رشد و توسعه فردی

چگونه بر روی اهداف خود متمرکز بمانیم؟

چگونه بر روی اهداف خود متمرکز بمانیم؟

برنامه‌ریزی اولین و مهم‌ترین فعالیت لازم برای دستیابی به نتایج مطلوب است. اکثر مردم می‌دانند که چگونه اهداف هوشمندانه تعیین کنند. می‌توان گفت ایجاد و دنبال کردن برنامه، پاسخی برای تحقق بخشیدن به این اهداف است.
مشکل این است که برای عمل به برنامه‌ریزی در طی روزهای اولیه تعیین هدف، اشتیاق و انگیزه فراوانی برای رسیدن به نتیجه وجود دارد، اما طولی نمی‌کشد که زندگی به روال قبل برگشته و هدف از برنامه‌ریزی به یک خاطره دور تبدیل می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که کمتر از ۱۰‌درصد افراد احساس می‌کنند که به اهداف خود خواهند رسید. این بدان معناست که ۹۰ درصد، این حس را ندارند که رقم حیرت انگیزی است.
سوال این است که آن ۱۰ درصد چه کاری انجام می‌دهند که ۹۰ درصد باقی، آن را انجام نمی‌دهند؟ فاکتورهای زیادی وجود دارد که رسیدن یا عدم دستیابی به اهداف را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما باید گفت (برنامه‌ ریزی و تعهد به آن) دو مؤلفه مهم این امر هستند. اگر برای تحقق اهداف خود آماده هستید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم، پس تا انتها با ما بمانید.

برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی برای تمرکز بر اهداف هوشمندانه 

برای برنامه‌ریزی زندگی خود، اهداف هوشمندانه به شما وضوح و مهلت دستیابی ارائه می‌دهند. این اهداف به شکل زیر هستند:

  • خاص: هدف شما به روشنی مشخص شده است.
    مثلاً جمله رو به رو مبهم است: "من می‌خواهم پول بیشتری کسب کنم". "من می‌خواهم ماهانه ۱۰ هزار دلار درآمد کسب کنم" اما جمله دوم خاص است.
  • قابل اندازه‌گیری: شما باید هدف خود را کمی کنید تا بدانید که به آن رسیده‌اید.
    اینجاست که خاص بودن به شما کمک می‌کند. چه چیزی "بیشتر" در "پول بیشتر" را تشکیل می‌دهد؟ مقدار مشخصی تومان قابل اندازه‌گیری.
  • دست یافتنی:
    تعیین اهدافی که باعث کشش و به چالش کشیدن شما شوند خوب هستند، اما اگر هدف شما غیرممکن باشد خود را برای ناامیدی و شکست آماده کرده‌اید.
  • مربوط:
    اهداف شما باید در برنامه‌های نهایی زندگی شما جای بگیرند.
  • زمان:
    شما تاریخی را تعیین کرده‌اید که در آن هدف شما محقق خواهد شد.

چگونه بر اهداف خود متمرکز شوید؟

اگر واقعا برای زندگی خود هدفی دارید، باید برای آن برنامه‌‌ریزی کنید و رویکردهای خود را به طور مداوم بررسی و تنظیم کنید تا به موفقیت برسید. در ادامه چند راه تمرکز بر اهداف را برایتان شرح داده‌ایم:

1. اهداف خود را بنویسید؛

نوشتن اهداف روی کاغذ اول از همه به شما قدرت تصور آن را می‌دهد که خود را در زمان رسیدن به آن تجسم کنید. وقتی شروع به نوشتن اهداف می‌کنید تعهدی درخود ایجاد کرده و خود را موظف رسیدن به آن می‌کنید.

2. اهداف کوچک‌تر ایجاد کنید؛

یکی از اهمال کاری‌هایی که افراد در راه رسیدن به اهداف خود انجام می‌دهند، این است که غالباً به موعد مقرر خود نمی‌رسند.
برای رفع این مسئله در عوض، با نگاهی به زمان و هدفی که می‌خواهید به آن برسید، اهداف کوچکی ایجاد کنید که شما را به سمت هدف بزرگ سوق دهند.

به عنوان مثال، اگر هدف شما این است که در مدت شش ماه ۱۰ میلیون در کسب و کار خود درآمد کسب کنید، اهداف کوچکی از میزان درآمد خود در پایان یک ماه (یعنی ۲ میلیون تومان در ماه) و سه ماه (یعنی ۵ میلیون تومان) ایجاد کنید.
وقتی یک و سه ماه فرا برسند و هدف کوچک خود را به دست آورید یا آن را از دست بدهید، می‌دانید که در مسیر حرکت هستید یا از آن خارج شده‌اید.

3. لحظه‌های مناسب را پیدا کنید؛نامه استعفا

یکی از راه‌های مناسب جلوگیری از اهمال کاری این است که زمانی را برای انجام کارهای مربوط به برنامه‌‌ریزی خود انتخاب کنید که انرژی بیشتری دارید.

به طور معمول، افراد در ابتدای روز سطح انرژی و تمرکز بالاتری دارند که به تدریج در طول روز کاهش می‌یابد، اما همه به یک روش کار نمی‌کنند.
همچنین، اگر در خانه کار می‌کنید، شرایط شما ممکن است بسیار متفاوت باشد. احساسات خود را در ساعات مختلف روز کشف کرده و برنامه‌ریزی روزمره خود را بر اساس آن تنظیم کنید. همچنین مناسب است کار تکراری را برای لحظاتی که انرژی کمتری دارید بگذارید.

4. از علامت "مزاحم نشوید" استفاده کنید؛

به همکاران خود در دفتر، یا خانواده و دوستانتان در خانه، اخطار دهید که در بازه‌های زمانی مشخص، تمرکز شما را قطع نکنند. به آن‌ها بگویید تا در زمان مناسب با شما صحبت کنند، نه اینکه هر ۱۰ دقیقه وقتتان را بگیرند. این کار باعث می‌شود، تمرکز خود را حفظ کرده و با روند سریع‌تری کارها را پیش ببرید.

5. استراحت کوتاه داشته باشید؛

اگر انجام یک کار طولانی مدت شما را خسته می‌کند، هر از چند گاهی استراحت کنید تا باتری‌های انرژی‌تان دوباره شارژ شوند. مثلاً اگر نشسته کار می‌کنید، سعی کنید در این وقفه‌ها راه بروید و حرکت کنید. همچنین می‌توانید از روش‌های مختلفی که برای این کار تدوین شده‌اند، استفاده کنید.

مثلاً یکی از این روش‌ها می‌گوید که هر ۲۵ دقیقه یک بار باید به خود استراحت داده و دوباره از نو شروع کنید. یا روش دیگر این زمان را تا ۹۰ دقیقه افزایش می‌دهد.
می‌توانید هر کدام این زمان‌ها را امتحان کنید تا مورد مناسب خود را بیابید. فراموش نکنید که وقفه‌ها کوتاه و مؤثر باشند تا در دام اهمال کاری نیفتید.

6. چارچوب مناسب ایجاد کنید؛

میز کار خود را تمیز و مرتب نگه دارید و هر آنچه ممکن است باعث پرت شدن حواستان شود را بردارید. هر آنچه ممکن است لازم داشته باشید را دم دست بگذارید (حتی یک بطری آب) تا احتمال وقفه در کار خود را به حداقل برسانید.
اگر به صورت نشسته کار می‌کنید، داشتن صندلی خوب امری ضروری است. اگر در یک مکان پر سر و صدا کار می‌کنید، می‌توانید از هدفون برای گوش دادن به موسیقی که حواس شما را پرت نمی‌کند استفاده کنید یا اگر موسیقی شما را آزار می‌دهد می‌توانید از گوش‌گیر استفاده کنید.

7. غذای مناسب بخورید؛

علاوه‌بر تأثیر مثبت بر سلامتی، غذا خوردن صحیح به شما کمک می‌کند تا بهره‌وری بیشتری داشته باشید. وقتی گرسنه هستید، تمرکز روی چیزی بسیار دشوار می‌شود و اگر زیاد غذا بخورید، خواب بر شما غلبه خواهد کرد. در این زمینه، کافئین و شکر می‌توانند به شما کمک کنند.

8. به اندازه کافی بخوابید؛

کمبود خواب علاوه‌بر اینکه بر سلامتی شما تأثیر منفی می‌گذارد، بر وضوح تفکر شما و در نتیجه توانایی تولید شما تأثیر منفی خواهد داشت. برای اینکه در طول کار روی برنامه‌‌ریزی خود دچار مشکل نشوید، خوب است حتماً خواب کافی و با کیفیت داشته باشید.

9. الزامات رسیدن به اهداف را مشخص کنید؛انضباط شخصی

در طول این مرحله، مشخص کنید که چه چیزی برای رسیدن به اهداف کوچک و بزرگ خود در یک بازه زمانی مشخص، لازم است.
با استفاده از مثال هدف ۱۰ میلیون تومان در ماه، برای کسب درآمد بیشتر، باید مشتری بیشتری به دست آورید.

در این مرحله، شما باید تعیین کنید که به چه تعداد مشتری نیاز دارید که ۵ میلیون و ۱۰ میلیون تومان در ماه در تجارت خود کسب کنید. چند چشم‌انداز برای ورود به قیف فروش شما لازم است؟ چند گام برای تولید فروش باید برداشته شود؟

10. از دیگران کمک بگیرید؛

از دیگران کمک بگیرید و اهدافتان را با آن‌ها بگویید. اشکالی ندارد که اگر به دیگران نیاز داشتید از آن‌ها بخواهید به شما کمک کنند. حتی اگر نیاز ندارید که به شما کمک کنند در میان گذاشتن اهدافتان با دیگران روی ناخودآگاه شما تاثیر بسیار می‌گذارد و موظفتان می‌کند برایش تلاش کنید.

11. برنامه روزانه داشته باشید؛

وقتی مورد قبلی را انجام دادید، به لیستی شامل کارهایی می‌رسیم که برای تحقق هدف خود باید انجام دهید. اکنون وقت آن است که با تنظیم یک برنامه زمانی روزانه، آن کارها را در برنامه خود قرار دهید.
این‌ها وظایفی هستند که هر روز برای ایجاد چشم‌اندازها و هدایت ها باید انجام دهید. همچنین این موارد، وظایفی هستند که برای ایجاد و ارائه محصول یا خدمات خود باید آن‌ها را پیش ببرید.

12. مسیر را تا آخر دنبال کنید؛

پس از انجام مراحل بالا، باید برنامه روزانه و اهداف خود را داشته باشید تا در طول کار بر روی هدف خود متمرکز بمانید. گام بعدی این است که برنامه خود را دنبال کنید.
کارهای روزمره‌ای را که به خود اختصاص داده‌اید انجام دهید. هنگامی که احساس می‌کنید همه چیز بد پیش می‌رود، راهی پیدا کنید تا انگیزه خود را حفظ کنید.

شاید به نظر برسد این کار، بی‌فکری است، اما با این وجود اکثر مردم به اهداف خود نمی‌رسند زیرا کار را به طور منظم و ثابت انجام نمی‌دهند. در بیشتر موارد، برنامه‌ریزی با شکست روبرو نمی‌شود، بلکه مردم به راحتی دست از کار می‌کشند.
جهت جلوگیری از اهمال کاری در مسیر برنامه ‌ریزی خود، موفقیت‌ها و نتایج را پیگیری کنید.

برای ارزیابی میزان کارایی برنامه خود نیز، هر ماه یا بیشتر زمانی اختصاص دهید و اگر پیشرفت مطلوبی ندیدید، آن را تغییر دهید. آزمایش واقعی موفقیت یا ناکامی نه تنها با داشتن یک برنامه‌ریزی خوب، بلکه برای اجرای کل برنامه شما است. بسیاری از افراد این نکته را درک می‌کنند که برنامه‌ای دارند، اما به دلایل مختلف از آن منصرف می‌شوند.

چاره این است که از اهداف خود هیجان‌زده شوید، برای خود جشن موفقیت‌های کوچک بگیرید و همیشه جایزه‌ای برای خود کنار بگذارید.
اگر زندگی شلوغی داشته باشید، افزودن یک برنامه‌‌ریزی برای هدف جدید ممکن است برای شما یک چالش باشد، اما برای دستیابی به اهداف، بسیار مهم است. یکی از راه‌های کارآمد کردن برنامه، این است که یاد بگیرید چگونه وقت خود را مدیریت کرده و به حداکثر برسانید.

برای دستیابی به اهداف، برنامه‌ریزی اصولی داشته باشید.

برای همه ما پیش آمده که نتوانسته‌ایم روی برنامه‌‌ریزی خود تمرکز کرده و به هدف برسیم. قطعاً برای همه سخت است که هدف خود را رها کنند و به آن نرسند.
با مطالعه روش‌های موجود در این مطلب می‌توانید عملکرد موثرتری در برخورد با برنامه خود داشته باشید. این موارد سبب می‌شوند به صورتی کاملاً صحیح و مناسب، برنامه خود را پیش برده و بدون اهمال کاری و خطا به هدف مورد نظر خود برسید.

یکی از مهم‌ترین مراحل برنامه‌ریزی، برنامه‌‌ریزی برای تشکیل تیمی منحصربه‌فرد برای کسب درآمد و رشد کسب و کار است. کارلیب پلتفرمی است که شما در جهت رسیدن به این مهم یاری کرده و نیروهای با تجربه‌ای را به شما معرفی می‌کند که می‌تواند روی آینده کسب و کار شما بسیار تاثیرگذار باشد.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • سولماز هوشیار
    ۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۳۷

    من وقتی برنامه ریزی میکردم نصفه راه ولش میکردم. نه برای برنامه ریزی برای کارهای دیگه مم همینطوری بود. افسرده شده بودم. رفتم پیش مشاوره گفت اختلال تمرکز دارم. درمان شدم الان کاملا برنامه ریزی میکنم برای رسیدن به اهداف خود.

    • فاطمه ولی محمدی
      ۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۲

      سلام کاربر عزیز
      چند راه تمرکز بر اهداف توی این مقاله ارائه شده. امیدواریم به تمام اهدافتون تو زندگی دست پیدا کنید.

  • جواد طالبی
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۵۰

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  • کاظم رنجبر
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۵

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  • ناصر سلیمی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۰

    یه سوال داشتم مشاوره حضوری هم دارید

  • جلال غفاری
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۵

    شماره تماستون برای مشاوره تلفنی چنده

  • عبدالرضا عسکری
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۴۰

    گروه واتساپی هم دارید؟

  • سجاد علیزاده
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۵

    هزینه مشاورتون چنده؟

  • محمد خسروی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۴۰

    عاااااااااااالی بود

  • قربانعلی ذولفقاری
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۳۵

    Awli bood

  • مسعود عسگری
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۰۵

    منابع این مطلب کجاست؟