رشد و توسعه فردی

30 استراتژی کاری یک فریلنسر باید بداند

شاید روزی تصور نمی‌کردیم، در خانه بنشینیم و درآمد کسب کنیم.! در گذشته کار کردن در رفت و آمدهای صبح زود و عصر به خانه معنا پیدا می‌کرد، اما مانند بسیاری از جنبه‌های زندگی بشر، یافتن شغل مناسب و درآمدزایی نیز تغییرات بسیاری داشت است و می‌توان با دورکاری و کار در منزل یا به عبارتی فریلنسری نیز درآمد داشت، اما دورکاری یا فریلنسری چیست؟!

باید بدانید که فریلنسری، به خصوص برای افرادی که برای کار کردن در بیرون از منزل با مشکلات زیادی رو به رو هستند، یا دارای مهارت‌های بسیاری هستند و تمایلی ندارند دائماً درگیر مسائل محل کار، رفت و آمد از محل کار تا خانه و... باشند، بهترین گزینه است. آنچه در ادامه این مقاله‌ به آن اشاره می‌شود، 30 ترفند ساده، ولی مهم است که به شما کمک می‌کند تا یک فریلنسر موفق باشید.

فریلنسر کیست؟

فریلنسر (Freelancer) در زبان فارسی، "آزادکار" ترجمه می‌شود. فرد فریلنسر بدون اینکه به یک سازمان یا کسب و کار و شرکت مشخصی تعهد داشته باشد، فعالیت حرفه‌ای و تخصصی خود را برای مجموعه‌های مختلف انجام می‌دهد و بسته به نیاز و پروژه‌های در دسترس، کارفرمای خود را تغییر می‌دهد. فریلنسرها، اکثراً به صورت دورکار فعالیت و عمدتاً در کسب و کارهای اینترنتی، برنامه نویسی، تولید محتوا و... به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند. فریلنسرینگ، مزایا و در عین حال معایبی نیز دارد.

فریلنسر احساس آزادی بیشتری دارد نسبت به کسی که در سازمان و شرکتی به صورت حضوری فعالیت دارد و حتی ممکن است همین عامل، آفت برنامه‌ریزی در کار او شده و زمان تحویل کار را فراموش کند.! بنابراین برای این که بتوان یک فریلنسر موفق و با درآمد بالا بود، ترفندها و استراتژی‌هایی را باید به کار گرفت. اطلاع از این استراتژی‌ها می‌تواند صاحبان این مشاغل را با سرعت بیشتری به موفقیت برساند.

ترفندهای کاری یک فریلنسر موفق

هر کاری راه و روش خود را دارد و فریلنسر شدن نیز از این قاعده مستثنا نیست. شاید اکثر افراد با دیدن مزایای بسیار فریلنسرینگ، به سمت آن گرایش پیدا کنند. ولی بهتر است بدانید که داشتن برنامه‌ریزی و استراتژی برای یک فریلنسری، به مراتب حساس‌تر است؛ زیرا تنها نتیجه کار شما برای کارفرما مهم است. اگر می‌خواهید رشد سریع و درآمد بالایی به عنوان یک فریلنسر داشته باشید، باید کاملاً تکنیک‌های زیر را بکار ببندید، زیرا در غیر اینصورت تنها با انجام اولین پروژه خود، هیچ پروژه دیگری به شما ارجاع نخواهد شد.

تکنیک‌هایی که یک فریلنسر قبل از شروع کار باید بداند

برخی از تکنیک‌ها باید قبل و یا در اوایل شروع پروژه مد‌نظر فریلنسر قرار گیرند، که عبارتند از:

1. شغل مورد علاقه و متناسب خود را پیدا کنید؛

علاقه به کار باعث می‌شود که انگیزه کافی داشته باشید. تنها به این علت که دوست دارید درآمد بالایی به دست آورید، شغلی را انتخاب نکنید. به یاد داشته باشید که علاقه و احساس خوب نسبت به کارتان اهمیت خاصی دارد و بر درآمدزایی نیز مؤثر خواهد بود.
کسب و کارهایی که تحت عنوان آزادکار می‌توانید برگزینید، تنوع و طیف وسیعی دارند. ابتدا ببینید استعداد و مهارت‌تان در چه زمینه‌ای است، سپس یک کسب و کار فریلنسری راه بیندازید، در این صورت مشکلات و موانع سر راه‌تان، به سرعت شما را خسته نمی‌کند.

2. آموزش‌ ببینید و کسب مهارت کنید؛

برخی از کسب و کارهای فریلنسری، در وهله اول بسیار ساده به نظر می‌رسند؛ اما بهتر است بدانید که هر کاری نیاز به آموزش دارد. پس اگر می‌خواهید حرفه‌ای شروع کنید، از همان ابتدا سراغ آموزش‌های مربوط به زمینه کاری‌تان بروید. کارفرماها یا مشتریانی که به شما مراجعه می‌کنند، نحوه کارتان را می‌سنجند و در صورتی که نتوانید آن‌ها را راضی نگه دارید، بدون شک در پروژه‌های بعدی‌شان شما را انتخاب نمی‌کنند. ساده‌ترین آموزش‌ها را هم دنبال کنید. هر کلیپ آموزشی می‌تواند برای شما یک نکته در برداشته باشد تا به کمک آن کسب و کارتان را ارتقا دهید.

3. تمام جوانب شغل‌تان را بررسی کنید؛

اگر یک فریلنسر تازه کار هستید و به تازگی کسب و کارتان پایه‌ریزی کرده‌اید، بهتر است تمام جوانب کار را از همان ابتدا بررسی کنید. به عنوان مثال، هزینه‌های احتمالی، مدت زمانی که باید در هر روز کار کنید، هزینه‌ای که باید روی پروژه‌ها بگذارید و... همگی جزو مواردی هستند که نباید از آن‌ها غافل شوید. بررسی کنید که به تنهایی می‌توانید پروژه‌ها را به اتمام برسانید یا به همکاران دیگری هم نیاز دارید. برای این منظور بهتر است با کسانی که تجربه کافی در زمینه کاری‌تان دارند، مشورت کنید.

4. سرمایه لازم برای راه‌اندازی کارتان را بررسی کنید؛

شاید نتوان گفت که هر کاری نیاز به سرمایه اولیه دارد؛ اما اکثر کسب و کارها با یک سرمایه اولیه باید شروع شوند. امروزه برخی از مشاغل بدون هیچ سرمایه‌ای قابل انجام هستند. اگر برای فریلنسر شدن نیاز به سرمایه دارید، ابتدا برآورد کنید که چقدر باید در ابتدای کار و در مراحل مختلف سرمایه‌گذاری کنید. اگر نیاز به سرمایه‌گذار دارید، باید ایده‌تان را به گونه‌ای بیان کنید که بتوانید سرمایه‌گذار را متقاعد کنید که کارتان سوددهی خوبی دارد. تا جایی که می‌توانید هزینه‌های جانبی کار را کم کنید تا مشکلاتی مانند کمبود هزینه در میانه راه متوقفتان نکند.

5. رزومه‌ای قوی و متناسب با مهارت‌هایتان تنظیم کنید؛

شما باید دائم به دنبال یافتن مشتریان جدیدی باشید یا خودتان را به شرکت‌های که به خدمات و تخصصتان نیاز دارند، معرفی کنید. یک رزومه قوی و استفاده از پلتفرم‌ استخدام آنلاین، همانند کارلیب، به خوبی این کار را انجام می‌دهد.

ممکن است در زمینه‌های مختلفی رزومه داشته باشید، اما برای هر شرکت یا موسسه‌ای که درخواست نیروی کار دارد، رزومه مربوط به حوزه تخصصی و نیاز آن را تنظیم و ارسال کنید.
نحوه نوشتن رزومه‌ حرفه‌ای و درج مدارک تحصیلی، اطلاعات هویتی، مهارت‌ها و تخصص‌، تجارب، سوابق کاری و... در آن، در انتخاب شما توسط کارفرما بسیار موثر است. اگر سری به سایت‌های رزومه‌ساز بزنید، می‌توانید به کمک آن‌ها یک رزومه حرفه‌ای و استاندارد تنظیم کنید.

6. نیروی انسانی مورد نیاز را تأمین کنید؛

ممکن است برای شروع و انجام پروژه به همکارانی نیز نیاز داشته باشید. معمولاً برای کارهای فریلنسری این نیروها به صورت دورکار انجام وظیفه می‌کنند و نیازی به اجاره دفتر کار و... نیست. سعی کنید از نیروهایی بهره ببرید که در زمینه کاری خود بهترین هستند. می‌توانید به این منظور با درج آگهی استخدام خود در کارلیب برای استخدام نیروی کار حرفه‌ای مد نظر خود بهره بگیرید.

7. وبسایت یا وبلاگ شخصی داشته باشید؛

برای اینکه با مشتریان و کارفرمایان‌تان در ارتباط باشید، بهتر است یک وبسایت یا وبلاگ برای خودتان داشته باشید. روش‌های ارتباطی جدید و مبتنی بر تکنولوژی‌های روز شما را یک فرد خلاق و حرفه‌ای نشان می‌دهد. داشتن وبسایت به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک فریلنسر حرفه‌ای دیده شوید، نمونه کارهای خود را در معرض نمایش قرار دهید، با مشتریان خود مستقیماً ارتباط برقرار کنید و همچنین برنامه‌ها و سفارشات خود را به خوبی مدیریت کنید.

تکنیک‌های ارتباطی یک فریلنسر موفق

اگر می‌خواهید یک فریلنسر موفق باشید، بهتر است ارتباطات خوبی داشته باشید. این ارتباطات بسته به کسب و کارتان ممکن است گروه‌های زیر را در بربگیرد:

8. با کارفرما، دائماً در ارتباط باشید؛

معمولاً یک فریلنسر ارتباط دورادوری با کارفرمایان دارد. به خصوص در کسب و کارهایی که به صورت اینترنتی انجام می‌گیرند. از این رو عدم حضور فیزیکی شما در کنار کارفرمایان نباید سبب شود که آن‌ها را کنار بگذارید و فقط در زمان تحویل پروژه با آن‌ها در ارتباط باشید. سعی کنید در حین انجام کار و در مراحل مختلف با کارفرمایانتان صحبت کنید. آن‌ها را از روند و درصد انجام کار مطلع سازید. ارتباط گرفتن و ارائه گزارش کار به کارفرما سبب می‌شود تا اعتماد بیشتری نسبت به شما پیدا کند. علاوه‌براین در صورتی‌که نیاز به تغییر بخشی از پروژه باشد، سریع‌تر می‌توانید آن را انجام دهید.

9. از تجربه دیگر همکاران خود بهره بگیرید؛

تعداد محدودی از کسب و کارها هستند که برای اولین بار شروع به انجام کاری می‌کنند که تجربه‌ای درباره آن وجود ندارد و بازار کار آن بکر است. به احتمال زیاد، شما همکاران زیادی دارید که می‌توانید از تجربه آنها استفاده کنید و به کمک آنها سریع‌تر اشتباهات و مشکلاتتان را مرتفع سازید. تجربه‌هایی که دیگران دارند، ناشی از اشتباهات و مهارتی است که در کارشان کسب کرده‌اند. از این رو این امکان را به شما می‌دهند که هوشمندانه‌تر عمل کنید و سریع‌تر به یک فریلنسر موفق تبدیل شوید.

10. با مشتریان خود در ارتباط باشید؛

داشتن ارتباطات و روابط عمومی خوب، یکی از ابعاد مهم برای تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق است. اگر مشتریان قبلی خود را رها کنید و با آنها ارتباطی نداشته باشید، احتمال اینکه آن‌ها را از دست دهید به مراتب بیشتر می‌شود. بنابراین همیشه به دنبال گسترش ارتباطات خود باشید.

سعی کنید بانک اطلاعاتی از مشتریان خود را جمع آوری کنید و شماره تماس، آدرس ایمیل، آدرس سایت و... را داشته باشید و خدمات و محصولات جدیدتان را به آن‌ها معرفی کنید، مقالات مرتبط با کارتان را برای آن‌ها ارسال کنید و در مناسبت‌های مختلف با استفاده از سامانه پیامکی و ارسال پیامک و یا ایمیل، آن‌ها را یاد کنید.

11. همکاران خود را بشناسید؛

اگر به عنوان فریلنسر در یک شرکت دورکار استخدام شده‌اید، بهتر است با دیگر همکاران خود نیز ارتباط داشته باشید. اینکار نه تنها سبب می‌شود تا در مواقع لزوم بتوانید از تجارب آن‌ها بهره ببرید، بلکه سبب می‌شود تا انگیزه و انرژی بیشتری برای کار کردن داشته باشید.
تشکیل گروه کاری در شبکه‌های اجتماعی به شما و همکارانتان کمک می‌کند که اطلاع‌رسانی‌های لازم را به راحتی دریافت کنید. داشتن یک گروه کاری صمیمانه برای آشنایی با همکاران پروژه و هماهنگی‌های لازم در گروه، به تبدیل شدن شما به یک فریلنسر قوی و موفق کمک بسیاری خواهد نمود.

12. بازخود خدماتتان را دریافت کنید؛

انجام کار خوب و اعتماد به نفس کافی، به شما این اجازه را می‌دهد که پس از اتمام پروژه و بررسی آن توسط کارفرما، از وی بازخورد بگیرید. هنگامیکه پس از تحویل پروژه با کارفرما ارتباط برقرار می‌کنید و نظر او را جویا می‌شوید، حس اطمینان و اعتماد را در وی برمی‌انگیزید.
یک فریلنسر موفق و البته با اعتماد به نفس با بازخورد گرفتن از کارفرما، می‌تواند ایرادات احتمالی کار خود را برطرف کند. این امر سبب می‌شود تا روز به روز در کارتان پیشرفت کنید و به فردی با تجریه و مهارت های مورد قبول در صنف خود، تبدیل شوید.

برنامه‌ریزی‌ دقیق برای تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق

برنامه‌ریزی دقیق و منظم در بخش‌های مختلف کسب و کارتان اهمیت ویژه‌ای دارد، نباید به هیچ عنوان آن را نادیده بگیرید؛ اما کجا و چگونه باید برنامه‌ریزی کرد؟

13. برنامه‌ریزی دقیق جهت انجام به موقع پروژه داشته باشید؛

برخی افراد، تصور می‌کنند که فریلنسری کاری راحت است و نیازی به برنامه‌ریزی زمانی خاصی نداردف اما بهتر است این نکته را مد‌نظر قرار دهید که درست است یک فریلنسر، خود صاحب کسب و کار فریلنسری است که راه انداخته، اما کوتاهی و اهمال در انجام پروژه و تحویل به موقع آن به ضرر اوست. از اینرو باید برای انجام دادن کارهایتان حتماً برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید.
در حقیقت، درست است که شما رئیس ندارید که ورود و خروج و ساعات کاری‌تان را کنترل کند؛ اما بهتر است این را نیز بدانید که نحوه انجام پروژه و تحویل آن، نمایانگر اعتبار و ارزش کار شماست، از اینرو داشتن برنامه‌ریزی دقیق برای زمان شروع و اتمام کارهایتان نباید نادیده گرفته شود.

14. برنامه زمان‌بندی مشخص داشته باشید؛

یکی از مزایای فریلنسر بودن این است که ساعات کاری منعطفی دارید؛ یعنی در هر وقت دوست داشته باشید می‌توانید شروع به کار کنید یا کارتان را متوقف کنید. این مزیت نباید به ایراد کارتان تبدیل شود و بدون داشتن برنامه زمان‌بندی روزانه و البته منعطف، کارهایتان را به انجام برسانید. اگر تصور کنید هر زمان که دوست دارید می‌توانید پروژه‌هایتان را انجام دهید، نه تنها با کارفرما به مشکل برمی‌خورید بلکه در نهایت در میان خیل عظیمی از پروژه‌های نیمه تمام خود غرق خواهید شد.

بنابراین بهتر است یک زمان‌بندی مشخص روزانه برای کارتان در نظر بگیرید و در همان زمان مشخص، فعالیت‌های کاری‌تان را به انجام برسانید. همچنین با داشتن برنامه‌ریزی منعطف، در صورتیکه با کمبود وقت یا مسائلی پیش‌بینی نشده مواجه شدید، این امکان برایتان وجود دارد که در ساعات دیگری پروژه‌هایتان را به اتمام برسانید.

15. زمان استراحت و تفریح برای خود در نظر بگیرید؛

برای موفق شدن در کسب و کارتان، حتماً نباید دائم کار کنید. همان‌طور که برخی افراد ممکن است به عنوان یک فریلنسر، اهمال کاری کنند، برخی نیز زمان زیادی را بر روی کسب و کار خود می‌گذارند و خود را به شدت خسته می‌کنند. به خصوص برای کارهایی که دائم پروژه در دسترس است و کار بیشتر منجر به درآمد زیادتر می‌شود، ممکن است فرد وسوسه شود که اکثر اوقات کار کند.

به این نکته توجه کنید که سلامتی روح و جسمتان اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر خودتان را خیلی خسته کنید، هم انگیزه‌تان برای انجام پروژه‌ها کمتر می‌شود هم تمرکز و دقتتان کاهش می‌یابد. پس زمان استراحت کافی برای خود در نظر بگیرید تا بهره‌وری بهتری داشته باشید.

16. برای هر روز، از شب قبل برنامه‌ریزی کنید؛

برای اینکه تبدیل به یک فریلنسر موفق شوید، علاوه‌براین که باید برنامه دراز مدت برای کسب و کار و تحویل پروژه‌هایتان تنظیم کنید، باید برای هر روزتان از شب قبل یک برنامه مشخص و جز به جز تنظیم کنید.
به عنوان مثال بدانید در روز آینده چه پروژه‌هایی در اولویت انجام هستند، هر کدام چند ساعت کار نیاز دارند و از چه ساعتی شروع می‌شوند. این کار به شما کمک می‌کنید تا روز کاری‌تان را از همان صبح بهتر آغاز کنید و سردرگم نباشید.

17. زمان هر پروژه را برآورد کنید و به آن متعهد باشید؛

هنگامی که به عنوان یک فریلنسر کار می‌کنید، باید زمان انجام پروژه را هم تعیین کنید. سعی کنید با توجه به شرایط کار، کمی زمان بیشتر برای تحویل پروژه درخواست کنید که در صورت بروز مشکل در روند کار، بتوانید آن را سر موعد تحویل دهید. همیشه زمان لازم برای انجام پروژه را برآورد کنید و در مورد آن با کارفرما صحبت کنید. به زمان اتمام کار متعهد باشید تا رضایت و اعتماد کافی را در مشتریان خود ایجاد کنید.

تبلیغات و بازاریابی جزئی جدا نشدنی از هر کسب و کار

برای دیده شدن کسب و کارتان به عنوان یک فریلنسر، بازاریابی و تبلیغات اهمیت ویژه‌ای دارد. روش‌های زیادی هم برای این منظور وجود دارند. در این زمینه بهتر است کارهای زیر را در برنامه خود قرار دهید:

18. تأثیر شبکه‌های اجتماعی را نادیده نگیرید؛

این روزها تقریباً تمام افراد جامعه با شبکه‌های اجتماعی آشنایی دارند. اگر تعداد کاربران شبکه‌هایی مانند اینستاگرام را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که یک جامعه بزرگ را تشکیل داده‌اند که برای تبلیغات و بازاریابی بهترین گزینه خواهند بود،پس بهتر است از بستری که برایتان مهیا شده است، نهایت بهره را ببرید.
یک فریلنسر موفق دائم خود را به مخاطبان معرفی می‌کند و در معرض دیده شدن هر چه بیشتر قرار می‌دهد. برای این منظور می‌توانید یک پروفایل مرتبط با کسب و کارتان طراحی کنید و به بهانه‌های مختلف خود را در گروه‌ها و کانال‌های زیادی که وجود دارند به دیگران معرفی کنید. در این صورت احتمال افزایش مشتریانتان به مراتب بالا خواهد رفت.

19. تبلیغات مؤثر داشته باشید؛

هنگامیکه به عنوان یک فریلنسر کار می‌کنید، احتمال کمتر دیده شدن شما در جامعه زیاد است، بنابراین باید از تبلیغات در فضاهای مجازی نهایت بهره را ببرید. همان‌طور که گفته شد شبکه‌های اجتماعی محیطی مناسب برای تبلیغات هستند.
در کنار شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از سایت‌های ثبت آگهی، ایمیل مارکتینگ و هرگونه روش موثر دیگر در دیجیتال مارکتینگ، بهره ببرید.
اگر در تبلیغات کسب و کار خود، هوشمندانه عمل کنید، قطعاً به یک فریلنسر موفق و یک برند در کار خود تبدیل خواهید شد. پیشنهاد کارلیب به شما شرکت در دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ است تا از الف تا ی بازاریابی دیجیتال را اصولی بیاموزید.

20. مشتریان جدیدی را به لیست خود اضافه کنید؛

هدف از راه اندازی هر کسب و کاری، فروش و درآمدزایی است. شما به عنوان یک فریلنسر علم، هنر، خدمات و... را به فروش می‌رسانید. از این رو مشتری همیشه در کسب و کارها، اهمیت ویژه‌ای دارد. بنابراین حتی اگر در حال حاضر از تعداد مشتریان خود راضی هستید و درآمد خوبی دارید، سعی کنید باز هم مشتریان بیشتری جذب کنید.

قطعاً هر چه تعداد مشتریان‌تان بیشتر باشد، درآمد بیشتری کسب کرده و کار خود را توسعه خواهید داد. تبلیغات و بازاریابی از روش‌هایی است که به کمک آن‌ها می‌توانید مشتریان بیشتری جذب کنید و خدمات خود را به جامعه وسیع‌تری معرفی و ارائه دهید.

اقتصادی فکر کنید و مدیریت مالی داشته باشید

یک فریلنسر میزان درآمد متغیری دارد. پس بهتر است که دخل‌وخرج‌تان را مدیریت کنید تا به مشکل برنخورید. حداقل‌ هزینه‌هایی را برای خودتان در نظر بگیرید، این مبلغ باید به گونه‌ای باشد که مشکلی در تأمین نیازهای‌تان نداشته باشید. سعی کنید درآمد ماهانه‌تان را حداقل به این مبلغ برسانید و هر زمان که درآمد بیشتری داشتید، پس‌انداز کنید.

مهم نیست که به صورت فریلنسری مشغول به کار هستید و یا کسب و کاری حضوری دارید، در هر صورت باید در شروع کسب و کارتان برنامه‌ریزی مالی و برآورد هزینه‌ داشته باشید، باید استراتژی مالی داشته باشید تا در طی کار دچار مشکل نشوید. به این ترتیب که:

21. مقداری از درآمدتان را پس‌انداز کنید؛

کسانیکه حقوق ثابت و مشخصی دارند، مطمئن هستند که سر موعد حقوق‌شان به حساب آن‌ها واریز می‌شود. این عامل سبب می‌شود تا برنامه‌ریزی‌ دقیق‌تری را برای دخل‌و‌خرج‌شان داشته باشند؛ اما یک فریلنسر، درآمد ندارد، اما باید پیش بینی دقیقی و البته برنامه منعطفی روی درآمد و هزینه‌های خود داشته باشد.

یک فریلنسر بهتر است، بخشی از درآمدش را پس‌انداز کند. در اینصورت در مواقعی که تعداد درخواست پروژه‌ها کم و به تبع آن درآمد کاهش می‌یابد، منبع مالی از پس انداز خود در اختیار دارد و نگران هزینه‌های‌ جاری خود نخواهد بود.

22. برای شروع کار، پیش‌پرداخت بگیرید؛

معمولاً فریلنسر پروژه را تحویل می‌گیرد و بعد از اتمام کار، تسویه حساب مالی انجام می‌شود. همچنین اگر به عنوان یک فروشنده محصول یا خدمات کار می‌کنید، ممکن است پس از تحویل خدمات و محصول هزینه را دریافت کنید.
به منظور اینکه بتوانید راحت‌تر هزینه‌ها و کارتان را مدیریت کنید، همیشه یک مبلغ مناسب را به عنوان پیش پرداخت دریافت کنید. در این صورت کارفرما ملزم به تحویل گرفتن محصول یا خدمات است و در صورتی که آن را تحویل نگیرد، خیلی ضرر نکرده‌اید و وقت خود را هدر نداده‌اید.

سایر ترفندهایی که یک فریلنسر موفق می‌داند

ترفندها و تکنیک‌هایی من جمله تکنیک‌های توسعه فردی و یا مسائل حقوقی به شما کمک می‌کنند تا راحت‌تر کسب و کارتان را مدیریت کنید و سریع‌تر به فریلنسری موفق تبدیل شوید. برخی از این تکنیک‌ها عبارتند از:

23. نه گفتن را بیاموزید؛

قطعاً شما توانایی‌های خود را بهتر از هر کس دیگری می‌شناسید. از این رو باید انجام پروژه‌هایی را بر عهده بگیرید که متناسب با تخصص و مهارت شما هستند. اگر کارفرما پروژه‌ای را به شما پیشنهاد داد که می‌دانید از پس آن برنمی‌آیید و تخصص لازم را برای انجام آن ندارید، خودتان را گول نزنید.! قاطعانه "نه" بگویید.

انجام پروژه‌های بیشتر و یا با درآمد بالاتر نباید وسوسه‌تان کند که مهارت‌های خود را نادیده بگیرید. در نهایت باید کار را به نحو احسن تحویل دهید و اگر از پس آن برنیایید، ممکن است مشکلاتی را متوجه خود و اعتبار کسب و کارتان کنید.
علاوه‌براین برای انجام پروژه‌هایی با دستمزد کمتر از حد معمول و متعارف آن را هم نپذیرید. اگر کارفرما درخواست انجام پروژه با هزینه بسیار کمتر از معمول را دارد، تعارف را کنار بگذارید، ارزش پروژه را برای او تشریح کرده و قاطعانه به او نه بگویید.

24. قرارداد و تفاهم‌نامه کاری داشته باشید؛

برای اینکه قرارداد کاری‌تان را تنظیم کنید، حتماً نیاز به حضور در کنار کارفرما ندارید. از طریق اینترنت هم می‌توانید قرارداد استانداردی با کارفرمای خود تنظیم کنید و به عنوان یک فریلنسر موفق، حساب شده جلو بروید. هنگامیکه برای انجام پروژه قرارداد تنظیم می‌کنید، علاوه‌بر اینکه از بروز مشکلات متعدد در حین انجام پروژه جلوگیری می‌کنید، اعتبار و ارزش کار خود را نیز به کارفرما نشان خواهید داد. حتما در قراردادتان مبلغ، نحوه پرداخت، زمان تحویل پروژه و... را تعیین کنید.

25. به تعهدات خود پایبند باشید؛

هر چند شما به عنوان یک فریلنسر رئیس خودتان هستید، ولی پروژه‌هایی که باید انجام داده و تحویل دهید، مربوط به کارفرماست. همیشه به خاطر داشته باشید که عمل به تعهدات‌ به افزایش اعتبارتان کمک می‌کند، بنابراین باید با حساسیت بیشتری پروژه‌هایتان را تحویل دهید تا به فریلنسری بدقول و بی‌اعتبار تبدیل نشوید که هیچ کس دوست ندارد با او کار کند. پایبند بودن به تعهدات‌ سبب می‌شود که کارفرما در پروژه‌های بعدی نیز شما را به یاد داشته و مجدد سفارش و پروژه خود را به شما بسپارد.

26. خلاق و با انگیزه باشید؛

خلاقیت در کار، وجه شما از سایرین خواهد بود. احتمالاً فریلنسرهای زیادی در زمینه کاری شما فعالیت می‌کنند که ممکن است رزومه و سابقه کار قوی‌تری هم نسبت به شما داشته باشند؛ اما خلاقیت، چیزی است که شما را نسبت به آن‌ها برجسته‌تر می‌سازد. زیرا خلاقیت شما سبب می‌شود تا کارهایی را تحویل مشتری دهید که دیگران قادر به انجام آن نیستند.
می‌توانید با داشتن خلاقیت، کارفرما را غافلگیر می‌کنید و پروژه را به نحوی تحویل می‌دهید که همه از نتیجه کار شما شگفت‌زده شوند و برای سفارش‌های بعدی خود، سراغ فریلنسر دیگری نروند.

اگر انگیزه کافی برای کار کردن نداشته باشید، به مرور بازدهی‌تان را هم از دست می‌دهید. این روند اگر ادامه پیدا کند، کم کم رضایت مشتریان از شما کاهش می‌یابد و باعث می‌شود تا فروش یا پروژه‌های دریافتی‌تان کمتر شود. برای افزایش انگیزه، به جنبه‌های مثبت کارتان فکر کنید.
آن‌ها را ارزیابی کنید، برای خودتان تفریحاتی در حین انجام کار در نظر بگیرید و متعادل کار کنید که خسته نشوید. اگر به گونه‌ای کار کنید که فریلنسر موفقی باشید و درآمدتان را افزایش دهید، انگیزه‌تان را از دست نمی‌دهید.

27. محل کار و فضایی برای تمرکز داشته باشید؛

یک فریلنسر موفق، فضای کاری مشخصی دارد. اگر در خانه کار می‌کنید، این احتمال وجود دارد که دیگر ساکنان و اعضای خانواده‌تان گاهی مزاحمت‌هایی را برای کارتان ایجاد کنند. به خصوص خانم‌هایی که دوست دارند یک فریلنسر موفق شوند، باید بتوانند مدیریت کارهای خانه، وقت‌گذرانی با فرزندان و همسر و... را به درستی انجام دهند.
اگر در محیطی کار کنید که تمرکز ندارید، بدون شک نتیجه کار چیزی نمی‌شود که کارفرما انتظار دارد. بهترین راه حل این است که یک اتاق کار برای خودتان در نظر بگیرید و زمان کارتان را به گونه‌ای تنظیم کنید که فضای منزل در ساعات سکوت و آرامش بیشتری به سر می‌برد.

28. اطلاعات و مهارت‌های خود را بروزرسانی کنید؛

روحیه یادگیری‌تان را تقویت کنید. همیشه دنبال فراگرفتن علم و اطلاعات جدید باشید. دنیای رقابت این سال‌ها به شدت داغ شده است و برای پیشی گرفتن از رقیبان‌تان، باید خودتان را به روز نگه دارید.
اطلاعات نیز به سرعت افزایش می‌یابند، علوم جدید پا به عرصه وجود می‌گذارند و تکنولوژی‌هایی در دسترستان قرار می‌گیرند که می‌توانید کارهایتان را ساده‌تر و بهینه‌تر انجام دهید. پس از آن‌ها غافل نشوید و همیشه زمانی را برای آموزش علوم جدید در زمینه کارتان برنامه‌ریزی کنید.

29. گارانتی برای خدمات‌تان در نظر بگیرید؛

دادن گارانتی برای خدماتی که ارائه می‌دهید، باعث می‌شود تا بتوانید اعتماد مشتریان از کیفیت خدمات خود را بیشتر جلب کنید. هر چند در حال حاضر اعتماد نسبت به فریلنسرها به مراتب بیشتر شده و این نوع کار کردن در جامعه فرهنگ‌سازی شده است؛ اما برای این که اعتماد مشتریان را نسبت به خودتان بالاتر ببرید، بهتر است کارتان را گارانتی کنید. برای اینکار می‌توانید عودت وجه پیش پرداخت و یا حتی ضمانت مدت‌دار برای گارانتی پروژه خود در نظر بگیرید.

30. راهکارهای فروش را فرا بگیرید؛

هر کسب و کاری، نیازمند فروش خدمات و محصولات‌ خود است و یک فریلنسر خوب نیز باید بتواند خدمات خود را به درستی به فروش برساند. اگر راهکارهای فروش را به خوبی بدانید، قطعاً درآمد و موفقیت بیشتری در حوزه کاری خودتان کسب می‌کنید.
سعی کنید اطلاعات‌تان را به روز نگه دارید و دائم در پی یافتن روش‌های بهتر برای یازاریابی و فروش خدمات خود باشید و به یک فروشنده حرفه‌ای در زمینه کاری‌تان تبدیل شوید. کسب مهارت‌هایی مانند فن بیان، تقویت اعتماد به نفس، تحلیل بازار و بررسی نیاز مشتری و... در این راه به شما کمک خواهند کرد.

در پایان...

برای اینکه یک فریلنسر موفق شوید، باید علاوه‌بر تقویت مهارت‌های خود، به ترفندهای فریلنسرینگ نیز مسلط شوید تا به راحتی خود را با کارفرمایان معرفی کنید و پروژه‌هایی مرتبط با مهارت خود به شما محول شود.
سایت کارلیب در مسیر دریافت پروژه‌های فریلنسری گوناگون، به شما کمک می‌کند تا با کارفرمایان و نوع سفارش آنها با توجه به رزومه کاری خود آشنا شوید و حتی چنانچه برای انجام پروژه‌هایتان نیاز به نیروی همکار دارید، به راحتی نیروی متخصص پروژه خود را استخدام نمایید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • فرزانه خسروی
    ۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۵

    من نویسنده مطالب وبلاگی هستم. خیلی مطالبتون خوبه ولی بخدا باید ببینید که کارفرما چجوری پول میده به من نویسنده. کار فوری میخوان از آدم ولی پول دادنی باید بهشون التماس کنیم. من کارم خوبه ولی اصلا زده شدم. حاضرم برم یه جا کارگری ولی دیگه فریلنسری کار نکنم.

  • فاطمه عباسی
    ۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۲۰

    مطلب خوبی بود. من خودم برنامه ریزیم یه خورده مشکل داره دارم سعی میکنم طوری برنامه بریزم که نه به کیفیت کارم صدمه بزنه نه به تفریح و بقیه کارهای شخصیم. البته متاسفانه گاهی اوقات هم خودم به برنامه ام عمل نمیکنم و این باعث میشه که عقب بمونم از برنامه ام یا یروزایی رو تمام وقت فقط کار کنم و این واقعا آزاردهنده است اگه مقاله ای دارین که بتونه در این زمینه به من کنه خوشحال میشم معرفی کنید

  • الهه کریمی
    ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۱۰

    مطالبتون در مورد مشاغل فریلنسری جامع و کامل بود????????
    حقیقتش من به تازگی شروع به کار فریلنسری کردم و مربوط به حوزه آموزشی میشه و کارفرما شرط گذاشته که حق همکاری با گروه دیگه‌ای رو ندارم و فقط باید با تیم اون‌ها کار کنم. می‌خواستم بدونم همچین چیزی امکان داره؟
    وقتی من تایم آزاد دارم چرا نباید با گروه‌های دیگه هم، همکاری داشته باشم؟ ممنون می‌شم در این خصوص راهنمایم کنید.

  • سهیلا دینوری
    ۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۰۳:۰۱

    با سلام
    واقعا مقالتون کامل بود. من ی فریلنسرم اما کارفرماها معمولا قرارداد نمی بندن و کار ما بر اساس ی اعتماد متقابل شکل میگیره. بیمه که نداریم، معمولا درآمدشم نسبت به کار حضوری کمتر، اما در کل با توجه به سبک زندگی افرادی مثل من باز خوبه. مثلا تولید محتوا و وبلاگ نویسی جز ۲۰ شغل پردرآمد دنیاست اما تو ایران درآمدش کم هست مخصوصا اگر به صورت فریلنسری هم انجام بشه.

  • Ali Bagheri
    ۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۵۰

    سلام، من تقریباً دو سالی هست که به واسطه یکی از دوستانم با کار فریلنسری آشنا شدم و تو این مدت به صورت دورکاری برای حدود سه شرکت عکاسی، آزاد و … تولید محتوا و ترجمه کار کردم. باید اعتراف کنم، کارفرمای خوب و بد هم برای فریلنسری هست و من از این دو سال یک سال هست با یک شرکت تولید محتوای معتبر همکار هستم و لذت می برم از برخورد، پرداخت به موقع و … . اینم بگم رزومه خییییلی خفنی هم نداشتم ، اما تک تک اعضای این تیم به من اعتماد کردند و من هم به کیفیت و کمیت کار فریلنسری ام اضافه کردم.

    • مائده عابدی
      ۰۲ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۰۱

      علی عزیز چقدر خوشحالیم که تجربه خوبت رو با تیم کارلیب به اشتراک گذاشتی. کاملاً درست میگی، کارفرمای خوب و بد، ربطی به دوری و نزدیکی نداره و حتی برای کاری مثل فریلنسری یکی از نکات مهم و اصلی در انگیزه دادن به فردی هست که دورکاری انجام میده. امیدوارم مسیر پیشرفت شغلی ات همواره صعودی باشه ????

  • مونا حسن زاده
    ۰۴ دی ۱۳۹۹، ۰۵:۲۹

    من یه فریلنسر هستم. اگر این مواردی که در مقاله ذکر شد انجام بشه میتونیم راحت به درامد بالا برسیم. به خصوص این که شغل یک فریلنسر به رسمیت شناخته نمیشه و همین امر هم باعث میشه تا بیشتر مزاحم کارشون بشن. ممنون از تالیف این مقاله خیلی جامع و کامل بود.

  • سعید افتخاری
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۰

    متشکرم

  • کریم زارع
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۴۵

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • رسول انتظامی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۰

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  • عبدالله سرمد
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۰۰

    یه سوال داشتم مشاوره حضوری هم دارید