استخدام، مصاحبه و رزومه

سه تکنیک جهانی برای یافتن یک شغل رویایی

چند دقیقه وقت بگذارید و به این فکر کنید که خودتان را از نظر شغلی در پنج سال آینده کجا می‌بینید؟ آیا شرایطتان با حالا فرقی خواهد داشت؟ اگر نه ، آیا شما با این شرایط مشکلی ندارید و خوشحال هستید؟
اگر  پاسخ شما "بله" است نیازی نیست باقی این مقاله را بخوانید.! اگر نه، نگران نباشید در ادامه تکنیک‌هایی را به شما آموزش می‌دهیم تا به راحتی شغل رویایی خود را بدست آورید.

میتوانید حدس بزنید چند درصد از افراد شاغل طبق آمار رسمی مثل شما در پاسخ به این سوال جواب منفی داده‌اند؟
85 درصد! درست خواندید 85 درصد از یک بیلیون نفر شخص شاغل؛ یا نسبت به شغل خود بی تفاوت هستند یا کاملا از آن متنفر!

طبق تحقیقات شرکت آمارگیری جهانی "Gallup"  تنها 15 درصد از افراد شاغل، در شغل رویایی خود مشغول به کار هستند.!

شغل رویایی و 3 تکنیک شغل یابی

اینکه شغل ما "رویایی و رضایت بخش" باشد و نه فقط بخشی ضروری از زندگی روزمره برای پول درآوردن و امرار معاش به طرز شگفت آوری ایده‌ی جدیدی است ! ایده ای که این روزها ذهن اکثر افراد ، چه شاغل چه به دنبال شغل را به خود درگیر کرده است.
اگر برای شما هم پیش آمده است که از خود بپرسید "شغل رویایی برای شما چه شغلی است؟" و نه تنها پاسخی برای سوالتان نداشته باشید بلکه ندانید از کجا برای رسیدن به پاسخ شروع کنید ، این مقاله به شما کمک بزرگی خواهد کرد. 3 تکنیکی که شما را از بقیه رقبا در شغل یابی جدا خواهند کرد :

به دنبال پیدا کردن "شغلی رویایی"

1. تکنیک ایکیگای

2. تکنیک زرده ی تخم مرغ!

3. تکنیک 3 پرسش

1. تکنیک ایکیگای

ایکیگای ، کلمه‌ای ژاپنی است که اگر بخواهیم به صورت لغوی آن را به فارسی ترجمه کنیم معنای "دلیلی برای وجود داشتن" یا " چیزی که می‌شود برای آن زندگی کرد" می‌دهد. با استفاده از تکنیک ایکیگای شما می‌توانید با کشیدن چند دایره به بهترین پاسخ هر سوال برسید.!

استفاده از تکنیک ایکیگای برای پیدا کردن شغل رویایی

اولین موضوعی که با ورود به دنیای کار متوجه خواهید شد این است که طرز فکر امروزی ما ، کارها را به 4 دسته ی کلی تقسیم میکند :

  1. کارهایی که به انجام دادن آن ها علاقه مند هستید.
  2. کارهایی که در انجام دادن آن ها خوب هستید.
  3. کارهایی  که از انجام آنها پول درمی‌آورید!
  4. کارهایی که دنیا نیاز دارد، انجام شوند.

1. لیستی از مشاغل رویایی خود تهیه کنید؛

برای استفاده از این تکنیک، ابتدا لیستی مثل تصویر زیر درست کنید، آن را به این 4 دسته تقسیم کنید و شغل‌هایی که برای خودتان مناسب می‌بینید و به ذهنتان می‌رسد را تقسیم بندی کرده و بنویسید.

لیست اولیه ی ایکیگای شغلی

2. ایکیگای شغلی خود در 4 دایره ترسیم کنید؛

همواره به ما، خصوصا در ایران گفته می‌شود که این شاخه‌ها کاملا از یکدیگر جدا هستند و باید به دنبال کارهایی باشیم که جز شاخه‌ی سوم هستند. در واقع علاقه و استعداد فردی  و اینکه دنیا چه نیازی دارد خیلی کم بررسی شده و حتی بی اهمیت خوانده می‌شوند.
این درحالی است که ما باید به دنبال شغلی باشیم که در هر 4 دسته برای ما دسته‌بندی شود.! برای پیدا کردن این نقطه‌ی اشتراک یا ایکیگای شغلی خود، ابتدا 4 دایره را در نظر بگیرید و هر کدام را یکی از دسته‌ها بدانید :

4 دایره ی اصلی تکنیک ایکیگای

3. محل ایکیگای خود را مشخص کنید؛

حال این 4 دایره را با هم ادغام می‌کنیم تا محل ایکیگای را مشخص کنیم.

ادغام شده ی 4 دایره ی اصلی , نشان دهنده ی محل ایکیگای

4. چهار ناحیه مشترک دیگر در دایره را پیدا کنید؛

حال برای اینکه لیست نوشته شده خودتان را مرتب‌تر کنید و به ایکیگای خود نزدیک‌تر شوید. 4 ناحیه‌ی مشترک دیگر را برای شما معرفی میکنیم:

ناحیه ی اول: ماموریت

اشتراک دایره‌های "کاری که دوست دارید انجام دهید" و "کاری که دنیا نیاز دارد انجام شود"

ادغام شده ی 4 دایره ی اصلی , نشان دهنده ی محل "ماموریت"

به این ناحیه "ماموریت" گفته می‌شود، این ناحیه شامل کارهایی می‌شود که شما به انجام آنها بسیار علاقه‌مند هستید و از جمله کارهایی خواهد بود که مردم در جهان نیز به انجام شدن آن نیاز دارند ولی شما برای انجام اکثر این کارها حقوقی دریافت نخواهیدکرد و ممکن است استعداد اولیه ای هم در این زمینه نداشته باشید.
به طور مثال افرادی که خود را وقف دین خود کرده و ماموریت خود را در این دنیا کمک به افراد مستضعف می‌دانند.

ناحیه ی دوم: شور و اشتیاق

اشتراک دایره‌های "کاری که دوست دارید انجام دهید" و "کاری که در انجام دادن آن خوب هستید"

 

ادغام شده ی 4 دایره ی اصلی , نشان دهنده ی محل "شور و اشتیاق"

"شور و اشتیاق" شما در زندگی کاری است که به آن علاقه مند هستید و در زمینه آن نیز استعداد دارید و به خوبی آن را انجام می‌دهید ولی در ازای انجام کار، حقوقی دریافت نمی‌کنید و دنیا نیز به شما برای انجام این کار نیازی ندارد.
به طور مثال افرادی که به فوتبال بازی کردن علاقه دارند و خوب بازی می‌کنند ولی به دلایلی بازیکن حرفه‌ای نیستند و شغل دیگری دارند.

ناحیه ی سوم: پیشه

اشتراک دایره‌های "کاری که دنیا نیاز دارد انجام شود" و "کاری که با انجام دادن آن درآمد خواهید داشت"

ادغام شده ی 4 دایره ی اصلی , نشان دهنده ی محل "پیشه"

"پیشه" به کاری گفته می‌شود که دنیا به انجام شدن آن نیازمند بوده و با انجام آن به شما حقوق داده می‌شود، ولی شما در آن استعدادی ندارید و علاقه ای هم به انجام دادن آن ندارید.

ناحیه ی چهارم: حرفه

اشتراک دایره‌های "کاری که در آن خوب هستید" و "کاری که با انجام دادن آن درآمد خواهید داشت"

ادغام شده ی 4 دایره ی اصلی , نشان دهنده ی محل "حرفه"

"حرفه" به کاری گفته می‌شود که اکثر ما این روزها به عنوان شغل خود می‌شناسیم، کاری که چه به واسطه‌ی تجربه، چه به واسطه ی استعداد آن را به خوبی انجام می‌دهیم و برای انجام آن حقوق دریافت می‌کنیم ولی به آن علاقه‌ای نداریم و با انجام آن به دنیا کمکی نمی‌کنیم!

5. نتایج را چک کنید : ایکیگای شما چیست؟!

ادغام شده ی 4 دایره ی اصلی , کامل شده

حالا که با تمامی نواحی آشنایی پیدا کردید، لیست اولیه خود را بازبینی کنید، آیا می‌توانید ایکیگای خود را پیدا کنید؟ شغلی که آن را دوست دارید، می‌توانید آن را به خوبی انجام دهید، به واسطه‌ی آن به دیگران کمک کنید و نتیجتاً دنیا به وجود آن نیاز داشته باشد و بتوانید با آن کسب درآمد کنید.

بگذارید با یک مثال کار را برای شما راحت تر کنیم، شخصی را در نظر بگیرید که از کودکی به نقاشی و طراحی علاقه دارد او به واسطه ی استعداد و تلاش خود، با کسب تجربه در زمینه طراحی، حالا یک طراح محسوب می‌شود که در این زمینه می‌تواند بسیار خوب عمل کند.
او کاری مربوط پیدا کرده و برای طراحی های خود دستمزد دریافت می‌کند ولی نه تنها زندگی شغلی خود را موفقیت آمیز ندانسته بلکه مدام خلا خاصی را حس می‌کند. پس از مدتی شروع به تدریس طراحی و نقاشی می‌کند و متوجه می‌شود که خلا از بین رفته است.!
زیرا  او ایکیگای شغلی خود یعنی تدریس طراحی و نقاشی را پیدا کرده. اکنون او کاری را انجام میدهد که به آن علاقه دارد، در آن خوب است، از آن درآمد داشته، دارد به دیگران کمک می‌کند و دنیا به خدمات او نیازمند است در نتیجه هم از نظر احساسی و هم مالی احساس رضایت میکند.

اگر هنوز هم شک دارید که شغلی که در ذهن دارید، شغل رویاییتان است یا خیر، برای مطمئن شدن از نتایج، می‌توانید دو تکنیک دیگر که در ادامه به آنها می‌پردازیم را نیز امتحان کنید.

اطمینان از نتایج "شغل رویایی"

2. تکنیک زرده تخم مرغ!

نویسنده، سخنران، مربی و مشاور شغل یابی "لاورا برمن فورتگنگ" این تکنیک را با توجه به تجربه خود در مسیر رسیدن به شغل رویاییش به وجود آورده است.
این تکنیک تا به امروز نه تنها به بسیاری برای پیدا کردن مسیر خود کمک کرده است، بلکه پایه تمامی مقالات کلیشه‌ای و تکراری که در گوگل خواهید دید می‌باشد.!

اصل اول: پوسته تخم مرغ را کنار بزنید!

تحقیقات نشان می‌دهد که شغل رویایی اکثر مردم شغلی است که اولا آنها می‌توانند بهتر از بقیه در آن عمل کنند و دوما ارزش کار آنها فقط حقوق دریافتی نیست.
سوالی که ایجاد می‌شود این است که "چرا اکثر مردم مشغول به کاری نیستند که حداقل یکی از این دو خصوصیت را دارا باشد؟" دلیل این مشکل وجود پوسته تخم مرغ است.!

اگر زندگی کاری خود را یک تخم مرغ در نظر بگیرید؛ رزومه، سن و "حقوق محوری" بودن شما پوسته تخم مرغ در نظر گرفته می‌شوند!
پوسته ی تخم مرغ مشکلی است که این روزها همه جا دیده می‌شود.! بیشتر مردم با توجه به رزومه خود به دنبال شغلی می‌گردند تا صرفا درآمدی داشته باشند.
همچنین اکثرا تصور این است که سن افراد فاکتور مهمی در رسیدن به شغل رویایی آنهاست. این طرز فکر "ترس محور" است. به زبان ساده تر شما خود را درون تخم مرغ می‌دانید و به همین دلیل از شکسته شدن پوسته می‌ترسید!

در واقع شما بیرون تخم مرغ هستید و زرده همان شغل رویایی شماست! حال می‌بینید که پوسته فقط مانعی است بین شما و رسیدن به هدف. پس چند لحظه بدون فکر کردن به پول، سن و رزومه، از خود بپرسید شغل رویایی شما چه شغلی می‌تواند باشد؟ و چرا باید مهارت‌های خود را بالا ببرید؟

اصل دوم: سفیده تخم مرغ را جدا کنید.!

با کنار زدن پوسته، شما با هویت فعلی خود رو به رو می‌شوید. چیزی که خودتان فکر می‌کنید هستید و چیزی که دیگران راجع به شما فکر می‌کنند، اگر شاغل هستید کار شما بخشی از این هویت شده است، حتی اگر تا به حال شاغل نبوده‌اید چیزهایی که بلدید و تحصیل شما بخشی از این هویت خواهند بود. یادتان باشد که هدف رسیدن به زرده است پس این هویت یا همان سفیده را نیز باید کنار بگذارید.

اصل سوم: زرده تخم مرغ را خلاص کنید.!

در آخر چیزی که برای شما باقی می‌ماند علایق شماست، کارهایی که از فکر انجام آنها به هیجان می‌آیید، حال که هیچ مانعی بین شما و رویایتان وجود ندارد خیلی واضح خواهید توانست چیزی که دوست دارید باشید و شغل رویاییتان را ببینید! اگر هنوز هم مطمن نیستید نگران نباشید در ادامه تکنیک دیگری برای شما داریم.

اطمینان بیشتر از نتایج با آخرین تکنیک

3. تکنیک سه پرسش

"اما روزن" که اکنون نویسنده دوتا از پرفروش‌ترین کتاب های مربوط به هنر شغل یابی و زندگی است و سخنرانی‌هایش کمک بسیاری به جامعه، خصوصا جوانان برای پیدا کردن مسیر موفقیت شغلی کرده است، از ابتدا مسیر موفقیت و رسیدن به شغل رویایی خود را نمی‌دانست.!
او بعد از فارغ التحصیلی برای پیدا کردن شغل مناسب خود سه شرط مطرح کرد:
1. شغل او باید مربوط به تحصیلات و آموخته‌هایش باشد؛
2. باید حقوق و مزایای مناسبی برخوردار باشد؛
3. باید زمان کاری آن متناسب باشد؛

"اما" شغلی پیدا کرد که تمامی این شرایط را دارا بود، ولی بعد از مدتی متوجه شد که با اینکه شغلش همه شرایط یک شغل خوب را دارد، اما او هر روز صبح خود را به زور از تخت بیرون می‌کشد و بدون هیچ میلی خود را مجبور به انجام کارهایش می‌کند. روز تولد 24 سالگیش تصمیم گرفت از شغل فعلی استعفا داده و شغل رویایی خود را پیدا کند.
او طی یک سال و تا روز تولد 25 سالگیش ، 25 شغل مختلف را امتحان کرده و در نهایت به یک تکنیک با 3 پرسش رسید که تا امروز به بسیاری کمک کرده است راه خود را سریعتر پیدا کنند.

نحوه استفاده از تکنیک 3 پرسش

1. با نوشتن لیست شروع کنید؛

ابتدا برای خود لیستی 30 تایی از شغل‌هایی که دوست دارید بدون توجه به شرایط و موانع امتحان کنید، بنویسید. خودتان را در هر کدام تصور کنید.
شما اکنون باید 30 مدل متفاوت از خودتان را در ذهن داشته باشید. برای پیدا کردن بهترین شغل سوال اصلی"من چه کسی هستم؟ یا "من چه کسی خواهم بود؟" است.

2. پرسش اول را مطرح کنید؛

اولین سوال این است که "برای کار رویایی من چه مهارت هایی لازم است؟" مهارت هایی که به ذهن شما میرسد حتما نباید با مهارت های فعلی شما یکی باشند به خاطر داشته باشید که مهارت ها را میتوان آموخت و ما در حال حاضر فقط میخواهیم نقطه ی شروعمان را پیدا کنیم.

3. پرسش دوم را مطرح کنید؛

سوال دوم این است که "از شغل رویایی من، چه چیزهایی به من می‌رسد؟" برای پاسخ دادن به این سوال این را در نظر بگیرید که اکثر مردم سعی دارند برای کار مناسب شوند نه به دنبال کاری مناسب خود بگردند . کار رویایی شما ، کاری مناسب شما و اهداف شماست.

4. پرسش سوم را مطرح کنید؛

آخرین سوال شما باید این باشد که "محیط کار رویایی من چه شکلی است؟" اینکه محیط کاری شما اداره ای کوچک باشد یا فضای باز یا شرکتی بزرگ موضوع مهمی است که اکثرا نادیده گرفته میشود.

با کارلیب در شغل رویایی خود استخدام شوید.

اگر با استفاده از 3 تکنیک مطرح شده در این مقاله، حتی ایده‌ای کلی از شغل‌ رویایی خود پیدا کرده‌اید، به راحتی می‌توانید با استفاده از کارلیب کارفرماهایی که هم اکنون به دنبال استخدام شما هستند را پیدا کنید.!
همچنین می‌توانید با استفاده از سایر مطالب تخصصی در وبلاگ کارلیب مهارت‌های فردی و اجتماعی خود را توسعه دهید. یادتان باشد که هیچوقت برای رسیدن به شغل رویایی‌تان دیر نیست و ما در کارلیب در این مسیر، همراه‌تان هستیم.

الهه منظم
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • Hamid Arami
    ۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۵۶

    تکنیک ایکیگای رو باید از دوران مدرسه به بچه ها یاد بدن.
    تو این مملکت میریم درس میخونیم و بعد اگه شانس داشته باشیم میریم سرکار. آخر میفهمیم ما مال اینکار نیستیم
    چقدر عمرمون و پولمون هدر میره اینجا
    نسل سوخته ماییم، ما

  • سیدحسین نیشابوری
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۰

    چرا اینقد زیاد؟

  • غلامرضا سالاری
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۴۵

    این مطلب حرف نداشت

  • عباسعلی ترابی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۰

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  • سیدمحمد ابراهیمی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۱۰

    شماره تماستون برای مشاوره تلفنی چنده

  • مسلم خانی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۰۰

    سایتتون محشرههههه

  • محمود مستوفی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۲۵

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  • بهرام طاهری
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۴۰

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  • علی محمد گودرزی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۱۰

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  • امید فتحی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۴۰

    مطلب به درد بخوری بود

  • ایمان صادقی
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۲۵

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون