استخدام، مصاحبه و رزومهکارجو

چطور به عنوان مهندس مکانیک استخدام شویم؟

پیدا کردن شغل مناسب یکی از دغدغه‌های همۀ فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف است. بسیار از افراد در رشته‌های مختلف تحصیل کرده‌اند و امروزه با در دست داشتن مدرک خود به دنبال شغلی مناسب و البته مرتبط با رشته خود هستند. در این مقاله به افرادی که در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کرده‌اند، کمک می‌کنیم تا به عنوان مهندس مکانیک استخدام شوند. اما بهتر است در ابتدا به شناخت دقیق‌تری از این رشتۀ تحصیلی دست پیدا کنیم.

رشته تحصیلی مهندسی مکانیک و گرایش‌های آن

مهندسی مکانیک در دانشگاه‌های کشور تحت گرایش‌های مختلفی آموزش داده می‌شود. در حقیقت امروزه مهندسین مکانیک (دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی) را می‌توان در سه گرایش مختلف دسته‌بندی نمود:

  1. طراحی و جامدات
  2. سیالات و حرارت
  3. ساخت و تولید

تفاوت در سرفصل‌ها، مهارت‌ها و... در این گرایش‌ها باعث شده است تا ما به صورت مجزا، اما مختصر به هرکدام از این گرایش‌ها بپردازیم و در ادامه به بازار کار هریک از آن‌ها اشاره‌ داشته باشیم. با این اطلاعات و در چنین شرایطی شما به عنوان کارجو، بهتر می‎توانید به دنبال شغلی متناسب با مهارت‌ها و توانمندی خود باشید.

1. گرایش طراحی جامدات 

در حقیقت می‌توان گفت که گرایش جامدات پیوند ناگسستنی‌ با طراحی قطعات مختلف دارد. این قطعات و کاربرد آن‌ها محدود به صنعت خاصی نمی‌شوند. طراحی می‌تواند طراحی قطعه‌ای به‌خصوص از یک خودرو، ماشین لباس‌شویی و هر چیزی که فکر می‌کنید، باشد. در این علم توجه زیادی به مباحث برهم کنش نیروها وجود دارد. تغییر شکل، مقاومت، تنش‌ها و کنش‌ها، ساختار مستحکم و یا منعطف بخشی از موارد مهم در این گرایش می‌باشند.

در همۀ صنایعی که ردپایی از علم مکانیک در آن وجود دارد، شاید یکی از اساسی‌ترین و اولین قدم‌ها را مهندسین مکانیک، گرایش طراحی و جامدات برمی‌دارند. در حقیقت این گروه بستر لازم برای فعالیت دیگر گروه‌ها را فراهم می‌آورند. طراحی جزئی جدانشدنی از فعالیت‌های این مهندسین است. طراحی صنعتی انواع قطعات مورد نیاز در خودروها، نیروگاه‌ها، لوازم خانگی، روبات‌ها، صنعت هواپیماسازی و... از جمله مواردی هستند که می‌توان در این زمینه به آن‌ها اشاره کرد.
شما به عنوان فارغ‌التحصیل این گرایش باید به نرم‌افزارهای مختلف طراحی صنعتی مسلط باشید. از جملۀ این نرم‌افزارها می‌توان به مواردی نظیر «CATIA»، «SOLIDWORKS» و «AUTOCAD» اشاره کرد. همچنین شما باید مهارت خود را در کار کردن با نرم‌افزارهای تحلیلی نظیر آباکوس و متلب نیز افزایش دهید.

2. گرایش حرارت و سیالات 

سر و کار یک مهندس مکانیک در گرایش حرارت و سیالات بیشتر با مایعات و گازها است. در حقیقت این علم به بررسی نیروهای وارد بر این مواد و رفتار آن‌ها می‌پردازد. شاید بتوان گفت در مکانیک سیالات، مایعات و گازهایی نظیر بخار آب به کنترل انسان در آمده و در اختیار ماشین‌ها قرار می‌گیرند، تا ما به هدفی که می‌خواهیم برسیم.

اگر در این گرایش فارغ‌التحصیل شده‌اید، کارخانجات و صنایع مختلفی وجود دارند که منتظر همکاری با شما هستند. مسئله این است که بتوانید از پس کارهایی که به شما سپرده می‌شود بر بیایید. برای مثال در صنعت خودروسازی و در زمینه‌های مختلفی نظیر سوخت‌رسانی و یا هر بخشی که به سیالات مربوط است به شما احتیاج دارند یا در صنایع پتروشیمی، نیروگاهی (حرارتی، بادی و...)، هوانوردی و تاسیساتی می‌توانید به دنبال کار بگردید.
اما یادتان باشد برای آن‌ که پذیرفته شوید باید مهارت قابل قبولی در کارهای اجرایی داشته باشید.
نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارند که شما باید تسلط کاملی به یک یا چند مورد از بین آن‌ها داشته باشید. در این میان یکی از این نرم‌افزارهای مهم «Ansys Fluent» می‌باشد. «Open Foam» دیگر نرم‌افزار مهم در این گرایش است. البته شما نیز باید توانمندی کافی‌ در کار با نرم‌افزارهای تحلیلی نظیر متلب داشته باشید.

3. ساخت و تولید 

در ساخت و تولید موضوع کمی پیچیده‌تر می‌شود. در این بخش بررسی‌ها تنها بر روی رفتار خاص مواد جامد و مایع در حالت استاتیک و دینامیک خلاصه نمی‌شود. بلکه مهندسین در گرایش ساخت و تولید به بررسی مکانیزم‌ها و بررسی رفتارهای ماشین‌ (در تعریف عام، نه صرفاً خودرو) می‌پردازند.

اگر دانش‌آموختۀ گرایش ساخت و تولید هستید، جای شما در پروسۀ تولید انواع قطعات و مکانیزم‌های مکانیکی خالی‌ست. شما در پروسۀ تولید حضور دارید و هدف از حضور شما بررسی روش‌های مختلف تولید، انتخاب بهترین نوع آن، کاهش هزینه‌ها و... می‌باشد. همچنین باید شناختی کامل از عملیات‌های مختلف تولید هم‌چون جوش‌کاری، برش‌کاری و... داشته باشید. توانایی تحلیل و قدرت درک‌تان از مفاهیم ریاضی بسیار مهم است. شما می‌توانید در انواع صنایع نظیر خودروسازی، طراحی موتورها و ساخت آن‌ها و... فعالیت کنید.

حال که می‌دانید کجای کارید بهتر است برخی نکات کلی را به شما یادآور شویم. به عنوان یک فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی، باید تسلط کافی‌ به واحدهای درسی‌ که گذرانده‌اید داشته باشید. مهارت شما در فیزیک و ریاضیات باید مثال زدنی باشد. تسلط شما بر زبان انگلیسی تخصصی رشته‌تان یکی از امتیازات بسیار مهم تلقی می‌شود. و حالا بیایید ببینیم که باید برای پیدا کردن شغل مناسب خود به کجا مراجعه کنیم؟ و چطور به عنوان مهندس مکانیک استخدام شویم؟

بهترین مرجع استخدام مهندسین مکانیک 

برای آن‌که به دنبال کار بگردید، راه‌های مختلفی پیش روی‌تان است. حتما می‌دانید که روش‌های پیدا کردن شغل در گذر زمان تغییرات چشم‌گیری داشته‌اند. گستردگی ابزار ارتباط جمعی باعث شده است که پروسۀ استخدام شکل تازه‌ای به خود بگیرد.
در گذشته افراد کارجو مجبور بودند برای آگاهی از فرصت‌های شغلی در موسسات کاریابی ثبت‌نام کنند. هزینۀ نامۀ معرفی به محل کار، چیزی در حدود نیمی از اولین حقوق‌شان پس از استخدام بود. اما امرزوه شما به راحتی با مراجعه به سایتی فعال و معتبر در زمینه استخدام و کاریابی می‌توانید بدون پرداخت هزینۀ اضافی شانس خود را برای جلب نظر کارفرما امتحان کنید.

سایتی نظیر کارلیب، به عنوان پلتفرم استخدام آنلاین، آگهی‌های مختلف استخدام را به شما نمایش داده و شما می‌توانید با نوشتن رزومه و ارسال آن، مشخصات خود را در اختیار کارفرما قرار دهید. در این سایت با آگهی‌هایی با جزئیات کافی در خصوص مهارت‌های موردنیاز، تجربه کاری، ساعات کاری و... روبرو می‌شوید و می‌توانید در صورت واجد شرایط بودن، درخواست کار دهید.

یکی از مزایای سایت کارلیب این است که اغلب کارفرماها آزمون استخدامی خود را به صورت آنلاین برگزار می‌کنند و شما نیازی به حضور در محل کار برای شرکت در آزمون نخواهید داشت. با این وجود "کارلیب" همیشه تاکید دارد که قدم اول برای کارجویان باید تهیه یک رزومه استاندارد باشد، زیرا رزومه همانند ویترین کار و زندگی شماست و ابتدا کارفرما رزومه شما را بررسی و سپس شما را برای انجام مصاحبه شغلی دعوت می‌کند. بنابراین برای داشتن یک رزومۀ حرفه‌ای بهتر است به نکاتی که در ادامه آمده است، توجه داشته باشید.

اصول نوشتن یک رزومۀ حرفه‌ای

برای پیدا کردن هر شغلی که می‌خواهید اقدام ‌کنید، یکی از مسائل مهم، آماده کردن یک رزومه خوب است. اما نکات بسیار مهمی در نوشتن یک رزومه خوب وجود دارد که باید رعایت شوند. در واقع رعایت هر یک از این‌ نکات، شما را یک قدم به مصاحبه نزدیک‌تر می‌کند.

1. مشخصات کامل خود را در رزومه بنویسید؛

خود را به طور کامل در رزومه معرفی کنید. نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، سال فارغ‌التحصیلی، دانشگاه محل تحصیل و ... بد نیست که یک عکس نیز از خود در رزومه قرار دهید. البته سعی کنید که عکس‌تان حالتی رسمی داشته باشد.

مهارت‌های خود را حتماً بیان کنید؛

یک کارفرما پیش از هر چیز نیاز دارد بداند شما در چه زمینه‌هایی مهارت دارید. اگر در نرم‌افزار خاصی تبحر دارید حتماً آن را ذکر کنید. اگر می‌توانید کاری را به خوبی انجام دهید و خودتان را بر آن‌چه کارفرما می‌خواهد مسلط می‌دانید با اعتماد به‌نفس کامل آن را بیان کنید.

تجربیات کاری خود را فراموش نکنید؛

یادتان نرود که از تجارب و سابقۀ کاری خود بنویسید. شرکت‌هایی که با آن‌ها کار کرده‌اید، پروژه‌هایی که در آن‌ها موفق بوده‌اید و ... می‌توانند به کارفرما دیدی کلی و دقیق از خود و مهارت‌تان بدهد. اگر سابقۀ کاری ندارید، از سوابق تحصیلی درخشان خود بگویید. از عملکردتان در کارهای عملی و کارآموزی در دوران دانشجویی هم اطلاعاتی بدهید تا شناخت خود را به فضای کار نشان دهید.

تواضع همیشه خوب نیست؛

یادتان نرود نکات مثبتی را که در خود می‌بینید بیان کنید. شاید باورتان نشود که نوشتن همین جملۀ سادۀ «دارای مهارت‌های ارتباطی بالا» یا «علاقه‌مند به کار تیمی» گاهی می‌تواند معجزه کند و باعث شود تا مسئول منابع انسانی شرکت روی رزومه‌تان مکث بیشتری کند. لذا از چنین نقاط قوتی بیشتر بگویید.

سایر مهارت‌های خود را بیان کنید؛

اگر بر زبان خاصی مسلط هستید حتماً آن را نام ببرید و سطح تسلط خود را نیز بیان کنید. اگر می‌توانید در بخش‌های مختلف شرکت کمک کننده باشید آن‌ها را بیان کنید تا به عنوان یک نیروی کارآمد شناخته شوید.
مهارت‌هایی هم‌چون تسلط نسبی بر برخی زبان‌های برنامه‌نویسی، تسلط بر نرم‌افزارهای آفیس و ... نکات تاثیرگذاری در استخدام افراد هستند. حتی اگر چنین مهارت‌هایی در شغل مورد نظر به کارتان نیایند، می‌توانند توانایی یادگیری و شوق پیشرفت شما را نشان دهند.

صداقت همیشه لازم است؛

فراموش نکنید که در صورت پذیرفته شدن این رزومه شما به مصاحبه دعوت خواهید شد. لذا هر چیزی که متناقض با واقعیت باشد شما را به دردسر خواهد انداخت.

حضور موثر در زمان مصاحبه استخدامی

توجه داشته باشید که در جلسۀ مصاحبه، مصاحبه کننده اولین بار نیست که با شما برخورد می‌کند. در واقع او شناختی نسبی از روی رزومه‌تان نسبت شما دارد. پس بهتر است به عنوان فردی آشنا به محل مصاحبه وارد شوید. روزمۀ شما از بین تعداد زیادی از رزومه‌ها برای مصاحبه استخدام انتخاب شده است این نکته را به یاد داشته باشید تا اعتماد به‌نفس‌تان بالا برود.
شاداب و سرزنده بودن یک امر بسیار مهم است. نظم را در جزئیات نشان دهید. به موقع رسیدن، لباس منظم، درست نشستن، پاسخ دقیق به سوالات از جمله مواردی‌ست که یک دید مثبت از شما به مصاحبه‌گر انتقال می‌دهد.

در جلسه مصاحبه، ممکن است سوالات مختلف فنی و تخصصی از شما پرسیده شود. این سوالات با توجه به شغلی که برای انجام آن داوطلب شده‌اید انتخاب می‌شوند. البته گاهی در مصاحبه آزمون عملی نیز برگزار می‌شود. برای مثال اگر برای استخدام در زمینۀ طراحی اقدام کرده باشید ممکن است در همان جلسۀ مصاحبه یک قطعه ساده به شما بدهند و بخواهند که آن را طراحی کنید.
در این جلسه همچنین از تجربیات گذشته شما جزئیات بیشتری پرسیده خواهد شد. اگر پروژه‌ای را کار کرده باشید، نتیجۀ آن برای مصاحبه کننده بسیار جذاب و مهم خواهد بود. همچنین اگر در رزومۀ خود آشنایی با زبانی خاص را مطرح کرده باشید، تسلط شما بر آن زبان با مکالمات روزمره و تخصصی سنجیده خواهد شد.

یادتان باشد که امروزه استخدام یک فرایند مداوم است. به این معنا که همواره ادامۀ همکاری فرد با یک مجموعه، مستلزم عملکرد مناسب و پیشرفت می‌باشد. به همین دلیل اغلب شرکت‌ها توقع دارند نیروی کار آن‌ها مدام در حال آموختن مهارت‌های جدید باشد و کارآمدی بیشتری برای مجموعه داشته باشد، پس همواره بیاموزید و بیاموزید.

همچنین برای پیدا کردن شغل مناسب خود بهتر است همین حالا وارد سایت کارلیب شده و ثبت‌نام کنید. سپس یک رزومه خوب آماده کرده و در سایت بارگذاری کنید تا در صورت نیاز آن را برای کارفرما ارسال نمایید. با بارگذاری رزومه و وارد کردن اطلاعاتی همچون مهارت‌ها و تجربیات خود، به کارلیب اجازه می‌دهید تا فرصت‌های شغلی متناسب با رشته تحصیلی و تجارب کاری‌تان را به شما پیشنهاد دهد.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • جمشید حیاتی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۳۰

    چرا اینقد کم؟

  • عیسی ایرانی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۵

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  • میلاد توفیق
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۲۵

    احسنت عالی بود

  • مرتضی جلالی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۱۵

    متشکرم

  • مجید افشاری
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۵

    شادکام و سلامت باشید

  • کریم کشانی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۳۵

    دمتون گرم

  • مختاری
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۵

    این مطلب حرف نداشت

  • محمود وکیلی
    ۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۱۵

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  • علی رضا مجیدی
    ۲۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۰۰

    خیلی سایت خوبی دارین

  • حمید محرابی
    ۲۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۰

    خیلی خوب بود

  • بهنام خسروی
    ۲۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۲۰

    دستخوش