معرفی به دیگران

با نوشتن رزومه حرفه‌ای، بدون سابقه کار استخدام شوید.!

فرقی نمی‌کند که از دانشگاه تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید یا به دنبال تغییر حوزه کاری خود هستید، نوشتن رزومه بدون تجربه کاری مرتبط با شغل، می‌تواند کاری دلسردکننده و چالش‌برانگیز باشد. در این شرایط معمولا احساس می‌کنید از شانس بسیار کمی برای دعوت به مصاحبه برخوردارید.

با این‌حال بسیاری از افراد در این وضعیت قرار داشته‌اند و الان در شغل رویایی خود کار می‌کنند. بنابراین به جای اینکه فکر کنید شانسی برای شما وجود ندارد، می‌توانید به نکات زیر دقت کنید تا متوجه شوید بدون داشتن سابقه کاری مرتبط چگونه باید رزومه بنویسید.

نوشتن رزومه کاری بدون سابقه کاری مرتبط

از آنجاکه مدیران هر مجموعه برای استخدام کارمندان، داشتن سابقه کار را بهترین راه برای گزینش کارجویان و پیش‌بینی عملکرد آنها در آینده می‌بینند، اما بسیاری از افراد شایسته نیز وجود دارند که سابقه کاری ندارند، ولی مطمئناً از پس مسئولیت‌های محوله با توجه به مهارت‌های خود برمی‌آیند.

خوب حالا تکلیف افراد توانمند بدون سابقه کار چیست؟ باید دست روی دست بگذارید تا تصدی مشاغل تنها به دست افراد با سابقه شغلی انجام شود؟!
خبر خوب اینکه در صورت نداشتن سابقه کاری نیز می‌توایند در شغل مورد علاقه خود استخدام شوید، اگر...

1. بیانیه هدف شغلی تأثیرگذاری بنویسید؛

برخی از افراد هدف شغلی خود را در رزومه ذکر نمی‌کنند. هدف شغلی بخش الزامی برای رزومه نمی‌باشد، اما اگر سابقه کاری مرتبطی ندارید، هدف شغلی می‌تواند تصویر کلی از مهارت‌ها، شخصیت و هویت شما ایجاد کند.
این بخش به کارفرمایان نشان می‌دهد که چرا فرد مناسبی برای این شغل هستید و چگونه مهارت‌های شما می‌تواند به شرکت کمک کند.

حقیقت این است که فقط چند ثانیه فرصت دارید تا کارفرمایان را شگفت‌زده کنید. اگر احساس می‌کنید تجربه کاری مرتبطی ندارید باید بیانیه هدف شغلی تأثیرگذاری بنویسید. در دو یا سه جمله بنویسید چرا برای شغل مورد نظر مناسب هستید؟ و چه سودهایی می‌توانید به شرکت برسانید و یا به عبارتی شما به عنوان کارمند، چه مزایایی برای مجموعه خواهید داشت؟

2. مهارت‌های خود را برجسته سازید؛

پس از نوشتن اهداف شغلی نیاز است که مهارت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای خود را برجسته‌تر کنید. در این بخش می‌توانید مواردی که در هدف شغلی نوشتید را بسط دهید.

حتما آگهی استخدام مربوط به فرصت شغلی که در نظر دارید را به‌دقت بخوانید. کارفرما در شرح شغل از کلمات کلیدی خاصی استفاده کرده است و شما باید برای توصیف مهارت‌ها و شایستگی‌های خود از این کلمات استفاده کنید.
برای مثال اگر متقاضی شغل نویسندگی هستید و اولین بار است که برای این شغل اقدام می‌کنید باید به مهارت‌هایی اشاره کنید که برای کارفرمایان اهمیت دارد، البته فقط در صورتی که واقعا این مهارت‌ها را داشته باشید.

این موارد می‌تواند شامل مهارت‌های سازمانی، مهارت مدیریت زمان، سرعت عمل با وجود کمبود وقت، مهارت ارتباط کلامی و نگارشی مناسب، توانایی انتقاد سازنده و... باشد.
به طور کلی اگر سابقه کاری ندارید، به نوعی مجبورید که با ذکر مهارت‌ها و دانش خود، این شکاف را جبران کنید.

3. دوره‌های آموزشی گذرانده شده را به تفصیل شرح دهید؛

اگر سابقه کاری مرتبط ندارید، رزومه شما باید شامل دوره‌هایی باشد که گذرانده و آموزش‌هایی که دیده‌اید باشد که نشان دهد برای این موقعیت شغلی مناسب هستید.
این موضوع شامل مدارک مرتبط با دوره‌ها، سمینارها و کارگاه‌های آموزشی است که در آن‌ها شرکت کرده‌اید. نام و عناوین دوره‌ها و سمینارها را ذکر کنید. همچنین اگر فارغ‌التحصیل شده‌اید می‌توانید معدل خود و افتخارات و جوایزی که در طول تحصیل خود به دست آورده‌اید را ذکر کنید.

4. تجارب و سوابق کاری غیرمرتبط خود را بیان کنید؛

اگر سابقه کاری مرتبطی ندارید، ممکن است بتوانید وظایفی که در مشاغل قبلی خود انجام داده‌اید را به عنوان تجربه ذکر کنید؛ حتی در صورتی که شغل سابق شما ارتباطی با شغل مورد نظر نداشته باشد.
برای مثال زمانی را در نظر بگیرید که متقاضی شغل نویسندگی هستید. این اولین بار است که می‌خواهید برای نویسندگی اقدام کنید و در شغل قبلی فقط کارهای دفتری انجام می‌دادید.
درست است که در شغل سابق خود به طور حرفه‌ای به مقاله‌نویسی نپرداخته‌اید، اما از مهارت نوشتن (نامه نگاری اداری و...) به طور مرتب استفاده کرده‌اید. نامه‌های اداری و اسنادی برای کارفرمای خود می‌نوشتید و تصحیح می‌کردید و این تجربه کاری بسیار مهمی است و برای به دست آوردن موقعیت شغلی مناسب به شما کمک خواهد کرد.

پس برای اینکه بتوانید بدون سابقه کاری مناسب، استخدام شوید، باید مهارت‌های خود را به خوبی بفروشید و آموزش‌های خود را به شکلی بیان کنید که شایستگی و توانایی شما را برای کار مورد نظر نشان دهد.

با اعتماد به نفس، رزومه حرفه ای خود را ارسال کنید.

قبل از اینکه رزومه خود را ارسال کنید ابتدا متن رزومه را به دقت بررسی کنید و از درست بودن تمام موارد، اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که فرمت رزومه نیز به درستی ارسال می‌شود.
سعی کنید رزومه خود را به صورت pdf ارسال کنید، زیرا در اکثر مواقع نسخه word سیستم ها یکسان نیست و بدین ترتیب رزومه شما به درستی نمایش داده نخواهد شد.

حالا نسخه pdf رزومه نوشته شده و یا رزومه‌ای که توسط رزومه ساز آنلاین تهیه کرده‌اید را به صورت قالب رزومه حرفه ای با اعتماد به نفس بالا، برای کارفرما ارسال کنید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • امین هخامنش
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۱۰

    علیرضا جان عالی بود

  • امین معصومی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۰۵

    سایتتون محشرههههه

  • محمدعلی مومنی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۳۵

    شادکام و سلامت باشید

  • محمدجواد ساعی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۵۰

    مشاوره هاتون عالین واقعا!

  • سیدمحمد زاهدی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۵

    گروه واتساپی هم دارید؟

  • روح الله نوری
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۴۵

    چه مطلب خوبی

  • محمد خانی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۵

    aaaaliii bood

  • کاظم مجیدی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۵

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

  • جمشید نعمت زاده
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۵

    مطلبتون بسیار مفید بود

  • محمدحسن ایرانی
    ۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۵۵

    سلام عالی بود

  • امید واعظی
    ۲۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۲۵

    چه سایت قشنگی دارین