رشد و توسعه فردیکارجو

شکست چگونه باعث موفقیت می‌شود؟

"نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود"، این عبارت را همه ما شنیده‌ایم. اما این بخشی از ذات و طبیعت بشر است که از درد پرهیز کند. یک سرمایه‌گذار ممکن است برای شروع راه اندازی یک استارت آپ جدید تردید کند چون امکان شکست آن وجود دارد. یا یک مدیر، از خیر ایده‌های جدید می‌گذرد، چون ممکن است در کار سرمایه‌گذاری برای فرصت‌های موجود، مانعی ایجاد کند و دست و پاگیر شود، اما درد، سختی، شک و تردید و عدم اطمینان، علیرغم سختی‌هایی که به همراه دارند، چیزهایی هستند که باعث می‌شوند شما زندگی را واقعا تجربه کنید.

اگر درباره آن خوب فکر کنید، متوجه می‌شوید اجتناب از درد در کل می‌تواند موجب از دست دادن پاداش و دستاورد واقعی زندگی شما شود. در یک جمله می‌توانیم بگوییم راه موفقیت از شکست می‌گذرد. موفقیت شاخه‌های مختلفی دارد، موفقیت در زندگی زناشویی و تحصیل و..... اما ما در ادامه درباره موفقیت شغلی و 13 راز برای رسیدن به آن با شما گفتگو خواهیم کرد.

13 راز دستیابی به موفقیت شغلی

«تا زمانی که به سمت جلو حرکت کنید، موفقیت در کار و تجارت به سمت شما جاری می‌شود.»، این جمله یک کارآفرین موفق است که به تازگی تجارب خود را درباره نحوه استفاده از شکست در مشاغل استارتاپی با مردم به اشتراک گذاشته است. وی شکست را سرآغاز موفقیت‌های بزرگ دانسته و بر این باور است که استفاده از این واژه منفی در راستای دستیابی به موفقیت‌های روز افزون مستلزم رعایت نکات زیر است.

1. خوشبین باشید تا بهترین‌ها برایتان پیش بیاید؛

انسان‌های خوشبین پول بیشتری نسبت به بدبین‌‌ها به‌دست می‌‌آورند و مشکلات سلامتی کمتری مانند سرماخوردگی‌‌های، ریسک بیماری‌‌های قلبی عروقی دارند و در مجموع عمر طولانی‌‌تری دارند. اما مانند هر عادت دیگر، خوش‌بینی چیزی است که باید هر روز تمرین‌‌اش کنید. یادتان باشد به خاطر تمام داشته‌هایتان هر روز خدا را شکر کنید.

2. فهرست کارهای روزانه‌تان را تنظیم کنید و بر طبق آن فعالیت کنید؛

برای انجام دادن همه کارهایی که برای آن برنامه ریزی کرده اید که برای هر روز خود تعیین می‌‌کنید، لازم است بفهمید که چه نوع کاری را در زمان‌‌های مختلف روز و به بهترین شکل انجام ‌‌دهید و فهرست‌‌تان را متناسب با سبک‌‌ زندگی تنظیم کنید.

3. کنجکاوی کنید و سوال بپرسید تا به موفقیت شغلی برسید؛

بازیافتن حس کنجکاوی کودکی برای موفقیت مهم است، و خوشبختانه متخصصان می‌‌گویند ما می‌‌توانیم دوباره این ویژگی را یاد بگیریم. به سادگی با پرسیدن سوالات بیشتر شروع کنید. سوالاتی که با "چگونه"، "چه چیز"، "چه زمانی"، "کجا" و "چرا" شروع می‌‌شوند نمی‌‌توانند با "بله" یا "نه" پاسخ داده شوند و بیشتر احتمال دارد که شما چیزی بیاموزید.

4. برای خودتان با انجام کارهای موفقت‌آمیز شهرت جمع کنید؛

همیشه سعی کنید شخصی باشید که دیگران تحسین‌اش می‌کنند. و این حس تحسین دیگران برای شما شهرت به همراه می‌آورد. اگر تمام کارهای‌تان را تا انتها دنبال کنید و در هر زمینه‌ای صاحب یک اسم و شهرت شوید می‌توانید برای خودتان برند شخصی بسازید و به موفقیت برسید.

5. جاه‌طلب باشید تا به اهداف‌تان برسید؛

جاه‌طلبی همیشه صفت منفی نیست. گاهی اوقات شما باید جاه‌طلب باشید تا ابزار موفقت خود و دیگران را فراهم کنید. سعی نکیند خودتان را با دیگران مقایسه کنید. زیرا این مقایسه هم به خودتان و هم به سایرین آسیب می‌زند. فقط جاه طلب باشید و مثل شکارچی به دنبال شکار موفقیت باشید.

6. برای موفقیت شغلی خلاق باشید و ایده‌پردازی کنید؛

حتما لازم نیست چوب جادویی هری پاتر را داشته باشید و جادو کنید. فقط کافی است در مواجهه با رویدادهای کاری و شغلی متفاوت از دیگران بیندیشید و عمل کنید.

7. دوست‌‌داشتنی‌‌ترین شخص در محل کار باشید؛

اشخاص دوست‌‌داشتنی پیشنهاد‌‌های کاری و ترفیع بیشتری می‌‌گیرند، زمانی که اشتباهی می‌‌کنند بیشتر احتمال دارد که بخشیده شوند و اشخاص آنچه آنها بگویند را انجام می‌‌دهند چون قابل اعتماد‌‌تر محسوب می‌‌شوند.

خبر خوش این است که هر کسی با کمی تغییر عادات می‌‌تواند دوست‌‌داشتنی‌‌ترین شخص در محیط کار شود. با گفتن نکات خوب در مورد دیگران شروع کنید، زیرا وقتی شما چیزهای مثبت در مورد دیگران می‌‌گویید، آن گفته‌‌ها می‌‌توانند به خودتان هم سرایت کنند.

8. خونسرد باشید هر چقدر هم مردد باشید؛

اعتماد به نفس نیازمند تمرین، ریسک‌‌پذیری حساب‌‌شده و تغییراتی در روش تفکرتان است. هیچ چیز مانند دست زدن به کاری که ریسک و شکست در بردارد اعتماد به نفس ایجاد نمی‌‌کند، پس از منطقه‌‌ی آسایش‌‌تان کم‌‌کم بیرون بیایید. اشخاص با اعتماد به نفس از کارهای کوچک شروع می‌‌کنند و به‌عمل کردن ادامه می‌‌دهند تا زمانی که با ریسک راحت‌‌تر می‌‌شوند.

9. اهداف بلندمدت خود را روی کاغذ بنویسید؛

اهداف بلندمدت خود را مشخص کنید و بدانید می‌خواهید به چه نقطه‌ای برسید. اهداف خود را در ذهنتان مرور نکنید بلکه آن‌ها را روی کاغذ بنویسید و جایی قرار دهید که هرصبح بتوانید آن را ببینید. گاهی مشکلات و موانع باعث می‌شوند ناامید شویم و کم بیاوریم. اما وقتی روی کاغذ ببینید در چه نقطه‌ای بوده‌اید و الان در کجای مسیر رسیدن به اهدافتان هستید و پیشرفتتان را ببینید، انرژی دوباره می‌گیرید.
مثلا وقتی عکس خانوادگی‌تان را روی میز کارتان قراردهید، در سختی‌ها و فشار کاری به خود یادآوری می‌کنید که برای چه کسانی حاضر شده‌اید این‌قدر زحمت بکشید. لحظاتی که به‌طور ناگهانی تصمیم می‌گیرید از مسیر هدف خارج شوید، سعی کنید در این موقعیت‌ها استقامت را با دیدن اهدافتان، به خود یادآوری و گوش‌زد کنید.

10. در حرفه‌تان متخصص باشید؛

تخصص عبارت است از توانایی شما در به‌کار بستن استعدادتان در قسمتی حیاتی که برای شرکت شما یا مشتریانتان ارزشمند است. اینکه در چه زمینه‌ای تخصص داشته باشید در موفقیت بلند مدت شما بسیار تعیین کننده است.
در زمینه شغلی خود، آموزش ببینید و دوره‌های مختلف را بگذرانید و متخصص شوید و همیشه بروز باشید. وقتی شما در حرفه‌تان متخصص شوید نگران شغل خود نخواهید بود؛ زیرا در هر شرکتی که بخواهید در زمینه شغلی خود می‌توانید استخدام شوید. شما در چه زمینه‌ای تخصص و مهارت دارید؟آیا دوره‌ای هست که بخواهید بگذرانید؟ همین حالا اقدام کنید.

11. کار خود را به فردا نیندازید؛

وقتی همه مشغول برنامه‌ریزی و صحبت درباره‌ کاری هستند، افراد موفق در حال انجام دادن آن کار می‌باشند. مهم نیست که مدرک دکترای فیزیک کوانتوم دارید و ضریب هوشی‌تان به شکل قابل توجهی بالاست، اگر اقدام نکنید در هیچ نقشی پیشرفت نمی‌کنید.

اینکه بدانید شیوه انجام کاری چگونه است با انجام دادن واقعی آن کار بسیار متفاوت است. علم و عمل در کنار هم معنا دارند. از رازهای موفقیت شغلی اقدام در زمان حال است، یعنی تنها زمانی که امکان پیشرفت بیشتر وجود دارد. بدانید اجرای برنامه‌ای خوب در روز به انجام برنامه‌ای بی‌نقص و عالی در فردا می‌ارزد. نباید به دنبال روز، ساعت یا شرایط مناسب بگردید، اقدام فوری کنید.

12. یکی از رازهای موفقیت شغلی این است که متمایز از دیگران باشید؛

تمایز یعنی اینکه چگونه خود را در یک یا چند زمینه که در آن تخصص دارید یا کارایی شما بهتر است برتری خود را نشان دهید. توانایی شما در متمایز کردن خود براساس کیفیت کار بالا بسیار مهم و کانون فعالیت شغلی شماست. همانطور که یک سازمان باید حداقل در یک زمینه برتری داشته باشد تا رونق لازم را پیدا کند؛ شما هم به عنوان یک فرد باید حداقل در یک زمینه کاری برتر باشید.

بهترین بودن در یک زمینه مهم، از شغل و حرفه‌تان بیشتر از هر چیزی به پیشرفت شما کمک می‌کند. اگر تاکنون در حرفه خود یک زمینه را مشخص نکرده اید تا در آن بهترین باشید، باید زودتر اقدام کنید. به توانایی خود و احتیاجات سازمان و مشتریان خود توجه داشته باشید. اگر از کارفرما یا کارمندان شما درباره شما بپرسند: «برتری او در چه زمبنه ای است؟» آنهاچه جوابی در مورد شما خواهند داد؟ نقشه شما برای تبدیل شدن به فردی برجسته در حرفه خود چیست؟

13. تمرکز کنید؛

تمرکز عبارت است از توانایی شما در تمرکز ذهنی بر روی خدماتی که برای آن شخص یا سازمان اهمیت دارد. بدانید شما چه نقشی در سازمانتان دارید و دقیقا چه وظیفه‌ای برعهده شماست. تمرکز ذهنی خود را بر روی وظیفه‌تان بگذارید و سعی کنید به بهترین نحو کارتان را انجام دهید. در زمانی که سرکار هستید ذهن خود را به مسائل کاریتان معطوف کنید تا بتوانید بهترین باشید.

در پایان...

از خود بپرسید: کدام مهارت است که اگر آن را در خود تقویت کنم بیشترین اثر مثبت را در شغل و حرفه‌ام دارد؟ پاسخی که به این سؤال می‌دهید را به عنوان یک هدف بنویسید و برای رسیدن به آن یک زمان تعیین کنید. برای خود طرح و نقشه داشته باشید و برای رسیدن به هدف، پر تلاش باشید تا بر آن نائل شوید. این کلید واقعی رسیدن به موفقیت شغلی است.

تمام نکاتی که برای رسیدن به موفقیت در بالا ذکر شد تجارب افرادی است که بارها و بارها شکست خورده‌اند، اما هرگز از تلاش خود دست نکشیده و برای رسیدن به اهداف خورد بعد از هر شکست قدرتمندتر از قبل شروع به کار کرده اند، پس می‌بینیم که شکست و کسب تجربه از آن خود مسبب موفقیت‌های آینده ما خواهد بود.

پیشنهاد می‌کنیم به سایت کارلیب به آدرس karlib.com مراجعه کنید و همسو با تجارب و مهارت‌های خود شغلی متناسب انتخاب نمایید. شغلی که نه تنها معیشت شما را تامین کند، بلکه آینده و مسیر زندگی شما را نیز متحول سازد.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • یوسف رضا
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۳۰

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  • محمدرضا سلیمی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۵

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  • بهنام اشکان
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۴۰

    سایتتون محشرههههه

  • حبیب طباطبایی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۵

    خیلی عالی بود

  • کریم امین
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۱۵

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  • یدالله خوئینی ها
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۱۵

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  • هادی علیزاده
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۴۰

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  • عبدالحسین عظیمی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۵۰

    Awli bood

  • غلام شریعتی
    ۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۲۰

    مطلب خوبی بود

  • رامین حسینی
    ۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۵۰

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  • حمید تابش
    ۲۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۵

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم