رشد و توسعه فردیکارجو

با 9 گام ساده نگرش خود را تغییر دهید

با 9 گام ساده نگرش خود را تغییر دهید

انسان­‌ها در طول مسیر زندگی با فراز و نشیب­‌های زیادی روبه­‌رو می­‌شوند که خب از روال عادی زندگی دور می‌­شوند و لحظات سختی را تجربه می­‌کنند. مثل اوضاع نابسامان اقتصادی و کار برای کارجویان، تلاش برای قبولی در یک آزمون مهم، دست­‌وپنجه نرم کردن با یک بیماری، از دست دادن عزیز و خیلی موارد دیگر که برای هرکس متفاوت است.
در تمام این شرایط این خود ما هستیم که برای مقابله با آن باید قدرت کافی داشته باشیم. حضور دوستان، خانواده و... برای گذشتن از چنین لحظاتی کمک‌کننده است، اما نگرش خود ما تعیین­‌کننده است.

نگرش و دید هر کس نسبت به اتفاقات اطرافش متفاوت است و از باورها و احساسات درونی‌­اش سرچشمه می­‌گیرد و اگر این احساسات و باورها منفی باشد، حال شما در بهترین شرایط هم بد خواهد شد.
نگرش، تأثیر مستقیمی بر اخلاقیات، عملکرد، حرکات و روش زندگی­‌مان می‌­گذارد. پس مهم است که آن را به سمت مثبت بودن و افکار خوب سوق دهیم تا مبادا خودمان با دست خودمان لحظات شاد را تباه کنیم. خبر خوب اینکه نگرش با تمرین و تکرار قابل تغییر است و کارلیب در این مقاله به شما خواهد گفت که چگونه نگرش خود را تغییر دهید.

نگرش چیست؟

نگرش، در واقع ترکیبی از رفتارها، اخلاقیات و عکس­‌العمل‌­های ما است که درون ما را نشان می‌­دهد و همان­‌طور که گفته شد تأثیر مسقیمی بر روش زندگی­‌مان خواهد گذاشت.
وقتی نگرش منفی باشد، شما هر چیزی را در بدترین حالت ممکن تصور می­‌کنید. غافل از اینکه ذهن مثل یک فنجان خالی است که هر نوع ورودی را می‌­پذیرد و خروجی آن، که همان عملکرد شما است بر اساس آنها خواهد بود. پس این شما هستید که باید ورودی ذهن­‌تان را کنترل کنید.
زیرا نگرش منفی نشان می‌­دهد که مغز شما اطلاعات غلط دریافت کرده و طرز فکرتان نیز به دنبال آن غلط شده است، اما مهم این است که مثل هر کار دیگری، ابتدا علت این نگرش منفی را جویا شوید.

8 نشانه که می‌گوید نیاز به تغییر نگرش دارید!

رفتارهایی که در ادامه با هم مرور می­‌کنیم هرکدام به تنهایی می­‌تواند نشان از طرز فکر غلط و در نتیجه نگرش منفی در شما باشد.

1. به همه چیز با دید منفی نگاه می‌­کنید؛

وقتی شما کوچک­‌ترین اتفاق را هم در بدترین حالت ممکن متصور شوید، آن لحظه از زندگی‌­تان را تباه کرده‌­اید. مثلاً شما برای قبولی در یک آزمون مهم تلاش می­‌کنید، درس می‌­خوانید درحالی­‌که در ذهن­تان مرور می­‌کنید "من که نمی‌­توانم از پس چنین آزمونی برآیم".
همین یک جمله برای مغز شما کافی است تا همه چیز را بر اساس آن جذب کند. برعکس سعی کنید این افکار را دور بریزید و در لحظه زندگی کنید. نه اینکه سرتان را مثل کبک زیر برف ببرید و به همه‌چیز بی‌‌اعتنا باشید، اما بهتر است بدانید که نگرش منفی دیدتان را کور می‌کند و مانع لذت بردن از زندگی می‌شود.

2. در برابر شنیدن حقیقت مقاومت می‌­کنید؛

منظور این است که به صورت خودآگاه یا ناخداگاه، همیشه در حال شکوه و شکایت هستید و این یعنی خودتان را گول زده‌­اید. شما باید قبول کنید که یک چیزی در زندگی­‌تان بر وفق مراد شما نیست و باید تغییر کند. همیشه به خودتان یادآور شوید که خیلی از شرایط تحت کنترل شما نیست فقط می‌­توانید جور دیگری به آنها بنگرید. یعنی نگرش مثبت داشته باشید.

3. همه چیز را گردن دیگران می­‌اندازید؛

وقتی شما مسئولیت کارهای‌تان را خودتان بر عهده نمی­‌گیرید، چطور انتظار نتایج خوب دارید؟ تازه در چنین شرایطی دیگران را نیز مقصر می­‌کنید.
این‌کار فقط قلب شما را پر از خشم، دلخوری و حسادت می­‌کند و دیگر آن آدم قبلی با قلب مهربان نخواهید شد. پس عصبانیت‌تان را کنترل کنید که کمک بسیاری به تغییر نگرش‌­تان کمک می‌کند.

4. دائماً نگران هستید؛

مشکلات قرار نیست طی یک شب حل شوند و همه چیز آن طور که شما می­‌خواهید پیش برود. پس خودتان را نگران نکنید، فقط بر مسیری که در پیش گرفته‌­اید تمرکز کنید و عاقلانه رفتار کنید. این آمادگی را در ذهن­‌تان ایجاد کنید که مشکلات در مسیر زندگی کاملاً طبیعی است. مهم نگرش شما نسبت به آنهاست.

5. از آنچه دارید راضی نیستید؛

انتظارات بیش از حد از خودتان نداشته باشید، نمی­‌گویم به آنچه دارید قانع باشید چون ذات آدمی بی‌­نهایت می­‌طلبد، اما وقتی به حق­تان قانع نباشید، ناامید می‌­شوید و هر چه تلاش می­‌کنید، نمی­‌شود.
پس همیشه قانع و سپاس­‌گزار باشید و برای رسیدن به بهترین‌­ها هم تلاش کنید نه به گونه­‌ای که خودتان را عذاب دهید. حس شادی را درون­‌تان زنده کنید تا نگرش مثبت داشته باشید. حس شادی در واقع همان سپاس­‌گزاری است.

6. همه چیز را بدون کم و کاستی می‌­خواهید؛

بهتر است بدانید غم و غصه و شرایط سخت برای انسان احساس خوبی به همراه نخواهد داشت اما آنچه مهم است همه این‌ها آدمی را قوی­‌تر می­‌کند. اگر ما همیشه و هر لحظه طعم خوشی را بچشیم، خوب ساخته نمی­‌شویم. پس به این دید نگاه کنید که اگر چیزی به راحتی به دست آمد، به راحتی هم از دست می‌­رود.

7. به دنبال یادگیری مسائل جدید نمی‌­روید؛

آدمی نباید رکود داشته باشد، زیرا ذهن کم‌­کم عادت می­‌کند و افکار منفی، نگرش­‌های غلط و حال بد را به دنبال خواهد داشت. باید مسیر پیشرفت را در پیش بگیرید حتی اگر روند رشد کندی داشته باشید. یادگیری هر چیزی که تا به حال به آن علاقه داشته‌­اید و سراغش نرفته‌­اید می‌­تواند شما را از این رکود نجات دهد.

8. در گذشته‌­ گیر کرده‌­اید؛

اگر فکر کردن به گذشته باعث مرور تجربیات و استفاده از آنها می‌­شود که خیلی هم عالی، اما اگر یک درصد فکر کردن به تجربه‌ها که خیلی از موارد با یک خاطره تلخ همراه است، شما را به سمت نگرش منفی می­‌برد باید سعی کنید آن را رها کنید و یاد بگیرید در لحظه زندگی کنید. کاری کنید گذشته شما باعث پیشرفت‌­تان شود نه اینکه شکست را برای­‌تان به ارمغان آورد.

در همه این موارد حرف ما این است که شما از زمان، انرژی و منابعی که داشته‌­اید به بهترین شکل استفاده نکرده­‌اید. در نتیجه نگرش شما به سمت منفی بودن رفته، غافل از اینکه این نگرش اساس همه اتفاقات روزانه شما خواهد بود. پس حالا که علت را یافتید، بهتر است برای تغییر نگرش‌­تان اقدام کنید. اما چگونه؟

چگونه نگرش خود را تغییر دهیم؟

برای تغییر نگرش اول از همه باید با خودتان شرط کنید که می­‌خواهید تغییر کنید. در واقع همواره اولین گام در جهت تغییر احساس این است که شما به نیاز برای تغییر و درک آن رسیده باشید.
یعنی سعی نکنید همه چیز را انکار کنید در حالی­‌که می‌­خواهید برای تغییر قدم بردارید. هم‌­چنین از این افکار که ای­‌ کاش همه چیز طور دیگری اتفاق می­‌افتاد ،دوری کنید. بعد از آن طبق دستورالعمل­‌های زیر عمل کنید.

قدم اول: یک مربی درونی یا الگو متصور شوید.

در قدم اول شما باید درون خودتان یا حتی کسی به یک عنوان الگوی خارجی داشته باشید تا شما را وادار به تعویض نگرش­‌های منفی و غلط با افکاری قدرتمند و پر امید کند که از ذات درونی خود شما نشأت می­‌گیرد.
شما باید با این قدم، کم­‌کم در ذهن‌­تان نهادینه کنید که خودتان، توانایی‌های­تان، دستاوردهای مالی‌تان و هرآنچه در ذهن­‌تان متصور می­‌شوید در نهایت در زندگی‌تان عملی خواهند شد. فراموش نکنید که اعمال از افکار سرچشمه می‌گیرد و اگر این افکار و نگرش شما منفی باشد، باخته­‌اید.

بنابراین تمرکز خود را بر توانایی‌های­تان بگذارید تا به اهداف‌تان دست یابید. از حرکت نیز باز نایستید و تلاش کنید. هم­‌چنین این معادله را به خاطر داشته باشید:
نگرش مساوی با حرکت است؛ یعنی نگرش شما حرکت رو به جلو یا رو به عقب شما را تعیین می‌کند.

قدم دوم: انگیزه ایجاد کنید.

به دنبال آنچه به شما انگیزه‌ی تلاش و کوشش می‌دهد، باشید. آخرین بار چه چیزی به شما انگیزه داده است تا تغییری در زندگی‌تان ایجاد کنید و به دنبال اهداف‌تان بروید؟ آیا دستیابی به وضعیت مالی بهتری بوده است؟ یا می‌خواستید از خودتان راضی باشید و عزت نفس داشته باشید؟ و ...
همه این سوال­‌ها برای این است که هدف داشتن باعث انگیزه خواهد شد و به دنبال آن یک نگرش قوی از قدرت درونی‌ شما سرچشمه می‌گیرد، که باعث می‌شود سریع‌تر در مسیر قدم بردارید، بخندید و اعتماد به نفس بیشتری را تجربه کنید.

قدم سوم: رسیدن به اهداف را به کمک الگوی درونی تجسم کنید.

یک الگو از خودتان در ذهن­تان بسازید و آن را هر روز بر فراز قله­‌های موفقیت ببینید، جایی که به اهداف عالی دست پیدا کرده است. اینکار برای ایجاد و حفظ نگرش مثبت خیلی موثر است. هرچقدر عمیق‌تر فکر کنید، باورتان نیز قوی‌­تر خواهد شد و در نتیجه تحقق آن میسر می‌­شود.
این یک نوع تمرین ذهنی است، باعث می‌­شود از نگرش منفی دور شوید. ذهن شما به شکل طبیعی برای آنچه که تجسم می‌کنید، تلاش خواهد کرد.

قدم چهارم: مضطرب نشوید.

وقتی کسی قدم برای دستیابی به موفقیت برمی‌­دارد، نباید از چالش­‌های مسیر غافل شود. این چالش‌­ها کنترل احساسات و افکار را برای‌­تان کمی سخت می­‌کنند، اما برای اینکه نگرش مثبت باقی بماند، ذهن خود را نظم دهید تا از نگرش­‌های منفی خالی شوند و نجات پیدا کنید.
پس استرس نگیرید، مضطرب نشوید چون هر فکر دانه‌ای است که شما برای برنامه‌ریزی نوع نگرش‌­تان آن را می‌کارید. درنهایت نیز به دنبال راه­‌حل باشید تا غصه خوردن.

قدم پنجم: انرژی مثبت داشته باشید و به دیگران نیز منتقل کنید.

سعی کنید هم خوشحال باشید و هم از کارتان لذت ببرید. در این صورت هم خودتان انرژی بالایی دارید و هم می‌­توانید بیشتر به دیگران انرژی بدهید و به موفقیت‌های بیشتری دست می‌یابید.
انرژی شما می‌تواند افراد را جذب­‌تان کند و یا حتی دفع کند. انرژی بالا نگرش مثبت به ارمغان می­‌آورد که خیلی راحت به دیگران نیز منتقل می‌­شود.
حال اگر این نگرش شما هدفش رساندن زندگی به کمال باشد، پتانسیل نامحدودی پیدا می‌کنید. در واقع نگرش مثبت شما به دیگران انگیزه می‌دهد تا حامی تلاش‌تان برای رسیدن به سطح بالای موفقیت باشند.

قدم ششم: خودتان را مشتاق نشان دهید.

همیشه مشتاق رسیدن به موفقیت باشید. این اشتیاق در ذهن شما مثل عادت می‌­شود که هر روز باید مرور کند و کم‌­کم تأثیرش را روی عملکردتان خواهید دید.
اشتیاقی که می­‌گوییم نگرش را از سمت افکار غلط دور می­‌کند و فقط هدف را می‌­بیند و این همان تعهد به کار خواهد بود. تعهد، تردید را از بین می‌­برد.

قدم هفتم:  معنای زندگی را کشف کنید.

منظور این است که ابعاد معنوی را فراموش نکنید، انگیزه­‌های معنوی خیلی راحت روح شما را پرورش می­‌دهند. وقتی روح آدمی به تعالی برسد، فقط خوبی­‌ها را می‌­بیند و برای رسیدن به انها تلاش می­‌کند که این همان نگرش مثبت است. با این تفکر شما بر دیگران نیز می‌­توانید تأثیر مثبت بگذارید.

قدم هشتم: بی‌خیال باشید، البته به میزان لازم.!

هنگامی‌که برای رسیدن به هدف­تان قدم بر می‌­دارید جنبه‌های مفرح و لذت‌بخش زندگی را از یاد نبرید. زیرا کمک می‌­کند که استرس‌تان کاهش پیدا کند و هرچقدر این استرس کمتر باشد، انرژی مثبت بیشتری خواهید داشت.
به دنبال آن نیز افزایش افکار مثبت و کاهش نگرش منفی است. بی‌خیال بودن مهارت بزرگی است که باعث می‌شود محیط کاری اطراف‌تان شادتر شود و تأثیر آن بر عملکردتان را خواهید دید، بنابراین مدیریت ترس را نیز در کارهای خود لحاظ کنید.

قدم نهم:  ورزش کنید.

فعالیت‌­های بدنی، آرامش را دنبال دارند که کمک می‌کنند تا از نگرش­‌های منفی دوری کنید و انرژی خود را برای افکار مثبت جمع کنید. در واقع ورزش، مثبت‌اندیشی را افزایش می‌­دهد. پس جدی بگیرید، حتی اگر نمی‌توانید در یک روز پر از استرس به باشگاه بروید، حداقل یک پیاده‌روی کوتاه 15 دقیقه‌­ای داشته باشید.

قدم دهم: بر خودتان مسلط شوید.

برای موفقیت باید بر دو چیز مسلط باشید:
1. افکار
2. احساسات‌.
حتماً می‌پرسید چرا؟! باید در پاسخ بگوییم  وقتی بتوانید بر دنیای درون خود تسلط پیدا کنید، بر دنیای بیرونی خودتان نیز مسلط می‌­شوید.
در دنیایی که همه برای ساختن زندگی بهتر تلاش می‌کنند، موفقیت یک شخص به نگرش او است. اگر باور داشته باشید که می‌توانید موفق شوید، حتما خواهید توانست. نگرش شما درباره‌ی موفقیت، در واقع پیشگویی ذهنی شماست. پس همیشه برنده بودن را انتخاب کنید.

راهکارهای بالا جزو بهترین­‌ها هستند و اگر بتوانید برای مدتی آنها را اجرا کنید، قطعاً دنیای جذاب­‌تری را تجربه خواهید کرد. نگرش مثبت را دست کم نگیرید، زندگی‌­تان را زیر و رو می‌­کند.
چقدر خوب که این نگرش را به دیگران نیز هدیه دهیم و کمک‌شان کنیم از زندگی بیشتر لذت ببرند. بنابراین در ادامه روش­‌های علمی را برای تغییر نگرش افراد مرور می­‌کنیم.

9 تاکتیک ساده برای تغییر نگرش دیگران

وقتی با یکی از دوستان‌­تان در مورد موضوعی بحث می‌­کنید، اگر بر متقاعد کردنش پافشاری کنید، نتیجه‌­ای جز دعوا نخواهد داشت زیرا طرف مقابل هم برای عقاید خود ارزش قائل است و کوتاه نخواهد آمد. بنابراین اگر قصد متقاعد کردن افراد و تغییر نگرش آ‌ن‌ها را دارید به‌جای پافشاری بر روی حرف خودتان، تاکتیک‌های ساده زیر را عملی کنید تا تاثیر آنها را به راحتی ببینید.

تاکتیک اول: اعتماد افراد را به دست آورید.

هرچه افراد با باورهای شما آشنا شوند و آن را در افکار و اعمال­‌تان ببینند، با احتمال بیشتری به شما اعتماد می­‌کنند. دکتر "کاروسل" در این رابطه می‌گوید:
«اعتماد، اشتیاق به بررسی عقیده و نگرش شما را به همراه می‌آورد. قابلیت‌ها و توانایی‌های خود را بروز دهید. اگر نتوانستید اعتماد دیگران را جلب کنید، گذشته‌ی خود را مرور کنید و ببینید در چه مواقعی گفتار و اعمال‌تان یکسان نبوده است.»

تاکتیک دوم: موارد تاثیرپذیری افراد را شناسایی کنید.

"کاروسل" می‌گوید:
«این مسئله قطعا در مورد شما نیست. اگر می‌خواهید نگرش فردی را تغییر دهید، باید بدانید چه چیزهایی برای آن فرد مهم هستند. به همان اندازه که شما در مورد نظرتان مطمئن هستید و فکر می‌کنید نظر و نگرش شما درست است، به همان اندازه باید بتوانید اعتراضات احتمالی افراد دیگر را درک کنید.»
منظور "کاروسل" این است که به جای دغدغه‌­های خودتان، روی دغدغه­‌های طرف مقابل‌­تان مانور دهید تا بتوانید او را رام صحبت­‌های خودتان کنید.

تاکتیک سوم: بر اساس منابع معتبر صحبت کنید.

طبق نظر "کاروسل" مردم معمولاً تحت تأثیر افرادی قرار می‌گیرند که در سطح ملی شناخته شده باشند و مورد احترام اکثریت جامعه هستند.
بنابراین ارجاع به فردی با وجهه اجتماعی بالا و موفق، می‌تواند مفید باشد. به زبان ساده­‌تر از شخص سومی در صحبت­‌های­‌تان یاد کنید که مورد قبول هر دو طرف، به خصوص طرف مقابل شما باشد.

تاکتیک چهارم: از ترفندهای کلامی استفاده کنید.

کاروسِل در این رابطه اظهار می‌دارد: «اگر از ارزش نگرش خود مطمئن هستید، می‌توانید تضمینی را به افراد پیشنهاد کنید که نشان‌دهنده غیرقابل نفوذ بودن حرفتان است.»
مثلاً تضمین دهید که اگر این کار نشد، نصف مبلغ پرداختی برمی­‌گردد به حساب شما و...، اما قبل از آن حتما از ارزش نگرش خود مطمئن باشید.

تاکتیک پنجم: کاری کنید طرف مقابل فکر کند ایده‌ی شما، ایده‌ی او بوده.

مردم تمایل به قبول حرف­‌هایی دارند که خودشان به باور آن برسند تا اینکه دیگری به آن‌ها دیکته کند. با این کار نگرش آنها خود به خود مثبت خواهد شد.
"پارملی" در این رابطه می‌گوید:
«هنگام بحث با دیگران، آن‌ها را وادار کنید تا در مورد علت نیاز به تغییر نگرش خود، فکر کنند. یک تاکتیک‌ کارساز این است که از آن‌ها بخواهید که مزایا و معایب تغییر نگرش یا رفتار خود را لیست کنند، این کار به آن‌ها این امکان را می‌دهد که نیاز به تغییر را درک و اقدام به عمل کنند.»

تاکتیک ششم: از افراد تعریف و تمجید کنید.

برای تغییر نگرش افراد نیاز دارند که هویت و ارزش خودشان را احساس کنند، اما وقتی نگرش و عقیده آن‌ها را زیر سؤال می‌برید، به نظر می‌رسد که آن‌ها را مورد قضاوت قرار داده‌­اید و پا پس می­‌کشند.
علم روان‌شناسی در چنین مواردی ادعا می‌کند که با تعریف از افراد و یا دیدگاه­‌های درستی که دارند، می‌توانید بر مشکلات پیش آمده در مسیر تغییر نگرش افراد موفق شوید.

تاکتیک هفتم: یک زبان منحصربه‌فرد به کار ببرید.

در مطالعه‌ای که دانشگاه "کرنل" (Cornell) انجام داده است؛ دانشمندان نظریه‌ای به نام «نگرشم را تغییر بده» را ارائه کردند، و به این نتیجه رسیدند که در استدلالات قانع‌کننده، بیشتر از کلماتی متفاوت از زبان اصلی افراد استفاده شده است.

تاکتیک هشتم: استفاده از مثال‌ها را فراموش نکنید.

همیشه این جمله را مد نظر داشته باشید که دلایل قانع‌کننده با مثال‌های ویژه‌ای پشتیبانی می‌شوند. منظور این است که به منظور تغییر نگرش افراد به سراغ مثال‌­های بروید که ملموس هم باشند، یعنی از مثال­‌های سخت و دور از تصور استفاده نکنید.

تاکتیک نهم: سریع صحبت کنید.

مطالعاتی که در دانشگاه "جورجیا" صورت گرفته است نشان می‌­دهد که هنگام صحبت کردن با فردی که نظر مخالف شما را دارد، باید سریع صحبت کنید تا باعث اثرگذارتر شدن نگرش شما شود. زیرا سریع صحبت کردن به مخاطب اجازه نمی‌دهد تا درباره استدلالات شما فکر کند. "پارملی" در این رابطه می‌گوید: «تغییر نگرش افراد بیشتر به نوع صحبت کردن، لحن و هم‌چنین زبان بدنی شما بستگی دارد.»

با نگرش مثبت؛ انرژی مثبت جذب کنید.

اگر تا به اینجای کار با ما همراه بوده‌­اید، متوجه شده‌­اید که نگرش مثبت چه تأثیری بر افکار ما و از همه مهم‌­تر اعمال ما خواهد گذاشت.
این ما هستیم که با نگرش مثبت، همه انرژی­‌های مثبت را به خودمان جذب می­‌کنیم. در این صورت از خودمان راضی هستیم و در واقع کارهایی که می­‌کنیم از سر علاقه خواهد بود، نه اجبار.
بنابراین از تغییر نگرش خود به سوی افکار مثبت غافل نشوید و آن را جدی بگیرید و از مقالات وبلاگ کارلیب نیز استفاده کنید. در ضمن اگر در رویاهای‌­تان به دنبال جذب شغل مناسب هستید، کارلیب برای تحقق سریع‌­تر آن، به شما کمک خواهد کرد، فقط کافیست به سایت کارلیب به آدرس Karlib.com مراجعه کنید و جدیدترین آگهی‌های استخدام از بهترین شرکت‌ها را بررسی کنید.

 

مائده عابدی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • غلامرضا یوسفی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۱۵

    نویسنده این متن کیه؟

  • حمیدرضا علیپور
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۲۰

    این مطلب حرف نداشت

  • جمشید حقیقی
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۵

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  • اسماعیل تهرانی
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۰۰

    احسنت عالی بود

  • قاسم بیگی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۱۰

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  • یعقوب نعمتی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۰۵

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  • غلام شریفی
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۴۵

    afarin matlab khobi bood

  • فرهاد بهمنی
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۴۰

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  • زمانی
    ۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۵۰

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • بهروز انتظامی
    ۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۵۰

    دستخوش

  • کاظم عابدی
    ۲۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۱۵

    گروه واتساپی هم دارید؟