بازاریابی و فروشتوسعه کسب و کارمسائل حقوقی کارفرما

از سیر تا پیاز نماد اعتماد الکترونیکی فروشگاه‌های آنلاین

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش دنیای مجازی، خیلی از کارها و امورات روزمره زندگی مردم به سمت اینترنتی شدن رفت، که در این بین صاحبان کسب‌­وکارها نیز مجبور به ارائه کالا و خدمات­‌شان از طریق سایت یا دیگر صفحات مجازی شدند، اما خب مشتری­‌ها دیگر نمی­‌توانستند کالا یا خدمات را ببینند و قطعاً خیلی راحت اعتماد نمی­‌کردند. شناختی از نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد (E-Namad) هم وجود نداشت و ممکن نبود بدون شناخت قبلی، اعتماد کنند و مبلغی را برای خرید محصول یا خدمات واریز کنند. از آن گذشته، اگر کیفیت محصول مناسب نباشد یا اصلاً محصولی در کار نباشد چه می‌شد؟!

این‌ها معضلاتی بود که یک فروشنده با آن مواجه شده بود و باید پاسخی برای تمام این سوالات به کاربران آماده می­‌کرد که آن چیزی نبود جز، اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی. اعتماد اصل اول برای خریدهای اینترنتی است و کاربر باید با خیال راحت خرید کند تا مبادا فکر کند هزینه‌­ای که می­‌کند، ممکن است به هدر رود!

خیلی از سایت­‌ها به واسطه چند سال سابقه، توانسته­‌اند اعتماد کاربران را جلب کنند و کسی چندان به دنبال نماد اعتماد الکترونیکی آنها نیست، اما صفحات تازه‌­کار برای جلب اعتماد مشتری باید اینماد داشته باشند تا ضرری شامل حال­‌شان نشود. پس با این مقاله از تیم کارلیب همراه باشید تا یاد بگیریم، اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی چیست و چه شرایطی برای گرفتن آن نیاز است؟

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک چیست؟

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک چیست؟

اینماد (E-Namad) یا نماد اعتماد الکترونیکی مجوزی برای یک فروشگاه اینترنتی قانونی است. این نماد اعتماد از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک که خود جزئی از وزرات صنعت، معدن و تجارت ایران است صادر می‌­گردد و به سایت­‌هایی داده می‌شود که دارای ضوابط مشخص و از پیش تعیین شده‌ای باشند.

دقت کنید که این نماد الکترونیک تنها به سایت­‌هایی تعلق می‌گیرد که فروش آنلاین دارند یعنی اگر سایت شما خبری، وبلاگی و… است به اینماد نیازی ندارید، اما اگر در سایت خود درگاه پرداخت دارید این نماد برای شما مفید خواهد بود. اینماد با ستاره در سایت­‌ها مشخص می­­‌شود که بسته به شرایط سایت، انواع مختلف را شامل می­‌شود.

انواع لوگو نماد اعتماد الکترونیکی

اعتبار و کیفیت سایت‌ها در اینماد با ستاره‌ها نشان داده می‌شوند. هر چه تعداد ستاره‌ها بالاتر باشد، سطح اعتماد و کیفیت عملکرد وب‌سایت بیشتر است.

انواع نماد الکترونیکی به شرح زیر است:

1. نماد موقت:

نماد موقت برای تسریع فرآیند اخذ اینماد است و به سایت‌های فروشگاهی با حداقل معیارهای موجود تعلق می­‌گیرد.

2. نماد دائم یک ستاره:

پس از اعطای نماد موقت، فروشگاه جهت دریافت نماد دائم مورد بررسی قرار می‌­گیرد. سایت­‌ها باید برای دریافت نماد دائم، مجموعه‌ای از معیارها را داشته باشند و ملزم به رعایت یکسری ضوابط هستند تا تأیید شوند که در ادامه با آنها آشنا می­‌شویم.

3. نماد دائم دو ستاره:

بعد از اینکه نماد دائم یک ستاره سایت شما صادر شد، می‌­توانید با راه اندازی ssl سایت‌تان، نمادتان را به دو ستاره تغییر دهید.

تا به اینجا قطعاً متوجه شده‌­اید که سطح کیفیت و اعتبار سایت شما را اینماد تعیین می­‌کند، پس بهتر است هر چه سریع‌­تر برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک اقدام کنید. اما قبل از پیشنهاد می­‌کنیم نکاتی راجع به نماد اعتماد الکترونیکی بدانید.

نکاتی درباره اینماد

نکته اول- اینماد صرفاً به سایت­‌هایی که در آن‌ها عملیات خرید و فروش وجود دارد، تعلق می­‌گیرد. بنابراین سایت­‌هایی که درآمد تبلیغاتی دارند و هیچ‌گونه خرید و فروشی در آن‌ها انجام نمی­‌شود، نیازی به ای‌نماد ندارند.

نکته دوم- ای‌نماد در سایت­‌ها نه تنها باید قابل مشاهده باشد بلکه حتماً باید قابل کلیک‌ کردن هم باشد. در غیر این صورت، سایت مورد نظر متخلف است و می‌تواند مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد.

نکته سوم- هر سایت با هر سطح اعتباری، پس از دو سال بایستی برای تمدید نماد اعتماد الکترونیک اقدام کند.

نکته چهارم- در ای‌نماد، باید نام صاحب‌امتیاز فروشگاه اینترنتی، آدرس ایمیل، شماره تماس و هم‌­چنین آدرس پستی وجود داشته باشند.

با وجود چنین مواردی در یک سایت فروشگاهی موجب می‌شوند که کاربر اعتماد بیش‌تری به وسایت داشته باشد و همان‌گونه که در بالا نیز اشاره شد، با خیالی آسوده‌تر اقدام به خرید نماید.

شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیک

شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیک

حالا که متوجه شدیم اینماد چیست؟ و چرا باید این نماد را داشته باشیم، بهتر است بدانید که برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک چه شرایطی برای سایت شما تعریف شده است:

1. عرضه کالا یا خدمات در سایت

همان­‌طور که در بالا هم اشاره شد، نماد اعتماد الکترونیکی تنها به سایت‌هایی که خرید و فروش دارند، تعلق می‌گیرد و اگر صرفاً در سایت درباره محصولات یا خدمات‌تان اطلاع رسانی کرده‌اید و امکان سفارش‌گیری آنلاین نیست، نیازی به دریافت اینماد ندارید، گرچه برای چنین سایتی اینماد صادر نمی‌شود.

2. اعلام قیمت محصولات یا خدمات

قیمت و تعرفه کالای عرضه شده از جمله مواردی است که حتماً در سایت باید ذکر شده باشد. هم­‌چنین ارائه اطلاعات خرید در قالب پیش فاکتور یا سبد خرید نیز الزامی است.

3. صاحب امتیاز دامنه

امتیاز دامنه سایت باید به نام فرد متقاضی نماد اعتباد باشد و امتیاز دامنه متقاضیان حقوقی، باید به نام شرکت و یا یکی از اعضای هیئت مدیره آن ثبت‌ شده باشد. اطلاعات صاحب تمام دامنه‌ها در سایت Whois درج می‌شود. پس از ورود به این سایت، در قسمت جستجو آدرس دامنه سایت خودتان را وارد کنید و روی دکمه SEARCH کلیک کنید.

4. تایید صلاحیت شخص

از دیگر شروط گرفتن اینماد این است که صلاحیت فردی شما توسط پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا تایید شود. به طور کلی نیازی به مراجعه حضوری نیست و نتیجه استعلام تایید صلاحیت در پرونده نماد در سامانه ثبت می‌شود و از طریق ایمیل برای‌تان ارسال خواهد شد.

اما در صورتی­‌که جواب استعلام منفی باشد، پرونده به حالت تعلیق در می‌آید و هویت فرد رد صلاحیت‌ شده، وارد لیست سیاه می‌شود. با این کار امکان درخواست مجدد نیز وجود نخواهد داشت، اما شخص رد صلاحیت شده می‌تواند بعد از ورود به پنل کاربری خود، درخواست فرجام خواهی نماید به معنای درخواست بررسی مجدد صلاحیت فردی.

البته برای این درخواست باید به دادگاه تشکیل پرونده مراجعه نمایید و مدارکی مثل رأی دادگاه مبنی بر برائت، سند مشخص کننده اجرای حکم صادر شده توسط دادگاه، مدرکی که نشان‌دهنده مختومه شدن پرونده سوء سابقه و یا هرگونه سند دال بر رفع مشکل سوء سابقه را به همراه درخواست فرجام خواهی به ایمیل سایت اینماد به نشانی amaken@enamad.ir ارسال نمایند.

5. حداقل سن 18 سال

شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیک داشتن 18 سال تمام است. در صورتی که متقاضی کمتر از 18 سال داشته باشد، ارائه حکم رشد از دادگاه الزامی است. در قوانین قدیمی نیز برای دریافت اینماد، آقایان نیاز به داشتن کارت پایان خدمت داشتند که در قوانین جدید این موضوع به چشم نمی‌خورد و بدون نیاز این مدرک هم اینماد برای شما صادر می‌شود.

اینها شروط اولیه و اصلی برای داشتن نماد تجارت الکترونیک بود که با هم مرور کردیم، در ادامه مدارک لازم جهت دریافت نماد اعتماد الکترونیک را بررسی می­‌کنیم.

مدارک مورد نیاز برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک

مدارک مورد نیاز برای دریافت اینماد به شرح زیر است:

_ متقاضیان حقیقی:

  1. تصویر مجوز فعالیت (در صورت وجود)
  2. تعهدنامه شخصیت حقیقی
  3. عکس از مدارک هویتی
  4. اجاره نامه یا سند ملک کسب و کار (یا منزل)

_ متقاضیان حقوقی (تجاری / غیرتجاری):

  1. تصویر آگهی روزنامه رسمی
  2. تصویر اصل اساسنامه
  3. آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)
  4. آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت‌مدیره (در صورت وجود)
  5. آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شركت (در صورت وجود)
  6. تعهدنامه شخصیت حقوقی
  7. تصویر پروانه / مجوز فعالیت
  8. پس از آماده­ سازی مدارک باید برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک اقدام کنید که یک به یک با مراحل دریافت آن آشنا می­‌شویم.

نحوه دریافت نماد اعتماد الکترونیک

پس از بررسی شروط و آماده ­سازی مدارک:

مرحله اول:
باید وارد سایت ای­نماد به آدرس enamad.ir شوید.

مرحله دوم:
سپس طبق تصویر زیر، گزینه "کسب‌وکارها" در منو را انتخاب کنید.

مرحله سوم:
گزینه "ثبت نام و ورود به پنل کاربری" را انتخاب کنید.

نحوه دریافت نماد اعتماد الکترونیک

مرحله چهارم:
صفحه جدیدی برای­‌تان باز می‌شود که باید روی دکمه «ایجاد حساب کاربری» کلیک کنید. در ادامه با تصویر زیر روبه‌­رو می­‌شوید. در این فرم، نوع شخصیت را روی شخصیت حقیقی قرار دهید و در ادامه یک ایمیل، یک شناسه کاربری دلخواه و یک رمز ایمن در باکس­‌های گفته شده وارد کنید.

در انتها هم بعد از نوشتن پاسخ سؤال گفته شده، تیک دو گزینه انتهایی را بزنید. بعد از پر کردن تمامی فیلدها باید تأیید را انتخاب کنید.

نحوه دریافت نماد اعتماد الکترونیک

مرحله پنجم:
سپس برای تأیید ایمیلی که وارد کرده‌­اید‌ به ایمیل­‌تان بروید و آنجا روی لینکی که از طرف سایت ای­نماد برای شما ارسال شده کلیک کنید تا عضو این سایت شوید. حالا دوباره وارد سایت اینماد شده و با انتخاب گزینه ورود، از همان منو کسب و کارها، وارد سایت شوید.
در صورتی که تمامی این مراحل را به درستی انجام دهید، داشبورد سایت نماد الکترونیکی برای شما به نمایش در می‌آید.

مرحله ششم:
بعد از ورود به داشبورد سایت اینماد، باید برای تکمیل اطلاعات از جمله نام، نام خانوادگی، اطلاعات تماس، آدرس و ... اقدام کنید. شماره تماس حتماً باید به نام فرد متقاضی باشد. در ادامه به سراغ بارگزاری مدارک خواسته شده بروید.
دقت داشته باشید که مدارک بارگزاری شده از کیفیت لازم برخوردار باشند در غیر این صورت روند تأیید، به تعویق می­‌افتد.

پس از آن از منوی کسب‌­وکار، اطلاعاتی مانند آدرس محل کار و ... را وارد کنید. در صورتی­ که محل اختصاصی برای کارتان ندارید، آدرس محل سکونت‌تان را وارد کنید. بعد از تأیید همه این مراحل وارد سایت پست شده و هزینه ارسال محموله را پرداخت کنید.
(بعد از این کار، یک بسته پستی به آدرسی که وارد کرده‌اید ارسال و تحویل خودتان یا یکی از بستگان درجه یک‌تان خواهد شد که طبق دستورات نوشته شده در بسته باید برای احراز هویت اقدام کنید.)

مجدداً باید از سایت پست به همان صفحه قبل برگردید. در انتهای صفحه یک نام کاربری به همراه رمز مشخص شده‌ مشاهده می­‌کنید که باید یک اکانت عادی (خریدار) در سایت‌تان با همین نام و رمز بسازید تا کارشناسان اینماد بتوانند با استفاده از آن سریعاً روند خرید و فروش سایت شما را تست کرده و ادامه فرآیند را انجام بدهید.

مرحله هفتم:
به این صورت که به سراغ منو کسب و کار پنل اینماد و این بار گزینه «تأییدیه فنی» بروید. در این بخش قرار است شما ثابت کنید مدیر سایتی هستید که برای آن درخواست دریافت اینماد ثبت شده. تا به اینجا اگر تمامی مراحل گفته شده را به خوبی انجام داده‌­اید، وارد مرحله بعدی می‌­شوید.

مرحله هشتم:
به منو کسب‌وکار و زیرمنو «وضعیت چک لیست کسب‌وکار» بروید. در صورتی که تیک تمام مراحل خورده بود  گزینه "ارسال جهت بررسی توسط کارشناس" را انتخاب کنید. دو تا سه روز بعد جواب در پنل اینماد برای شما ارسال می­‌شود.

مرحله نهم:
در صورت تأیید به سراغ تعهدنامه از طریق گزینه "مدیریت کسب­‌وکار" بروید. بعد از مطالعه و تأیید، هزینه دریافت نماد اعتماد الکترونیک را پرداخت کنید. اینجاست که اینماد شما آماده شده است و الان جزئی از فروشگاه­‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک هستید.

خب بعد از آموزش گرفتن نماد اعتماد الکترونیک، سوالی که مطرح می­‌شود این است، چه زمانی باید برای تمدید اقدام کنید؟

تمدید و استعلام نماد اعتماد الکترونیک

اعتبار نماد اعتماد الکترونیک دو ساله است و پیش از اتمام مهلت آن باید نسبت به تمدید نماد اعتماد اقدام کنید. برای این کار لازم است ۳ هفته قبل از انقضای اعتبار نماد اعتماد به پنل اینماد خود مراجعه کنید و اطلاعات­‌تان را به روز کنید.

اگر  صفحه ثبت شکایت سامانه نماد اعتماد الکترونیکیِ پنل شما، خالی باشد، توسط کارشناسان تمدید اعتبار صورت می‌گیرد. در غیر این صورت از تمدید به مدت یک سال محروم می­شوید­! برای تمدید آن، مجدداً باید هزینه دریافت نماد اعتماد الکترونیک را پرداخت کنید.

تا به اینجای کار برای صاحبان یک کسب‌­وکار صحبت کردیم، اما اگر شخصی بخواهد از درستی و صحت اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک یک سایت مطمئن شود، باید چکار کند؟

 

شخصی که به عنوان کاربر وارد سایتی برای خرید یا فروش می‌­شود، باید نماد اعتماد الکترونیک را در صفحه اصلی سایت ببیند. برای اطمینان از صحت اینماد درج شده سه راه وجود دارد:

راه اول استعلام اینماد:

روی نماد اعتماد الکترونیک کلیک کنید تا به‌صورت Popup باز شود و اطلاعات صاحب ‌امتیاز را به شما نمایش دهد. اگر کلیک کردید و اتفاقی نیفتاد، به آن اعتماد نکنید.

راه دوم استعلام اینماد:

ورود به سایت  enamad.ir  و کلیک بر روی استعلام است، پس از کلیک بر روی استعلام صفحه‌ای باز می‌شود که از شما درخواست آدرس دامنه سایت را می‌کند. کافی است آدرس دامنه فروشگاه موردنظر را وارد کنید و سپس بر روی جستجو کلیک کنید، اطلاعات مربوط به صاحب ‌امتیاز آن فروشگاه را برای شما مشخص شود.

راه سوم استعلام اینماد:

هم­‌چنین می­‌توانید به سایت سامانه استعلام آنلاین به آدرس searchline.ir/Enamad مراجعه کنید و پس از وارد کردن آدرس سایت مورد نظرتان، با کلیک بر روی گزینه استعلام، می­‌توانید اطلاعات مربوط به صاحب امتیاز اینماد را ببینید.

اینماد، نمادی برای اعتماد الکترونیکی به کسب‌­وکار شما

هر شغلی را که در دست دارید، هیچ­گاه فراموش نکنید که اعتماد مشتریان‌تان در طولانی مدت به دست می‌آید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که برخی کاربران با یک بار خرید، کیفیت و پشتیبانی کار شما را زیر نظر می‌گیرند، اما بعضی ریسک‌پذیر  نیستند و باید دلایلی نشان دهید تا اعتمادشان را جلب کنید.

لوگوی اینماد برای این دسته از آدم‌ها است. گرچه شما می‌­توانید با استفاده از شاخص کلیدی عملکرد هم، مسیری که در پیش گرفتهاید را بررسی کنید، اما فقط کافی است شغل مورد نظرتان را انتخاب کنید تا مسیر برای­‌تان مشخص شود. خبر خوب اینکه می­‌توانید برای این کار روی کمک تیم کارلیب حساب کنید. همچنین توصیه می‌کنیم مطالعه مقالات آموزشی وبلاگ کارلیب را نیز فراموش نکنید.

 

 

 

 

مائده عابدی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • سیدمحمد مجیدی
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۲۰

    چرا اینقد زیاد؟

  • هادی ملکی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۰

    Awli bood

  • بهمن همت
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۵۵

    afarin matlab khobi bood

  • بهرام غفاری
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۵۵

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  • حبیب حقیقی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۰۵

    یه سوال داشتم مشاوره حضوری هم دارید

  • رحیم صدر
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۳۰

    aaaaliii bood

  • عیسی صالحی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۴۵

    مطلب به درد بخوری بود

  • هادی منصوری
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۵۰

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  • مهران میری
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۳۵

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  • مرتضی محمدزاده
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۴۵

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  • صادق تبریزی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۳۰

    منابع این مطلب کجاست؟