استخدام و منابع انسانیکارفرما

چگونه مدیر و کارشناس سئو استخدام کنیم؟

در دنیا امروز عدم استفاده از فضای اینترنت برای کسب درآمد منجر به شکست یک کسب و کار خواهد شد و دیگر روش‌های قدیمی بازاریابی و فروش تاثیر چندانی در افزایش درآمد یک شرکت ندارد. در چنین شرایطی داشتن یک سایت اینترنتی لازمه هر نوع کسب و کاری است. البته نه هر نوع سایتی چون راه اندازی یک سایت کار بسیار آسانی بوده و با کمی هزینه حتی در چند روز هم می توانید یک سایت شکیل داشته باشید.

سایت اینترنتی مربوط به کسب و کار شما باید میزان بازدید مناسبی داشته باشد تا بتواند مخاطبان را به مشتری تبدیل کرده و باعث افزایش سود شما شود. برای اینکه تعداد بازدیدکنندگان شما بالا برود، باید بتوانید به صفحه اول گوگل برسید و برای رسیدن به این هدف، نیاز به یک مدیر و کارشناس سئو  یا به اصطلاح سئوکار خواهید داشت. اما چگونه می‌توان یک سئوکار حرفه‌ای استخدام کرد؟ ما در این مقاله، ضمن بررسی سئو و اهمیت آن در کسب و کار، نحوه استخدام مدیر و کارشناس سئو را نیز آموزش داده‌ایم. پس با ما همراه باشید.

سئو SEO و اهمیت آن در کسب و کار

سئو (SEO) به معنای بهینه سازی برای موتور جستجو است و با انجام سئو سایت، وبسایت اینترنتی می‌تواند در لینک‌های ابتدایی موتورهای جستجو علی الخصوص گوگل، دیده شود. در واقع با اجرای اصول مختلف سئو از جمله تولید محتوا با استفاده از کلمات کلیدی، لینک سازی، گرفتن بک لینک با رپورتاژ آگهی و... بر اساس معیارهای تعیین شده مورد پسند موتورهای جستجو قرار خواهد گرفت.
موتور جستجو نیز این بهینه سازی را بی پاداش نگذاشته و صفحات سایت شما را در صفحات اول به کاربران نمایش خواهد داد. در این صورت به طور شگفت‌آوری ترافیک سایت شما افزایش یافته و مشتریان زیادی نیز جذب خواهید کرد که هدف هر کسب و کاری نیز جذب مشتری و فروش بیشتر است.

حالا که با اهمیت سئو و بهینه سازی سایت در کسب و کار خود آشنا شدید، بهتر است این موضوع را جدی بگیرید و به فکر استخدام کارشناس سئو حرفه‌ای برای کسب و کار خود باشید. در ادامه نحوه استخدام مدیر و کارشناس سئو را برای شما توضیح داده‌ایم.

استخدام مدیر و کارشناس سئو

با توجه به اهمیت سئو در دنیای تجارت و رقابت کسب و کارها، بسیاری از شرکت‌ها اقدام به استخدام فردی به عنوان مدیر و کارشناس سئو می‌کنند، اما مسئله‌ای که در این میان وجود دارد نحوه انتخاب فردی شایسته برای این سمت شغلی است تا مسیر رسیدن به اهداف شرکت کوتاه‌تر شود. اما از آنجاکه سئو مبحثی جدید در دنیای دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود، طبیعی است که متخصصان زیادی نیز در این حوزه فعالیت نداشته باشند. ضمن اینکه رشته تحصیلی تحت عنوان SEO و بهینه سازی سایت نیز در دانشگاه‌ها وجود ندارد. بنابراین کار استخدام کارشناس سئو سخت‌تر هم می‌شود.

برخی از کسب و کارها نیز با توجه به همین مشکلات ذکر شده، تصمیم می‌گیرند که کار سئو سایت خود را به صورت برون‌سپاری به شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ که خدمات سئو و بهینه سازی سایت ارائه می‌دهند، واگذار می‌کنند. در صورتیکه اگر حتی اصول اولیه سئو را بدانید، می‌توانید با استخدام یک سئوکار، انتظارات خود را از او بیان نموده و بخش سئو و بهینه سازی سایت خود را در محل کار و تحت نظارت خود، راه‌اندازی کنید.

انتظاراتی که از مدیر و کارشناس سئو باید داشته باشیم

اولین قدم در استخدام یک کارشناس یا مدیر سئو، مشخص کردن انتظاراتی است که از او دارید. برای اینکه انتظارات درست و معقولی از شخص مورد نظر داشته باشید، باید درک شما از موضوع سئو نیز در حد مناسبی باشد.
به عنوان مثال برخی کارفرماها از کارشناس سئو انتظاراتی مانند طراحی سایت، مدیریت محتوا و... دارند که انتظارات درستی نیست. در ادامه انتظاراتی که می‎توانید از مدیر و کارشناس سئو خود داشته باشید را بیان نموده‌ایم.

1. بهبود رتبه و جایگاه سایت در موتورهای جستجو

مهمترین انتظاری که می‌توان از یک مدیر و کارشناس سئو داشت، انجام کارهایی است که به بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به خصوص گوگل کمک کند. یک متخصص سئو باید روی اصول بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، تسلط کافی داشته باشد و با فاکتورهای مهم رتبه‌بندی سایت در گوگل نیز آشنا باشد. در این صورت طی یک بازه زمانی مشخص بسیاری از صفحات سایت به لینک صفحت نخست گوگل رسیده و به کاربران نمایش داده می‌شوند.

2. به روزرسانی اطلاعات و توجه به تغییر الگوریتم‌های گوگل

با توجه به اینکه قوانین گوگل دائما در حال تغییر هستند، بسیار مهم است که یک سئوکار، اطلاعات خود را به روز نگه دارد. رصد تغییرات مربوط به الگوریتم‌های جدید گوگل و دنبال کردن مقالات و اخبار روز سئو از طریق منابع معتبر، از جمله ویژگی‌های مهم یک مدیر و کارشناس سئو است.
بسیاری از افرادی که در حوزه سئو فعالیت دارند به این موضوع توجه نداشته و همچنان بر اساس اطلاعات قدیمی خود کار بهینه سازی سایت را انجام می‌دهند. انجام برخی کارها بدون توجه به قوانین گوگل، نه تنها منجر به افت رتبه سایت می‌شود، بلکه امکان جریمه سایت توسط گوگل نیز وجود خواهد داشت. بنابراین انتظار تحقیق و به روزرسانی اطلاعات از کارشناس سئو، انتظاری کاملا منطقی است.

3. استفاده از ابزارهای تحلیل سایت

یکی از انتظارات مهم کارفرما از مدیر و کارشناس سئو، تسلط او بر ابزارهای مورد نیاز در این حوزه است. کارشناس سئو باید بتواند از ابزارهای مختلف تحلیل سایت به ویژه گوگل آنالیتیکس به منظور تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات سایت استفاده کند. همچنین تسلط بر گوگل سرچ کنسول از دیگر شرایط لازم برای یک کارشناس سئو محسوب می‌شود. البته با آموزش سئو آشنایی اولیه با این ابزار به دست می‌آید و تا حد زیادی روند رتبه‌گیری سایت از گوگل را به سئوکار نشان می‌دهد تا وی برای بهبود رتبه سایت بتواند بهترین تصمیم را اتخاذ نماید.

به طور کلی، 3 مورد ذکر شده از مهمترین انتظاراتی بود که یک کارفرما باید از مدیر یا کارشناس سئو خود انتظار داشته باشد. مطمئنا سئوکاری که فاقد هر یک از ویژگی‌های مذکور باشد، فرد مناسبی برای پیشبرد اهداف کسب و کار شما در حوزه سئو و بهینه‌سازی سایت نخواهد بود. بنابراین پیش از استخدام کارشناس سئو حتما این سه مورد را در رابطه با کاندیداهای فرصت شغلی مدیر و کارشناس سئو، بررسی کنید.

مهارت‌های لازم برای تصدی شغل مدیر و کارشناس سئو

در بخش اول، انتظارات کلی که از یک سئوکار وجود دارد را بیان کردیم، حالا در اینجا قصد داریم مهارت‌های مورد نیاز یک مدیر و کارشناس سئو را مورد بررسی قرار دهیم. اگر فردی را پیدا کردید که مجموعه مهارت‌های زیر را در کنار هم داشت، برای استخدام او درنگ نکنید؛

  • تجربه کافی در انجام سئو و بهینه‌سازی سایت
  • درک مناسب از فرآیند و اصول بازاریابی دیجیتال
  • مهارت در تحقیق کلمات کلیدی
  • توانایی کار با ابزارهای تحلیلی از جمله Google Analytics
  • آشنایی و شناخت کلی از HTML و CSS
  • تسلط کافی روی شاخص‌های رتبه بندی سایت و الگوریتم‌های گوگل
  • آشنایی کافی با زبان انگلیسی برای پیگیری اخبار و اطلاعات حوزه سئو

وظایف مدیر و کارشناس سئو

در متن آگهی استخدام که برای استخدام کارشناس سئو تهیه و منتشر می‌کنید، باید لیستی از وظایف مورد انتظار را نیز ارائه کنید. لیست شرح وظایف مدیر یا کارشناس سئو باید در جلسهمصاحبه شغلی با جزئیات بیشتری مطرح شود تا مطمئن شوید که داوطلب با وظایف حوزه تخصصی خود به خوبی آشنایی دارد. در ادامه مهمترین وظایف یک مدیر یا کارشناس سئو بررسی شده است.

تعیین استراتژی تولید محتوا

محتوا را می‌توان تاثیرگذارترین فاکتور در زمینه بهبود رتبه سایت دانست. بدون داشتن یک استراتژی محتوا و تولید محتوای اصولی، احتمال اینکه سایت شما رتبه خوبی از گوگل بگیرید، بسیار پایین است. بنابراین یک مدیر سئو باید بتواند بر اساس ویژگی‌ها و نیازهای کسب و کار شما، یک استراتژی اصولی را در زمینه تولید محتوا طرح و پیاده‌سازی نماید.

تحقیق کلمات کلیدی و تحلیل رقبا

کلمات کلیدی به نوعی هسته سئوی داخلی یک سایت محسوب می‌شوند. این کلمات کلیدی هستند که توجه موتورهای جست و جو را به سوی سایت شما جلب می‌کنند. بنابراین بسیار مهم است که یک کارشناس سئو بتواند با استفاده از روش‌ها و ابزارهای مناسب اقدام به تحقیق کلمات کلیدی در زمینه فعالیت شما و همچنین وبسایت رقبا نموده و با انتخاب بهترین کلمات کلیدی حوزه کسب و کار، اقدام به ایجاد محتوای وبلاگ و صفحات سایت نماید.

انجام سئوی خارجی سایت

علاوه بر سئو داخلی، کارشناس سئو باید در بهینه سازی سایت با استفاده از سئوی خارجی نیز تسلط کافی داشته باشد. آشنایی کامل با مفهوم بک لینک و تشخیص بک لینک‌های معتبر و اثرگذار از جمله وظایف یک مدیر یا کارشناس سئو محسوب می‌شود. یکی از روش‌های مهم در حوزه تبلیغات استفاده از رپورتاژ آگهی است که از طریق آن می‌توانید برند خود را از طریق یک سایت دیگر و به صورت غیرمستقیم معرفی نمایید.

بهبود سئو داخلی

سئو داخلی سایت تنها محدود به محتوا و کلمات کلیدی نشده و در کنار این موارد باید به ارتباط بین مطالب سایت نیز توجه شود. ایجاد ارتباط بین مطالب مختلف سایت از طریق لینک‌های داخلی انجام می‌شود و سئوکار باید ساختار مناسبی برای لینک‌دهی داخل صفحات سایت ایجاد نماید.

بهینه‌سازی صفحات لندینگ سایت

صفحات لندینگ یا فرود سایت مهم‌ترین صفحات سایت هستند و به عنوان دروازه‌های سایت محسوب می‌شوند که محل ورود بازدیدکنندگان هستند. بنابراین یک سئوکار حرفه‌ای باید توجه ویژه‌ای به صفحات فرود یا لندینگ پیج سایت داشته باشد و از روش‌های مختلف مانند تبلیغات بنری و... دیده شدن این صفحات را به صورت اصولی امکان‌پذیر نماید.

کمک به مسیر تبلیغات گوگل

همانقدر که جذب ورودی‌های سایت اهمیّت دارد، اینکه چند نفر از این کاربران به مشتری نهایی شما تبدیل می‌شوند نیز اهمیت دارد. تبلیغات گوگل یکی از روش‌های تبلیغی کسب و کارهاست که رایگان نیست و اگر در مسیر درستی از آن استفاده شود، تاثیر زیادی در افزایش فروش خواهد داشت. بنابراین بسیار مهم است که کارشناس سئو با کلمات کلیدی مناسبی که ارائه می‌دهد، هزینه‌های تبلیغات گوگل کسب و کار شما را کاهش دهد.

بررسی مداوم رقبا

یک سئوکار باید به طور مداوم سایت‌های رقیب را مورد بررسی قرار داده و از نقاط قوت کار آنها استفاده کند. زیرا بررسی کلمات کلیدی مورد استفاده رقبا و لینک‌های تبلیغاتی آنها به شما کمک خواهد کرد تا استراتژی کسب و کار آنها را متوجه شده و خیلی سریع‌تر از رقبایتان به رتبه‌های برتر گوگل، دست پیدا کنید.

سایر وظایف مدیر و کارشناس سئو

  • ارائه پیشنهادات در رابطه با ساختار سایت و UI / UX
  • کمک به طراحی و پیاده‌سازی کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ
  • ایجاد استراتژی و ساختار شبکه‌های اجتماعی
  • و...

با توجه به ساختار سازمانی هر کسب و کاری، ممکن است برخی از موارد ذکر شده در شرح وظایف کارشناس سئو اصلا مورد نیاز نباشد و یا بالعکس. به عنوان مثال برخی مجموعه ها اقدام به استخدام استراتژیست محتوا می‌کنند که وظیفه تعیین استراتژی محتوا و مشخص کردن کلمات کلیدی و عناوین مقالات را نیز بر عهده خواهد داشت که در این صورت کارشناس سئو باید با استراتژیست محتوا دائماً در تعامل باشد.
در هر صورت وظایف مذکور جزو متداول‌ترین وظایف یک مدیر و کارشناس سئو است و باز هم باید خاطرنشان کرد که انجام اموری همچون تولید محتوا، بارگذاری محتوا روی وب سایت، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و مواردی از این دست جزو وظایف کارشناس سئو نیست ولی با توافق کارفرما و کارجو می‌توان از کارشناس سئو در انجام این موارد نیز استفاده کرد.

مصاحبه، گزینش و استخدام کارشناس سئو

پس از بررسی رزومه افراد و تایید آنها برای مصاحبه بسیار مهم خواهد بود که در جلسه مصاحبه سوالات کلیدی را مطرح نمایید. تعدادی از سوالاتی که باید در جلسه مصاحبه از داوطلبان موقعیت شغلی کارشناس سئو بپرسید، عبارتند از:

  1. چه تجربیاتی در زمینه سئو دارید و دستاورد شما در این زمینه چه بوده است؟
  2. سایت ما را چگونه تحلیل و ارزیابی می‌کنید؟
  3. فرآیند سئو سایت مجموعه ما را از چگونه آغاز خواهید کرد؟
  4. یکی از چالش‌هایی که قبلا در حوزه سئو با آن روبه رو شده‌اید را بیان نموده و نحوه حل آن مسئله را هم توضیح دهید.
  5. چه پیشنهاداتی برای افزایش ترافیک سایت مجموعه ما دارید؟
  6. و...

البته این تنها نمونه‌ای از سوالاتی است که می‌توانید در جلسه مصاحبه از داوطلب بپرسید، اما ممکن است بر اساس رویکرد و نیازهای مجموعه خود سوالات دیگری نیز به ذهنتان برسد که بهتر است قبل از جلسه مصاحبه به صورت چک لیست تهیه کرده و برای استخدام یک کارمند خوب در عنوان شغلی مدیر و کارشناس سئو، از آن استفاده کنید.

آزمون عملی برگزار کنید؛

اگر بعد از انجام تمامی مراحل استخدامی، هنوز برای انتخاب بهترین مدیر یا کارشناس سئو برای شرکت خود به نتیجه قطعی نرسیده‌اید و در انتخاب نیروی کار از میان بهترین رزومه‌های ارسالی، مردد هستید؛ می‌توانید داوطلبان نهایی را با انجام یک آزمون تست کنید. به عنوان مثال می‌توانید از داوطلبان بخواهید که طی چند روز به بررسی فنی سایت شما پرداخته و در نهایت یک لیست از اقدامات پیشنهادی در راستای بهبود سئو سایت و افزایش ترافیک را به شما ارائه دهند. به این ترتیب آنها میتوانند به بخش آزمون شما در وبسایت کارلیب هدایت شده و در همانجا در آزمون استخدامی شرکت کنند.

قرارداد ببندید؛

قبل از بستن قرارداد در رابطه با نتایج قابل انتظار بعد از بازه زمانی مشخص با سئوکار به توافق برسید. قرارداد شما با سئوکار مد نظرتان می‌تواند به صورت دورکاری، ساعتی و یا تمام وقت باشد. اگرچه برخی شرکت‌ها به دلایل مختلف اقدام به استخدام کارشناس سئو دورکار می‌کنند، اما بیشتر شرکت‌ها برای انجام امور سئو سایت خود از یک سئوکار تمام وقت استفاده می‌کنند. تصمیم‌گیری در این رابطه به سیاست‌های مجموعه شما بستگی خواهد داشت.

در پایان...

همانطور که گفته شد سئو و بهینه سازی سایت، حوزه‌ای کاملا جدید و بکر است، به ویژه که در کشورمان متخصصان زیادی نیز در این حوزه فعالیت ندارند و همین دلیل کافیست تا استخدام مدیر و کارشناس سئو یا سئوکار کار دشواری باشد، اما کارلیب کار استخدام نیروی کار حرفه ای را برای شما تسهیل نموده است. کافیست به وبسایت کارلیب به آدرس karlib.com مراجعه نمایید و پس از ثبت نام و ایجاد پروفایل، آگهی استخدام خود را منتشر نموده و حتی آزمون استخدامی نیز برگزار کنید تا استخدامی مطمئن داشته باشید.

 

 

فاطمه ولی محمدی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • یوسف همت
    ۰۶ بهمن ۱۴۰۱، ۰۶:۵۲

    ممنونم مطالبتون خیلی خوب بود

  • بهزاد صابری
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۱۵

    گروه واتساپی هم دارید؟

  • میلاد خوش نیت
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۰۰

    مطلب خوبی بود

  • حسینعلی توسلی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۵۰

    aaaaliii bood

  • سجاد جمالی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۵

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • عباس هامون
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۱۵

    خیلی عالی بود

  • محمد خانی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۴۰

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  • وحید رحیمی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۵

    دستخوش

  • اصغر کلباسی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۵۵

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  • رسول بردبار
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۳۵

    حرف نداشت👌🏻

  • حمید عسگری
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۰۰

    مشاوره هاتون عالین واقعا!