رشد و توسعه فردی

چرا و چگونه پس انداز کنیم؟

چرا و چگونه پس انداز کنیم؟

پس انداز کردن راهی برای افرادی که همواره سعی بر این دارند هزینه‌های خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند و از پس تمامی هزینه‌های زندگی به خوبی برآمده و هیچ وقت پول کم نیاورند. با وجود مشکلات اقتصادی و افزایش تورم، مدیریت هزینه‌ها کار نسبتا دشواری است، اما با پس انداز و مدیریت مخارج می‌توان تمامی هزینه‌های زندگی را به خوبی کنترل کرد.

پس انداز کردن موجب می‌شود که شخص با خیال آسوده و آرامش بیشتری به زندگی خود ادامه دهد و هیچ گونه ترسی از آینده نداشته باشد.
ما امروز در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که "چگونه پس انداز کنید؟" و تکنیک‌های مناسبی برای پس انداز را آموزش بدهیم، توصیه می‌کنیم که تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا هیچ وقت با مشکل بی‌پولی مواجه نشوید و همواره مبلغی به عنوان پس انداز داشته باشید.

پس انداز کردن

چرا باید پس انداز کنیم؟ 

پس انداز کردن و مدیریت مالی مخارج در زندگی و کسب و کارها یک مهارت ویژه می‌باشد. افراد می‌توانند این مهارت را یاد گرفته و در زندگی و بیزینس خود از آن بهرمند شوند.
اگر شخصی به مقوله پس انداز اهمیت ندهد در آینده کاری و زندگی خود با مشکلات ناگهانی مواجه می‌شود و ممکن است هیچ راه حل مناسبی برای آن‌ نداشته باشد، اما درصورتی که با پس انداز مبلغی، می‌توان هنگام بروز مشکلات‌ بهترین تصمیم‌ها را گرفت.

برخی از افراد که البته از هوش مالی کمتری برخوردارند، بر این باور هستند که با وجود مشکلات اقتصادی حاکم‌ بر جوامع امروزی، پس انداز کردن کار بسیار دشوار و غیرممکنی است. باید بگوییم‌ که این طرز تفکر کاملا اشتباه می‌باشد.
برای اینکه بتوانید مبلغی از درآمدهای خود را پس انداز کنید، باید بدانید که به چه طریق و روشی عمل کنید، در ادامه برایتان خواهیم گفت.

5 گام ساده برای پس انداز کردن

در این بخش نحوۀ پس انداز کردن را با‌ چند گام ‌ساده آموزش خواهیم داد:

گام اول: برای خود یک صندوق پس انداز در نظر بگیرید.

ایده صندوق پس انداز در واقع مشابه قلک می‌باشد و شما می‌توانید مبلغی که قصد پس انداز کردن آن را دارید، در این صندوق نگه‌داری کنید.
صندوق پس انداز می‌تواند یک قلک و یا حتی یک حساب بانکی مجزا باشد‌. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید از مبلغی که پس انداز می‌کنید، خرج کنید‌. اگر این رویه را پیش بگیرید، به هیچ عنوان نمی‌توانید مبلغی را پس انداز کنید.

گام دوم: قرض یا بدهی خود را پرداخت و تسویه کنید.

با وجود قرض و بدهی به هیچ عنوان نمی‌توانید پس انداز کنید و بهتر است که با اولین مبلغی که پس انداز کرده‌اید بدهی‌های خود را پرداخت کنید و سپس با خیال آسوده شروع کنید به پس انداز کردن.

گام سوم: برای پس انداز کردن هدفی. داشته باشید. 

مسلما انسان بدون هدف سردرگم می‌باشد و نمی‌داند برای چه چیزی تلاش می‌کند. بهتر است که برای پس انداز کردن نیز هدف‌گذاری داشته باشید تا با انگیزه بیشتری برای آن تلاش کنید.
داشتن هدف برای پس انداز باعث می‌شود که به هیچ عنوان برای خرج کردن پس انداز خود اقدام نکنید و اولویت اصلی شما‌ هدف پس انداز باشد.

گام چهارم: هزینه‌ها و درآمد ماهانۀ خود را بررسی کنید.

هزینه‌ها و درآمد ماهانۀ خود را بررسی کنید و آمار دقیقی از آن‌ها تهیه کنید تا با توجه با هزینه‌هایی که دارید، بدانید چه مقدار پول در ماه می‌توانید پس انداز کنید و با یک‌ برنامه‌ریزی دقیقی برای رسیدن به هدف خود برای پس انداز کردن پیش بروید.

گام آخر: تکنیک‌های پس انداز را یاد بگیرید.

در گام آخر شما باید تکنیک‌های دقیق پس انداز کردن و مهارت‌های پس انداز مفید را بیاموزید و اجرایی کنید. در اینجا می‌خواهیم 10 تکنیک ‌موثر در پس انداز برای کسب و کارها را نام ببریم.

پس انداز کردن

تکنیک‌های پس انداز کردن

1. ثبت کردن مخارج؛

اولین تکنیک برای پس انداز کردن یادداشت کردن مخارج زندگی و کاری می‌باشد. برای این منظور باید کلیۀ مخارجی که در یک ماه دارید ثبت کنید و هیچ چیزی را از قلم نیندازید، حتی خرید‌های ساده و پیش پا افتاده.

به عنوان مثال اگر برای رفتن به محل کار روزانه از تاکسی استفاده می‌کنید باید هزینه‌ای که برای رفت و آمد پرداخت می‌کنید، یادداشت و ثبت کنید، یا مثلا وقتی برای صرف غذا به رستوران می‌روید، هزینۀ غذا را یادداشت کنید و کارهایی از این قبیل.
ثبت این موارد به شما کمک می‌کند که نیازهای ضروری و غیرضروری خود را شناسایی کنید و در صورت لزوم موارد غیر ضروری را حذف کرده و هزینۀ آن‌ها را پس انداز کنید.
به عنوان مثال اگر امکان استفاده از مترو و اتوبوس را دارید دیگر از آژانس و تاکسی استفاده نکنید و یا حتی می‌توانید به صورت پیاده به محل کار خود رفته و هزینه کرایه مسیر را پس انداز کنید.

2. ا‌ولویت‌بندی مخارج؛

بعد از اینکه نیازهای ضروری و غیرضروری خود را شناسایی کردید می‌توانید برای حذف و یا جایگزین کردن آن‌ها با روش دیگر اقدام کنید. ‌
به عنوان مثال پیشنهاد می‌کنیم که به جای خرید کتاب عضو کتابخانه‌ای شوید، یا به جای اینکه در بیرون از منزل غذای خود را میل کنید از غذاهای خانگی استفاده کنید و نوشیدنی‌های گران قیمت و مضر را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

3. بودجه‌بندی هزینه‌ها؛

زمانی که تمامی هزینه‌ها و مخارج را یادداشت و ثبت می‌کنید، هزینه ماهانه دستتان می‌آید، به عنوان مثال متوجه می‌شوید که در یک ماه مبلغ معینی را خرج می‌کنید.
در ادامه لازم می‌باشد که بودجه خاصی را برای خود در نظر بگیرید تا باقی مانده پول خود را از این طریق پس انداز کنید.‌ توجه داشته باشید که همواره رسیدهای خرید خود را نگه‌داری کرده و مخارج خود را با توجه به بودجه‌بندی خود بررسی کنید. می‌توانید برای پس انداز بیشتر برای خود چالشی را در نظر بگیرید و سعی داشته باشید که ماهانه مخارج و هزینه‌های خود را کاهش دهید.

4. پس انداز خودکار؛

تکنیک پس انداز خودکار یکی از متداول‌ترین راهکارهای پس انداز کردن می‌باشد‌. برای این منظور می‌توانید یک حساب جداگانه برای پس انداز خود در نظر بگیرید و از کارفرمای خود بخواهید که ماهانه مبلغ مورد نظر شما را جهت پس انداز به آن حساب واریز نماید و شما نیز به هیچ عنوان برای مخارج خود، به آن حساب دست نزنید.

5. خرید در تخفیفات؛

برای اینکه هزینه و مخارج شما به میزان قابل توجه‌ای کاهش یابد، توصیه می‌کنیم که خرید‌های خود را به تخفیفات رایج و فصلی موکول کنید تا بتوانید مبلغ تخفیفات را برای آینده خود پس انداز کنید‌ و در زمان مناسب خرج نمایید.

6. کاهش مصرف انرژی؛

معمولا ماهانه هزینه‌ای را برای صرف انرژی مانند برق، گاز و آب پرداخت می‌کنید. توصیه می‌کنیم که مصرف انرژی را کنترل کنید.‌ مثلا زمانی که در شرکت خود هنگام روز مشغول به کار هستید به جای روشن کردن لامپ‌ها از نور روز استفاده کرده و پرده پنجره‌ها را کنار بزنید یا از لامپ‌های کم مصرف و رشته‌ای استفاده کنید.
به جای اینکه در فصل سرد درجه سیستم گرمایشی منزل خود را به میزان بسیار زیادی افزایش بدهید از لباس‌های مناسب فصل زمستان و گرم استفاده کنید.

7. تکنیک‌ قطره قطره؛

این تکنیک مصداق بارز ضرب‌المثل "قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود" می‌باشد. برای پیروی از این تکنیک‌ توصیه می‌کنیم که روزانه مبلغی را برای پس انداز کردن در نظر بگیرید، حتی شده بسیار ناچیز.‌
می‌توانید برای نگهداری این مبالغ از یک قلک مناسب استفاده کنید و سپس در پایان ماه مبلغ قابل توجهی را به حساب پس انداز خود واریز کنید.

8. استفاده از حساب پس ‌انداز بلند مدت؛

برای پس انداز کردن یک‌ حساب بانکی بلندت مدت باز کنید تا به هیچ عنوان برای استفاده از پس انداز خود اقدام نکنید. ‌لازم‌ به ذکر است که به حساب‌های بلند مدت درصدی سود نیز تعلق می‌گیرد و از این طریق نیز پس اندازتان افزایش می‌یابد.

9. استفاده از اسکناس به جای کارت بانکی؛

زمانی که از کارت بانکی خود برای خرید استفاده می‌کنید، بدون شک وسوسه شده و میل شما به خرید افرایش می‌یابد، برای همین منظور توصیه می‌کنیم که از وجه نقد و اسکناس برای پرداخت هزینه خرید‌های خود استفاده کنید و کارت بانکی حساب پس‌ انداز خود را در دسترس نگذارید.

10. استفاده از خدمات بیمه؛

یکی از موثرترین روش‌های پس انداز کردن در ایران، استفاده از خدمات بیمه می‌باشد. با پرداخت حق بیمه در واقع برای آینده خود پس انداز می‌کنید و می‌توانید از پس انداز خود هنگام بازنشستگی استفاده کنید.
اکثر کارفرمایان کارمندان و پرسنل خود را بیمه می‌کنند، توصیه می‌کنیم اگر مشغول به کار در مشاغل آزاد می‌باشید برای بیمه تامین اجتماعی خویش فرما اقدام کنید تا در آینده از مزایای آن استفاده کنید.

پس انداز خود را صرف راه اندازی کسب و کار کنید.

حالا که یاد گرفتید چگونه پس انداز کنید، وقت آن رسیده تا از

هوش مالی خود استفاده کنید و با توجه به تکنیک‌های گفته شده پول‌های پس انداز شده را برای اهداف مشخصی مانند راه اندازی و توسعه کسب و کار، خرج کنید.

امیدواریم که این مقاله امروز از وبلاگ کارلیب برایتان مفید بوده باشد. اگر تجربه شخصی موفقی در زمینه پس انداز کردن دارید، می‌توانید نظر شخصی و تجربیات خود را با تیم کارلیب درمیان بگذارید.

آرمینا رستمی کیا
۱۵ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • بهاره معینی
    ۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۲۲

    با وجود این همه مشکلات اقتصادی بعید میدونم بشه پس انداز کرد!

    • فاطمه ولی محمدی
      ۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۰۶

      قبول داریم که شرایط اقتصادی فعلی، پس اتداز کردن را با مشکلاتی همراه کرده ولی اگر تکنیک های مدیریت مالی را یاد بگیریم، حتما با برنامه ریزی و هدف گذاری صحیح میتونیم پس انداز داشته باشیم. بسیاری افراد که از هوش مالی بالایی برخوردارند اعتقاد دارند که هیچ دلیلی برای پس انداز نکردن وجود نداره و عدم آینده نگری و عدم مدیریت مالی سبب میشه که نتونیم امور مالی زندگی خودمون را در مسیر درستی هدایت کنیم. پس با انجام تکنیک‌های پس انداز کردن حتی تو این شرایط هم میتونیم اندوخته مالی داشته باشیم.

  • ایمان محبت دوست
    ۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۲۴

    نکات کاملی بود????????
    بادمدیریت هزینه‌های اضافی امکان پس انداز توی هر شرایط وجود داره کافیه بخوایم.

    • فاطمه ولی محمدی
      ۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۰۹

      حتما همینطور خواهد بود.

  • حریری
    ۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۵۷

    مفید بود برام ممنون .

  • مهدیه خانی
    ۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۲۰:۵۰

    تکنیک های خوبی گفتین ولی با در امد پایین مگه چقد میشه پس انداز کرد تازه شم اگه پس انداز هم کنیم اون پس انداز چه کمکی میتونه بکنه در آینده، که بتونیم روش حساب باز کنیم.من ادم ول خرجی نیستم و پس از انداز کردن رو دوست دارم ولی صادقانه بگم با این افزایش قیمت ها نوسانات بازار امیدی به اون پس اندازم ندارم

  • سارا اکبری
    ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۴۰

    در جواب دوستی که میگه تو این شرایط اقتصادی نمیشه پس انداز کرد. باید بگم پس انداز پول هوش مالی میخواد تا بتونی با مدیریت مالی آینده ت را تضمین کنی.
    درستع تورم داریم و قیمتها روز به روز تغییر میکنه ولی اگر نتونیم پس انداز کنیم و فقط لحظه حال را ببینیم اتفاقا توی همین وضعیت دچار مشکلات اقتصادی میشیم. اگر به دور و برمون نگاه کنیم حتما میتونیم پس انداز کنیم.

    • فاطمه ولی محمدی
      ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۲۹

      سلام خانم اکبری. درست میفرمایید با آشنایی با مهارتهای مدیریت مالی در هر شرایطی میشه پس انداز کرد. در مقاله “۹ اصل طلایی در مدیریت کسب و کارهای کوچک” بیان کردیم که یکی از اصول مدیریتی داشتن هوش مالی و مدیریت مالی هست.

  • مونا حسن زاده
    ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۵

    پس انداز در این زمان اهمیت زیادی داره. این راهکارها عالی بودن من که اونا رو در برنامه خودم قرار دادم که استفاده کنم. خیلیهاشو انجام میدم ولی بهتره از همه اونا استفاده بشه.

  • رضا دلیری
    ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۴۸

    یه روشی هم که میشه برای پس انداز استفاده کرد استفاده از چندین کیف پول یا چندین حساب بانکیه! این نظر شخصی خودمه و از این طریق بارها پیش اومده که دیدم مبلغی پول تو یکی از کیف‌هامه که یادم رفته خرجش کنم و پس اندازش کردم. ممنون از مطالب مفید امیدوارم که امکان پس انداز کردن برای همه وجود داشته باشه با این شرایط.

  • هانیه نیایش
    ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۲۱:۴۷

    سلام
    من درامدم بد نیست اما اصلا نمیتوونم پس انداز کنم. هر بار میگم این بار دیگه باید هزینه های اضافی رو کم کنم و پس انداز کنم. حتی ی حساب جداگانه باز کردم و به خودم گفتم هر ماه ی مقدار میریزم به اون حساب و دست بهش نمیزنم اما بازم نشد ک نشد. یکی از دوستام ازم قرض خواست گفتم ندارم باورش نمی شد. فکر میکرد نمیخوام بهش پول بدم. خیلی بد شد. حالا از روشهایی که گفتید استفاده میکنم شاید هی موفق شدم در این امر

  • مینا کاظمی
    ۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۹

    مطلبتون واقعا مفید و کامل بود و بنظرم دوستان اگر کامل رعایتش کنن میتونن پس انداز خوبی رو جمع اوری کنن و یکی از گام های مهمی که برای پس انداز کردن توضیح دادید و در پس انداز کردن به خوده من هم خیلی کمک کرده ثبت مخارج روزانه است این کار خیلی به مدیریت مخارج و شناسایی هزینه های اضافی کمک میکنه و بنظرم بهتره که این مخارج رو در یک دفترچه که همیشه همراهتون هست بنویسید تا هیچ چیزی رو از قلم نیاندازید.

  • مینا محمدی
    ۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۲۱:۰۰

    مطلبتون بسیار مفید و کامل بود و براساس تجربه ای که در اوایل زندگی مستقلم به دست اوردم دوستان می تونند با این روش ها پس اندازی خوبی رو برای خودشون جمع اوری کنن. یه سری از دوستان گفته بودند که توی این اوضاع نمیشه پس اندازی داشت و یا اگرهم داشته باشن نمیتونن بخاطر تورم بهش امیدوار باشن. باید بگم که در هر صورت ما داریم توی این موقعیت زندگی می کنیم و چه کم چه زیاد نیاز به پس انداز داریم پس باید با ثبت مخارج روزانه ی خودتون مخارج ضروری رو بررسی کنید، بقیه مخارج رو حذف کنید و تا جایی که می تونید در امد خودتون رو افزایش بدین تا بتونید تو این شرایط سخت هم به اهدافتون برسید.

  • زهرا سرمدی
    ۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۳۰

    سلام
    شاید پس انداز کردن با اوضاع اقتصادی الان کمی سخت شده باشه، اما به نظرم باید از کودکی روی این بعد کار کرد تا بچه ها یاد بگیرن همیشه و همه جا به موقع خرج کنند و بلد باشند چرا و چگونه پس انداز کنند. این خیلی مهمه و میتونه روی آینده شغلی اونا هم تأثیر بذاره. یادمون نره بچه ها از بزرگترها الگوبرداری می کنند.

    • مائده عابدی
      ۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۱۹

      سلام خانم سرمدی عزیز
      بله کاملاً درسته، بچه ها آینه ای از رفتار ما هستند، اما یاد گرفتن چرا و چگونه پس انداز کردن هم یک نوع مهارت هست و مثل هر مهارت دیگه ای می شود آن را یاد گرفت و برای یادگیری آن هیچ وقت دیر نیست. فقط کافی است تکنیک های مختلف پس انداز کردن رو یاد بگیریم و بهش عمل کنیم.