اصول مدیریت کسب و کار

برون‌ سپاری چیست؟ و چگونه انجام می‌شود؟

امروزه تصور دنیای بدون برون ‌سپاری یا outsourcing مشکل است. آنچه روزگاری به ‌عنوان یک جنبش اقتصادی آغاز شد، ناشی از ماهیت تکامل سریع سرمایه‌داری بود که حالا به یک پدیده فرهنگی تبدیل شده که گاهی موجب اتحاد انسان‌ها و گاهی موجب استثمار آن‌ها می‌شود.
از زمان انقلاب صنعتی، شرکت‌ها درگیر چگونگی بهره‌برداری از مزیت‌های رقابتی خود برای افزایش بازارها و سود هستند. مدل عمده قرن بیستم برای اداره یک شرکت، یکپارچگی بزرگی بود که در آن دارایی‌های خود را مالکیت، مدیریت و کنترل مستقیم می‌کردند. در ادامه با تاریخچه برون سپاری نیز آشنا می‌شوید.

شرکت‌ها در دهه 1950 و 1960 میلادی برای گسترش پایگاهی و بهره‌گیری از صرفه اقتصادی، فریاد تجمع متنوع سر دادند. بدین معنی که شرکت‌ها با تنوع بخشیدن، انتظار داشتند که از سود خود محافظت کنند حتی اگر توسعه به چندین لایه مدیریت نیاز داشته باشد.
در این دهه بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای افزایش انعطاف‌پذیری و خلاقیت خود، استراتژی جدیدی را برای تمرکز بر تجارت خود ایجاد کردند و آن مستلزم شناسایی فرآیندهای حیاتی و تصمیم‌گیری در مورد منابع خارجی بود.
در ادامه به تعریف برون‌ سپاری (outsourcing) و انواع آن پرداخته و مزایا و معایب برون ‌سپاری را معرفی می‌کنیم و نهایتا به جواب این سؤال می‌رسیم که برون سپاری مفید است یا مخرب؟!

برون‌سپاری چیست و چگونه انجام می‌شود؟ + مزایا و معایت

تعریف برون‌‌ سپاری (outsourcing)

برون ‌سپاری یک تصمیم استراتژیک است که توسط یک شرکت برای کاهش هزینه‌ها و بهبود کارایی گرفته می‌شود. در این تصمیم استراتژیک شرکت‌ها می‌توانند فرد یا شرکت دیگری را برای انجام وظایف، ارائه خدمات و یا مدیریت عملیاتی استخدام کنند که قبلا توسط کارمندان داخل شرکت انجام می‌شده است.
به عبارت ساده‌تر انجام برخی وظایف شغلی در خارج از شرکت را برون ‌سپاری گویند. نام دیگر برون ‌سپاری تجاری را پیمانکاری خارجی نیز می‌نامند.

جایگاه برون ‌سپاری در دنیای امروز

در دنیای امروز برون‌ سپاری از عملکردهای تجاری کاملا معمول است. همه برون‌سپاری‌ها شامل کارگران خارجی نمی‌شوند. بسیاری از افراد به‌عنوان پیمانکار مستقل به ارائه خدمات به مشاغل مختلف می‌پردازند. برون ‌سپاری روندی رو به رشد است که به احتمال زیاد در آینده کند نخواهد شد.

روزهایی که شخصی برای تمام عمر کاری خود برای یک کارفرما کار می‌کرد به گذشته تبدیل شده است. تعداد زیادی از کارمندان متوجه شده‌اند ممکن است با افراد دیگری که به‌صورت دورکاری با شرکت همکاری می‌کنند جایگزین شوند.
حتی در بسیاری از شرکت‌ها برای فرار از مالیات کارمندان خود را اخراج می‌کنند و دوباره همان کارمندان را به‌صورت پیمانکار دعوت به کار می‌کنند.

انواع برون ‌‌سپاری (outsourcing)

برون ‌سپاری با توجه به نیاز کسب‌وکار در اشکال مختلف وجود دارد. در ادامه با انواع اصلی برون ‌سپاری آشنا شوید.

1. برون‌سپاری فرآیند تجارت

برون ‌سپاری فرایند تجارت رایج‌ترین نوع برون ‌سپاری است. این قرارداد برون ‌سپاری شامل هر فرایند تجاری با یک ارائه‌دهنده خدمات شخص ثالث اشاره دارد.
این نوع برون ‌سپاری معمولا با کارهای تکراری مانند پشتیبانی مشتری سر و کار دارد. مدیریت پیج‌های اینستاگرامی که در زمان حاضر بسیار باب شده است یکی از همین نوع برون‌ سپاری ‌ها است.

2. برون ‌‌سپاری حرفه‌ای

برخی از کارها برای کارآفرینان یا یک تیم کوچک بسیار پیچیده است. برای انجام این کار یا نیاز به آموزش اضافی دارد یا احتیاج به مجوز حرفه‌ای است. به دلیل تقاضای کم، استخدام در محل ممکن است هزینه زیادی ایجاد کند. در این موارد برون ‌سپاری حرفه‌ای می‌تواند گزینه مناسبی باشد.
این نوع نمونه قرارداد برون ‌سپاری می‌تواند به کارآفرینان کمک کند در عین حال که استعداد با کیفیتی را برای خود داشته باشند، در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنند. نمونه‌هایی از برون‌ سپاری حرفه‌ای عبارت‌اند از:

  • حسابداران و دفتردارانی استخدام می‌شوند تا در تشکیل پرونده‌ سالانه مالیات و صورت‌های درآمد کارهای لازم را انجام دهند.
  • بازاریابی و استراتژی‌های بازاریابی خود را برای مدیریت بهتر به بازاریابان حرفه‌ای و متخصصان امر واگذار کرد. لازم نیست خود شرکت یک گروه تبلیغاتی ایجاد کند.

3. برون‌‌ سپاری فناوری اطلاعات

خدمات فناوری اطلاعات برون‌سپاری از جمله متداول‌ترین برون‌ سپاری ‌های این روزها است. با پیشرفت تکنولوژی، همه شرکت‌های بزرگ و کوچک به فناوری اطلاعات در سطح مشخصی نیاز دارند.
جالب است بدانید شرکت‌های بزرگ مخابراتی آمریکایی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خود را برای بهبود خدمات به هند و فیلیپین برون سپاری کرده‌اند.

4. برون‌ سپاری پروژه

هنگامی‌که شرکت‌ها با چندین پروژه دست و پنجه نرم می‌کنند معمولا با کمبود وقت و تخصص روبرو می‌شوند. در این حالت می‌توان پروژه را به یک ارائه‌دهنده خدمات یا تولیدی خارجی واگذار کرد و یا به اصطلاح برون سپاری کرد.
دلایل مختلفی برای برون‌سپاری شرکت از یک پروژه وجود دارد، اما متداول‌ترین آن‌ها کمبود افراد در دسترس برای انجام کار در زمان تعیین‌شده یا کمبود مهارت برای کار است. برون‌سپاری خدمات نیز نوعی برون‌سپاری پروژه محسوب می‌شود.

برون‌سپاری چیست و چگونه انجام می‌شود؟ + مزایا و معایت

مزایای برون‌ سپاری

در شرایط مناسب و با زیرکی به کار گرفته شده، برون‌ سپاری می‌تواند یک روش خارق‌العاده برای صاحبان مشاغل کوچک جهت بهبود کارایی و تقویت خط اصلی شرکت باشد. پس بهتر است با مزایایی که برون ‌سپاری برای شرکت‌ها به ارمغان می‌آورد آشنا شوید.

بهره‌گیری از کارشناسان بیشتر؛

تیم شما ممکن است در چند مورد خارق‌العاده عمل کند؛ اما هیچ‌کس در همه کارها عالی نیست. با برون ‌سپاری وظایف خاص، شرکت‌ها می‌توانند با برون سپاری کارها و بهره‌گیری از مهارت متخصصان در زمینه‌های خاص، عملکرد خویش را به‌طور قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشند.

انجام سریع کارها؛

یکی از مهم‌ترین دلایل شرکت‌های کوچک به برون ‌سپاری این است که کارها سریع‌تر انجام می‌شوند. اگر تعداد کارکنان شما محدود است، می‌توانید با انتقال کارهای وقت‌گیر یه به عبارتی برون سپاری کارها به فریلنسرها یا آژانس‌های خارجی، کارها را خیلی سریع‌تر پیش ببرید.

تمرکز بر روی مسائل مهم‌تر؛

یکی دیگر از مزایای برون ‌سپاری، افزایش آزادی است. با انتقال فرآیند پشتیبانی و برون سپاری، شرکت شما قادر خواهد بود بر روی مهارت‌های خود در جهت تقویت و بهبود فرایند اصلی متمرکز شود که به کسب‌وکار شما کمک می‌کند.

کاهش ریسک؛

یکی از مهم‌ترین عوامل در هر پروژه ارزیابی و تحلیل ریسک است. با برون‌ سپاری فرایندهای خاص به متخصصان حوزه‌های مربوطه، از توانایی پیشرفته آن‌ها در برنامه‌ریزی و کاهش خطرات احتمالی بهره‌مند خواهید شد.

کاهش هزینه‌ها؛

همان‌طور که می‌توان تصور کرد برون ‌سپاری قسمتی از کار تقریبا همیشه ارزان‌تر از استخدام کارکنان دائمی تمام وقت است.
با برون سپاری نه تنها در وقت صرفه‌جویی خواهید کرد بلکه سود شما از هزینه‌های اضافی نیز افزایش می‌یابد.

روابط کاری ساده؛

تعداد کمی از تیم‌های تجاری کوچک گروه‌های گره‌خورده‌ای از دوستان و اعضای خانواده هستند.
شاید این امر در نگاه اول بسیار خارق‌العاده به نظر برسد؛ اما این امر می‌تواند منجر به مشکلاتی شود و کارها با تأخیر انجام شوند. با برون ‌سپاری کار، قادر خواهید بود روابط کاری را به‌گونه‌ای ساده کنید که کارها به‌موقع انجام شوند.

برنامه‌ریزی هدفمند برای انجام پروژه‌ها؛

یکی دیگر از مزایای برون ‌سپاری که معمولا نادیده گرفته می‌شود این است که قادر خواهید بود تا پروژه‌های مؤثرتر و هدفمندتری را که به‌طور معمول قادر به انجام آن نیستید، برنامه‌ریزی و اجرا کنید. این امر به شما فرصت می‌دهد خطرات جدید را بپذیرید و روش‌های مختلف روبرو شدن با آن را در برون سپاری آزمایش کنید.

آسودگی خیال؛

زمانی که برای برون ‌سپاری کارهای خود، از یک فرد یا آژانس معتبر استفاده می‌کنید، خیال شما راحت است که وظایف به‌طور ماهرانه و کارآمد انجام می‌شوند، بدون اینکه نگران باشید. چه چیزی بالاتر از آرامش خاطر وجود دارد؟

برون‌سپاری چیست و چگونه انجام می‌شود؟ + مزایا و معایت

معایب برون‌‌ سپاری

وجود مزایای برون ‌سپاری بدین معنا نیست که این امر بدون معایب باشد. برون‌سپاری در هر شرایطی مناسب نیست، بنابراین شرکت‌ها قبل از سرمایه‌گذاری در برون ‌سپاری کردن، باید همه جوانب را در نظر بگیرند. در ادامه به معایب اصلی برون‌ سپاری پرداخته می‌شود.

1. کاهش میزان کنترل؛

همان‌طور که می‌دانید زمانی که برون ‌سپاری انجام می‌دهید کنترل نحوه نظارت را تا حدودی از دست می‌دهید. زمانی که شما بدایند چه کسی را استخدام کرده‌اید و به او اعتماد دارید مسئله کنترل امر مهمی به نظر نمی‌رسد؛ اما فراموش نکنید به هر حال باید با دقت قدم بردارید.

2. وجود هزینه‌های پنهان؛

اگر چه برون ‌سپاری به‌طور کلی ارزان‌تر در نظر گرفته می‌شود، اما باید مراقب بود که این برون‌سپاری به یک کارمند خارجی دائمی تبدیل نشود.
شرکت‌های برون ‌سپاری بزرگ یا آژانس‌های بزرگ معمولا از صاحبان مشاغل کوچک می‌خواهند که قراردادی طولانی مدت امضا کنند.
آن‌ها در نمونه قرارداد برون ‌سپاری خود از بندها و اصطلاحاتی استفاده می‌کنند که اگر اصطلاحات را با دقت نخوانید با هزینه‌های غیرمنتظره‌ای روبرو خواهید شد که جز ضرر نیست.

3. وجود خطرات امنیتی؛

در عصر حاضر محافظت از داده‌ها امری ضروری است، زمانی که از داده‌های مشتری خود استفاده می‌کنید حتما احتیاط لازم را داشته باشید.
اگر قصد دارید فرایندهایی را که نیاز به داده‌های شخصی دارند به خارج از کشور برسانید یا برون سپاری کنید، با انتقال این داده‌ها به افراد دیگر، حریم خصوصی دیگران یا امنیت تجارت خود را در معرض خطر قرار داده‌اید.

4. کاهش میزان کیفیت مورد انتظار؛

شرکت‌هایی که پذیرنده برون‌ سپاری هستند و هم‌چنین فریلنسرها ممکن است تنها سرعت در انجام کار داشته باشند و استانداردهای لازم را در نظر نگیرند. به همین دلیل محصولات و خدمات شما فاقد استاندارد و کیفیت مورد انتظار مشتری خواهد بود.

5. دشواری همگام‌سازی برنامه‌ها؛

یکی از بزرگ‌ترین معایب برون ‌سپاری وظایف خاص این است که فریلنسرها یا آژانس‌های شریک ممکن است دارای زمان‌بندی متفاوتی باشند. همگام‌سازی برنامه‌ها برای اطمینان از اینکه کار به‌موقع تحویل مشتری داده شود ممکن است در برون سپاری دشوار باشد.

6. عدم تمرکز کافی؛

از آنجا که فریلنسرها و شرکت‌های پذیرنده برون‌سپاری به ارائه خدمات هم‌زمان به چندین شرکت مشغول می‌شوند، امکان دارد تمرکز لازم در انجام کارهای محوله شما را نداشته باشند. عدم تمرکز می‌تواند برای کسب‌وکار کوچک شما مضر باشد. پس برون سپاری برای افزایش تمرکز بر کارهای با اولوبت بالاتر؛ مفید خواهد بود.

7. وجود معضلات اخلاقی و حقوقی؛

گاهی برخی از کارفرماها هنگام سپردن کار به یک فریلنسر تا حدی او را مورد استثمار قرار می‌دهند و دستمزد واقعی به او پرداخت نمی‌کنند، این یکی از معضلات اخلاقی برون‌سپاری است. یکی از دیگر از معضلات اخلاقی برون‌سپاری به برون مرز سپاری مربوط می‌شود.
مثلا اگر شما به جای اینکه کارها را به یک تیم با استعداد در داخل کشور خود بسپارید، کارهای تخصصی خود را به دلیل ارزان‌تر بودن به بیرون از مرزهای کشوری برون‌سپاری می‌کنید و این‌گونه ممکن است در رشد جامعه خود سهیم نباشید.

برون‌ سپاری مفید یا مخرب؟!

در این قسمت به بررسی برون سپاری یا برون مرز سپاری دو قدرت اقتصاد جهان یعنی آلمان و چین می‌پردازیم. چین به برون مرز سپاری به دید مثبت نگریسته و آلمان به این امر اعتقادی نداشته است.

البته همان‌طور که می‌دانید کشور چین مقصد برون مرز سپاری‌ها است و شرکتی مثل اپل به دلیل ارزان بودن نیروی کار در چین، چندین سال پیش برخی از کارهای تخصصی خود را به چین برون‌سپاری کرد.
این در حالی است که آلمان از اینکه کارهای خود را به کشورهای دیگر بسپارد سخت مخالفت کرده و ترجیح داده است برون‌سپاری‌های داخل مرزی داشته باشد.
برخلاف آمریکایی‌ها که بسیاری از کارهای خود را برون مرز سپاری می‌کنند آلمانی‌ها با برون مرز سپاری مخالف هستند و با همین اعتقادات اقتصاد خود را احیا کرده‌اند.

برون ‌سپاری؛ استراتژی هوشمندانه

در عصر حاضر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و لزوم تخصص‌های مقطعی برای شرکت‌ها، برون‌سپاری یک استراتژی هوشمندانه است. البته برای اینکه یک برون ‌سپاری خوب و استاندارد داشته باشیم باید هوشمندانه عمل کنیم و در انتخاب شریک کاری دقت لازم را داشته باشیم.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • میلاد عبدی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۴۰

    چرا اینقد زیاد؟

  • حسین نهاوندی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۴۵

    نویسنده این متن کیه؟

  • کریم نادری
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۰۵

    خیلی عالی بود

  • مهرداد افشار
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۰۵

    مشاوره هاتون عالین واقعا!

  • سجاد عسگری
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۵۵

    منابع این مطلب کجاست؟

  • محمدحسن ناصری
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۲۵

    عاااااااااااالی بود

  • علی رضا کلانتری
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۰۵

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  • اکبر نهاوندی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۳۵

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  • حجتی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۵

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • محمدرضا کریمی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۵۰

    ایولا

  • امیرحسین محسنی
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۴۵

    قیمت مشاورتون چقدره؟