استخدام و منابع انسانیاستخدام، مصاحبه و رزومه

چطور به عنوان یک مهندس معمار استخدام شویم؟

چطور به عنوان یک مهندس معمار استخدام شویم؟

معمار یکی از لذت‌ بخش‌ترین و چالش‌ برانگیزترین شغل‌های مرتبط با رشتۀ مهندسی معماری است. برای موفقیت در این شغل باید بتوانید بر‌خلاقیت و قدرت تفکر هنرمندانه جامۀ واقعیت بپوشانید. معماران وظیفه دارند بین خلاقیت و عمل پل بزنند.
اگر قدرت تفکر و تصور بالایی دارید و می‌توانید رویاپردازی کنید، اما درعین‌حال به جنبه‌های علمی و کاربردی موقعیت‌ها توجه می‌کنید، با تحصیل در رشته مهندسی معماری، شغل معماری برای‌تان ایده‌­آل خواهد بود.
پس اگر تصمیم گرفتید روی مرز مشترک هنر و علم کار کنید، بهتر است دست ‌به‌ کار شوید و مناسب‌ترین جایگاه شغلی ممکن را با توجه به علایق و توانایی‌های‌تان انتخاب کنید. در این نوشته راهنمایی جامع برای استخدام شدن به‌عنوان یک مهندس معمار را در اختیارتان خواهیم گذاشت.

آشنایی با رشته مهندسی معماری و بازار کار آن

اگر به اطرافتان نگاهی بیندازید، می‌توانید حاصل کار مهندسان معمار را ببینید. معماران ساختمان‌هایی که ما هر روز می‌بینیم و از آن‌ها لذت می‌بریم را طراحی می‌کنند. طراحی خانه‌ها، سالن‌های سینما، کارخانه‌ها، ساختمان‌های تجاری، پارک‌های عمومی، مراکز ورزشی و بسیاری موارد دیگر از جمله کارهای این متخصصان است.
مهندس معمار با در نظر گرفتن بودجه، فضا و نکات تخصصی، بر‌اساس خواستۀ کارفرما بهترین محیط را طراحی می‌کند؛ همچنین در پروژه‌های بزرگ لازم است که مهندس طراح در طول فرایند ساخته شدن بنا نیز بر‌پیشرفت کار نظارت داشته باشد و نقص‌های احتمالی را به حداقل برساند.

انتظارات کارفرمایان از مهندس معمار

کارفرمایان از یک مهندس معمار انتظارات متعددی دارند، اما به‌طورکلی می‌توان حیطۀ وظایف کاری معماران را به شکل زیر خلاصه کرد:

  • تولید طرح بنا با جزئیات کامل به شکل دستی یا با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی مانند اتوکد.
  • ارتباط با متخصصین ساخت‌وساز در تمام مراحل برنامه ‌ریزی تا بهره‌برداری.
  • در نظر داشتن عوامل محدودکننده مانند قانون برنامه‌ریزی شهر، تأثیر محیط زیست و بودجه پروژه در طی فرایند طراحی.
  • درخواست مجوز برنامه‌ریزی و مشاوره از ادارات حقوقی و سازمان‌های دولتی.
  • نوشتن و ارائه گزارش، پروپوزال، برنامه‌ها و قراردادها.
  • تعیین الزامات پروژه.
  • برنامه‌ریزی با توجه به شرایط و حل هر مشکلی که ممکن است در طول ساخت‌وساز ایجاد شود.
  • مشارکت در مدیریت پروژه و گروه.
  • بازدید منظم از سایت‌های ساختمانی، محل‌های اجرای طرح و شرکت در جلسات ارائه پروپزال به مشتریان.

مهارت‌های لازم برای تصدی شغلی مهندس معمار

برای استخدام شدن و موفقیت در شغل معماری، باید مجموعه‌ای از مهارت‌های مختلف را داشته باشید. در ادامه تعدادی از مهارت‌های ضروری برای مهندسان معمار را معرفی می‌کنیم:

1. مهارت محاسباتی

تمام مفاهیم معماری در قالب قوانین علوم ریاضیات بیان می­‌شوند. بنابراین باید مهارت‌های محاسباتی خود را مخصوصاً در زمینۀ هندسه و جبر ارتقا دهید. اگر حس می‌کنید در این مهارت مشکل دارید، بهتر است کتاب‌های مرتبط با این موضوعات را به‌دقت مطالعه کنید.

2. خلاقیت

توانایی خلاق بودن و داشتن جسارت لازم برای به کار بردن ایده‌های نو در طراحی، از ویژگی‌های بسیار کلیدی برای موفقیت در شغل مهندسی معماری است. بنابراین از نوآوری و ابتکار نترسید.

3. مهارت‌های طراحی

در طول طراحی یک بنای مناسب علاوه بر زیبایی و ظاهر نهایی پروژه باید طرح کاربردی و در تقارن کامل با نیاز مشتری نیز باشد. بنابراین بهتر است دربارۀ فرایند طراحی اطلاعات دقیقی کسب کنید و یاد بگیرید که چطور تقارنی بین زیبایی ظاهری و عملکرد مناسب برقرار نمایید.

4. شناخت قوانین 

کدهای قانونی متعددی برای ساخت ساختمان‌ها در هر شهری در دنیا وجود دارد که طراحی شما باید اساس آن قوانین را رعایت کند. حتی ممکن است محلات مختلف یک شهر نیز قوانین ساخت‌وساز متعددی داشته باشند. بنابراین باید قبل از طراحی یک سازه، قوانین ساختمانی منطقه‌ای را در نظر داشته باشید.

5. مهارت‌های ارتباطی

شما به‌عنوان مهندس معمار فقط وظیفۀ طراحی بنا را بر‌عهده ندارید بلکه باید با وکیل‌ها، مدیران، نقشه­‌کشان، پیمان‌کاران و مهندسان عمران ارتباط داشته باشید. باید نیازها و پیشنهادات هر گروه را در نظر بگیرید و بتوانید در مراحل مختلف طرح با افراد متفاوت همکاری کنید. بنابراین داشتن مهارت‌های ارتباطی در این شغل بسیار مهم است.

6. توانایی ترسیم

هرچقدر هم از لحاظ نظری توانایی بالایی داشته باشید، بالاخره در طول روز کاری‌تان نیاز است بنشینید و طرح بنا را ترسیم کنید. مهم نیست که از طراحی دستی یا نرم‌افزارهای پیشرفته استفاده کنید، درهرصورت باید توانایی هنری داشته باشید تا بتوانید طرح را به درستی بکشید.

7. توانایی حل مسئله

در تاریخ طراحی بناها، ممکن است موارد انگشت‌شماری موجود باشند که بدون هیچ مشکلی از طراحی تا کامل شدن بنا پیش رفته باشند. به همین جهت، بهتر است در مسیر طراحی یک سازه انتظار روبه‌رو شدن با مشکلات کوچک و بزرگ را داشته باشید و سعی کنید بهترین راه‌حل‌ها را برای مشکلات پیدا کنید و مهارت حل مسئله را در خود تقویت کنید.

8. توانایی تجسم

تجسم، از جمله مهارت‌هایی است که وجود آن برای موفقیت کاری در حیطه‌های تخصصی مرتبط با هنر و طراحی، نقشی کلیدی دارد. نیاز است از همان ابتدای پروژه بتوانید تصویر کلی و جامع طرح را در ذهن‌تان داشته باشید. درست است که امکان دارد در طول طراحی پروژه تغییراتی در تصویر ذهنی‌تان ایجاد شود اما داشتن قدرت تجسم باعث می‌شود بتوانید پروژه را بهتر مدیریت کنید.

استخدام در موقعیت شغلی مهندس معمار

برای پیدا کردن شغل موردنظرتان به‌عنوان مهندس معمار در مرحله اول نیاز است شرکت‌هایی که در پی استخدام این ردیف شغلی هستند را پیدا کنید. برای دسترسی به آگهی‌های کاری مرتبط می‌توانید از اینترنت کمک بگیرید. یکی از بهترین و مجهزترین سایت‌های استخدام در ایران karlib.com است.
می‌توانید بر اساس موقعیت شغلی و مشخصات شغلی خاصی که مدنظر دارید، آگهی‌های شرکت‌های مختلف را با یک کلیک ساده در سایت کارلیب پیدا کنید. پس از بررسی آگهی‌های موجود پیشنهاد می‌کنیم رزومۀ کاری خود را برای کسب‌وکارهای موردنظرتان ارسال کنید.

نوشتن رزومه حرفه‌ای یکی از ضروری‌ترین مراحل پیدا کردن شغل به حساب می‌آید. رزومه می‌تواند بلیط شانس شما برای دستیابی به موقعیت شغلی دلخواه‌تان باشد و باید بتوانید در یک نوشتۀ مختصر، با ارائۀ اطلاعات درست و مثبت شخصی نظر کارفرما را به خود جلب کنید. بنابراین بهتر است وقت بگذارید و بهترین رزومۀ ممکن را با توجه به مهارت‌ها و سابقه کاری‌ خود بنویسید. در ادامه راهنمایی دقیق برای نوشتن رزومه برای شغل مهندسی معماری را ارائه خواهیم کرد.

نوشتن رزومه مناسب

یک رزومۀ استاندارد دارای قسمت‌های متعددی است. رزومۀ شما باید تمام قسمت‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم را داشته باشد، اما ممکن است بر اساس نقاط ضعف و قوتی که دارید ترجیح دهید ترتیب نوشتن اطلاعات را جابه‌جا کنید.

  1. اطلاعات شخصی:
    شامل نام و نام خانوادگی، آدرس، شماره تماس و ایمیل است. سعی کنید راه‌های ارتباطی دیگری مانند لینک پروفایل لینکدین­‌تان را نیز ضمیمه کنید.
  2. خلاصۀ سوابق شغلی
  3. تجربه‌های کاری مرتبط
  4. مهارت‌های کلیدی
  5. تحصیلات، مدارک و دستاوردهای علمی

برای اطمینان از اینکه رزومۀ خوبی نوشته‌اید، می­‌توانید نکات زیر را به رزومه‌­تان اضافه کنید:

  • دانشگاهی که در آن درس خوانده‌اید و معدل‌تان.
  • دوره‌های کارآموزی که طی کرده‌اید.
  • دوره‌های آموزشی مرتبط با معماری که گذرانده‌اید.
  • تجربیاتی که در استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی معماری دارید.
  • تجربیاتی که در استفاده از نرم‌افزارهای مدل‌سازی ساختمانی دارید.
  • دستاوردهای قابل‌توجهی که در رشتۀ معماری داشته‌اید.

واقعیت این است که کارفرمایان مدت زمان کمی را صرف خواندن هر رزومه می‌کنند بنابراین سعی کنید اطلاعات را به درستی خلاصه و دسته‌بندی کنید تا با یک نگاه ویژگی‌های مثبت‌تان مشخص شود. همچنین می‌توانید اطلاعات مهم را در ابتدای رزومه ذکر کنید.

سؤالات پرتکرار در مصاحبه شغلی

در صورتی که رزومه‌­تان از نظر کارفرما مناسب باشد، برای مصاحبۀ حضوری دعوت خواهید شد. بهتر است پیش از ملاقات حضوری با مدیران شرکت، برای مصاحبه آماده شوید تا بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید. برای کمک به آمادگی بیشتر مجموعه سؤالات پرتکرار مصاحبه‌های استخدامی مهندس معمار را در اختیارتان خواهیم گذاشت.

  1. به نظرتان بزرگ‌ترین چالش و جذاب‌ترین بخش این شغل چیست؟
    ممکن است این سؤال بسیار شخصی به نظر برسد، اما واقعیت این است که کارفرمایان انتظار دارند پاسخ شما میزان علاقه‌تان به این شغل را نشان دهد. بنابراین روی نکات مثبت تمرکز کنید و توضیح دهید چرا به این زمینۀ کاری روی آورده‌اید.
  2. آیا یک استایل خاص در کارهای‌تان دارید؟
    این سؤال با هدف سنجیدن میزان انعطاف‌پذیری کاری شما پرسیده می‌شود. کارفرمایان انتظار دارند بتوانید خودتان را با مدل‌های مختلف طراحی منطبق کنید.
  3. آیا می‌توانید طراحی‌های سه‌بعدی انجام دهید؟
    برای بسیاری از مدیران ارتباط برقرار کردن و فهم نقشه‌های دوبعدی مشکل است بنابراین بیشتر کارفرمایان به دنبال فردی هستند که بتواند طرح‌های سه بعدی ارائه کند. این طرح‌ها می‌توانند جزئیات بنا را بهتر نشان دهند. بنابراین سعی کنید خودتان را برای طراحی‌های سه‌بعدی آماده کنید و دربارۀ روش‌های مختلف آن مطالعه داشته باشید.
  4. از چه معمار بزرگی الهام می‌گیرید؟
    کارفرمایان می‌خواهند با پرسیدن این سؤال دربارۀ علایق و سبک کارتان اطلاعات بیشتری به دست بیاورند. سعی کنید درباره فردی که در زمینۀ معماری به او علاقه دارید مطالعه کنید و ویژگی‌های طرح‌های او را مشخص نمایید.
  5. می‌توانید درباره یکی از طراحی‌هایی که با موفقیت انجام داده‌اید، توضیح دهید؟
    این سؤال فرصتی مناسب برای‌تان فراهم می‌کند تا بتوانید بر مهارت‌ها و ویژگی‌های مثبت‌تان تمرکز کنید. سعی کنید نهایت استفاده را از این موقعیت ببرید و توضیح کاملی درباره توانایی‌های‌تان ارائه دهید.

علاوه‌بر سؤالاتی که ذکر شد، نمونه‌های دیگر سؤالات پرتکرار مصاحبه به شرح ذیل است:

  • انجام چه کارهایی را نمی‌پسندید؟
  • چه مدارک و توانایی‌های رسمی در زمینه معماری دارید؟
  • توانایی‌های‌تان در زمینه نرم‌افزارهای معماری در چه سطح است؟
  • به نظرتان محیط کاری ایده‌­آل چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
  • واکنشتان در برابر استرس و فشار کاری چیست؟

در پایان باید گفت...

این روزها در بازار کاری ایران و جهان موقعیت‌های شغلی متعددی برای مهندس‌های معمار وجود دارد. فقط کافی است به دنبال بهترین گزینۀ موردنظرتان بگردید.
برای پیدا کردن مناسب‌ترین و معتبرترین شرکت‌هایی که در زمینه معماری فعالیت می‌کنند، کافی است سری به وب‌سایت karlib.com بزنید. همچنین می‌توانید در تمام مراحل استخدام از متخصصان گروه تخصصی کارلیب کمک بگیرید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • علی بهرامی
    ۲۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۴۳

    سلام
    من معماری خوندم. تازگی ها درباره ازمون استخدام بخش خصوصی شنیدم تو تلویزیون.
    میهمام بدونم شما چیزی دربارش مید.نید؟؟؟
    اصلا تا حالا معماری از این طریق جذب شده؟؟؟

    • فاطمه ولی محمدی
      ۲۸ تیر ۱۳۹۹، ۰۳:۳۲

      سلام، به محض اطلاع از جزئیات خبر، اطلاع رسانی خواهد شد.

  • شروین سارمی
    ۰۳ دی ۱۳۹۹، ۰۸:۱۲

    به عنوان یک مهندس معمار آگهی استخدام میزنن بعد که میری میبینی منشی دفتر معماری میخوان. مهندسی معماری خوندم و کلی نرم افزار بلدم. زورم میاد این چیزا رو میبینم. 🙁

  • امین ایزدی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۲۰

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  • محمدجواد جنتی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۰۵

    محتوا خوبی بود

  • موسی فاضلی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۵۰

    afarin matlab khobi bood

  • اسماعیل فرهادی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۴۰

    مطلب خوبی بود

  • محمود عزیزی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۵۰

    با اجازتون بازنشر شد

  • عبدالله کلباسی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۵۵

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  • میثم احمدیان
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۴۰

    بیشتری بنویسین لطفا

  • محمدجواد قادری
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۵۵

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟