عمومی و اجتماعی

لینکدین و هر آنچه که باید درباره آن بدانید!

لینکدین و هر آنچه که باید درباره آن بدانید!

وقتی صحبت از شبکه­‌های اجتماعی می‌­شود اولین گزینه‌­هایی که به ذهن می‌­رسند، اینستاگرام، تلگرام، توییتر و... است که بیشتر جنبه سرگرمی دارند و متأسفانه وقت زیادی را از کاربر می­‌گیرند. این درحالی است که در این بین کمتر کسی نامی از شبکه‌­ای به نام لینکدین می‌­برد.
شبکه­‌ای که می‌­توان از آن در جهت اهداف مهم‌­تری استفاده کرد. در واقع لینکدین یکی از پلتفرم­‌های مجازی است که مانند سایر پلتفرم­‌ها می‌­تواند به رونق کسب‌­وکار شما کمک کند، اما به شیوه‌­ای کاملاً حرفه­‌ای و متفاوت.

می­‌گوییم متفاوت به این دلیل که اگر تا چند سال پیش به دنبال افراد متخصص در زمینه کاری خودتان و یا حتی در جست‌وجوی بستری برای ارائه توانایی‌­ها و مهارت­‌های شخصی­‌تان بودید، باید به انجمن‌های مربوطه، وزارت کار و... مراجعه می­‌کردید.
این پروسه سخت و طولانی مشکلات زیادی داشت، از جمله اینکه چنین مکان­‌هایی در همه شهرها وجود نداشت و از همه مهم­‌تر افراد متخصص به این راحتی در دسترس نبودند، اما لینکدین این مشکل را حل کرد.
زیرا این امکان را به شما می­‌دهد تا علاوه­ بر پیدا کردن شغل و حرفه مورد نظرتان، با افراد متخصص دیگر رشته‌ها نیز در ارتباط باشید، آن هم بدون هیچ گونه محدودیت زمانی و مکانی، اما چطور می‌­توان وارد این شبکه شد؟ پیشنهاد می­‌کنیم با این مقاله از تیم کارلیب همراه باشید تا یاد بگیریم لینکدین چیست و چطور باید از آن استفاده کرد؟

لینکدین (LinkedIn) چیست؟

لینکدین (Linkedin) شبکه‌­ای است که با هدف آشنایی افراد مختلف با تخصص‌های گوناگون شکل گرفت تا زمینه­‌ای را برای ارتباط بهتر فراهم کند.
مزیتی که این ارتباطات کاری به همراه داشت این بود که افراد خیلی راحت و کاملاً رایگان دانش و مهارت‌شان را به اشتراک می­‌گذاشتند و از این طریق می‌­توانستند به شغل مورد نظر دست پیدا کنند.
این شبکه در دسامبر 2002 راه‌­اندازی شد و نهایتاً در مِی 2003 در دسترس کاربران اینترنت قرار گرفت.

اگر برای اولین بار وارد لینکدین شوید، شاید کمی از فضای رسمی و خشک آن، جا بخورید، اما بعد از مدتی می‌بیند که چقدر همه ‌چیز درست و اصولی است مثل وقتی در محل کار حضور دارید. گرچه کاربران آن رو به افزایش هستند و خیلی‌­ها به مقاصد دیگری غیر از رونق شغل، حرفه، مهارت و ... آمده‌­اند.

خبر خوب اینکه استفاده از لینکدین به عنوان یک شبکه اجتماعی هیچ محدودیتی ندارد، این شبکه، برای حرفه­‌ای ها است و تفاوتی نمی کند در چه زمینه­ای باشید یا حتی در چه سمتی! اگر مدیر اجرایی یک شرکت، دانشجو، دانش‌­آموز، هنرمند یا ... هستید، لینکدین با ویژگی­هایی که دارد، بهترین شبکه برای رونق کار شما است.

 ویژگی­‌های لینکدین

1. امکان ساخت رزومۀ آنلاین

یکی از جالب­‌ترین ویژگی­‌های لینکدین این است که شما می‌­توانید تمام فعالیت­‌های حرفه­‌ای خودتان را با جزئیات ثبت کنید، با این کار نه تنها فراموش نمی‌­کنید، بلکه با دیگران هم به اشتراک گذاشته‌­اید. از همه مهم‌­تر می‌­توانید همیشه آنها را به روز نگه دارید.

2. امکان ارتباط با افراد متخصص

وقتی افراد عضو لینکدین شوند، باید اطلاعات تماس­‌شان را در کنار دیگر اطلاعات وارد کنند که این به شما کمک می­‌کند تا افراد متخصص را راحت­‌تر پیدا کنید، زیرا بسیاری از این افراد مکان شغلی خود را مرتباً تغییر می‌دهند.

3. امکان یافتن شغل

یکی از بخش‌­های این شبکه به نام مشاغل است که به شما این امکان را می‌دهد تا فهرستی از هزاران محلی که به دنبال استخدام هستند را ببینید و در صورتی که تمایل دارید، رزومۀ خودتان را مستقیماً برای کارفرما ارسال کنید.

4. استخدام کارکنان جدید

در مقابل ویژگی شماره 3، کارفرمایان نیز می‌توانند برای پیداکردن افراد با مهارت‌های خاص، از طریق لینکدین اقدام کنند چون به راحتی به کسانی که در لینکدین حساب کاربری دارند دسترسی پیدا می­‌کنند و نهایتاً به آن‌ها پیشنهاد همکاری می­‌دهند.
با همه این ویژگی­‌ها بهتر از عضویت در لینکدین را به تأخیر نیندازید و هر چه سریع­تر اقدام کنید. پس به سراغ آموزش کار با لینکدین می‌­رویم.

آموزش ثبت‌نام و کار با لینکدین

اولین نکته‌­ای که باید برای استفاده از لینکدین بدانید این است که در این شبکه اجتماعی باید به پروفایل‌­تان اهمیت بدهید.
این صفحه را مثل یک کارت ویزیت مجازی فرض کنید و برای تک­‌تک بخش­‌های آن وقت صرف کنید تا نتیجه خوبی بگیرید. در ادامه بخش­‌های مختلف این شبکه را معرفی می‌­کنیم:

1. اطلاعات کاربری:

بعد از فعالسازی اکانت کاربری­‌تان، باید اطلاعات شخصی در زمینه کاری که انجام می­‌دهید را وارد کنید تا دیگران بتوانند از این طریق شما را بشناسند و با شما ارتباط برقرار کنند. برای وارد کردن این اطلاعات باید از بخش contact and personal info روی آیکونی که به شکل قلم هست، کلیک کنید.

با ورود به این بخش صفحه­‌ای برای­تان باز می‌­شود که باید بعد از نام و نام خانوادگی، اطلاعاتی مثل سمت یا شغلی که دارید، سوابق کاری، کشور محل سکونت و... را وارد کنید.
در ادامه به کمک گزینه Add profile sections نیز مهارت­‌ها، توانایی­‌ها، جوایز، افتخارات و... خودتان را ثبت کنید و در نهایت خلاصه‌­ای از رزومه کاری­‌تان بنویسید. در ادامه بیشتر توضیح می‌­دهیم.

2. عکس:

مجدداً یادآوری می‌­کنم که لینکدین یک شبکه کاری و حرفه­‌ای است. پس عکسی که برای پروفایل اینستاگرام انتخاب می­‌شود نمی‌­تواند گزینه مناسبی برای پروفایل لینکدین باشد.
عکسی که انتخاب می­‌کنید ترجیحاً یک پرتره با کیفیت باشد تا چهره شما با وضوح کامل دیده شود. فراموش نکنید خیلی وقت­‌ها، همین عکس باید جذب افراد به پروفایل شما می­‌شود.

3. عنوان:

این قسمت، درست در پایین نام شما نمایش داده می­‌شود و نشان‌دهنده فعالیتی است که مشغول آن هستید. به عبارت دیگر، حرفه کنونی شما را توصیف می­‌کند. پس ساده از کنار آن نگذرید و به جزئیات هم دقت کنید.

4. بک‌­گراند یا تصویر پس‌­زمینه:

تصویری که در این قسمت بارگزاری می­‌کنید، هم جنبه زیبایی دارد و هم اینکه می‌­تواند نشان دهنده زمینه فعالیت شما باشد.

5. قسمت تجربیات کاری:

شاید مهم‌­ترین بخش پروفایل لینکدین همین قسمت باشد. برای پر کردن این قسمت باید روی گزینه Add profile section کلیک کنید و سپس گزینه Background  را انتخاب کنید. بهتر است از تجربه­‌ها و شغل اکنو‌‌‌ن‌­تان شروع کنید و به قبل برگردید.
کسی­‌که شما را برای کار می­‌خواهد باید از تمام سابقه شما مطلع شود. وقتی به قسمت تحصیلات آکادمیک رسیدید، بهتر است با جزئیات اشاره کنید.

6. مهارت­‌ها:

در این قسمت، کنار تمام سوابق کاری، هر مهارتی که بدست آورده‌­اید را وارد کنید. حتی اگر به هم مرتبط نباشند. مهارت­‌ها نیز از مسیر Add profile sections>skills قابل دسترسی است.

7. افتخارات، انتشارات و دوره­‌های آموزشی:

بعد از skills گزینه‌­ای به نام Accomplishment می‌­بینید که باید به جوایز و افتخارات، هر گونه انتشار مقاله، پتنت و ... و همین­طور دوره­‌های آموزشی که گذرانده‌­اید اشاره کنید. این قسمت می­‌تواند تأثیر زیادی بر دید کارفرما نسبت به شما داشته باشد و بهتر می‌­تواند به شما اعتماد کند.

هر چه اطلاعاتی که در این بخش وارد می­کنید کامل­تر باشد، لینکدین امتیاز بالاتری به شما می­دهد. حسن این امتیازهای لینکدین این است که به دیگران نمایش داده نمی­‌شود و فقط خودتان آن را می­‌بینید.

اما هر چه این امتیازات بیشتر باشد، پروفایل شما برای افراد بیشتری به نمایش در می‌­آید و این شانس شما در جستجوی کار را بالا می‌­برد، اما قبل از اینکه وارد بحث بعدی شویم، یک پیشنهاد برای‌تان داریم، اگر می‌خواهید برای معرفی شرکت‌­تان اکانت لینکدین داشته باشید بهتر است از مسیر زیر پیش بروید:

با انتخاب این گزینه صفحه‌­ای مشابه صفحه زیر برای‌تان باز می‌­شود که هر کدام متناسب با فعالیت شرکت‌تان هست را انتخاب کرده و در ادامه اطلاعات مربوط به شرکت را وارد کنید.

علاوه بر این ویژگی‌­ها، گزینه­‌های دیگری هم هست که آشنایی با آنها نیز به کارتان می­‌آید و کمک می­‌کند پروفایل حرفه­‌ای تری داشته باشید.

جعبه ابزار LinkedIn

وقتی وارد صفحه لینکدین خود می‌­شوید، مطابق عکس بالا یک نوار ابزار تیره رنگی بالای صفحه مشاهده می‌­کنید.

شما در طول کار با لینکدین بیشترین ارتباط را با این گزینه­‌ها خواهید داشت و به نوعی نوار ابزار لینکدین به حساب می­‌آیند.

Home :

در قسمت home شما پست­‌های افراد و یا شرکت‌­هایی را می­‌بینید که آنها را فالو کرده­‌اید و به عبارتی در لیست کانکشن شما قرار گرفته‌­اند. این پست‌­ها یا متعلق به خودشان است یا کسانی­ که آنها لایک کرده­‌اند و کامنت گذاشته‌­اند.

My network :

در این بخش شما می‌­توانید لیست افرادی که به شما کانکت شده‌­اند را ببینید، هم‌­چنین درخواست­‌هایی که برای کانکت شدن برای­‌تان آمده و همین­‌طور افراد متخصص در حوزه­‌های مختلف را پیدا کنید.

Jobs :

در این بخش که بسیار هم کارآمد است می‌­توانید موقعیت­‌های شغلی متناسب با آنچه در قسمت مهارت و تجربیات پر کرده‌­اید را ببینید.
در صورتی که اکانت لینکدین شما برای شرکت است، از این قسمت می­‌توانید برای درج آگهی استخدام کمک بگیرید.

Messaging :

این بخش حکم دایرکت اینستاگرام را دارد و شما می­‌توانید پیام­‌هایی که دیگران به صورت خصوصی برایتان فرستاده‌­اند را ببینید.

Notification :

در این بخش هر اتفاق تازه‌­ای که در اکانت شما بیفتد، به شما اطلاع می‌­دهد.

Search :

این بخش به شما کمک می­‌کند تا اگر به دنبال موضوع یا فرد خاصی هستید، راحت­‌تر جست‌وجو کنید.

خب، تا به اینجا با امکانات این شبکه اجتماعی آشنا شدید. اما مهم این است که چطور از این امکانات در جهت پیشرفت کاری استفاده کنیم!

چطور از لینکدین استفاده کنم؟

لینکدین هم می‌­تواند برای مشاغل آنلاین کارآمد باشد و هم مشاغل آفلاین. کافی است به درستی از آن استفاده کنید.

نکته اول- به دنبال یافتن ارتباطات مفید باشید.

این نوع ارتباط می­‌تواند شخصی، کاری (کارفرما با کارجو) و حتی از نوع مشتری یا متقاضی باشد، که به نحوه فعالیت شما برمی‌­گردد.
برای مثال ارتباطات کاری به افراد و یا حتی شرکت‌­هایی با نقاط مشترک مربوط می­‌شود که از این طریق می‌­توانند همدیگر را پیدا کنند.
هم­‌چنین استفاده از این بستر در جهت تبلیغ خدمات و کسب‌­وکار که ارتباط با مشتری را به دنبال خواهد داشت.

نکته دوم- تأثیر لینک در لینکدین بر روی SEO

اگر سایت یا هر صفحه اجتماعی دیگری در رابطه با شغل و مهارت­‌تان دارید، حتماً لینک آن را در پروفایل لینکدین خود قرار دهید. همین­‌طور برعکس، یعنی لینک پروفایل لینکدین­‌تان را نیز در دیگر صفحات به اشتراک بگذارید.
زیرا گوگل این شبکه را بسیار قدرتمند می‌­داند و توجه ویژه‌­ای به آن دارد.  همین شانس دیده شده شما را بالاتر می­‌برد.

نکته سوم- استفاده از لینکدین در جهت فروش

سای­ت‌های تجاری نیز می‌­توانند از این پلتفرم استفاده کنند. فقط کافی است اطلاعات محصولی و حتی نوع خدماتی که انجام می­‌دهید را با دیگران به اشتراک بگذارید و با افراد متقاضی کانکشن خود را حفظ کنید.

نکته چهارم- ارتباطات خود را حفظ کنید.

تنها برقراری ارتباط مهم نیست، باید تلاش کنید آن را حفظ کنید. برای این کار می‌­توانید از قابلیت messaging لینکدین استفاده کنید. البته با پیام‌­هایی کاملاً حرفه‌­ای و درست، تا مبادا اعتماد کانکشن­‌های‌­تان را از دست بدهید.

نکته پنجم- گروه لینکدینی داشته باشید.

این ویژگی در تمامی شبکه­‌های اجتماعی به چشم می­‌خورد. در اینجا نیز کافی است از مسیر work>group گروهی از افراد هم­‌فکر داشته باشید تا راجع به موضوعات مشترک بحث و تبادل نظر کنید.

LinkedIn می­‌تواند آینده شغلی شما را تضمین کند.!

با تمام آنچه تا به اینجا گفته شد، حتماً متوجه نقش این شبکه اجتماعی بر پیشرفت کاری افراد شده‌­اید. شاید در ابتدا کمی گیج کننده به نظر برسد، اما کافی است اقدام کنید تا خودتان متوجه شوید.
خیلی زود یاد می‌­گیرید و لذت می‌­برید. پس هر چه سریع­‌تر برای ساخت اکانت لینکدین اقدام کنید و در ادامه به تقویت مهارت­‌های­‌تان بپردازید.

شما می‌توانید رزومه کاری خود را در لینکدین به روز رسانی کنید. این فرصت را از دست ندهید. تیم کارلیب و مقالات آموزشی آن نیز در خدمت شماست تا این مسیر را برای­‌تان هموارتر کند. در ضمن با کارلیب نیز می­‌توانید از فرصت‌­های شغلی داخلی نیز مطلع شوید. فقط کافی است به آدرس karlib.ir مراجعه کنید.

 

 

مائده عابدی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • فریبا احمدی
    ۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۱۳

    سلام. مرحله به مرحله انجام دادم و اکانت ساختم. فقط مشکلی که دارم متوجه نمیشم چطور میتونم اینجا شغل پیدا کنم؟ چون به من گفتن لینکدین کاری هست و….

    • فاطمه ولی محمدی
      ۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۳۱

      لینکدین یک شبکه­‌ اجتماعی است که می‌­تونه به رونق کسب‌­وکارها کمک کند، اما به روشی کاملاً حرفه­‌ای و متفاوت. به این دلیل که اگر تا چند سال پیش دنبال افراد متخصص در زمینه کاری خودتان باید به انجمن‌های مربوطه، وزارت کار و… مراجعه می­‌کردید. الان با دیدن پروفایل افراد در لینکدین میتونید افراد حرفه ای رو شناسایی کنید و…
      در لینکدین ارتباطات شخصی، کاری (کارفرما با کارجو) و حتی از نوع مشتری یا متقاضی شکل میگیره، که به زمینه فعالیت شما برمی‌­گرده و افراد و حتی شرکت‌­ها از این طریق می‌­تونند همدیگر رو پیدا کنند. پس خیلی مهمه که بیو خوب بنویسید و پروفایل خودتون رو کامل کنید و افراد و کسب و کارهای مناسب مهارت خودتون رو پیدا کنید و باهاشون تعامل داشته باشید.

  • مینا نظری
    ۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۴۷

    سلام، ممنون از تیم کارلیب بابت اطلاعات کاملتون. یه سوال داشتم اینکه آیا امکان داره که بعد از مدتی مشخصات و رزومه خودمون‌رو ویرایش کنیم؟ یا میشه برای مدتی که مشغول به کار هستیم شماره تماس رو حذف کنیم؟ ممنون میشم جواب بدین.

  • مونا حسن زاده
    ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۰

    لینکدین یه شبکه عالی برای پیوستن به گروه های هم رده هست که خیلی قابلیتهای مفیدی برای کسب و کار داره. این مقالات اگر ادامه دار باشه به اگاهی بیشتر و استفاده از لینکدین منجر میشه.

  • شهرزاد وفایی
    ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۲۲:۰۷

    سلام
    من سال هاست عضو لینکدین هستم. ی شبکه اجتماعی حرفه ای به خصوص برای مهندسین هست. فقط پارسال یهو بعضی بازیگراان مثل سحر قریشی و رامبد جوان و .. هم عضو شدن. اول ترسیدم این فضا هم مثل فضاهای اجتماعی دیگه به حاشیه کشیده بشه. خوشبختانه این طور نشد و دیگر اعضای لینکدین واقعا حرفه ای عمل کردن و به کار حرفه ای خودشون ادامه دادن و پستهای علمی و استخدامی گذاشتن و اصلا به بازیگران توجه ویژه نشون ندادن.

  • متین ستاینده
    ۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۱۰

    سلام، لینکدین خیلی پلتفرم با حال و جذابیه، یه رزومه آنلاین به تمام معنا و کامل، من از طریق اون کار پیدا نکردم، اما با آدمای خفن و کاردرستی آشنا شدم که مسیر زندگی حرفه ای من رو عوض کرد، خواستم به کارلیبی ها بگم، چیز خوبیه از دستش ندید.

    • مائده عابدی
      ۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۳۹

      سلام و عرض ادب، ممنونم از اینکه تجربه خوبتون از کار با لینکدین رو با کارلیب در میان گذاشتید. کاملاً درسته، متأسفانه لینکدین هنوز اونطور که باید شناخته شده نیست. این پلتفرم اجتماعی، بستر مناسبی هست برای اینکه با تجربه دیگران در زمینه شغلی، مهارت ها و … آشنا بشیم و بتونیم حتی باهاشون کار کنیم، چون لینکدین یک رزومه آنلاین هست که موجب شناخت کارفرما از کارجو و بالعکس می شود، اما اگر از پلتفرم های کاریابی مثل کارلیب هم استفاده می کنید، بهتر هست کار با دیگر رزومه سازهای آنلاین رو هم بدونید.

  • امیر
    ۲۸ خرداد ۱۴۰۱، ۰۶:۰۵

    سلام خسته نباشید چطور می تونم توضیحات یک شخص مثل مهارتشو ببینم

  • عیسی مجیدی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۰

    afarin matlab khobi bood

  • محمدتقی محمودی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۰

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  • فرهاد تابش
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۳۵

    هزینه مشاورتون چنده؟