رشد و توسعه فردی

چگونه می‌توان از زندگی لذت بیشتری برد؟

چگونه می‌توان از زندگی لذت بیشتری برد؟

خوشحالی و خوشبختی در زندگی برای هرکس مفهومی دارد، برخی لذت بردن از زندگی را در ثروتمندی می‌بینند و برخی دیگر عاشق مسافرت و کسب تجربه‌اند، برای بسیاری لذت زندگی در بودن کنار خانواده است و برخی دیگر تنهایی را ترجیح می‌دهند.
شاید پاسخ دادن به این سوال که حقیقتا لذت زندگی در چیست کمی دشوار باشد، اما در این مقاله قصد داریم به تمام ابعاد لذت زندگی از دیدگاه‌های متفاوت نگاهی بیاندازیم و به این پرسش پاسخ دهیم که واقعا چگونه می‌توان از زندگی لذت برد؟

لذت بردن از زندگی

آیا از زندگی لذت می‌برید؟

همانطور که اشاره مختصری داشتیم، لذت بردن از زندگی یک مسئله نسبی است و ربط مستقیمی با طرز تفکرات و دیدگاه‌های انسان دارد. برای مثال برای برخی افراد لذت زندگی در خرید از فروشگاه و گشت و گذار در جاهای دیدنی شهر است، برخی دیگر عاشق دورهمی‌های دوستانه‌اند و لذت زندگی را در خوشگذرانی با رفقا می‌دانند، برخی دیگر سلامتی را مهم‌ترین لذت زندگی می‌دانند، برخی افراد به دنبال سکون و آرامش هستند و در مقابل برخی دیگر لذت زندگی را در هیجانات و ریسک‌ها می‌دانند.

این که شما از زندگی خود لذت می‌برید یا خیر؟ بستگی به تفکرات و خواسته‌های شما دارد. بنابراین شاید بتوان گفت نمی‌توان برای همه یک نسخه واحد برای خوشبختی و لذت بردن از زندگی پیچید، اما می‌توان با بیان برخی روش‌ها و راهکارهای عمومی‌تر، کیفیت زندگی را تغییر داد و کاری کرد، کسالت و رخوت از زندگی رخت بربسته و زندگی لذت‌بخش‌تری را تجربه کرد.

آیا لذت بردن همان معنای زندگی است؟!

تا به حال فکر کرده‌اید که چرا به دنیا آمده‌ایم؟ آیا واقعا به دنیا آمده‌ایم تا رنج‌ها و دردهای این دنیا را تجربه کرده و سپس راهی دیار باقی شویم؟ در حقیقت لذت‌جویی یک امر ذاتی در وجود انسان است، به این معنا که همواره انسان به دنبال راهی برای یافتن آرامش و لذت بردن از لحظات است.
بسیاری از افراد راه درست لذت بردن از زندگی را نمی‌دانند، اما اگر بخواهیم دقیق‌تر به قضیه نگاه کنیم، هم آن فردی که به دنبال ورزش‌های هیجانی و خوشگذرانی‌های ورزشی است و هم آن شخصی که با اعتیاد و مصرف مواد مخدر یا الکلی زندگی را می‌گذراند، هر دو به دنبال لذت‌های زندگی اند فقط تعریف لذت بردن از لحظات برای هرکدام از آن‌ها متفاوت است.

زندگی بدون لذت را تصور کنید.! تمام چیزهایی که به آن‌ها عشق می‌ورزید را از شما گرفته‌اند، شغل، پول، خانواده، تفریح و دوستان و... می‌بینید! بدون این لذت‌های به ظاهر ساده زندگی معنا و مفهوم خود را از دست می‌دهد و چقدر کسالت بار و خسته‌کننده به نظر می‌رسد.
ذات انسان به گونه‌ای آفریده شده است که ناخودآگاه به دنبال لذت بردن از اوقات است، تجربه عشق، تجربه حس پدر و مادر بودن، رابطه زناشویی، تلاش برای جایگاه بهتر تحصیلی، شغلی و اجتماعی و خلاصه تمامی امور و فعالیت‌های انسان برای رسیدن به لذت جویی از زندگی است.

اگر کسی به دنبال لذت‌های زندگی نبوده و قید همه چیز را بزند، مطمئنا افسرده خواهد بود و دچار بیماری‌های روحی می‌شود، مسلما بزرگترین انگیزه انسان برای زندگی، همان لذت بردن از لحظه‌ها است که باعث می‌شود حس رضایت از زندگی در ذهن فرد ایجاد شده و احساس غناء و رضایت داشته باشد.

چگونه می‌توانیم از زندگی لذت ببریم؟ (راه‌های لذت بردن از زندگی)

لذت زندگی چیست؟ چه فرآیندی دارد؟

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که علم موفق شده است مکان دقیق احساس لذت را در مغز پیدا کند. به این ترتیب موفق شده‌اند که نشان دهند چگونه هریک از فعالیت های روزمره این ناحیه از مغز را تحریک کرده و احساس رضایت و لذت از زندگی را در انسان به وجود می‌آورند.
تحریک نقاط شادی در مغز باعث ترشح مواد شیمیایی به نام دوپامین می‌شود که یک ماده کاملا ضروری در زندگی انسان است و در صورت کاهش یا از دست رفتن آن احساس سرخوردگی و ناامیدی در انسان باعث افسردگی و گاهی حتی خودکشی می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که مغز برای داشتن عملکرد صحیح و استاندارد به ترشح دوپامین نیاز دارد. آیا می‌دانید فلسفه اعتیاد در افراد نیز همین مسئله است.
زمانی که فرد معتاد مواد مصرف می‌کند، ترشح دوپامین در مغز او چندین برابر می‌شود و این احساس لذت باعث می‌شود که او ناخودآگاه برای رسیدن به لذت بیشتر به مواد سوق پیدا کند، اما متاسفانه با مصرف مداوم و زیاد مواد مخدر این عملکرد نتیجه عکس دارد و کم کم ترشح این هورمون در مغز تحت مصرف مواد کاهش می‌یابد.
به همین دلیل است که اکثر معتادان بعد از چند سال اعتیاد دچار افسردگی و بی‌انگیزگی شده و گاهی حتی دست به خودکشی یا اعمال خطرناک می‌زنند.

به این ترتیب می‌توان گفت که لذت بردن از زندگی اگرچه یک فرآیند احساسی است، اما عوامل منطقی نیز در آن دخیل هستند.
به طور مثال برخی افراد که به دنبال لذت های ناسالم از جمله اعتیاد به مواد مخدر یا الکل می‌روند، پیامدهای منفی برای سلامت بدن خود و حتی اطرافیان و جامعه به دنبال دارند و هر عقل سلیمی این نوع لذت‌جویی را نکوهش کرده و درست نمی‌داند، اگرچه برای شخص معتاد این حرکت نهایت لذت را به دنبال داشته باشد.

لذت بردن از زندگی

راه‌های لذت بردن از زندگی 

با توجه به نسبی بودن معنای لذت در زندگی هر فرد، نمی‌توان از روش‌های مشابهی برای رسیدن به هدف نهایی که همان لذت از لحظات است برای همه استفاده کرد، اما در این بخش به بیان نکاتی می‌پردازیم که به اشخاص کمک می‌کند تا با توجه به اعتقادات و علاقمندی‌های خود بتوانند زندگی لذت‌بخشی را تجربه کنند.

1. در زمان حال زندگی کنید؛

شاید بتوان گفت عمومی‌ترین روش برای داشتن یک زندگی لذتبخش، زندگی کردن در حال است. غم خوردن و پشیمانی از روزهای گذشته و زندگی در خاطرات دیروز، یا استرس و نگرانی برای روزهای آینده و ترس از اتفاقات آن، هر دو به یک اندازه ناراحت کننده و استرس‌زا هستند و می‌توانند تک تک لحظات شما را نابود کرده و ساعت‌ها و روزهای متمادی شما را از لذت زندگی محروم کنند.

برای این که بتوانید معنای لذت زندگی کردن را تجربه کنید، باید بیاموزید که در زمان حال زندگی کنید، بدون تعلق به گذشته و احساس پشیمانی و یا آینده و ترس و دلهره از رویدادهای آن.
توجه داشته باشید که درس گرفتن از اتفاقات گذشته و یا پرداختن به برخی خاطرات خوشایند اصلا کار بدی نیست. ما با همین خاطرات زنده‌ایم، اما این که زمان زیادی از وقت خود را صرف آنچه گذشته و تمام شده است کنیم، مسلما به ضرر ما خواهد بود، این امر در مورد آینده نیز صادق است، منظور این است که داشتن برنامه‌ریزی و یا رویا بافی در مورد رسیدن به اهداف و مقاصد در آینده بسیار خوب است، اما این که مدام نگران آینده باشید و استرس و اضطراب به خود تحمیل کرده و زندگی را برای خود تلخ کنید کاری بسیار اشتباه خواهد بود.
پس بهتر است که در زمان حال زندگی کنید و سعی کنید در همین لحظه از تمام داشته‌ها و امکانات خود برای لذت بردن از ساده‌ترین چیزها استفاده کنید.

2. هدف داشته باشید؛

مطمئنا زندگی بدون هدف و مقصد نمی‌تواند جذاب باشد، شما باید با هدف‌گذاری هوشمندانه، مقصدی برای خود تعریف کرده و برای رسیدن به آن تلاش کنید، همین تلاش برای رسیدن به رویاها و هدف‌هایتان می‌تواند برای شما لذت‌بخش باشد، وقتی برای آنچه به زندگی شما رنگ و بو می‌بخشد، تلاش می‌کنید، احساس شعف و شادمانی خواهید داشت و از تلاش خود لذت می‌برید.
مطمئنا این مسئله که شما یک انسان هدفمند بوده و برای رسیدن به سعادت در زندگیتان تلاش می کنید باعث می‌شود که از خودتان رضایت داشته باشید و این رضایت از زندگی باعث ایجاد خوشحالی و آرامش در شما می‌شود.

3. خاطرات خوب خود را مرور کنید؛

مطمئنا داشتن خاطرات خوب در گذشته نشان از کیفیت زندگی شما دارد، وقتی خاطرات خوب زندگی را مرور می‌کنید، احساس می‌کنید که زندگی شما به دلخواهتان گذشته است و این مسئله باعث ایجاد احساس لذت در شما خواهد شد، به این ترتیب به زندگی دلگرم‌تر می‌شوید و برای رسیدن به لذت‌های بیشتر و خلق خاطرات خوش تلاش مضاعفی می‌کنید.

4. واقع‌بین و مثبت‌اندیش باشید؛

اگر می‌خواهید لذت واقعی زندگی را درک کنید بهتر است با حقایق زندگی روبه‌رو شوید. بدانید که زندگی ترکیبی از روزهای شاد و لحظات غمگین است، بسیاری از اتفاقات ناخوشایند زندگی از حیطه اختیارات ما خارج است، مثل مرگ یا بیماری عزیزانمان، بنابراین باید زندگی را آنگونه که هست پذیرفت.

مثبت‌اندیش بودن به شما کمک می‌کند تا آرامش بیشتری داشته باشید، ضمن آنکه از نظر علمی ثابت شده است که کائنات آنچه در تصور شما می‌گذرد را برایتان مهیا می‌کنند، بنابراین تلاش برای داشتن تفکرات مثبت به شما کمک می‌کند تا زندگی شادتری داشته باشید، از طرفی مطمئنا استرس، اضطراب و نگرانی از آینده و یا مسائلی که برای حل آن‌ها کاری از دستتان بر نمی‌آید، تنها باعث دلسردی و نا امیدی از زندگی شده و لحظات زندگی شما را نابود می‌کند.

5. مهربان باشید؛

مطمئنا مهربانی یکی از مواردی است که باعث می‌شود از خودتان رضایت بیشتری داشته و در نتیجه از زندگی خود لذت ببرید. سعی کنید همه را دوست بدارید، با گذشت باشید و رنجش و کینه‌ای از کسی به دل نگیرید.
چرا که این احساس‌های منفی باعث می‌شود که ذهن شما آشفته و خسته باشد، در نتیجه لذتی از زندگی نمی‌برید و دائم در حال غر زدن و شکایت از کسانی هستید که به نوعی حق شما را در زندگی پایمال کرده‌اند، اما اگر بیاموزید که مهربان و بخشنده باشید، یک احساس سبک‌بالی خواهید داشت که به شما کمک می کند تا در زندگی لذتهای بیشتری را تجربه کنید.

5. دنبال دلخوشی‌های ساده باشید؛

اگر می‌خواهید لذت زندگی را درک کنید، به دنبال دلخوشی‌های ساده باشید. همین لذت‌های کوچک است که رضایت شما از زندگی را رقم می‌زند، نقاشی کشیدن، کتاب خواندن، تماشای فیلم دلخواه، یک دورهمی دوستانه یا قدم زدن در خیابان لذت‌های کوچکی است که شاید به چشم نیاید اما تاثیر فراوانی دارد.
وقتی به دنبال این دلخوشی‌های کوچک و ساده هستید به مرور با کلکسیونی از لذت‌های کوچک و ساده روبه‌رو می‌شوید که کیفیت زندگی شما را افزایش داده و باعث می‌شوند که به آرامش بیشتری برسید. پس سعی کنید همیشه برای این دلخوشی‌ها برنامه داشته باشید و هیچ لذت کوچکی را از خود دریغ نکنید.

6. همبازی کودکان شوید؛

همه ما با حسرت به دوران کودکی خود فکر می‌کنیم، به این که چقدر خوش بودیم و چه ساده از زندگی لذت می‌بردیم. مطمئنا راز شادی کودکانه همین زندگی کردن در لحظه حال و لذت بردن از داشته‌های هرچند کوچک است.
یقین داشته باشید که بازی کردن با کودکان و گذراندن وقت با آن‌ها به احساس شادی و نشاط شما کمک بسیاری خواهد کرد. اگر می‌خواهید لذت زندگی را درک کنید، همیشه ساعتی را به بازی با کودکان اختصاص دهید و تجربه یک زندگی بدون دغدغه را در کنار کودکان به دست آورید.

7. آرزوهایتان را دنبال کنید؛

رویابافی یک لذت شیرین است که قدرت ذهن آن را به ما هدیه می‌کند، وقتی خود را در رویاهایتان آنگونه که همیشه دوست داشته‌اید می‌بینید مطمئنا احساس شعف و لذت می‌کنید. رویابافی به شما کمک می‌کند تا انگیزه زیادی برای دسترسی به آرزوهایتان داشته باشید.
به دنبال رسیدن به آرزوهایتان باشید و از حرکت در مسیر آرزوهای خود لذت ببرید. با خود فکر کنید که این لحظات موهبتی است از سوی خدا برای شما که تنها یک بار فرصت تجربه آن را دارید. به این ترتیب می‌توانید با رضایت و لذت بیشتری برای رسیدن به خواسته‌ها و آرزوهایتان تلاش کنید.

8. همیشه شاکر باشید؛

یکی از راه‌های لذت بردن از زندگی شاکر بودن است. وقتی برای داشته‌هایتان شکرگزار هستید به آن معنا است که از زندگی راضی بوده و لذت می‌برید. خود را عادت دهید که برای کوچکترین مسائل نیز شکرگزار باشد.
برای سلامت بدن، وجود بچه‌های سالم در زندگی، لذت حضور پدر و مادر و خانواده و همچنین داشتن شغل مناسب و مهم‌تر از همه فرصت زندگی کردن از خدا تشکر کنید.

9. به دامان طبیعت پناه ببرید؛

یکی از مهم‌ترین لذتهای انسان رها بودن از دغدغه‌های زندگی است، مطمئنا هیچ مکانی به اندازه طبیعت نمی‌تواند این حس رهایی را در شما تقویت کنید، همیشه برنامه‌ای برای گشت و گذار در طبیعت و لذت بردن از آن داشته باشید.
گاهی پیک‌نیک‌های آخر هفته در دل طبیعت شما را برای مدت‌ها از استرس و تنش دور می‌کند. پس می‌توانید برای خود برنامه های کوهنوردی، حضور در طبیعت و احساس خوش رها بودن ترتیب دهید.

10. برای پیشرفت خود زمان بگذارید؛

اگر میخواهید احساس لذت و رضایت داشته باشید، برای خودتان وقت بگذارید، برای آموختن بیشتر وقت و هزینه در نظر بگیرید، برای زیبایی پوست، سلامت بدن و ظاهر خود وقت بگذارید و هزینه کنید.
وقتی برای خودتان ارزش قائل می‌شوید مطمئن احساس لذت و شادمانی خواهید کرد. گاهی خود را به یک نوشیدنی دعوت کنید، برای خود گل بخرید، هدیه بخرید و یا در ازای کارهای مثبتی که انجام می‌دهید خودتان را تشویق کرده و برای خودتان هدیه بگیرید. مطمئنا هیچ‌کس به اندازه خودتان شما را دوست نخواهد داشت.

11. ورزش و مدیتیشن را فراموش نکنید؛

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باعث ایجاد آرامش و لذت در شما می‌شود، ورزش کردن است، همیشه وقتی برای ورزش کردن در نظر بگیرید، حتی به اندازه یک پیاده‌روی ساده، انجام حرکات یوگا نیز باعث آرامش شما می‌شود، بنابراین سعی کنید زمانی مشخص از روز را به تمرینات ورزشی یا یوگا اختصاص دهید.

12. قضاوت نکنید و از قضاوت شدن نترسید؛

یکی از راه‌های لذت بردن از زندگی سپری کردن آن بدون حاشیه است. سعی کنید از قضاوت کردن، عیب‌جویی کردن و کنکاش در زندگی دیگران بپرهیزید.
ترس از قضاوت شدن توسط دیگران را نداشته باشید، هراس از اینکه مدام فکر کنید دیگران در مورد شما، افکار و کارهایتان چه ذهنیتی دارند مطمئنا لحظات را برایتان تلخ می‌کند، پس سعی کنید مسیر زندگی خود را طی کرده و از حواشی دور باشید.

13. به سلامت خود اهمیت بدهید؛

اگر چند روز مریض باشید، حتی یک سرماخوردگی یا تب ساده، متوجه می‌شوید که زندگی چقدر سخت و آزاردهنده خواهد بود. هیچ چیز در زندگی مهم‌تر از سلامت جسمانی نیست.
بنابراین باید سعی کنید برای سلامت بدن و جسم خود ارزش قائل شده و برای آن هزینه کنید. سبک غذایی صحیح، ورزش روزانه و استراحت کافی از جمله مواردی است که به سلامت جسمی و روحی شما کمک شایانی می‌کند.

لذت بردن از زندگی

عمر کوتاه است، از زندگی خود لذت ببرید.

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، تعریف لذت و خوشبختی از نظر هر فرد متفاوت است.
بنابراین می‌توان گفت هیچ‌کس به اندازه شما به علایق و سلیقه شما آشنا نیست، اگر می‌خواهید از زندگی خود لذت ببرید، ابتدا خود را و باورهایتان را به خوبی بشناسید.
قدم بعدی تلاش برای رسیدن به یک آرامش ذهنی و روحی است. هر کاری که به شما احساس خوشایند و لذت می‌دهد انجام دهید.
البته توجه داشته باشید که کارهای خطرناک یا غیرعقلانی که سلامت و زندگی شما را با خطر مواجه کند، منظور ما نیست! بلکه باید به دنبال راهکارهای مناسبی باشید که به سلامت شما، خانواده و اطرافیانتان صدمه‌ای وارد نکند.

برای این که بتوانید احساس رضایت و لذت از زندگی داشته باشید، سعی کنید همیشه خودتان باشید، هیچ رفتار و گفتاری را به خود تحمیل نکنید و سعی کنید از قضاوت شدن توسط دیگران نهراسید، استرس‌های روزانه را با مدیتیشن و یوگا از خود دور کنید و سعی کنید از کوچکترین دلخوشی‌های زندگی خود لذت برده و بخاطر آن‌ها شاکر باشید.

در آخر باید بگوییم یکی دیگر از راه‌های لذت بردن از زندگی داشتن شغلی مناسب است که تا شما از کار کردن نیز لذت ببرید.  بنابراین به طور قطع یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مهم در زندگی، شغل مناسب است.
پس با توجه به علایق و مهارت‌های حرفه‌ای خود به پلتفرم کاریابی کارلیب مراجعه کنید و تمام موقعیت‌های شغلی مورد نظرتان را بررسی کنید و در مسیر شغلی مناسب گام بردارید و از کار خود لذت برید.

آرمینا رستمی کیا
۱۲ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • رامان
    ۰۱ دی ۱۳۹۹، ۰۷:۴۷

    ماها خیلی وقته یادمون رفته لذت بردن از زندگی چیه؟ و چجوری باید از زندگی لذت ببریم؟
    اینکه ما استرس آینده رو داشته باشیم با آینده نگری فرق داره. همیشه لذت زندگی رو از دست میدیم چون نگران اتفاقاتی هستیم که اصلا شاید پیش نیان تو زندگیمون
    بخدا که اگه راه‌های لذت بردن از زندگی یاد بگیریم و تکنیکهای لذت بردن از زندگی رو تمرین کنیم زندگی زیباتری خواهیم داشت.
    به امیدی جهانی زیبا برای همه

    • مجید
      ۰۸ دی ۱۴۰۲، ۱۸:۱۵

      لایک داری رفیق

  • محمد نامور
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۳۵

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  • سیدعلی رهنما
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۵۵

    سلام عالی بود

  • یدالله قادری
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۵

    بی نظیر هستید

  • غلامرضا خانی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۵

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  • رسول فراهانی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۴۰

    متشکرم

  • رمضان جنتی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۰

    چقد خوبین شما

  • اصغر توفیق
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۰

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  • امیر سهرابی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۱۰

    منابع این مطلب کجاست؟

  • محمدرضا نظری
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۰

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  • علی محمد ذولفقاری
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۴۰

    چه مطلب خوبی