اصول مدیریت کسب و کار

راه‌های ایجاد انگیزه در کارکنان

پس شما تا اینجای مسیر با استفاده از خدمات و آزمون‌های موجود در کارلیب یا روش‌های دیگر توانسته‌اید تیمی خوب برای کار خود استخدام کنید، اما با رد کردن غول مرحله‌ی اول یعنی گردهم‌آوری تیم مناسب، بلافاصله با دومین مانع راه خود یا همان "ایجاد انگیزه"در گروهتان مواجه شده‌اید!

اگر هر شرکت را تیمی در مسابقات طناب کشی تصور کنیم، به عنوان کارفرما و سازنده‌ی گروه، دانستن اینکه "اگر اعضای گروه من با قدرتی که میدانم دارند، طناب را همراه با من میکشیدند قطعا برنده بودیم، اما اکثر اعضا انگیزه‌ای برای مسابقه نداشته و فقط طناب را گرفته‌اند تا حقوق این ماه را دریافت کنند."
قطعا دردناک است! چگونه تیمی با انگیزه، همراه و همکار داشته باشیم تا به پیروزی در این مسابقات برسیم؟! در ادامه به این سوال پاسخ کامل خواهیم داد.

مسابقه طناب کشیچگونه مدیران، دنیا را رهبری می‌کنند؟!

قبل از اینکه مبحث انگیزه‌ی کاری را عمیق‌تر بررسی کنیم خوب است به خلاصه‌ای از تحقیقات "ویکتور لیپمن" نویسنده‌ی کتاب "چگونه مدیرها این دنیا را رهبری میکنند" نگاهی بیندازیم.

"ویکتور لیپمن" با بررسی انگیزه کاری 200000 کارمند در پست‌های شغلی متفاوت در بیش از 500 شرکت و مصاحبه با آنها متوجه شد، با اینکه "حقوق و مزایا" از جمله اصول مهم کار به حساب می‌آیند فقط 7 درصد از کارمندانی که کارهای فوق العاده تحویل کارفرما می‌دهند با این انگیزه در محیط کار به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
این درحالی است که وجود "انگیزه‌ی کاری" در محیط کار 20 درصد و"تشویق شدن توسط همکاران و دیده شدن کار خوب آنها" 14 درصد از این آمار را به خود اختصاص میدهد.در ادامه دلیل این موضوع برای شما روشن خواهد شد!

نمودار دایره‌ای نتیجه تحقیقات ویکتور لیپمن

ویکتور لیپمن و همکاران وی با ارائه پرسش‌های مختلف به دنبال دلیل اصلی بالا بودن کیفیت کار کارکنان شرکت‌های موفق درنهایت به این نتایج دست یافته‌اند.

انگیزه چیست؟

انگیزه به طور کلی به پدیده‌ای گفته می‌شود که باعث حرکت انسان به سمت هدفی خاص خواهد شد. انگیزه با توجه به شرایط و دلایل ایجاد آن به انواع مختلفی دسته‌بندی میشود. از انواع انگیزه 3 دسته را با ورود به قلمرو کار باید حتما در نظر داشته باشید:

  1. انگیزه‌ی فیزیکی یا غریزی که در همه‌ی موجودات وجود دارد.به طور مثال شما با احساس تشنگی انگیزه پیدا خواهید کرد که به سمت آشپزخانه حرکت کرده و آب بنوشید!
  2. انگیزه‌ی ایجاد شده بخاطر وجود سیستم پاداش و تنبیه،به طور مثال کودک 6 ساله‌ی شما اگر بداند که با انجام رفتاری به عنوان پاداش از شما شیرینی دریافت خواهد کرد ولی در صورت انجام ندادن آن با عصبانیت شما رو به رو خواهد شد.
    علاوه بر اینکه خبری از پاداش یا همان شیرینی نخواهد بود انگیزه پیدا میکند تا آن رفتار مورد نظر را نه تنها انجام داده بلکه برای گرفتن دوباره پاداش تکرار کند.
  3. انگیزه‌ی روان شناختی،این نوع انگیزه بر مبنی اهداف و شرایطی پیچیده‌تر از رفع تشنگی و به دست آوردن پاداش یا فرار از تنبیه ایجاد میشود. برای مثال شخصی که برای رسیدن به هدفی مانند نجات خانواده‌ی خود انگیزه پیدا می‌کند تا به سمت ساختمان در حال سوختن بدود.! یا مثالی ساده‌تر وقتی افراد انگیزه پیدا می‌کنند کاری را شروع کرده و ادامه دهند که ارزش معنوی زیادی برای آنها دارد و از انجام آن لذت می‌برند.
    گرچه می‌دانند از نظر مالی ممکن است این کار تا مدت‌ها سوددهی نداشته باشد.شما به عنوان یک کارفرما احتمالا این نوع انگیزه را بارها تجربه کرده‌اید.

انگیزه به طور کلیانگیزه‌ی کاری چیست؟

اکنون که با معنی بنیادی انگیزه و 3 نوع از آن آشنا شدید میخواهیم موضوع انگیزه‌ی کاری را بررسی کنیم. به نظر شما انگیزه‌ی کاری میتواند جز یکی از سه دسته‌ی بالا باشد؟

با نگاهی کلی به تاریخ شغل و استخدام از ابتدای زندگی متمدن انسان‌ها تا به امروز متوجه خواهید شد که همواره اهرم مورد استفاده‌ی کارفرمایان "درآمد" بوده است.این اهرم چه به شکل توانایی افراد در بدست آوردن حداقل امکانات برای زندگی کردن و چه به شکل پول (که کمی مدرن‌تر محسوب می‌شود) همواره نقطه‌ای بوده است که با مرتبط کردن انگیزه‌ی نوع اول و دوم مردم را برای انجام کار خود به جلو رانده است، اما با گذشت زمان و با پیشرفت هرچه بیشتر دنیای انسان‌ها نه تنها کارکنان بلکه کارفرمایان متوجه ناکافی بودن انگیزه‌های مبنی بر درآمد برای پیشرفت شرکت خود شده‌اند.

بیایید به مثال مسابقه‌ی طناب کشی برگردیم! به زبان ساده‌تر دریافت حقوق و مزایا برای کارکنان امروزی ممکن است انگیزه‌ی کافی برای آنها باشد تا طناب را پشت سر شما در دست بگیرند ولی اینکه با تمام قوا با همکاری یکدیگر و شما به کشیدن طناب مشغول شوند و در نهایت از پیروزی به اندازه‌ی شما لذت ببرند موضوعیست که فقط با حضور زیرشاخه‌ای از انگیزه‌ی نوع سوم قابل تصور است.
شرکت‌هایی مانند گوگل که با ایجاد فرهنگ سازمانی سالم درحال شکستن محدودیت‌ها هستند و تیمی با کاکرد غیرقابل باور تشکیل داده‌اند، همواره با تکیه بر یکی از زیرشاخه‌های انگیزه‌ی نوع سوم یا همان "انگیزه‌ی کاری" و ایجاد آن در کارکنان خود به جلو حرکت کرده و می‌کنند.

انگیزه‌ی کاری به انگیزه‌ای روانشناختی گفته می‌شود که باعث میشود شما و کارمندتان نه تنها شنبه صبح خود را با کسالت شروع نکنید بلکه نتوانید صبر کنید تا به سرکار خود برسید.!
داشتن انگیزه‌ی کاری باعث می‌شود، حقوق و مزایا برای شما یا کارمند شما امتیازات اضافه و شیرین‌تر به نظر بیایند! نه تنها کاری که میکنید را میخواهید که به خوبی انجام دهید بلکه برای انجام آن پاداش خواهید گرفت! در ادامه دو موضوع را بررسی می‌کنیم:

  1. روش‌های ایجاد انگیزه کاری در کارکنان برای داشتن بهترین عملکرد
  2. حفظ انگیزه کاری به صورت آنلاین! با توجه به شرایط فعلی دنیا و شیوع ویروس کرونا!

استفاده از درآمد به عنوان انگیزه دهنده

10 روش ایجاد انگیزه کاری

برای اینکه کارکنان شما بهترین عملکرد خود را داشته باشند باید ارتباطی عاطفی و روانشناختی بین افراد و کار آنها ایجاد شده و در نتیجه‌ی این ارتباط انگیزه‌ی کاری آنها خود را نشان دهد. میتوانید از 10 استراتژی زیر برای ایجاد این انگیزه استفاده کنید:

1. محیط کاری مثبت ایجاد کنید.

از جمله مسائلی که بر روی عملکرد کارکنان شما تاثیر زیادی خواهد داشت مثبت بودن شرایط محیط کاری است. چه از نظر "مکانی- فیزیکی" و چه از نظر "اتمسفر و جو موجود بین افراد"!

از نظر مکانی- فیزیکی:

هیچکس برای کار کردن در محیطی تاریک و کسالت آور با امکانات غیرقابل استفاده‌ی قدیمی هیجان زده نخواهد بود. اولین اقدام شما باید این باشد که وسایل به روز شده و جدید در محیط کاری خود داشته باشید تا در اختیار کارکنان شما قرار بگیرند. به نور و دکوراسیون محیط کاری اهمیت بدهید.
به طور مثال شما میتوانید با استفاده از قاب‌ها یا نقاشی‌های مختلف محیط کاری را زنده و پر انرژی‌تر کنید.
همچنین برای نگه داشتن این انرژی میتوانید هر چند وقت یکبار نقاشی‌ها و قاب‌ها را عوض کنید.این فقط یک ایده و مثال از میلیون‌ها ایده و روش است. برای ایجاد تنوع و هیجان انگیز کردن محیط کاری باید کمی خلاقیت به خرج بدهید!

 از نظر اتمسفر و جو موجود بین افراد:

اینکه روابط افراد در محیط کار بر انگیزه و کیفیت کاری آنها تاثیر دارد موضوعی بدیهی و واضح است! شما به عنوان مرکز این روابط باید تا جایی که میتوانید اعتماد و احساسات خوب را به محیط کاری اضافه کرده و متوجه حتی کوچک‌ترین اصحکاک و درگیری بین افراد تیم خود باشید.

محیط مثبت کاری2. رهبری قابل اعتماد، صادق و با درک باشید.

همانطور که اشاره شد از مسائلی که باعث شده کارکنان امروزی با تمام انرژی برای انجام کار خود حضور پیدا نکنند، عدم وجود اعتماد و ارتباط عاطفی قوی با کار، محیط کاری و از همه مهم‌تر مدیرشان است!
به عنوان یک مدیر یا رهبر گروه شما باید بدانید که صداقت، احترام و درک شرایط کارکنان پایه‌ی ایجاد روابط قوی و در نتیجه انگیزه در کارکنان شماست.
تیم شما باید به شما و هدفی که بخاطر آن این گروه را دور هم آورده‌اید احترام گذاشته و شما را شخصیتی قابل تکیه بدانند!
همان حسی که شما در دوران تحصیل نسبت به معلم یا استاد مورد علاقه‌ی خود داشتید! نمی‌خواستید او از شما ناامید شود و تمام تلاشتان را برای درس او می‌کردید! الان شما باید برای افراد زیردست خود مانند آن معلم باشید.

اگر مدیریت و رهبری برای شما مسیری تازه است و تجربه‌ی زیادی ندارید به شما پیشنهاد میکنیم با خواندن کتاب‌هایی در این زمینه یا مطالب و مقالات مربوط به مدیریت در وبلاگ کارلیب یا سایت‌های دیگر ابتدا فهم درستی از شرایط خود و دیدگاه زیردستانتان برای درک بهتر آنها پیدا کنید.
ولی به طور خلاصه:
اگر کارکنان بدانند شما آدم قابل اعتماد و خوبی هستید و شرایط آنها را نیز درک می‌کنید، وفادارتر و با انگیزه‌تر خواهند بود!

3. برای کارکنان جایزه در نظر بگیرید.

رهبری خوب به کارکنان شما انگیزه میدهد

شما می‌توانید برای ایجاد انگیزه در کارکنان خود با توجه به شخصیت آنها رقابت‌هایی با جوایز مختلف درنظر بگیرید!
با اینکه این روش بچگانه به نظر می‌رسد، روشی بسیار تاثیرگذار است! این جوایز می‌توانند افزایش حقوق آن ماه، یک روز مرخصی با دست مزد یا خیلی چیزهای دیگر باشند!
دانستن اینکه با انجام کار خوب نه تنها مهارت آنها توسط شما و باقی همکارانشان دیده میشود بلکه برای آن تشویق خواهند شد باعث میشود:

  • کارکنان شما تلاش بیشتری برای تحویل کار خوب و خلاقانه کنند.
  • برای دیدن نتایج رقابت هیجان خواهند داشت و کار برای آنها یکنواخت نخواهد شد.
  • حتی اگر برنده نشوند انگیزه پیدا می‌کنند تا برنده‌ی بعدی باشند.کار خود را با کاری که برنده اعلام شده مقایسه و در انجام آن پیشرفت می‌کنند.

4. جایی برای ترفیع و پیشرفت بگذارید.

درنظر گرفتن جایزه برای کارکنان

خصوصا اگر کار شما به سرعت درحال اوج گرفتن و بزرگتر شدن است، کارکنان فعلی شما با دانستن اینکه برای ارتقا و گرفتن ترفیع شغلی شانس خوبی دارند، قطعا انگیزه‌ی بیشتری برای انجام کار خوب خواهند داشت!

اینکه کارکنان شما خود را "همراه" با شما درحال ساخت این مسیر و پیشروی در آن دانسته و خود را شریک در پیشرفت کار و‌بخش مهمی از پروژه بدانند از مسائل مهمی هستند که نباید نادیده گرفته شوند!
کار و شرکت شما باید برای همه مانند کودکی باشد که با عشق و کمک یکدیگر آن را بزرگ می‌کنید و باید بدانند با پیشرفت و شناخته شدن هرچه بیشتر این کودک تلاش آنها بی‌نتیجه و ناشناس نخواهد ماند و آنها نیز پیشرفت خواهند کرد!

جا برای ترفیع و پیشرفت بگذارید5. تعریف و تمجید از کارکنان را فراموش نکنید.

برای ایجاد انگیزه باید از "تعریف و تمجید" به درستی استفاده کنید! استفاده‌ی زیاد از آن باعث بی‌معنی شدنش و استفاده نکردن از آن باعث بی‌انگیزگی می‌شود!
از اشتباهات رایج میان مدیرها استفاده زیاد از "انتقاد" برای بهتر کردن کیفیت کار کارکنان است.

نبود تمجید و تکرار انتقادات باعث می‌شود کارکنان شما بعد از مدتی برای خود استانداردها یا چهارچوب‌هایی بسازند و کارهای خود را صرفا بر اساس آن‌ها جلو ببرند.
با این روش نه تنها کارهایی که تحویل میگیرید برای شما تکراری و برای آنها خسته کننده خواهند بود، بلکه بعد از مدتی جایی برای خلاقیت و استفاده از مهارت‌های فردی کارکنان شما نخواهد ماند.!
هیچ چیز بیشتر از انتقاد زیاد انگیزه را از بین نمی‌برد! اگر موضوعی در کار تحویل داده شده نیاز به تغیر دارد از اشاره به آن نترسید ولی در عین حال به نکات مثبت و متفاوت کار آنها نیز اشاره کنید.

6. انعطاف پذیر باشید.

از تعریف و تمجید نترسید

اینکه تکنولوژی باعث شده است کارها بسیار متفاوت با گذشته اداره و انجام شوند موضوعی است که همه ما از آن مطلع هستیم.
اگر کارکنان شما با شرایط به خصوصی مواجه هستند یا شما میدانید پروژه‌ای بدون حضور آنها در محیط کار هم به خوبی پیش خواهد رفت، بهتر است مزیت دورکاری را برای آنها در نظر بگیرید و در رابطه با ساعت کاری و نحوه‌ی انجام کار‌ها منعطف باشید.

طبق تحقیقات Forbs از سال 2014 تا به امروز 46 درصد از کارجویان با استعداد اشاره کرده‌اند که انعطاف‌پذیری زمان کاری برای آنها موضوع مهمی در پیدا کردن شغل یا شرکت مناسب است.
همچنین تمامی شرکت‌های بزرگ یا زمان کاری خود را به نحوی منعطف کرده‌اند یا فرصت‌هایی برای دورکاری یا کار از منزل برای کارکنان خود فراهم میکنند.

7. با کارکنان خود مشورت کنید.!

همانطور که اشاره کردیم اینکه کارکنان شما بدانند‌بخش مهمی از پیشرفت کار و شرکت هستند اهمیت زیادی دارد. با اشتراک اطلاعاتی در رابطه با نحوه‌ی عملکرد شرکت و پروژه‌ها همه خود را هرچه بیشتر بخشی از کار دانسته و میتوانند به راحتی نقاط ضعف و کمبود‌ها را شناسایی کنند.
با ارائه‌ی این اطلاعات شما به نوعی فشار مدیریت و رهبری را بین آنها و خودتان تقسیم و همچنین اعتماد موجود بین اعضا و خودتان را قوی‌تر میکنید.

8. خوراکی و تنقلات در اختیار کارکنان بگذارید.!

در محیط کار خوراکی بگذارید!

باز هم روشی به ظاهر بچگانه ولی به شدت موثر! ممکن است به نظر خنده دار برسد اما با توجه به تحقیقات SEAMLESS با بررسی 1200 کارمند 57 درصد از افراد تایید کرده‌اند که وجود خوراکی در محیط کاری برای آنها ایجاد انگیزه می‌کند!
38 درصد از افراد برای رای دادن به "بهترین مدیر" مدیرانی که برای آنها خوراکی تهیه میکردند را انتخاب کرده‌اند! کارکنانی که خوراکی از مدیران خود گرفته‌اند به طور ناخودآگاه اعتماد بیشتری به مدیر خود داشته و محیط کاری را صمیمی‌تر میدانند!

9. از آنها بپرسید چه انتظاراتی دارند.

به جای اینکه حدس بزنید هر کدام از کارکنان شما چگونه شخصیتی دارند و چه چیزی که در زندگی شغلی خود میخواهند با آنها حرف بزنید و از خواسته‌های آنها مطمئن شوید.
گاهی انجام کاری که انتظار نداشتند برای آنها انجام دهید در پروژه‌ای خاص میتواند بهترین تصمیم شما برای کارمند و شرکتتان باشد!

10. نارضایتی را از بین ببرید.

برای اکثر کارکنان اگر نه برای همه‌ی آنها، انگیزه ارتباط مستقیم با رضایت آنها از کارشان دارد. پس لازم به ذکر نیست که مدیری با درک و حامی باید منبع هرگونه نارضایتی را پیدا و آنها را از بین ببرد.
گاهی همین که شما بدانید دلیل ایجاد نارضایتی برای آنها چیست؟ و به آنها اطمینان خاطر بدهید که به فکر از بین بردن مشکل هستید، می‌تواند برای آنها فرصتی برای دیدن نکات مثبت کارشان ایجاد کرده و به آنها انگیزه دهد.

حفظ انگیزه کاری به صورت آنلاین

ابزارهای حفظ انگیزه کاری کارکنان به صورت آنلاین!

حفظ انگیزه کاری در محیط کار یک موضوع و حفظ این انگیزه در کارمندان به صورت آنلاین خصوصا با شرایط فعلی موضوع دیگری است! گرچه کلمه‌ی "تغییر" همیشه همراه با "انگیزه" نبوده و ایجاد تغییرات با سرعتی که درحال حاضر آنها را تجربه میکنیم میتواند برای همه کمی استرس آور باشد هنوز هم شما با مدیریت درست میتوانید کارکنان خود را با انگیزه نگه داشته و رهبری کنید.

"داشتن انگیزه با تغیر شرایط کاری" و "راحتی انجام کارهایی که باید انجام شوند" برای کارکنان شما ارتباط تنگاتنگی با یک دیگر دارند. برای اینکه در شرایط فعلی بتوانید با موفقیت کارهای کارکنان خود را مدیریت کنید و آنها نیز بتوانند با توجه به شرایط خود با یکدیگر و شما به راحتی ارتباط برقرار کنند و پروژه‌های خود را با کمترین استرس به پایان برسانید، استفاده از "تکنولوژی اشتراک" و "اینترنت" نعمت‌های بزرگی به حساب می‌آیند.
در ادامه 5 برنامه یا پلتفرم معرفی می‌کنیم که با استفاده از آنها می‌توانید کار را برای خود و کارکنان خود در شرایط پیچیده فعلی، آسانتر سازید:

  1. Office 365:
    آفیس 365 از جمله محصولات مایکروسافت بوده که از سال 2015 معرفی شده است.از خدمات مختلفی در این محصول میتوانید استفاده کنید و یادگیری کار با آن نسبتا آسان است.
  2. Slack.com:
    برای کار بر روی گوشی و کامپیوتر مناسب بوده و برای تیم‌های کاری با تعداد زیاد سرویس پیام دهی و تماس تصویری فراهم می‌کند.
  3. Asana.com:
    در این پلتفرم شما به راحتی می‌توانید روند کاری پروژه‌های مختلف را بررسی کنید. آسانا مدیریت برنامه‌ها را برای شما آسان‌تر و برای بقیه مراحل را شفاف‌تر میسازد.
  4. trello.com:
    در این پلتفرم می‌توانید به راحتی شرایط کاری را برای تیم خود توضیح داده و پروژه‌ها را در اختیار آنها بگذارید و نتایج را دسته‌بندی و بررسی کنید.
  5. Flock.com:
    وسیله‌ای که با استفاده از گزینه‌های ارتباطی مختلف آن می‌توانید کارهای گروهی را به راحتی مدیریت کرده و به پیش ببرید.

با استراتژی مدیریت صحیح، انگیزه کارکنان را افزایش دهید.

به طور کلی در کنار هر استراتژی که ممکن است برای مدیریت در نظر گرفته باشید، فقط وقتی می‌توانید کارکنانی با انگیزه و پرانرژی داشته باشید که توانایی دیدن شرایط از زاویه‌ی دید آنها را در خود تقویت کرده و بدانید که اعضای گروه شما به هر حال با درک اهمیت کار خود، هدف کلی شرکت و شرایط فعلی آن انگیزه کاری برای تحویل بهترین عملکرد خود را پیدا خواهند کرد.
با این حال از یاد نبرید که این روند تا وقتی ادامه خواهد داشت که کار خوب آنها توسط شما تشویق، هدایت و دیده شود. با استفاده از کارلیب (karlib.com) در کمترین زمان ممکن نیروی کار حرفه‌ای استخدام کنید و با تدوین و اجرای استراتژی‌های مدیریتی صحیح، انگیزه کاری آنها را افزایش دهید.

الهه منظم
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • مونا شاهی
    ۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۰۵:۵۸

    تو این شرایط اقتصادی، انگیزه‌ ایجاد شده بخاطر وجود سیستم پاداش و تنبیه به نظرم بیشتر جواب میده. منکر این نمیشم که محیط کاری خوب و اینکه داشتن فضای پیشرفت کاری تاثیر زیادی در ایجاد انگیزه داره ولی پول و حقوق مناسب یکی از موثرترین عوامل ایجاد انگیزه در کارکنان هست

    • فاطمه ولی محمدی
      ۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۱۳

      بزرگ‌ترین و گران‌بهاترین منبع هر سازمان، افراد سازمان هستند. رشد، بهره‌وری، عملکرد، موفقیت و سودآوری هر سازمان هم بستگی به انگیزه کارکنان داره. مدیران باید محیطی ایجاد کنند که پرسنل هر روز با انگیزه بیشتری کار کنند. یکی از استراتژی مدیران در ایجاد انگیزه کارکنان، سیستم پاداش کارکنان هست.

  • حبیب الله افشاری
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۲۰

    مشاوره آنلاین هم دارید

  • هادی هامون
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۵۵

    چه سایت قشنگی دارین

  • اصغر گنجی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۵۰

    این مطلب حرف نداشت

  • هادی نوری
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۳۰

    سایتتون محشرههههه

  • عباسعلی مهرابی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۲۰

    خیلی سایت خوبی دارین

  • جلال تقی زاده
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۳۰

    یه سوال داشتم مشاوره حضوری هم دارید

  • اسماعیل رسولی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۳۵

    مطلب به درد بخوری بود

  • عبدالرضا رنجبر
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۳۵

    مطلب خوبی بود

  • محمد بزرگ نیا
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۵

    شما کانال تلگرام هم دارین؟