عمومی و اجتماعی

درباره کارت‌های ارزی بین المللی و تفاوت آن‌ها بیشتر بدانید

درباره کارت‌های ارزی بین المللی و تفاوت آن‌ها بیشتر بدانید

امروزه تمام افراد از کارت‌های اعتباری مثل ویزا کارت و مستر کارت برای خریدها و پرداخت‌های مختلف خود استفاده می‌کنند. از انواع کارت‌های اعتباری، کارت‌ ارزی بین‌المللی است که این نوع کارت‌ها خود نیز شامل چند دسته‌ مختلف از جمله ویزاکارت و مسترکارت و دبیت کارت می‌شوند.
کارت‌های اعتباری ارزی بین‌المللی امروزه در موارد مختلفی از جمله خریدها، پرداخت‌ها و تبادلات ارزی بین‌المللی مانند خرید از سایت‌های خارجی و پرداخت برخی از هزینه‌های مربوط به مهاجرت و دریافت ویزا، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه به معرفی انواع این نوع کارت‌ها، مقایسه‌ی آنها و پاسخ به این سوالات می‌پردازیم: چگونه ویزاکارت یا مسترکارت بگیریم؟ خرید دبیت کارت، کردیت کارت و پری پید کارت در ایران به چه صورت است؟ چگونه مستر کارت رایگان معتبر بگیریم؟ آیا خرید مستر کارت مجازی در ایران امکان‌پذیر است؟

به طور کلی انواع کارت‌های ارزی بین المللی فارغ از نام برند و لوگوی سیستم مالی، از نظر نوع حساب به سه دسته‌ی کارت‌های اعتباری (Credit Card)، کارت‌های نقدی (Debit Card) و کارت‌های پیش پرداخت (Prepaid) تقسیم می‌شوند. تمام این کارت‌ها را می‌توان در ایران بصورت فیزیکی و مجازی دریافت کرد.
لذا ویزا کارت و مستر کارت نام برندهای ارائه‌ دهنده‌ی کارت ارزی بین ‌المللی هستند و همانطور که گفته شد، به سه دسته‌ی اعتباری، نقدی و پیش پرداخت تقسیم می‌شوند. در ادامه به شرح جزئی‌ترِ تمام این کارت‌ها خواهیم پرداخت.

1. ویزا کارت (Visa Card) 

ویزا کارت در واقع یک کارت پرداخت (Payment Card) است که از شبکه ویزا و برند تجاری آن استفاده می‌کند. این شرکت در ابتدا کارت‌های اعتباری (Credit Card) صادر می‌کرد، اما امروزه تمام انواع کارت‌‌های بین‌المللی ارزی یعنی کردیت، دبیت، پری پید و گیفت کارت را همراه با گستره وسیعی از خدمات مرتبط با آن‌ها نیز ارائه می‌دهد. این خدمات در بیش از 200 کشور دنیا از طریق یک شبکه‌ یکپارچه‌ جهانی به مردم ارائه می‌شود.

ویزا کارت 1دلاری 

نوعی ویزاکارت است که فقط و فقط برای وریفای اکانت‌های Trial و یا اکانت‌هایی که نیاز به کسر 1 دلار و کمتر را دارند مناسب هستند. تاریخ انقضای ویزاکارت 1دلاری بصورت رندوم از 1 الی 7 ماه است. همچنین این کارت‌ها بصورت مجازی و غیرقابل شارژ‌ هستند، بنابراین باید توجه داشته باشید که سایت مقصد حتما پذیرنده‌ کارت مجازی می‌باشد.

چگونه با ویزا کارت کار کنیم؟

زمانی که شما یک خرید آنلاین از یک وبسایت انجام می‌دهید و وارد صفحه‌ پرداخت می‌شوید، باید اطلاعات کارت بانکی خود را در آن وارد کنید. در اینجا امنیت پرداخت شما توسط شرکت‌های صادر کننده این درگاه‌ها مانند VisaCard یا MasterCard تامین می‌شود.
شرکت ویزاکارت خود کارتی صادر نمی‌کند و این فرایند را از طریق موسسات مالی دیگر انجام می‌دهد و فقط نام برند و لوگوی MasterCard روی کارت‌ها ارائه می‌شود. به طور خلاصه ویزاکارت به کاربرانش این امکان را می‌دهد تا از هر نقطه در سراسر جهان، با پرداخت کارمزدی ناچیز به یک حساب بانکی که ویزاکارت تحت آن صادر شده یا به درگاه ویزاکارت متصل است، از طریق درگاه های آنلاین بانکی یا کارت‌های بانکی که برند ویزا روی آن حک شده است، در 200 کشور جهان پول واریز کنند.

در مواردی که بانک حساب خریدار با بانک حساب فروشنده تفاوت داشته باشد و یا این دو بانک با یکدیگر قرارداد بین بانکی نداشته باشند ، مبلغ ناچیزی که به آنInterchange گفته می‌شود از سوی خریدار به بانک فروشنده پرداخت می‌شود. همچنین برای مثال اگر کارت شما موجودی دلاری داشته باشد و جنس شما در اروپا و به یورو قیمت خورده باشد، علاوه بر مبلغ Interchange ، مبلغی بین 2 الی 4 درصد نیز اضافه‌تر بابت تفاوت نرخ ارزها از شما کسر می‌شود که مربوط به سرویس ویزاکارت نیست و تحت قوانین بین بانکی کشور ها محاسبه می‌گردد.

2. مستر کارت (Master Card)

Master Card دومین شبکه پرداخت بزرگ است که در صنعت پرداخت جهانی پس از ویزا رتبه‌بندی شده است. سایر شبکه‌های پرداخت عمده شامل American Express و Discover می‌شوند. مستر کارت در واقع یک کمپانی خدمات مالی آمریکایی و چند ملیتی است که دفتر اصلی آن در نیویورک آمریکا قرار دارد. روند تاسیس این شرکت از اواخر سالهای 1958 میلادی آغاز شد و در اواخر سال 2005 به یک شرکت چند ملیتی بزرگ تبدیل شد.

مستر کارت چگونه کار می‌کند؟

بطور کلی روند کاری مسترکارت دقیقا مانند ویزاکارت است (که پیش‌تر شرح دادیم). اما برای توضیحات بیشتر می‌توان گفت که مستر کارت یک شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات مالی است که با موسسات مالی همکاری می‌کند و از این طریق کارت‌های مستر را صادر می‌کند. همکاری موسسات مالی با مستر کارت به این معناست که تمام عملیات مربوط به تراکنش‌ها، از طریق شرکت مستر کارت به عنوان پردازنده شبکه انجام می‌شود. مسترکارت همچنین برای تسهیل معاملات پرداخت از شبکه پرداخت جهانی اختصاصی خود استفاده می‌کند. پرداخت مسترکارت مانند ویزاکارت می‌تواند از طریق کارت‌های اعتباری، نقدی یا پیش پرداخت انجام شود.

کردیت کارت کاربرد ویزا کارت و مستر کارت

کارت‌های بین‌المللی ارزی همچون ویزاکارت و مسترکارت علاوه بر ایجاد دسترسی گسترده به منابع ارزی در خارج از کشور، امکان دریافت وجه نقد از ATMهای کشورهای خارجی برای مسافرت‌های تفریحی، کاری و یا تحصیلی شما را نیز فراهم می‌کند.
از مزایای مستر کارت نیز می‌توان به دریافت صورت‌حساب روزانه و رایگان، کارمزدهای ناچیز، ، تبادل مالی با شرکت‌های بین المللی، خرید از تمام فروشگاه‌های اینترنتی خارجی مثل آمازون، خرید از تمام فروشگاه‌های بین المللی، انتقال پول از شعب ارزی بانک‌های بین المللی، صرافی‌ها و بانک‌های اینترنتی اشاره کرد.

تفاوت ویزا کارت و مستر کارت

این دو شرکت، دو برند بزرگ در صنعت چند صد میلیارد دلاری خدمات پرداخت آنلاین هستند که تلاش روزافزونی برای رقابت بر سر تصاحب بخش بیشتری از این تجارت پر سود دارند.
تنها تفاوت واقعی که بین ویزاکارت و مسترکارت وجود دارد این است که هر کارت فقط در شبکه‌ی پرداخت خودش کار می‌کند؛ برای مثال ویزاکارت در شبکه مسترکارت کار نمی‌کند (و بالعکس). هر تفاوت دیگری در این کارت‌ها ناشی از نوع کارت خاصی است که شما دارید؛ همه مسترکارت‌ها یکسان نیستند و همه ویزاکارت‌ها نیز یکسان نیستند.

در مجموع می‌توان گفت که این دو شرکت از نظر تنوع در نوع خدمات بسیار مشابه هم هستند. حال نوبت به شرح و تعریف انواع کردیت کارت، دبیت کارت و پری پید کارت می‌رسد که در بخش‌های قبل از آن‌ها نام برده شد.

3. کردیت کارت (Credit card) 

کردیت کارت (Credit card) یا کارت اعتباری، یکی از انواع کارت‌های بین‌المللی ارزی است که می‌توان به دو صورت فیزیکی و مجازی دریافت کرد. کردیت کارت‌های فیزیکی از نظر ظاهری شبیه سایر عابر کارت‌ها و کارت‌های بانکی هستند. کردیت کارت‌های مجازی از نظر قابلیت‌ها، با کردیت کارت‌های فیزیکی یکسان هستند و تنها تفاوت‌شان در این است که یک کارت فیزیکی در اختیار ندارید!
نقش کردیت کارت‌ها آسان‌تر کردن تراکنش‌های بین المللی می‌باشد. کردیت کارت‌ها در کشورهای مختلف جهان قابل استفاده هستند و همچنین امکان ارسال حواله با ارزهای مختلف نیز با این کارت‌ها نیز وجود دارد.

نحوه کار کردیت کارت

به طور کلی با کردیت کارت می‌توانید هر پرداخت ارزی که داشته باشید را انجام دهید؛ اما مهم‌ترین ویژگی که این نوع کارت را از سایر کارت‌ها متمایز می‌کند این است که دارندگان این کارت در حقیقت مبلغ پول معینی را به صورت ماهانه از بانک صادرکننده کارت قرض می‌گیرند. بنابراین کردیت کارت مانند گرفتن وام از بانک است که سقف این وام را بانک تعیین می‌کند.
شما در واقع در صورت خرید کردن با انواع کردیت کارت، به بانک بدهکار می‌شوید و باید در موعد مقرر برای بازپرداخت بدهی خود اقدام نمایید. بازپرداخت بدهی کردیت کارت به دو صورت امکان‌پذیر است:

  1. پرداخت به مرور زمان و طی اقساط (به همراه سود بدهی)
  2. پرداخت در موعد مقرر بصورت یکجا و بلافاصله

همچنین بانک‌ها در انتهای هر ماه با ارسال یک صورت وضعیت پرداخت (Statement)، گردش اعتبار کردیت کارت را به اطلاع مشتریان می‌رسانند.

کردیت کارت

مزایا و معایت استفاده از کردیت کارت

از جمله مزایا و معایب کردیت کارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا

  • قرض گرفتن رایگان پول
  • امکان پرداخت هزینه‌های خرید با کردیت کارت بصورت اقساط
  • محافظت از خرید خود با امکان بازگشت وجه
  • تخفیف و آفرهای ویژه روی خریدها

معایب

  • خرج کردن بیش از حد ممکن است باعث زیاد شدن بدهی شما شود.
  • درصورت زیاد شدن تعداد اقساط مجبور به پرداخت سود بیشتری می‌شوید.
  • درصورت فراموش کردن پرداخت‌های خود، به اعتبار شما لطمه وارد می‌شود.
  • برای دیر پرداخت کردن اقساط یا خارج شدن از محدودیت، باید جریمه پرداخت کنید.

4. دبیت کارت (Debit Card)

کارت‌های نقدی یا دبیت کارت (Debit Card) نیز یکی دیگر از انواع کارت‌های ارزی است که مانند کارت‌های شتاب در ایران هستند؛ یعنی پرداخت‌های شما مستقیما از درون حساب بانکی شما برداشت می‌شود و در نتیجه باید حتما داخل حساب خود پول داشته باشید تا بتوانید از آن برداشت کنید. از سوی دیگر نیز هر زمان که موجودی کارت شما به اتمام رسید می‌توانید دوباره آن را شارژ کنید.

بزرگ‌ترین مزیت دبیت کارت نسبت به کارت‌های اعتباری (Credit Card) این است که نیازی نیست نگران پرداخت بدهی‌های وامی که می‌گیرید، باشید زیرا دبیت کارت تنها از پولی که شما درون حساب خود موجود دارید، استفاده می‌کند.

5. پری پید کارت (Prepaid Card)

کارت‌های پیش پرداخت یا پری پید کارت (Prepaid Card) که به آن‌ها کارت هدیه (Gift Card)، کارت نقدی پیش پرداخت (prepaid debit card) یا کارت stored-value نیز گفته می‌شود نوع دیگری از کارت‌های بین‌المللی ارزی است که می‌توانید بدون نیاز به اعتبار سنجی خریداری کنید. بسیاری از کارت‌های پری پید که دارای لوگوی Visa یا MasterCard هستند، از نظر ظاهری درست شبیه کردیت کارت هستند.

همچنین کارت‌های پیش پرداخت شده متناسب به نوع آن‌ها ممکن است قابل شارژ یا غیر قابل شارژ مجدد باشند و فقط به اندازه موجودی داخل آن قابل برداشت هستند. بنابراین هنگام درخواست کارت پری پید، باید آن را به اندازه‌ی مبلغ معین مورد دلخواهتان شارژ کنید؛ از طرفی بسته به نوع قابل شارژ بودن یا نبودن کارت خود می‌توانید درصورت اتمام موجودی کارت، دوباره آن را شارژ کنید.

مراحل خرید و صدور مستر کارت و ویزا کارت در ایران

از آنجا که سیستم بانکداری در ایران دچار تحریم است و با بانکداری بین‌المللی و شرکت‌هایی مانند ویزاکارت و مسترکارت ارتباط مستقیمی ندارد، متقاضیان ایرانی که قصد گرفتن انواع کارت‌های ارزی را دارند، می‌توانند از طریق برخی از وب‌سایت‌های ایرانی که خدمات صدور این نوع کارت‌ها را ارائه می‌دهند، برای دریافت این نوع کارت‌ها اقدام نمایند. شرکت‌های مختلفی که در ایران اقدام به صدور ویزا یا مسترکارت می‌کنند هر کدام مراحل مختص به خود را برای صدور کارت دارند، اما مراحل کلی که باید برای خرید ویزا کارت و مستر کارت در ایران طی شود به شرح زیر است:

  1. ثبت‌نام در وب‌سایت انتخابی خودتان
  2. ثبت درخواست صدور کارت‌های ارزی مورد نظر در وب‌سایت
  3. تکمیل فرم بانکی
  4. ارسال اسکن گذرنامه و کارت ملی
  5. پرداخت مبلغ پیش‌پرداخت برای صدور کارت

معمولاً پس از ارسال مدارک مورد نیاز، صدور کارت شما 1 الی ده روز کاری زمان خواهد برد. تعدادی از وب‌سایت‌های ایرانی که مسترکارت و ویزا کارت صادر می‌کنند شامل iranicard.ir ، giftcard98.com ، tehranpayment.com ، sharifvisa.ir و tehrancreditcard.com می‌شوند. در ادامه هزینه‌ی صدور و نحوه شارژ مسترکارت و ویزاکارت را از طریق این سایت‌ها شرح می‌دهیم.

قیمت مستر کارت و ویزا کارت در ایران 

قیمت و هزینه صدور انواع مسترکارت و ویزاکارت در ایران بستگی به موارد زیر دارد:

  • از کدام یک از وب‌سایت‌هایی که پیش‌تر ذکر کردیم، خرید کنید.
  • نوع کارتی که می‌گیرید؛ اعم از مسترکارت یا ویزاکارت، فیزیکی یا مجازی، با نام یا بی نام، گیفت کارت یا کردیت کارت، قابل شارژ یا غیر قابل شارژ.
  • مبلغ ارزی مورد نظر برای شارژ اولیه‌ی کارت
  • قیمت روز دلار یا یورو

لذا با توجه به موارد ذکر شده در تاریخ حاضر (آبان 99) قیمت مسترکارت و ویزا کارت از حدود 105هزار تومان تا 16 میلیون تومان متغییر خواهد بود که کف این مبلغ ذکر شده مربوط به خرید ویزاکارت مجازی 1دلاری می‌باشد.

نحوه شارژ مستر کارت و ویزا کارت

برای شارژ ویزا یا مسترکارت خود در صورتی که کارت شما قابل شارژ باشد و از تاریخ اعتبار آن نگذشته باشد، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایتی که از ابتدا کارت خود را از آن خریده بودید ، درخواست شارژ مجدد نمایید. مراحل درخواست شارژ ویزا و مسترکارت بستگی به وب‌سایت صادر کننده دارد ولی عموما با ارائه‌ی نام صاحب حساب و شماره‌ی توکن 9 رقمی روی کارت و پرداخت مبلغ موردنظر، می‌توانید کارت خود را شارژ نمایید.

نکات مهم در خرید ویزا کارت و مستر کارت

لازم به ذکر است که به علت عدم وجود قوانین مالی و بانکی در زمینه‌ی صدور کارت‌های بین‌المللی ارزی، همواره امکان تخلفات و خسارات مالی وسیعی وجود خواهد داشت؛ اما با رعایت نکات زیر می‌توانید امنیت خرید مسترکارت یا ویزاکارت خود را تضمین نمایید:

  • درصورتی‌که بخواهید ویزاکارت یا مسترکارت شما به یک حساب بانکی خارجی متصل باشد، این حساب بانکی باید حتماً دارای نام و مشخصات فردی خودتان باشد.
  • اگر قصد گرفتن کارت‌های هدیه اعتباری (Gift Card) همچون مسترکارت پیش‌پرداختی (Mastercard Prepaid Gift Cards) داشته باشید بهتر است ابتدا از امکان خرید محصولات و یا خدمات موردنظرتان از طریق چنین کارت‌هایی اطمینان حاصل نمایید.
  • در هنگام صدور کارت اعتباری از ثبت ملیت واقعی خود به عنوان فردی ایرانی اطمینان حاصل کنید، چرا که امکان دارد حساب بانکی خارجی شما به علت ارائه اطلاعات اشتباه مسدود شود.

با توجه به تمام نکات ذکر شده و همچنین منابعی که کارت‌های ارزی را صادر می‌کنند، این بستگی به شما و نوع نیازتان دارد که کدام یک را برای خرید خود انتخاب کنید. فقط دقت کنید که برخی سایت‌ها و منابع ممکن است مطمئن و مورد اعتماد نباشند و قصد سوء استفاده و کلاه برداری از شما را داشته باشند.
از این رو، خرید از سایت‌ها و موسساتی که اعتبار آنها ثابت شده است و شهرت بیشتری در زمینه‌ انجام امور ارزی دارند، امن‌ترین راه حل برای شماست.

آیا بانک‌ها ویزا کارت و مستر کارت صادر می‌کنند؟

سوالی که حتما تا کنون به ذهنتان خطور کرده است این است که علاوه بر موسسات و سایت‌های خاص ذکر شده، آیا بانک‌ها نیز خدمات صدور کارت‌های ارزی از جمله مسترکارت و ویزاکارت را ارائه می‌دهند یا خیر؟ با توجه به شرایط کنونی از جمله بانک‌هایی که امکان ارائه‌ی خدمات صدور کارت‌های ارزی خاص با شرایط محدودی را دارند بانک ملی، تجارت و بانک شهر می‌باشد.

شما با مراجعه حضوری به هر یک از این بانک‌ها می‌توانید از شرایط و مراحل خرید کارت ارزی مطلع شوید. برای مثال نوع کارت ارزی که بانک ملی صادر می‌کند "ملی کارت ارزی" نام دارد که با هدف تسهیل در جابجایی ارز توسط مسافران، زائران و تجار عازم به کشورهای حوزه خلیج فارس (امارات متحده عربی، قطر، بحرین، کویت و عربستان سعودی) بدون کارمزد و هزینه صادر می‌گردد.

نوع ارز حساب مرتبط با ملی کارت ارزی درهم امارات است، اما دارندگان این نوع کارت می‌توانند از خودپردازهای کشورهای فوق که البته به ارز همان کشور است، پول برداشت کنند؛ سقف برداشت آن در روز 300 دلار ارز محلی و در سال 3000 دلار می‌باشد.

نگار فخارزاده
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • میثم عظیمی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۱۰

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  • بهزاد عبدالهی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۰

    حساب توییتری هم دارید؟

  • مصطفی زندی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۱۰

    شادکام و سلامت باشید

  • محمدرضا رسولی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۰۵

    چه مطلب خوبی

  • جعفر موسوی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۲۵

    اکانت اینستا هم دارید؟

  • علی زمانی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۰۵

    احسنت عالی بود

  • عباس محمد
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۵۵

    گروه واتساپی هم دارید؟

  • علیرضا محسنی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۱۵

    متشکرم

  • مصطفی صدر
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۰۰

    شماره تماستون برای مشاوره تلفنی چنده

  • احسان حیدری
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۵۵

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  • سیدحسین کرمانی
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۱۰

    مثل همیشه عالی و کاربردی