عمومی و اجتماعی

تکنولوژی بلاک چین چیست؟ و در دنیای امروز چگونه کار می‌کند؟

از ابتدای پیدایش سیستم‌های رایانه‌ای، تراکنش امن اطلاعات مورد توجه بوده است. امروز نیز یکی از مسائل مهم و در عین حال زیرساختی تمام شبکه‌های رایانه انتقال امن اطلاعات است.
امروز با ایجاد شبکه‌های مالی گسترده، این اهمیت افزایش یافته است. بسیاری از ما نام ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین را به کرات شنیده‌ایم. بسیاری از ما نیز به امن بودن آن مشکوکیم. فناوری بلاک چین یکی از فناوری‌هایی است که در حوزه ارز دیجیتال به کمک ما آمده است.

به این گزارش توجه کنید: شب گذشته از یکی از کارخانه‌های اطراف تهران دزدی شد. کسی در کارخانه نبود و دوربین‌ها نیز خاموش بودند. تنها کسی که در کارخانه حضور داشت نگهبان پیر و کم بینای کارخانه بود. کاراگاه علوی در کمتر از چند ساعت توانست دزد را شناسایی کند. به نظرتان چگونه ممکن است؟

وجود نگهبان پیر به این دلیل بود که ورود و خروج از کارخانه را ثبت کند. وی با ثبت رخدادها موجبات یافتن دزد را فراهم کرده بود. فناوری بلاک چین نیز در واقع نوعی سیستم ثبت وقایع است. این سیستم آنقدر قوی است که جعل آن، تقریباً غیرممکن است. در ادامه شما را با تکنولوژی بلاک‌چین و کاربرد آن آشنا خواهیم کرد با ما همراه باشید.

بلاک چین

فناوری بلاک چین و کاربرد آن

این فناوری با الهام از سیستم‌های ثبت وقایع ایجاد شده است. بنابراین کاربرد بسیاری در سیستم‌های انتقال اطلاعات دارد، اما اصلی‌ترین جایی که این سیستم کاربرد دارد؛ فناوری‌های ارز دیجیتال و انتقال اطلاعات مالی است. اگر به تاریخچه ارز دیجیتالی نگاهی بیندازید؛ متوجه پیوند ناگسستنی این دو فناوری می‌شوید.

تاریخچه بلاک چین

قبل از ایجاد بلاک چین نیز از فناوری دفتر کل توزیع شده استفاده می‌شد. این فناوری حاصل کار حسابداران است که در میان مردم با نام دفتر کل و دفتر حساب و کتاب نیز شناخته شده است. قدمت دفتر کل نیز به قدمت خط است. چرا که یکی از مهم‌ترین دلایل اختراع خط همین ثبت در دفتر کل بوده است.

با گسترش انسان‌ها نیاز به استفاده از چیز دیگری به جای دفتر کل احساس شد. سال‌ها سرورها نقش دفتر کل را برای یادداشت‌ها داشتند. اما امروز دیگر هر کامپیوتر به قدرت یک سرور در چند دهه پیش است. با ظهور پول دیجیتال نیاز به استفاده از سرورها به شکل قابل توجهی افزایش یافت. اما صاحب این ارز دیجیتال، صاحب ایده یکی از انقلاب‌های تکنولوژی یعنی بلاک چین نیز بود.

تولید اولین بلاک برای این فناوری توسط قول ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین صورت گرفت. اولین بیت کوین و اولین بلاک همزمان و به شکلی تعاملی ایجاد شدند. در واقع این راهکار بیت کوین به منظور بهبود ذخیره اطلاعات و دارایی کاربران بود.
در واقع مخترعین هر دو نیز یک نفر است. آقای "ساتوشی ناکاموتو" در ۱۳ اکتبر ۲۰۰۸ در طی مقاله‌ای به معرفی بیت کوین پرداخت. وی همچنین بلاک‌چین را به شکل کاملا زیر پوستی مطرح کرد. بعدها محققین دریافتند که طرح وی کاملاً عملی است.

فناوری بلاک‌چین یک فناوری انقلابی بود که کشف نشد! بلاک‌چین حاصل ترکیب تکنولوژی‌های قبلی خود بود که به ذهن یک نابغه رسید. فناوری‌هایی همچون رمزنگاری، هش‌گذاری، منطق جمعی و… که امروز هر کدام به شکل جداگانه نیز به کار گرفته می‌شوند. اصول بلاک‌چین به شکل کلی عبارتند از:

  1. رمزنگاری کلید خصوصی و عمومی (مثال ایمیل که در ادامه آمده است.)
  2. شبکه و دفتر کل (در ادامه به نقش این فناوری بیشتر پرداخته می‌شود.)
  3. قانون و انگیزه (افزایش امنیت شبکه و بسیاری دیگر می‌تواند انگیزه استفاده از این فناوری برای افراد باشد. اما این فناوری قوانین خاص خود را نیز دارد.)

تکنولوژی بلاک چین در دنیای امروز

می‌توان به شکل کلی بلاک چین را نوع پیشرفته بایگانی دانست. شما می‌توانید در هر بلاک اطلاعات بسیاری ذخیره کنید. همین موجب شده است کاربردهای این فناوری بسیار زیاد باشد. در ادامه به تعدادی از این کاربردها اشاره می‌کنیم.

1. رمز نگاری و بلاک چین؛

فرض کنید می‌خواهید به کسی ایمیل بزنید. آیا لازم است رمز عبور ایمیل او را بدانید؟ اگر آدرس ایمیل وی را نداشته باشید؛ آیا می‌توانید به او ایمیل بزنید؟ شما کافی است آدرس ایمیل او را داشته باشید. آدرس ایمیل نوعی کلید دسترسی است. اما به این دلیل که همه می‌توانند آن را داشته باشند؛ به آن کلید عمومی گفته می‌شود.
اما رمز ایمیل کمی خصوصی‌تر است. هیچ‌کس تمایل ندارد به ایمیل‌های شخصی‌اش نفوذ شود. بنابراین کلید خصوصی که همان رمز ایمیل است را در اختیار کسی قرار نمی‌دهد. این نوع رمزنگاری در واقع علاوه‌بر اینکه به از دست نرفتن اطلاعات شما کمک می‌­کند؛ به تعیین هویت و ایجاد امضای دیجیتالی نیز کمک شایانی می­‌کند.

2. تعیین هویت دیجیتالی با بلاک چین؛

در واقع می‌توان گفت برنامه بلاک چین به زبان ساده یعنی یک سیستم تایید هویت دیجیتالی. هدف این فناوری نیز همین است. کلید عمومی و خصوصی هر فرد زمانی که در کنارهم قرار می‌گیرند؛ نوعی امضای دیجیتالی ایجاد می‌کنند. این امضا با استفاده از معادلات سخت ریاضی و غیرقابل مهندسی معکوس است. بنابراین امکان سو استفاده به حداقل می‌رسد.

اگر شما از اینکه فرد مقابلتان همان کسی است که ادعا می‌کند مطمئن باشید؛ با اطمینان خاطر بیشتری به او اعتماد می‌کنید. تراکنش­‌هایی هم که روی بستر بلاک‌چین انجام می‌شوند؛ نیاز به همین تعیین هویت به شکل دیجیتالی دارند.

3. تراکنش‌های بین المللی و بلاک چین؛

حال تصور کنید دو نفر در دو نقطه دور از یکدیگر در دنیا زندگی می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند تراکنشی انجام داده، قرارداد ببندند. در شرایط کرونا نیز سفر به کشورهای دیگر ناممکن و خطرناک است. پیشنهاد شما برای این دو نفر چیست؟ این افراد هر کدام یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی دارند.

سیستم بلاک چین نیز از همین کلیدها برای ایجاد امضای دیجیتالی استفاده می‌کند. اعمال فرهنگی، اقتصادی، صنعتی و.... را می‌توان با استفاده از همین کلید­ها و امضای دیجیتالی صورت داد. برای مثال شما به کمک این فناوری است که می‌­توانید خرید اینترنتی کنید؛ در مراسم‌های خاص و انتخابات‌ها و... شرکت کنید.

4. انتخابات و فناوری بلاک چین؛

حتما تا امروز درباره انتخابات آمریکا و بحث‌هایی که بر سر رای‌گیری به شکل نامه و از درب منازل است شنیده‌اید. در صورتی که از این فناوری در انتخابات‌ها استفاده کنیم؛ علاوه‌بر افزایش امنیت خطاهای سهوی نیز به حداقل می‌رسند.

انتقال ایده‌ها و نظرات نیز می‌تواند بر بستر این فناوری انجام شود. در واقع باید گفت انتقال هر چیزی را می‌توان بر اساس همین فناوری انجام داد! همین است که می‌گویند دیری نیست که تمام زندگی ما به فناوری بلاک چین وابسته باشد!

5. بهبود انتقال دارایی؛

فرض کنید یک مخلوط‌کن چندین سال پیش خریداری کرده‌اید. امروز نیاز دارید آن را به فروش برسانید. این کار به سختی انجام می‌گیرد. چرا که قدرت انتقال مخلوط‌کن بسیار کم است. اما تصور کنید می‌خواستید طلا بفروشید. طبیعی است که به سرعت به فروش می‌رفت. یکی دیگر از کاربردهای بلاک چین نیز بهبود قدرت انتقال دارایی‌ها است. چرا که شما می‌توانید طی این فناوری تمام دارایی‌های خود را به شکل توکن‌های قابل حمل و قابل انتقال در بیاورید.

هرچه از سیستم بلاک‌چین را که تا اینجا برایتان بیان کردیم؛ دارای امنیت ناقص است. احراز هویت تنها بخشی از تامین امنیت شبکه‌های کامپیوتری و اعمال مبتنی بر آن‌ها است. تکنولوژی بلاک‌چین نیازمند نوعی تایید تراکنش نیز هست.

امنیت بلاک چین کامل یا ناقص

تایید تراکنش به منظور بهبود امنیت انجام می‌گیرد. اگر تا به حال از یک سایت اینترنتی خرید کرده باشید؛ متوجه می‌شوید بعد از اتمام فرآیند خرید و بازگشت به سایت مبدا به شما گزارشی از خرید می‌دهد.
سیستم بلاک چین نیز به همان شکل عمل می‌کند. با این تفاوت که اثبات اتمام خرید توسط شبکه توزیع شده صورت می‌گیرد. در واقع نوعی شبکه کامپیوتری تشخیص وقایع این کار را انجام می‌دهد.

1. کاربرد و مفهوم شبکه توزیع شده؛

یک مثال ساده از شبکه توزیع شده کار همان پیرمرد در مثال کارگاه علوی است. همچنین کارکرد بلاک چین را می‌توان به دوربین‌های مداربسته شباهت داد. امضای یک قرارداد دیجیتالی نیازمند تایید نیز هست. صرف اینکه بدانید طرف مقابل همانی هست که ادعا می‌کند کافی نیست. بلکه باید بدانید او قرارداد را امضا کرده است یا خیر.

به همین منظور از شبکه توزیع شده استفاده می‌شود. این شبکه کار همان دوربین‌های مداربسته و پیرمرد نگهبان را انجام می‌دهند. تفاوت آن هم این است که این اثبات از طریق معادلات پیچیده ریاضی صورت می‌گیرد. شبکه توزیع شده نیز نیازمند افزایش امنیت است. همچنین نیاز دارد ارتباطی منطقی میان بلوک قبلی و بعدی ایجاد شود تا فرآیند هک و تغییر در اطلاعات سخت و در برخی موارد غیرممکن شود.

2. هش‌کردن؛

یکی از روش‌های تعمین امنیت در بلاک چین، هش‌کردن اطلاعات است. به شکلی که به کمک یک سری عدد و کاراکتر، اطلاعات خاص و رمزنگاری شده‌ای به بلاک زمیمه می‌شود. هر بلاک شامل بخش خاصی از هش‌بلاک بعدی و قبلی خود است. همین کار موجب می‌شود اگر یکی از بلاک‌ها تغییر پیدا کند؛ به سرعت متوجه شده و آن را از رده خارج کنیم.

برای این منظور لازم است نوع ذخیره بلاک قبلی و بعدی را بدانیم. یعنی باید بدانیم بلاک قبلی در کدام بخش از شبکه ذخیره شده است تا بتوانیم بخشی از رمزنگاری آن را داشته باشیم. این کار به کمک ذخیره خطی ممکن می‌شود.

3. ذخیره خطی؛

همانطور که گفتیم فناوری بلاک چین در تمام کامپیوترهای شبکه اطلاعات را کپی می‌کند. این کار همیشه به شکل خطی انجام می‌گیرد. به این معنی که بلاک بعدی در انتهای ردیف بلاک‌ها قرار می‌گیرد. این کار بازهم یافتن یک بلاک میان میلیون‌ها بلاک تولید شده را مشکل می‌کند. تاریخ نیز نقش مهمی در این ذخیره دارد. به شکلی که به ویرایش اطلاعات بلاک کمک می‌کند اما از دسترسی‌های غیرمجاز جلوگیری می‌کند.
بلاک دارای موقعیتی است. زمانی که هر بلاک هش می‌شود؛ بخشی از هش‌بلاک بعدی و قبلی را نگه می‌دارد. همین موجب شده تا هر تغییر کوچکی تقریباً غیرممکن باشد.
از آن گذشته اگر هکری بخواهد اطلاعات قرارداد را تغییر دهد؛ لازم است تمام هش را به روزرسانی کند. این خود نوعی دفاع قبل از حمله است. چرا که هیچ هکری راضی به صرف زمانی به این زیادی نمی‌شود. بنابراین طبیعی است که کامپیوترهای زیادی برای استفاده از این فناوری لازم باشد. از این روست که بلاک چین نوعی فناوری حرکت جمعی برای منفعت گروهی است.

4. استفاده از تمام کامپیوترها در بلاک چین؛

فناوری بلاک چین در کنار شبکه توزیع شده نوعی امنیت ایجاد می‌کند که لازمه قراردادهای دیجیتالی است. تمام اطلاعات درون شبکه توزیع شده و بلاک چین زمانی که در کنار هم قرار گیرند؛ یک بلاک ایجاد می‌کنند. سپس این بلاک میان نودهای درون یک شبکه توزیع می‌شود. پس می‌توان گفت بلاک چین برای هر رایانه‌ای وجود دارد.

استفاده از تمام رایانه‌ها به این دلیل است که هر رایانه منابع پردازشی خاص خود را دارد. این منابع به منظله کمک هر شخص برای یک منفعت عمومی به حساب می‌آید. نمونه‌ای از این کمک هر شخص برای منفعت عمومی ویکی پدیا است. این وب‌سایت با استفاده از دانش هر کدام از افراد روی این کره خاکی بهبود یافته است.

بلاک چین

ویکی پدیا و بلاک چین

اگر در اینترنت کمی گشته باشید؛ متوجه می‌شوید بسیاری بلاک چین و وب‌سایت ویکی پدیا را در کنار هم می‌آورند. باید بدانید این دو شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند. همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم در فناوری بلاک چین لازم است چندین کامپیوتر در کنار هم فعالیت داشته باشند. در وب‌سایت ویکی پدیا نیز نمی‌توان یک نفر را به عنوان مدیر دانست. بستر هر دو این فناوری‌ها اینترنت و شبکه است.

علاوه‌بر تمام این شباهت‌ها، تفاوت‌هایی هم وجود دارد. کمی که عمیق‌تر نگاه کنیم متوجه تفاوت‌ها می‌شویم. برای مثال ویکی پدیا برروی سرور ذخیره می‌شود. به همین دلیل می‌تواند مورد تجاوز قرار بگیرد. این در حالی است که بلاک چین یک سیستم توزیع شده در رایانه‌ها است. به همین دلیل امنیت بالاتری دارد.

همچنین ذخیره در یک سرور در تکنولوژی ویکی پدیا موجب شده است افراد به راحتی اطلاعات را تغییر دهند. در واقع افراد با استفاده از مجوزهایی که دارند می‌توانند اطلاعات را تغییر یا حذف کنند. در حالی که در بلاک چین در عین اینکه اطلاعات قابل به‌روزرسانی هستند؛ نمی‌توان آن‌ها را ازبین برد یا با اهداف سوء تغییر داد. آن هم به این دلیل که همه یک کپی از اطلاعات دارند.

در ویکی پدیا هنوز هم مفهومی به نام مدیریت متمرکز وجود دارد. بنابراین اگر دیدید مطلبی که منتشر کرده‌اید فردا روی سایت نیست؛ نباید تعجب کنید. هنوز هم فردی هست که صاحب سرور و اطلاعات ویکی پدیا باشد. اما در فناوری بیت کوین نوعی منطق جمعی هست که به کنترل به جای مدیر می‌پردازد.

این همانند رابطه فرهنگ با دولت است که فرهنگ موجب می‌شود افراد قانون را بدون اعمال زور و با نوعی پختگی درونی رعایت کنند در حالی که دولت از ابزار زور برخوردار است! هر آنچه تا اینجا درباره این موضوع آموختید؛ درواقع تعریف یک بلاک به شمار می‌رفت. اما به راستی این بلاک­‌ها زمانی که کنار هم قرار گیرند؛ چطور کار می­‌کنند؟

کاربرد بلاک چین

همانطور که از نام این فناوری پیداست؛ بلاک چین از کنارهم قرار گرفتن چندین بلاک به وجود می‌آید. به طور کلی می‌توان گفت هر بلاک شامل یک امضای دیجیتالی، زمان‌سنج و اطلاعات خاص آن قرارداد است. اما به منظور حفظ اهدافی که بلاک چین برای آن ایجاد شده است؛ لازم است به روش‌های خاصی این بلاک‌ها کنار هم قرار گیرند. به همین منظور انواع معماری بلاک چین پا به عرصه گذاشته‌اند.

معماری بلاک چین؛

به شکل کلی معماری بلاک چین دو نوع هست:

1. معماری روش نشانگرها:

در این روش متغیرهایی وجود دارد که به طور خاص مکان متغیر دیگر را در بلاک دیگری نگهداری می‌کنند. به شکل ساده‌تر می‌توان گفت متغیرهایی که در این روش وجود دارد به مکان بلاک دیگری اشاره دارند.

2. فهرست‌های متصل به هم:

در این معماری بلوک‌ها پشت سرهم ذخیره می‌شوند. هر بلوک نیز درون نشانگر خود اطلاعات بلوک دیگری را دارد. به این ترتیب نشانگر بلوک اول عملاً وجود ندارد. نشانگر آخرین بلوک نیز عملاً بی‌ارزش است. استفاده از این معماری‌ها با توجه به نوع بلاک چین صورت می‌گیرد. چرا که مدوده استحفاضی هر نوع بلاک چین با دیگری متفاوت است.

انواع بلاک چین؛

این دسته‌بندی بر اساس محدوده افراد تحت پوشش یا سمت افراد صورت گرفته است. برای مثال در بلاک چین عمومی همه می‌توانند حضور به هم رسانند؛ این در حالی است که در بلاک چین خصوصی تنها افراد خاصی هستند.

الف: بلاک چین عمومی:

تمام افرادی که تمایل به شرکت در بلاک چین دارند می‌توانند در آن حضور داشته باشند. به این معنی که منعی برای کارمندان شرکت یا خارج از آن وجود ندارد.

ب: بلاک چین خصوصی یا سازمانی:

همانطور که از نام آن پیداست؛ بلاک چین سازمانی به بلاک چین خصوصی هر سازمان گفته می‌شود. اطلاعات اجزای مهمی از هر سازمان هستند. به همین دلیل سازمان‌های مختلف در تلاش هستند تا اطلاعات خود را بیشتر و بهتر حفظ کنند. از این رو به بلاک چین سازمانی روی آورده‌اند.
برای مثال می‌توان به بلاک چین مورد استفاده در شرکت سیسکو و تلگرام اشاره کرد. این فناوری هنوز در ابتدای راه است. اما دانشمندان پیش‌بینی کرده‌‌اند طی ده سال آینده بیش از ده درصد تولید ناخالص بین المللی روی بلاک چین جای گیرد.

ج: بلاک چین کنسرسیوم:

این نوع بلاک چین از بلاک چین سازمانی بزرگ‌تر است. به این دلیل که چند سازمان از یک بلاک چین استفاده می‌کنند. هر نوع بلاک چین دارای نفرات خاصی است که از آن استفاده می‌کنند. اما لازم است بدانید اجزای اصلی بلاک چین که میان کامپیوتر­ها هستند؛ در تمام انواع بلاک چین‌ها یکسان می‌باشند.

اجزای اصلی بلاک چین؛

  1. نود: هر کامپیوتری که اطلاعات کپی شده را نگهداری می‌کند یک نود است.
  2. تراکنش: کوچک‌ترین عضو این خانواده است که در هر بلاک موجود می‌باشد.
  3. بلاک: تعیین کننده ساختار اطلاعاتی که روی هر کامپیوتر ذخیره می‌شود. عضو اصلی و جدایی ناپذیر این فناوری، بلاک است.
  4. زنجیره: بلاک‌ها با ترتیب خاصی به شکل خطی ذخیره می‌شوند. به این توالی خاص زنجیره گفته می‌شود.
  5. ماینر: نودهای خاص درون شبکه که اطلاعات را تایید و صحت آن‌ها را برسی می‌کنند.
  6. پروتکل اجماع: به مجموعه قوانین ذخیره هر بلاک و هر اطلاعات درون بلاک گفته می‌شود.

کاربرد پروتکل اجماع؛

این پروتکل همانند انتخابات در دنیای واقعی عمل می‌کند. به شکل ساده می‌توان گفت پروتکل اجماع به مجموعه قوانینی گفته می‌شود که موجب به توافق رسیدن تمام اعضای جامعه کامپیوتری (نودها) می‌شود. پروتکل‌ها به ما کمک می‌کنند افرادی را در بلاک چین استفاده کنیم که واقعا راست می‌گویند. این پروتکل نیز نیازمند به روزرسانی‌های مداوم است اما قانون کلی هیچ گاه تغییر نمی‌کند. حال فرض کنید تمام این قوانین را رعایت کرده‌‌اید و نیاز به ورود به بلاک چین دارید. چطور می‌توان این کار را انجام داد؟

چهار مرحله کلی ورود به بلاک چین

هر بلاک برای وارد شدن به جمع دیگر هم‌نوعان خود لازم است چهار مرحله به شرح زیر را بگذراند:

  1. فرض کنید می‌خواهید یک خرید آنلاین انجام دهید. پس از یک کلیک سریع و کمی حدس و گمان، خرید خود را قطعی می‌کنید. این مرحله اول ورود شما به بلاک چین است. در این مرحله شما معامله‌ای را شروع کرده‌اید.
  2. در مرحله بعدی خرید شما باید تایید شود. این کار در یک فروشگاه اینترنتی آنلاین همانند فروشگاه‌های عادی صورت می‌گیرد. با این تفاوت که تایید خرید شما توسط یک صندوق دار صورت نمی‌گیرد. بلکه توسط مجموعه‌ای از کامپیوترها صورت می‌گیرد. در واقع زمانی که شما خرید انجام داده‌اید یک گروه نسبتا بزرگ از کامپیوترها به دنبال این می‌روند که ببنند آیا خرید شما به درستی انجام شده است یا خیر.
  3. در مرحله سوم اطلاعات کامل شده و کامپیوترها از جزئیات اطمینان یافته‌اند. حال آن بلاک را سبز کرده اجازه ذخیره شدن می‌دهند.
  4. آخرین مرحله زمانی است که بلاک هش می‌شود. هش کردن به این معنی است که با استفاده از تابع‌های ریاضی خاص یک مجموعه کاراکتر به دست بیاورید که هدف مشخصی دارند.
    در اینجا هش به منظور امنیت بلاک صورت می‌گیرد. به شکلی که یک بلاک شامل بخشی از هش‌بلاک قبلی و بلاک بعدی است. در این صورت اگر اتفاقی برای بلاک قبلی افتاد؛ با استفاده از هش‌بلاک بعدی می‌توان فهمید.
    هش اطلاعات که در آخرین مرحله اتفاق می‌افتد در کامپیوترهای مختلفی ذخیره می‌شود. به این معنی که اصلا مشخص نیست اطلاعات در کجا قرار دارند. به همین دلیل امنیت بلاک چین بالا می‌رود.

صاحبان کسب و کار بهتر است این روش‌ها را بهتر و با مشورت از یک متخصص جویا شوند. چرا که در دنیای امروز اگر از این فناوری اطلاعات نداشته و آن را در سازمان خود پیاده نکنید؛ از دیگران عقب می‌مانید. عقب ماندن از دیگران نیز برابر است با سود کمتر و در نهایت نابودی و انحلال کسب و کار شما.

بلاک چین

روش ایجاد بلاک چین سازمانی

اگر صاحب یک کسب و کار بزرگ هستید؛ قطعا برای ادامه کار نیاز به این فناوری پیدا می‌کنید. بلاک چین سازمانی نیز همچون دیگر برنامه‌هایی که به شکل روزمره مورد استفاده قرار می‌دهید؛ نیازمند به طراحی است. در ادامه طراحی بلاک چین سازمانی اشاره‌‌ای کوتاه می‌کنیم.

راهکارهای بسیاری برای ایجاد بلاک چین سازمانی وجود دارد. محبوب‌ترین آن‌ها بر پایه سیستم عامل لینوکس و به شکل متن باز هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به هایپرلجر، اتریوم و کورا اشاره کرد. از میان این‌ها هایپرلجر از دیگران معروف‌تر است. به شکلی که سازمان‌های بزرگ همچون «IBM» نیز از این روش استفاده کرده‌اند.
از هر کدام از این روش‌ها هم که استفاده کنید لازم است مواردی را در نظر بگیرید. از جمله این موارد می‌توان به زیرساخت‌هایی که در شبکه استفاده می‌کنید؛ وظایف هر نود و هدف کلی استفاده از این فناوری اشاره کرد. دقت داشته باشید قبل از اینکه به فکر استفاده از این فناوری باشید؛ باید هدف و وظایف را تعیین و بستر مناسب را فرآهم کنید. حال فرض کنید تمام این کارها را انجام داده‌اید. هنوزهم لازم است هر بلاک تایید شود.

روش ایجاد کد بلاک چین

از این کد به منظور تایید تراکنش و اطلاعات درون هر بلاک استفاده می‌شود. در واقع هر بلاکی که دارای این کد نباشد؛ عملاً از دور خارج می‌شود. این کار به شکل معمول توسط ماینر‌ها و برخی نودهای خاص شبکه صورت می‌گیرد.

اولین گام ایجاد کد بلاک نگارش قوانین آن در خارج از بلاک است. این یکی از مهم‌ترین ملزومات استفاده از این فناوری است. به شکلی که اگر کد بلاک و قوانین نگارش آن نباشند؛ نمی‌توان از این فناوری انتظار خاصی داشت. در مرحله بعدی می‌توانید این قوانین را به شکل کدنویسی به بلاک چین اضافه کنید. در این مرحله به آن قوانین، قرارداد هوشمند می‌گویند.

کد بلاک چین شکل هر بلاک چین چه خصوصی و چه عمومی است. به شکلی که با استفاده از آن می‌توان این فناوری را به شکل کامل ایجاد و از مزایای آن استفاده کرد. اما اگر از مزایا و معایب این فناوری اطلاعی نداشته باشید؛ چگونه انتظار دارید کد بلاک خوبی ایجاد کنید؟

مزایا و معایب استفاده از بلاک چین

فناوری بلاک چین همانند بسیاری از فناوری‌هایی که در تولید استفاده می‌شود؛ به حذف خطای انسانی کمک شایانی کرده است. دیگر نیازی نیست برای تایید اطلاعات از یک صندوقدار کمک بگیرید. بلکه این کار به کمک رایانه‌ها انجام می‌شود. همانطور که ماشین‌ها در کارخانه‌ها به کار گرفته شد تا هزینه استخدام کاهش یابد؛ بلاک چین نیز به کاهش هزینه‌های یک فروشگاه آنلاین کمک کرده است.

نمی‌توان فهمید هر بلاک کجا قرار دارد. به همین دلیل امنیت اطلاعات به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. معاملات آنلاین در گذشته سخت و غیر قابل اطمینان بودند. با ظهور تکنولوژی بلاک چین امروز می‌توانید معاملات ایمن، خصوصی و کارآمدی داشته باشید.
این تکنولوژی شفاف است. به این معنی که شما می‌توانید بخش بسیار بزرگی از این اطلاعات را مشاهده کنید. اما این تکنولوژی معایبی هم دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. هزینه‌های این تکنولوژی در بخش ماینینگ بیت کوین بسیار بالاست.
  2. میزان تراکنش‌هایی که در هر ثانیه می‌توان توسط این تکنولوژی انجام داد بسیار کم است.
  3. همانطور که استفاده صلح آمیز دارد؛ می‌توان از آن در فعالیت‌های غیرقانونی و غیرانسانی نیز بهره برد.
  4. هکرها همیشه راهی برای نفوذ پیدا می‌کنند. به همین دلیل نمی‌توان گفت امنیت شما صد درصد است.

درپایان...

در واقع بلاک چین به زبان ساده به معنی بلوک‌های اطلاعاتی است که به امنیت انتقال داده‌ها کمک می‌کنند. پیاده‌سازی بلاک چین به اولین ارزهای دیجیتالی باز می‌گردد. تکنولوژی بلاک چین براساس کمک جمعی کار می‌کند.
بنابراین می‌توان در پایان از تمام افرادی که در این کار دخیل هستند؛ تشکر کرد! همچنین باید افزود وبلاگ کارلیب در تلاش است تا در زمینه‌های مختلف مطالب مفید و جامعی را منتشر کند.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • یاسین مجیدی
    ۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۱۷

    لطفا درباره ارز دیجیتال بیشتر توضیح بدید. اگر بخواهیم ارز دیجیتال بخریم باید چیکار کنیم؟ واریز سودش چجوری انجام میشه؟

    • فاطمه ولی محمدی
      ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۰

      سلام جناب مجیدی. با توجه به تقاضای سایر کاربران وبلاگ کارلیب در خصوص توضیح بیشتر درباره خرید و فروش ارزهای دیجیتال، طی مقاله ای جداگانه به طور مفصل به مبحث ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت.

  • فاطمه عباسی
    ۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۲۱:۰۵

    سلام من خیلی به مباحث ارزهای دیجیتال علاقه دارم ومطالب زیادی هم از سایت های مختلفی در این زمینه خوندم ولی دنبال مطلب جامعی هستم که مراحل خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو قدم به قدم توضیح بده و اینکه اموزش بده رو کدوم رمز ارز ها سرمایه گذاری کنیم بهتره .ممنونم میشم مطلبی در این زمینه هم بزارین روی سایتتون

    • فاطمه ولی محمدی
      ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۸

      سلام، در برنامه آتی تیم تولید محتوای کارلیب نگارش مقاله با موضوع نحوه خرید و فروش ارزهای دیجیتال، لحاظ خواهد شد.

  • مونا حسن زاده
    ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۷

    خیلی خوبه که در مورد روش های جدید تراکنش مالی توضیح میدین البته باید مابقی بخش ها و نکاتی که باید موقع کار در نظر گرفته بشه هم اطلاع رسانی بشه تا کسیمتضرر نشه.

  • Mohammad
    ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۲۱:۵۸

    سلام
    ممنون از مقاله خوبتون
    اما چرا این ارز دیجیتال و بیت کوین و بلاک چین و مباحث در این زمینه ها اینقدر برام گنگ هستند. هر چی میخوونم انگار برام نامفهوم تر میشه. خیلی مقاله در این باب خووندم. اما بازم برام نامفهومه. دنبال هر مبحث جدید و فناوری جدید رفتم سریع درکش کردم اما اینا ….
    بعضی وقتها فکر میکنم باید طرف درس برنامه نویسی خوونده باشه تا اینا رو درک کنه. آیا این طور هست؟ یا من اشتباه میکنم؟

  • محمد انصاری
    ۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۰۶:۵۶

    سلام. چقدر مطالبتون مفید بود.
    متاسفانه بعضی از شرکت‌ها هنوز به روش‌های قدیمی کار می‌کنند و علاقه چندانی به بلاک چین ندارن بدون شک با این همه مزایا بهتره که این روش رو جایگزین کنند. لطفا مقاله بلاک چین و‌ روش‌های جابه جایی و خرید و فروش ارزهای دیجیتالی رو بیشتر ادامه بدید. ممنون.????????

  • مائده خرمدل
    ۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۰

    سلام، چه مقاله جالبی بود، میتونم بگم هییچ اطلاعی از تکنولوژی بلاک چین نداشتم و اینکه چقدر میتونه به نوبه خودش مفید باشه! بلاک چین خیلی میتونه تو دنیای پر از رمز و راز تکنولوژی امروز به کارمون بیاد و مفید باشه فقط امیدوارم به سمت و سوی نادرست کشیده نشه. ممنونم کارلیب

    • مائده عابدی
      ۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۲۹

      سلام خانم خرمدل عزیز
      ممنونم از نظر مثبتی که به این مقاله از تیم کارلیب داشتید. تیم کارلیب سعی می کند درباره تمام مسائل روز که به کار و کاریابی مربوط میشود، مقالات جامع و کاملی ارائه بدهد تا دید کارفرما و کارجو به دنیای اطراف باز شود و فرصت های بهتر و بیشتری را برای خود بطلبند. خوش حال می شویم از دیگر نظرات شما برای سایر مقالات هم استفاده کنیم ????

  • مجتبی بیات
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۵

    چه سایت قشنگی دارین

  • عباسعلی سلیمی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۴۰

    مطلب خوبی بود همکار گرامی