رشد و توسعه فردی

هدف‌گذاری smart و نحوه دستیابی به اهداف فردی و حرفه‌ای

هدف‌گذاری smart و نحوه دستیابی به اهداف فردی و حرفه‌ای

در پایان یک روز پرمشغله، وقتی روی تخت خود دراز کشیده‌ایم و چشمانمان را بسته‌ایم، پیش از اینکه به خواب برویم، قدم‌هایی که برای رسیدن به اهداف و آرزوهای درونی‌مان برداشته‌­ایم را مرور میکنیم، اهدافی که می‌توانند معیاری برای رضایتمان از زندگی باشند.

اهدافی که برای زندگی‌مان داریم به ما احساس مفید بودن می‌دهند و برای رسیدن به آن‌ها انگیزه و امید خواهیم داشت. آن­ها می‌توانند به زندگی ما معنا دهند، زیرا روایت زندگیمان به وسیله اهدافی که داریم تعیین می­‌شود.
به همین علت، اهمیت غیرقابل انکار اهداف در خوشحالی و خوشبختی انسان­ها، از دهه‌های اخیر متخصصان به دنبال پیدا کردن راهی برای بیمه کردن موفقیت افراد و رسیدن آن‌ها به هدف هستند.
یکی از روش‌های پرطرفدار برای رسیدن به اهداف زندگی، استفاده از تکنیک‌های اهداف اسمارت SMART است. در این نوشته توضیح کاملی درباره این اهداف و تکنیک‌های بکار گیری آن‌ها ارائه می‌دهیم.

آشنایی با اهداف اسمارت (SMART)

احتمالا همه هم‌نظر باشیم که در نظر گرفتن اهداف درست برای زندگی، کلید اصلی رسیدن به موفقیت است، اما برای موفقیت در تعیین اهداف باید عوامل مختلفی را در نظر داشته باشیم. اولین بار جورج دوران، مشاور و مدیر برنامه‌ریزی سابق شرکت نیروی آب واشنگتن اصطلاح اهداف اسمارت را ابداع کرد و فوت کوزه‌گری هدف‌گذاری را به افراد نشان داد. این اتفاق در اوایل دهه‌ی هشتاد میلادی رخ داد و از این اهداف در یک مقاله‌ی مرتبط با مدیریت یاد شد. اما به راستی اهداف اسمارت کدامند؟ً

لغت اسمارت (SMART) در واقع سرواژه‌ای برای واژه‌های خاص (Specific)، قابل اندازه گیری (Measurable)، قابل دستیابی (Achievable)، مرتبط (Relevant) و در محدوده زمانی مشخص (Time-based) است.
هرکدام از این اجزا نقش خاصی را در تعیین هدف ایفا می‌کنند و با به کار بردن آن‌ها همراه یکدیگر، می‌توانیم هدفی درست و مناسب برای خود تعریف کرده و با قدم‌های استوار به سوی رسیدن به آن، گام برداریم.

ممکن است اهدافی که برای زندگی خود تعیین کرده‌ایم مبهم یا بدون ساختار باشند، بنابراین قدم برداشتن در مسیر این اهداف، مشکل است و احتمال زیادی وجود دارد که این اهداف به نتیجه نرسند، اما با داشتن اهداف اسمارت، این معضلات حل می‌شوند زیرا اهداف اسمارت، پایه‌ای قوی دارند و احتمال موفقیت در آن‌ها بالاست.

ویژگی‌های هدف SMART 

حالا که با مفهوم اهداف اسمارت آشنا شدیم، احتمالاً این سؤال ایجاد می‌شود که چطور اهداف اسمارت را برای زندگی‌مان تبیین کنیم. در ادامه توضیحات بیشتری درباره اجزای یک هدف اسمارت ارائه خواهیم کرد:

1. خاص (S)

تا جایی که امکان دارد هدفی که می‌خواهید به آن دست یابید را واضح و ساده کنید. شما باید دقیقاً بدانید که چه چیزی می‌خواهید. هرچقدر بتوانید بیشتر هدف را مشخص کنید، برداشتن قدم‌های محکم‌ برای رسیدن به آن ساده‌تر خواهد شد. برای مثال می‌توانید بگویید من می‌خواهم موقعیتی شغلی برای مدیریت تیم توسعه در یک شرکت مرتبط با فناوری به دست آورم.

2. قابل اندازه گیری (M)

در قدم بعدی باید راهی برای مشخص کردن گام‌هایتان برای رسیدن به هدف پیدا کنید مثلاً بر اساس هدف یافتن شغل در شرکت مرتبط با فناوری، می‌توان قدم‌ها را با تعداد دفعاتی که رزومه‌تان را برای شرکت‌های مختلف ارسال کرده‌اید مشخص کرد. همچنین در مسیر هدف بزرگ اهداف کوچک‌تری قرار دهید. این اهداف کوچک‌تر مانند چراغ‌هایی هستند که مسیر رسیدن به هدف نهایی را برایتان روشن می‌کنند.

قابل دستیابی (A)

هدف‌گذاری‌های خاصی که در بازه‌ی زمانی مشخصی قابل دستیابی باشند به شما کمک خواهند کرد انگیزه‌ی خود را در تمام مسیر حفظ کنید. مثلاً قبل از انتخاب هدف پیدا کردن شغل در شرکت مرتبط با فناوری، شما باید اطلاعاتی درباره مهارت‌ها و تخصص‌های موردنیاز برای این هدف را جمع‌آوری کرده و برای به دست آوردن این پیش نیازها تلاش کنید.

تلاش برای به دست آوردن مهارت‌های موردنیاز برای کاری که در نظر دارید، می‌تواند مسیر رسیدن شما به شغل دلخواهتان را کوتاه کند. برای دستیابی به اطلاعات جامع درباره مشاغل مختلف و مهارت‌ها و تخصص‌های مورد نیاز برای استخدام شدن در موقعیت‌های شغلی مختلف، می‌توانید از کارلیب (karlib) کمک بگیرید.

در وب‌سایت کارلیب، علاوه بر مقالات مفید درباره مشاغل، می‌توانید آگهی‌های استخدام شرکت‌های معتبر را نیز مشاهده کنید و رزومه خود را برای این شرکت‌ها ارسال کنید.

مرتبط (R)

در زمان هدف‌گذاری باید توجه داشته باشید که اهداف در راستای یکدیگر باشند. همه‌ی اهداف باید باعث شود شما به ارزش اصلی زندگی‌تان نزدیک شوید. مثلاً اگر ارزش اساسی و پایه‌ی حیاتتان کسب دانش است، باید اهداف خود را در راستای رسیدن به آن ارزش بچینید.
زمانی که قصد هدف‌گذاری را دارید از خودتان بپرسید که هدفتان چقدر می‌تواند شما را به خود ایده‌آلتان نزدیک‌تر کند. پاسخ این سؤال مشخص می‌کند که ارتباط هدف با روایت کلی زندگی چقدر است.

در محدوده زمانی مشخص (T)

اهداف باید مدت‌زمانی خاصی داشته باشند. مثلاً برای یافتن شغل مدیریت در یک شرکت می‌توانید برای خود یک بازه‌ی شش‌ماهه در نظر بگیرید و هر قدم را در مدتی مشخص به پایان برسانید. سعی کنید میزان زمان رسیدن به یک هدف را به شکل واقع‌بینانه در نظر بگیرید.

نوشتن اهداف اسمارت راهی مناسب برای رسیدن به اهداف شخصی و حرفه‌ای شما است. اما می‌توانید اهداف SMARTER نیز بنویسید. یعنی دو مرحله‌ی بررسی (Evaluate) و انجام دوباره (Re-do) را نیز برای کامل کردن هدف‌گذاری خود انتخاب کنید.
این دو جز به این دلیل به مراحل تکنیک اسمارت اضافه شده‌اند که نشان دهند تمام اهداف باید دائماً مورد بازبینی و تغییر قرار بگیرند تا بهترین نتیجه حاصل شود.
مثلاً اگر شما یک هدف کاری داشته باشید و هدف شرکتی که در آن کار می‌کنید تغییر کند، باید هدف‌گذاری خود را متناسب با تغییر ایجاد شده عوض کرده و فرایند را دوباره برای هدف جدید انجام دهید.

بکار بردن اهداف SMART

برای واضح‌تر شدن روش به کار بردن اهداف اسمارت، علاوه بر مثالی که در طول توضیحات ذکر کردیم، دو مثال دیگر را نیز باهم در نظر خواهیم گرفت و فرمول اسمارت را روی این مثال‌ها پیاده خواهیم کرد.

هدف 1: به پایان رساندن یک پروژه

در نظر بگیرید که فردی قصد دارد پروژه‌ی تولید اپلیکیشن کاری خود را با استفاده از تکنیک SMART انجام دهد.

  • خاص:
    به دلیل اینکه بسیاری از افراد با استفاده موبایل وارد وب‌سایت می‌شوند، هدف فرد ایجاد اپلیکیشنی است که برای استفاده از طریق گوشی‌های موبایل راحت باشد. برای رسیدن به این هدف گام‌هایی در راستای زمینه‌های نرم‌افزار و طراحی موردنیاز است.
  • قابل اندازه گیری:
    از آنجایی که ساخت اپلیکیشن می‌تواند پیچیده باشد، هدف می‌تواند به دست آوردن 50 هزار کاربر برای اپلیکیشن در بازه‌ای مشخص پس شروع به کار آن باشد.
  • قابل دستیابی:
    افرادی که برای انجام این پروژه در نظر گرفته می‌شوند باید سابقه‌ی شرکت در مراحل ساخت اپلیکیشن را داشته باشند. همچنین اهداف کوچک‌تر برای هر تیم باید تبیین شود تا افراد بتوانند در طول پروژه انگیزه خود را حفظ کنند.
  • مرتبط:
    بهبود ارتباط با کاربران در محیط مجازی باید در راستای اهداف شرکت باشد.
  • در محدوده زمانی مشخص:
    اپلیکیشن باید در مدت زمان معینی پس از شروع پروژه کامل و اصلاح شود و در مدت زمان معقولی بتواند 50 هزار کاربر را جذب کند.

هدف 2: بهبود عملکرد شخصی

فرض کنید فردی قصد دارد عملکرد حرفه‌ای خود در محیط کار را با استفاده از هدف‌گذاری اسمارت ارتقا ببخشد.

  • خاص:
    هدف اصلی یادگیری کار با نرم‌افزار پاورپوینت برای داشتن ارائه‌های شخصی بیشتر در طول جلسات است.
  • قابل اندازه گیری:
    تا زمان جلسه‌ی بعدی اعضا در شرکت، باید پاورپوینتی ساخته شود که دارای نمودارها، تصاویر و فایل‌های صوتی بوده و حداقل بیست دقیقه زمان داشته باشد.
  • قابل دستیابی:
    با توجه به دانش کامپیوتر فرد، می‌توان از او انتظار داشت که مفاهیم کلیدی را به سرعت یاد بگیرد. همچنین آخر هفته‌ها زمان مناسبی برای یادگیری وجود دارد که می‌تواند به پیشرفت در بکار بردن نرم‌افزار پاورپوینت اختصاص داده شود.
  • مرتبط:
    ارائه‌ی مناسب می‌تواند در پیشرفت شغلی مؤثر باشد زیرا بیشتر شغل فرد مرتبط با ارائه موضوعات به گروه‌ها و مشتریان است.
  • در محدوده زمانی مشخص:
    در طول شش ماه باید توانایی استفاده حرفه‌ای از پاورپوینت و حتی آموزش آن به دیگران ایجاد شود.

تکنیک هدف گذاری smart؛ راهکاری اصولی برای دستیابی به موفقیت

اگر شما هم اهدافی در ذهن دارید که دستیابی به آن‌ها مشکل به نظر می‌رسد، وقت آن رسیده است که این هدف‌ها را دوباره با استفاده از تکنیک هدف‌گذاری اسمارت بازبینی کنید. استفاده از این تکنیک می‌تواند شانس شما را در رسیدن به موفقیت بسیار افزایش دهد.

تکنیک هدف‌گذاری اسمارت به شما کمک می‌کند تا اهداف خود را به نحوی تعیین کنید که تردیدی در رسیدن به آن‌ها در راه رسیدن به اهداف و موفقیت خود نداشته باشید.

کارلیب (karlib) با هدف کمک به افراد در رسیدن به اهداف حرفه‌ای، به شما در به دست آوردن شغل دلخواهتان کمک خواهند کرد. با مراجعه به وب‌سایت کارلیب، رزومه نویسی را یاد خواهید گرفت و در سریعترین زمان ممکن به بانکی غنی از آگهی‌های استخدام دسترسی پیدا خواهید.

نیلوفر نجیب نیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • داوود شفیعی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۵۵

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • وحید عرب
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۱۰

    دستخوش

  • یعقوب شریفیان
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۵

    Awli bood

  • امید نظری
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۰

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  • محمد شریفی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۴۰

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  • حامد حیدری
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۰

    علیرضا جان عالی بود

  • کریم عابدی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۳۰

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  • محمدحسین شعبانی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۵

    حساب توییتری هم دارید؟

  • ایمان
    ۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۲۵

    مرسی

  • داوود صدر
    ۲۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۲۰

    عاااااااااااالی بود

  • علی اکبر مختاری
    ۲۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۵۵

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون