رشد و توسعه فردیموفقیت شغلی

ویژگی‌های شخصیتی افراد درونگرا و شغل‌ متناسب آن‌ها

ویژگی‌های شخصیتی افراد درونگرا و شغل‌ متناسب آن‌ها

درونگرایی یک تیپ ویژه شخصیتی است که مهم‌ترین ویژگی آن تمرکز روی احساسات درونی است. درونگرایی و برونگرایی یکی از مورد بحث‌ترین ویژگی‌های شخصیتی است که در علم روانشناسی به آن‌ها پرداخته شده است.
البته درواقع کمتر از 20 درصد مردم صرفا درونگرا یا برونگرا هستند و اکثریت جامعه جایی در میان این دو ویژگی شخصیتی قرار می‌گیرند. در این مقاله به تفصیل در مورد درونگرایی، ویژگی‌ها، شرایط و مسائل مربوط به افراد درونگرا می‌پردازیم.

درونگرایی

درونگرایی چیست؟

یک تیپ‌ شخصیتی که در علم روانشناسی به آن بسیار پرداخته شده است، درونگرایی است که بسیاری از دانشمندان علم روانشناسی به آن توجه کرده و در مورد آن نظریه‌های مختلفی ارائه داده‌اند، در واقع در تعریف درونگرایی باید گفت افراد درونگرا اغلب به جای تمایل به دنبال کردن محرک‌های بیرونی، متمایل به درون خود هستند و روی افکار، احساسات و خلق و خوهای درونی خود تمرکز دارند. در مقابل درونگرایی، برونگرایی با ویژگی‌های کاملا متضاد درونگرایی قرار دارد.

"کارل جونگ" اولین روانشناسی بود که به تفصیل به مباحث درونگرایی و برونگرایی پرداخت و بعدها این دو اصطلاح به بخش‌هایی از معروف‌ترین نظریه‌های دنیای روانشناسی از جمله نظریه شخصیتی 5 بزرگ تبدیل شدند.
مطابق با بسیاری از نظریه‌های شخصیتی در روانشناسی، هر فردی درجاتی از درونگرایی و برونگرایی دارد و به ندرت افراد با ویژگی‌های مطلق درونگرایی یا برونگرایی وجود دارند.

در تعریف درونگرایی باید بگوییم به تیپ شخصیتی می‌گویند که تمایل به سکوت بیشتر، کم‌حرفی داشته و درون‌نگر هستند. از تعاملات اجتماعی استقبال نمی‌کنند و در موقعیت‌های اجتماعی در محیط‌های شلوغ معمولا ناراحت هستند. این افراد بعد از قرار گرفتن در تعاملات اجتماعی معمولا ترجیح می‌دهند که مدتی در تنهایی خود به سر برده و از اجتماع دوری می‌کنند.

چرا افراد روحیه درونگرایی پیدا می‌کنند؟

برای این که بدانیم چرا افراد روحیات درونگرایی پیدا می‌کنند، باید با فیزیولوژی خاص و متفاوت در بدن افراد مختلف آشنا شویم. معمولا این نحوه ری‌اکشن بدن به محرکات بیرونی است که سبب می‌شود یک شخص درونگرا بوده و یا برونگرا شناخته شود.

از نظر علم فیزیولوژیک، شبکه‌ای از سلول‌های عصبی واقع در مغز موسوم به سیستم فعال کننده مشبک یا «RSA» نقش مهمی در تحریک شدن یا همان سطوح مختلف برانگیختگی در مقابل محرکات بیرونی را به عهده دارند.
این سلول‌های عصبی در مواجه با مشکلات و خطرات سطح برانگیختگی شما را افزایش می‌دهند تا برای مقابله با شرایط خطر آماده شوید، هر فرد از نظر سطح برانگیختگی دارای یک نقطه تنظیمی است، این نقطه تنظیم پایه در برخی افراد به صورت طبیعی بالاتر و در برخی افراد بسیار پایین است.
طبق تئورهای روانشناسی افراد در این زمینه به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. 15 درصد افراد دارای نقطه تنظیم پایین هستند که درونگرا محسوب می‌‌شوند.
  2. 15 درصد افراد نقطه تنظیم بالایی دارند و برونگرا هستند.
  3. 70 درصد افراد وسط این زنجیره هستند و بین دو گروه قرار می‌گیرند.

در یک نظریه بسیار مشهور روانشناسی موسوم به "اینسنک" آمده است که درونگراها افرادی هستند که به طور طبیعی سطح برانگیختگی بالایی دارند، به همین دلیل درونگراها از محیط‌هایی که باعث برانگیختگی فراوان در آن‌ها می‌شود فراری هستند.
آن‌ها به دلیل سطح تحریک‌پذیری بالا بسیار هوشیارتر هستند و اطلاعات بیشتری از محیط اطراف دریافت می‌کنند. درونگراها معمولا در تنهایی به پردازش اطلاعات و تفکر در مورد آن‌ می‌پردازند.

خصوصیات‌ افراد درونگرا 

اگرچه در تصور عموم، درونگراها افرادی منزوی و گوشه‌گیر هستند که از اجتماع گریزانند، اما باید بدانید که درونگرایی طیف گسترده‌ای دارد و درونگراها می‌توانند ویژگی‌های متفاوتی داشته باشند.
احتمالا شما از ویژگی‌های درونگرایی این را می‌دانید که درونگراها علاقه دارند تا در تنهایی به کتاب‌خوانی بپردازند ولی در یک مهمانی بزرگ شرکت نکنند، ولی بد نیست بدانید که افراد درونگرایی نیز وجود دارند که از معاشرت با دیگران لذت می‌برند.
حتی بسیاری از افراد معاشرتی و اجتماعی در طیف درونگراها قرار می‌گیرند. در این بخش به بیان ویژگی‌های افراد درونگرا می‌پردازیم، این علائم نشان می‌دهند که آیا یک فرد درونگرا است یا برونگرا:

1. حضور در جمع انرژی این افراد را تمام می‌کند؛

کسانی که بعد از حضور در جمع، احساس خستگی می‌کنند، بعد از میهمانی‌ها و دورهمی‌ها نیاز به یک مکان خلوت دارند تا مدت طولانی خود را در آرامش غرق کنند، نیاز به تنهایی بعد از حضور در جشن‌ها و... از جمله خصوصیات افراد درونگرا است.
معمولا افراد درونگرا در تعاملات اجتماعی انرژی صرف می‌کنند، در حالی که افراد برونگرا از این دورهم بودن‌ها انرژی می‌گیرند.
در واقع باید گفت درونگراها علاقمند به هم‌صحبتی و میهمانی با دوستان صمیمی خود هستند و برخلاف تصور رایج از جمع گریزان نیستند، اما برونگراها علاقه به حضور در جمع‌های مختلف دارند و بسیار راحت با افراد جدید وارد تعامل و دوستی می‌شوند.

2. از تنهایی لذت می‌برند؛

معمولا افراد درونگرا از تنهایی لذت می‌برند، برای آن‌ها ایده‌آل‌ترین لحظات زمانی است که در تنهایی و با علاقمندی‌های خود سپری می‌کنند، خواندن کتاب، پیاده‌روی و یا سرگرم شدن با علاقمندی‌های شخصی مثل کشیدن نقاشی یا خطاطی و یا سرگرم آشپزی و خیاطی بودن می‌تواند نشانه‌ای از درونگرا بودن فرد باشد.
تاکید می‌کنیم که منظور از درونگرایی فرار از اجتماع نیست، اما یک فرد درونگرا معمولا بعد از حضور در یک جمع یا میهمانی برای شارژ شدن مجدد نیاز به گذراندن اوقاتی در تنهایی دارد، در واقع این تنهایی منبع شارژ و انرژی گرفتن برای یک فرد درونگرا است.

3. دوستان صمیمی کمی دارند؛

یکی از تصورات غلط در مورد افراد درونگرا این است که آنان از دوستی و مصاحبت با مردم گریزانند، این درحال است که شاید درونگراها معاشرتی نباشند، اما آن‌ها هم از گذراندن وقت با دوستان خود لذت می‌برند، معمولا این افراد حلقه دوستان کمی دارند و تعداد دوستان صمیمی آن‌ها بسیار کم است.
درونگراها ترجیح می‌دهند به جای گذراندن وقت در یک جمعیت و آشنایی با آدم‌های جدید به دورهمی دوستانه با دوستان صمیمی خود بروند.
آن‌ها تمایل به گروه‌های کوچک دوستانه دارند و دوستان خود را به دقت و با وسواس بیشتری نسبت به برونگراها انتخاب می‌کنند. در واقع این افراد یک حلقه کوچک از دوستان صمیمی با ارتباطی بسیار عمیق و عاطفی دارند.

4. افراد آرامی هستند و نمی‌توان به راحتی آن‌ها را شناخت؛

در توصیف درونگراها معمولا از عباراتی مثل آرام، کم‌حرف و مهربان استفاده می‌شود، اگرچه استفاده از صفت خجالتی برای درونگرایان کار اشتباهی است و این تصور غلطی است که جامعه نسبت به این افراد دارد.
در واقع درونگراها خجالتی نیستند بلکه شخصیت بسیار ساده‌ای دارند و ترجیح می‌دهند که کلمات و صحبت‌های خود را به دقت انتخاب کرده و وقت خود را برای صحبت‌های بیهوده و غیرضروری هدر ندهند. بنابراین آرام و کم حرف بودن می‌تواند نشانه‌ای از درونگرا بودن افراد باشد.

5. بسیار تحریک‌پذیر هستند؛

معمولا حضور در جمع‌های شلوغ و یا فعالیت در محیط‌های شلوغ برای افراد درونگرا سخت و طاقت‌فرسا است و بار تحریک‌پذیری زیادی را به آن‌ها وارد می‌کند.
این مسئله باعث می‌شود که درونگراها در جمع‌های شلوغ دچار عدم تمرکز شده و احساس پریشانی کنند. به همین دلیل است که درونگراها به محیط‌های آرام و امن بیشتر علاقه داشته و در این مکان‌ها تمرکز بیشتری دارند.

6. بسیار خودآگاه هستند؛

از آنجایی که تمرکز درونگراها بر احوالات درونی خودشان است، معمولا زمان زیادی را به تجربیات درونی خود اختصاص می‌دهند، آن‌ها دانش و آگاهی خوبی نسبت به خود دارند و احساسات و انگیزه‌ها و حالت‌های درونی خود را به خوبی درک می‌کنند.

درونگراها از بررسی افکار و مسائل خود در ذهن خود لذت می‌برند و همین مسئله باعث می‌شود که افراد درونگرا علاقمند به یادگیری در مورد خود بوده و به مطالعه کتاب یا تماشای فیلم در این مورد علاقه نشان می‌دهند، ضمن این که خیلی خوب به علاقمندی‌های خود واقف هستند.

7. همه چیز را با تماشا کردن می‌آموزند؛

یکی از خصوصیات جالب درونگراها این است که علاقمند به تماشا کردن دیگران در حین انجام کار هستند. آن‌ها با تماشای دیگران می‌توانند به راحتی حرکات آن‌ها را بیاموزند، درونگراها عاشق تمرین کردن در تنهایی هستند و برای آموزش به خلوت احتیاج دارند.

8. استقلال کاری را ترجیح می‌دهند؛

معمولا مشاغلی که نیاز به تعاملات اجتماعی و حجم گسترده‌ای از مواجه با ارباب رجوع دارند، زیاد مورد توجه افراد درونگرا واقع نمی‌شوند. بنابراین مشاغلی که حیطه فعالیتی مستقلی دارند برای این افراد مناسب‌تر است.
معمولا مشاغلی مثل نویسندگی، برنامه‌نویسی، شاخه‌های مختلف هنر، طراحی گرافیک و داروسازی از جمله مواردی است که برای افراد درونگرا مناسب است.

9. نوشتن را به صحبت کردن ترجیح می‌دهند؛

برای افراد درونگرا معمولا نوشتن در مورد احساسات و علایقشان به مراتب ساده‌تر از صحبت کردن در مورد آن‌ها است. این مسئله زمان‌هایی که فرد آمادگی صحبت کردن در مورد خودش را ندارد بیشتر است. درونگراها در زمان تصمیم‌گیری بسیار محتاطانه عمل می‌کنند و تمام موارد را به خوبی می‌سنجند، به همین دلیل درونگراها اغلب نویسنده‌های قابلی هستند و ترجیح می‌دهند تا زمانی که به خوبی راجع به مسئله‌ای اطلاع ندارند وارد بحث در مورد آن نشوند.

درونگرایی

درونگرا یا خجالتی، مسئله این است.!

قبلا هم بیان کردیم که درونگرایی لزوما خجالتی بودن نیست، این دو مقوله کاملا با هم تفاوت دارند، در واقع کمرویی ترس از رویارویی با اجتماع و تعاملات جمعی است در حالی که درونگرایی مشکلی با تعاملات اجتماعی نداشته و در واقع بعد از رویارویی با جمع ترجیح بر استراحت در تنهایی دارد.
معمولا درونگراها از بودن در جمع‌های کوچک دوستانه لذت می‌برند و از گفتگوهای عمیق و پرمعنی استقبال می‌کنند. آن‌ها به تفکر در مورد عقاید و صحبت‌هایشان قبل از حضور در جمع معتقدند. بنابراین بر خلاف تصور عموم، درونگرایی هیچ ارتباطی با خجالتی بودن ندارد.

درونگراها از تعاملات هراسی ندارند و از کار کردن با دیگران نیز دچار استرس و نگرانی نمی‌شوند در حالی که افراد خجالتی برای برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل هستند و در موقعیت‌های تعاملی با دیگران معمولا دچار نگرانی هستند و نمی‌توانند ارتباط خوبی با محیط اطراف برقرار کنند.

تصورات غلط درباره افراد درونگراافسردگی

متاسفانه جامعه تصورات غلطی در مورد ویژگی‌های افراد درونگرا دارد، برچسب‌هایی مثل کم‌رویی و خجالتی بودن، منزوی بودن، اجتماع گریز بودن، سرد مزاج بودن، افسرده بودن و غرور و بداخلاقی از جمله مواردی است که به افراد درونگرا نسبت داده می‌شود.

معمولا درک افراد درونگرا بسیار سخت است و شاید این به دلیل عدم شناخت کافی از این طیف شخصیتی است. البته باید گفت که درونگرایی یک تیپ شخصیتی مطلق نیست و در واقع یک طیف شخصیتی است که دارای طبقه‌بندی‌های مختلفی است.
به این معنا که در موقعیت‌های مشابه شاهد عکس‌العمل‌های مختلفی از سوی افراد درونگرا هستیم. معمولا افراد در یک طیف زنجیره‌ای بین برونگرایی و درونگرایی قرار می‌گیرند و درصد بسیار کمی از افراد به صورت مشخص درونگرا هستند و رفتارهای درونگرایانه از خود بروز می‌دهند.

منظور ما این نیست که درونگرایی یک نقص شخصیتی است و یا نسبت به برونگرایی دارای مزیت و یا حتی کمبود است، بلکه هدف شناخت دقیق روحیات و عکس‌العمل‌های افراد حاضر در این طیف و نحوه صحیح درک و رویارویی با این افراد است.
برای مثال ازدواج با یک فرد درونگرا برای شخصی که خود برونگرا است و یا تمایلات برونگرایانه دارد، مطمئنا سخت خواهد بود، تنها با شناخت صحیح و درک متقابل است که می‌توان با این تفاوت‌ها کنار آمده و آن‌ها را پذیرفت، به شکلی که در رابطه میان افراد خانواده خللی ایجاد نگردد.

باید بدانیم که این افراد با افراد افسرده، خجالتی و غمگین فرق دارند، آن‌ها فقط کم صحبت هستند و از شنونده بودن لذت می‌برند، بنابراین باید توجه داشت که این ویژگی شخصیتی به هیچ عنوان بار منفی نداشته و تا زمانی که زندگی روزمره فرد و یا افراد خانواده او را دچار اختلال نکند نمی‌توان گفت که یک ویژگی رفتاری مخرب است.

نحوه تعامل با افراد درونگرا 

برای این که بتوانید با افراد درونگرا تعامل خوبی برقرار کنید باید نکاتی را رعایت کنید که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم.

1. به آن‌ها گوش دهید؛

افراد درونگرا معمولا از این که مدام صحبت کنند بیزارند، آن‌ها تا زمانی که در مورد مسئله‌ای اطمینان خاطر نداشته باشند و همه جوانب را در نظر نگیرند صحبت نمی‌کنند، اما زمانی که رشته کلام را در دست می‌گیرند به شدت علاقمند به شنیده شدن هستند. بنابراین برای تعامل با این افراد بهتر است زمانی که آن‌ها صحبت می‌کنند به خوبی و با تمرکز و دقت بالا به آن‌ها گوش کنید.

2. با آن‌ها صحبت کنید؛

افراد درونگرا منبع خوبی برای درد و دل کردن، درمیان گذاشتن ایده‌ها، احساسات و نگرانی‌های شما هستند، اگر مشکلی دارید و یا به مشورت نیاز دارید یک شخص درونگرا می‌تواند بهترین گزینه برای این کار باشد. چرا که آن‌ها به خوبی به شما گوش می‌دهند و با تجزیه و تحلیل حرف‌هایتان بهترین راهکار را برایتان در نظر خواهند گرفت.

3. به آن‌ها فضا دهید؛

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، افراد درونگرا در مواجه با جمع انرژی زیادی از دست می‌دهند و بعد از آن نیاز به تنهایی برای ریکاوری و شارژ مجدد دارند، بنابراین اگر دوست یا همسر شما درونگرا است نباید انتظار داشته باشید که تمام وقت در اختیار شما باشد، این افراد به تنهایی نیاز دارند و بهتر است شما این فضا را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

نقاط قوت درونگراها چیست؟

متاسفانه نگرش منفی در مورد درونگراها بسیار زیاد است، این در حال است که این افراد دارای توانمندی‌ها و نقاط قوت بسیاری هستند، این نقاط قوت شامل موارد زیر است:

  • از نظر شخصیتی محتاط، متفکر و دارای قدرت ریسک ‌پذیری پایینی هستند.
  • قلم شیوا و رسایی دارند و بهترین نویسندگان معمولا از میان افراد درونگرا هستند.
  • تفکر تحلیلی بالایی دارند.
  • بحران‌ها را به خوبی و با آرامش پشت سر می‌گذارند.
    دارای صلح درونی و آرامشی بسیار در مواجه با مشکلات هستند مگر در مواردی که تحمل شرایط از توانشان خارج باشد.
  • شنوندگانی عالی و مشاورانی دقیق و با حوصله هستند.
  • مستقل هستند.
  • علاقمند به مصالحه هستند و رفتار دیپلماتیک و همدلانه‌ای دارند.
  • بسیار وظیفه‌شناس هستند و عملکرد قوی در کارهای نیازمند تمرکز دارند.

درونگرایی

مشاغل مناسب افراد درونگرا 

همانطور که اشاره کردیم معمولا افراد درونگرا به دنبال مشاغلی با استقلال بسیار هستند و از شغل‌هایی که محرکات بیرونی آن‌ها زیاد است استقبال چندانی نمی‌کنند، بنابراین شغل‌هایی برای این افراد مناسب است که دارای نقش تمرکزی بالایی باشد. برای مثال افراد درونگرا در مشاغلی مثل برنامه‌نویسی، طراحی گرافیک و سایر رشته‌های هنری، نویسندگی و امثال آن بسیار موفق عمل می‌کنند.

نکته جالب در مورد این افراد قدرت بالای مدیریتی آن‌ها است، معمولا افراد درونگرا به دلیل تمرکز بالایی که در مواجه با مشکلات دارند می‌توانند در شرایط بحرانی بهترین عملکرد را داشته و مدیریت اوضاع را به خوبی به دست بگیرند.
به همین دلیل است که تصور می‌شود پست‌های مدیریتی برای این افراد بسیار مناسب است و مطمئنا در این رده شغلی موفق خواهند بود.
از نظر شغلی درونگراها دارای نقاط قوت زیادی هستند که از میان آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • سخت‌کوشی و تمرکز بالا
  • کم اشتباه و پر بازده
  • به خوبی گوش می‌دهند و فرا می‌گیرند
  • رهبران خوبی هستند و برنامه‌ریزی دقیقی دارند
  • قوه ادراک و خلاقیت بالایی دارند

با این تفاسیر می‌توان فهمید مشاغلی که نیاز به تمرکز بالا، خلاقیت، توجه به جزئیات و مدیریت امور دارند می‌توانند گزینه مناسبی برای افراد درونگرا باشند، ضمن این که مشاغل خویش‌فرما نیز برای افراد درونگرا یک شغل ایده‌آل محسوب می‌شوند، کار کردن به صورت فریلنسری یکی از پربازده‌ترین مشاغل برای افراد درونگرا است چرا که آن‌ها عاشق تمرکز و استقلال در کار هستند.

افراد درونگرا همچنین در مشاغلی مانند مشاوره و یا تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز می‌توانند موفق باشند، صبر زیاد درونگراها و مهارت گوش دادن فعال آنها و یا توجه به جزئیات و تمرکز روی آن‌ باعث می‌شود که این افراد در مشاغل یاد شده بسیار موفق عمل کنند.

برای موفقیت شغلی؛ تیپ شخصیتی خود را بشناسید.

باید بگوییم که در حالت کلی درونگرایی یا برونگرایی به شکل مطلق به ندرت وجود دارد و همانطور که اشاره کردیم درونگرایی یک طیف گسترده از افراد را شامل می‌شود. شناخت درونگراها باعث می‌شود که به خوبی آن‌ها را درک کرده و در تعاملات دوستانه، ارتباط‌های عاطفی و یا شرایط کاری بتوانیم از نقاط قوت آن‌ها استفاده کنیم.

درونگرایی به معنای خجالتی بودن و یا اجتماع گریزی نیست، بلکه درونگرایان از یک چارچوب خاصی برای داشتن ارتباط و تعامل با دوستان استفاده می‌کنند که در نهایت آن‌ها را از محیط امنی که در نظر دارند خارج نکند.
برای این که متوجه شوید که آیا درونگرا هستید یا برونگرا و در واقع بتوانید تیپ شخصیتی خود را بهتر بشناسید می‌توانید با انجام تست خودشناسی معتبری که در این زمینه وجود دارد را انجام دهید و یا به یک مشاور روانشناسی ماهر در این زمینه مراجعه کنید.

در هر صورت شناخت تیپ شخصیتی به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهتر با دیگران تعامل برقرار کنید، این مسئله به ویژه در مورد جوانان که باید وارد اجتماع شده و در محیط‌هایی مثل دانشگاه یا فضای کاری وارد شوند بسیار اهمیت دارد.
درونگرایی یک تعریف مطلق نیست و معمولا مواردی مثل شرایط سنی و محیطی در آن دخیل هستند، این شخصیت به مرور زمان شکل می‌گیرد و می‌توان با توجه به شناخت دقیق از روحیات و احساسات آن را تغییر داد، به این معنا که درونگرایی یا برونگرایی یک ویژگی ذاتی نیست و بیشتر جنبه اکتسابی دارد.
البته زمانی که ماهیت درونی شخص با یکی از این تیپ‌های شخصیتی شکل می‌گیرد معمولا تغییر آن کار دشواری است، اما غیرممکن نیست. البته منظور ما این نیست که درونگرایی یک ویژگی منفی است و باید آن را تغییر داد، بلکه هدف شناخت دقیق این تیپ شخصیتی و مسائل مربوط به آن است.
ازدواج، همکاری و دوستی با افراد درونگرا در صورتی که به خوبی آن‌ها را بشناسید و درک صحیحی از شرایط و شخصیت آن‌ها داشته باشید کار سختی نخواهد بود.

بیش از 70 درصد افراد هم خصوصیات درونگرایی دارند و هم برونگرایی و جایی در میانه این رشته شخصیتی قرار می‌گیرند، وقتی شما بتوانید به خوبی تیپ شخصیتی خود را شناسایی کنید، مطمئنا در تعاملات اجتماعی و مواجه با شرایطی که نیاز به کنترل آن دارید مطمئن‌تر عمل می‌کنید. در هرصورت درونگرایی کاملا طبیعی است و موردی نیست که نگرانی به دنبال داشته باشد.
ضمن این که شدت آن در هر شخص متفاوت است، بنابراین باید سعی کنید احساسات درونی خود را به خوبی شناخته و بتوانید آن را مدیریت و در مسیر درست هدایت کنید.
مراجعه به روانشناس برای شناخت دقیق شخصیت و روحیات نیز می تواند به شما کمک کند تا خود را بهتر شناخته و از نقاط قوت و توانایی‌های خود به عنوان یک شخص درونگرا بیشترین استفاده را ببرید.

در پایان اگر به دنبال استخدام افرادی برای تیم کاری خود هستید تا با هوش هیجانی خود، شما را بیشتر به اهداف سازمانی‌تان نزدیک کنند، بهترین کار این است که به پلتفرم کاریابی کارلیب مراجعه کنید تا با درج آگهی استخدام فرصت شغلی مورد نظر خود، کارجویان و متخصصین بسیاری به شما معرفی شوند.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • مسلم نجفی
    ۰۶ بهمن ۱۴۰۱، ۰۵:۱۹

    سلام وقت همه گی بخیرمن تازه دارم نهم تموم میکنم میخوام باهم کلاسیم بریم رشته کودک یاری.میخواستم ببینم چه کتابهایی مهم معدلشون بایدچندباشه ممنون میشم
    آیامیتونیم سال دیگه بریم کارودانش بعدبرای کودک یاری.پرستاری بخونیم

  • قربانعلی توکلی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۴۵

    نویسنده این متن کیه؟

  • داوود فرد
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۰

    مطلب به درد بخوری بود

  • سیدحسین مستوفی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۰

    شادکام و سلامت باشید

  • بهنام کرمی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۰۵

    چقد خوبین شما

  • اصغر طالقانی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۴۰

    aaaaliii bood

  • امید حیدری
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۵۵

    بی نظیر هستید

  • محمد راستاد
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۳۰

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  • فرهاد احمدیان
    ۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۱۰

    مشاوره آنلاین هم دارید

  • مجتبی همدانی
    ۲۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۵۵

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • عبدالله رضوی
    ۲۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۱۵

    شماره تماستون برای مشاوره تلفنی چنده