رشد و توسعه فردیعمومی و اجتماعی

غلبه بر بی حوصلگی در محل کار با چند روش ساده

غلبه بر بی حوصلگی در محل کار با چند روش ساده

بی حوصلگی می‌تواند برای افراد عواقب ناخوشایندی را به همراه داشته باشد، علی الخصوص اگر این بی حوصلگی در محیط کار باشد و بخواهید بدون اعتنا و احوالپرسی از کنار رئیس خود بگذرید! شاید هم جز افرادی باشید که دائم در منزل هستید و وقتی بی‌حوصله می‌شوید ساعت‌ها دراز می‌کشید و به سقف خیره می‌مانید، شاید یک بسته کاکائو را به تنهایی در یک ساعت می‌خورید و بعد بی‌خوابی به سراغتان می‌آید.!!
باید گفت بی حوصلگی؛ نوعی احساس است که در آن حالت، هیچ چیز شما را به خود جذب نمی‌کند، همه‌چیز کسل‌کننده و سطحی، همراه با دل‌زدگی است که مستقیما بر عملکرد ما تاثیر دارد. بی حوصلگی در محل کار از مهم‌ترین آنهاست و موضوع بحث امروز ما.

بسیاری افراد که دچار بی‌حوصلگی در محیط کار می‌شوند به مرور بازدهی خود را از دست می‌دهند و همین موضوع موجب نارضایتی مدیران را به همراه خواهد داشت و بعضا منجر به اخراج فرد از محل کار نیز می‌شود. پس مهم است که بدانیم بی حوصلگی چیست؟ چرا بی حوصله و کسل هستیم؟ و چگونه باید بر بی حوصلگی خود در محیط کار غلبه کنیم؟

بی حوصلگی چیست؟

بی حوصلگی چیست؟

اغلب افراد می‌دانند که بی‌حوصلگی چه حسی دارد. یک تعریف از انجمن انگلیسی کمبریج از بی‌حوصلگی این است:
«مشکل بی حوصلگی به‌عنوان یک مسئله مراقبت‌های بهداشتی تحت تحقیق بوده که سایر مشکلات مانند افسردگی، بی‌علاقگی و دل‌زدگی را به همراه دارد.»

برخی معتقد هستند بی‌حوصلگی می‌تواند از محرک‌های بیرونی یا محرک‌های داخلی ناشی شود. جالب است بدانید دانشمندان در مورد فعالیت مغز در افراد مستعد دل‌زدگی به یافته‌هایی رسیده‌اند.
این امر نشان می‌دهد که بی‌حوصلگی هم به محرک‌های بیرونی و هم به محرک‌های داخلی مرتبط می‌شود و فقط یکی از آن‌ها تأثیرگذار نیست. دانشمندان عنوان کرده‌اند وقتی افراد در موقعیت جدیدی احساس شادی و هیجان می‌کنند، یک پیام‌رسان شیمیایی یا انتقال‌دهنده عصبی، به نام دوپامین، این پاسخ را در مغز تحریک می‌کند.
به نظر می‌رسد افرادی که مستعد ریسک بالای بی‌حوصلگی هستند به‌طور طبیعی سطح دوپامین کمتری در بدن دارند. این افراد برای تحریک مغز به یک احساس جدید بیرونی نیاز دارند و باید این احساس افزایش یابد. به همین دلیل می‌توان گفت بی‌حوصلگی با هیجان و لذت افراد رابطه دارد.

هنوز بخشی از مغز که کنترل پاسخ بی‌حوصلگی و دل‌زدگی را به عهده دارد، به‌طور دقیق مشخص و کشف نشده است، اما به نظر می‌رسد افرادی که در قسمت جلویی مغز خود دچار مشکل می‌شوند احساس دل‌زدگی بیشتری می‌کنند. قسمت جلویی مغز یا همان پیشانی معمولاً وظیفه درک کنترل زمان را دارد. به همین دلیل دانشمندان بی‌حوصلگی و از دست دادن زمان و کند گذشتن زندگی را به هم مرتبط می‌دانند.

دانشمندان یک راه‌حل اساسی برای رفع بی‌حوصلگی پیشنهاد کرده‌اند و آن یافتن علایق و سرگرمی‌های جدید و ورزش جسمی است. یک مطالعه در مورد نوجوانان نشان داده است کسانی که علاقه‌های شدیدی در مورد رشته یا موضوع خاصی داشته و فعالیت دارند، از اعتمادبه‌نفس و رفاه کلی به‌مراتب بالاتری نسبت به افراد بی‌حوصله برخوردار هستند.

ددلایل بی حوصلگی کارمندان

دلایل بی حوصلگی کارمندان در محل کار

محل کار یکی از مکان‌های زندگی افراد است که بی‌حوصلگی در آن می‌تواند سمی بوده و عواقب بدی را به دنبال داشته باشد. در یک مطالعه بر روی کارمندانی که کار خود را ترک کرده‌اند مشخص شده است که آنان نزدیک به 6 ماه در محل کار خود احساس بی حوصلگی داشته‌اند.
فاکتورهای زیادی وجود دارد که افراد در محل کار خود احساس بی‌حوصلگی می‌کنند، اما طبق یافته‌ای جدید و نظرسنجی از کارمندان، 5 مورد به‌طور خاص، مزمن‌ترین مسائل هستند که این دل‌زدگی را به وجود می‌آورند.

یادگیری کارمندان

1. کارمندان به اندازه کافی یاد نمی‌گیرند؛

یادگیری مهارت‌های جدید در کار باعث می‌شود کارمندان بیشتر مشغول باشند. منظور از این بیشتر مشغول بودن، مشغول بودن مفید است.
زمانی که کارهای کارمند به‌صورت یکنواخت و بدون مهارت جدید باشد، کار برایش یکنواخت و حوصله سر بر می‌شود.
معمولا صاحبان مشاغل خود را آن‌قدر درگیر کار می‌کنند که کارمندان خود را در زمینه کسب مهارت‌های جدید فراموش می‌کنند.
بسیاری از صاحبان مشاغل نیز به کارمندان خود، به چشم یک حقوق‌بگیر نگاه می‌کنند. کارمندان را افرادی که نیازمند این شغل هستند، می‌دانند. همین امر باعث می‌شود که فرد کارمند احساس کند در پیشبرد کار چندان مفید نیست، او نباشد به‌راحتی شخص دیگری جایگزین وی خواهد شد. کارمند دچار دل‌زدگی و بی حوصلگی می‌شود. ابتدا کارایی و بازدهی خود را از دست می‌دهد و پس از مدتی نیز کار را ترک خواهد کرد، پس راه‌های ایجاد انگیزه در کارکنان را یاد بگیریم.

2. کارکنان به چالش کشیده نمی‌شوند؛

محققان عنوان کرده‌اند کارهای یکنواخت با فرمول یکسان معمولا منجر به بی حوصلگی کارمندان می‌شوند. برنامه متفاوت روزمره در محیط کار می‌تواند تا حدی برای تقویت خلاقیت و نوآوری مفید باشد. در دنیای کاری امروز، بسیاری از افراد مجبور هستند به شغل‌هایی روی بیاورند که ارتباطی به تحصیلات دانشگاهی آن‌ها ندارد. همین امر نیز یکی از عوامل بی‌حوصله شدن کارمندان می‌شود.
پس کارمندان نمی‌توانند خود را با چالش‌های جدید همگام سازند، در نتیجه دچار دل‌زدگی می‌شوند. البته بیشتر اوقات فرقی نمی‌کند تحصیلات کارمندان چه باشد، برخی از کارمندان با به چالش کشیده شدن، از خمودگی و بی‌حوصلگی درمی‌آیند، تعداد کمی از افراد نیز دچار دل‌زدگی می‌شوند. این وظیفه کارفرما است که هنگام استخدام این نوع مهارت کارمندان خود را بسنجد.

3. کارمندان کار کافی ندارند؛

طی همین مطالعه بیش از 30% از کارمندان عنوان کرده‌اند که بی حوصلگی آن‌ها ناشی از نداشتن کار کافی است. البته این افراد معمولا افراد تازه استخدامی هستند که به دنیای فناوری تسلط بیشتری دارند و نسبت به همتایان قدیمی خود، در زمان کمتری کار محوله خود را انجام می‌دهند.
از طرف دیگر زمانی که کار جدیدی به کارمند موردنظر محول می‌شود بدون اینکه دستمزد جدیدی برای وی در نظر گرفت، باز باعث دل‌زدگی وی می‌شود. وقتی فرد می‌بیند همتای قدیمی او کار جدیدی نگرفته ولی دارای دستمزد یکسان هستند دچار دل‌زدگی می‌شود و با خود می‌اندیشد اصلا وظیفه من در این کار چیست؟

4. کارمندان بسیار کار می‌کنند؛

در این تحقیق 25% کارمندان ادعا کرده‌اند بی‌حوصلگی‌‌‌‌‌‌‌ آن‌ها به دلیل وجود کار زیاد است. کارهای کوچک و ناشناخته روی هم انباشته می‌شوند و نهایتا کارمندان انگیزه خود را از دست می‌دهند و کارها به کندی انجام شود.
برخی از افراد نیز به دلیل وجود کار زیاد، خود را غرق کار می‌کنند و دچار سرخوردگی می‌شوند و فقط می‌خواهند کار انجام شده باشد و به کیفیت کار اهمیت نمی‌دهند. در هر دو صورت هم کارمند آسیب می‌بیند و هم کارایی در کار پایین می‌آید.

5. حضور کارمندان در شبکه‌های اجتماعی؛

جالب است بدانید که 29% از کارمندان یکی از دلایل اصلی بی حوصلگی خود را حضور در شبکه‌های اجتماعی عنوان کرده‌اند. البته این امر فراتر از محل کار است. برخی از افراد تا نیمه شب در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و زمانی که صبح برای سر کار رفتن، از خواب بیدار می‌شوند کلا بی‌حوصله هستند. زمانی هم که سر کار می‌روند باز به شبکه‌های اجتماعی خود سر می‌زنند. البته کارمندانی که شبکه‌های اجتماعی در رایانه‌های کاری آن‌ها، قفل شده است آن را مؤثر عنوان کرده‌اند.

10 روش جالب برای رفع بی حوصلگی در محل کار

هر فردی ممکن است مواقعی در کار داشته باشد که بدون چالش و خسته کننده باشد. حتی اگر شما فرد بسیار پر کاری در محل کار خود باشید، ممکن است این لحظات برای شما اجتناب ناپذیر باشند. برای اینکه بتوانید از لحظه‌های خود بالاترین بهره‌وری را داشته باشید به‌عنوان کارمند باید به دنبال راه‌حل باشید. در ادامه با چندین راه‌حل ساده برای پایان دادن به کسالت خود در محل کار آشنا می‌شوید. تحقیقات نشان داده است که پایان دادن به بی حوصلگی شما به‌عنوان یک کارمند، باعث افزایش بهره‌وری، خلاقیت و انگیزه می‌شود.

1. رفت‌وآمد روزانه خود را تغییر دهید؛

اگر مسیر روزانه به دفتر کار شما یک مسیر طولانی، خسته کننده و ناامید کننده به نظر می‌رسد، قطعا رفتن به محل کار، امر سختی خواهد بود. در این صورت چقدر برای انجام وظایف خود انگیزه خواهید داشت؟

بهترین راه‌حل این است که در رفت و آمد خود تغییراتی ایجاد کنید. روز خود را به‌گونه‌ای دیگر شروع کنید و پایان دهید. به دنبال مسیرهای جایگزین جدید باشید. می‌توان مترو را جایگزین وسیله شخصی کرد. می‌توان مسیری را طی کرد که در آن نشانه‌های جالبی وجود دارد و می‌توان برای شادابی ذهن و بیرون آمدن از یکنواختی مشاهده کرد؛ مثلا در طی مسیر، قبل از رفتن به سر کار، در یک محل سرسبز، مثل پل طبیعت، قدم زد و یک چای نوشید.

2. فضای کاری خود را تغییر دهید؛

در فضایی که در آن کار می‌کنید تغییراتی ایجاد کنید. می‌توانید از رئیس خود بخواهید یک اتاقک یا میز جدید برای شما اختصاص دهد و علت را برای او توضیح دهید. یا می‌توانید میز خود را با همکارتان عوض کنید.

شما باید بدانید تغییر فضایی که در آن کار می‌کنید دیدگاه جدید و تازه‌ای در مورد وظایف، پیش روی شما می‌گذارد. اگر این کارها برای شما مهیا نشد اشکالی ندارد، راه حل‌های زیاد دیگری وجود دارد. فقط کافی است در وسایل روی میز خود تغییراتی ایجاد کنید. عکس یکی از عزیزان خود را اضافه کنید. یک یا دو گلدان کوچک تهیه کنید که رسیدگی به آن‌ها و رشد و گل دادنش، موجب شادابی شما شود.

3. اهداف و چالش‌های جدید تعیین کنید؛

اگر معیارها را تعیین نکنید و خود را به چالش نکشید، کار بسیار کسل کننده خواهد شد. شما باید به دنبال کاری باشید که علاوه بر پیشرفت در حرفه خود، موجب یادگیری شخصی شما نیز شود. به زمینه‌های جدیدی که در زندگی خود نیاز به پیشرفت دارند، فکر کنید و برای بهبود آن‌ها، اهداف تعیین کنید. فعالیت در جهت رسیدن به یک هدف یا اهداف، کار را جالب کرده و از کسالت بیرون می‌آورد. زمانی که سعی می‌کنید هر روز یک ترفند جدید یاد بگیرید و یک خلاقیت داشته باشید، دیدگاه شما در مورد کار، تازه می‌شود و به شما انگیزه می‌دهد.

4. به تعطیلات موردنیاز بروید؛

آیا هر روز هفته در محل کار خود احساس کسالت می‌کنید در حالیکه به نظر می‌رسد هیچ مشکلی ندارید؟ خوب، شاید وقت آن رسیده است با خانواده یا دوستان خود به تعطیلات بروید. تعطیلات در یک مکان دلپذیر، زندگی شما را تازه می‌کند و تمام استرس محیط کار را کاهش می‌دهد. پس از بازگشت به کار، آماده خواهید بود با کارایی کامل وظایف خود را انجام دهید.

همکاری

5. با دیگران همکاری کنید؛

برای افرادی که به تنهایی پشت میز خود مجبور هستند کار کنند بدون اینکه حمایت تیمی وجود داشته باشد، بی‌حوصلگی در محل کار به وجود می‌آید. مجبور بودن به تنهایی کارهای دشوار را انجام دادن، بسیار کسل کننده و ناامید کننده است.
اگر چنین است، از سرپرست خود بخواهید به تیمی ملحق شوید که حجم کار بین همه تقسیم شده باشد. با انجام این کار، یک محیط همکاری که مشارکت و خلاقیت را ارتقا می‌دهد، به وجود می‌آید.

البته اگر این کار امکان‌پذیر نیست می‌توانید فرصت‌های کار در سایر اداره‌ها و تیم‌ها را جستجو کنید. این امر به شما کمک می‌کند مهارت‌های جدیدی را از دیگران کسب کنید و به شما این امکان را می‌دهد در صورت نیاز تخصص خود را ارائه دهید.

6. محیط فیزیکی خود را اصلاح کنید؛

زیبایی شناسی محیط واقعا در نحوه عملکرد مغز افراد تفاوت ایجاد می‌کند. جنبه‌های فیزیکی محیط اطراف می‌تواند بر روحیه ما تأثیر مثبت بگذارد؛ بنابراین اگر مرتبا دچار خستگی و بی حوصلگی می‌شوید، سعی کنید زیبایی شناسی محیط کار خود را تغییر دهید.
شما می‌توانید رنگ‌های شاد مانند زرد، نارنجی، قرمز یا بنفش را در فضای کار خود جای دهید تا احساس هیجان و شادابی ایجاد کنید. شاید بگویید قبلا درباره تغییر فضای کاری صحبت شده است. این تأکید برای این است که متوجه باشید تغییر در محیط کار به‌صورت تغییر فضا و یا اصلاح آن چقدر در روحیه افراد می‌تواند تأثیرگذار باشد.

7. برای بهبود هوش هیجانی خود گام بردارید؛

ممکن است خیلی سریع به این نتیجه برسید که شغلی که در آن فعالیت دارید دلیل بی حوصلگی شما است. این در حالی است که ممکن است دور از واقعیت باشد. شاید شما مستعد بی‌حوصلگی و خستگی باشید که این امر می‌تواند نتیجه پایین بودن آگاهی اجتماعی و یا به عبارت ساده، پایین بودن هوش هیجانی شما باشد.
پس برای بهبود هوش هیجانی خود قدم بردارید. خودآگاهی را تمرین کنید و مثبت اندیش بودن را حفظ کنید. این به شما کمک می‌کند تا انگیزه و اعتماد به نفس بیشتری کسب کنید و اشتیاق در کار خود را از دست ندهید.

خواب کارفی

8. خواب کافی داشته باشید؛

شاید علت بی حوصلگی مداوم در محل کار را بتوان به سادگی پیدا کرد. علت آن می‌تواند خواب کم باشد! خواب کم باعث استرس در محل کار، مشکلات سلامتی و موارد دیگر شود.
این امر بر تصمیم‌گیری، سطح تمرکز و خیلی مسائل دیگر تأثیر می‌گذارد. هر شب سعی کنید 7 تا 8 ساعت بخوابید. خواب کافی باعث می‌شود انرژی داشته باشید و سلامت جسمی و روحی شما را بهبود می‌بخشد.

9. به شبکه‌های اجتماعی وابسته نشوید؛

وابسته شدن به شبکه‌های اجتماعی، یکی از عوامل بی حوصلگی در سر کار است. زمانی که تا نیمه شب در شبکه‌های اجتماعی به سر می‌برید، در محل کار نیز مایل هستید به شبکه‌های اجتماعی خود سر بزنید و مشغله این اجازه را به شما نمی‌دهد، پس بی حوصله می‌شوید.
بهتر است از وابستگی خود به فضای مجازی بکاهید. در این صورت خواهید دید که چقدر سر حال‌تر خواهید بود و دیگر چشمانتان نیز خسته نخواهد بود.

10. با همکاران خود گفتگو کرده و با آن‌ها تعامل داشته باشید؛

اگر در دفتری کار می‌کنید که با کسی دوست نیستید، پرهیز از بی حوصلگی، بسیار سخت خواهد بود. برای شناخت همکاران و ایجاد روابط معنادار با آن‌ها وقت بگذارید. این امر به ایجاد حس نشاط در محل کار کمک می‌کند.
علاوه بر این، هنگامی‌که احساس خستگی می‌کنید، می‌توانید با آن‌ها به گفتگو بپردازید تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارید. حتی برای نهار با هم بیرون بروید و با حس شادابی به محل کار خود برگردید و با انرژی بیشتری ادامه دهید.

کارفرما و رفع بی حوصلگی کارمندان

9 روش کاربردی برای رفع بی حوصلگی کارمندان توسط کارفرما

موضوع بی‌حوصلگی کارمندان در محل کار، یک موضوع جهانی است. چگونه یک فرد به‌عنوان کارفرما می‌تواند، متوجه کسالت و بی حوصلگی کارمندان خود شود؟ آیا مسئولیت این بی‌حوصلگی متوجه کارفرما است؟ یک کارفرما چگونه می‌تواند این مشکلات را حل کند؟

در بیشتر موارد، کارمند به کارفرما نزدیک نمی‌شود و نمی‌گوید: «من خسته شده‌ام، کمک کن.» به‌راستی چرا این‌گونه است؟ زیرا اکثر کارمندان نمی‌خواهند به‌عنوان یک فرد تنبل، منفی یا مخل به آن‌ها نگاه شود. بیشتر کارمندان با این مشکل خود کنار می‌آیند ولی کارایی واقعی را ندارند. به همین دلیل کارفرما باید به جستجوی علائم هشداردهنده باشد.
وظیفه کارفرما است که کارمند یا کارمندان بی حوصله را شناسایی کند. کارفرما به‌عنوان مدیر برای اطمینان از درگیر شدن، خوشحالی و به چالش کشیدن کارمندان مسئولیت دارد. اگر کارفرما این کار را نکند، به مرور زمان کارمندان محل کار خود را ترک کرده و به جستجوی کار جدید می‌پردازند یا در محل کار فعلی خود غیرمولد می‌شوند. بنابراین در ادامه به ارائه راهکارهایی می‌پردازیم که اگر کارفرما آن‌ها را انجام دهد، موجب می‌شود که کارمندان از بی حوصلگی در بیایند و در نتیجه دارای کارایی بالا شوند.

1. کارهای خسته کننده را به اشتراک بگذارید؛

اطمینان حاصل کنید که کارهای خسته کننده را به‌طور مساوی در سراسر تیم خود پخش کرده‌اید، مطمئن باشید این امر منصفانه بوده و اثربخش است. به یاد داشته باشید دلیل اینکه کسی غر نمی‌زند، به این معنی نیست که از آن لذت می‌برد!
بعضی کارمندان ترجیح می‌دهند کسالت و بی حوصلگی را تحمل کنند تا اینکه منفی به نظر برسند. آیا منصفانه است که همه کارهای سخت و بد را به گردن این‌گونه افراد بیندازیم، چون عصبانی نمی‌شوند و تحمل می‌کنند؟

2. صحبت کنید؛

کارمندان شما هر روز در خط مقدم هستند، مطمئناً ایده‌های خوبی در مورد بهبود امور دارند. اگر مشکوک هستید کسی در تیم شما بی حوصله و خسته شده است، فقط کافی است از او مستقیم بپرسید:

  1. حوصله داری؟
  2. آیا ما به اندازه کافی شما را به چالش نمی‌کشیم؟
  3. برای یاری شما چه کاری از ما ساخته است؟

شما قطعا می‌توانید با صحبت کردن و علت را جویا شدن، بهترین راه‌حل را به کمک خود کارمندان بیابید. بسیاری از کارفرماها متوجه بی‌حوصلگی کارمند خود هستند، اما آن را پشت گوش می‌اندازند و به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که مشکل خود او است، می‌خواست این شغل را انتخاب نکند.
زمانی به خود می‌آیند که کارمند خوب و بدون غر آن‌ها در حال ترک کار است و در جایی که قدرش را می‌دانند می‌خواهد مشغول به کار شود. حالا کارفرما می‌ماند و یک شغل روی زمین مانده که باید یک کارمند جدید استخدام کند و ماه‌ها طول می‌کشد که به کار مسلط شود. این‌گونه کارفرما و سازمان متحمل ضرر مالی و زمانی می‌شوند.

3. مسئولیت بیشتری به کارمندان بی حوصله بدهید؛

معمولاً کارمندانی دچار بی حوصلگی می‌شوند که دارای مهارت بیشتری هستند و از اینکه نمی‌توانند از مهارت‌های خود استفاده کنند دچار سرخوردگی شده و در نتیجه بی حوصله می‌شوند.
کارفرما یا سرپرست تیم می‌تواند به این‌گونه افراد مسئولیت بیشتری بدهند و آن‌ها را بیشتر درگیر کار کنند. البته برخی از کارفرماها، دادن مسئولیت بیشتر را با دادن کار بیشتر اشتباه می‌گیرند.
برخی از کارفرماها برای اینکه کارمندان خود را بیشتر درگیر کنند کارهای خسته کننده بیشتری به آن‌ها می‌دهند و همین امر موجب بی‌حوصلگی بیشتر آن‌ها می‌شود. در حالی که اگر کارفرما یا سرپرست تیم مسئولیت بیشتر یا حتی پروژه جدید به کارمند خود بدهد و نظر او را نیز در مورد مسئولیت جدید جویا شود مطمئنا نتیجه مثبتی دریافت خواهد کرد.

هدف و انتخاب پروژه

4. به آن‌ها اجازه دهید یک پروژه را انتخاب کنند؛

چرا به کارمند خود اجاره نمی‌دهید یک پروژه جدید را به شما پیشنهاد دهد؟ یا اینکه از بین پروژه‌های موجود یکی را به دلخواه انتخاب کند؟
معمولا کارفرماها، کارمندان خود را مجبور می‌کنند روی یک پروژه از بین چند پروژه موجود کار کنند. این در حالی است که کارمند با توجه به آگاهی از توانایی‌های خود، علاقه‌مند است در پروژه دیگری با تیم همکاری داشته باشد.

برخی مواقع کارمند می‌تواند خود پیشنهاددهنده یک پروژه باشد. شاید مدیر بازاریابی شما ایده‌ای برای یک کمپین جدید داشته باشد. بیشتر کارمندان پرشور، ایده‌هایی درباره چیزهایی که واقعا دوست دارند وقت خود را صرف کنند، دارند. ناپلئون بناپارت در این باره می‌گوید: «هر کس از انجام کارهایی که برای او مناسب‌تر است، لذت می‌برد.»

5. تیم خود را درگیر کنید؛

ایده عالی دیگر این است که تیم خود را درگیر تصمیمات بزرگ برای تجارت خود کنید. با آنچه اتفاق می‌افتد ارتباط برقرار کرده و از ایده‌ها و نظرات آن‌ها استقبال کنید. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا روی کارها تمرکز بیشتری داشته باشند و احساس ارزش و احترام کنند؛ بنابراین در کار از بی حوصلگی و کسالت دیگر خبری نخواهد بود. به‌راستی آخرین باری که از کارمندان خود مشاوره خواسته‌اید کی بوده است؟

6. روال و یکنواختی را از بین ببرید؛

باید بدانید که وظایف سرگرم کننده نیز یکنواخت هستند. وقتی مجبورید کار سرگرم کننده‌ای را بارها و بارها، ساعت‌ها و ساعت‌ها انجام دهید، دچار دل‌زدگی می‌شوید. شما به‌عنوان کارفرما باید کارمندان خود را تشویق کنید تا تنوع بیشتری در روز خود داشته باشند. آن‌ها می‌توانند صبح را با یک نوع کار و بعد از ظهر را با نوعی دیگر از کار وقت بگذرانند.

شما می‌توانید کار چرخشی را بین کارمندان خود اجرا کنید. نقش آن‌ها را در ساعت‌های مختلف کاری تغییر دهید تا کسی بیش از حد برای یک کار وقت نگذارد. این‌گونه افراد دارای مهارت‌های مختلف نیز می‌شوند. این‌گونه به هم ریختن روال معمول در برخی از روزهای کاری، به پرسنل کمک می‌شود تا کمی احیا شوند و بی‌حوصلگی را دور بیندازند.

پاداش به کارکنان

7. پاداش به کارکنان را فراموش نکنید؛

برای افراد رضایت‌بخش است که اهداف شخصی تعیین کنند و به آن‌ها برسند. در عین حال مایل هستند در قبال تلاش صادقانه‌ای که در قبال مسئولیت خود دارند پاداش دریافت کنند.
کارفرما می‌تواند با دادن پاداش به کارمند فعال خود، انگیزه دوباره در وی ایجاد کند.
البته این پاداش می‌تواند به کارمندی که در حال بهبود تلاش خود است نیز تعلق گیرد. پاداش لازم نیست بسیار گران باشد. شما تعجب خواهید کرد که چگونه یک ایمیل تشکر، یک شکلات تخته‌ای و یا فقط نصب یک اعلامیه تشکر در محل کار معجزه می‌کند. حتما امتحان کنید و کارمندان خود را به یک کارمند پر انرژی و وفادار تبدیل کنید.

8. به‌صورت گیمیفیکیشن (Gamify) کارمندان خود را سرحال بیاورید؛

گیمیفیکیشن در محل کار، مفهوم جدیدی است که اخیرا موردتوجه قرار گرفته است. مفهوم آن افزودن عناصر بازی به زندگی روزمره کاری است. با انجام این کار، کارمندان درگیر می‌شوند و کار گروهی و بهره‌وری افزایش می‌یابد. شما می‌توانید با انجام مسابقات یا چالش‌ها در بین کارمندان و پیگیری کارهای انجام‌شده، کار خود را گیمی کنید. کارمند برنده جایزه‌ای دریافت می‌کند. شاید این جایزه یک روز استراحت باشد یا یک نهار با خانواده به رستوران خوب و طرف قرارداد شرکت شما باشد. این می‌تواند یک روش عالی برای دفع بی‌حوصلگی کارمندان باشد و همچنین بسیار سرگرم‌کننده و بالابرنده کارایی است. البته می‌توان زمان خاصی را برای رسیدن به هدف خاصی در نظر گرفت و این‌گونه کل تیم را مورد تشویق قرار داد. یک نهار دسته جمعی دوستانه با هم تیمی‌ها و مدیریت بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

سرگرمی و کارمندان

9. سرگرمی برای کارمندان خود ایجاد کنید؛

زمانی که کارمندان بی حوصله می‌شوند ناخودآگاه از کار فاصله می‌گیرند. گاهی نیز دیگر کارمندان را درگیر بی حوصلگی خود می‌کنند. بهترین راه‌حل این است که ساعتی از روز مثلا ساعت 11 تا 11:30 را برای سرگرمی تعریف کنید.
یک ست والیبال دوستانه یا یک ست بازی پینگ‌پونگ می‌تواند کارمندان را سرحال بیاورد و با انرژی مضاعف به ادامه کار بپردازند. کارمندان خوشحال و سرگرم بیشتر درگیر کار می‌شوند و سازنده‌تر، سخت کوش‌تر و وفادارتر هستند.
این‌چنین مشتریان خود را نیز بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهند. خواهید دید که تجارت شما شکوفا خواهد شد.

بی حوصلگی و مسمومیت در محل کار

بی حوصلگی در محل کار قابل جبران است

می‌شود گفت بی‌حوصلگی در همه افراد پیش می‌آید و تقریبا غیرقابل‌اجتناب است و اگر در رفع آن علی الخصوص در محیط کار اقدامی صورت نگیرد، سبب افت عملکرد کارکنان و خسارات جبران ناپذیری در کسب و کار و کاهش بهره وری سازمانی خواهد شد.
بنابراین لازم است با روش‌های فردی مقابله با بی حوصلگی آشنا شویم و حتی کارفرمایان نیز در صورت افت عملکرد کارکنان، این مورد را مورد بررسی قرار داده و در پی ایجاد انگیزه در کارکنان باشند.

در این مقاله از وبلاگ کارلیب با دلایل بی حوصلگی کارمندان در محل کار و روش های غلبه بر بی حوصلگی در محل کار آشنا شدید. حالا نوبت شماست که تجارب خود را در اختیار ما و کاربران کارلیب قرار دهید. به ما بگویید آیا تجربه‌ای از حس بی حوصلگی در محیط کار داشته‌اید؟ برای رفع این مشکل چه اقدامی کرده‌اید؟

 

سهیلا حیدریان
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • زینب رضایی
    ۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۰۱:۳۴

    معلومِ برای مقاله زحمت زیادی کشیده شده و از به روزترین اطلاعات علمی استفاده شده، کاش واقعا مدیران ایرانی از موارد به روزی مثل گیمیفیکیشن برای کارایی بیشتر کارمندانشون و جلوگیری از سر رفتن حوصله شون استفاده کنند

  • علی تیرانداز
    ۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۰۱:۳۷

    مقاله خوبی بود
    اما من هر چی بیشتر میخووندم،بیشتر متوجه فاصله استانداردها در ایران با این مقاله شدم
    واقعا روحیه کارمند به نظرتون برای مدیریت و کارفرما تو ایران مهم هست؟

  • پوریا
    ۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۲۰:۱۹

    سلام
    لطف میکنین درباره گیمیفیکیشن در محل کار بیشتر توضیح بدید. تازگیها چند بار شنیدم اما به طور دقیق نمیدونم چیه؟ مفهومش چیه؟ دقیقا چطور باعث میشه که کارایی کارکنان بالا بره؟ در نهایتم از مقاله خوب و کاملتون تشکر می کنم.

  • عباسعلی ایمانی
    ۰۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۲۰

    ممنون بابت مطالب خوبتون وراهنماییتون

  • غلام رحمانیان
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۲۵

    Awli bood

  • علی محمد گودرزی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۴۵

    بی نظیر هستید

  • یعقوب ایمانی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۲۵

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  • یدالله نیشابوری
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۶:۰۰

    میتونم شماره شما رو داشته باشم؟

  • مرتضی کرمانی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۴۵

    خیلی خوشحالم که هستین

  • عبدالحسین شفیعی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۵

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • قاسمی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۱۰

    چرا اینقد زیاد؟