رشد و توسعه فردی

انضباط شخصی چه تاثیری در موفقیت افراد دارد؟

انضباط شخصی چه تاثیری در موفقیت افراد دارد؟

انضباط شخصی به عنوان یک مزیت ارزشمند در زندگی انسان است و می‌تواند اساس موفقیت هر فردی در زندگیش قلمداد شود. شاید برایتان پیش آمده که می‌خواهید کاری را شروع کنید، اما بنا به دلایلی، از شروع کردنش طفره می‌روید یا حتی کاری را که شروع کرده‌اید را ناتمام به حال خود رها می‌کنید. یکی از دلایل بروز اینگونه اتفاقات را می‌توان نداشتن انضباط شخصی دانست.

در این مقاله سعی داریم تا شما را با مقوله انضباط شخصی آشنا کنیم و بگوییم چطور و چگونه می‌توان به فردی با انضباط تبدیل شد، اما در ابتدا انضباط شخصی را تعریف می‌کنیم تا با دیدی بازتر به این مقوله نگاه کنید.

انضباط شخصی چیست؟

برای انضباط شخصی، معانی و تعاریف زیادی وجود دارد. طبق یک تعریف؛ انضباط شخصی به معنای فرآیندی است که طی آن کنترل احساسات و عواطف درونی برای غلبه بر ترس‌ها و نگرانی‌ها یا در اثر مدیریت استرس، اتفاق می‌افتد.
طبق تعریف دیگر؛ انضباط شخصی یعنی چشم بستن از لذت‌های زودگذر و آنی تا زندگی‌مان را با تحلیل‌های منطقی و عاقلانه پیش ببریم.

بعضی معتقدند انضباط شخصی به معنای توان انجام یک کار و به اتمام رساندن آن به بهترین وجه است. در تعریف دیگر می‌توان انضباط شخصی را اینطور، معرفی کرد:
«احترام به قواعد و اصولی که خودمان وضع می‌کنیم و تصمیم‌هایی که می‌گیریم.»
هم‌چنین انضباط شخصی یعنی؛ مجموعه فعالیت‌هایی که یک فرد طبق برنامه‌ریزی انجام می‌دهد. انضباط شخصی؛ نیروی محرکه‌ای است که انسان را مجبور به انجام فعالیت‌هایش می‌کند. این فعالیت‌ها می‌توانند کوچک باشند یا بزرگ.

بهترین و دقیق‌ترین تعریف از انضباط شخصی

از میان این تعاریف می‌توان گفت کنترل احساسات و غلبه بر وسوسه‌ها دقیق‌تر از بقیه تعاریف است چرا که تا زمانی که بر خود مسلط نباشیم نمی‌توانیم کارمان را به درستی و با دقت انجام دهیم و باید حتما فردی از بیرون ما را مجبور به انجام آن کار کند و در نبود اجبار، کاری انجام نخواهیم داد.
انضباط شخصی یک توانایی به ظاهر ساده است، اما در حقیقت ساده نیست. این فاکتور، عامل اصلی در رسیدن به موفقیت است.

رابطه انضباط شخصی و موفقیت در زندگی

هر فرد در طول زندگی خود، با اتفاقات مختلف که گاه ترسناک است مواجه می‌شود این‌که چطور می‌تواند با احساسات منفی ناشی از آن اتفاقات، روبرو شود و با احساس منفی آن مقابله کند؛ نشان می‌دهد که وی فردی با انضباط درونی هست یا نه.

انضباط شخصی، تمام زوایای زندگی فرد را در بر می‌گیرد و داشتن آن، تغییرات مثبت بسیاری را برای فرد در طول زندگی، رقم می‌زند.
روابط عاطفی، اجتماعی و رسیدن به اهداف با داشتن انضباط درونی به راحتی میسر می‌گردد چرا که فرد، تا به اهدافش دست نیابد دست بردار نیست و مدام تلاش می‌کند. این فرد از نظر مردم نیز بسیار قابل احترام است چرا که مقتدر و قاطع است و به زودی پا پس نمی‌کشد.

رابطه انضباط شخصی و عزت نفس

اگر فرد طی یک بحران، توان مقابله با آن را از دست بدهد و خود را تسلیم کند یعنی دارای انضباط شخصی نیست. بعضی اوقات ترس از عواملی مبهم سبب می‌شود تا هیچ‌گاه نتوانیم به کار جدیدی دست بزنیم یعنی انضباط درونی در ما وجود ندارد.
انضباط شخصی سبب می‌شود اعتماد به نفس در فرد شکل بگیرد و با پشت سر گذاشتن موانع و ترس‌ها، به موفقیت‌های بیشتر دست یابد.

داشتن انضباط شخصی به فرد می‌آموزد که در کدام موقعیت انجام چه کاری وی را به هدف می‌رساند. افرادی که احساس توانمندی بیشتری کنند معمولا دارای اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتری نیز هستند.
فردی که انظباط شخصی بیشتری داشته باشد، احترام بیشتری نیز برای خود قائل می‌شود. این بدین معناست که می‌تواند احساس ارزشمند بودن بیشتری را در درون خود داشته باشد. پس به همین سبب است که اعتماد به نفس در این افراد به شکل قابل توجهی تقویت می‌گردد.

تلاش برای بهبود انضباط شخصی

این فرآیند، به طور ناگهانی در فرد ایجاد نمی‌شود و برای دستیابی به آن به تمرین نیازمندیم. لذا نیازمند یک سبک زندگی هستیم تا بر مبنای آن یک مدل مشخص در ذهن شکل بگیرد پس می‌تواند به مرور و با انتخاب‌ها و رفتارها و تصمیم‌های گوناگون در لحظه‌های مختلف، ایجاد شود. تحلیل و تصمیم منطقی برای دستیابی به انضباط شخصی ضروری است.

بنابر آنچه گفته شد تعاریف متفاوتی برای انضباط شخصی ارایه شده ‌است که همه آن تعاریف می‌توانند صحیح باشند و هر یک گوشه‌ای از انضباط شخصی باشند. برای نمونه: توان انجام کار، توان تسلط بر خود، توانایی کنترل احساسات و غلبه بر وسوسه‌ها.
در ادامه نکاتی برای بهبود انضباط شخصی برایتان شرح داده‌ایم:
عده‌ای معتقدند برای تبدیل شدن به یک فرد با انضباط شخصی لازم است مواظب نشست و بر خاست‌هایمان باشیم. تعامل ما باید با افرادی باشد که دارای انضباط شخصی‌اند.

بعضی از افراد گمان می‌کنند طرح‌ها و نقشه‌هایشان مدام به هم می‌ریزد، انگیزه‌ای برای انجام کارها ندارند، اطرافیان، مدام سرزنش‌شان می‌کنند و دایما دچار اشتباه می‌شوند، این افراد نمی‌توانند برنامه‌ریزی روزانه‌شان را پیش ببرند؛ چنین افرادی، در حقیقت، از عدم انضباط شخصی رنج می‌برند و باید برای بهبود آن تلالش کنند.

انضباط شخصی

17 راهکار برای دستیابی به انضباط شخصی

مجموعه راهکارهایی وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توان به انضباط شخصی دست یافت.

1. درست فکر کردن؛

یکی از مهارت‌های لازم برای تصمیم‌گیری موثر، درست فکر کردن است. هر چه تامل ما بیشتر باشد زندگی با کیفیت‌تری خواهیم داشت. تصمیم‌های بهتر و پافشاری بر اجرای آن‌ها می‌تواند انگیزه بیشتری برای پیشرفت به وجود آورد. برای درست اندیشیدن باید تمرین کنیم تا به آن عادت کنیم.
بنابراین قبل از هر تصمیم باید به اندازه کافی و به طور جامع پیرامون آن و نتایج حاصل از آن بیندیشیم. زیرا باید شناخت درستی از موضوع داشته باشیم و جزییات و مسایل پیش روی آن و راه‌حل‌های حصول به آن را در نظر بگیریم.
مشورت با افراد متخصص نیز راه‌گشاست. در افکارمان باید به این توجه کنیم که اگر تمامی آنچه فرض کرده‌ایم اشتباه از آب در آمد آیا راه‌حل دیگری برای حل مشکل به ذهنمان خواهد رسید؟ سپس به دنبال راهکارهای نو و خلاقانه باشیم.

2. تعیین اهداف روزانه؛

اهداف کلی و جزیی خود را در نظر بگیرید، برای آن زمانی را مشخص کنید و طوری بنویسید که انگار به آن اهداف رسیده‌اید و هر روز آن را باز نویسی کنید. در این صورت به طور ناخودآگاه اهداف در ذهنمان ذخیره خواهند شد و در پی انجام آن اقدام خواهید کرد.

3. مدیریت زمان؛

و برنامه‌ریزی در امور روزانه در پیش‌برد سریع‌تر موضوع، بسیار موثر است. در برنامه‌ریزی، باید کارهای ضروری مشخص شوند، کارهای مهمی که اگر انجام هم نشوند دچار مشکل نمی‌شویم، کارهایی که بهتر است انجام شوند و کارهایی که دیگران می‌توانند در انجامش به ما کمک کنند، همه باید در برنامه‌ریزی روزانه‌مان ثبت شوند.
حتی بهتر است کارهایی که نباید انجام شوند نیز نوشته و ثبت شود و سپس از لیست حذف گردند. پس برای دستیابی به انضباط شخصی باید بدانیم چگونه زمان را مدیریت کنیم.

4. داشتن جرات و جسارت؛

بعضی از ترس‌ها مانع از انجام اموری می‌شوند که می‌توانیم در آن‌ها به موفقیت دست یابیم. این ترس باید از از زندگی شخصی، حذف شود. ممکن است این ترس به دلیل از دست دادن سرمایه باشد و یا از دست رفتن زمان. این ترس‌ها مانع از اقدام در مسیر پیشرفت می‌گردند. در نظر بیرید که شکست باعث موفقیت می‌شود.

استفاده از کلمه «نمی‌توانم» خود سمی مهلک در مسیر پیشرفت و موفقیت است که باعث می‌شود با احساس عدم اعتماد به نفس و نهایتا ترس از انجام کار وترس از شکست مواجه شویم.
برای جلوگیری و غلبه بر ترس، باید خود را در موقعیتی قرار دهیم که از آن احساس ترس و ناتوانی می‌کنیم. رویارویی با ترس‌ها خود سبب می‌شود اعتماد به نفس‌مان افزایش یابد و به انضباط شخصی دست یابیم.

5. اهمیت دادن به سلامت فردی؛

اهمیت دادن به سلامتی، تغذیه خوب و سالم، ورزش کردن وسحر خیزی، حذف مواد غذایی مضر از رژیم غذایی روزانه، مصرف میوه و... عامل مهمی جهت تقویت اعتماد به نفس است. برای انجام این امور نیز باید برنامه منظم داشت.

6. پس‌انداز کردن و سرمایه‌گذاری؛

برای داشتن انضباط شخصی، نباید ولخرجی کرد. ترس از فقیر شدن در ناخودآگاه همه وجود دارد. این ترس سبب می‌شود دست از انجام بسیاری از کارها بکشیم.
برای حذف این مانع، باید همیشه مقداری پس انداز داشته باشیم و به مرور سرمایه‌گذاری انجام دهیم. داشتن پس انداز در افزایش اعتماد به نفس، موثر است.

7. تلاش کردن؛

افراد موفق، همیشه کسانی هستند که در راه رسیدن به اهدافشان تلاش بیشتری نسبت به سایرین داشته‌اند. این اصل در رسیدن به انضباط شخصی بسیار موثر است. زود از خواب بیدار شدن و سحر خیزی، پشتکار داشتن در انجام کارها، هدر ندادن وقت و انرژی و...

8. مهارت یادگیری؛

مهارت در انجام یک کار باعث کسب درآمد بیشتر می‌شود. برای مهارت و پیشرفت باید دائما به یادگیری پرداخت، مطالعه کرد و رو به رشد بود.
تماشای فیلم‌های آموزشی، کتاب‌های صوتی و... روش‌هایی هستند که با کمک آن‌ها به راحتی می‌توان یادگیری را افزایش داد.

9. پشتکار داشتن؛

در راه دستیابی به هدف، باید صبوری کرد و پشتکار داشت. در شروع و اتمام یک کار باید شجاعانه و با اعتماد به نفس، پیش رفت تا سهم بیشتری از موفقیت نصیب‌مان گردد.

10. تصمیم‌گیری عاقلانه؛

مشکلات شخصی ما از جایی ریشه می‌گیرند که به آن ‌چه می‌دانیم عمل نمی‌کنیم و قول و قرارهایی که با خودمان می‌گذاریم را زود فراموش می‌کنیم. بنا به همین دلیل است که عده‌ای انضباط شخصی را چشم پوشی از لذات زودگذر دانسته‌اند.

لذت زندگی به طور آنی درست نقطه مقابل تصمیم عاقلانه است. شاید در وهله اول این چشم پوشی سخت به نظر برسد ولی با تمرین می‌توان به تحلیل منطقی دست یافت. یکی از اصلی‌ترین دلایل تمایل ما به سمت لذات زودگذر این است که نتایج این لذت‌ها نامریی است.
یکی از نقاط ضعف ما این است که قدرت پیش بینی صحیحی از امور نداریم لذا با فریب دادن خودمان، قول و قرارهایی را که با خودمان می‌گذاریم فراموش می‌کنیم و به انضباط شخصی است نمی‌یابیم.

11. علاقه به کار؛

برای رسیدن به موفقیت باید به کاری که انجام می‌دهیم علاقه داشته باشیم. افرادی که عاشق کارشان هستند به یادگیری مطالب جدید در حیطه شغلی‌شان و تعامل با افراد جدید علاقمندند.

12. ذهنیت مثبت؛

نباید نظرات منفی دیگران ما را از ادامه کار بازدارد. در مسیر موفقیت حتما سرزنش‌ها و امواج منفی زیادی به سمت ما حرکت می‌کنند که باید نادیده گرفته شوند.

13. پاسخگویی و مسئولیت پذیری؛

پاسخگویی و مسئولیت پذیری سبب می‌شود کارمان را به نحو احسن انجام دهیم چراکه از ما درباره آن، سوال می‌شود. این نکته باعث تعهد ما به انجام آن کار می‌شود و کیفیت کار را بالا می‌برد.

انضباط شخصی

14. داشتن تمرکز بر کار و بهانه‌گیری نکردن؛

تمرکز بیشتر به خلاقیت بیشتر می‌انجامد. وقتی ذهن، درگیر چند مساله باشد دیگر نمی‌تواند تمرکز داشته باشد.
علاوه‌بر آن شکایت بیش از حد، روابط اجتماعی را دچار اختلال می‌کند و از انضباط شخصی می‌کاهد.

15. بیان احساسات درونی و همدلی با دیگران؛

فردی که اعتماد به نفس دارد توان بیان احساسات خود در موارد متعدد، کنترل احساسات و رفتارش را دارد. همچنین باید گفت داشتن روابط اجتماعی و حفظ آن با همدلی صمیمانه، نشانه داشتن انضباط شخصی است.

16. تجسم نتیجه نهایی کار؛

برای انجام هر کار دلیلی وجود دارد و این دلیل نباید در میانه راه فراموش شود. باید با دقت نظر، دلیل یا دلایل انجام کار را رصد کرد و تا انتها ادامه داد تا انگیزه و اعتماد به نفس و نظم درونی اتفاق بیفتد.

17. الگو بودن و رفتار محترمانه با دیگران؛

باید امور و کاری که به ما محول می‌شود را طوری انجام دهیم که برای دیگران به الگویی ارزشمند بدل شویم. همچنین مودب و خوش اخلاق بودن و خوش برخوردی با دیگران در روابط اجتماعی از ویژگی‌های فرد با انضباط شخصی است.

تضمین موفقیت با دستیابی به انضباط شخصی

انضباط شخصی مجموعه رفتارهایی است که فرد برای خود معین می‌کند تا از آن تحت هر شرایطی پیروی کند تا به هدفی که در ذهن خود دارد، برسد. انجام کارها حتی کارهایی که از انجام آنها احساس رضایت نمی‌کنید اگرچه سخت است، اما برای رسیدن به اهداف تعیین شده راهگشاست و با انضباط شخصی می‌توان با انگیزه مضاعفی این دست از کارها را انجام داد.
انضباط شخصی به خودی خود، باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود و این اعتماد به نفسی که با انضباط شخصی حاصل می‌شود، نقشی کلیدی در موفقیت دارد.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • بهنام همدانی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۰

    afarin matlab khobi bood

  • اسدالله مددی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۵

    گروه واتساپی هم دارید؟

  • منصور پارسا
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۵

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  • جمشید جلالی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۳۰

    Awli bood

  • عبدالله محمدزاده
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۳۵

    مطالب بی نظیر بود

  • عزیز سبحانی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۵۵

    چه سایت قشنگی دارین

  • کاظم اصغری
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۴۵

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • محمدرضا تابش
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۳۵

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • حسین کاظمی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۴۰

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  • جمشید شریعتی
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۵

    بی نظیر هستید

  • سجاد نامور
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۳۵

    این مطلب حرف نداشت