رشد و توسعه فردی

آیا شما از حمایت اجتماعی برخوردارید؟

آیا شما از حمایت اجتماعی برخوردارید؟

شاید بارها نام حمایت اجتماعی به گوشتان خورده باشد یا بدون توجه به نام و مفهوم آن و به صورت ناخودآگاه از آن بهره برده‌ باشید، اما یکی از علت‌هایی که ما انسان‌ها به سراغ رابطه اجتماعی می‌رویم، به دست آوردن حمایت اجتماعی است.

حتی اگر این کار را کاملاً آگاهانه و برنامه ریزی شده انجام ندهیم، همچنان از حمایت اجتماعی به عنوان یکی از دستاوردهای رابطه اجتماعی بهره‌مند می‌شویم.

به همین علت است که هر بار که بخشی از روابط اجتماعی ما دچار مشکل می‌شود یا از بین می‌رود،  کم یا بیش احساس واماندن و تنها ماندن و از دست دادن حمایت اجتماعی را تجربه می‌کنیم.

بااین‌حال تا چه اندازه با معنای این عبارت آشنایی دارید؟ می‌دانید از آن در چه مواقعی استفاده می‌گردد؟

حمایت اجتماعی

حمایت اجتماعی چیست؟

منظور از این مفهوم، مجموعه فعالیت‌هایی است که در جهت تأمین رفاه مردم صورت می‌گیرد. این فعالیت‌ها شامل جلوگیری از وقوع مشکلات و مسائل مختلف، مدیریت آن‌ها و در نهایت برطرف کردنشان است. در واقع اعمالی که در وضعیت رفاه مردم تأثیر دارند.

شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل نیز حمایت اجتماعی را به این صورت تعریف می‌کند. برای مثال، کمک‌های عمومی که توسط دولت‌ها ارائه می‌گردد نیز در این دسته قرار می‌گیرند. کمک‌هایی چون مدیریت بحران، تأمین غذا، یارانه و ... .

البته این عبارت تنها در سطوح بزرگ مصداق ندارد؛ به عبارت دیگر، می‌توان گفت هر رابطه‌ای که با فردی غیر از خودمان برقرار کنیم، در دسته روابط اجتماعی قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که ابعاد این امر تنها به کمک‌های بزرگی که از طرف افراد یا ارگان‌های قدرتمند در دسترس قرار می‌گیرند ختم نمی‌شود.

این مفهوم کاربردهای فراوانی دارد که جنبه‌های متفاوتی از زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای مثال می‌توان گفت حمایت‌های احساسی، اطلاعاتی، همدلی، ملموس و ناملموس نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

احتمالاً تا به این قسمت از مطلب متوجه شده‌اید که این امر در سطح کیفیت زندگی مردم تأثیر شایانی دارد و بخش‌های مختلفی از زندگی آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ زیرا انسان فردی اجتماعی است و برای بقا و ادامه زندگی به رفتارهای این‌چنینی نیازمند خواهد بود.

به همین دلیل است که علوم مختلفی چون روانشناسی، جامعه‌شناسی، توان‌بخشی، پزشکی و آموزش روی آن مطالعات متنوعی را انجام می‌دهند. این مطالعات به مددکاران اجتماعی- و در سطوح بالاتر- به دولتمردان کمک می‌کند تا بتوانند اقدامات بهتری را در جهت رفع مشکلات موجود در زندگی مردم خود ارائه دهند و تصمیمات بهتری بگیرند. ولی به‌راستی، در چه شرایطی مردم به حمایت اجتماعی نیازمند هستند؟ اصلاً چطور می‌توان متوجه شد جامعه‌ای به حمایت اجتماعی نیاز دارد؟

نیاز به حمایت اجتماعی

اگر فکر می‌کنید شما فردی مستقل و قوی هستید و هیچ زمانی به کمک‌های دیگران احتیاجی نخواهید داشت، باید بدانید که اشتباه می‌کنید. انسان موجودی اجتماعی است. همین استقلال و قدرت فعلی شما به این دلیل برایتان فراهم شده است که روزی فرد دیگری به شما کمک کرده است.
این کمک می‌تواند کمک مالی، استخدام، قرض دادن پول، مشورت دادن یا هرگونه کمک مادی یا معنوی دیگری باشد. ازاین‌رو، همه ما به این کمک‌های اجتماعی نیاز داریم.

تصور کنید به خاطر شرایط پیش‌بینی‌نشده‌ای، نتوانید قرض خود را پرداخت کنید یا اصلاً خدای نکرده روزی خانه شما ریزش کند. در این وضعیت شما قطعاً می‌توانید به تنهایی موقعیت پیش‌آمده را مدیریت و کنترل کنید؛ اما به نظر شما اگر فردی باشد که در مدیریت شرایط به شما کمک کند، اوضاع بهتر پیش نخواهد رفت؟ قطعاً پاسخ مثبت است. پس همه به حمایت اجتماعی مادی یا معنوی، ملموس یا ناملموس نیازمند خواهیم بود.

لازم به ذکر است عدم درخواست کمک از افراد یا جامعه ممکن است نشأت گرفته از مسائل و دلایل عمیق‌تری باشد. خودتان را تصور کنید که به کمک نیاز دارید. در این شرایط به سراغ چه کسی خواهید رفت؟
کسی که شما با او احساس نزدیکی می‌کنید؛ به عبارت دیگر، ما زمانی سراغ اجتماع می‌رویم که بدانیم جزوی از آن هستیم و از حمایت اجتماعی آن بهره‌مند خواهیم شد. با این وجود، چه عواملی در این مسئله دخیل است؟ یعنی ما در چه شرایطی از اجتماع اطرافمان درخواست کمک خواهیم داشت؟

چه رابطه‌ای میان حمایت اجتماعی و جامعه برقرار است؟

این عبارت تنها مختص به جوامع انسانی نیست. اجازه دهید با یک مثالی این رابطه را بیان کنیم. رفتارهایی مانند تیمار کردن در جامعه شامپانزه‌ها، تقسیم شکار یا محافظت از گله نمونه‌های کوچکی از این مفهوم در جوامع غیرانسانی است؛ بنابراین این مفهوم و کاربردهای آن در همه جوامع صادق خواهد بود؛ اما چه عواملی در رابطه میان حمایت اجتماعی و جامعه موردنظر تأثیرگذار هستند؟

از جمله موارد مهم، شعور اجتماعی جاری در جامعه و بلوغ آن است. ولی شعور اجتماعی چیست و چه عواملی در آن دخیل‌اند؟

شعور اجتماعی چیست؟

ساده‌ترین راه برای درک شعور اجتماعی و وجود آن در خودمان، پرسش این دو سؤال است: آیا من معتقدم که فرصت‌های موجود، برای همه وجود دارند؟ یا آیا من همواره نگران این موضوع هستم که مبادا فرصت‌های موجود به‌اندازه کافی نباشد و اگر کسی در حرفه و شغل من شریک شود یا کمک موردنیاز من را دریافت کند، شانس دیگری برای من وجود نخواهد داشت؟

پاسخ این دو سؤال مفهوم شعور اجتماعی را برای شما مشخص خواهد کرد. این مسئله یکی از عوامل مهم و دخیل در رابطه بین حمایت اجتماعی و جامعه موردنظر است.
اگر شعور اجتماعی جاری در یک جامعه در سطح خوبی قرارگرفته باشد یا در مسیر بلوغ باشد، افراد به دیگران یا ارگان‌های بزرگ اعتماد خواهند داشت و برای درخواست کمک به آن‌ها مراجعه خواهند کرد.
علاوه بر آن، مردم نیز به افراد نیازمند کمک خواهند کرد. پس این چرخه به گردش درخواهد آمد و جامعه و کیفیت زندگی مردم در سطح مناسبی قرار خواهد گرفت.

بنابراین انسان موجود اجتماعی است و همه به یکدیگر متصل هستیم. کمک به فرد دیگر به معنای کمک به خود است. ازاین‌رو، بلوغ شعور اجتماعی باعث می‌شود تا این مفهوم در یک اجتماع بیش‌ازپیش جا بیفتد. البته دانستن انواع حمایت‌های اجتماعی نیز به رشد این شعور یاری خواهد رساند. می‌پرسید چگونه؟ در ادامه توضیح خواهیم داد.

تأثیر انواع حمایت‌ها در شعور اجتماعی

تشویق باعث افزایش انگیزه می‌شود. خواه تشویق از سوی دیگران باشد، خواه از سوی ندای درونی خودمان. در هر حال، نتیجه یکسان است؛ اما دانستن انواع حمایت‌های اجتماعی چطور می‌تواند در شعور اجتماعی مؤثر باشد؟

اگر شما با انواع این مفهوم آشنا باشید، پس از انجام هر عمل کمک‌کننده و مؤثر، خود را مورد ستایش و تقدیر قرار خواهید داد. این تشویق چنان احساس خوبی را در شما به وجود می‌آورد که مایلید در هرلحظه و هر مکانی آن را تجربه کنید.
پس به انجام و تکرار آن‌ها می‌پردازید. بدین‌صورت است که شعور اجتماعی در مسیر بلوغ روند خوبی را در پیش خواهد گرفت و حمایت اجتماعی در اجتماع موردنظر جاری خواهد شد. در این شرایط، بیایید با یکدیگر با انواع این عبارت آشنا شویم.

انواع حمایت اجتماعی

حمایت اجتماعی انواع مختلفی دارد. ولی کلاً می‌توان آن‌ها را در چهار دسته کلی جای داد؛ حمایت احساسی، حمایت ارزشی، حمایت اطلاعاتی و حمایت ملموس. در ادامه با هرکدام از آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

 1. حمایت احساسی؛

به احتمال زیاد، اگر در خیابان از مردم در مورد حمایت کردن بپرسید و از آن‌ها بخواهید تا مثال‌هایی را در این رابطه برایتان بازگو کنند، با تعریف حمایت احساسی و کاربردهای آن روبه‌رو خواهید شد. شاید حالا بتوانید تعریف این نوع از حمایت را حدس بزنید. هنگامی‌که مردم به شما گوش می‌کنند یا درد و دل شما را می‌شنوند، شما را مورد حمایت اجتماعی خود آن‌هم از نوع احساسی قرار داده‌اند. آرامش فیزیکی مانند در آغوش گرفتن یا نوازش کردن نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

حمایت احساسی

2. حمایت ارزشی؛

منظور از این نوع حمایت، نشان دادن تحسین و تشویق است. فردی که شما را مورد حمایت ارزشی قرار می‌دهد، به شما یادآوری می‌کند که تا چه اندازه قدرتمند هستید، به شما کمک می‌کند تا از نو ارزش خود را به یاد آورید و بشناسید و در نهایت به خود ایمان داشته باشید.

برخی از مشاوران و مربیان زندگی نیز ازاین‌روش استفاده می‌کنند. آن‌ها به مراجعین خود یادآوری می‌کنند که تا چه اندازه افراد قوی و مصممی هستند. همین امر باعث می‌شود تا آن افراد نیز به خود بیش‌ازپیش ایمان داشته باشند.

3. حمایت اطلاعاتی؛

نوع دیگری از حمایت اجتماعی، حمایت اطلاعاتی است. افرادی که این نوع حمایت را ارائه می‌دهند، نوعی پند و اندرزهایی را به افراد میگویند. بخش دیگر این نوع کمک، جمع‌آوری و به اشتراک گذاشتن اطلاعات است. اطلاعاتی که به افراد کمک می‌کند تا قدم‌های بعدی را با آگاهی بیشتری پشت سر بگذارند و راحت‌تر به مقصد برسند.

4. حمایت ملموس؛

منظور از این حمایت، پذیرفتن مسئولیت‌های فرد دیگر است. ممکن است در ابتدا تصور کنید این نوع حمایت ممکن است مخرب باشد یا به زندگی آن فرد لطمه وارد کند؛ زیرا علاوه بر مسئولیت‌های خود، وظایف فرد دیگر را هم باید انجام دهد. درحالی‌که این‌گونه نیست.

شما با پذیرش وظایف، به آن فرد کمک می‌کنید تا با مشکلات خود ساده‌تر کنار آید؛ به عبارت دیگر، فرد را یاری می‌کنید تا آسان‌تر بتواند مشکلاتش را مدیریت کند.
برای مثال، اگر مریض باشید، دوستتان سوپ آماده می‌کند و برایتان می‌آورد، اگر در رابطه با موضوعی نتوانید راه‌حل مناسب را پیدا کنید، به شما کمک می‌کند تا راه‌های دیگری را پیدا کنید و مسئله موردنظر را حل نمایید و هزاران کار دیگر که کنترل شرایط را برای شما ساده‌تر خواهد کرد.

حال که با انواع حمایت‌های اجتماعی آشنا شدیم، آیا میدانید مؤثرترین و مفیدترین نوع کدام است؟

کدام‌یک از انواع حمایت اجتماعی کارایی بیشتری دارد؟

همه انواع حمایت‌های عنوان‌شده کارایی و بهره‌وری دارند. وجود آن‌ها نیز به همین دلیل توجیه می‌شود؛ اما آیا این بدین معنا است که سودمندی آن‌ها برای همه افراد و در همه شرایط یکسان است؟ قطعاً خیر.

شخصیت و ویژگی‌های فردی انسان‌ها با یکدیگر متفاوت است. همین امر باعث می‌شود تا هرکدام از آن‌ها نوع خاصی از حمایت را ترجیح دهند. البته لازم به ذکر است انتخاب نادرست و نابجای هرکدام از انواع حمایت‌ها نیز باعث می‌شود تا به نتیجه دلخواهمان نیز نرسیم.
ازاین‌رو داشتن اطلاعات در مورد نحوه انتخاب آن‌ها بسیار اهمیت دارد. در ادامه نکاتی را مطرح می‌کنیم که به شما برای انتخاب بهترین نوع حمایت کمک می‌کند.

نکات مهم برای انتخاب مناسب‌ترین نوع حمایت

طی مطالعه‌ای که روی 103 زوجی که پنج سال از ازدواجشان گذشته بود انجام شد، تعیین گردید که اثر حمایت اطلاعاتی بیش از حد، بدتر از وجود هرگونه حمایت دیگری است. در این موقعیت نیز حمایت ارزشی حد و اندازه‌ای ندارد؛ به عبارت دیگر، اگر حمایت‌های ارزشی از نوع حقیقی و واقعی باشند، مرزی برای آن‌ها میان زوج‌ها وجود نخواهد داشت.

نکته بعدی در رابطه با مقدار حمایت‌ها است. امروزه حمایت اجتماعی در میزان کم رایج‌تر از زمانی است که حمایت‌ها در سطوح بالا ارائه می‌شد؛ یعنی افراد احساس می‌کنند که حمایت و پشتیبانی موردنظر یا موردنیاز خود را دریافت نمی‌کنند.

مطابق نتایج تحقیق عنوان‌شده در بالا، مشخص شد دو سوم از مردان و حداقل هشتاد درصد از زنان معتقدند که حمایت دریافتی آن‌ها بسیار کمتر از میزان موردنظرشان است. این بدین معنا است که یک سوم از زوج‌ها اعتقاد دارند که بیش از میزان موردنیازشان کمک و پشتیبانی دریافت می‌کنند.

مطالعه دیگری در این رابطه انجام شده است. طبق این تحقیق که روی 235 زوج تازه ازدواج کرده صورت گرفت، مشخص گردید که هم خانم و هم آقا زمانی احساس رضایت بیشتری دارند که آقایان نوع حمایت اجتماعی که بیشتر نیاز دارند را دریافت کنند. خانم‌ها نیز هنگامی خرسندتر خواهند بود که تلاش همسر برای ارائه حمایت را ببینند؛ حتی اگر تلاش آن‌ها به موفقیت نرسد.

همان‌طور که عنوان شد، انسان‌ها با یکدیگر متفاوت‌اند. همین امر باعث می‌شود تا حمایت انتخابی و موردنیاز آن‌ها باهم متفاوت باشد. ولی رعایت نکات بالا، بخصوص برای افراد متأهل، قطعاً کمک‌کننده و مؤثر خواهد بود.

در این شرایط، آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که چرا حمایت اجتماعی تا این اندازه اهمیت دارد؟

چرا تا این اندازه حمایت اجتماعی مهم است؟

یک حمایت مناسب و قوی می‌تواند در شرایط سخت به افراد کمک کنند. این شرایط سخت می‌تواند یک روز بد در محل کارتان باشد یا گذراندن اوضاع اقتصادی و روحی بد برای چندین ماه. در هر صورت وجود آن می‌تواند اضطراب موجود در این شرایط را کاهش دهد و نبودش باعث انزوا، افسردگی و بدتر شدن شرایط گردد.

اگر معتقدید به‌اندازه کافی قوی هستید و هیچ زمانی به این نوع حمایت‌ها نیاز نخواهید داشت، احتمالاً پس از فهمیدن مزایای وجود این حمایت‌ها نظرتان کاملاً عوض خواهد شد.

مزایای حمایت‌

مطالعات نشان می‌دهند که انزوا و تنهایی ریسک ابتلا به بیماری‌های روحی و فیزیکی را بالا می‌برد. از طرف دیگر، تحقیقات گسترده‌ای که روی اثرات وجود این‌گونه حمایت‌ها انجام شده نشان می‌دهد که وجود آن‌ها باعث می‌شود تا:

  • توانایی مقابله و پذیرش شرایط استرس‌زا در شما بیشتر شود.
  • تأثیرات منفی شرایط ناخوشایند کاهش یابد.
  • سلامت روانی برای همیشه پیشرفت و حفظ شود.
  • عزت‌نفس افراد بهبود یابد.
  • ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را کم می‌کند.
  • رفتارها و سبک زندگی سالمی را برای افراد به ارمغان می‌آورد.

حال که با مزایا و اهمیت حمایت‌های اجتماعی آشنا شدیم، به نظر شما تأثیر شبکه حمایتی تا چه میزان است؟ اصلاً شبکه حمایتی چیست و چه تأثیری در این‌گونه از حمایت‌ها دارد؟

شبکه حمایتی

شبکه حمایتی یا شبکه حمایت اجتماعی، مجموعه افرادی هستند که معمولاً از شما حمایت می‌کنند. برای مثال، خانواده یا دوستان شبکه حمایتی هستند.

پیشرفت و بهبود سلامت جسم و روان رابطه مستقیمی با شبکه حمایتی ما دارد؛ زیرا حمایت‌ها از سوی این شبکه خواهند بود. ازاین‌رو، انتخاب افراد و گذاشتن آن‌ها در مجموعه کار ساده‌ای نیست.

البته در نظر داشته باشید که تداوم این شبکه به هر دو طرف بستگی دارد؛ به عبارت دیگر، یک شبکه حمایتی موفق مانند یک جاده دوطرفه است و تلاش هر دو طرف را می‌طلبد. اگر به دنبال تقویت این شبکه هستید، در ادامه نکات پیش رو به شما کمک خواهند کرد.

حمایت اجتماعی

ایجاد و بهبود شبکه حمایتی

اگر به دنبال بهبود گستره حمایت اجتماعی خود هستید، ساخت یک شبکه حمایتی مناسب و دلسوز اولین و مهم‌ترین قدم در این روند است. شما می‌توانید در کلاس‌های مختلف، باشگاه‌ها یا پلتفرم‌های آنلاین مانند شبکه‌های اجتماعی برای خود شبکه حمایتی بسازید یا آن را گسترش دهید.
البته توجه داشته باشید که ساختن کار ساده‌ای نیست؛ زیرا در ابتدای آشنایی ممکن است متوجه علایق و تفکرات مشترک یا متضاد یکدیگر نشوید. ازاین‌رو به این‌گونه روابط کمی زمان دهید تا همه‌چیز به‌خوبی پیش برود.

از طرف دیگر اگر تمایل دارید تا شبکه حمایت اجتماعی خود را بهبود ببخشید، به این نکات توجه کنید: همواره برای اقوام، دوستان و خانواده خود در دسترس باشید (البته نه به‌گونه‌ای که به کار و اولویت‌هایتان آسیب وارد شود)، خود را به دیگران مقایسه نکنید و از موفقیت اطرافیانتان خوشحال شوید، شنونده خوبی باشید، قدردان افراد موجود در شبکه باشید و از آن‌ها برای بودنشان تشکر کنید و در نهایت، اگر آن‌ها نیز به کمک شما نیاز داشتند دریغ نکنید.

البته برخی از شبکه‌ها به‌اندازه کافی مناسب نیستند. در این شرایط چه کاری از دست ما ساخته است؟

اصلاح شبکه حمایتی

بسیاری از مردم در نظر دارند تا تحت هر شرایط و به هر قیمتی شبکه حمایتی خود را حفظ کنند. این کار اصلاً ایرادی ندارد؛ مگر اینکه شبکه بیشتر از سود، ضرر داشته باشد. همان‌طور که گفتیم کارآمدی یک شبکه حمایتی به تلاش دو طرف بستگی دارد؛ اما اگر یک شبکه باعث زیان به شما و ارزش‌هایتان می‌شود، قطعاً باید برای اصلاح آن قدم بردارید. به نظر شما تحت چه شرایطی باید اقدام به این عمل کنید؟

1. زمانی که پشتیبانی کافی نیست؛

اگر متوجه شدید که به‌اندازه موردنیاز و معقول حمایت اجتماعی دریافت نمی‌کنید یا به افراد بیشتری نیاز دارید که بتوانند از شما پشتیبانی کنند، باید برای اصلاح این شبکه دست به عمل بزنید. اصلاح می‌توانید ایجاد دوباره یا گسترش آن نیز باشد.

به‌عنوان‌مثال، ممکن است از حمایت عاطفی خوبی برخوردار باشید، اما ممکن است بخواهید با افراد بیشتری که علایق مشترکی با شما دارند، ملاقات کنید. البته باید بدانیم که روابط اجتماعی همواره منوط به رفتار متقابل شما است. همان‌قدر که شما از شبکه خود انتظار حمایت دارید، آن‌ها هم انتظار حمایت شما را دارند.

2. تغییر در سبک زندگی؛

افراد معمولاً وقتی تغییرات مهمی در زندگی ایجاد می‌کنند، در شبکه حمایتی خود نیز تغییراتی را اعمال می‌نمایند. برای مثال:

  • والدین:
    افراد معمولاً وقتی صاحب فرزند می‌شوند، زندگی اجتماعی‌شان نیز به‌طور چشمگیری دچار تغییر می‌شود.
  • طلاق یا مرگ همسر:
    افراد متأهل اغلب با سایر افراد متأهل معاشرت کنید. پس از طلاق یا مرگ همسر، شبکه اجتماعی معمول شما دیگر نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد.
  • ترک اعتیاد:
    تغییر در رفتار افرادی که سیگار می‌کشند، مشروبات الکلی یا مواد مخدر مصرف می‌کنند. در زمان اعتیاد به‌طور منظم ممکن است با مجموعه‌ای از افراد ارتباط برقرار کنند. یقیناً فرد معتاد زمانی که تصمیم به ترک می‌گیرد باید شبکه حمایتی و ارتباطی خود را عوض کند.
  • سرگرمی یا فعالیت جدید:
    هنگامی‌که یک فعالیت جدید مانند دویدن یا نقاشی را شروع می‌کنید، ممکن است بخواهید گروهی از افراد را پیدا کنید که اهداف مشترکی با یکدیگر دارید.
  • نیاز به یک جامعه همفکر:
    شما ممکن است مایل باشید که به انجمن‌هایی بپیوندید که سمت‌وسوی اعتقادی و ارزشی یکسانی با شما دارند
  • نیاز به دانش تخصصی یا نظر متخصص:
    ممکن است بخواهید کاری را شروع کنید که کسی در اطراف شما اطلاعات کافی و تجربه آن را ندارد. برای همین باید به دنبال کمک‌های بیشتر و توسعه شبکه حمایت اجتماعی خود باشید.

در ادامه پرسشنامه‌ای را برای شما فراهم آورده‌ایم تا اگر مشتاق هستید ببینید این مفهوم در وجودتان در چه سطحی قرار دارد و آیا به کمک نیاز دارید یا خیر، به شما یاری می‌رساند.

پرسشنامه پشتیبانی و حمایت اجتماعی

پرسشنامه حمایت اجتماعی یک پرسشنامه کمی، روان‌شناختی و نظرسنجی باهدف اندازه‌گیری سطح حمایت اجتماعی و رضایت از آن است که نشان می‌دهد این عبارت در فرد در چه وضعیتی قرار دارد. این پرسشنامه در شروع و انتخاب روند درمان برخی از اختلالات روان‌پزشکی مانند افسردگی یا اسکیزوفرنی تأثیرگذار است.

پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده (Perceived Social Support Questionnaire) در سال 1988 توسط زیمت، داهلم، زیمت و فارلی طراحی شد.

مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده، یک ابزار چند سوالی است که به منظور ارزیابی حمایت اجتماعی ادراک شده از سه خرده مقیاس دوستان (Friends)، خانواده (Family) و دیگران مهم (Significant Other) طراحی شده است.

هدف از طراحی مقیاس چندی بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده، سنجش میزان دریافت حمایت اجتماعی ادراک شده از سه خرده مقیاس دوستان، خانواده و دیگران مهم در شرکت کنندگان می باشد، چراکه دریافت کم میزان حمایت اجتماعی ادراک شده، با میزان بالای اضطراب و افسردگی در افراد همراه می‌باشد.

شماره گزاره کاملا مخالف مخالف تا حدودی مخالف نظری ندارم تا حدودی موافق موافق کاملا موافق
1 هنگام نیاز، شخص خاصی وجود دارد به من کمک کند
2 شخص خاصی وجود دارد که من می‌توانم ناراحتی‌هایم را با او در میان بگذارم
3 خانواده‌ام برای کمک به من واقعاً تلاش می‌کند.
4 وقتی من به خانواده‌ام نیاز دارم کمک و حمایت عاطفی به دست می‌آورم
5 برای من شخص خاصی وجود دارد که منبع آرامش بخشی برای من است.
6 دوستانم واقعاً تلاش می‌کنند به من کمک کنند.
7 وقتی امورات زندگی‌ام به هم می‌ریزد من می‌توانم روی دوستانم حساب باز کنم
8 در زندگی من شخص خاصی وجود دارد که مراقب و دلواپس من است.
9 خانواده‌ام تمایل دارند که در تصمیم‌گیری‌ها به من کمک کنند.
10 من می‌توانم با دوستانم راجع به مشکلاتم صحبت کنم

نمره‌گذاری پرسشنامه چند بعدی حمایت اجتماعی

نمره گذاری پرسشنامه چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران 1988، به صورت طیف لیکرتی 7 درجه‌ای از کاملا مخالفم (نمره 1) تا کاملا موافقم (نمره 7) در نظر گرفته شده است.

بنابراین در هر سوال از این پرسشنامه، نمره ای از 1 تا 7 کسب می‌کنید. تفسیر پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت به صورت استاندارد به دو صورت قابل انجام است. در این پرسشنامه هر چه فرد نمره بالاتری کسب نماید، بیانگر برخورداری بیشتر از حمایت اجتماعی ادراک شده است.

سخن آخر...

در این مقاله سعی کردیم حمایت اجتماعی، انواع حمایت اجتماعی و تأثیر آن بر روی زندگی را به شما معرفی کنیم امیدواریم برایتان مفید واقع شده باشد.

شاید شما فکر کنید فردی مستقل و قوی هستید و به کمک‌ کسی نیاز ندارید، اما باید بدانید که اشتباه فکر می‌کنید. در حقیقت همین استقلال و قدرت فعلی شما به این دلیل برایتان فراهم شده است که روزی فرد دیگری به شما کمک کرده است فرقی نمی‌کند آن کمک مادی بوده یا معنوی. ما انسان‌ها موجودات اجتماعی هستیم به همین دلیل، به این کمک‌های اجتماعی نیاز داریم.

پیشنهاد می‌کنیم برای بهبود مهارت‌های فردی و شغلی‌تان از مقالات تخصصی مجموعه کارلیب کمک بگیرید. همچنین می‌توانید در وب‌سایت کارلیب جدیدترین آگهی‌های استخدام متناسب با مهارت‌های شغلی خود را مشاهده کنید و شغلی را پیدا کنید که بیشتر در آن موفق هستید. با کارلیب بهترین موقعیت شغلی منتظر شماست!

 

زهرا ابراهیمی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • حیاتی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۵۵

    خیلی خوشحالم که هستین

  • صادق آزادی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۰

    شادکام و سلامت باشید

  • اصغر جوادی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۵۰

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  • حسن اسماعیلی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۵

    ایولا

  • محمود علیپور
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۱۵

    حساب توییتری هم دارید؟

  • کاظم نصیری
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۰۰

    دستخوش

  • خلیل آشوری
    ۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۰۰

    چقد خوبین شما

  • رمضان بهاور
    ۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۰

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  • غلامحسین بخشی
    ۲۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۰

    مطلبتون بسیار مفید بود

  • امید اخوان
    ۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۵

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • یوسف امیدی
    ۳۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۳۰

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون