رشد و توسعه فردی

از فریلنسری و مزایای آن چه می‌دانید؟

در جهان کنونی، پیدا کردن شغل مناسب هم سخت و هم آسان است. بسیاری از افراد با در نظر داشتن حرفه‌ای که دارند، به دنبال شغلی مناسب و آسان می‌گردند. تاکنون به این فکر کرده‌اید که چطور یک شغل راحت و بدون دردسر پیدا کنید؟ راه‌های مختلفی وجود دارد.
برای مثال: به سراغ آگهی‌ها رفت، در اینترنت جستجو نمود یا از طریق دوستان و آشنایان شغل ایده‌آل‌تان را پیدا کنید.
ولی امروزه، کارها را به دو بخش می‌توان دسته‌بندی کرد، شغل‌های اداری و پرسنلی و شغلی‌ که می‌شود آن را از راه دور و به صورت فریلنسری انجام داد. صحبت ما درباره گزینه‌ی دوم است؛ یعنی "فریلنسری" به صورت دورکاری!
احتمالاً با این نوع کار تا اندازه‌ای آشنایی دارید، اگر قصد دارید یک فریلنسر حرفه‌ای شوید تا با دورکاری کسب درآمد کنید، باید اطلاعات زیادی درباره دورکاری یا فریلنسری بدست آورید. در ادامه با ما همراه باشید تا با دنیای دورکاری بیشتر آشنا شوید.

فریلنسری چگونه به وجود آمد؟

در میانه‌ی دهه‌ی 90 میلادی سده‌ی گذشته، شاهد رشد فزاینده کامپیوتر و اینترنت بودیم. استفاده از این ابزارها برای راه‌اندازی کارهای گوناگونی که شامل مشاغل متفاوت و حتی سرگرمی می‌شد، روز به روز افزایش پیدا می‌کرد.در این سال‌ها بود که برخی به فکر کار در منزل شدند؛ به این معنی که دیگر نیازی نمی‌دیدند به‌ شیوه‌ی سنتی روزانه از یک ساعت مشخصی به دفتر کار خود چه دور و چه نزدیک بروند و هشت ساعت پشت میزی نشسته و کار کنند. ایده‌ی اصلی این روش تازه‌ی کار کردن را کسی به نام جک.ام. نیلز به جهان شناساند و شاید گمان نمی‌کرد روزی به این شکل گسترش یابد.

یک نویسنده‌ی رمان را تصور کنید. در طول روز، هر زمانی‌که خواسته باشد و یا توانایی نوشتن را در خود ببیند، به نگارش داستانش می‌پردازد. برای این‌کار ضرورتی نمی‌بیند که به دفتر انشارات طرف قرارداد، هر روز ساعت 8 صبح حاضر شده و تا 4 بعد از ظهر در آن بنشینید، یا ستون‌نویس روزنامه‌ای را در نظر داشته باشید.
او هم روزانه نوشته‌های خود را در خانه، کافه، کتاب‌خانه و هرجای دیگری که خواسته باشد، می‌نویسد و برای چاپ به دفتر روزنامه، می‌فرستد.

این‌ها از جمله نام‌آشناترین دورکاری‌ها بشمار می‌روند؛ ولی امروزه شاهد پیش‌رفت چشم‌گیری در این زمینه هستیم، تا جایی‌که مهندسان، استادان دانشگاه، حروف‌چین‌ها و... به شیوه‌ی دورکاری فعالیت می‌کنند و کسب درآمد دارند. روی‌هم‌رفته، دورکاری یا فریلنسری به این معنی می‌باشد که شما کاری را بی‌آن‌ که وارد محیطی خاص شوید و به صورت آزاد و مدت زمان خاصی انجام می‌دهید. برخی به این باورند که این نوع از فعالیت، شغل خاصی نیست؛ اما در حال حاضر، شرایط به ‌گونه‌ای میسر شده که همه می‌توانند در خانه، پروژه‌ی مشخص خود را انجام دهند.

انواع دورکاری_فریلنسری

در هر کشوری ممکن است این نوع از شغل، متفاوت باشد. برای نمونه در ایران، از چند سال به این‌سو بهای زیادتری به آن داده می‌شود و می‌بینیم که در این حوزه، فعالیت‌ها و زمینه‌های کاری بیشتری پیشنهاد می‌گردد. اکنون زمان آن فرارسیده تا شما را با انواع دورکاری آشنا کنیم، به طور کلی می‌شود بر اساس زمان، چگونگی کار و هم‌چنین مهارت‌های فرد، به سه دسته دورکاری را تقسیم‌بندی کرد که عبارت هستند از:

1. فریلنسری ثابت

برخی از شرکت‌ها و کارفرمایان، زمینه را به گونه‌ای فراهم آورده‌اند تا کارمندان‌شان به صورت منظم و روزانه پروژه‌هایی را از طریق تلفن، ایمیل و شبکه‌های اجتماعی دریافت کنند. این افراد به دلیل کافی بودن کارمزد، به آن به عنوان یک شغل ثابت نگاه می‌کنند و عموماً کارشان را در خانه انجام می‌دهند.

2. فریلنسری غیرثابت

چنین افرادی به علل گوناگونی، بیشتر ترجیح می‌دهند تا در خانه کار نکرده و محیط‌های آرام‌تری هم‌چون کتاب‌خانه و مراکز دیگر فرهنگی را برای کار برمی‌گزینند. به این افراد دورکار سیار هم می‌گویند.

3. فریلنسری پاره وقت

بیشتر کسانی که دارای شغل ثابتی (به صورت عادی آن) هستند و برای کسب درآمد بیشتر، به دورکاری می‌پردازند.
به این روش حتی می‌توانند اضافه‌کاری انجام دهند و یا با شرکت خاصی روزانه چند ساعتی کار کنند. ولی اگر به این روش کار به دیده شغل می‌نگرید، مزایا و معایبی هم دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مزایا و معایب دورکاری و فریلنسری

هر کاری یک‌سری از مزایا و معایب را دارد. فریلنسری هم از این قاعده مستثناء نیست. بی‌تردید بسیاری به دلایل گوناگونی ترجیح می‌دهند که با این شیوه، پروژه‌های کاری را پیش ببرند؛ اما چرا؟ علت‌های بی‌شماری دارد که به برخی از آنان اشاره می‌کنیم:

  1. به آسانی و بی آن‌که از خانواده‌ی خود دور شوید، می‌توانید اوقات فراغت را به کسب درآمد بپردازید.
  2. دیگر نیازی نیست سر ساعت معینی در جای خاصی حاضر شده و در زمان مشخصی هم خارج شوید.
  3. نه احتیاجی به سپری کردن در ترافیک دارید و نه هزینه‌ای بابت حمل و نقل می‌پردازید؛ پس به‌گونه‌ای صرفه جویی نیز کرده‌اید و از طرفی، از آلودگی هوا (در کلان‌شهرها) و بوق و سر و صداهای خودروها در امان هستید.
  4. کار بدون محدودیت است و شما در هر ساعت از شبانه‌روز که فرصت داشتید و دل‌تان خواست، می‌توانید روی پروژه کار کنید.

همچنین این شغل هم دردسرهای ویژه‌ی خود را دارد. برای نمونه می‌شود به این اشاره کرد که کارهای روزانه از خرید گرفته تا امور جزئی دیگر را باید انجام دهید یا این‌که نتوانید درست زمان را مدیریت کنید.
گاهی نیز تنبلی به سراغ‌تان می‌آید و تماشای فیلم، بازی‌های رایانه‌ای و غیره را به کار کردن ترجیح می‌دهید. برای این‌که در این دام نیفتید، نیاز دارید که تصمیمات جدی بگیرید. مثلاً با خود تعهد کنید ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید و دست‌کم چهار ساعت کار کنید. همین‌طور باید به خانواده بقبولانید که کار می‌کنید و در بازه‌ی زمانی خاصی، مزاحم‌تان نشوند.
برای انجام دادن امور کاری، اتاق خاصی را انتخاب کنید. بی‌شک این‌گونه خواهید توانست که کار را از زندگی روزمره، جدا کنید. جدای از این‌که دورکاری برای کارجو مفید است، آیا فایده‌ای هم برای کارفرما دارد؟ برای این‌که در این زمینه اطلاعات بیشتری به دست آورید، از شما دعوت می‌کنم که ادامه نوشته را از دست ندهید.

مزایای دورکاری پرسنل برای کارفرما

سر و سامان دادن به یک دفتر بزرگ کاری و همین‌طور هزینه‌های روزانه که شامل مصرف برق، آب، گاز و غیره می‌شود، همه دغدغه‌های بسیاری از کارفرمایان است. از سویی، کنترل محیط نیز خود نیاز به ایجاد پست‌های تازه از مدیر و معاون و ناظر و دیگر اعضاء دارد که باز هم با افزایش هزینه‌ها روبه رو هستیم.

برای این‌که نظمی به این دفترداری داده شود و از سوی دیگر تکمیل پروژه به خوبی صورت گیرد، بسیاری اقدام به استخدام فریلنسر می‌نمایند. با این شیوه، دیگر کارفرما به افراد معینی متکی نیست و بسیار ساده می‌تواند کار خود را به افراد متعددی بسپارد؛ ولی پیدا کردن کسانی‌که در کار خود خبره باشند نیز ساده‌ نیست. برای مدیریت کردن این‌ کار بایستی چه راه ‌کاری را سنجید؟

نحوه استخدام یک فریلنسر حرفه‌ای

پیدا کردن کارمند خوب چه به روش سنتی و یا جدید، کار سختی است. هم‌اکنون اگر سری به وب‌سایت‌های گوناگون کاریابی بزنید و یا صفحات آگهی روزنامه را تورق کنید، با حجم زیادی از کارجویان و کارفرمایان مواجه می‌شوید.
از این میان چطور می‌شود یک فرد کاربلد را پیدا کرد؟ بی‌تردید نخستین گزینه‌ای که به ذهن‌تان می‌رسد، درج آگهی استخدام در همان مراجعی است که پیش از این، یاد کردیم.
این‌کار شما را با انبوهی از درخواست‌ها مواجه می‌کند که تا اندازه‌ای کار گزینش را سخت می‌نماید؛ زیرا که زمان بیشتری برای بررسی رزومه‌ها و مصاحبه‌های کاری در برمی‌گیرد. پس باید در زمینه‌ی پخش آگهی و استخدام راحت نیز راه‌ چاره‌ را پیدا کنید.

کارلیب؛ معتبرترین مرجع کاریابی و استخدام فریلنسر

یکی از مراجع اصلی کاریابی که استخدام و پیدا کردن فریلنسرها را آسان کرده، وب‌سایت "کارلیب" است. برای آن‌ دسته از کسانی که در پی یافتن افراد کارآموزده جهت انجام پروژه‌های متفاوتی هستند، این مجموعه بهترین گزینه است.
شیوه‌ی کار در پلتفرم استخدام کارلیب، به‌گونه‌ای‌ست که فرد متقاضی روزمه‌ی خود را برای بدست آوردن شغل مورد نظر خود، برای کارلیب ارسال می‌کند. پس از پذیرفتن رزومه در سایت در مرحله نخست، آزمونی برگزار می‌شود تا داشته‌ی فرد مذکور محک خورده و موقعیت‌های شغلی متناسب با رزومه و مهارت وی، برای کارجو اطلاع رسانی شود.

وب‌سایت کارلیب یک پلتفرم استخدام آنلاین است و شما بدون دغدغه می‌توانید آگهی استخدام خود را در این پلتفرم منتشر کرده و پس از چندی فرد مورد نظر خود را به عنوان نیروی کار با توانایی‌های بالقوه، پیدا کنید.
با بازدید از این وب‌سایت کارلیب به آدرس karlib.com می‌توانید بخش های شرایط استخدام و درج آگهی، چگونگی برگزاری و طراحی آزمون برپایه‌ی شرایط مورد نیاز کسب و کارتان را، مشاهده نمایید.

شما دانش آموخته‌اید که از آن کسب درآمد کنید. اگر خودتان ارزش کار خود را تعیین نکنید، دیگران روی هنر و مهارت شما قیمت خواهند گذاشت و از شما به اندازه تشخیص خود بهره خواهند برد. پس اگر تصمیم به انجام دورکاری به عنوان یک فریلنسر را دارید؟! فرصت را از دست ندهید و همین حالا به جمع مخاطبان کارلیب بپیوندید.

ضمنا کارلیب با جذب و استخدام نویسنده دورکار برای وبلاگ خود، در خدمت کاربرانی است که مهارت نویسندگی دارند و می‌توانند در ارتقا و بهبود این وبلاگ، کارلیب را یاری کنند. پس چنانچه به نویسندگی علاقمند هستید، می‌توانید از طریق کانال تلگرام کارلیب درخواست استخدام خود را به عنوان نویسنده دورکار با پشتیبانی 24 ساعته مطرح نمایید.

واحد محتوا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • سونیا صالحی
    ۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۰۳

    با شرایط کرونا واقعا دورکاری و فریلنسری بهترین کاره. البته اگر قوانین کار فریلنسری درست جا بیفته و شرکتها بدونن دورکاری پرسنل چه مزایایی داره حتما استخدام فریلنسر ها رو بیشتر مدنظر قرار میدن. الان اوضاع فریلنسری خیلی بهتر از ۵-۶ سال پیش شده که من وارد کار شدم

  • محمود بیگی
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۴۵

    مرسی

  • محمدجواد حمیدی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۵۰

    خیلی خوب بود

  • مسعود فاظلی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۱۵

    خیلی خوشحالم که هستین

  • جواد واعظی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۵۵

    دمتون گرم

  • عیسی فرجی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۵

    با اجازتون بازنشر شد

  • ایمان حسینی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۵۰

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • قاسم محمد
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۲۰

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  • سیدعلی بختیاری
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۰۰

    خیلی عالی بود

  • محمد مختاری
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۵

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  • غلامعلی عرب
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۴۰

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت