استخدام، مصاحبه و رزومهکارجو

چگونه در گوگل (Google) استخدام شویم؟

چگونه در گوگل (Google) استخدام شویم؟

هر یک از شما که در حال خواندن این متن به عنوان مخاطب هستید، حتماً نام گوگل (Google) را شنیده‌اید و یا برای دستیابی به این نوشته از موتور جستجوی گوگل هم استفاده کرده باشید. اما گوگل علاوه‌بر کنترل محبوب‌ترین موتور جستجوی دنیا، شرکتی بزرگ و بین‌المللی است که در زمینه‌های مختلف تکنولوژی فعالیت می‌کند.
پیدا کردن شغل در معتبرترین و موفق‌ترین شرکت دنیا یعنی Google، آرزوی بسیاری از افراد است و با توجه به محیط کاری و استانداردهای بالای گوگل، این شرکت به بهشتی برای کارکنان تبدیل شده است. اگر تمایل دارید در این شرکت استخدام شوید، در اینجا اطلاعات اساسی برای استخدام شدن در شرکت گوگل ارائه می‌دهیم.

آشنایی با گوگل (Google)

گوگل یک سازمان چند ملیتی و تجاری است که هستۀ آن را موتور جستجوی بسیار محبوب این شرکت تشکیل می‌دهد. عملکردهای اصلی شرکت گوگل شامل تجزیه‌وتحلیل اینترنت، محاسبات ابری، فناوری‌های تبلیغاتی و برنامه وب، مرورگر و توسعه سیستم‌عامل است.

داستان شکل‌گیری گوگل به سال 1995 باز می‌گردد که دو دانشجوی کارشناسی ارشد، سرگئی برین و لری پیج، در دانشگاه استنفورد با یکدیگر آشنا شدند.
در سال 1996، برین و پیج در یک پروژه تحقیقاتی همکاری کردند که در نهایت باعث تولد موتور جستجوی گوگل شد. در روزهای ابتدایی، پروژۀ آن‌ها نظر بسیاری از اساتید دانشگاه را به خود جلب کرد، اما نتوانست سرمایه‌گذاری برای توسعه بیابد. اواسط دهۀ 1990 میلادی هنوز آغاز عصر اینترنت بود و بسیاری قدرت یک موتور جستجو را دستکم می‌گرفتند. حتی یکی از مدیرعامل‌هایی که آن‌ها را رد کرد، گفت که کاربران به توانایی‌های جستجو اهمیت نمی‌دهند.

بنیان‌گذاران بودجه کافی برای شروع کار را بررسی کردند و در سپتامبر سال 1998 به شکل مستقل کار خود را از یک دفتر مستقر در گاراژی در منلو پارک، کالیفرنیا آغاز کردند. در دسامبر همان سال، مجله «PC» گوگل را به‌عنوان یكی از 100 وب‌سایت برتر و موتورهای جستجوی سال 1998 معرفی كرد.

در سال‌های ابتدای تأسیس، گوگل رقبای مختلفی مانند یاهو داشت. اما هم‌اکنون توانسته است بسیاری از رقیبان خود را شکست دهد و به‌عنوان محبوب‌ترین موتور جستجوی وب در سراسر دنیا شناخته می‌شود. این شرکت فعالیت‌های خود را نیز گسترش داده است و در زمینه‌های مختلفی کار می‌کند. در حال حاضر شرکت گوگل در بسیاری از کشورهای دنیا شعباتی دارد و سکان شبکۀ اینترنت را در دست گرفته است.

پیشنهاد مطالعه : با شرایط استخدام در شرکت Microsoft آشنا شوید.

گوگل به دنبال استخدام چه افرادی است؟!

گوگل به دنبال افرادی با مهارت‌های ویژه است. هدف این شرکت جهانی استخدام بهترین‌ها در هر حیطه می‌باشد. معمولاً برای رسیدن به شغل موردنظرتان در این شرکت باید مهارت‌های زیر را پرورش دهید:

  • توانایی شناختی که در توانایی یادگیری سریع تجلی می‌یابد
  • کنجکاوی زیاد
  • نوآوری
  • توانایی سازگاری با تغییر
  • تفکر الگوریتمی
  • امکان نوشتن کد رایانه
  • تفکر واگرا
  • مهارت‌های تجزیه‌وتحلیل آماری
  • امکان استخراج داده‌های بزرگ «Big Data»
  • فروتنی و توانایی دادن اعتبار به دیگران
  • مهارت‌های تحلیلی برای حل مشکلات
  • توانایی همکاری با افراد دارای تخصص‌های متنوع
  • توان مدیریت
  • عمل‌گرا بودن
  • توانایی برای به چالش کشیدن و غلبه بر موانع
  • توانایی گوش دادن به نظر دیگران و پذیرش عقاید متفاوت
  • وقت‌شناسی
  • کار گروهی و همکاری
  • توان کنار آمدن با ابهام

روند استخدام در گوگل چگونه است؟

شرکت گوگل هر سال حدود یک میلیون رزومه دریافت می‌کند، بنابراین برای هر جایگاه شغلی این شرکت، رقابت شدیدی وجود دارد. به‌عنوان یک کارفرما، گوگل شبیه به شرکت‌های دیگر نیست. این شرکت یکی از غول‌های عرصۀ فناوری اطلاعات با هزاران کارمند و حضور گستردۀ جهانی است.
با این حال، روند استخدام آن خیلی متفاوت از بسیاری از شرکت‌های دیگر شروع نمی‌شود. در ادامه مراحل اصلی استخدام در این شرکت را توضیح می‌دهیم:

مرحله اول: درخواست

روند درخواست کار در گوگل با پر کردن فرم درخواست در وب‌سایت «Google careers» آغاز می‌شود. در این سایت می‌توانید موقعیت‌های شغلی مختلف گوگل را مشاهده کرده و در مورد بخش‌های مختلف این شرکت اطلاعات جامعی کسب کنید. عنوان شغلی، دسته‌بندی، موقعیت مکانی و همچنین وظایف توضیح داده می‌شود.

علاوه‌بر این، در قسمت لیست شغل‌ها می‌توانید مسئولیت‌های شغلی و حداقل مدرک موردنیاز برای استخدام را مشاهده کنید. اگر در این وب‌سایت شغل موردنظرتان را پیدا کردید، روی گزینۀ درخواست کلیک کرده و رزومۀ خود را ارسال کنید. گوگل این امکان را برای متقاضیان فراهم کرده است که نامه‌ای انگیزشی نیز به رزومه خود اضافه کنند. با وجود اینکه نوشتن این نامه اختیاری است، اما می‌تواند شانس شما را به شکل قابل‌توجهی افزایش دهد.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای نوشتن رزومه حرفه‌ای برای استخدام در بهترین شرکت‌ها

مرحله دوم: مصاحبه

روند مصاحبه شغلی در شرکت گوگل نیز تقریباً شبیه به کمپانی‌های بزرگ دیگر است. به شکل معمول، گوگل برای مصاحبه سازوکاری دو مرحله‌ای را تدارک دیده است. مرحله اول مصاحبۀ تلفنی بوده و سطح بررسی اولیه به شکل غیرحضوری اتفاق می‌افتد.

اگر مصاحبه تلفنی موردقبول باشد، فرد برای مصاحبه حضوری دعوت خواهد شد. محتوای مصاحبه‌ها بستگی به جایگاه‌های شغلی موردنظر متقاضیان دارد.
اگر برای شغل‌های فنی متقاضی استخدام باشید، معمولاً از شما سؤالات فنی پرسیده می‌شود تا استخدام‌کننده بتواند میزان مهارت‌هایتان را در نظر بگیرد.
همچنین بسیاری از مصاحبه‌شوندگان گزارش کرده‌اند که سؤالات خلاقانه و جدیدی نیز برای سنجش مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله افراد پرسیده می‌شود.

مرحله سوم: بازبینی

بخش سوم فرایند استخدام در شرکت گوگل شامل بازبینی مشخصات متقاضی می‌شود. این فرایند ممکن است چند هفته طول بکشد. در این مرحله گزینه‌های مناسب برای استخدام لیست می‌شوند و از مدیران هر بخش دربارۀ ویژگی‌ها و مشخصات آن‌ها نظرسنجی می‌شود. سپس لیست نهایی برای مدیرکلی بخش فرستاده می‌شود تا تصمیم آخر را درباره استخدام یکی از گزینه‌ها بگیرد.

مرحله چهارم: بررسی پیشینه

پس از قبول شدن متقاضی، گوگل به بررسی پیشینه و اطلاعات ارائه شده توسط فرد می‌پردازد و در صورت رضایت از نتیجه، قرارداد را به شکل رسمی قبول می‌کند.
گوگل در غربالگری پیشینه چهار معیار اصلی را موردسنجش قرار می‌دهد: سابقه کیفری، آموزش، تأیید مدارک و سوابق کاری.
اگر بررسی‌ها مطابق میل شرکت نباشند، این سازمان با توجه به قوانین کار به متقاضی اطلاع خواهد داد. در صورت مناسب بودن نتیجۀ بررسی نیز استخدام انجام می‌شود.

مرحله پنجم: آمادگی

پس از استخدام، مدیر بخشی که جایگاه شغلی شما در آن قرار دارد، وظیفۀ آشنا کردن شما با روند کاری در شرکت گوگل را بر‌عهده خواهد گرفت. در این فرایند:

  • وظایف شغلی شما برایتان مشخص می‌شود
  • یک همکار برای کمک به شما در نظر گرفته می‌شود
  • به شما کمک خواهد شد با شبکۀ گوگل و کارکنان دیگر ارتباط برقرار کنید
  • در شش ماه اول، به شکل ماهیانه وضعیت کاری شما چک می‌شود
  • سیاست‌های شرکت برایتان توضیح داده می‌شود و مشخص می‌شود که در صورت مشکل باید با چه کسی مشورت کنید

گوگل با در نظر گرفتن این شرایط به افراد کمک می‌کند تا به سریع‌ترین شکل ممکن بتوانند در محیط جدید خود به حداکثر کارایی و توان دست پیدا کنند و خودشان را از همان ابتدای راه جزئی از یک گروه بزرگ‌تر بدانند.

توصیه‌های مفیدی که باید در نظر داشته باشید

شرکت‌های بزرگی مثل گوگل، مانند آهنربایی برای جذب بهترین استعدادهای جهان عمل می‌کنند و مقصد اول بسیاری از نوابغ و افراد سرآمد هستند.
بنابراین اگر قصد ورود به این شرکت را دارید باید بدانید که در حال وارد شدن به یک مسابقۀ بسیار مشکل هستید. در ادامه توصیه‌هایی را ارائه خواهیم داد که می‌توانند در بالا بردن احتمال دستیابی به شغل موردعلاقه‌تان در گوگل به شما کمک کنند.

1. بهترین نسخه خودتان باشید؛

با توجه به مقدار زیاد رزومه‌هایی که روزانه برای مشاغل مختلف به گوگل ارسال می‌شود، توجه دقیق به مشخصات هرکدام از متقاضیان می‌تواند وقت زیادی ببرد.
بنابراین مقدار زمان متوسطی که مدیران منابع انسانی برای هر رزومه صرف می‌کنند حدود شش ثانیه است! باید این هنر را بیاموزید که در شش ثانیه بهترین توانایی و قابلیت‌های خود را نشان دهید. موارد زیر می‌تواند در انتخاب شدن رزومه­‌تان تأثیر مثبتی داشته باشند:

  • همراه با نام‌تان، تخصص و میزان تحصیلاتتان را ذکر کنید (مثلاً اگر دکترا دارید، می‌توانید از پیشوند دکتر استفاده کنید)
  • شرکت‌هایی را که مدت زمان کمی با آن‌ها همکاری داشته‌اید را از لیست سوابق کاریتان حذف کنید
  • به ذکر معتبرترین و بهترین مشاغلی که داشته‌اید بسنده کنید
  • افتخارات و مدارکی را ذکر کنید که در ارتباط مستقیم با شغل درخواستی‌تان هستند
  • از فونت استاندارد و حرفه‌ای استفاده کنید
  • یک عکس پرسنلی نیز به رزومه اضافه کنید

2. از اشتباهات رایج پرهیز کنید؛

برای اینکه از آزمون شش ثانیه‌ای خوانش رزومه سربلند بیرون بیایید باید توجه داشته باشید که رزومه­‌تان هیچ اشتباهی نداشته باشد. بعضی از اشتباهات رایج می‌توانند برایتان بسیار گران تمام شوند. مثلاً بهتر است رزومه را زیاد شلوغ نکنید و در خلاصه‌ترین حالت مشخصاتتان را ارائه دهید.
همچنین نوشتن خلاصۀ شخصی نیز این روزها به متقاضیان توصیه نمی‌شود. برای کوتاه کردن رزومه می‌توانید سوابق شغلی غیر مرتبطی که داشته‌اید را به طور کامل حذف کنید.

اگر رزومه ای حرفه‌ای ندارید، لازم است که همین امروز دست‌به‌کار شوید. گروه تخصصی استخدام کارلیب می‌تواند به شما در نوشتن رزومۀ تخصصی کمک کند. کافی است سری به وب‌سایت www.karlib.com بزنید و از متخصصان حرفه‌ای حیطۀ استخدام برای به دست آوردن شغل موردعلاقه‌تان کمک بگیرید.

3. فعال باشید؛

شرکت گوگل به دنبال کارکنانی است که دامنۀ وسیعی از مهارت‌های بین فردی و تخصصی را داشته باشند. بهترین راه برای پرورش مهارت‌های کاری این است که در دوره‌های کارآموزی مخصوص گوگل شرکت کنید. در بسیاری از مواقع این شرکت کارکنان خود را از بین کارآموزان انتخاب می‌کند.

اگر دانشجو هستید، می‌توانید از طریق دانشگاه‌تان برای کارآموزی در این شرکت اقدام کنید. همچنین می‌توانید برای شروع کار در شرکت‌های بزرگ ایرانی را تجربه کنید. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های معتبر ایرانی نیز جایگاهی در بازار جهانی کسب کرده‌اند و مطابق با استانداردهای روز دنیا کار می‌کنند.
بنابراین به دست آوردن یک شغل در شرکتی معتبر می‌تواند مسیر رسیدن به هدفتان را هموار کند. برای مشاهدۀ جایگاه‌های شغلی خالی در شرکت‌های معتبر مختلف کافی است از وب‌سایت کارلیب کمک بگیرید.

مناسب‌ترین زمان را برای تقاضا انتخاب کنید

اگر نمره‌های دانشگاهی‌تان مناسب نیست، شاید بهتر باشد قبل از تقاضای کار به شرکت گوگل سه سال منتظر بمانید. اگر در طول سه سال بعد از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه، برای کار در این شرکت اقدام کنید، نمرات شما به شکل خودکار توسط دانشگاه برای گوگل ارسال می‌شود و برای همیشه در حافظۀ کاری آن باقی خواهد ماند.
اما بعد از پایان سه سال، گوگل از لحاظ قانونی نمی‌تواند از شما نمراتتان را بخواهد. همچنین اگر از نمراتتان رضایت ندارید اصلاً آن‌ها را در طول رزومۀ خود بیان نکنید، زیرا نوشتن نمرات برای رزومه کاری اجباری نیست.

سخن آخر

شرکت گوگل یکی از بهترین محیط‌های کاری را برای کارکنان خود فراهم کرده است و مزایای کاری این شرکت بسیار وسوسه کننده است، اما برای این شرکت مهم است که چه مهارتهایی دارید. پس باید بتوانید مهارتهای خود را در یک رزومه حرفه ای نمایش دهید تا به مصاحبه شغلی این شرکت دعوت شوید.

ما در کارلیب به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید با توجه به مهارت‌های خود در بهترین شرکت‌ها استخدام شوید. برای اطلاعات بیشتر درباره تکنیک‌های مهم استخدام و همچنین دسترسی به آگهی‌های استخدام جدیدترین و معتبرترین شرکت‌ها، حتماً در وبسایت کارلیب به آدرس karlib.com ثبت‌نام کنید و رزومه خود را تکمیل و برای هزاران کارفرما ارسال نمایید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • عین آله امجدی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۵۱

    بنظر گوگل بجای برسی مدار ک دانشگاهی وحتی سوابق کاری در شرکت‌ها وارائه روزمه از توانای فرد امتحان بگیرد وآنچه را از یک کارمند وشغلی که قراره بهش داده بشه آزمون عملی بگیرد وعملا کارایی ایشان را مورد ارزیابی قرار دهد خیلی ها هستند شاید سواد نداشته باشند می‌بینیم هم در مکالمات روزمره وهم دراظهار نظرها سرآمد هستند واین بخاطر عقل آنان است که از عقل خود استفاده میکنن البته نه اینکه همه مراحل را حذف کند مثلا بررسی سوابق واستفاده از موقعیت‌ها وامور دیگر هم باندازه لازم لحاظ شود

  • عین آله امجدی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۵۲

    بنظر گوگل بجای برسی مدار ک دانشگاهی وحتی سوابق کاری در شرکت‌ها وارائه روزمه از توانای فرد امتحان بگیرد وآنچه را از یک کارمند وشغلی که قراره بهش داده بشه آزمون عملی بگیرد وعملا کارایی ایشان را مورد ارزیابی قرار دهد خیلی ها هستند شاید سواد نداشته باشند می‌بینیم هم در مکالمات روزمره وهم دراظهار نظرها سرآمد هستند واین بخاطر عقل آنان است که از عقل خود استفاده میکنن البته نه اینکه همه مراحل را حذف کند مثلا بررسی سوابق واستفاده از موقعیت‌ها وامور دیگر هم باندازه لازم لحاظ شود بنده اولین بار است دیگاهم را ارسال میکنم

  • حسن هامون
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۵۵

    خیلی خوشحالم که هستین

  • حسن امیدی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۱۵

    خیلی سایت خوبی دارین

  • حبیب الله منصوری
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۰۰

    مطلب خوبی بود

  • محمدحسن آزادی ور
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۱۰

    شادکام و سلامت باشید

  • بهمن ایزدی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۰

    محتوا خوبی بود

  • رمضان محمد
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۵۰

    حساب توییتری هم دارید؟

  • اسدالله فراهانی
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۵۵

    حرف نداشت👌🏻

  • مهدی رضا
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۰

    یه سوال داشتم مشاوره حضوری هم دارید

  • ابوالفضل یوسفی
    ۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۵۵

    کانال تلگرامی هم دارید ؟