی که باید ثابت کنید ربات نیستید.
  • مرحله پنجم:
    در این مرحله شما باید نام و نام خانوادگی خود را که سامانه سهام عدالت شما را با آن تشخیص می‌دهد به درستی انتخاب کنید و بعد از آن دکمه ادامه را کلیک کنید.
  • مرحله ششم:
    در این مرحله نیز از بین نام‌های آورده شده باید نام پدر خود را در سامانه سهام عدالت به درستی انتخاب کنید و بعد روی دکمه ادامه کلیک کنید.
  • مرحله هفتم:
    در مرحله هفت شما باید تاریخ تولد خود را از بین تاریخ‌های تولد نمایش داده شده انتخاب کنید. بعد از انتخاب و فعال شدن تیک زرد رنگ برروی دکمه ادامه کلیک کنید.
  • مرحله هشتم:
    در این مرحله شماره شناسنامه خود را به درستی باید انتخاب کنید.
  • مرحله نهم:
    این مرحله نهایی محسوب می‌شود که انتخاب اطلاعات هویتی به صورت یکجا و مدیریت شده به نمایش در می‌آید و اگر مورد تایید شماست باید روی دکمه ادامه کلیک کنید و اگر نیاز به ویرایش دارد برروی دکمه اصلاح کلیک کنید.
  • مرحله دهم:
    بعد از تایید اطلاعات هویتی، صفحه گزارش سهام شما نمایش داده می‌شود و شما امکان این را دارید به راحتی سود سهام خود را بررسی کنید.

درپایان باید گفت...

ما در این مقاله از وبلاگ کارلیب سعی کردیم تا شما را با ساده‌ترین زبان ممکن با سهام ‌عدالت آشنا کنیم و اطلاعاتی را در این خصوص با شما به اشتراک گذاریم. اگر این مطالب برای شما مفید بود، شما هم می‌توانید این مطلب را با دوستان و افراد واجد شرایط دریافت این سهام، به اشتراک بگذارید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • محمدی
    ۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۰۶:۴۰

    من سهام عدالت دارم. موقع بازنشستگی بهم دادن. الان سهام عدالت میگن سود پرداخت کردن. از کجا بفهمم سود پرداختی سهام عدالت من چقده

  • رمضان غلامی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۱۵

    بیشتری بنویسین لطفا

  • امیر فلاح
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۵۰

    این مطلب حرف نداشت

  • مسلم امیری
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۵

    حساب توییتری هم دارید؟

  • یدالله قاسمی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۲۰

    خیلی خوشحالم که هستین

  • مسعود سلیمانی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۵

    هزینه مشاورتون چنده؟

  • اکبر شاکری
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۱۵

    علیرضا جان عالی بود

  • محمدعلی اسکندری
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۰

    Awli bood

  • غلامرضا براتی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۰

    ایولا

  • داوود هاشمیان
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۵۰

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  • غلامحسین کرمانی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۲۵

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون