استخدام، مصاحبه و رزومهکارجو

با مهمترین سوالات در مصاحبه‌های شغلی آشنا شوید.

وقتی شما برای یک مصاحبه شغلی دعوت می‌شوید بدین معناست که در مرحله اول رزومه کاری شما به اندازه کافی خوب بوده است و حالا شما نیز باید به همان اندازه با اعتماد به نفس در مصاحبه کاری خود حاضر شوید، اما آماده شدن برای مصاحبه کاری اینطور نیست که فقط سر ساعت به محل قرار برسید و به سوالات کارفرما پاسخ بدهید بلکه در این رقابت، کسی مصاحبه شغلی موفقی خواهد داشت که توانایی پاسخ به سوالات مصاحبه استخدامی را داشته باشد.

در واقع مصاحبه شغلی یک قرار ملاقات است که هم مصاحبه‌کننده و هم مصاحبه شونده به دنبال توافق برروی اهداف‌شان هستند که در نهایت به همکاری منجر شود. در ادامه این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با مهم‌ترین سوالات مصاحبه آشنا شوید و الگوی فکری مناسبی برای پاسخ به سوالات مصاحبه استخدامی پیدا کنید.

آمادگی برای یک مصاحبه کاری موفق

شما باید پیش از آن‌که به محل قرار برسید کاملا با شرکتی که ممکن است در آینده در آن شروع به کار کنید آشنا شوید. به وبسایت و شبکه‌های اجتماعی آن شرکت سر‌بزنید و اطلاعات کاملی از فعالیت­‌های آن­‌ها، خدمات و محصولاتی که عرضه می‌کنند و این‌که از چه سالی مشغول به کار هستند بدست بیاورید.
با این کار شما می‌­توانید پیش زمینه‌ای از این‌که چه کاری برای این سازمان یا شرکت می­‌توانید انجام دهید بدست بیاورید و جایگاه خود را در آن شرکت واضح‌تر تصور خواهید کرد.

همچنین باید آمادگی داشته باشید تا درباره آنچه در متن رزومه خود نوشته­‌اید از شما سوال پرسیده شود. بنابراین بد نیست مروری بر‌توانایی‌های نوشته شده در رزومه خود داشته باشید. به‌علاوه هر اطلاعاتی در این‌باره دارید در ذهنتان زنده کنید تا اگر سوالی درباره اطلاعات نوشته شده در رزومه کاری شما پرسیده شد بتوانید با اعتماد به‌نفس بالاتری پاسخ دهید. در هر صورت برای اینکه مصاحبه شغلی موفقی داشته باشید راهکارهای ساده ای را در اختیار شما قرار خواهیم داد؛ پس با ما همراه باشید.

1. سوالات مصاحبه را حدس بزنید؛

برخی سوالات در تمامی مصاحبه‌های کاری یکسان هستند. بنابراین به راحتی می­‌توانید آن‌ها را حدس بزنید. مثلا یکی از معمول­‌ترین سوالاتی که از شما پرسیده خواهد شد معرفی خودتان است. به همین دلیل بد نیست خودتان را پیش از حضور در مصاحبه کاری برای خودتان معرفی کنید تا ببینید آیا به اندازه کافی خوب معرفی می­‌شوید یا خیر!

سعی کنید سوالات بیشتری در ذهنتان ایجاد کنید. مثلا به عنوان کارفرما در مصاحبه شغلی چه سوالاتی بپرسم؟ حدس زدن و دانستن سوالات مختلفی که ممکن است در مصاحبه کاری از شما پرسیده شود به شما اعتماد به نفس بیشتری برای حضور در مصاحبه می‌دهد. بنابراین با اینکار خواهید توانست به سوالاتی که پرسیده می­‌شود پاسخ‌­های خلاقانه­‌ای دهید و فردی هوشیار و زیرک جلوه کنید.

2. هر سوال را چندبار مرور کنید؛

داشتن یک پاسخ برای سوالاتی که در ذهن دارید کافی نیست. بهتر است هر سوالی که فکر می‌کنید کارفرما از شما خواهد پرسید را با ۳ نوع پاسخ متفاوت در نظر بگیرید.
برخی از مصاحبه کننده‌­ها ممکن است در طول مصاحبه یک سوال را به اشکال گوناگون از شما بپرسند، بنابراین شما نیز باید بتوانید در این شرایط با جملات مختلف اما با نتیجه یکسان، پاسخ دهید.

3. نقاط ضعف و قدرت خود را یادداشت کنید؛

همه می‌دانند نقاط ضعفی دارند، شما ممکن نیست فردی بدون هیچگونه ضعفی باشید. برخی از مصاحبه کننده‌ها ممکن است از شما درباره نقاط ضعف‌تان بپرسند و پاسخ "نمی­دانم!" یا " هیچ نقطه ضعفی ندارم"، پاسخی کاملا غیرمنطقی و نشان دهنده عدم شناخت شما از خودتان است.
بنابراین خوب به نقاط ضعف خود فکر کنید یا حتی از دوستان و خانواده‌تان در این‌باره سوال کنید. وقتی از نقاط ضعف خود آگاه باشید می‌توانید در جهت رفع ضعف‌ها و تبدیل آنها به نقاط قوت اقدام کنید. برای یک کارفرما بسیار مهم است که کارمند او از ضعف خود آگاه باشد و جهت برطرف کردن آن اقدام کند.

4. خود را در جلسه مصاحبه تصور کنید؛

اگر از جمله افرادی هستید که ممکن است در مصاحبه کاری استرس داشته باشند که چطور دیده می‌­شوند، صحبت کردن در آینه همیشه به شما کمک خواهد کرد.
جلوی آینه بنشینید و به سوالاتی که در ذهن دارید پاسخ دهید. به خودتان در آینه نگاه کنید، نحوه حرف‌زدن و نشستن خود را اصلاح کنید. به خودتان اعتماد به نفس دهید. با این کار می­‌توانید تا حد زیادی استرس خود را کاهش دهید.

در ادامه به مهم‌ترین سوالات و بهترین پاسخ‌ها که ممکن است در زمان مصاحبه پرسیده شوند اشاره کرده‌ایم.

مهم‌ترین سوالات و بهترین پاسخ‌ها در مصاحبه شغلی

1. خودتان را معرفی کنید؟

توجه داشته باشید که مصاحبه کننده باید از قبل رزومه و معرفی نامه متقاضی را خوانده و حتی با مطالعه شبکه‌های اجتماعی از قبیل فیسبوک، لینکدین، توییتر و جستجو در اینترنت به جزئیات دقیقی نیز دست پیدا کرده باشد.
بنابراین هدف از طرح این سوال تعیین سطح توانایی‌های متقاضی برای انجام وظایف یا به عبارت دیگر دیگر ارزیابی مهارت‌ها و نگرش‌های وی در انجام امور محوله است. آیا این شغل به رهبری با حس همدلی نیاز دارد؟ از متقاضی در این باره بپرسید.

اگر شما متقاضی هستید درباره دلایل علاقه به این شغل صحبت کنید. راجع به دلایل انتخاب یک دانشگاه خاص یا ترک شغل قبلی صحبت کنید. حتی می‌توانید راجع به دلایل رفتن به دانشگاه، مرخصی گرفتن برای رفتن به دور دنیا و تجارب قبلی صحبت کنید. با پاسخ دادن به این سوالات به یکپارچگی رزومه می‌افزاید چرا که حالا طرف مقابل علاوه‌بر نکات ذکر شده در رزومه به چرایی آن‌ها نیز آگاه شده است.

2. مهم‌ترین نقاط قوت شما چیست؟

نمی‌دانم چرا کارفرماها این سوال را می‌پرسند، چرا که رزومه شما نقاط قوت شما را باید به روشنی بیان کرده باشد. با اینحال در جواب این سوال یک پاسخ محکم و دقیق را در آستین داشته باشید.
اگر در حل مساله توانایی داشته یا یک رهبر با هوش‌عاطفی بالا هستید، آن‌ها را به همین سادگی بیان نکنید، در عوض با ارائه چند مثال مختصر توانایی خود را در این زمینه‌ها ثابت کنید. به عبارت دیگر به جای ادعای برخوداری از یک توانایی خاص، آن را با ارائه مثال نشان دهید.

3. پنج سال دیگر خود را در چه موقعیتی می‌بینید؟

متقاضیان معمولا به دو روش به این سوال پاسخ می‌دهند. دسته اول سعی می‌کنند با ارائه پاسخ‌هایی نظیر من این شغل را می‌خواهم، جاه طلبی خود را نشان دهند و دسته دوم نیز از خود فروتنی و کم توقعی بروز داده و می‌گویند: افراد با استعداد زیادی اینجا هستند. من تمام تلاش خود را انجام داده و در آینده مشخص می‌شود چقدر استعداد داشته‌ام. این نوع جواب‌ها برای کارفرما اصلا قانع کننده نخواهد بود بهتر است چشم اندازی از آینده کاری خود ارائه دهید.

4. دوست دارید چه کسب و کاری مستقلی را شروع کنید؟

این سوال در تمام سازمان‌ها کارایی دارد چرا که کارکنان تمامی بخش‌ها باید از ذهنیت کارآفرینی برخودار باشند. نوع کسب و کاری که یک نفر علاقه به راه اندازی آن دارد اطلاعات بسیاری را درباره اهداف، آرزوها، علایق و مهارت‌های فرد نزد کارفرما روشن می‌کند.

5. چرا باید از میان سایر متقاضیان این فرصت شغلی، شما را استخدام کنیم؟

از آنجایی که فرد نمی‌تواند خود را با متقاضیان دیگری که نمی‌شناسند مقایسه کند شروع به بیان مسائلی در مورد اشتیاق، تعهد و امیال خود می‌کند که در واقع می‌توان آن را دست و پا زدن برای تصدی آن شغل به حساب آورد. در این حالت بسیاری از کارفرماها دست به سینه منتظر نشسته و با زبان بی‌زبانی از متقاضی می‌خواهند آن‌ها را متقاعد کند.

برای پاسخی قانع کننده باید از مهارتها و توانایی‌های بیشتر از آنچه در شرح وظایف متن اگهی استخدام بیان شده، بگویید و درباره پتانسیل‌ها و ایده‌های خلاقانه خود صحبت کنید.

6. به نظرت درباره چه چیزی صحبت نکرده‌ایم که دانستن آن لازم است؟ 

به ندرت پیش می‌آید که متقاضیان از نتیجه مصاحبه استخدامی کاملا راضی باشند، چراکه ممکن است روال آن براساس انتظارات آن‌ها پیش نرفته باشد، یا مصاحبه کننده روی یک جنبه از توانایی آن‌ها تمرکز کرده و موارد کلیدی دیگر را نادیده گرفته باشد. حتی ممکن است مصاحبه را در حالی که مضطرب وعصبی بوده‌اند شروع کرده‌اند و حالا که به جو عادت کرده‌اند بخواهند سوالات را به گونه دیگری پاسخ دهند.
هدف مصاحبه کننده از این سئوال درک بهتر و بیشتر متقاضیان است، بنابرین بهتر است متکلم وحده نباشید و سعی کنید مصاحبه را مثل یک گفتگو پیش ببرید.

7. چگونه از این آگهی استخدامی مطلع شدید؟

اغلب ما آگهی‌های استخدام را در روزنامه‌ها، سایت‌های خبری، کاریابی‌ها و غیره مشاهده می‌کنیم بنابرین ذکر این نکته در مصاحبه خط قرمز محسوب نمی‌شود. اما بهتر است به جای ذکر دقیق منبع آگهی، طوری وانمود کنید که از طریق همکاران، یکی از کارکنان فعلی شرکت یا حتی بولتن‌های آن سازمان از آگهی استخدام مطلع شده‌اید، بدین ترتیب کارفرما پی می‌برد که به کار در آنجا علاقه‌مند هستید.

باید گفت کارفرماها به استخدام کسانی که نوع شغل یا نام شرکت برای آن‌ها تفاوتی ندارد، تمایل چندانی ندارند، آن‌ها کسانی را انتخاب می‌کنند که به کار در سازمان آن‌ها علاقه دارند.

8. چرا می‌خواهید در این پست مشغول به کار شوید؟

فقط درباره خوبی‌های کار کردن در شرکت نگویید. زمان آن رسیده که تعمق بیشتری به خرج دهید و علاوه‌بر دلایل اهمیت اشتغال در سازمان، درباره دلایل مطابقت این شغل با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خودتان صحبت کنید. اما اگر از دلایل تناسب شغل با ویژگی‌های خودتان آگاهی ندارید بهتر است جای دیگری دنبال کار باشید چرا که زندگی کوتاه‌تر از آن است که فکر می‌کنید.

9. بزرگترین موفقیت حرفه‌ای که به دست آورده‌اید چه بوده است؟

پاسخ این سوال باید کاملا متناسب با شغل مورد نظر باشد. برای مثال اگر پاسخ شما افزایش 18 درصدی بازدهی طی شش ماه است اما شغل مورد نظر مدیریت منابع انسانی باشد، علی رغم عملکرد خوب شما در منصب قبلی، پاسختان با این شغل تناسبی نخواهد داشت.
به جای آن می‌توانید درباره کارمندانی صحبت کنید که بازدهی پایینی داشتند و شما کمک‌شان کردیده تا رشد کنند. یا درباره این صحبت کنید که چکونه توانستید تعارض بین بخش‌های مختلف شرکت را برطرف کنید. در مجموع باید دستاوردهایی را مطرح کنید که به مصاحبه‌کننده کمک کند تا بتواند شما را در جایگاه شغلی مورد نظر تصور کند و از موفقیت شما اطمینان حاصل کند.

10. با مشتری یا همکارتان که از شما عصبانی شده چگونه برخورد می‌کنید؟

هیچ کس کامل نیست، هر کسی اشتباه می‌کند و این مساله اشکالی ندارد. بنابرین در هر سازمانی بین کارکنان یا ارباب رجوع مناقشه پیش می‌آید. اما در این میان بهترین کار این است که به جای یافتن مقصر و سرزنش دیگران دنبال پرداختن به مشکل و حل و فصل آن بوده و از همه مهم‌تر از تجربه‌ها درس بگیریم.

11. شغل رویایی‌تان را توصیف کنید؟

وجود ارتباط میان ویژگی‌های شما و کار ایده‌آل‌تان بسیار مهم است اما این بدان معنا نیست که شما باید پاسخ خاصی بدهید. شما می‌توانید از هر شغلی چیزی بیاموزید و در هر شغلی مهارت کسب کنید. حتی اگر موقعیت شغلی پیش رو، شغل رویا‌های‌تان نیست هم حتماً مواردی از شغلی که برای آن مصاحبه می‌شوید را در نظر بگیرید، آن‌ها را قید کنید و توضیح دهید که چطور این موارد می‌توانند کمک کنند تا به شغل رویایی‌تان برسید.
از اینکه حین گفته‌هایتان مشخص شود که ممکن است روزی این شرکت را ترک کرده و به شرکت دیگری بروید، نترسید. هیچ کارفرمایی انتظار ندارد کارمندانی را برای همیشه نگه دارد.

12. چرا می‌خواهید شغل فعلی‌تان را ترک کنید؟

برای پاسخ به این سوال نباید به مسائلی از قبیل سخت‌گیر بودن رییس، کنار نیامدن با همکاران یا بدگویی از شرکت فعلی بپردازید. در عوض روی نکات مثبت این تغییر تمرکز کرده و به مواردی مانند اهداف جدید، یادگیری مسائل تازه، پیشرفت و آنچه که می‌خواهید به دست آورید اشاره کنید.
توضیح دهید چرا این جابجایی می‌تواند برای شما و شرکت جدید سودمند باشد. شکایت از کارفرمای فعلی این ذهنیت را در کارفرمای ایجاد می‌کند که در آینده شما از آن‌ نیز نزد دیگران شکایت خواهید کرد.

13. چه محیط کاری را بیشتر ترجیح می‌دهید؟

شاید ترجیح دهید به تنهایی کار کنید اما اگر شغل مورد نظر کار در مرکز تماس باشد این پاسخ چندان هوشمندانه به نظر نمی‌رسد. بنارین ابتدا درباره ویژگی‌های شغل و فرهنگ سازمانی شرکت به خوبی فکر کنید.
اگر جدول کاری منعطف برای‌تان اهمیت دارد اما شرکت امکان آن را فراهم نمی‌کند روی چیز دیگری تمرکزکنید. اگر ترجیح می‌دهید شرکت همیشه روال کار را مشخص کرده و از شما پشتیبانی کند، اما کارفرما به دنبال کارکانی است که توانایی تصمیم گیری و خودمدیریتی داشته باشند، بهتر است از ذکر آن خودداری کنید.
به دنبال جوابی باشید که نشان دهد محیط کار شرکت با اولویت‌های شما تناسب دارد و اگر واقعا چنین چیزی حقیقت ندارد بهتر است به دنبال شغل دیگری باشید.

14. سخت‌ترین تصمیماتی که در شش ماه گذشته گرفته‌اید را ذکر کنید؟

هدف ازطرح این سوال ارزیابی توانایی استدلال، حل مساله، قضاوت و تمایل به ریسک‌های هوشمندانه توسط متقاضی است. عدم پاسخ به این سوال امتیاز منفی به همراه دارد چرا که هرکس فارغ از موقعیتی که دارد گاهی اوقات ناچار به اخذ تصمیمات دشوار است.
برای مثال حتی فردی که به عنوان گارسون کار می‌کند باید درباره نحوه تعامل با مشتریان دائمی که رفتار قابل قبولی ندارند، تصمیم‌گیری کنند.
پاسخ درست به این سوال ثابت می‌کند که توانایی اخذ تصمیمات مستدل و تحلیل شده براساس داده‌های موجود را دارید. تصمیم‌گیری براساس داده‌ها اهمیت زیادی دارد اما تمام تصمیمات کاری روی دیگران نیز اثرگذار است، بنابرین بهترین متقاضی کسی است به جای جنبه‌های تجاری یا انسانی، تمام جوانب امر را می‌سنجد.

15. سبک رهبری شما چگونه است؟

اگر نخواهیم وارد جزئیات شویم پاسخ دادن به این دشوار خواهد بود البته می‌توان از مثال‌های رهبری استفاده کرد. بگوید که «در جواب این سوال می‌توانم برای شما موقعیت‌های چالشی رهبری که با آن مواجه شده‌ام را شرح دهم» سپس درباره مواقعی که با یک مشکل مواجه شدید صحبت کنید یا مواقعی که برای یک تیم نقش انگیزشی داشتید.
این توضیحات به مصاحبه کننده درک عمیقی می‌دهد که نوع رهبری شما چگونه است. همچنین به شما این فرصت را می‌دهد که بخش کوچکی از موفقیت‌های خود را نشان دهید.

16. آیا تا به حال با تصمیمات کاری مخالف بوده‌اید؟ در این شرایط چه کرده‌اید؟

در عالم کسی نیست که با همه تصمیم‌ها موافق باشد. اتفاقا مخالفت خوب است و مهم شیوه برخورد شما در این مواقع است. نشان دهید که چقدر حرفه‌ای هستید و نگرانی‌هایی را که هنگام مخالفت با یک تصمیم ابراز می‌کنید؛ برای بهتر کردن و بهینه کردن مسیر پیش رو است.
اگر مثال خوبی برای اینکه تایید کند شما می‌توانید بر روند تغییرات اثرگذار باشید، چه بهتر؛ اگر چنین مثالی ندارید، نشان دهید می‌توانید از یک تصمیم حمایت کنید گرچه با آن مخالفید‌ (البته تا جایی که آن تصمیم غیراخلاقی نباشد)

شرکت‌ها کارمندانی را می‌پسندند که جسور، رک و صادق باشند، دیدگاه‌ها و چالش‌ها را مطرح کنند و اگر تصمیمی گرفته می‌شود که با آن موافق نیستند، نظر مخالف خود را ابراز کنند.

17. به نظر خودتان دیگران شما را چگونه توصیف می‌کنند؟

من از این سوال متنفرم و آن را بیهوده می‌دانم اما یک بار پس از طرح آن جواب جالبی دریافت کردم: به نظرم از نظر دیگران فرد سخت کوشی هستم و آن چه که می‌خواهم را به دست می‌آورم.
اگر بگویم کاری را انجام می‌دهم، اینکار را می‌کنم. اگر به کسی قول دهم که کمکش می‌کنم اینکار را خواهم کرد. مطمئن نیستم که همه از من خوششان بیاید اما همه می‌دانند که می‌توانند روی حرف من حساب کنند.

18. در سه ماه اول چه انتظاراتی می‌توانیم از شما داشته باشیم؟

برای تعیین و ایجاد ارزش شغل به سختی کار خواهید کرد، خودتان را سرگرم حاشیه نکرده و کارهایی را که باید انجام ‌دهید، چگونگی ارائه خدمات به طرف‌ مقابل از جمله رییس، همکاران، مشتریان، تامین کنندگان و فروشندگان را یاد خواهید گرفت. روی آنچه که تخصص دارید تمرکز کنید شما به خاطر مهارت‌های‌تان استخدام شده‌اید، بنابراین‌ این توانایی‌ها را برای دستیابی به بهترین نتیجه به کار خواهید گرفت.
با تزریق اشتیاق، تمرکز، حس تعهد و کار تیمی به کارکنان و مشتریان، به بهبود مجموعه کمک خواهید کرد. تنها کافی است چارچوب فوق را متناسب با شغل مورد نظر تنظیم کنید.

19. دوست دارید خارج از ساعات کاری چه فعالیت‌هایی انجام دهید؟

بسیاری از مدیران عقیده دارند که تناسب با فرهنگ سازمانی اهمیت بالایی دارد و به همین خاطر از سرگرمی‌های افراد در خارج از ساعت کاری به عنوان روشی برای ارزیابی تناسب آن‌ها با فرهنگ شرکت استفاده می‌کنند.

برای پاسخ به این سوال نباید به سرگرمی‌هایی اشاره کنید که به آن‌ها علاقه ندارید. روی فعالیت‌هایی تمرکز کنید که به رشد افراد منجر می‌شوند، برای مثال مهارت‌هایی که در حال یادگیری آن‌ها هستید را با ویژگی‌های شخصی مرتبط سازید: من در حال اداره یک خانواده هستم بنابرین بیشتر وقتم صرف آن‌ها می‌شود اما از وقت آزادم برای یادگیری اسپانیولی استفاده می‌کنم.

20. کار خود را با چه حقوقی شروع کردید و با چه درآمدی به پایان رساندید؟

این سوال در مصاحبه شغلی به منظور بررسی این است که شما در زمینه دستمزد چقدر رقابتی هستید. به خاطر داشته باشید که درباره میزان حقوق پرداختی صادق باشید. چرا که کارفرمای آینده‌تان به سادگی می‌تواند این اطلاعات را به دست آورد. همچنین آمادگی داشته باشید تا هرگونه بی‌ثباتی همچون کاهش حقوق را بتوانید توضیح دهید.
مثلا بگویید: «حقوق اولیه من X بود و در طول زمان که مسئولیت‌های بیشتری از جمله مدیریت خط و مدیریت پروژه را گرفتم، با توجه به وظایف و مسئولیت‌های محوله حقوق نهایی من Y شد.»

شما از کارفرما چه سوالی دارید؟

این فرصت را از دست ندهید چراکه می‌توانید خود را به عنوان داوطلبی صاحب نظر‌نشان داده و از تطابق شرایط شرکت با موارد مدنظرتان اطمینان حاصل کنید. گرچه شما در یک مصاحبه شرکت کرده‌اید اما قرار نیست تنها پاسخ دهنده باشید. حتما با خود می‌گویید در مصاحبه شغلی چه سوالاتی از کارفرما بپرسیم؟ در ادامه سوالاتی که می‌توانید از کارفرما بپرسید ارائه شده است:

1. مهم‌ترین کاری که می‌‌توانم در ۹۰ روز اول اشتغالم انجام بدهم، چیست؟

با استفاده از این سوال، از روز اول شوق و مِیلتان برای مشارکت در کار و همچنین توانایی‌تان را نشان می‌دهید. زیرا داوطلبان موفق اشتیاق زیادی به شریک شدن درکارها داشته و به دنبال ایجاد تغییر بوده و می‌خواهند در اسرع وقت خودی نشان دهند.

2. از نظر شما سه ویژگی کارکنان برجسته شامل چه مواردی است؟

اگر به دنبال تبدیل شدن به کارکنان برجسته و موفق هستید باید گفت کارفرمایان مختلف معیارهای متفاوتی برای ارزیابی افراد دارند. بنابرین افرادی موفق هستند که به دنبال شناخت شرایط شرکت و اطلاع از معیارهای کارفرمایان موفق باشند.
برای مثال ممکن است از نظر برخی کارفرمایان ساعات کاری بیشتر نشانه سخت کوشی باشد اما برای عده‌ای دیگر خلاقیت ازهمه چیز مهم‌تر باشد.
از سوی دیگربرخی شرکت‌ها جذب مشتریان بیشتر را نسبت به روابط بلند مدت با آن‌ها در اولویت قرار می‌دهند. ممکن است برای شرکت آموزش مشتریان جدید نیز از اهمیت خاصی برخودار باشد.

3. چگونه می‌توانم به نتایج مطلوب در کارم دست پیدا کنم؟

برای اینکه نتیجه مطلوب از هر شرایطی داشته باشید باید بهترین تصمیم را در آن زمان بگیرید، گاهی تنها یک ساعت بیشتر کار کردن می‌تواند میزان موفقیت را تا دو برابر افزایش دهد.
برای مثال بخش نیروی انسانی وظیفه فراهم کردن فرم استخدام و برگزاری مصاحبه را برعهده دارد اما آنچه که واقعا از آن‌ها انتظار می‌رود پیدا کردن فرد مناسب است، چرا که این کار به صرف هزینه کمتر برای آموزش و بازدهی بیشتر منجر خواهد شد.
تکنسین‌ها باید تعمیرات را انجام دهند اما آنچه که واقعا از آن‌ها انتظار می‌رود یافتن راهی برای حل مشکلات با کمترین هزینه و ایجاد رابطه با مشتریان است که در نهایت به فروش بیشتر منجر می‌شود.
داوطلب‌های برتر می‌دانند که موفقیت شرکت به معنی موفقیت آن‌ها است بنابرین به دنبال اطلاع از مواردی هستند که به بازدهی بیشتر و بهینه‌سازی فعالیت‌های آن‌ها کمک می‌کند.

4. مهم‌ترین هدف کمپانی در سال چیست و من در دستیابی به آن چه نقشی دارم؟

افراد موفق به دنیال مشاغل با اهمیت با اهداف بزرگ هستند. آن‌ها می‌خواهند با افرادی کار کنند که به نقش آن‌ها اهمیت داده و برای آن ارزش قائل می‌شوند.

5. چند درصد از کارکنان فعلی توسط کارکنان قبلی به شرکت معرفی شده‌اند؟

کارکنانی که از شغل‌شان راضی هستند معمولا به نزدیکان خود نیز توصیه می‌کنند که در همان شرکت به کار مشغول شوند. همین مساله برای مدیران نیز صدق می‌کند و آن‌ها سعی دارند افراد مستعدی را که قبلا با آن‌ها کار کرده‌اند به مجوعه خود اضافه کنند.

در صورتی که مدیران فعلی از خود رفتار صادقانه و همراه با اعتماد نشان‌داده باشند و کمپانی نیز توان رقابتی داشته باشد افراد مستعد نیز به شاغل شدن در آن علاقه خواهند داشت. در نتیجه با توجه به تعداد افرادی که بدین صورت استخدام شده‌اند می‌توان از شرایط شرکت یا سازمان اطلاع پیدا کرد.

6. چه برنامه‌ای دارید اگر...؟

هر کسب و کاری ممکن است با چالش‌هایی از قبیل مشکلات فنی، ظهور رقبای جدید، تغییر شرایط بازار و غیره مواجه شود و در چننین شرایطی کسب و کارهای کوچک معدودی می‌توانند مزیت رقابتی خود را حفظ کرده و به رشد ادامه دهند.
بنابراین ممکن است برخی متقاضیان بخواهند از توان کمپانی برای رقابت بلند مدت مطمئن شوند تا اگر روزی مجبور به ترک آن شدند برای پیشرفت بیشتر باشد نه به این خاطر که کسب و کار از دور خارج شده است.

برای مثال فرض کنید به مصاحبه فروشگاهی دعوت شده‌اید که مراکز مشابهی نیز در اطراف آن وجود دارد، در چنین شرایطی می‌توانید از برنامه‌های مسئولان برای رقابت با مراکز مشابه سوال بپرسید یا اگر به یک مرکز پرورش دام‌های گوشتی دعوت شده‌اید راجع به برنامه‌های موجود برای کنار آمدن با قیمت رو به رشد غذای دام سوال کنید. متقاضیان موفق علاوه‌بر اطلاع از افکار کارفرما به دنبال آگاهی از برنامه‌های آتی شرکت و اطمینان از تطابق با آن شرایط هستند.

در پایان باید گفت...

مطمئناً این سوالات تنها سوالات رایج در مصاحبه‌های شغلی نیستند که در طول مصاحبه از شما پرسیده می‌شوند، اما می‌توانند دیدگاه خوبی نسبت به آنچه قرار است اتفاق بیافتد در اختیارتان قرار دهند.
دانستن این سوالات به موفقیت مصاحبه شما کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که اگر سوالات مطرح شده در طول مصاحبه، بسیار شخصی بودند می‌توانید به آن‌ها پاسخ ندهید. همچنین می‌توان گفت یکی از اشتباهات رایج کارجویان این است که تلاش می‌کنند پاسخ این سوالات را حفظ کنند. این روش کاملاً اشتباه است.
بهترین راهکار این است که جان کلامِ پاسخ خود را به یاد داشته باشید و بر اساس آن، به پرسش‌های مصاحبه‌کننده پاسخ دهید. مطمئن باشید با استفاده از این روش، مصاحبه‌کننده را تحت تاثیر قرار خواهید داد.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • عزیز شاکری
    ۰۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۴۴

    در مصاحبه ی بهزیستی چه باید کرد

  • غلامرضا کیانی
    ۰۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۹:۵۷

    سلام
    خواهشمندم مطالبی برجسته در مورد قضاوت‌های نادرست کارفرما بذارید.
    وقتی دو دو شرکت امنیت شغلی نداری و مجبوری بیای بیرون و کارفرما فکر می‌کنه تو متعهد نیستی و برچسب می‌زنند، حتی اگه به زبان نیاورند هم مبرهنه

  • محمدحسن قادری
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۵

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  • مسعود اسدی
    ۰۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۳۵

    Awli bood

  • بهنام احمدیان
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۱۰

    مطالب بی نظیر بود

  • محمود ناصری
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۱۰

    خیلی عالی بود

  • علی اکبر رضا
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۴:۰۰

    دستخوش

  • علی اکبر طباطبائی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۴۰

    مطلب خوبی بود

  • مسعود ابراهیمی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۵

    حساب توییتری هم دارید؟

  • هادی وکیلی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۰۰

    afarin matlab khobi bood

  • حسن محمد
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۲۵

    مشاوره هاتون عالین واقعا!