استخدام و منابع انسانی

مدیر تولید کیست؟ چه وظایفی دارد؟

مدیر تولید کیست؟ چه وظایفی دارد؟

یک کارخانه تولیدی و یا یک واحد تولیدی، برای پیشبرد اهداف خود که مسلما یکی از این اهداف، پیشی گرفتن از رقباست نیازمند ناظری است که بتواند با دانش و تخصصی که در این زمینه کسب کرده است انجام این وظیفه را نیز به عهده بگیرد. چنین وظیفه‌‌ای در واحدهای تولیدی بر‌عهده مدیر تولید آن واحد تولیدی یا کارخانه است. در ادامه این مقاله قصد داریم به صورت اصولی وظایف مدیر تولید و مهارت‌های آن را برای شما شرح دهیم.

مدیر تولید

مدیر تولید کیست؟

مدیریت تولید، در واقع شامل مجموعه فرآیندهای برنامه‌‌ریزی، هدایت، کنترل و ساماندهی فعالیت‌های جاری در یک شرکت، سازمان یا کارخانه یا واحد تولیدی، برای تولید منابع ورودی به محصولات و فرآورده‌های مختلف می‌باشد.
تمامی فرآیندهایی که قرار است در خط تولید سازمان یا کارخانه انجام شود، به نحوی (مستقیم یا غیرمستقیم) با مدیر تولید در ارتباط است.
این مدیر مسئول نظم‌دادن درونی و بیرونی شرکت و همچنین مسئول اجرای استراتژی‌ تولید به ‌منظور کاهش هزینه‌های اولیه، ثابت و جاری سازمان می­‌باشد.
باید با تحلیل بازار و ویژگی‌های محصول،به خوبی آشنا باشد و بتواند بین ویژگی‌های محصول و نیاز بازار تناسب برقرار کند. بنابراین مدیریت تولید جزو کارهای روتین و تکراری نیست و از پویاترین مشاغل است که باید کاملا به روز باشد.

سرپرست تولید کیست؟ 

سرپرست تولید در کارخانه یا نهاد یا واحد تولیدی، دارای نقش‌های متعددی است. بعضی از سازمان‌های وسیع به طور هم‌زمان دارای چند سرپرست تولیدند که همه آن‌ها زیر نظر یک مدیر تولید زبده و کاردان، فعالیت می‌کنند. وظایف و مسئولیت‌های سرپرست تولید عبارتند از :

  1. برنامه‌ریزیتیم کاری موفق
  2. سازماندهی
  3. کارگزینی
  4. رهبری
  5. کنترل؛ نکات فوق

همچنین مسئولیت‌های سرپرست تولید عبارتند از:

  1. سرپرست تولید در حقیقت، حلقه اتصال بین بخش مدیریت و کارگران است.
  2. سرپرست تولید نماینده مدیران است و نقش رابط بین مدیریت میانی یا کارفرما و یا مافوق کارگران است.
  3. سرپرست تولید هم‌چنین سخنگوی کارگران است تا خواسته‌ها و مطالبات آن‌ها را به گوش مدیران بالا دست برساند.
  4. سرپرست تولید به عنوان متخصص کار مورد توجه است و نظرات وی در تنظیم روابط و افزایش کارایی موثر است.

نقش مدیر و سرپرست تولید 

مدیر تولید، نقش بسیار موثری در دریافت سفارش، فروش محصولات، برنامه‌ریزی و تولید محصولات تا تحویل سفارش به مشتری، ایفا می‌کند. او می‌تواند فاکتورها و عوامل موثر بر تولید محصول را بررسی نموده، فرآیندهای موفقیت آمیز برای دستیابی به محصول مورد نظر را تسهیل کند.
این مدیر باید فعالیت‌های مختلف کارخانه را از نظر اقتصادی و مالی آنالیز کند و سعی کند در استفاده از منابع، بهینه‌سازی کند. فعالیت‌های کاری مدیر تولید به همین جا ختم نمی‌شود. وی بر برنامه‌ریزی‌ها در سیستم تولید نیز نظارت دارد و در واقع مدیر برنامه‌ریزی و تولید نیز هست.

مدیریت بودجه، تخصیص منابع، ایجاد روابط درون گروهی موثر با کارگران، افزایش انگیزه کاری کارگران و... در اختیار او و از اهداف مدیریت تولید برای سود‌دهی بیشتراست. نظارت بر فرآیند تولید در یک واحد تولیدی، حل اشکالات آن واحد و حل و فصل خرابی‌ها نیز در حیطه وظایف مدیر تولید است.
اهمیت نقش مدیر تولید در سازمان‌ها و کارخانه‌ها بسته به گستردگی تولید، متفاوت است. مدیر تولید در یک کارخانه باید بتواند فرآیندهای تولید را راه‌اندازی کند، بررسی نماید و در صورت لزوم ارتقا دهد. بعضی از کارخانجات، چند تولید متفاوت دارند در این صورت وظایف مدیر‌تولید هم بیشتر می‌شود.

یکی دیگر از وظایف مدیر تولید کنترل حسابداری شرکت است که باید با تمرکزی بالا بر آن نظارت تام داشته باشد. به طور کلی می‌توان گفت مدیر تولید، نبض تپنده یک کارخانه است و کلیه فعالیت‌ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم با وی در ارتباط است. تامین نظم درونی و بیرونی کارخانه، استراتژی‌های تولید برای کاهش هزینه‌های واحد تولیدی، تحلیل بازار و ویژگی‌های آن همه از وظایف مدیر‌تولید است.

مدیر تولید

شرح وظایف مدیر تولید 

هر کارخانه‌ای برای ادامه روند کاری موفق خود و پیروزی بر رقبا در تولید محصول مشابه، نیازمند یک ناظر با دانش لازم و کافی در آن حیطه است، که در واقع مدیر تولید کارخانه مسئولیت این کار را برعهده می‌گیرد. در ادامه 10 تا از وظایف مدیر‌تولید در یک کارخانه را برای شما شرح داده‌ایم:

1. پیش‌بینی تولید و عملیات؛

مدیر تولید باید توان پیش‌بینی بازار و روند آن و به تبع آن نیازها و خواست‌های مشتریان را داشته باشد تا کارخانه و یا واحد تولیدی بتواند پاسخگوی مشتریان باشد. وی هم‌چنین باید میزان فروش محصول را پیش‌بینی کند و منابع مادی لازم جهت تولید و عملیات را به آن اختصاص دهد.

پیش‌بینی‌های مدیر تولید در روند تولید بسیار موثر و مهم است و باید به دقت هر چه تمام‌تر انجام شود. این پیش‌بینی‌ها در آینده کاری کارخانه بسیار موثر است.
پیش‌بینی بحران‌های پیش رو و ارایه راه‌حل مناسب حل بحران‌ها، نگهداری و انبار محصولات و نظارت بر آن نیز باید توسط او انجام گیرد. مدیر‌تولید باید از نزدیک در جریان کمبود کالا و یا اتمام موجودی و... باشد به این وظایف مدیر تولید، مجموعا پیش‌بینی تولید و عملیات گفته می‌شود.

2. طراحی و برنامه‌ریزی فرآیند تولید؛

از جمله وظایف مدیر تولید در این بخش می‌توان تولید ایده‌های نو، امکان‌پذیری ایده‌ها، طراحی فرآیند تولید، طراحی کالا و یا محصولات، تخصیص منابع به آن، بازاریابی برای فروش محصولات را نام برد.

الف) تولید ایده‌های نو:

مدیریت تولید یک کارخانه و یا واحد تولیدی باید همیشه پذیرای ایده‌های نو و خلاقانه باشد تا در برابر رقبا پیش‌تاز و پیش‌گام باشد.

ب) امکان پذیری ایده‌ها:

مدیر تولید باید با بررسی‌های مداوم، امکان پذیر بودن یا نبودن ایده‌های نو مطرح شده را و امکان به ثمر رسیدن یا نرسیدن آن‌ها را پیش‌بینی کند تا از شکست ایده‌ها جلوگیری به عمل آید. از اتلاف منابع و وقت جلوگیری شود و سود‌آور باشد.

ج) طراحی فرآیند تولید:

در این زمینه بعضی از نرم‌افزارها به کمک مدیر تولید می‌آیند و او می‌تواند با استفاده از این ابزار در طراحی و برنامه‌ریزی تولید، موثر باشد.
یکی از وظایف مدیر‌تولید، ساده‌سازی روند تولید است تا از این طریق بتوان هزینه‌های تولید را کاست و با صرف زمان کمتر، کارایی بیشتر و راندمان کاری بالاتر و کیفیت بهتری حاصل شود.

د) طراحی کالا:

کالا باید مطابق نیاز مخاطب و مناسب شرایط روز طراحی شود. از طرفی شیوه کار با آن ساده و راحت باشد و به خوبی با مصرف کننده ارتباط برقرار کند.

ه) تخصیص منابع:

این بخش نیز از مهم‌ترین اقدامات و وظایف مدیر تولید است. او باید بتواند از میان منابع موجود و تخصیص به اندازه و به موقع آن، حداکثر سود‌آوری را نصیب کارخانه کند.

و) بازاریابی محصولات:

در این زمینه، مدیر تولید با یک مدیر بازاریابی و فروش همکاری می‌کند و در بازاریابی موثر فعالیت دارد.

3. انتخاب راهکارهای دقیق و مناسب برای تولید محصول؛

انتخاب روش مناسب برای تولید، نیز از وظایف مدیر تولید است. در این زمینه چند روش وجود دارد که مدیر‌تولید از آن‌ها به تناسب شرایط و موقعیت سود می‌جوید.

الف) تولید پیوسته:

در این روش محصولات به طور پیوسته و خطی مرحله به مرحله، تولید می‌شوند و به مشتریان عرضه می‌گردند.

ب) تولید فرآیندی:

در این روش کلیه واحدها با عملکرد مشابه در یک جا جمع می‌شوند و یک واحد تولیدی را تشکیل می‌دهند.

ج) تولید پروژه‌ای:

در این روش، با دریافت سفارش، خط تولید، فعال می‌شود و کار در سطحی بزرگ، در حال انجام است. مدیرتولید در این هنگام، با استفاده از سیستم ارتباط با مشتریان، وضع بازار را بررسی می‌کند و اطلاعاتی در زمینه آینده محصول کسب می‌کند.

4. استفاده از تکنولوژی و فناوری برای تولید؛

امروزه برای تولید محصولات، روش‌ها و تکنولوژی‌های بسیار موجود است. هر یک از این ابزار دارای مزایا و معایبی هستند. مدیر تولید با توجه به امکانات و نیاز بازار و بودجه‌ای که در اختیار دارد بهترین این فناوری‌ها را گزینش نموده در راه تولید از آن بهره می‌گیرد.

5. برنامه‌ریزی ظرفیت تولید؛

مدیر تولید بعد از تصمیم‌گیری در زمینه نوع کالا باید ظرفیت واحدهای تولیدی برای تولید انبوه را برنامه‌ریزی کند.

6. برنامه‌ریزی تلفیقی؛

تدوین برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در حیطه وظایف مدیر تولید است. هم‌چنین کالا و خدمات ارایه شده باید به صورت بروشوری جامع تدوین شود و در دسترس مشتریان قرار گیرد.
در تمامی مراحل نیز نظارت مدیر‌تولید باید مداومت داشته باشد. کلیه مراحل انجام بودجه‌بندی، فناوری، بازاریابی و.. مجموعه برنامه‌ریزی تلفیقی است که باید توسط مدیر‌تولید انجام شود.

7. برنامه زمان‌بندی؛

تدوین فهرستی دقیق از نقاط عطف پروژه، فعالیت‌های انجام شده، تولید محصولات، تاریخ آغاز و پایان آن و... باید به طور دقیق مشخص شود تا مدیر تولید بتواند به مدیران بالادستی خود اعلام کند.

8. کنترل موجودی و برنامه‌ریزی مواد و محصولات؛

مدیریت موجودی‌های انبار، به شکلی که هم هزینه‌های نگهداری از محصولات کاهش یابد و هم به مشکل کمبود محصول برنخوریم نیز از وظایف مدیر تولید است. در این حین باید هم سفارشات به موقع تحویل مشتری شود و هم کالاها در انبار دپو نشود.

9. کنترل کیفی محصولات تولید شده؛

کنترل کیفی بدین معناست که تولید یک کالا باید دقیقا مطابق استانداردهای ارایه شده باشد. کنترل کیفیت کالاها با آزمون محصول و یا اندازه‌گیری آن، حاصل می‌شود و مسیولیت آن برعهده مدیر تولید است.

10. ارایه گزارش کار به مدیران؛

مدیر تولید باید در انجام تمام مراحل کاری‌ خود به مدیران بالا دست، گزارش کار عرضه کند تا آن‌ها در جریان هر آنچه در کارخانه می‌گذرد قرار بگیرند.

 

با کارلیب، مدیر تولید حرفه‌ای استخدام کنید.

بسیاری از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی برای استخدام مدیر تولید لایق و کاردان از میان فارغ التصیلان بعضی از رشته‌ها اقدام می‌کنند، اما بسیاری از فارغ التحصیلان، تجربه کاری لازم را ندارند.
در این زمینه باید فردی استخدام شود که در کنار تخصص و دانش لازم برای این کار، تجربه کاری هم داشته باشد. از طرفی با سیستم‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای مربوط به وظایف مدیر‌تولید نیز آشنا باشد. در زمینه استخدام چنین فردی، کارلیب می‌تواند به کمک کارفرمایان بیاید.

با استفاده از پلتفرم کارلیب می‌توان ارتباطی موثر و همه جانبه بین کارفرما و کاربر و تعامل این دو ایجاد کرد. این تعامل، رضایت بخش‌ترین تعامل خواهد بود چرا که هم به کاربر کمک می‌رساند و هم به کارفرما که بهترین نیروی مدیر تولید یا هر جایگاه شغلی مورد نظر را پیدا کند.
در حقیقت کارفرما از طریق درج آگهی استخدام، می‌تواند نیروی انسانی مورد نظرش را بیابد و کاربر هم می‌تواند مهارت‌ها و تخصص خود را با کارفرما در میان بگذارد و پس از آزمون و مصاحبه استخدامی که در آن علاقه و مهارت کافی دارد، استخدام شود. استخدام مدیر‌تولید که در واقع قلب تپنده یک کارخانه است بدین منظور به بهترین وجه اتفاق خواهد افتاد.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • عباس رحمتی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۱۰

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  • هادی احمدی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۰

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  • اصغر حسینی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۳۵

    مطلبتون بسیار مفید بود

  • حسینعلی سعیدی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۵

    علیرضا جان عالی بود

  • محمود رفیعی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۰

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  • علی رضا محسنی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۱۵

    مطلب خوبی بود

  • فرهاد سبحانی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۰

    نویسنده این متن کیه؟

  • اسماعیل خادمی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۰

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • منصور زارع
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۴۰

    مشاوره آنلاین هم دارید

  • حسن انتظامی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۵

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  • موسی شریعتی
    ۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۵۰

    قیمت مشاورتون چقدره؟