استخدام، مصاحبه و رزومه

چگونه یک کاورلتر (Cover Letter) شغلی خوب بنویسیم؟

چگونه یک کاورلتر (Cover Letter) شغلی خوب بنویسیم؟

حتما شما هم تا به‌حال درباره‌ی کاورلتر و اهمیت آن برای موفقیتِ درخواست شغلی یا تحصیلی خود برای خارج از کشور شنیده‌اید، اما هنوز دقیق نمی‌دانید که کاورلتر چیست؟ چرا و در چه موقعیت‌هایی به آن نیاز دارید و در نهایت چگونه باید یک کاورلتر مناسب بنویسید.
ما در این مقاله قصد داریم به تمام این سوالات بطور دقیق، گام به گام و با ذکر مثال پاسخ دهیم تا شما دیگر نگرانی‌ای برای نوشتن کاورلتر مناسب خود نداشته باشید.

کاور لتر (Cover Letter) چیست؟ 

یک کاورلتر به عنوان معرفی یا مقدمه‌ای از رزومه‌ی شماست که با در نظر گرفتن یک سِمت شغلی یا تحصیلی خاص نوشته شده است.
نقش اصلی کاورلتر این است که شما را به کارفرما معرفی کرده و آنها را به خواندن رزومه‌تان ترغیب کنید. همچنین هدف از ارائه‌ی کاورلتر شغلی این است که به موفقیت‌ شغلی موجود در رزومه خود بپردازید، شخصیت خود را به نمایش بگذارید و به کارفرما توضیح دهید که چرا شما فرد مناسبی برای کسب و کار آنها هستید؟

شما در کاورلتر باید مهارت‌ها، صلاحیت‌ها، سوابق و صفات مثبت کاری خود را که مرتبط با موقعیت شغلی مورد درخواست‌تان است، بطور دقیق مشخص کنید. نوشتن یک کاورلتر خوب و قوی همچنین نشان می‌دهد که شما مهارت‌های ارتباطی کتبی قوی دارید.
به طور کلی، کاورلتر باید در یک صفحه A4 با حدود سه پاراگراف نوشته شود و شامل اطلاعاتی مانند این موارد می‌باشد:

  • دلیل درخواست شما برای یک موقعیت خاص
  • مروری کوتاه بر سوابق حرفه‌ای شما
  • آنچه شما را برای انجام این کار خاص، بطور منحصر به فردی واجد شرایط می‌کند.

شاید حالا با خود بگویید پس کاورلتر همان رزومه یا CV است، اما در واقع این گونه نیست و این دو با هم تفاوت دارند. در ادامه به بررسی تفاوت آنها می‌پردازیم.

تفاوت کاورلتر با رزومه و CV

همانطور که در ابتدا گفته شد، کاورلتر مقدمه‌ای بر رزومه‌ی شماست که با تمرکز روی یک موقعیت شغلی یا تحصیلی خاص نوشته می‌شود؛ همچنین معمولا باید کاورلتر را روی رزومه‌ی خود ضمیمه کنید تا کارفرما آن را قبل از دیدن رزومه، مطالعه کند و ترغیب به خواندن آن شود.

در واقع تفاوت کاورلتر با CV و رزومه این است که به جای اینکه مروری کلی بر مهارت‌ها و تجربیات شما باشد، به طور خاص با در نظر گرفتن موقعیت شغلی یا تحصیلی‌ای که برای آن درخواست می‌کنید، نوشته شده است.
همچنین کاورلتر به شما امکان می‌دهد حیطه‌های خاصی را که فکر می‌کنید شما را برای این نقش مناسب می‌سازد، برجسته کنید.
حال سوالی که پیش می‌آید این است که منظور از موقعیت‌های شغلی یا تحصیلی خاص چیست؟ و چه مواقعی به نوشتن کاورلتر نیاز دارید، که در ادامه این موضوع را شرح می‌دهیم.تفاوت کاورلتر و رزومه

چه زمانی به کاورلتر نیاز خواهیم داشت؟

نکته‌ی مهم دیگر که باید در مورد کاورلتر بدانید این است که در چه مواقعی به نوشتن کاورلتر نیاز خواهید داشت:

  1. زمانی که بخواهید برای یک موقعیت شغلی درخواست بدهید.
  2. زمانی که بخواهید به دانشگاه برای شرکت در دوره‌های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) درخواست دهید.
  3. زمانی که بخواهید برای ثبت و انتشار مقاله‌ی خود در مجلات و ژورنال‌ها درخواست دهید.

دو مورد اول اصولا زمانی کاربرد دارد که بخواهید برای یک موقعیت شغلی یا تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور اپلای نمایید. در این زمان است که باید همراه رزومه یا CV خود یک کاورلتر نیز برای کارفرمای موقعیت شغلی یا رئیس دانشگاه مد نظرتان، ضمیمه و ارسال کنید، اما برخی موقعیت‌های شغلی بزرگ و مهم در ایران نیز ممکن است نیاز به ارسال کاورلتر همراه رزومه داشته باشند.

همچنین زمانی که مقاله‌ای می‌نویسید، برای انتشار آن در مجلات و ژورنال‌های مهم و بزرگ خارجی نیاز به ارسال کاورلتر دارید تا از این راه سردبیر مجله را قانع کنید که مقاله‌ی شما موضوع جدید و مهمی ارائه می‌دهد و ارزش ثبت شدن (submit) را دارد.
بطور کلی اصول نوشتن کاورلتر برای تمام موقعیت‌های گفته شده یکی است، اما ما در اینجا بطور جزئی به نحوه‌ی نوشتن یک کاورلتر شغلی مناسب برای بالا بردن احتمال پذیرفته شدن شما در موقعیت شغلی مد نظرتان می‌پردازیم.ساختار کاور لتر

ساختار کاورلتر 

بطور اساسی، ساختار کاورلتر شما باید شامل بخش‌های اصلی زیر باشد:

1. مقدمه (Introduction)

مقدمه‌ی کاورلتر برای جلب توجه کارفرما باید با دقت نوشته شده و توضیح دهید که چرا شغل موردنظر را می‌خواهید.

2. پاراگراف‌های بدنه (Body)

بدنه‌ی کاورلتر باید دارای حداقل دو پاراگراف با جزئیات مربوط به تحصیلات، مهارت‌ها، سوابق کاری و دلیل مناسب بودن شما برای آن شغل باشد.

3. نتیجه گیری (Conclusion)

نتیجه گیری کاورلتر شما باید یک پایان‌بندی مختصر باشد که نقاط قوت شما را تکرار می‌کند و از کارفرما می‌خواهد که با شما تماس بگیرد (به این بخش از کاورلتر، call to action نیز گفته می‌شود).

در ادامه‌ی این مطلب به شما آموزش می‌دهیم که چگونه هر یک از این بخش‌های کاورلتر را بنویسید. (به همراه ذکر مثال برای هر گام).

چگونه یک کاورلتر شغلی خوب بنویسیم؟

وقتی نوبت به نوشتن یک کاورلتر خوب می‌رسد، سوالات زیادی برای افراد پیش می‌آید؛ از جمله اینکه چه موضوعاتی را باید در کاورلتر خود بنویسم؟ این موضوعات را دقیقاً چگونه باید بگویم؟ تا چه اندازه باید وارد جزئیات این موضوعات شوم؟ و...
ما در ادامه به تمام این سوالات پاسخ می‌دهیم و تمام مراحل نوشتن کاورلتر کاری مناسب را ذکر می‌کنیم.چگونه یک کاورلتر شغلی خوب بنویسیم؟

مرحله 1:

یک Template یا نمونه کاورلتر مناسب (با جستجو در سایت‌های خارجی) پیدا و انتخاب کنید.

یک کاورلتر خوب به معنی ایجاد اولین تاثیر (first impression) مناسب روی کارفرما از سمت شما است.
بنابراین چه راهی بهتر از اینکه یک نمونه کاورلتر با قالب مناسب را برای ایجاد تاثیر خوب و مناسب، انتخاب کنید. Template های مختلف کاورلتر را معمولا می‌توانید از منابع و وبسایت‌های خارجی بیابید.

مرحله 2:

اطلاعات تماس خود (و کارفرما) را در قسمت عنوان (Header) کاورلتر قرار دهید.

در قسمت بالای کاورلتر خود باید موارد زیر را بنویسید:

  • نام و نام خانوادگی شما
  • آدرس ایمیل شما
  • شماره تلفن شما
  • آدرس پستی شما (اختیاری)
  • لینک پروفایل Linkedin شما (اختیاری)

سپس در زیر اطلاعات تماس خودتان باید موارد زیر را بنویسید:

  • تاریخ امروز
  • نام و نام خانوادگی شخص یا بخشی که برای آن می‌نویسید
  • آدرس شرکت
  • شماره تلفن شرکت
  • آدرس ایمیل کارفرما یا شرکت

در اینجا مثالی از شکل ظاهری این موارد وجود دارد که نحوه‌ی چینش آن بستگی دارید به template ای که انتخاب می‌کنید:

نحوه نوشتن هدر کاورلتر

مرحله 3:

کارفرما یا مسئول استخدام را با نام او خطاب کنید.

شما با خطاب قرار دادن کاورلتر خود به نام یک شخص واقعی، اولین تاثیر مثبت را روی کارفرما ایجاد می‌کنید. سلام و احوالپرسی‌های رباتیک و غیرشخصی مانند To Whom It May Concern (برای شخصی که مسئول است) یا Dear Sir or Madam (آقا یا خانم عزیز)، لحنی غیرصمیمانه دارد و شما را مانند یک فرد تنبل جلوه می‌دهد!
اگر مطمئن نیستید که کاورلتر کاری خود را باید خطاب به نام چه شخصی بنویسید، مراحل زیر را طی کنید تا نام کارفرما یا مسئول استخدام شرکت موردنظر را پیدا کنید:

  • وب سایت شرکت را بررسی کنید.
  • درون Linkedin جستجو کنید.
  • با بخش منابع انسانی شرکت تماس بگیرید.
  • با ارسال ایمیل به آن شرکت، درباره‌ی مسئول استخدام مربوط به شغل خود، سوال بپرسید.

اگر باز هم در مورد فرد موردخطاب خود مشکلات داشتید، می‌توانید این مراحل را دنبال کنید:

  • اگر نام فرد استخدام کننده را پیدا کردید، اما در مورد عنوان وی مانند Mr., Mrs., Ms., Dr (آقای، خانم، دکتر و...) مطمئن نیستید، می‌توانید به کل آن را از سلام و احوالپرسی ابتدای کاورلتر خود حذف کنید.
    به عنوان مثال، Dear Jack Edwards (جک ادواردز عزیز) قابل قبول است.
  • اگر نمی‌توانید بفهمید که استخدام کننده‌ی مربوط به موقعیت شغلی شما کیست، می‌توانید حدس بزنید.
    به عنوان مثال اگر متقاضی موقعیت بازاریابی هستید، می‌توانید کاورلتر خود را خطاب به نامِ مدیر بازاریابی بنویسید.
  • اگر بطور کلی نمی‌توانید نام کسی را پیدا کنید، می‌توانید کاورلتر خود را خطاب به یک دپارتمان یا بخش خاص در شرکت، بنویسید.
    به عنوان مثال Dear Marketing Department (بخش بازاریابی محترم) قابل قبول است.

نمونه‌های صحیحی از سلام و احوالپرسی ابتدای کاورلتر بصورت زیر است:

  • Dear Jack Edwards
  • Dear Ms. Edwards
  • Dear Accounting Department (بخش محترم حسابداری)
  • Dear [Company Name] Recruiter (استخدام کننده‌ی محترم شرکت <نام شرکت>)

مرحله 4:

توجه مسئول استخدام را با یک مقدمه‌ی جذاب و قوی، جلب کنید.

متقاضیان کار معمولا در مورد چگونگی شروع کاورلتر خود شک و تردید دارند و نگران این هستند که مقدمه‌ی درستی ننویسند، اما نوشتن یک مقدمه‌ی جذاب و مناسب برای کاورلتر شغلی در واقع کار ساده‌ای است. برای نوشتن یک مقدمه‌ی موفقیت آمیز برای کاورلتر باید موارد زیر را بنویسید:

1. موقعیت شغلی (Job position):

نام موقعیت شغلی‌ای که برای آن درخواست می‌کنید.

2. نام شرکت (Company name):

نام شرکتی که برای آن درخواست شغل می‌کنید.

3. هدف از درخواست (Intention to apply):

دلیل و هدف خود از درخواست برای این موقعیت شغلی خاص را باید بصورت مشتاقانه بیان کنید.

تا زمانی که خطوط ابتدایی کاورلتر شما شامل این موارد باشد، مطمئن باشید که کارفرما یا مسئول استخدام را با موفقیت به خواندن ادامه‌ی مطلب علاقه مند کرده‌اید. نمونه‌ی صحیحی از مقدمه نویسی برای کاورلتر کاری بصورت زیر است:

I’m thrilled to be applying for the content marketing position at J&M Consulting.

ترجمه: بنده از درخواست برای موقعیت شغلی بازاریابی محتوا در شرکت J&M Consulting بسیار خوشحال هستم.

همچنین بهتر است با افزودن کمی شخصیت، اشتیاق یا یک ویژگی برجسته شغلی از خودتان، مقدمه کاورلتر خود را بیشتر مورد توجه کنید.
شما نباید از این که برخی از خصوصیات شخصیتی منحصر به فرد خود را درون کاورلتر بگنجانید، بترسید، اما دقت کنید که لحن مناسبی به کار برده‌اید و نوع بیانتان عجیب و غریب نیست. با این اوصاف، نمونه‌های صحیح مقدمه می‌تواند بصورت زیر باشند:

گزینه 1: به شرکت موردنظرتان ابراز احساسات کنید.

It’s been a lifelong dream of mine to become a character designer for Disney, which is why I’m so excited to apply for this open position.

ترجمه: تبدیل شدن به یکی از طراحان شخصیت برای کمپانی دیزنی، یکی از آرزوهای همیشگی من بوده است. به همین دلیل از درخواست خود برای این موقعیت شغلی بسیار هیجان زده هستم.

گزینه 2: یکی از دستاوردها یا موفقیت‌های گذشته‌ی خود را برجسته کنید.

I’m a believer that small details make a big difference, and I made my last boss a believer too when I saved the company $60,000 per year simply by analyzing and questioning every line on a gigantic balance sheet. If Trulane Accounting is seeking an accountant who won’t skip over the small stuff, I believe I’m the perfect candidate for this job.

ترجمه: من معتقدم که جزئیات کوچک باعث ایجاد تفاوت‌های زیادی می‌شوند و این موضوع را به رئیس سابق خود نیز القا کردم؛ هنگامی که در موقعیت شغلی سابق خود، توانستم صرفاً با تجزیه و تحلیل خط به خط ترازنامه‌ی بزرگ شرکت، سالانه 60,000 دلار پس‌انداز کنم. بنابراین اگر بخش حسابداری شرکت Trulane به دنبال یک حسابدار است که توجه زیادی به جزئیات کوچک داشته باشد، من معتقدم که کاندیدای عالی برای این کار هستم.

گزینه 3: به کار خود ابراز علاقه کنید.

I’m excited to be applying for the social media position at Luxe Fashion. I’m what people now call an Extremely Online person, which is why I’ve been so successful at driving traffic and interest to my last company’s social media feeds — and I’d love to do the same for your brand.

ترجمه: من از درخواست خود برای موقعیت شغلی رسانه‌های اجتماعی در شرکت Luxe Fashion بسیار خوشحالم. من از آن دسته افرادی هستم که به شدت فضای وب و رسانه را زیر نظر می‌گیرم؛ به همین دلیل است که توانستم ترافیک و مشتری زیادی به سمت رسانه‌های اجتماعی شرکت سابق خود ایجاد کنم. اکنون نیز دوست دارم همین کار را برای نام تجاری شما انجام دهم.

مرحله 5:

ثابت کنید که شما بهترین کاندیدا برای این موقعیت شغلی هستید.

بدنه‌ی کاورلتر شما از اینجا شروع می‌شود. در این قسمت باید بصورت متقاعدانه‌ای بحث کنید که چرا شما فرد مناسبی برای انجام این کار هستید.
برای اینکه پاراگراف‌های قسمت بدنه‌ی کاورلتر را به خوبی بنویسید و خود را بهترین کاندیدا برای این موقعیت شغلی نشان دهید، سه نکته اصلی را بخاطر بسپارید:

  • جلب توجه کنید، اما لاف نزنید:
    ارائه‌ی کاورلتر قوی به معنی اعتماد به نفس بالای شماست. اگر ادعای خاصی می‌کنید (مانند اینکه بهترین کاندیدای موقعیت شغلی هستید)، باید آن را اثبات کنید و مدارک موردنیاز برای این اثبات را درون کاولتر خود قرار دهید. اما توجه داشته باشید که نباید در مورد توانایی‌های خود، ادعاهای بی پایه و اساس کنید.
  • صادق باشید:
    در مورد تجربه‌ها و سوابق کاری خود دروغ نگویید و حتی واقعیت را نیز کِش ندهید، زیرا درصورتی که دروغ شما اثبات شود ممکن است حرفه شغلی‌تان نابود شود. این را بدانید که به هر حال با همان میزان تجربه‌ای که تا کنون کسب کرده‌اید نیز می‌توانید صاحب شغل شوید.
  • اطلاعات بی ربط را وارد نکنید:
    کاورلتر شما باید متناسب با شغل و شرکتی باشد که متقاضی آن هستید. کاورلتر (و همچنین رزومه) شما باید پاسخگوی موقعیت شغلی ارائه شده، باشد و به طور مستقیم به مهارت‌ها و توانایی‌های مشخصِ خواسته شده توسط کارفرما اشاره کند.

در ادامه تعدادی نکات مربوط به نوشتن بدنه‌ی کاورلتر در صورتی که سابقه‌ی کار داشته باشید و در صورتی که سابقه نداشته باشید را ذکر می‌کنیم تا با دقت هرچه بیشتر اقدام به نوشتن کنید.

hr کیست

نوشتن کاورلتر شغلی با درج سابقه کاری

مدیران استخدام دنبال شواهد و مدارک محکمی درون کاورلتر شما می‌گردند تا به آنها ثابت شود که شما همان‌قدر که ادعا می‌کنید، کاندیدای مناسب و کاملی برای آن موقعیت شغلی هستید.
بنابراین، شما در این راستا می‌توانید از سابقه کار و دستاوردهای اخیر خود (با اعداد و ارقام) برای اثبات مهارت‌ها و شایستگی خود استفاده کنید و آنها را درون کاورلتر خود بنویسید. این دستاوردها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

1. دستاوردهای حرفه‌ای:

آیا شما توانسته‌اید از اهداف تولید، فروش، درآمد، سود، رضایت مشتری یا اهداف تجاری دیگر فراتر بروید؟

2. تعریف و تمجید حرفه‌ای:

آیا تا به‌حال، مدیر یا همکاران سابقتان از شما به خاطر کارتان تعریف و تمجید کرده‌اند؟

3. جوایز حرفه‌ای:

آیا تا به‌حال برای کار خود پاداش یا جایزه‌ای دریافت کرده‌اید؟

چگونگی ذکر هر یک از موارد گفته شده را در مثال‌های زیر مشاهده نمایید:

مثال1: نمونه کاور لتر با سابقه کاری

Duties at my previous company included making 60 cold calls a day to businesses and private individuals in order to solicit sales for goods and services. During my tenure, I implemented a new mobile strategy, reducing training expenses by 90% and increasing the close ratio by 10% on telephone sales within 3 months.

ترجمه: وظایف من در موقعیت شغلی سابق خود، شامل برقراری روزانه 60 تماس با مشاغل و افراد مختلف به منظور درخواست فروش کالا و خدمات بود.
در طول مدت تصدی خود، من یک استراتژی جدید را اجرا کردم، هزینه‌های آموزش را 90 درصد کاهش دادم و در مدت 3 ماه نسبت فروش تلفن را 10 درصد افزایش دادم.

مثال2: نمونه کاور لتر با سابقه کاری

I’ve been praised by management for consistently executing email marketing campaigns that perform 20% higher than baseline. In 2019, I was awarded Employee of the Year for my efforts. With my skill set, I’d be a strong asset at Westward Strategies, and significantly contribute to the team’s success.

ترجمه: بنده از سوی مدیر سابق خود به خاطر اجرای مداوم کمپین‌های بازاریابی ایمیلی که 20٪ بالاتر از حد پایه هستند، مورد تقدیر و تشکر قرار گرفتم. در سال 2019 نیز به خاطر تلاش هایم، به من جایزه‌ی کارمند سال اهدا شد.
لذا با توجه مجموعه مهارت‌های خود، می‌توانم یک سرمایه‌ی قوی در شرکت Westward Strategies باشم و به طور چشمگیری به موفقیت تیم کمک کنم.

نوشتن کاورلتر شغلی بدون داشتن سابقه‌ی کاری

اگر به تازگی کار خود را شروع کرده‌اید و سابقه کاری کمی دارید یا بطور کل بدون سابقه کار ندارید، نوشتن یک کاورلتر سطح ابتدایی احتمالا برایتان دشوار به نظر می‌رسد.
اما خوشبختانه کارفرمایانی که به دنبال کاندیداهای شغلی جوان‌تر هستند، انتظار کم سابقه یا بی سابقه بودن آنها را نیز دارند. مدیران استخدام در واقع کاورلتر شما را با معیارها و ویژگی‌های دیگری ارزیابی می‌کنند، از جمله:

1. دستاوردهای علمی (و سایر موارد):

آیا شما مدرک تحصیلی (لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا) دارید؟ آیا نمره‌ی GPA شما بالای 3.5 است؟ آیا جوایز تحصیلی مهمی دریافت کرده‌اید؟ آیا بورسیه تحصیلی گرفته‌اید؟ آیا یک پایان نامه‌ی تحصیلی کامل ارائه کرده‌اید؟ و...

نکته:

GPA (مخفف Grade Point Average) یک شیوه نمره دهی معتبر و متحدالشکل در سراسر جهان است که در بازۀ 0 تا 4 بوده و شیوه‌ای برای ارزش‌یابی تحصیلی در مدارس و دانشگاه‌های کشورهای مختلف (از جمله آمریکا، آلمان و کانادا) می‌باشد.

2. فعالیت‌های فوق برنامه:

آیا شما تا به‌حال کار نیمه وقت انجام داده‌اید یا در کارهای داوطلبانه و دانشجویی شرکت کرده‌اید؟ آیا در فعالیت‌هایی مثل دو و میدانی، تئاتر یا فعالیت‌های دیگر شرکت کرده‌اید؟ آیا سرگرمی‌ها و علایق خود را دنبال می‌کنید؟

3. ایجاد انگیزه از خود و تعیین هدف:

اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شما چیست و شغل مورد نظر شما چگونه با آنها هم راستا است؟ توجه کنید که هر یک از اطلاعاتی که وارد می‌کنید باید مربوط به شغل مورد نظر شما باشد.
به عنوان مثال، تجربه فعالیت شما در تئاتر هیچ ارتباطی برای یک کار حسابداری نخواهد داشت، مگر اینکه شما صندوق‌دار تئاتر بوده باشید!

نمونه کاور لتر بدون سابقه کاری

نمونه‌ای از نحوه‌ی ذکر موارد فوق بصورت زیر است:

I recently graduated with a 3.7 GPA and a BS in Accounting from the University of Maryland. During my final two years there, I served as treasurer for the Student Government Committee, managing a $30,000 budget, developing internal controls and financial management policies, and providing accurate financial reporting. I’m excited to bring a significant amount of real-world experience to your entry-level role, and quickly prove my worth.

ترجمه: من اخیراً با نمره‌ی GPA معادل 3.7 و لیسانس حسابداری از دانشگاه مریلند فارغ‌التحصیل شدم. در طول دو سال آخر حضورم در دانشگاه، به عنوان صندوق‌دار انجمن دانشجویان فعالیت و بودجه‌ی 30000 دلاری دانشگاه را مدیریت می‌کردم، سیاست‌های داخلی دانشگاه را کنترل می‌کردم، مدیریت مالی انجمن را به عهده داشتم و گزارشات مالی دقیق نیز ارائه می‌دادم.
من بسیار مفتخرم که می‌توانم بخش زیادی از تجربه دنیای واقعی را برای نقش شما در سطح ابتدایی به ارمغان بیاورم و به سرعت ارزش خود را به شما ثابت کنم.)

مرحله 6:

پاراگراف انتهاییِ بدنه‌ی کاورلتر خود را با یک درخواست برای مصاحبه خاتمه دهید.

این قسمت همان نتیجه‌گیری یا Conclusion کاورلتر است. هنگام نوشتن کاولتر شغلی خود باید مودب و دارای اعتماد به نفس باشید و همواره خود را به عنوان یک کاندیدای شغلی عالی معرفی کنید.
همچنین بسیار مهم است که پاراگراف آخر بدنه‌ی کاورلتر خود را به اندازه‌ی بقیه‌ی بخش‌های آن، با تفکر و استراتژی مخصوصی بنویسید؛ بنابراین حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

  1. از کارفرما یا مدیر استخدام برای بررسی رزومه و کاور لتر خود تشکر کنید.
  2. به طور مختصر، خلاصه‌ای از دلیل مناسب دانستن خود برای این موقعیت شغلی، ارائه دهید.
  3. یک بار دیگر میزان هیجان و خرسندی خود را درباره داشتن این فرصت شغلی ابراز کنید.
  4. با ادب و احترام از آنها بخواهید که برای شما دعوت نامه‌ای برای مصاحبه‌ی شغلی ارسال کنند.

نمونه: مثالی از نحوه‌ی بیان نکات ذکر شده بصورت زیر است:

Thank you for spending time reviewing my application. I deeply believe that my skills and qualifications make me an ideal candidate for the 5th grade science teacher position at Ironside Academy. I’m extremely motivated to join your school, and look forward to discussing my candidacy in an interview.

ترجمه: از اینکه زمان خود را برای بررسی کاورلتر بنده صرف کردید، بسیار متشکرم. من عمیقاً معتقدم که مهارت‌ها و قابلیت‌های بنده، مرا تبدیل به یک کاندیدای ایده آل برای موقعیت شغلی دبیر علوم پایه پنجم در آکادمی Ironside می‌نماید.
من برای پیوستن به مدرسه شما بسیار انگیزه دارم و مشتاقانه منتظر مصاحبه با شما درباره‌ی این موقعیت شغلی هستم.

مرحله 7:

با یک خداحافظی حرفه‌ای و محترمانه، به کاورلتر کاری خود خاتمه دهید.

در این مرحله پس از نوشتن بدنه‌ی کاورلتر خود نوبت به این می‌رسد که با یک خداحافظی حرفه‌ای، به آن خاتمه دهید. برای خداحافظی پایانی می‌توانید از کلمات زیر استفاده کنید:

  • Sincerely
  • Best
  • Regards
  • Thank you
  • Respectfully
  • Kind regards
  • Best regards

ترجمه: با احترام (فراوان) ، با تشکر (فراوان)

در آخر، دو فاصله بعد از خداحافظی خود ایجاد کرده و نام کامل خود را بنویسید. همچنین به عنوان یک گزینه‌ی اختیاری حرفه‌ای، می‌توانید امضای کتبی و اسکن شده‌ی خود را در زیر نامتان وارد کنید.

مرحله 8:

یک بار کاورلتر خود را بازبینی کنید.

در این مرحله وقت آن رسیده است که مطمئن شوید کاورلتر خود را با مناسب‌ترین شیوه‌ی ممکن نوشته‌اید. برای اطمینان از این موضوع باید هنگام و پس از بازبینی کاورلتر خود، سوالات زیر را از خود بپرسید:

1. آیا از قالب بندی صحیحی برای کاورلتر استفاده کرده‌ام؟

یک کاورلتر حرفه‌ای دارای 200 الی 350 کلمه است که در یک صفحه‌ی A4 تنظیم شده است. اندازه فونت نوشتاری شما نباید کوچک‌تر از 12 باشد.
اندازه‌ی حاشیه یا Margin کاورلتر شما از طرفین صفحه باید 1 الی 1.5 اینچ باشد تا مطمئن باشید که خوانا و حرفه‌ای به نظر می‌رسد.

نمونه صحیح قالب بندی کاورلتر

یک نمونه‌ی صحیح قالب بندی کاورلتر بصورت زیر است:نمونه کاور لتر برای کار

2. آیا با لحنی محاوره‌ای و نه چندان رسمی نوشته‌ام؟

یک اشتباه رایج در نوشتن کاورلتر این است که اغلب تصور می‌کنند جملات طولانی با جمله بندی بیش از حد رسمی باعث می‌شود "حرفه‌ای" به نظر برسند. در حالی که این موضوع باعث می‌شود کاورلتر شما سخت‌تر خوانده شود.

3. آیا اطلاعات غیرحرفه‌ای و غیرضروری را حذف کرده‌ام؟

مواردی از قبیل زیر را نباید درون کاورلتر خود بنویسید:

اطلاعات شخصی:

مانند خانواده، مذهب، جنسیت.

اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد:

مانند دستمزد قبلی یا انتظارات آینده از حقوق خود.

سوال و پرسش:

مانند سوالات مربوط به مزایای شرکت یا انتظارات شغلی. (اگر لازم است در این باره اطلاع داشته باشید می‌توانید از طریق ایمیل یا در طول مراحل مصاحبه، از آنها سوال کنید.)

نباید اطلاعات خود را از رزومه‌تان صرفا copy و paste کنید؛ بلکه باید این اطلاعات را به طور طبیعی درون کاورلتر خود بنویسید و آنها را گسترش دهید.

4. آیا کاورلتر خود را از نظر نگارشی، تصحیح کرده‌ام؟

شاید از اینکه کلمه به کلمه‌ی کاورلترتان را بازخوانی کنید خسته شوید اما به هرحال این موضوع ضروری است و باید جهت رفع و اصلاح مشکلات نگارشی، آن را بازبینی کنید.

نمونه کاورلتر حرفه‌ای برای کار

یک نمونه کاورلتر شغلی موفق می‌تواند بصورت زیر باشد:نمونه کاورلتر شغلی

تبریک! شما موفق شدید یک کاورلتر شغلی حرفه‌ای بنویسید.

اگر تمام مراحل ذکر شده در کارلیب را دنبال کرده باشید، اکنون می‌توانید بدون استرس و نگرانی، اقدام به نوشتن یک کاورلتر حرفه‌ای برای خود کنید.
در صورتی که این مطلب جامع را پسندیدید، می‌توانید آن را درون مرورگر خود ذخیره کنید یا با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا آنها نیز بتوانند مانند شما، یک کاورلتر حرفه‌ای بنویسند!

نگار فخارزاده
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • ایمان رفیعی
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۵۰

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • رحیم رحمانی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۲۵

    چه مطلب خوبی

  • حمیدرضا رحمتی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۱۵

    منابع این مطلب کجاست؟

  • غلامحسین موسوی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۳۰

    شادکام و سلامت باشید

  • اسدالله شیرازی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۰

    عاااااااااااالی بود

  • بهمن فرجی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۲۰

    یه سوال داشتم مشاوره حضوری هم دارید

  • عزیز هاشمیان
    ۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۱۵

    سایتتون محشرههههه

  • محمدجواد صدیق
    ۲۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۵

    اکانت اینستا هم دارید؟

  • جمشید راستاد
    ۲۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۵

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  • خلیل عزیزی
    ۲۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۴۰

    چرا اینقد زیاد؟

  • سعید
    ۲۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۱۵

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم