استخدام، مصاحبه و رزومهعمومی و اجتماعی

مهاجرت کاری چیست؟ اخذ ویزای کار چه شرایطی دارد؟

موضوع مهاجرت، سالیان درازی است که معضل بسیاری از افراد سراسر جهان بوده است. یکی از انواع مهاجرت هم مهاجرت کاری یا شغلی است که ما در این مقاله قصد داریم به بررسی جزء به جزء آن بپردازیم و به بسیاری از سوالات شما پیرامون این موضوع، پاسخ مناسب بدهیم.
بیایید با این سوال شروع کنیم که: مهاجرت به چه معناست؟

معنی ساده‌ی مهاجرت (Immigration)، نقل مکان کردن افراد از یک کشور و زندگی در یک کشور دیگر بصورت دائمی یا موقت است که از طریق این فرآیند به مقیم دائم یا شهروند یک کشور دیگر تبدیل می‌شوند. افراد می‌توانند به دلیل عوامل مختلفی تصمیم به مهاجرت بگیرند، از جمله:

  1. عوامل آموزشی: مانند تمایل تحصیل در یک دانشگاه خاص
  2. عوامل اقتصادی: مانند تمایل به کار کردن در یک کشور دیگر به منظور کسب درآمد بهتر
  3. عوامل فرهنگی و اجتماعی: مانند تمایل به زندگی در کشوری با فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت

انواع مهاجرت

با توجه به هر یک از عوامل ذکر شده در قسمت قبل، بطور کلی مهاجرت به انواع مختلفی نیز تقسیم می‌شود، از جمله:

  1. مهاجرت کاری (یافتن شغل در کشور دیگر)
  2. مهاجرت تحصیلی (تحصیل در کشور دیگر)
  3. مهاجرت از طریق سرمایه گذاری (انجام هر نوع سرمایه گذاری در کشور دیگر)
  4. مهاجرت از طریق ازدواج (ازدواج با شهروند یک کشور دیگر)
  5. مهاجرت از طریق پناهندگی (این نوع مهاجرت غیرقانونی تلقی می‌شود)

در ادامه به شرح جزئی مهاجرت کاری و نحوه‌ی اخذ ویزای کاری خواهیم پرداخت.

مهاجرت کاری چیست؟ مهاجرت کاری چیست؟

مهاجرت کاری به معنای زندگی و کار کردن در یک کشور دیگر به منظور بهبود وضعیت شغلی است. همچنین عواملی مثل بهبود اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز می‌توانند از دلایل مهاجرت کاری باشند. مهاجرت کاری به 3 روش می‌تواند انجام شود، از جمله:

  1. دریافت دعوت‌نامه‌ی شغلی یا جاب آفر (Job Offer)
  2. جستجوی کار درون کشور مقصد یا جاب سیکر (Job Seeker)
  3. مهاجرت کاری با سیستم امتیازبندی یا اسکیلد ورکر (Skilled Worker)

فرآیند مهاجرت کاری و در نهایت دریافت اقامت دائم کشور مقصد، با توجه به هریک از روش‌های بالا، مراحل مختلفی دارد که در ادامه ذکر می‌کنیم.

1) مراحل مهاجرت کاری به روش Job Offer

رایج‌ترین روش مهاجرت کاری از طریق دریافت Job Offer است که به معنای دریافت پیشنهاد یا دعوت‌نامه‌ی شغلی از سوی یک کارفرما در کشور مقصد است. شما برای مهاجرت کاری از این طریق ابتدا به جستجوی کار مناسب خود بپردازید و سپس منتظر باشید تا یکی از کارفرمایان کشور مقصد، شما را برای قرار گرفتن در موقعیت شغلی انتخابی‌تان انتخاب نمایند.

در صورت پذیرفته شدن شما، کارفرما برایتان یک دعوت‌نامه یا تاییدیه‌ی پیشنهاد شغلی (Job Offer) که توسط وزارت کار کشور مقصد، مهر و امضاء می‌شود، ارسال می‌کند. در نهایت شما با مراجعه به سفارت آن کشور و با ارائه‌ی این تاییدیه و سایر مدارک مورد نیاز می‌توانید برای دریافت ویزای کاری درخواست نمایید، اما روش‌های دریافت دعوت‌نامه‌ شغلی را در قسمت بعد شرح خواهیم داد.

همچنین لازم به ذکر است که قوانین سخت‌گیرانه‌ی بعضی از کشورها به گونه‌ای است که به راحتی اقدام به جذب نیروی کار مهاجر نمی‌کنند. به این صورت که اگر بخواهند یک جایگاه شغلی درون شرکت خود را به مهاجران اختصاص دهند، ابتدا حداقل سه ماه برای جذب نیروی داخلی و غیرمهاجر تلاش می‌کنند؛ سپس اگر پس از این مدت موفق به جذب نیروی مناسب نشدند، اجازه‌ی جذب نیروی مهاجر خارجی پیدا خواهند کرد.

روش‌های دریافت دعوت‌نامه‌ی شغلی (Job Offer)

شما برای دریافت دعوت‌نامه‌ی شغلی، راه‌های مختلفی پیش رو دارید، از جمله:

  • ارسال رزومه و نامه‌ی درخواست شغلی (Job Application) به وب‌سایت‌های کاریابی بین‌المللی:

شما با جستجو درون سایت‌های کاریابی مختلفی مثل indeed،Monster ،Craigslist ،Gumtree ، Glassdoor، Flexjobs، The Ladders، AngelList، Linkup، Scouted، Snagajob می‌توانید بین مشاغل مختلف در کشورهای مختلف، کار مورد نظر خود را پیدا کرده و رزومه و درخواست شغلی خود را برای آنها ارسال کنید. (برای یافتن لینک این سایت‌های کافیست نام هر یک را در گوگل جستجو کنید.)

  • ایجاد پروفایل کاربری قوی در شبکه‌ی اجتماعی لینکدین (Linkdin):

یکی دیگر از راه‌های دریافت جاب آفر این است که یک پروفایل حرفه‌ای با رزومه‌ی قوی درون شبکه‌ی اجتماعی لینکدین بسازید و با ایجاد connection یا ارتباطاتی با افراد مختلف، فرصت دریافت پیشنهادات شغلی مختلفی برای خود ایجاد کنید. لینکدین یک شبکه‌ی اجتماعی است که با داشتن محیطی حرفه‌ای، بستری برای انتشار تجربیات شغلی فراهم کرده است.
مدیران و کارمندان شرکت‌های سراسر جهان می‌توانند از این طریق با افرادی که در حیطه‌های تخصصی خودشان مشغول به کار هستند، آشنا شوند. این شبکه‌ی نه تنها برای مهاجرت شغلی، بلکه برای جویندگان کار در هر کشوری (حتی داخل ایران) نیز می‌تواند مفید و کارامد باشد.

  • پرسش و مشورت با اطرافیان‌تان که قبلا مهاجرت شغلی کرده‌اند:

اگر در بین دوستان، آشنایان و یا اساتید دانشگاه‌تان (اگر هم اکنون دانشجو هستید) کسی وجود دارد که قبلا تمام مراحل مهاجرت کاری را طی کرده است، می‌توانید از آنها کمک و مشورت بگیرید. همچنین می‌توانید بپرسید که آیا شرکت‌هایی را که به دنبال استخدام مهاجر هستند، سراغ دارند؟

  •  شرکت در نمایشگاه‌ها و ورک‌شاپ‌های فرصت شغلی:

هر سال تعدادی نمایشگاه و WorkShop به منظور جذب نیروی کار قوی و ارائه‌ی فرصت‌های شغلی متعدد به افراد، در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. اگر شما آمادگی و شرایط لازم برای امتحان کردن چنین فرصتی جهت دریافت پیشنهاد شغلی را دارید، با جستجوی عباراتی مثل “Abroad job fair” یا “Oversease job fair” در گوگل می‌توانید لیست نمایشگاه‌های فرصت شغلی در حال برگزاری را مشاهده کنید.
سپس یکی از آنها را که در نزدیک‌ترین کشور به ایران برگزار می‌شود انتخاب کرده و برای نشان دادن توانایی‌های خود به کارفرمایان مختلف، فرصتی برای دریافت جاب آفر برای خود ایجاد کنید.

  • سفر به کشور مقصد و جستجوی کار بصورت حضوری:

این روش تضمینی و به صرفه نیست اما اگر شرایط مالی و زمانی آن را داشته باشید می‌توانید با دریافت ویزای توریستی برای مدتی به کشور مقصد سفر کنید و بصورت حضوری به جستجوی فرصت‌های شغلی بپردازید.
اگر شانس با شما یار باشد ممکن است یک جاب آفر دریافت کنید که باید پس از آن به ایران باز گردید و سایر مراحل لازم برای دریافت ویزای کار و مهاجرت خود را انجام دهید. اما دقت کنید که کار کردن در کشور مقصد با ویزای توریستی غیر قانونی بوده و در صورت انجام آن به عنوان متخلف شناسایی خواهید شد.

2) مهاجرت کاری به روش جستجوی کار در کشور مقصد (Job Seeker)

این روش مهاجرت کاری فقط مختص به بعضی از کشورهای اتحادیه‌ی اروپا مانند آلمان، هلند، نیوزلند، کامبوج و... می‌شود. به این معنا که این کشورها برای افراد واجد شرایط مهاجرت کاری، ویزای جستجوی کار صادر می‌کنند.

ویزای جستجوی کار (Job Seeker) چیست؟

ویزای جستجوی کار (Job Seeker) یک ویزای موقت و کوتاه مدت (عموما 6ماهه یا 1ساله) است که به افرادی که می‌خواهند از طریق کار مهاجرت کنند، اجازه می‌دهد تا در آن کشور بصورت حضوری اقدام به جستجوی کار کنند.
توجه داشته باشید که این ویزا قابل تمدید نیست و تمام هزینه‌های رفت و آمد، زندگی و اقامت در کشور مقصدتان طی این مدت کاملا به عهده‌ی خودتان است. معروف‌ترین این نوع ویزا، ویزای جستجوی کار آلمان است.
در صورتی که پس از جستجوی کارهایی مرتبط با مهارت‌ها و تخصص خود، موفق به یافتن شغل مناسب و دریافت دعوت‌نامه‌ی شغلی شدید، می‌توانید ویزای جستجوی کار خود را با گرفتن مجوز کار (work permit)، تبدیل به ویزای کاری نمایید. اما در صورتی که موفق به یافتن شغلی نشدید باید به کشور مبدا خود بازگردید.

شرایط درخواست ویزای جستجوی کار (Job Seeker)

در نظر داشته باشید که در وحله‌ی اول برای درخواست ویزای جستجوی کار از کشورهای ذکر شده در قسمت‌های قبل، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  1. دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر باشید.
  2. حداقل 5 سال سابقه کار در زمینه مربوط به تحصیل خود داشته باشید.
  3. ثابت کنید که بودجه کافی برای تأمین هزینه اقامت خود در مدت زمانی که در آن کشورهستید را دارید.
  4. برای کل مدت اقامت خود در آن کشور یا تا زمانی که مجوز کار خود را دریافت می‌کنید، بیمه مسافرتی یا پزشکی داشته باشید.

3) مهاجرت کاری با سیستم امتیازبندی (Skilled Worker)

این روش مهاجرت شغلی مختص به کشورهای کانادا و استرالیا است که از طریق سیستم امتیازبندی، اقدام به جذب نیروی کار متخصص می‌کند. شما در صورتی که واجد شرایط شرکت در این روش ارائه شده برای مهاجرت توسط دولت کانادا یا استرالیا باشید، می‌توانید تلاش به کسب امتیازهای لازم کرده و موفق به مهاجرت کاری شوید. در ادامه کمی شما را با سیستم امتیاز بندی کانادا آشنا می‌کنیم. (برای کسب جزئیات و اطلاعات بیشتر در خصوص این برنامه‌ها می‌توانید در سایت‌های دیگر نیز جستجو کنید.)مهاجرت کاری به روش اسکیلد ورکر

برنامه‌ی اسکیلد ورکر (Skilled Worker) کانادا چیست؟

برنامه‌ی نیروی کار متخصص یا اسکیلد ورکر فدرال (Federal Skillled Worker Program - FSWP) یکی از برنامه‌های مهاجرت اقتصادی فدرال کانادا است که توسط سیستم اکسپرس انتری (Express Entry) مدیریت می‌شود.
برنامه‌ی اسکیلد ورکر فدرال برای نیروهای کاری متخصص و با سابقه‌ی خارجی است که قصد اخذ اقامت دائم کانادا را دارند.

لازم به ذکر است که نیروهای کار متخصصی که قصد زندگی در شهر کبک کانادا را دارند، در یک دسته جداگانه قرار می‌گیرند و از طریق برنامه‌ی تجربه‌ی کبکی (PEQ) برای کار در کبک انتخاب می‌شوند.
دولت کانادا تحت سیستم Express Entry، بر اساس اطلاعاتی که افراد بصورت آنلاین در پروفایل کاربری خود (درون وب‌سایت مربوط به کانادا) وارد می‌کنند، از آنها دعوت می‌کند تا برای اقامت دائم کانادا درخواست کنند. اما جهت واجد شرایط شدن برای شرکت در این برنامه باید فاکتورهای خاصی داشته باشید که در ادامه ذکر می‌شوند.

فاکتورهای ارزیابی صلاحیت واجدین شرایط برنامه‌ی اسکیلد ورکر

دولت کانادا درخواست شما برای شرکت در برنامه‌ی اسکیلد ورکر، از طریق فاکتورهای زیر ارزیابی می‌کند:

  1. سن
  2. تحصیلات
  3. سابقه کاری
  4. داشتن یک پیشنهاد شغلی معتبر
  5. مهارت‌های زبان انگلیسی و یا زبان فرانسه
  6. میزان سازگاری (یعنی اینکه شما چقدر می‌توانید به خوبی در کانادا مستقر شوید)

این فاکتورها بخشی از شبکه 100 امتیازی است که برای ارزیابی صلاحیت افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما طبق توانایی‌های خود می‌توانید در هر کدام از این 6 فاکتور امتیاز کسب کنید و مجموع امتیازات شما برای قبولی در این آزمون باید حداقل 67 امتیاز باشد.
در صورت کسب امتیاز مطلوب، برای شما دعوت‌نامه‌ی اپلای (Invitation To Apply - ITA) برای ویزای اقامت دائم کانادا در زمینه‌ی مهاجرت و شهروندی کانادا صادر می‌شود و پس از آن می‌توانید در کانادا مشغول به کار شوید.

ویزاهای اسکیلد ورکر (Skilled Worker) استرالیا

همانطور که گفتیم کشور استرالیا نیز برنامه‌ای جهت صدور ویزای کاری بر اساس امتیازبندی است که این سیستم متفاوت با سیستم امتیازبندی کاناداست. استرالیا با صدور ویزاهای امتیازبندی زیر، افراد واجد شرایط را برای رقابت با سایر افراد جهت مهاجرت کاری به این کشور دعوت می‌کند:

  1. ویزای مستقل یا 189 Subclass:
    این نوع ویزا بهترین نوع اقامت کاری است و به فرد اجازه‌ی اقامت دائم و کار و زندگی در استرالیا را می‌دهد.
  2. ویزای کاندید شده یا 190 Subclass:
    این ویزا به متقاضیان اجازه می‌دهد که به عنوان یک کارمند حرفه‌ای تحت حمایت دولت استرالیا، اقامت این کشور را دریافت کنند.
  3. ویزای نیروی ماهر با حمایت موقت یا 489 Subclass:
    این ویزا به نیروی کار ماهر اجازه می‌دهد که تا 4 سال در مناطق روستایی و یا دورافتاده و کم جمعیت استرالیا کار و زندگی کنند. سپس بعد از تعهدش می‌تواند ایالت مورد درخواست خود را برای زندگی در استرالیا انتخاب نماید.

تمام این ویزاها افراد را بر اساس سن، میزان تحصیلات، سابقه‌‌ی کاری و سطح زبان امتیازبندی می‌کند. در حال حاضر (سال 2020 ) نیاز به اخذ حداقل 65 امتیاز برای واجد شرایط شدن در مرحله‌ی اول برنامه‌ی صدور ویزای کاری استرالیا می‌باشد.

بهترین کشور برای مهاجرت ایرانیان

پس از بررسی تمام روش‌های مهاجرت کاری و دریافت دعوت‌نامه‌ی کاری، اکنون نوبت به آن رسیده است که مناسب‌ترین یا بهترین کشور(ها) برای مهاجرت کاری ایرانیان را مشخص کنیم.
احتمالا بسیاری از شما می‌دانید که کشور آلمان در صدر لیست بهترین کشورهای مهاجرپذیر دنیا (که توسط سایت کارآفرینان آمریکا منتشر شده است) قرار دارد. دلایل جاذبه‌ی آلمان برای مهاجران نیز مواردی همچون امنیت شغلی و اجتماعی بالا، نرخ دستمزد مناسب، ساعات شغلی پایین‌تر در مقایسه با سایر کشورها، فضاهای فرهنگی و تفریحی هیجان‌انگیز است. همچنین همانطور که در بخش‌های قبل گفتیم، آلمان جزء معدود کشورهایی است که ویزای جستجوی کار نیز به افراد اعطا می‌کند.

در رتبه‌ی دوم این لیست، نام کشور کره جنوبی در زمینه‌ی مهاجرت شغلی و دریافت ویزای کار قرار گرفته‌ است. کره جنوبی به دلیل پایین بودن نرخ تولد، در حال روبه‌رو شدن با نیروی کار مسن است و از این رو در پذیرش مهاجران کاری به خصوص نیروی کاری جوان، آسان‌تر و راحت‌تر برخورد می‌کند.
نکته‌ی قابل توجه این است که با سرمایه‌گذاری عظیمی که کره جنوبی در زمینه زبان انگلیسی انجام داده است، کسانی را که مدارک زبان بین‌المللی دارند به آسانی برای مهاجرت کاری پذیرش می‌کنند. در نتیجه نیازی نیست نگران بلد نبودن زبان کره‌ای باشید.

در ادامه‌ی لیست بهترین کشورهای برای مهاجرت و کار، به کشورهای هلند، نیوزلند، جمهوری چک، بلغارستان و استرالیا در نیز رتبه‌های بعدی اشاره شده است، اما در نظر داشته باشید که برای انتخاب یک کشور به عنوان مقصد مهاجرت کاری خود باید به عوامل مهم دیگری نیز توجه داشته باشید.

عوامل مهم برای انتخاب مقصد مهاجرت کاری

همانطور که در قسمت قبل گفتیم، علاوه بر میزان مهاجرپذیری کشوری که برای مهاجرت شغلی خود انتخاب می‌کنند، باید عوامل دیگری را نیز بررسی کنید از جمله:

1. نرخ بیکاری در کشور مقصد:

نرخ بیکاری رابطه‌ی مستقیمی بر کاریابی افراد در کشورهای مختلف دارد و هرچه این نرخ پایین‌تر باشد، احتمال اینکه بتوانید شغل مناسب خود را در کشور مورد نظر بیابید و مشغول به کار شوید، بیشتر خواهد بود. نرخ بیکاری در کشورهایی مانند آلمان، کانادا، استرالیا، نیوز لند و سوئد در سال 2020 به ترتیب 3.2، 5.5، 5.53، 5.3 و 8.2 درصد است که نرخ‌های پایین و مناسبی محسوب می‌شوند.

2. مشاغل مورد نیاز در کشور مقصد:

عامل دیگری که باید برای مهاجرت کاری خود در نظر بگیرید، توجه به لیست مشاغل مورد نیاز کشور مقصد است. شما باید بررسی کنید که آیا شغل و حرفه‌ی مورد تقاضای شما، در کشور مقصد نیز مورد تقاضا است یا خیر.
برای مثال، مشاغل مورد نیاز کشور آلمان شامل مواردی همچون مهندسی‌های مکانیک، برق، کامپیوتر، ارتباطات، خودرو، عمران و همچنین پزشکی و پرستاری می‌شود. حال اگر شغل مورد تقاضای شما آشپزی یا آرایشگری باشد ممکن است نتوانید به کشور آلمان مهاجرت کاری کنید. همچنین بد نیست لیست مشاغلی که در کشورهای مختلف به مهاجران واگذار می‌شود را نیز جستجو کنید.

3. درآمد مشاغل مختلف در کشور مقصد:

حقوق و درآمد مشاغل مختلف نیز از جمله مواردی است که افراد برای مهاجرت شغلی خود به آن توجه می‌کنند. میانگین حقوق مشاغل در کشورهای مختلف بر اساس میزان ساعات کاری افراد متفاوت است. برای مثال متوسط حقوق ماهیانه‌ی برخی از مشاغل در کشورهای مختلف بر اساس میزان ساعاتی که افراد کار می‌کنند، به شرح زیر است (نرخ‌های ذکر شده به ترتیب از راست به چپ مربوط به کشورهای کانادا، آلمان و استرالیا می‌باشد):

  • حسابدار: 3,200 ، 3,300 و 4750 دلار
  • پرستار: 3,900 ، 4,000 و 5,080 دلار
  • توسعه دهنده وب: 3,900 ، 4,060 و 5,080 دلار
  • مهندس برق: 4,500 ، 4,680 و 6,400 دلار

شما همچنین می‌توانید با جستجو در اینترنت درباره‌ی درآمد و ساعات کاری سایر شغل‌های موردنظرتان در کشورهای مختلف تحقیق کنید.

نحوه اخذ ویزای کاری

با توجه به تمام نکات گفته شده از ابتدای مقاله فهمیدیم که شرایط اخذ ویزای کاری برای هر کشوری متفاوت است، اما برخی شرایط کلی و اصلی اخذ ویزای کاری به شرح زیر است:

  1. ارائه دعوت‌نامه‌ شغلی از سوی یک کارفرما از کشور مقصد
  2. تسلط به زبان کشور مقصد و داشتن مدرک زبان معتبر
  3. سابقه کار کافی و یا تحصیل در زمینه‌ی شغل مورد نظر
  4. داشتن پاسپورت معتبر با اعتبار حداقل 6ماه
  5. ارائه‌ ترجمه‌ رسمی مدارک تحصیلی و سایر مدارک
  6. داشتن تمکن مالی

 

نگار فخارزاده
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • Hamid Arami
    ۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۴۵

    الان ۲ ساله امتحان آیلتس جنرال دادم که داره منقضی میشه و باید بازم امتحان بدم با این وضعیت دلار هر امتحان ۶ میلیون درمیاد. برای کانادا اقدام کردم. ولی پرونده‌م معلقه و میگن پذیرش پرونده از ایران ندارن. لطفا یه وکیل خوب مهاجرتی معرفی کنید.

    • فاطمه ولی محمدی
      ۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۴۷

      اطلاعات به ایمیل شما ارسال شد

  • فرهاد همدانی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۲۵

    مطلب خوبی بود

  • حبیب الله محسنی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۰۰

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  • سعید باقری
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۵۵

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  • محمدعلی کمالی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۲۰

    عاااااااااااالی بود

  • هادی کمالی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۴۵

    این مطلب حرف نداشت

  • امیرحسین طالقانی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۰

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • علی محمد قاضی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۲۰

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  • محسن شمس
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۵۰

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  • رحیم جنتی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۵۰

    سایتتون محشرههههه