رشد و توسعه فردیعمومی و اجتماعی

کاریزما چیست؟ افراد کاریزماتیک چه ویژگی‌هایی دارند؟

انسان در روابط اجتماعی خود روزانه با افراد مختلفی سروکار دارد و با آن‌ها معاشرت می‌کند. در این معاشرت‌های روزمره و تعاملات اجتماعی افرادی هستند که از جذابیت ویژه‌ای برخوردارند و به عبارتی به خوبی می‌توانند با شخص مقابل خود ارتباط برقرار کرده و تأثیر مثبتی به روی آن‌ها بگذارند، به نحوی که بدون هیچ چون و چرایی نظر و عقیده آن‌ها مورد پذیرش قرار بگیرد، این خصلت، همان کاریزما است.

بدون شک همه‌ی افراد علاقه‌ دارند که اینقدر بانفوذ و تاثیرگذار باشند و معمولاً به این دسته از افراد کاریزماتیک گفته می‌شود. ما امروز در این مقاله از تیم کارلیب برایتان خواهیم گفت که کاریزما چیست؟ و درباره ویژگی‌های افراد کاریزماتیک و خصوصیات‌ آن‌ها گفت و گوی ویژه‌ای خواهیم داشت. توصیه می‌کنیم برای اینکه شما نیز در روابط خود تاثیرگذار بوده و نفوذ کلام داشته باشید، تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

مفهوم کاریزما و شخصیت کاریزماتیک

قبل از هر چیزی بهتر است که ریشه لغوی کاریزما را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم این واژه از کجا آمده است‌. برای یافتن ریشه و معنای این کلمه باید به زبان یونانی مراجعه کنیم.

کلمه کاریزما در واقع از نام دختر افسانه‌ای در ادبیات اسطوره‌ای یونان به نام خاریس Charis گرفته شده است و به عنوان نمادی برای زیبایی و جذابیت است.
معنای لغوی charis لطف خدایان می‌باشد، امّا از آنجایی که این دختر به شدت جذاب و زیبا بود به مرور زمان معنای این کلمه تغییر کرد و کلمه کاریزما نیز از نظر ریشه لغوی به معنای جذابیت است.

جالب است بدانید که در اواسط قرن بیستم واژه کاریزما در ادبیات سیاسی و اجتماعی برای شخصیت‌های سیاسی مورد استفاده قرار می‌گرفت، واژه کاریزماتیک نیز برای توصیف اَبَر انسانی و شخصی که فراتر از اختیار و اراده مردم قرار گرفته، استفاده می‌شد.

شخصیت کاریزماتیک

شخصیت کاریزماتیک به شخصیتی گفته می‌شود که به خاطرِ داشتن برخی خصوصیات به عنوان الگوی سایرین به حساب می‌آید و حتی می‌تواند برای آنها الهام بخش هم باشد.

شخصیت‌ افراد کاریزماتیک که در دنیا زیاد پیدا نمی‌شوند، افرادی هستند که می‌توانند با قدرت خود جمعیت زیادی را تحت تاثیر قرار دهند و آنها را به سمت و سوی خود جذب کنند.
افراد کاریزماتیک به علت قدرتی که در جهت دهی افراد دارند، برای مدیریت و رهبری کارهای گروهی به شدت مناسب بوده و می‌توانند موفق عمل کنند. اما چگونه؟ آیا ما هم می‌توانیم شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم؟

چگونه کاریزماتیک باشیم؟!

تقویت و ایجاد برخی از ویژگی‌ها می‌تواند به ما کمک می‌کند تا یک شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم، برای مثال نشان دادن اعتماد به ‌نفس. در نظر داشته باشید که وقتی از خودتان اعتمادبه‌نفس نشان می‌دهید توانایی‌های شما از طرف اطرافیان باورپذیرتر می‌شود و قدرت کاریزمای شما بالا می‌رود.

برای افزایش اعتماد به نفس باید سعی کنید، مثبت به موضوعات نگاه کنید و  هرگز با جملات منفی سخن خود را شروع نکنید. اعتمادبه‌نفس را در خود باور داشته باشید زیرا اگر به اعتمادبه‌نفس خود باور نداشته باشید نمی‌توانید آن را به دیگران خوب نشان دهید. فراموش نکنید که همیشه با اعتمادبه‌نفس صحبت کنید. با آرامش صحبت کردن، شفاف بودن کلام و تغییر لحن در مورد موضوعات مهم گفت‌وگو می‌تواند از نشانه‌های اعتمادبه‌نفس در صحبت کردن باشد.

شوخ‌طبع بودن نیز یک نکته مهم در مدیریت کاریزماتیک است و با شوخ‌طبعی می‌توانید به شخصیت کاریزماتیک نزدیک‌تر شوید. درواقع فرد کاریزماتیک با شوخ‌طبعی می‌تواند افراد را سر ذوق آورد و این موضوع در جذاب بودن فرد تأثیرگذار است، بنابراین نیاز دارید تا با افراد مختلف معاشرت داشته باشید و با روحیات آنها آشنا شوید.

زبان بدن را نیز فراموش نکنید، باید زبان بدن خود را کنترل کنید تا بی‌اراده، خجالتی و بدون اعتماد به نفس جلوه نکنید. همه این کارها فقط برای این است که شما بتوانید اعتماد به نفس‌تان را در سطح خوبی نگه دارید.
پیشنهاد کارلیب این است که برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب جهت داشتن شخصیتی کاریزماتیک، بهتر است با خصوصیات چنین افرادی بیشتر آشنا شوید. خصوصیاتی که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خصوصیات افراد کاریزماتیک

ویژگی‌ها و خصوصیات افراد کاریزماتیک به شرح زیر می‌باشد.

1. توجه داشتن و تمرکز بالا

به جرئت می‌توان گفت که توجه، درست مشابه یک جریان الکتریکی است و هنگام گفت‌وگو و مکالمه‌ی افراد، آن‌ها را به هم متصل می‌کند‌.

افراد کاریزماتیک به هیچ عنوان حواس پرت نمی‌باشند و توجه آن‌ها معطوف به تمامی افراد و حرکات آن‌ها می‌باشد و به خوبی با توانایی و تمرکزی که دارند گفت‌وگوی خود را مدیریت می‌کنند.
به عنوان مثال تصور کنید که شخصی با شما گفت‌وگو می‌کند و وقتی شما نظرتان را بیان می‌کنید، به جای توجه به صحبت‌های شما به افرادی که در حال رفت و آمد هستند، توجه می‌کند، در این صورت واکنش شما چه خواهد بود؟ آیا جذب شخصیت و رفتارهای این شخص می‌شوید؟ بنابراین می‌توان گفت که حواس جمع بودن و داشتن توجه و تمرکز از مهم‌ترین ویژگی اشخاص کاریزماتیک می‌باشد.

2. اعتماد به نفس بالا

شخص کاریزماتیک‌ دارای قدرت اعتماد به نفس ویژه‌ای است و از درون به خود باور و اطمینان کامل دارد.

این دسته از افراد وقتی در جمعی شروع به صحبت می‌کنند به هیچ عنوان مضطرب نشده و دست و پای خود را گم نمی‌کنند. از رفتار و ظواهر آن‌ها می‌توان‌ به اعتماد به نفس بالایی که دارند پی برد.

3. برقراری ارتباط چشمی

زمانی که شخصی با شما گفت و گو می‌کند، تنها در صورتی می‌تواند تاثیر عمیقی به روی شما بگذارد که ارتباط چشمی مستقیم و متداومی با شما داشته باشد.

افراد کاریزماتیک ‌هنگامی که در یک جمع سخنرانی یا صحبت می‌کنند، نگاه خود را بین تمامی افراد قسمت کرده و سعی می‌کنند با تمامی افراد ارتباط چشمی داشته باشند.
لازم به ذکر است که این ارتباط چشمی جزء استفاده از مهارت‌های زبان بدن بوده و باعث می‌شود که افراد دقت ویژه‌ای نسبت به شخص کاریزماتیک داشته باشند و رشته افکارشان سمت و سوی افکاری خارج از موضوع مربوطه نرود.

4. اشتیاق در گوش دادن

شخص دارای کاریزما شنونده بسیار خوبی است و به هیچ عنوان در صحبت‌ها و گفت و گوهای خود متکلم وحده نمی‌باشد.‌
به افراد اجازه و فرصت گفت‌و گو داده و با کمال میل و حوصله به صحبت‌های آن‌ها توجه نشان می‌دهد. اشتیاق در گوش دادن، در واقع افراد را علاقه‌مند به مذاکره و گفت‌وگو با افراد کاریزماتیک می‌کند‌.

5. افزایش اعتماد به نفس در دیگران

فرد دارای ویژگی کاریزما جدای اینکه خود اعتمادبه‌نفس بالایی دارد به شخص مقابل خود نیز اعتمادبه‌نفس داده و باعث می‌شود که عزت نفس شخص مقابل نیز افزایش یابد و اگر انتقادی به شخص داشته باشد به هیچ عنوان طوری برخورد نمی‌کند که اعتمادبه‌نفس شخص تخریب شود و در ابتدا سعی می‌کند با گفتار خود شخص را آماده انتقاد و پذیرش آن کند.

افراد کاریزماتیک همواره از افعال مثبت استفاده می‌کنند و سعی دارند که از واژه‌های "نمی‌توانیم" و "نمی‌شود" در مکالمه‌های خود استفاده نکنند‌، این قبیل از واژه‌ها به جای افزایش اعتمادبه‌نفس ، به شخص مقابل حس منفی و سرشکستگی را انتقال می‌دهند.

6. از اعماق وجود لبخند می‌زند

 

اشخاص کاریزماتیک به هیچ عنوان‌ اهل تظاهر و ظاهر سازی نمی‌باشند، لبخندهای آن‌ها واقعی و طبیعی است. لبخند یک فرآیند شادی آفرین است و حس خوبی را در شخص طرف گفت و گو ایجاد می‌کند و شخص را ترغیب می‌کند که با علاقه بیشتری به گفت‌وگو گوش داده و تا پایان صحبت‌ها با شخص دارای ویژگی کاریزما همراه باشد.

7. واضح و شمرده صحبت کردن

معمولاً شخص کاریزماتیک‌ قبل از اینکه شروع به صحبت کردن کند، متن گفت‌وگو و سخنرانی خود را آماده کرده و از قبل با خود مرور می‌کند تا هنگام سخنرانی کاملاً مسلط بوده و به راحتی صحبت‌های خود را شروع کند. افراد کاریزماتیک‌ به هیچ عنوان تند صحبت نمی‌کنند و تمامی کلمات را واضح شمرده بیان می‌کنند، حتی اگر زمان کافی نداشته باشند. آن‌ها به خوبی می‌دانند که زمان خود را چگونه مدیریت کنند تا تمامی نکات را بیان کرده و ارائه دهند.

8. به یاد داشتن اسامی افراد

شخص دارای ویژگی کاریزما افراد را با نام خود صدا زده و نام تمامی افراد را به خوبی می‌داند. توجه به نام اشخاص باعث می‌شود که افراد احساس صمیمیت داشته و نسبت به قرار ملاقات بعدی ترغیب شوند و با انگیزه بیشتری به صحبت‌های شخص گوش کنند.

9. شناخت زبان بدن

امروزه همه‌ی افراد آگاهی کامل نسبت به زبان بدن و تأثیرگذاری آن در مذاکرات دارند و می‌دانند که در بیشتر موارد زبان بدن گویاتر از کلام می‌باشد.
شخص کاریزماتیک به زبان‌ بدن آگاهی کامل داشته و می‌داند که باید هنگام گفت‌و‌گو چه رفتاری داشته باشد.

به عنوان مثال شخص کاریزماتیک به هیچ عنوان هنگام گفت‌وگو به صورت دست به سینه نمی‌نشیند یا اگر به صورت ایستاده صحبت می‌کند دست به جیب نمی‌باشد.
یا اگر پشت میز کاری خود مشغول صحبت هستند، با اجسام و اشیای روی میز بازی نمی‌کنند و هنگام گفت و گو گوشی موبایل خود را چک نمی‌کنند. تاثیر زبان بدن به نحوی است که شخص مقابل را ترغیب به ادامه گفت و‌گو می‌کند.

10. یاد گرفتن مطالب جدید

افراد کاریزماتیک ‌روحیه‌ی آموزش‌پذیر دارند و به جرأت می‌توان گفت که اهل مطالعه هستند. این دسته از افراد اطلاعات کافی در زمینه اقتصاد، سیاست، مسائل روانشناسی، جامعه شناسی و‌سایر علوم دارند و همواره سعی می‌کنند با آموزش‌های جدید و مطالعه، دایره لغات خود را گسترش دهند تا به صورت روان‌تر در مورد موضوعات مختلف گفت‌وگو کند. بدون شک این دسته از افراد در هر زمینه‌ای اطلاعات داشته و همواره برای گفت‌وگوهای غیر منتظره آمادگی داشته و اطلاعات ویژه‌ای در زمینه مربوطه دارند.

11. گزیده سخن گفتن

آیا شما به شخصه علاقه مند به گفت و گوهای طولانی و با بازه زمانی بسیار زیاد هستید؟ بدون شک پاسخ شما منفی است. افراد معمولا اشتیاق زیادی به گوش دادن به سخنرانی‌های طولانی ندارند‌. افراد دارای کاریزما نیز این نکته را به خوبی می‌دانند و برای همین سعی دارند که صحبت‌های خود را کوتاه و مختصر کرده و مطالب مهم و ضروری را عنوان کنند.

12. مانند آینه باشید

همواره افراد در گفت وگوهای خود جذب افرادی می‌شوند که با آن‌ها احساس صمیمیت و نزدیکی می‌کنند؛ برای اینکه افراد با شما حس راحتی و نزدیکی داشته باشند توصیه می‌کنیم که از آینه الگو بگیرد، امّا چگونه؟

شما می‌توانید به صورت غیر مستقیم از زبان بدن شخص تقلید کنید، این روش باعث اعتماد سازی و جلب توجه طرف مقابل شما می‌شود و شخص دچار استرس و اضطراب نشده، در نتیجه احساس آشنایی و راحتی نسبت به شما خواهد داشت.
مثلاً اگر شخص مقابل آهسته صحبت می‌کند شما نیز به آرامی و شمرده شمرده صحبت کنید، یا اگر روی میز خم شده شما نیز قدری به سمت او خم شوید تا نزدیک‌تر به هم باشید.

13. افزایش سطح انرژی

تصور کنید که گوشی تلفن شما زنگ می‌خورد، وقتی جواب تلفن را می‌دهید شخصی کم انرژی پشت خط با صدای آهسته صحبت می‌کند و حتی شما متوجه کلمات نمی‌شوید، حس شما در این مواقع چیست؟ حال اگر بر عکس شخصی از پشت خط با انرژی و هیجان بسیار بالا با شما صحبت کند، چه حسی خواهید داشت؟

سطح انرژی بالا از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد کاریزماتیک می‌باشد و این دسته از افراد به خوبی می‌دانند که صدای سرزنده، رسا و قوی یکی از مهم‌ترین ابزار‌های آن‌ها برای تأثیرگذاری عمیق است.

14. سوال پرسیدن

پرسیدن سوال باعث مشارکت در گفت‌وگو می‌شود و افراد دارای ویژگی کاریزما با پرسیدن سوالات مناسب به هدف اصلی خود نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند.

پرسیدن سوالات به تنهایی باعث تأثیرگذاری به روی افراد نمی‌شود، بلکه باید بدانید که در چه زمانی سوالات خود را مطرح کنید.

پیشنهاد ما برای شما این است که وقتی شخص مقابل هیجان زده می‌باشد، سوال خود را بیان کنید تا شخص با شور و اشتیاق  و انگیزه بالا شروع به صحبت کند.

15. الگو گرفتن از افراد کاریزماتیک

کاریزماتیک بودن یک ویژگی ذاتی و موروثی نیست که از نسلی به نسل دیگر منتقل شود، افراد داری ویژگی کاریزما همواره رفتار و گذشته افراد کاریزماتیک را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهند تا ویژگی‌های مثبت و منفی آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و از رفتار درست و مثبت آن‌ها الگو برداری کنند و اگر رفتار اشتباه و غلطی داشته‌اند، تمامی تلاش خود را به کار بگیرند تا آن اشتباهات را تکرار نکنند. بنابراین برای تمرین کاریزماتیک بودن لازم و ضروری است که به تاریخ و گذشته افراد کاریزماتیک دقت داشته باشیم.

افراد کاریزماتیک تاریخ

- ناپلئون بناپارت

کمتر کسی است که ناپلئون را نشناسد، شخصی که در ۳۴ سالگی امپراتور فرانسه شد و در نبردهای بسیاری موفقیت‌های بزرگ کسب کرد. جالب است بدانید ناپلئونی که همه افراد از او دستور گرفته و حساب می‌بردند جزء افراد کوتاه قد بوده و چون نمی‌توانست به خوبی صحبت کند مورد تمسخر قرار می‌گرفت.
با مطالعه زندگی و گذشته ناپلئون به رمز موفقیت او و نحوه‌ی کاریزماتیک بودنش پی خواهید برد. از دیگر افراد موفق در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نلسون ماندلا
  2. مالکوم ایکس
  3. مارتین لوتر کینگ
  4. آدولف هیتلر
  5. ماهاتما گاندی
  6. وینستون چرچیل
  7. فیدل کاسترو
  8. اوا پرون
  9. آنگ سان سو چی

توصیه می‌کنیم که برای کسب مهارت کاریزماتیک بودن و تأثیرگذاری عمیق به روی افراد به مطالعه گذشته این دسته از افراد بپردازید و افرادِ با کاریزمایِ نزدیک به خود را شناسایی کرده و ویژگی‌های مثبت آن‌ها را در خود تقویت کنید.
فقط کافی است کمی تلاش کنید تا به این جادو دست پیدا کنید. علاوه بر این، کارهای زیادی هم هست که می‌تواند به شما در دستیابی سریع‌تر به یک شخصیت کاریزماتیک کمک کند.

شما هم کاریزما خواهید داشت اگر...

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، افراد با دانستن یکسری از خصوصیات می‌توانند شخصیتی کاریزماتیک داشته باشند با این‌حال برخی کارهای کوچک هست که افراد می‌توانند با انجام آن میزان کاریزما شخصیتی خود را افزایش دهند، که عبارتند از:

1. همدردی با دیگران را یاد بگیرید

همدردی با اطرافیان علاوه بر انتقال احساس آرامش می‌تواند به آن‌ها حس اعتماد را نیز منتقل کند. برای این کار بهتر است در موضوعات جامعه‌شناسی و روان‌شناسی اطلاعات خود را افزایش دهید، زیرا این کار سبب می‌شود تا روحیات و شخصیت‌های مختلف را بشناسید و نحوه صحیح برخورد با هرکدام را بدانید. این موارد سبب می‌شود تا احتمال به وجود آمدن سو تفاهم کم شود.

2. اطلاعات خود را افزایش دهید

داشتن اطلاعات در زمینه‌های مختلف مثل فلسفه،تاریخ، سیاست و... سبب می‌شود تا از موضوعات مختلف اطلاعات کافی داشته باشید که همین امر به خودی خود سبب جلبِ ‌توجه می‌شود.

3. سخنرانی کنید

پیشنهاد می‌کنیم که در جمع دوستان یا خانواده سخنرانی کنید و نقاط ضعف خود را در سخنرانی شناسایی کنید بعد از مدتی متوجه جذابیت و کاریزمای خود خواهید شد.

گذشت کردن داشته باشید

گذشت و مهربانی یکی از خصوصیاتی است که می‌تواند شخصیت هرکسی را به سمت کاریزماتیک شدن سوق دهد. البته این گذشت و مهربانی در کنار وجود دیگر خصوصیات، می تواند به کاریزما شخصیتی کمک کند.

قدرشناس باشید

وقتی از دیگران بابت کوچک‌ترین کاری که برای شما انجام داداه‌اند، قدرشناسی کنید، نشان می‌دهد که چقدر به اطرافیان اهمیت می‌دهید و فعالیت‌های آنها برای شما مهم است. با این کار به طور غیر مستقیم به طرف مقابل اعتماد به نفس داده‌اید و او این حس را از شما دریافت کرده است.

خوش‌قول باشید

خوش قول بودن، نشان از امیدواری است. ویژگی‌ای که باید در یک فرد با شخصیت کاریزماتیک به وفور دیده شود تا بتواند آن را به دیگران نیز منتقل کند.

اگر تا به اینجای مقاله با تیم کارلیب پیش آمده باشید، به این معناست که می‌خواهید برای داشتن کاریزما بیشتر تلاش کنید، پس باید خبر خوب به شما بدهم که مطئمن باشید می‌توانید مدیران خوبی باشید، فقط کافی است با اصول مدیریت کاریزماتیک آشنا شوید.

اصول مدیریت کاریزماتیک

اصول رهبری و مدیریت کاریزماتیک به خصوصیات رفتاری و شخصیت رهبر کاریزماتیک برمی‌گردد. به عبارت دیگر مبنای مدیریت کاریزماتیک مستقیماً به خود فرد برمی‌گردد و درگیر فرآیند و ساختارهای رهبری نمی‌شود.

در حقیقت مدیریت کاریزماتیک مبتنی بر جذبه و قدرت راضی کردن افراد است. این قدرت در رهبران کاریزماتیک از اعتقاد به اهداف نشأت می‌گیرد و رهبر کاریزماتیک در زمان بحران، به بهترین شکل اوضاع را تحت کنترل خود قرار می‌دهد. یک مدیر کاریزماتیکِ خوب، همیشه در تلاش است تا اوضاعی که در آن قرار دارد را بهبود ببخشد. البته که چنین مدیریتی کارمندانی با جسارت و ابتکار عمل بالا می‌طلبد.

علاوه بر این، رهبر کاریزماتیک معمولاً خوش‌صحبت است و از ریسک پذیری، ترسی ندارد. او همیشه نسبت به کارکنان و محیط اطراف خود حساس است و به دنبال برطرف کردن نیاز آن‌ها است.
لازم به ذکر است که در اصول رهبری کاریزماتیک استفاده از روش‌های غیرمعمول برای حل مشکلات کاملاً پذیرفته شده است. باید در نظر داشت که مدیریت کاریزماتیک می‌تواند باعث تمرکز سازمان بر یک هدف اصلی شود و افراد را برای انجام آن هدف مشترک تحریک کند.

اگر تا به اینجا پیش آمده‌اید، اما باز هم از رشد چنین ویژگی‌ درون خودتان شک دارید، نگران نباشید. با یک تست ساده در عرض چند دقیقه می‌توانید اطمینان حاصل کنید.

تست رایگان کاریزماتیک

در ادامه تست جالبی برای تعیین شخصیت کاریزماتیک افراد آمده است که در مجله شخصیت و روان‌شناسی اجتماعی و وال‌استریت ژورنال منتشر شده است. این تست شامل 6 سوال است که به هر کدام امتیازی بین 1 (کم) تا 5 (زیاد) تعلق می‌گیرد.

من کسی هستم که :

کم

(1)

تا حدودی

(2)

نظری ندارم

(3)

نسبتاً زیاد

(4)

زیاد

(5)

1. در یک جمع مورد توجه هستم؟
2. قدرت نفوذ روی دیگران را دارم؟
3. می‌دانم چگونه یک گروه را رهبری کنم؟
4. دیگران با من احساس راحتی می‌کنند؟
5. اغلب اوقات به مردم لبخند می‌زنم؟
6. می‌توانم با هر کسی همراه شده و ارتباط برقرار کنم؟

نتیجه تست کاریزماتیک

امتیازات به دست آمده از تست بالا را جمع کنید و حاصل را به عدد 6 تقسیم کنید تا عدد جذابیت خود را به دست آورید.
اگر این عدد بیشتر از 3.7 است تبریک می گوییم! شما از افراد جذاب و کاریزما هستید.

کاریزما؛ اکتسابی است.!

کاریزماتیک بودن مختص افراد خاصی نیست و شما نیز اگر می‌خواهید تأثیرگذاری ویژه‌ای به روی افراد داشته باشید و به کاریزما داشتن شناخته شوید، بهتر است که این ویژگی‌ها و خصوصیات را در خود تقویت و پر رنگ کنید. می‌توانید از همین امروز شروع به تمرین کنید تا کاریزماتیک باشید.

توجه داشته باشید که کاریزماتیک بودن یک خصیصه ذاتی نیست و ویژگی اکتسابی است و به مرور زمان با تمرین و تقویت این خصوصیات در رفتار خود می‌توانید به آن دست یابید.
تیم کارلیب نیز اینجاست تا با دیگر مقالات آموزشی در زمینه توسعه فردی، توانمند سازی و... شما را همراهی کند. کافی است سری به آدرس karlib.com بزنید.

در ضمن اگر تجربه شخصی در این زمینه دارید و یا نکته مفیدی در این زمینه می‌دانید که باعث موفقیت و کاریزماتیک بودن می‌شود، می‌توانید نظر خود را درادامه برای تیم کارلیب و کاربران آن بیان کنید تا در کنار هم با قدرت بیشتر برای موفقیت‌های بزرگ تلاش کنیم.

مائده عابدی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • علی پناهی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۰

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  • رامین ترابی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۵

    مطلبتون بسیار مفید بود

  • علی محمد حاجی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۴۵

    شماره تماستون برای مشاوره تلفنی چنده

  • علی عبدالهی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۱۵

    عاااااااااااالی بود

  • احسان مهدوی
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۰

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  • حسن سلیمی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۱۰

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  • مجید امینی
    ۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۴۵

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  • عبدالحسین عابدی
    ۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۰

    علیرضا جان عالی بود

  • اسماعیل واعظی
    ۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۰۰

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  • فرهاد قادری
    ۲۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۰۵

    مشاوره هاتون عالین واقعا!

  • حمیدرضا رحمانی
    ۲۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۴۵

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید