استخدام، مصاحبه و رزومهکارجو

چطور به عنوان گرافیست استخدام شویم؟

گرافیست‌ها می‌توانند برای دامنۀ وسیعی از مشتری‌ها، از شرکت‌های بزرگ گرفته تا گروه‌های موسیقی محتواهای تصویری بسازند. طراحی گرافیک تنها یک شغل نیست بلکه سبک زندگی فرد را دگرگون کرده و می‌تواند مدل نگاه هنری را به تمام جنبه‌های زندگی او وارد کند.

اگر خلاق هستید، به جزئیات توجه می‌کنید و هنر بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی شماست، احتمالاً می‌توانید به‌عنوان یک گرافیست، بسیار موفق شوید. در این نوشته همه‌ نکاتی را که باید درباره شغل طراحی گرافیک، بازار کار آن و نحوۀ استخدام در این سمت شغلی بدانید، آورده شده است.

گرافیست کیست؟

گرافیست کیست؟

گرافیست در واقع وظیفۀ برقراری ارتباط بصری را برعهده دارد و با طراح سایت نیز تعامل دارد. طراحان گرافیک، با استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای یا به‌صورت دستی، مفاهیم بصری را ایجاد می‌کنند تا از آن طریق ایده‌هایی را ایجاد کنند که منبع الهامی برای مشتریان بوده و یا باعث اطلاع‌رسانی و جذب مخاطبان می‌شود.

طراحان گرافیک یا گرافیست‌ها با هدف حل مشکلات ارتباطی، برنامه‌ریزی و تحلیل انجام داده و راه‌حل‌ها بصری مختلف را در نظر می‌گیرند. آن‌ها با استفاده از رنگ، ترکیب، تصویرگری، عکاسی، انیمیشن و تکنیک‌های مختلف چاپ و طرح‌بندی، مؤثرترین روش برای انتشار پیام‌ها در رسانه‌های چاپی و الکترونیکی را پیدا می‌کنند.

طراحان گرافیک طرح‌ریزی کلی و طراحی تولید مجلات، روزنامه‌ها، گزارش‌های شرکت‌ها و سایر نشریات را توسعه می‌دهند. آن‌ها همچنین تصویرهای تبلیغاتی، بسته‌بندی و بروشورهای بازاریابی را برای محصولات و خدمات ایجاد می‌کنند، علاوه‌بر این، آرم‌های متمایزی را برای محصولات طراحی می‌کنند.

مهارت‌ها و ویژگی‌های طراحان گرافیک

در بازار کار طراحان گرافیک، مهارت‌ها و ویژگی‌های خاصی برای موفقیت در این شغل دارای اهمیت هستند و بر این اساس، کارفرمایان به دنبال افرادی با آن خصوصیات می‌گردند. در ادامه تعدادی از ویژگی‌های کلیدی برای استخدام شدن به‌عنوان یک گرافیست را ذکر می‌کنیم:

1/ حساسیت هنری

در چند دهۀ اخیر، نرم‌افزارهای کامپیوتری و تکنولوژی، صنعت طراحی گرافیک را دچار انقلابی عظیم کرده‌اند. با این‌حال، برای انجام کار گرافیکی هنوز هم حساسیت هنری ویژگی کلیدی به‌حساب می‌آید.

دانش دربارۀ اجزای طراحی مانند رنگ و ترکیب برای یک گرافیست حیاتی است. همچنین لازم است که فرد دارای توان هنری و خلاقیت باشد.

2/ دانش فنی

یک گرافیست نیاز به مهارت‌های فنی دارد تا بتواند از نرم‌افزارهای طراحی مانند فتوشاپ یا کوارک اکسپرس استفاده کند. علاقه‌ای کلی به کامپیوتر و انگیزه برای یاد گرفتن این ابزارهای مرتبط با فناوری می‌تواند کمک‌کننده باشد.

به دلیل گره خوردن تکنولوژی با این عرصۀ کاری، باید همیشه در جریان جدیدترین تغییرات در برنامه‌ها و نرم‌افزارهای طراحی نیز باشید.

3/ توانایی ارتباط

گرافیست باید توانایی داشته باشد ایدۀ خود را به شکل دیداری و کلامی به‌خوبی ارائه کند. در واقع باید بتوانید ایدۀ خود را به مشتری یا مدیر بخش هنری بفروشید و با آن‌ها ارتباطی مستمر داشته باشید تا محصول نهایی با ذهنیت آن‌ها نیز همخوانی داشته باشد.

4/ برنامه‌ریزی

به‌ عنوان گرافیست باید بتوانید به‌خوبی برنامه‌ریزی داشته باشید تا محصولات را در موعد مقرر تحویل دهید و در محدوده‌­ی بودجه عمل کنید. همچنین توانایی‌های تجاری کلی نیز می‌تواند به شما کمک کند زیرا بیشتر افراد در حیطۀ گرافیک به شکل پروژه‌ای کار می‌کنند.

5/ مهارت حل مسئله

طراحان گرافیک با ذهن افراد بازی می‌کنند. انتخاب فونت‌ها، رنگ‌ها و خطوط برای ایجاد یک ترکیب متعادل و همچنین توجه به معنایی که قرار است تصویر به بیننده منتقل کند، بسیار پیچیده است.

برای موفقیت در این زمینه باید مهارت‌های حل مسئلۀ خود را ارتقا ببخشید و توانایی داشته باشید که از چالش‌های جدید لذت ببرید.

بازار کار گرافیک

وظایف اصلی گرافیست

گرافیست‌ها هنر و تکنولوژی را باهم تلفیق می‌کنند تا ایده‌هایی را به‌وسیلۀ تصاویر به مخاطبان منتقل کنند. ممکن است آن‌ها از اجزای طراحی متفاوتی برای ایجاد یک حس خاص در بیننده بهره ببرند. همچنین آن‌ها قالب‌های کلمات و ظاهر آن‌ها را نیز تعیین می‌کنند تا با تصاویر تولید شده همخوانی داشته باشد.

در صورت نیاز، آن‌ها باید با تولیدکننده محتوا نیز در ارتباط باشند تا جملات طولانی و متن‌های بلند را برای فهم ساده‌تر مخاطبان دسته‌بندی و کوتاه کنند. معمولاً طراحان گرافیک در سازمان‌ها وظایف ذیل را برعهده دارند:

  • ملاقات با مشتریان یا مدیر هنری برای در نظر گرفتن قالب کلی پروژه؛
  • استفاده از نرم‌افزارهای طراحی دیجیتال و ویرایش تصویر برای تولید طراحی‌ها؛
  • تولید هنرهای بصری مانند نمادها، تصاویر و شکل‌های انیمیشنی برای انتقال پیامی خاص؛
  • تولید قالب‌های بصری مختلف و انتخاب رنگ و ظاهر مناسب برای آن‌ها؛
  • ارائۀ مفاهیم طراحی شده به مشتریان یا مدیر هنری سازمان؛
  • انجام تغییرات مورد نظر برای کامل کردن طرح طراحی مطابق میل مشتری یا مدیر هنری؛

نحوه نوشتن رزومه مناسب

رزومۀ شما اولین دریچۀ ارتباطی‌تان با کارفرما است. علاوه‌بر این، معمولاً سازمان‌ها با توجه به رزومه­­‌تان تصمیم می‌گیرند شما را برای مصاحبه انتخاب کنند یا خیر.

بنابراین مهم است که از همان ابتدا اطلاعات و توانایی‌های‌تان به عنوان یک گرافیست را به شکلی جذاب و حرفه‌ای ارائه دهید. پس پیشنهاد می‌کنیم همراه ما قسمت‌های مختلف یک رزومۀ مناسب را بشناسید و اصول کلی نوشتن رزومه را یاد بگیرید.

قالب رزومه

اولین موضوعی که در نوشتن یک رزومه باید در نظر داشته باشید این است که چه قالبی را انتخاب کنید. سه قالب کلی برای رزومه نویسی وجود دارد:

1/ قالب زمانی معکوس

این قالب نوشتاری پراستفاده‌ترین مدل نوشتاری رزومه به‌حساب می‌آید. اگر تجربۀ کاری مرتبط زیادی دارید بهتر است برای تمرکز روی کارهایی که انجام داده­‌اید، از این مدل رزومه استفاده کنید. در قالب زمانی معکوس در ابتدا به سوابق کاری فرد اشاره می‌شود.

2/ قالب عملکردی

در این مدل از رزومه تمرکز اصلی روی توانایی‌ها و مهارت‌های‌تان است. معمولاً افرادی که می‌خواهند برای اولین بار در سازمانی استخدام شوند یا سوابق کاری اندکی دارند این مدل را ترجیح می‌دهند.

3/ قالب آمیخته

در این قالب، می‌توانید روی مهارت‌ها و سوابق کاری‌تان به شکل ترکیبی تمرکز داشته باشید. معمولاً برای استخدام شدن در شرکت‌های بسیار معروف، باید هم مهارت‌ها و هم سوابق کاری خود را کاملاً توضیح دهید.

زمانی که قالب رزومه‌­تان را مشخص کردید، بهتر است روی ظاهر آن نیز کار کنید. از فونت‌های رسمی استفاده کنید و سعی داشته باشید اندازۀ کلمات روی «12 pt» باشد.

همچنین حتماً رزومه را به شکلی بنویسید که در یک صفحه خلاصه شود. به‌عنوان یک گرافیست، در این زمینه می‌توانید خلاقیت زیادی به خرج دهید و ظاهری ویژه برای رزومه­­‌تان بسازید.

تنظیم محتوای رزومه

رزومه باید دارای عناصری کلیدی باشد، بنابراین توجه داشته باشید که مواردی که ذکر خواهیم کرد را در قسمت‌های رزومه‌­تان بگنجانید:

1/ اطلاعات شخصی

اگر تمام قسمت‌های دیگر رزومه­‌تان را درست نوشته باشید اما اطلاعات این قسمت کامل نباشد، احتمالاً تماسی از جانب کارفرما دریافت نخواهید کرد، زیرا بخش اطلاعات شخصی حاوی شماره تلفن‌تان است.

در زمان نوشتن اطلاعات شخصی مواردی مانند نام و نام خانوادگی، شغل موردنظر، شماره تلفن، آدرس ایمیل و آدرس محل سکونت خود را قید کنید.

2/ خلاصه

واقعیت این است که مدیران برای بررسی هر رزومه به‌طور میانگین کمتر از شش ثانیه وقت می‌گذارند و اگر رزومه­‌تان در نگاه اول مرتبط با جایگاه شغلی موردنظر نباشد، رد می‌شود.

ممکن است برای‌تان سؤال شود که چطور می‌توان کارفرما را مجاب کرد نگاهی دقیق‌تر به رزومه‌­تان بیندازد؟

پاسخ ساده است: با نوشتن خلاصه‌ای مناسب. خلاصه باید در بالای رزومه و پس از اطلاعات اصلی‌تان نوشته شود. در این بخش می‌توانید سوابق کاری و مهارت‌های‌تان را در دو تا چهار جمله خلاصه کنید.

3/ سوابق کاری

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های رزومه‌­تان را سوابق شغلی که داشته‌اید تشکیل می‌دهد. بهتر است در این قسمت نام شرکت‌هایی که در آن کار می‌کردید، مدت‌زمان همکاری‌تان با آن شرکت و وظایف کاری‌تان را بنویسید.

اگر در مدت کاری‌تان دستاورد بزرگی نیز داشته‌اید می‌توانید به آن اشاره کنید. اگر سابقۀ کاری ندارید، می‌توانید تمرکزتان را روی قسمت نمونه کارها بگذارید و در آنجا طرح‌های گرافیکی که انجام داده‌اید را قرار دهید.

4/ نمونه کار

برای استخدام شدن به ‌عنوان گرافیست ضروری است که بخشی برای ارائه‌ی نمونه کارهای‌تان نیز در رزومه‌­تان در نظر بگیرید.

5/ سوابق تحصیلی

در این قسمت باید به شکل مختصر و واضح اعلام کنید که چه مدارک تحصیلی دارید و در چه سالی آن‌ها را از کدام دانشگاه یا موسسه دریافت کرده‌اید.

اگر نمرات‌تان قابل توجه هستند، می‌توانید معدل‌تان را نیز به‌ عنوان اطلاعات اضافه بنویسید. اگر تحصیلات دانشگاهی دارید نیازی نیست اطلاعات مقطع دبیرستان‌تان را نیز در رزومه درج کنید.

6/ مهارت‌ها

یکی از قسمت‌هایی که احتمالاً مدیران منابع انسانی به آن‌ها توجه می‌کنند این است که آیا فرد مهارت‌های لازم برای جایگاه کاری را دارد یا خیر.

بنابراین باید لیست نرم‌افزارهایی که قادر به کار با آن‌ها هستید را ذکر کنید. همچنین ذکر کردن مهارت‌هایی مانند خلاقیت، وظیفه‌شناسی و پشتکار نیز می‌تواند کارفرما را به استخدام شما ترغیب کند.

سوالات استخدام گرافیست

سوالات رایج مصاحبه شغلی برای استخدام گرافیست

اگر شرکت موردنظرتان رزومه‌­تان را به عنوان طراح گرافیست قبول کند، احتمالاً برای مصاحبۀ حضوری دعوت خواهید شد. بهتر است قبل از شرکت در مصاحبه خودتان را برای سوالات احتمالی آماده کنید تا بتوانید بهترین تأثیر را روی افراد مصاحبه‌کننده بگذارید.

در ادامه سوالات پرتکرار مصاحبه با طراح گرافیک را ذکر می‌کنیم:

1. از نظر شما گرافیست چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

این سؤال به شما فرصت می‌دهد خودتان را به کارفرما ثابت کنید. چند مهارت کلیدی را عنوان کرده و سعی کنید آن‌ها را به خودتان مرتبط کنید.

مثلاً می‌توانید بگویید: "دانش دربارۀ نرم‌افزارها بسیار مهم است. به همین علت اولویت من این است که در حوزۀ نرم‌افزارهایی که در آن‌ها تخصص دارم، خودم را با پیشرفت تکنولوژی همگام نگه دارم."

2. به چه پروژه‌هایی بیشتر علاقه‌مند هستید؟

برای پاسخ دادن به این سؤال بهتر است قبل از رفتن به مصاحبه دربارۀ شرکت و جایگاه کاری موردنظرتان مطالعه کنید تا بتوانید جواب مناسبی به این سؤال بدهید. اگر وب‌سایت یا محتواهای گرافیکی سازمان در دسترس است، بد نیست به آن‌ها نیز توجه داشته باشد.

3. درباره زمانی که باید در زیر فشار کار می‌کردید برایمان تعریف کنید؟

در واقع هدف سوال این است که آیا شما می‌توانید در محیط‌های پراسترس عملکرد مناسبی داشته باشید یا خیر. بنابراین بهتر است شرایط کاری را شرح دهید که در آن توانسته‌اید علی‌رغم مشکلات، به دستاورد نهایی خوبی برسید.

برای مثال می‌توانید بگویید: "در شغل قبلی‌ام برای پروژه‌ای نیاز بود با بودجه‌ای اندک و در مدت‌زمانی بسیار کم کار را به اتمام برسانم، اما خوشبختانه توانستم علاوه‌بر اتمام کار، رضایت کامل مشتری را نیز از نتیجه به دست آورم."

4. دوست دارید با چه نرم‌افزارهایی کار کنید؟

برای پاسخ مناسب به این سؤال نیز باید قبل از مصاحبه، اطلاعاتی را جمع‌آوری کنید. برای مثال اگر قرار است با شرکتی کار کنید که مدل‌های سه‌بعدی را با نرم‌افزار «3Dstudio Max» تولید می‌کند، بهتر است بگویید که علاقه‌مند به کار با همان نرم‌افزار ترجیحی شرکت هستید.

5. می‌توانیم نمونه کارتان را ببینیم؟

درست است که در رزومه باید نمونه کارهای خود را نیز قرار داده باشید اما بهتر است چند نمونه را همراه‌تان به جلسۀ مصاحبه نیز ببرید و آن را در اختیار مصاحبه‌کنندگان قرار دهید.

6. سایر سوالات

علاوه‌بر سؤالاتی که ذکر شد، نمونه‌های دیگری از سؤالات پرتکرار وجود دارند که بهتر است خودتان را برایشان آماده کنید:

  • چرا تصمیم گرفتید در زمینۀ گرافیکی کار کنید؟
  • به نظرتان یک گرافیست موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • ترجیح می‌دهید تنها کار کنید یا با یک تیم همکاری داشته باشید؟
  • چطور از نظراتی که داده می‌شود در طراحی‌هایتان استفاده می‌کنید؟
  • یک طراحی عالی چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • نظرتان راجع به شرکت ما و کاری که انجام می‌دهیم چیست؟
  • چطور از خلاقیت در طرح‌هایتان بهره می‌برید؟

سخن پایانی

بیشتر شرکت‌ها در این روزها به یک گرافیست نیاز دارند تا تصویرگری‌های موردنظرشان را انجام دهد، بنابراین بازار کار طراحان گرافیک رونق زیادی دارد و تنها کافی است شرکت موردنظرتان را برای کار کردن وتصدی این شغل پیدا کنید، اگر کار با ابزار هایی مثل فتوشاپ را بلد نیستید، میتوانید به وبسایت Farhadgraph.com مراجعه کنید تا به صورت حرفه ای یاد بگیرید و سپس وارد بازار کار شوید.
برای مشاهده آگهی‌های استخدام گرافیست و موقعیت­‌های کاری مرتبط می‌توانید به karlib.com سری بزنید و از خدمات گروه کارلیب برای نوشتن رزومۀ مناسب و پیدا کردن بهترین و مناسب‌ترین شغل استفاده کنید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • اسدالله فرجی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۲۰

    نویسنده این متن کیه؟

  • حبیب زمانی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۲۰

    مطالب بی نظیر بود

  • محمد فاظلی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۲۰

    بیشتری بنویسین لطفا

  • محمد طالقانی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۳۵

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  • مرتضی اخوان
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۰

    منابع این مطلب کجاست؟

  • محمدجواد گودرزی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۰۵

    خیلی عالی بود

  • میثم زارعی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۰۵

    هزینه مشاورتون چنده؟

  • قربانعلی واعظی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۵

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  • سیدحسین قاسمی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۰۵

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  • یعقوب اشکان
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۵۵

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • مهران اسدی
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۵۵

    متشکرم