مسائل حقوقی کارجومسائل حقوقی کارفرما

محاسبه عیدی سال 1400 کارمندان و کارگران

زمان محاسبه عیدی سال 1400 نیز رسیده است.
پایان سال همیشه نقطه عطف زندگی کارمندی است و تقویم نشان می‌دهد که یک سال کاری پر چالش دیگر سپری شده است. رسیدن عید نوروز یک زمان ایده‌آل برای تقدیر و تشکر از کارمندان و تلاش‌های آن‌ها در طول 12 ماه گذشته است تا افراد با تجربه مثبت و روحیه بهتر خود را آماده زندگی شغلی در سال جدید کنند.
اینجا زمانی است که باید نشان دهید کارمندانتان برای شما مهم هستند. شما باید از تلاش‌ها و مسئولیت‌پذیری کارمندان در این یک سال با محاسبه عیدی سال 1400 و پرداخت آن قدردانی کنید تا احساس مثبتی در آن‌ها نسبت به کار ایجاد شود.

در سال‌های گذشته برخی از کارمندان از عدم پرداخت عیدی یا پرداخت نامناسب و کم عیدی توسط شرکت شکایت داشته‌اند، اما به خاطر اینکه اطلاع چندانی از میزان دقیق عیدی و نحوه محاسبه عیدی نداشته‌اند، حقشان در این زمینه پایمال شده است.

در ادامه مطلب درباره فرمول و نحوه محاسبه میزان عیدی سال 1400 کارمندان و قوانین مربوط به آن می‌خواهیم صحبت کنیم تا با آگاهی بهتری بتوانید از حق خود در این زمینه دفاع کنید.

محاسبه عیدی 1400

محاسبه عیدی سال 1400 و پاداش آخر سال

عیدی یا پاداش پایان سال به پرداخت مبلغ مشخصی از مزایای نقدی در پایان هر سال مالی یعنی در ماه بهمن یا اسفند اشاره دارد. زمانی که کارمندان مشمول قانون کار بوده و به دستور کارفرما در محل کاری مشغول به فعالیت هستند، کارفرمایان مکلف به پرداخت عیدی به کارمندان خود می‌باشند.

در این راستا قانونی تحت عنوان قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالیانه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است که بر اساس آن مبلغ و میزان عیدی کارمندان تعیین شده است. اما به دلیل اینکه حق دستمزد روزانه معمولا در ورود به سال جدید افزایش پیدا می‌کند، میزان عیدی کارکنان نیز در سال‌های مختلف تغییر می‌کند. بنابراین نیاز است عیدی و پاداش آخر سال خود را براساس سال جاری محاسبه کنید.

قانون پرداخت عیدی سال 1400؛

از آنجاکه هنوز پایه حقوق سال 1400 از سوی وزارت کار تعیین نشده است به صورت کلی، فرمول محاسبه عیدی 1400 را بر اساس مصوبه جدید شورای عالی کار برای کسانی که از ابتدای سال 99 حقوق و دستمزد روزانه خود را به شکل قرارداد دائم و یا موقت دریافت و مشمول قانون کار هستند، اعلام می‌کنیم. بنابراین اگر در میان افرادی هستید که در شرکت و سازمان خود طبق قوانین وزارت کار، حقوق دریافت می‌گیرید، باید منتظر اعلام مبلغ پایه حقوق خود در سال جدید نیز باشید.

میزان پایه عیدی برای کارمندان دولت توسط هیأت دولت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای سال ۱۴۰۰ مشخص شده است. به این ترتیب میزان عیدی سال آینده به ترتیب زیر می‌باشد:

1. عیدی کارمندان دولت در سال 1400: 1,500,000 تومان

2. حداقل عیدی کارگران در سال 1400: 3,820,800 تومان

3. حداکثر عیدی کارگران در سال 1400: 5,731,200 تومان

فرمول محاسبه عیدی سال 1400؛

کارفرما باید طبق قوانین، میزان عیدی هر سال را محاسبه و به کارکنان خود پرداخت کند. عیدی حتی شامل کارکنانی که حداقل یک سال سابقه کار در هر شرکت دارند، نیز می‌شود.

هر کارفرما باید طبق قوانین، حداقل دو برابر پایه حقوق و حداکثر سه برابر پایه حقوق را محاسبه و به عنوان عیدی سالانه به کارمندان خود پرداخت نماید. برای محاسبه مبلغ عیدی سال 1400 لازم است ابتدا با مفهوم حداقل (کف) و حداکثر (سقف) عیدی آشنا شوید. معمولا محاسبه عیدی از دو روش حداقل و حداکثر صورت می‌گیرد.

1. محاسبه عیدی سال 1400

در این روش حداقل عدد پایه سال در 60 روز کاری ضرب می‌شود

2. حداکثر عیدی 1400

در روش حداکثر عیدی، عدد پایه سال در 90 روز کاری ضرب می‌شود.

برای اینکه کمی این مفاهیم واضح‌تر شود اجازه دهید محاسبه عیدی سال 1400 را در ادامه با این دو روش بررسی کنیم.

پرداخت حداقل عیدی سال 1400؛

همان‌طور که اشاره شد بر اساس قانون همه شرکت‌های مشمول قانون کار باید به ازای یک سال کاری به کارکنان خود معادل 60 روز آخرین دستمزد را به عنوان عیدی پرداخت کنند. با توجه به این موضوع برای محاسبه حداقل عیدی سال 1400 از فرمول زیر استفاده می‌کنیم:

حداقل عیدی سال 1400 = 60 x حداقل حقوق روزانه با احتساب عدد پایه حقوق سال 1400 

به طور مثال عیدی سال 99 به صورت زیر محاسبه شد:
حاصل ضرب 60 61,180x حقوق روزانه در سال 99 = 3،670،800 تومان بود که این عدد حداقل عیدی سال 99 را نشان می‌دهد.
بنابراین، بر اساس قانون کار میزان حداقل عیدی سال 1400 نیز باید با این فرمول محاسبه شود.

حداقل عیدی سال ۱۴۰۰ طبق فرمول‌هایی که ارائه شده است، ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود.

محاسبه عیدی سال 1400 و پرداخت حداکثر ی آن؛

طبق مصوبه قانون کار مبلغ عیدی هر یک از کارکنان در پایان سال نباید از معادل 90 روز حداقل دستمزد روزانه همان سال تجاوز کند. با توجه به این موضوع برای تعیین حداکثر عیدی سال 1400 از فرمول زیر استفاده می‌کنیم:

حداکثر عیدی سال 1400 = 90 x حداقل دستمزد روزانه با احتساب عدد پایه حقوق سال 1400

اگر عدد پایه حقوق سال 1400 در این فرمول وارد کنیم، حداکثر عیدی سال 1400 مشخص می‌شود. حداکثر عیدی سال ۱۴۰۰ طبق همین فرمول، مبلغ ۵ میلیون ۷۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود.

برخی اوقات مدت زمان کاری فرد کمتر از یک سال می‌باشد، در این شرایط محاسبه و میزان عیدی متفاوت خواهد بود. طبق قانون باید به کلیه مشمولان قانون کار، اعم از قرارداد دائمی، موقت و کار معین نسبت به کارکردشان عیدی پرداخت ‌شود.

دو فرمولی که اعلام کردیم برای افرادی مورد استفاده دارد که میزان کارکرد آنها در شرکت‌ها حداقل یک سال باشد. اما، هستند افرادی که سابقه کار آنها در شرکت‌ها به یک سال نمی‌رسد؛ برای این افراد روش محاسبه فرق می‌کند و فرمول آن به شکل زیر است:

عیدی هر ماه در سال 1400 = حقوق ماهیانه ضرب در 2 تقسیم بر 12

محاسبه عیدی 1400

محاسبه عیدی سال 1400 کارگران 

مبلغ عیدی معمولا بر اساس یک سال کارکرد محاسبه می‌شود و اگر مدت زمان کارکرد فرد کمتر از یک سال باشد، بر اساس مدت زمان کارکرد، عیدی محاسبه خواهد شد.

پرداخت عیدی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه‌ها مشغول به کار بوده‌اند نیز الزامی بوده و مبلغ عیدی پرداختی به آنان باید به ماخذ شصت روز مزد و به نسبت روزهایی که در آن محل به کار مشغول بوده‌اند، محاسبه و پرداخت می‌شود.
حتی اگر یک روز نیز کارکرد داشته باشید به اندازه همان یک روز عیدی شما محاسبه خواهد شد. بر این اساس روزهای تعطیل نیز جزء روزهای کاری محاسبه می‌شود و در نحوه محاسبه عیدی باید اعمال شود.

پیشنهاد مطالعه

با نظام حقوق و دستمزد و جزئیات آن آشنا شوید.

همان‌طور که اشاره شد عیدی به میزان کارکرد به افراد تعلق می‌گیرد و به نسبت ایامی که در آن سال فرد در شرکت کار کرده‌ است، محاسبه می‌شود. به این شکل که حداقل مزد ماهیانه در عدد 2 ضرب و بر تعداد روزهای کاری تقسیم می‌شود.
برای نمونه چنانچه فرد یک ماه کار کرده باشد 252.660 تومان، با دو ماه کار 505.330 تومان دریافت می‌کند.
چنانچه فردی نیمی از سال را در کارگاهی مشغول به کار باشد 1.515.960 تومان عیدی می‌گیرد. برای مشاهده میزان کارکردهای دیگر می‌توانید جدول زیر را مطالعه کنید.

محاسبه عیدی 1400 براساس میزان کارکرد؛

  • میزان کارکرد یک ماه: میزان عیدی ۳۲۳,۶۲۴ تومان
  • میزان کارکرد دو ماه: میزان عیدی ۶۴۷,۲۴۸ تومان
  • میزان کارکرد سه ماه: میزان عیدی ۹۷۰,۸۷۲ تومان
  • میزان کارکرد چهار ماه: میزان عیدی ۱,۲۹۴,۴۹۶ تومان
  • میزان کارکرد پنج ماه: میزان عیدی ۱,۶۱۸,۱۲۱ تومان
  • میزان کارکرد شش ماه: میزان عیدی ۱,۹۴۱,۷۴۵ تومان
  • میزان کارکرد هفت ماه: میزان عیدی ۲,۲۵۴,۹۳۰ تومان
  • میزان کارکرد هشت ماه: میزان عیدی ۲,۵۶۸,۱۱۴ تومان
  • میزان کارکرد نه ماه: میزان عیدی ۲,۸۸۱,۲۹۹ تومان
  • میزان کارکرد ده ماه: میزان عیدی ۳,۱۹۴,۴۸۴ تومان
  • میزان کارکرد یازده ماه: میزان عیدی ۳,۵۰۷,۶۶۹ تومان

برخی اوقات فرد به دلیل نوع کارکرد در ماه میزان ثابتی حقوق دریافت نمی‌کند. در اینجا احتمالا این سوال پیش می‌آید که برای این افراد چگونه میزان عیدی محاسبه می‌شود. به طور کلی سه نوع شرایط می‌تواند اتفاق بیفتد که ذیل مورد بررسی قرار می‌دهیم:

محاسبه عیدی سال 1400 کارگران فصلی:

در این دسته افراد فصلی از سال به مشمول کار بوده است. در این شرایط اگر فرد حضور ماهانه منظمی در کار داشته است می‌توان از طریق روشی که در بالا توضیح داده شد عیدی خود را محاسبه کند. به طور کلی عیدی این دسته از کارگران بر ماخذ 60 روز و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود.

محاسبه عیدی سال 1400 کارگران پاره وقت:

برای این دسته از افراد بر اساس میزان ساعت کارکرد در طول سال، مبلغ عیدی محاسبه خواهد شد. بر اساس ماده 39 قانون کار، مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می‌شود که عیدی و پاداش نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست.

محاسبه عیدی سال 1400 کارگران ساعتی:

از آنجا که کارگران ساعتی، مبلغ ثابتی ندارند و بر اساس ساعت کارکرد حقوق می‌گیرند، عیدی آن‌ها نیز با میانگین 3 ماه آخر کارکرد محاسبه خواهد شد.
کارکنانی که به صورت ساعتی کار می‌کنند حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنان در ماه متغیر است لذا برای محاسبه عیدی و پاداش، میانگین حقوق 3 ماه آخر خدمت آنان مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که بر اساس ماده 74 قانون کار، مدت مرخصی استعلاجی که به تایید سازمان تامین اجتماعی رسیده باشد، جزو سوابق کار کارگران محسوب می‌شود لذا ایام مذکور مشمول پرداخت عیدی و پاداش سالانه خواهد بود.

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که در برخی کارگاه‌ها، رویه جاری آن به شکلی است که بیشتر از مبلغ مشخص شده در قانون به افراد عیدی پرداخت می‌شود که در این حالت عرف کارگاه صحیح و معتبر می‌باشد.

چنانچه در کارگاهی عرف بر پرداخت مبالغی بیش از مقادیر بالا باشد باید عرف کارگاه در پرداخت عیدی و پاداش کارگران ملاک عمل باشد. موضوع کارکنان دستگاه‌های اجرایی و دولتی و پرداخت عیدی به آنان شرایط متفاوتی دارد که در زیر به بررسی آن می‌پردازیم:

محاسبه عیدی سال 1400 کارمندان دولت 

هر چند میزان دقیق عیدی و پاداش کارمندان دولت در هر سال توسط تصویب نامه هیات وزیران تعیین و مشخص می‌گردد اما میزان عیدی تعیین شده برای کارمندان در هر سال مستند به قانونی تحت عنوان قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت است که توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

بر اساس قانون یاد شده کلیه اشخاصی که به نوعی کارمند دولت محسوب می‌شوند، از عیدی و پاداش مربوط به آن سال که توسط هیات دولت تعیین می‌شود، بهره‌مند خواهند شد و این موضوع در خصوص کارمندان کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی الزامی است.

این قانون مشتمل بر ماده واحد در جلسه روز چهارشنبه بیستم دی ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 20 /10 /1374 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

بر اساس قانون دولت موظف است اعتباری که هر ساله برای پرداخت عیدی به کارکنان خود تخصیص می‌دهد، اعم از نقدی یا غیر‌نقدی، به طور ‌مساوی به کلیه کارکنان خود پرداخت نماید.

این امر شامل کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی موضوع ماده 4 قانون محاسبات ‌عمومی کشور از جمله شرکت‌های دولتی شامل شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های دولتی تابعه، سازمان گسترش ‌و نوسازی صنایع ایران و شرکت‌های دولتی تابعه و سازمان صنایع ملی ایران و شرکت‌های دولتی تابعه و مراکز تهیه و توزیع کالا و سازمان صدا و ‌سیمای جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی گاز، شرکت پتروشیمی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و مؤسساتی که تمام یا قسمتی از بودجه آن‌ها از بودجه‌ عمومی تأمین می‌شود، نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی و نهادهای انقلاب اسلامی، مشمولان قانون استخدام نیروهای مسلح و غیر نظامیان‌ ارتش و نیروهای انتظامی، قضات، اعضاء هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و مشمولان قانون کار، مشمول این قانون می‌گردند.

لازم به ذکر است که پرداخت هرگونه وجه دیگری تحت عنوان پاداش آخر سال و یا امثال آن به کارمندان خاص، ممنوع می‌باشد. در کنار کارکنان دولت به کلیه مستمری بگیران ازکارافتاده کلی، بازنشسته و مستمری بگیران بازمانده سازمان تامین اجتماعی نیز همانند بازنشستگان و موظفان مشمول مقررات استخدام کشوری عیدی پرداخت می‌شود که میزان آن توسط هیئت دولت تعیین می‌شود.

محاسبه عیدی سال 1400 بازنشستگان تامین اجتماعی 

میزان پرداخت عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران بر اساس مصوبه هیات دولت مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان می‌باشد و برای خانم‌هایی که به طور نیمه وقت مشغول به کار هستند نیز این عدد پرداختی لحاظ می‌شود.

پرداخت عددی غیر از این میزان غیرقانونی و ممنوع است. این مبلغ باید همراه حقوق بهمن ماه برای بازنشستگان تامین اجتماعی واریز شود. اگر در موعد مناسب پرداختی صورت نگرفت و یا کمتر از میزان تعیین شده پرداخت انجام شد، می‌توانید با مراجعه به شعبه تامین اجتماعی محل خود پیگیر این موضوع باشید.

حالا که با چگونگی محاسبه عیدی سال 1400 در شرایط مختلف آشنا شدیم بهتر است کمی درباره زمان مناسب پرداخت عیدی و پی‌گیری مشکلات عدم پرداخت عیدی هم صحبت کنیم تا ابهام‌های موجود در این موارد هم کاسته شود.

زمان محاسبه عیدی سال 1400 و پرداخت آن

زمان پرداخت عیدی به تصمیم کارفرما بستگی دارد و ممکن است بخشی از عیدی در بهمن ماه و بخشی از آن در اسفند ماه پرداخت شود ، اما عيدي كارکنان طبق قانون بايد تا قبل از پايان سال به طور كامل پرداخت شود.

برخی کارفرمایان به بهانه‌های مختلفی مانند کمبود نقدینگی، ضرر و زیان شرکت و خراب بودن بازار عیدی کارکنان را به آینده موکول می‌کنند، اما بر طبق حکم قانون کار عيدی كارکنان تا پايان سال باید تسويه شود و نمی‌تواند به سال بعد منتقل شود.

در برخی شرکت‌ها مشاهده شده است که کارفرما در پایان سال از کارمند خود خواسته است که متنی را در جهت تحویل عیدی امضاء کند.

در این زمینه توجه داشته باشید که اگر عیدی خود را دریافت نکرده‌اید نباید متن مربوطه را امضاء کنید چرا که این احتمال وجود دارد که کارفرما نخواهد در آینده عیدی شما را پرداخت کند و با اقرار به دریافت نقدی که داشته‌اید شانس خود را برای گرفتن عیدی حتی با شکایت هم کاهش می‌دهید.

حل اختلاف عدم پرداخت عیدی کارکنان در سال 1400

مراجعی در قانون کار برای حل اختلاف و رسیدگی به عدم پرداخت عیدی کارکنان مشخص شده است. مرجع رسیدگی به اختلافات ناشی از عدم پرداخت عیدی یا پاداش کارگران نیز مشخض شده است که اختلافات مذکور، در صلاحیت مراجع پیش‌بینی شده در قانون کار یعنی هیات تشخیص و هیات حل اختلاف قانون کار می‌باشد.

شما با توجه به حوزه فعالیت می‌توانید با در دست داشتن مدارک و مستندات خود به اداره محدوده محل کار مراجعه و دادخواست خود را تنظیم و ارائه دهید.
این دادخواست در همان مرجع مورد بررسی قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است که این دادخواست نیازمند پرداخت هزینه خاصی نمی‌شود. عیدی سال 1400، از پرداخت حق بیمه معاف است اما به آن مالیات تعلق می‌گیرد.

در واقع عیدی و پاداش به میزان یک دوازدهم، معافیت مالیاتی دارد. چنانچه عیدی بیشتر از سقف پرداخت شود مازاد آن مشمول بیمه می‌شود. پرداخت عیدی، ارتباطی به بیمه بودن یا نبودن کارگر ندارد و در محاسبه عیدی آخر سال تاثیری ندارد.

به این نکته هم توجه کنید که کارکنانی که در طول سال از خدمت استعفا داده یا اخراج، بازنشسته یا به هر نحوی ادامه رابطه آنان با کارگاه قطع شده باشد، به نسبت مدت کارکرد محق دریافت عیدی و پاداش سالانه خواهند بود.

بنابراین باید گفت...

عیدی و پاداش آخر سال جدا از اینکه جزء وظایف کارفرما محسوب می‌شود و ارتباطی به افزایش حقوق کارمندان ندارد، ابزاری برای قدردانی از تلاش‌ها و رفتارهای مناسب کارکنان می‌باشد. تقدیر از تلاش‌ها مطمئنا موجب تقویت روحیه و انگیزه کارکنان می‌شود.

در طرف مقابل نادیده گرفتن عیدی و پاداش آخر سال می‌تواند ناراحتی و سرخوردگی کارمندان را به وجود بیاورد. بسیار واضح است که افراد به دنبال کار کردن در محیط‌هایی هستند که به آن‌ها و عملکردشان توجه می‌شود. عدم پرداخت عیدی و پاداش آخر سال در سطح پایین می‌تواند منجر به حس نارضایتی و در سطح بالا می‌تواند موجب ترک شغل شود.

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که رضایت شغلی از جایگاه خود ندارید و به دنبال فرصت‌های شغلی بهتر هستید، می‌توانید به سایت کاریابی کارلیب مراجعه کنید و آخرین آگهی‌های استخدامی را مشاهده کنید.
سایت کارلیب علاوه‌بر معرفی فرصت‌های شغلی، اطلاعات مفیدی در زمینه حقوق کارکنان، قوانین کسب‌وکار و ... ارائه می‌دهد. برای دسترسی به این موارد می‌توانید به مقالات سایت karlib.com مراجعه کنید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • رسول انتظامی
    ۰۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۲۲

    دوستان دقت کنید عبارت «حداکثر عیدی اشتباهه» عیدی بین ۲ تا ۳ ماه حقوق باید باشه. بنابراین اگر من ماهی ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرم عیدی‌م باید بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان باشه

  • علیرضا بیاتی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۴۵

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  • محمدعلی مرادی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۴۰

    چرا اینقد کم؟

  • مهرداد نظری
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۵۵

    علیرضا جان عالی بود

  • رامین داوودی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۱۰

    چقد خوبین شما

  • روح الله شعبانی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۰

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  • ایمان راستاد
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۵

    Awli bood

  • جعفر کمالی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۱۰

    دستخوش

  • پرویز حجتی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۱۵

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • منصور روزبه
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۵۰

    مشاوره آنلاین هم دارید

  • صادق رضایی
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۰

    بیشتری بنویسین لطفا