توسعه کسب و کاررشد و توسعه فردیکارجوموفقیت شغلی

30 راز موفقیت در کار

30 راز موفقیت در کار

بسیاری از افراد ممکن است در کار خود مشکلاتی داشته باشند که به دلیل نداشتن مهارت‌های شغلی باشد که نتوانسته‌اند آن را تقویت کنند و یا یاد بگیرند.
بنابراین برای دستیابی به موفقیت حرفه‌ای نه تنها باید مهارت‌های تخصصی خود را تقویت کرده و به روز نگه دارید، بلکه باید مهارت‌های جدیدی را نیز بیاموزید و مدیریت استعداد را در نظر بگیرید، اما برای رسیدن به موفقیت حرفه‌ای چه مهارت‌هایی باید داشته باشیم؟ در ادامه همراه ما باشید تا با مهارت‌های لازم برای موفقیت در هر موقعیتی آشنا شوید.

مهارت‎های نرم برای دستیابی به موفقیت حرفه‌ای

در مجموع مهارت‌های حرفه‌ای به دو دسته مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت تقسیم می‌شوند.

الف: مهارت‌های سخت، همان دانش و اطلاعات تخصصی مورد نیاز موقعیت کاری هستند.
هر حرفه‌ای مهارت‌های سخت مختص به خود دارد. از مهارت‌های سخت می‌توان به توانایی کار با کامپیوتر، توانایی مدیریتی و خدمات پشتیبانی اشاره کرد.

ب: مهارت‌های نرم آن دسته مهارت‌هایی هستند که برای هر موقعیت کاری مورد نیاز و حیاتی هستند.
این مهارت‌ها شامل روابط اجتماعی، روحیه کار تیمی و بسیاری از مواردی است که می‌توانند شما را به موفقیت حرفه‎ای برسانند. در ادامه 30 مورد از مهم‌ترین مهارت‌های نرم که هر فردی برای رسیدن به موفقیت حرفه‌ای به آن‌ها نیاز دارد را بیان کرده‌ایم:

1. خوشحالی؛ کلید موفقیت 

برای موفقیت حرفه‌ای باید عاشق کاری باشید که انجام می‌دهید.! بنابراین، اگر به خاطر خود شغل، همکار یا رئیس خود از کار خود ناراضی هستید، باید شغل خود را تغییر دهید تا هر روز با عشق به سر کار بروید. هیچ کس دوس ندارد زمانی که بازنشسته شد، از تمام سال هایی که کار کرده پشیمان باشد.! در واقع می‌توان گفت رضایت شغلی بسیار مهم است.

مدیر ارشد اجرایی وب سایت یاهو، "تیم سندرز"، می‌گوید: "افرادی که عاشق کارشان هستند، عاشق یادگیری چیزهای جدید، ملاقات با افراد جدید و به اشتراک گذاری آنچه که می‌دانند هستند. این افراد باعث خلق ارزش اقتصادی و در نتیجه پیشرفت شرکتی که در آن کار می‌کنند، می‌شوند"

2. ایجاد روابط قوی

موفق‌ترین افراد تمایل به ایجاد روابط قوی در داخل و خارج از محل کار خود دارند. آنها واقعاً به اطرافیان خود اهمیت می‌دهند و بدون چشم داشت به اطرافیان خود کمک می‌کنند.
بنابراین، اگر در ابتدای کار خود هستید، به دنبال شبکه‌سازی و کمک به افراد هم مسیرتان باشید.
چراکه شما هرگز نمی‌دانید چه زمانی به کمک یا مشاوره آنها احتیاج خواهید داشت.! البته ارتباط حتی در سطح یک مکالمه ساده هم کار راحتی نیست، اما یک مکالمه ساده با افراد مختلف که شخصیت‌های متفاوتی دارند و در جایگاه‌ها و محیط‌های مختلفی کار می‌کنند، می‌تواند محور اصلی شغل شما باشد.

به عبارت دیگر ارتباط و مکالمه با دیگران می‌تواند زمینه پیشرفت شغلی شما را فراهم کند. شما باید بهترین روش شبکه‌سازی را برای خود پیدا کنید. ببینید که آیا حضور در رویداد مناسب شماست یا ارسال کارت ویزیت. به عبارت دیگر باید بهترین مسیر ارتباط با دیگران را بیابید.

3. داشتن ذهنیت مثبت 

حتما متوجه شده‌اید که افراد منفی باف به هیچ جا نمی رسند! برای آنکه موفق شوید باید مثبت نگر باشید. اگر روز بدی داشتید، اجازه ندهید که روی موفقیت حرفه‌ای شما تاثیر بگذارد و حتماً تاب آوری را تمرین کنید.
باید پوست کلفت باشید و از آن بگذرید و با دید مثبت به مسیر ادامه دهید. نباید در دام منفی بافی بیافتید و فکر کنید که موفقیت برای دیگران است. نگذارید نظرات و رفتار منفی دیگران شما را از مسیر موفقیت دور کند.!

4. درس گرفتن از اشتباهات 

هیچ کس کامل نیست و شما ناگزیر از اشتباه در برخی شرایط حرفه‎ای خود هستید. از شکست نترسید، زمانی که می‌خواهید حرفه‌ای شوید و رشد کنید، اشتباه بخشی از روند کار شما می‌شود، پس از خود بپرسید شکست چگونه باعث موفقیت می‌شود؟
بنابراین وقتی در کاری اشتباه کردید، احساس نکنید که تلاشتان بی فایده است. درعوض، درس بگیرید و از آن به عنوان فرصتی برای بهتر شدن در موقعیت‌های بعدی استفاده کنید.

5. تسلیم نشدن

این هم مشابه نکته بالایی است، هنگام سخت شدن کار نباید تسلیم شوید. شما باید به خودتان ایمان داشته باشید، چالش را بپذیرید و آن را فتح کنید.
به بیرون از منطقه امن خود بروید و سخت تلاش کنید تا کاری متفاوت انجام دهید و موفق شوید.! با مدیریت ترس، هنگامی که سد ترس را پشت سر بگذارید، در موقعیت شغلی خود احساس رضایت بیشتری خواهید کرد.

6. عقل سالم در بدن سالم

موفقیت از درون شروع می‌شود. بنابراین برای داشتن ذهن سالم و فعال، باید بدن سالم و فعال داشته باشید. برای موفقیت حرفه‌ای، باید مراقب سلامتی خود باشید و به آنچه که می‌خورید توجه داشته باشید!
اگرچه خوب است که گاه به گاه به خود استراحت دهید و هرچه که از خوردنش لذت می‌برید، میل کنید؛ اما باید همیشه سبک زندگی سالم را دنبال کنید تا انرژی لازم برای کار با حداکثر ظرفیت خود را داشته باشید.

7. حفظ حریم خصوصی و اجتماعی 

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید به موفقیت حرفه‌ای برسید تا آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید، سخت در اشتباه هستید.!
شما باید بر روی ایجاد روابط اجتماعی قوی تمرکز کنید؛ نه یک سری روابط ساده که فقط هدفش انتشار تصویر در شبکه اجتماعی است. البته نمی‌توان منکر مفید بودن ارتباط اجتماعی بود، اما نباید غافل از برقراری روابطی عمیق و کلیدی باشیم و تمام فکرمان درگیر انتشار تصویر در شبکه‌های اجتماعی باشد.

8. مداومت در یادگیری 

با چنین دنیای پرشتابی، ادامه رشد و توسعه با روندهای جدید و نوظهور ضروری است. حتی اگر مدیرعامل یک شرکت باشید، هرگز نباید یادگیری و کسب اطلاعات جدید را متوقف کنید.
به عنوان مثال "ایلان ماسک" می‌گوید که بخش بزرگی از روز خودش را به خواندن و پیشرفت اختصاص می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که او یک قدم از بقیه جلوتر است. در واقع با این کار از موفقیت حرفه‌ای خود اطمینان حاصل می‌کند.

9. جشن موفقیت‌ها

آیا موفق شدید که رکورد فروش ماه گذشته را بزنید؟ هر چقدر هم که این رقم کوچک باشد، سزاوار جشن گرفتن است.! ما غالباً در دام مقایسه خود با دیگران گیر می‌کنیم و خود را متقاعد می‌کنیم که آنچه به دست آورده‌ایم به اندازه کافی خوب نیست و باید کار خود را بهتر انجام دهیم، اما بهتر است هرزگاهی به عقب بگردیم و به سر پشت خودمان نگاهی بیاندازیم و برای هر میزان پیشرفت، جشن بگیریم.

10. انجام کار تیمی

 

موفقیت تیمی، بسیار مهمتر از موفقیت فردی است. اگر فکر می‌کنید که به تنهایی می‌توانید به موفقیت بزرگی دست بیابید، سخت در اشتباهید. حتی هنرمندان بزرگ موسیقی نیز با کار تیمی به موفقیت رسیده‌اند.
این افراد یک شبکه قوی ارتباطی و واحد پشتیبانی دارد که از آنها الهام می‌گیرند و از ایده‌های آنها برای پیشرفت و حرکت به جلو استفاده می‌کند.

11. اعتماد به نفس داشته باشید.

شما گاهی شرایط بد کاری خود را تحمل می‌کنید که باعث می‌شود اعتماد به نفس‌تان پایین بیاید؛ خواه یک رئیس بد، خواه موقعیت شغلی نادرست یا فرهنگ نامناسب حاکم بر شرکت باشد، هرچه که باشد باعث می‌شود که شما به توانایی‌های خود شک کنید، اما این مهم است که با وجود این شرایط اصلا از شکست نترسید و زمانی که شکست اتفاق افتاد پذیرای آن باشید. همانطور که در بالا ذکر شد، همیشه شما در حال یادگیری و تجربه هستید. شما باید بتوانید از اشتباهات خود درس بگیرید و از آن‌ها در آینده به نفع خود استفاده کنید، پس عزت نفس خود را بالا برید.

12. هیچ چیز رایگان بدست نمی‌آید!

به طور کلی، هیچ چیزی در یک بشقاب نقره به شما تحویل داده نمی‌شود. برای موفقیت حرفه‌ای باید تلاش خود را بیشتر کنید. برای مثال اگر در جستجوی شغل هستید، نباید انتظار داشته باشید که موقعیت شغلی مناسب را جلو شما بگذارند.
بلکه باید تلاش کنید تا در شرکت هایی که مورد قبولتان است به جستجوی موقعیت شغلی بپردازید. باید برای رسیدن به هدف خود وقت صرف کنید تا از این طریق شانس گرفتن آن موقعیت شغلی را داشته باشید.

13. پل‌های پشت سر خود را خراب نکنید.

زمانی که از شغلی که از آن متنفر هستید بیرون می‌آیید، شاید دلتان بخواهد در آخرین روز کاری خود به رئیستان بگویید که چه فکری درموردش می‌کنید، اما ممکن است روزی گذر شما دوباره به او بیافتد! هرگونه نارضایتی و مشکل با مدیران را دفن کنید و با همه همکاران خود با مهربانی رفتار کنید!

.14نوآوری و خلاقیت داشته باشید.

در دنیای دیجیتال امروز، که همه به نوعی به دنبال نوآوری هستند، شما هم به آن‌ها بپیوندید.
توانایی خود را طبق فن آوری‌های جدید، موضوعات روز و انتظارات مردم بالا ببرید تا اطمینان حاصل کنید که همیشه در صدر لیست نوآوری قرار دارید.

15. داستان خود را بسازید.

زمانی که به موفقیت رسیدید، دیگر پیشینه موفقیت شما مهم نیست. اگر مصمم و با انگیزه هستید، می‌توانید داستان موفقیت حرفه‌ای خود را داشته باشید. از اول شروع کنید و راه خود را ادامه دهید. مطمئن باشید اگر برنامه و هدف داشته باشید، به هر چیزی که در ذهنتان هست، خواهید رسید.

16. مسئولیت پذیر و پاسخگو باشید.

اینکه شما برای داوطلب شدن انجام کاری مشتاق باشید با اینکه شما نسبت انجام آن احساس تعهد بکنید، متفاوت است. اینجاست پای مسئولیت پذیری و تعهد به میان می‌آید.
اگر به شما کاری واگذار می‌شود نباید به دنبال سطحی انجام دادن آن باشید. شما باید نسبت به کاری که انجام می‌دهید آگاه باشید و در پیش برد و به سرانجام رساندن آن نیز پاسخگو باشید.
پس باید کار را به نحو احسن انجام دهید تا بتوانید آن را با موفقیت به اتمام برسانید. مسئولیت پذیری و تعهد همان چیزی است که باعث می‌شود که بتوانید در شغل خود ارتقاء پیدا کنید.

17. تمرکز کافی روی کار داشته باشید.

شاید بتوان کلید طلایی رسیدن به موفقیت حرفه‌ای را در داشتن تمرکز دانست. هرچه با تمرکز بیشتر کار کنید، خلاقیت بیشتری خواهید داشت. وقتی ذهن شما درگیر چندین کار باشد، دیگر تمرکز کردن کار سختی می‌شود.
همه ما می‌دانیم که انجام کارهای آسان راحت تر و امن تر است. برای همین شاید موقع کار کردن به دنبال چک کردن ایمیل می‌رویم و یا صفحات شبکه‌ای اجتماعی را چک می‌کنیم، اما باید بدانید که پیشرفت نیازمند تمرکز است. با تمرین تمرکز می‌توانید به افزایش راندمان و موفقیت شغلی دست پیدا کنید.

18. دست از گله و شکایت بردارید.

فکر کنم تا بحال با افرادی که فقط به دنبال ایرادگیری هستند، مواجه شده‌اید. سعی کنید خودتان چنین رفتاری نداشته باشید. اگر هم خواستید ایراد کار را به فردی تذکر دهید، مانند معلمی دلسوز به او گوشزد کنید.
بیش از حد شکایت کردن و تمسخر دیگران باعث می‌شود که روابط اجتماعی خود را دچار مشکل کنید. بنابراین علاوه بر گوشزد کردن ایرادات دیگران در مواردی خاص، باید کارهای خوب آنها را تحسین کنید.

19. رفتاری محترمانه داشته باشید.

با دیگران مودبانه و مشتاقانه رفتار کنید. دیگران ما را با رفتاری که داریم می‌شناسند و قضاوت می‌کنند. همیشه خوش برخورد و خوش اخلاق باشید و اگر چنین نیست رفتار خود را اصلاح کنید.

20. الگو باشید.

کارها را به گونه‌ای انجام دهید که انتظار دارید دیگران انجام دهند. در این صورت رفتار شما برروی رفتار کل کارمندان و محیط کار بسیار تاثیر می‌گذارد. اگر همیشه سعی در انجام کار خود به بهترین نحو باشید، خیلی زود به الگویی نمونه برای دیگران تبدیل خواهید شد.

21. صبور باشید.

موفقیت یک شبه حاصل نمی‌شود. شاید به نظر شما افرادی باشند که یک شبه موفق شده‌اند، اما یک شبه نمی‌توان ره صد ساله رفت.
مطمئن باشید زمانی طولانی را که برای رسیدن موفقیت، تلاش کرده که از دید شما پنهان است. رسیدن به موفقیت به زمان نیاز دارد. پس صبور باشید و در طول مسیر به هدفتان فکر کنید.

22. نتیجه نهایی را در ذهن خود مجسم کنید.

برای انجام هر کاری دلیلی دارید؛ چراکه می‌خواهید به نتیجه‌ای که در ذهن دارید برسید. دقیقا همین تجسم هدف را نیز باید در محل کار خود داشته باشید.
در این صورت اگر زیاد به انجام کاری راغب نبودید، باز هم می‌توانید با فکر به هدف، آن را به دقت انجام دهید. پس در نظر داشتن هدف می‌تواند به شما انگیزه بدهد.

23. مهارت مکالمه با تلفن را تقویت کنید.

تلفن ابزاری مهم برای هر نوع شغلی است. حتی می‌توان گفت از کامپیوتر هم مهم‌تر است. چون با آن می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید.
باید فردی که آن طرف خط است حس کند که شما به او توجه دارید و با دقت به صحبت‌هایش گوش می‌دهید. از خوردن خوراکی، آشامیدن و یا آدامس جویدن در زمان مکالمه تلفنی جدا دوری کنید.

24. نظم داشته باشید.

برای کار خود برنامه و طرح داشته باشید. براساس همین برنامه، قدم به قدم آن را طی کنید. اگر قسمتی از کار را انجام ندهید و سهل انگاری کنید به موفقیت حرفه‌ای نخواهید رسید.

25. مهارت متقاعد کردن دیگران را فرابگیرید.

همیشه در کارتان با شرایطی مواجه می‌شوید که باید کار، خدمات یا محصول خود را برای دیگران توضیح دهید. به عنوان مثال ممکن است بخواهید محصول یا خدمات خود را به دیگران بفروشید. بنابراین باید به مهارت متقاعد کردن واقف باشید تا بتوانید فروش موفقی داشته باشید. باید بتوانید مسیر منطقی را در ذهن مخاطب بسازید تا متقاعد شوند که محصول شما را خریداری کند.

26. مذاکره کردن را بیاموزید.

زمانی که می‌خواهید در مورد میزان حقوق خود صحبت کنید و یا همکارتان را با طرز فکر جدیدی آشنا کنید، باید از قدرت مذاکره استفاده کنید.
همیشه مذاکره هم در داخل محیط کار و هم در بیرون آن به منظور فروش محصول، بسیار مورد نیاز است. اگر چنین توانایی دارید، باید درصدد ارتقاء و افزایش توانایی خود باشد. پس افرادی که مهارت مذاکره را می‌دانند، شانس بیشتری برای موفقیت حرفه‌ای و ارتقاء موقعیت خود دارند.

27. همدلی و تعامل را بیاموزید.

برای آنکه بتوانید در شغلی مدت طولانی بمانید، باید روابط خود را گسترش داده و حفظ کنید. باید بتوانید خود را جای دیگری بگذارید و رابطه تان را تقویت کنید. چرا که روابط اجتماعی لازمه پیشرفت شغلی شما است.
زمانی که با همکارتان همدلی می‌کنید.
به او راهکارهای جدید پیشنهاد می‌دهید. همین موضوع باعث تقویت روابطتان می‌شود. نباید مثل ماشین کار کنید. بلکه باید با دیگران با شفقت و مهربانی رفتار کنید تا بتوانند با بهترین عملکرد کار کنند. در این صورت محیط کار را تبدیل به محیط انسانی و بسیار مثبت کرده‌اید که باعث موفقیت حرفه‌ای شما می‌شود.

28. مهارت حل مسئله را یاد بگیرید.

باید به صورت فعال در جهت حل مسئله گام بردارید. چراکه محیط کار سراسر مسئله و چالش است.
با توانایی حل مسئله می‌توانید باری از دوش مدیر و همکاران خود بردارید. مطمئن باشید با داشتن این مهارت در شغل خود موفق می‌شوید.

29. تاب آوری را تمرین کنید.

محیط کار می‌تواند موقعیت‌های پرتنش زیادی داشته باشد. شما با صبوری کردن و تاب آوری می‌توانید پلی برای پیشرفت کاری خود بسازید. زیرا همه همکاران و مدیرتان شاهد این صبوری شما هستند، اما تاب آوری یک مهارت دشوار است.
زمانی که شما آن را کسب می‌کنید، می‌توانید در زمان‌هایی که برای کارتان مزاحمت‌هایی پیش می‌آید، در دام آن نیافتید و آن را مهار کنید.

30. ایده و احساسات خود را بیان کنید.

زمانی که تمام مراحل کار را با دقت طی می‌کنید، تنها عاملی که می‌تواند شما را از موفقیت حرفه‌ای دور کند، نداشتن مهارت ارتباطی است. اگر شما در جلسه کاری شرکت کردید که ایده‌ها و راه حل‌های بسیاری را در ذهن داشتید، اما به دلیل عدم داشتن توانایی‌های ارتباطی، نتوانستید آن‌ها را بیان کنید؛ دیگر از اینکه بخواهید در جمع نظر دهید پیشمان می‌شوید و این شما را به فردی منزوی تبدیل می‌کند و نشان دهنده هوش هیجانی پایین شماست. پس داشتن توانایی برای بیان احساسات و نظرات و کنترل رفتار، می‌تواند بر روی موفقیت شما تاثیر مستقیم بگذارد.

درباره موفقیت حرفه‌‌ای می‌توان گفت...

لذت بردن از شغل نیاز به کار سخت و عزم و اراده قوی دارد، اما با یادگیری این مهارت‌های نرم مهم، مطمئناً می‌توانید در طی مسیر از بروز بعضی مشکلات جلوگیری کنید!

برای یافتن موقعیت شغلی مناسب و ایده آل، می‌توانید از طریق سایت کارلیب به آدرس karlib.com مراجعه کنید. کارلیب موقعیت‌های شغلی زیادی را به تناسب مهارت‎های شما پیشنهاد خواهد کرد. فقط کافیست تخصص و شهر خود را وارد کنید تا از میان لیست نمایش داده شده، موقعیت شغلی مناسب خود را پیدا کنید. همچنین برای یادگیری مهارت‌های شغلی می‌توانید به وبلاگ کارلیب مراجعه نمایید.

آرزو ارجمندزاده
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • مهران زندی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۳۰

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • محمدتقی رضا
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۰۵

    حساب توییتری هم دارید؟

  • عبدالرضا خسروی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۵

    مشاوره هاتون عالین واقعا!

  • کریم عسگری
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۱۵

    خیلی سایت خوبی دارین

  • حسینعلی عزیزی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۴۰

    بیشتری بنویسین لطفا

  • محمدجواد مددی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۳۰

    مطلب خوبی بود

  • صادق بردبار
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۲۰

    aaaaliii bood

  • جواد کاکاوند
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۵

    مطلبتون بسیار مفید بود

  • موسی بابایی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۴۵

    سلام عالی بود

  • حمید شعبانی
    ۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۰

    ایولا

  • ایمان فراهانی
    ۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۳۵

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟