رشد و توسعه فردیعمومی و اجتماعی

14 عادت اسرارآمیز برای رسیدن به موفقیت مالی

14 عادت اسرارآمیز برای رسیدن به موفقیت مالی

موفقیت مالی یکی از مهم‌ترین اهدافی است که هر شخصی در طول زندگی خود به آن فکر کرده و برایش تلاش می‌کند. موفقیت مالی برای افراد با جایگاه و موقعیت‌های مختلف، متفاوت می‌باشد و نمی‌توان یک تعریف کلی برای آن ارائه داد.
مثلا نمی‌توانیم بگویم اگر درآمد ماهانه شما "n میلیون دلار" باشد، شخص ثروتمندی خواهید بود و به موفقیت مالی بزرگی دست یافته‌اید.

برای رسیدن به موفقیت‌ مالی و اقتصادی باید مسیر درستی را انتخاب کرده و برای رسیدن به آن تلاش کنید، بدون شک هیچ شخص ثروتمندی یک شبه به این میزان ثروت دست نیافته است.

ما امروز تصمیم گرفته‌ایم که رازهای موفقیت مالی در زندگی را برای شما عزیزان شرح دهیم. توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با آموزش درست راز موفقیت مالی و طی مسیر درست و مناسب به موفقیت‌های اقتصادی و مالی قابل ملاحظه‌ای در زندگی دست یابید.

موفقیت مالی

راز رسیدن به موفقیت مالی

برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ ‌مالی لازم و ضروری است که در رفتار و عادت‌های افراد ثروتمند دقیق شوید و تمامی نکات مثبت و یا حتی منفی، رفتاری و اخلاقی آن‌ها را شناسایی کنید.
سپس باید از تجربیات مثبت این افراد درس گرفته و برای موفقیت مالی خود استفاده کنید. عادت‌های مالی افراد ثروتمند در واقع، راز موفقیت اقتصادی آن‌هاست. این عادات به شرح زیر می‌باشد‌.

14 عادت‌ مهم برای موفقیت مالی

بدون شک شما نیز می‌توانید با بررسی دقیق این عادت‌های مالی و اجرایی کردن این موارد به موفقیت‌های مالی بزرگی دست یابید. عادت‌های مالی مهم برای موفقیت مالی عبارت‌اند از:

1. یادداشت کردن هزینه‌های خود؛

موفقیت‌های مالی بزرگ زمانی رخ می‌دهند که شما قادر به پس‌انداز کردن باشید و در درجه اول برای اینکه بتوانید سرمایه اندکی را پس‌انداز کنید باید از هزینه‌های خود یادداشت برداری کنید. پس بهتر است که یک دفترچه یادداشت برداشته و خریدهای روزانه خود را یادداشت کنید.

برای این منظور می‌توانید از اپیکیشن و نرم‌افزارهای مختلفی مانند اکسل نیز استفاده کنید. تمامی دخل و خرج خود را دسته‌بندی کرده و یادداشت کنید تا با بررسی ماهانه این مخارج متوجه نیازهای ثانویه خود شوید تا اگر خرید کالایی ضرورت چندانی ندارد از ماه آینده هزینه مربوط به آن را پس‌انداز کنید.

2. به نیازهای خود توجه داشته باشید؛

توجه کردن به نیازهای زندگی باعث می‌شود که با برنامه دقیقی پیش بروید و میزان قابل توجه‌ای از درآمد خود را پس‌انداز کنید. شاید در ابتدا فکر کنید، توجه به نیازها اصلا راهکار مناسبی نیست و همواره افراد خانواده نیازهایی دارند که هیچ وقت رو به پایان نخواهند بود.
اگر این طرز فکر شماست به ادامه صحبت‌های ما توجه داشته باشید. تصور کنید که ماهانه جلسه‌ای با خانواده خود برگزار کرده و در مورد نیازهای خود گفت و گویی می‌کنید.

در این جلسه همه افراد خریدهای مورد نیاز خود را مطرح می‌کنند. اگر با این روش پیش بروید برای خرید اقلام مورد نیاز خانواده درست‌ترین تصمیم‌ها را خواهید گرفت و به عنوان مثال با خرید یک جفت کفش باکیفیت در اواسط ماه مجبور به خرید مجدد نخواهید بود. بنابراین برای خانواده خود اهداف بلند مدت و کوتاه مدتی معین کنید و همگی برای رسیدن به این اهداف نیازهای خود را مدیریت نمایید.

3. موفقیت مالی با پرداخت سریع و به موقع بدهکاری‌ها؛

بدون شک با وجود بدهکاری به هیچ عنوان قادر به پس‌انداز کردن و رسیدن به موفقیت‌های مالی بزرگ نخواهید بود. توصیه می‌کنیم که فهرست دقیقی از بدهی‌های خود تهیه کنید و در ابتدای ماه مبلغ خاصی را صرف پرداخت بدهی‌ها کنید. با پرداخت بدهی‌ها و کاهش آن‌ها فرصت مناسبی برای پس‌انداز خواهید داشت.

4. به هیچ عنوان به پس‌اندازتان دست نزنید؛

افراد ثروتمند و موفق هرگز از حساب پس‌انداز خود استفاده نمی‌کنند. معمولا پس‌انداز خود را در حسابی جداگانه یا در جای خاصی قرار می‌دهند که مجبور به استفاده از آن‌ها نشوند.
شما نیز می‌توانید برای این منظور کنترل دقیقی به روی پس‌اندازهای خود داشته باشید به عنوان مثال در گذشته برای پس‌انداز از قلک استفاده می‌کردند که ایده مناسبی است. بهتر نیست یک بار امتحانش کنید؟

5. موفقیت مالی با هدف‌گذاری برای پس‌انداز؛

افراد موفق برای پس‌انداز خود هدفی تعیین می‌کنند و برای آن تلاش می‌کنند. این افراد همواره سعی بر این دارند که پس‌انداز ماهیانه‌شان سیر صعودی داشته باشد نه اینکه میزان ثابتی باشد.
برای رسیدن به موفقیت‌های مالی بزرگ در زندگی شما نیز باید کمال‌گرا باشید و سعی کنید که میزان پس‌اندازتان روند افزایشی داشته باشد.

موفقیت مالی

6. موفقیت مالی با بودجه‌بندی؛

لیستی از کارها و مخارجی که باید بکنید، تهیه نمایید و برای هر کدام از این کارها بودجه خاصی را در نظر بگیرید با این کار در بلند مدت شاهد نتایج مطلوبی در زمینه موفقیت مالی خواهید بود.

برای بودجه‌بندی کارها و مخارج خود همواره از نظم و انظباط پیروی کنید تا با گام‌های استوار به سوی موفقیت قدم بردارید.

7. حذف هزینه‌های غیرضروری؛

افراد ثروتمند همیشه، هزینه‌های اضافی خود را به حداقل ممکن می‌رسانند و به جرئت می‌توان گفت که اصلا مصرف‌گرا نیستند. آن‌ها با ارزیابی هزینه ماهانه خود موارد و هزینه‌های غیرضروری را کاهش داده و حذف می‌کنند.

8. صرفه‌جویی کلید موفقیت؛

افراد ثروتمند اهل تجملات و هزینه‌های غیرضروری نمی‌باشند‌. برای رسیدن به موفقیت‌های مالی می‌دانند که باید هزینه‌های اضافی را به حداقل ممکن برسانند و به جای مخارج اضافی، ثروت و پول خود را پس‌انداز و سرمایه‌گذاری برای آینده کنند.

9. موفقیت مالی با صبر و امیدواری؛

یکی از مهم‌ترین رازهای موفقیت مالی صبر و امیدواری است. صبور بودن و امید داشتن دو فاکتور مهمی هستند که شما را به سمت موفقیت‌های مالی بزرگ سوق می‌دهند.

اگر به سرگذشت افراد سرشناس و موفق جهان نگاه کنیم، می‌بینیم که به هیچ عنوان عجول نبوده‌اند و همواره به کارهای خود دید مثبتی داشته‌اند.‌
افراد ثروتمند می‌دانند برای دستیابی به ثروت و موفقیت‌های مالی بزرگ با چالش‌های سختی رو به رو می‌شوند و خود را برای این مواقع سخت و دشوار آماده می‌کنند.

10. اشتباهات گذشته، درس موفقیت؛

هر شخصی ممکن است در زمینه کاری خود دچار اشتباه شود، مثلا در یک زمینه غلط سرمایه‌ گذاری کند یا در پروژه‌ای با شکست مواجه شود.
افراد موفق از اشتباهات خود درس گرفته و به عنوان تجربه از آن‌ها استفاده می‌کنند‌. آن‌ها معمولا به دنبال مشاورین و همکاران حرفه‌ای در زمینه شغلی خود هستند که با یک استراتژی دقیق و درست برای پیشرفت مالی خود تلاش کنند‌.

11. با خودتان رو راست باشید؛

وقتی شروع به کار و فعالیت می‌کنید و هدف شما ثروت آفرینی در این زمینه می‌باشد، باید با خود صادق باشید. به عنوان مثال نباید در شروع کار ایده‌آل‌گرا باشید و اهداف بسیار بزرگ رو مد نظر داشته باشید.

برای یک شروع موفقیت‌آمیز باید گام‌های کوتاه، اما پیوسته بردارید و در طول مدت با پشتکار خود به موفقیت‌های بزرگتر دست یابید. موفقیت مالی درست مانند رسیدن به اوج قله می‌باشد و برای رسیدن به این قله باید تمامی طول راه را طی کنید.

12. بهانه بی‌بهانه؛

افراد ثروتمند موفق شروع به توجیه اشتباهات خود نمی‌کنند و به هیچ‌ عنوان برای کارفرمایان خود بهانه تراشی نمی‌کنند که بنا بر این دلایل کار با موفقیت پیش نرفت. آن‌ها به شدت افراد مسئولیت ‌پذیری هستند و برای رسیدن به موفقیت مالی با سختی‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند‌.

13. موفقیت مالی با اصلاح طرز فکر؛

برای رسیدن به موفقیت‌های مالی در زندگی لازم می‌باشد که عادت‌های اشتباه و طرز فکر نادرت خود را اصلاح کنید به عنوان مثال افراد موفق و ثروتمند به هیچ عنوان خود و عملکردشان را با دیگران مقایسه نمی‌کنند و تحت تاثیر چشم و هم چشمی قرار نمی‌گیرند، در این صورت فرصتی برای پس‌انداز و پیشرفت مالی نخواهند داشت.

14. هوش مالی داشتن؛

داشتن هوش مالی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که منجر به موفقیت‌های مالی بزرگ می‌شود. شخصی که دارای هوش مالی مطلوبی است به خوبی می‌داند در چه زمینه‌هایی سرمایه‌گذاری کند که سود خود را چندین برابر کرده و به سود دهی و پیشرفت مالی خوبی برسد.

مواردی که برایتان نام بردیم و شرح دادیم عادت‌ها و رازهایی هستند که افراد موفق را در مسیر درستی از موفقیت و کسب ثروت قرار می‌دهند. شما نیز می‌توانید با تقویت این عادت‌ها در خود، در مسیر موفقیت مصمم گام بردارید. برخی از کارها نیز وجود دارد که برای رسیدن به موفقیت مالی باید از آن‌ها پرهیز کرد.

در ادامه می‌خواهیم برایتان بگویم که افراد ثروتمند و موفق در چه مواقعی به خود ایست می‌دهند و سعی می‌کنند که هرگز این اعمال را انجام ندهند.

موفقیت مالی

پرهیز از اشتباهات مالی برای دستیابی به موفقیت مالی

1- ولخرجی نکردن؛

اگر به گذشته افراد ثروتمند و موفق نگاه کنید متوجه می‌شوید که پنجاه درصد و یا مبلغی بیشتر از نصف درآمد خود را پس‌انداز کرده‌اند، بنابراین این افراد پولی برای ولخرجی نداشته‌اند.

برای به حداقل رساند مخارج می‌توانید راه‌های متنوعی را انتخاب کنید، مثلا می‌توانید خرید‌های خود را به حراج‌های پایان فصل موکول کنید و یا از فروشگاه‌هایی خرید کنید که طرح تخفیف دارند.

2- عدم تمرکز بر قیمت؛

افراد موفق همواره به ارزش کالا و خدمات توجه دارند نه برقیمت. به عنوان مثال زمانی که می‌خواهند برای شرکت تازه تاسیس خود تجهیزات تهیه کنند به دنبال تهجیزات بی‌کیفیت و ارزان قیمت نمی‌روند، زیرا به خوبی می‌دانند که در آینده مجبور به صرف هزینه مجدد می‌شوند و تجهیزات با کیفیت دوام بیشتری دارند، بنابراین هیچ وقت کیفیت را قربانی قیمت نمی‌کنند.

3- خرج نکردن وجه‌نقد؛

معمولا افراد به هنگام خرید نسبت به استفاده از پول نقد خود وسوسه می‌شوند. افرادی که به دنبال موفقیت‌های اقتصادی هستند به هیچ عنوان این عادت را ندارند و معمولا وجه‌نقد خود را به حساب بانکی خود منتقل می‌کنند تا برای خرج کردن آن‌ها وسوسه نشوند.

4- قانع نبودن به درآمد راکد؛

اگر به سرانه درآمد افراد ثروتمند توجه کنید، متوجه می‌شوید که درآمد آن‌ها همواره ثابت نبوده و یک سیر و روند صعودی دارد. افراد ثروتمند به حقوق ثابت قانع نبوده و تمامی تلاش خود را می‌کنند که حقوق و درآمدشان افزایش یابد.

برای این منظور توصیه می‌کنیم که برای خودت هدفی تعین کنید که مثلا ماهانه میزان درآمد شما چندین درصد نسبت به قبل افزایش یابد، به این طریق شاهد پیشرفت روز افزون خود خواهید بود.

5- موفقیت مالی بدون ریسک کردن؛

ثروتمندان معمولا افراد ریسک‌پذیری نیستند و برای سرمایه‌گذاری تمامی شرایط را در نظر می‌گیرند تا حاصل تلاش خود را در کار مناسبی سرمایه‌گذاری کنند تا نتیجه مطلوبی را به همراه داشته باد.

افراد موفق همواره از تجربیات موفقیت‌آمیز و یا شکست‌های افراد دیگر در جهت رشد خود استفاده می‌کنند و تجربیات اشتباه و ریسک‌پذیر آن‌ها را دور می‌ریزد.

دستیابی به موفقیت مالی با مطالعه و تلاش

کارلیب در ادامه چندین کتاب به شما عزیزان معرفی می‌کند. با مطالعه این کتاب‌ها می‌توانید اهداف بلند مدت خود را با روش‌های درست برای رسیدن به موفقیت‌های مالی بزرگ دنبال کنید.

۱. اثر مرکب از «دارن هاردی»

۲. ثروتمندترین مرد بابل از «جورج سمیوئل کلاسون»

۳. اسرار ذهن میلیونرها اثر «تی هارو اکر»

۴. پول، رهبر بازی است اثر «آنتونی رابینز»

۵. موضوع پول نیست اثر «باب پراکتور»

۶. بیندیشید و ثروتمند شوید از «ناپلئون هیل»

۷. پدر پولدار و پدر بی‌پول اثر «رابرت کیوساکی»

با مطالعه این کتاب‌های انگیزشی و همچنین مقالات توسعه فردی وبلاگ کارلیب، می‌توانید دانش خود را در زمینه موفقیت مالی گسترش دهید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • موسی شهبازی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۳۰

    محتوا خوبی بود

  • میثم نصیری
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۳۵

    ایولا

  • محمدتقی طالقانی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۵

    بیشتری بنویسین لطفا

  • سجاد سعیدی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۳۵

    مرسی

  • امیرحسین جعفری
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۰

    شماره تماستون برای مشاوره تلفنی چنده

  • مصطفی بهمنی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۲۰

    Awli bood

  • محمدجواد نامور
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۲۵

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  • محمدعلی نوری
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۰

    سایتتون محشرههههه

  • بهمن کشانی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۳۵

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  • غلامعلی انتظامی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۱۰

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  • محمدعلی شکری
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۵۰

    بی نظیر هستید