مسائل حقوقی کارجو

چگونه حقوق بازنشستگی بیشتری بگیریم؟

چگونه حقوق بازنشستگی بیشتری بگیریم؟

دوران جوانی یکی از بهترین فرصت‌های زندگی انسان‌هاست و اگر افراد از این دوران به بهترین شیوۀ ممکن و در جهت مثبت استفاده کنند، می‌توانند آینده مطلوبی داشته و در دوران میانسالی و پیری آسوده خاطر باشند و دغدغۀ مالی و اقتصادی نداشته باشند.

معمولا افراد برای انتخاب مشاغل و حرفۀ خود به دنبال موقعیت‌های شغلی هستند که آینده دار باشد. شاید بارها کلمۀ مشاغل آینده دار را شنیده باشید، یکی از فاکتورهایی که باعث می‌شود شغلی آینده دار محسوب شود، داشتن بیمه و حقوق بازنشستگی است‌.

اگر حقوق بازنشستگی و تسهیلات بیمه و سنوات برای شما جز اولویت‌ها بوده و مهم می‌باشد، حتما قبل از مصاحبۀ شغلی نسبت به شرایط آن آگاهی کسب نمایید.
کارلیب در این ‌مقاله می‌خواهد اطلاعت دقیقی در مورد حقوق بازنشستگی و شرایط آن، در اختیارتان بگذارد، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه کارلیب باشید.

چگونه بیمۀ بازنشستگی بگیریم؟

حالت اول

سن ۶۰سالگی برای آقایان و سن ۵۵سالگی برای خانم‌ها با ۲۰سال سابقه‌ کاری بازنشستگی محسوب می‌شود و شخص می‌تواند با ۲۰‌روز حقوق بازنشسته شود و اگر حقوق دریافتی او کمتر از حقوق شورای عالی کار باشد بر اساس ماده ۱۱۱قانون تامین اجتماعی به حداقل حقوق افزایش پیدا می‌کند.

حالت دوم

سن ۵۰سالگی برای آقایان و سن ‌۴۵سالگی برای خانم‌ها با حداقل ۳۰سال سابقۀ کار، بیمۀ بازنشستگی و حقوق بازنشستگی شامل حال‌شان شده و بر اساس قوانین شورای عالی کار مزایا و مستمری دریافت ‌می‌کنند.

حالت سوم

سن ۶۰سالگی برای آقایان و ۵۵سالگی برای خانم‌هایی که ۱۰سال سابقۀ کاری دارند، در این حالت شخص بیمه شده می‌تواند معادل ۱۰سال سابقۀ کاری تا ۲۰سال سابقه حقوق بازنشستگی دریافت نماید و لازم به ذکر است که حقوق بازنشستگی در این حالت ‌طبق میزان سنوات پرداخت حق بیمه می‌باشد.

حالت چهارم

خانم‌هایی که با ۲۰سال سابقۀ کاری دارای سن ۴۲هستند نیز مشمول حقوق بازنشستگی شده و می‌توانند با ۲۰روز حقوق بازنشسته شوند.

حالت پنجم

افرادی که دارای ۳۵سال سابقۀ کاری هستند، فارغ از سنی که دارند بدون هیچ گونه محدودیت سنی می‌توانند بازنشسته شده و حقوق بازنشستگی دریافت کنند.

حالت ششم

افرادی که در مشاغل سخت و پرخطر مشغول به کار هستند می‌توانند با ۲۰سال تا ۲۵سال سابقه کاری متداوم و متوالی سابقۀ کاری بازنشسته شده و حدود ۵تا ۱۰سال نیز به سابقۀ کاری آن‌ها افزوده می‌شود و با ۳۰سال و ۳۰۰روز حقوق بازنشسته می‌شوند.

حالت هفتم

افراد جانباز عزیز نیز می‌توانند با ۲۰سال سابقۀ کاری بازنشسته شده و متناسب با درصد جانبازی از سنوات ارفاقی بهره‌مند شوند و تسهیلات دریافت کنند. افراد جانبازی که درصد آسیب دیدگی آن‌ها ۲۰تا ۴۰درصد می‌باشد حداقل ۳تا حداکثر ۶سال سابقۀ کاری تشویقی دریافت می‌کنند.

حالت آخر

معلولان و افرادی که مشکلات جسمانی دارند با ۲۰‌سال سابقه بازنشسته شده و با توجه به درصد و میزان معلولیت سابقۀ ارفاقی دریافت می‌کنند.

نحوۀ محاسبۀ حقوق بازنشستگی

محاسبۀ حقوق بازنشستگی توسط بیمۀ تامین اجتماعی و بر اساس قوانین حاکم بر جامعه تعیین و محاسبه می‌شود. در واقع حقوق بازنشستگی سازمان تامین ‌اجتماعی طبق میانگین دستمزد دو سال آخر که به سازمان اعلام شده‌است، محاسبه می‌شود، برای همین توصیه می‌کنیم که اگر می‌خواهید به صورت دقیق از میزان حقوق خود اطلاعاتی کسب نمایید، سوابق بیمۀ خود را بررسی کنید.

در وهلۀ اول برای کلیۀ رکودهای افزایش حقوق‌های سنوات ۱۵درصدی در نظر گرفته می‌شود و ۱۵درصد افزایش برای تمامی حقوق‌ها اعمال می‌شود.

لازم به ذکر است که همسان سازی حقوق بین ۲۲تا ۷۰درصد متغیر بوده و میانگین حقوق بازنشستگان کاملا باید همسان سازی شده و تمامی بررسی‌های لازم انجام شود. در ادامه درباره نحوۀ افزایش حقوق بازنشستگی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

چگونه حقوق بازنشستگی بیشتری بگیریم؟

با وجود مشکلات اقتصادی و افزایش نیازهای مالی افراد، سالمندان و افراد بازنشسته نیز با توجه به نیازهای خود و تسهیلات مربوط به بیمه به دنبال افزایش حقوق خود بوده و مشتاق به افزایش حقوق خود می‌باشند.

طبق آمارهای اخیر حدود ۶میلیون و ۲۰۰هزار نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند که حقوق مستمری بازنشستگی، از کار افتادگی و بازماندگی دریافت می‌کنند و به جرئت می‌توان گفت که ۷۰درصد از تعهدات سازمان تامین اجتماعی مربوط به مستمری بازنشستگان است.

سازمان تامین اجتماعی نیز طبق مادۀ ۹۶ قانون، موظف است که مجموع مستمری بازنشستگی، بازماندگی و از کار افتادگی را حداقل سالی یک بار افزایش دهد تا افراد سالمند و بازنشسته با افزایش درصدی از حقوق خود بتوانند به مشکلات مادی خود رسیدگی کنند و لازم به ذکر است که راهکارهایی نیز وجود دارند که باعث افزایش حقوق می‌شود.

اگر خواهان افزایش حقوق خود در دوران بازنشستگی می‌باشید، مهم‌ترین نکته این است که سابقۀ بیمه‌ خود را افزایش دهید، مثلا اگر فقط پنج سال سابقه بیمه داشته باشید، مسلما مبلغ و حقوق چندانی در دوران بازنشستگی دستتان را نمی‌گیرد.

اگر در شرکت و ارگان خصوصی مشغول به کار هستید، باید نهایت دقت را داشته باشید که کارفرمایان حق بیمه شما را به صورت کامل پرداخت می‌کنند یا خیر، در غیر این صورت ممکن است که کارفرما حقوق شما را به صورت کامل بپردازد، اما حق بیمه شما را به صورت ناقص پرداخت نماید و شما در زمان بازنشستگی مبلغی کم‌تر از حقوق کنونی خود دریافت کنید.

برای اینکه بتوانید حقوق بازنشستگی خود را در دوران بازنشستگی افزایش بدهید باید در دو سال آخر فعالیت کاری خود بسیار فعال‌تر ظاهر شوید، تا در دوران بازنشستگی حقوق‌تان بر این اساس محاسبه شود.

در خصوص شیوۀ افزایش حقوق دوران بازنشستگی، مشاوران حقوقی راهکار زیر را ارائه داده‌اند:
"اگر شخصی مایل به دریافت حقوق بازنشستگی بیشتر است، باید راندمان و ساعات کاری خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد تا بتواند در زمان بازنشستگی حقوق مطلوبی را دریافت نماید."

در پایان باید گفت...

شیوۀ دریافت حقوق بازنشستگی و میزان افزایش حقوق و دستمزد تنها به عملکرد کاری و سابقۀ درخشان شما بستگی دارد و باید تمامی تلاش خود را به کار بگیرید تا طبق قوانین حاکم با افزایش سابقه بیمه، حقوق مستمری بازنشستگی متناسب و کافی دریافت کنید.

امیدواریم مطالعه‌ این مقاله برای‌تان مفید بوده باشد و بتوانید محاسبۀ حقوق بازنشستگی خود را به بهترین شیوۀ ممکن انجام دهید، اگر به دنبال بررسی دقیق مسائل حقوقی خود چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان کارجو هستید، وبلاگ کارلیب حاوی اطلاعات مفیدی است که به شما کمک خواهد کرد.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • ناصر رضوانی
    ۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۳۸

    چطور میتونم از شخصی برای محاسبه حقوق بازنشستگیم کمک بگیرم؟

  • موسی شعبانی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۴۵

    چقد خوبین شما

  • امیرحسین مختاری
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۴۵

    مشاوره آنلاین هم دارید

  • اسماعیل سعادت
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۳۵

    مطالب بی نظیر بود

  • بهمن ناصری
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۲۰

    خیلی خوب بود

  • محمدجواد حبیبی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۰۵

    عاااااااااااالی بود

  • محسن موحد
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۰

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  • محمود جلالی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۱۵

    یه سوال داشتم مشاوره حضوری هم دارید

  • جمشید حیدری
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۲۰

    سایتتون محشرههههه

  • رمضان میر
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۰

    بیشتری بنویسین لطفا

  • سیدحسین ملک
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۳۰

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت