استخدام و منابع انسانی

دیجیتال مارکتر کیست؟ و با چه شرایطی استخدام میشود؟

اگر در حال خواندن این مقاله هستید به این معنی است که به اهمیت بالای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال در توسعه کسب و کارتان پی‌برده‌اید و قصد دارید سر و سامانی به بخش دیجیتال مارکتینگ خود دهید. برای رسیدن به این هدف باید یا خود آموزش بازاریابی ببینید و یا شخص مناسبی را به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ، استخدام کنید، اما قبل از استخدام دیجیتال مارکتر بهتر است به طور کامل با مفاهیم دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید تا با بینش بهتری اقدام به استخدام فرد مورد نظر خود نمایید.
در این مطلب قصد داریم تا راهنمای جامعی را در ارتباط با استخدام دیجیتال مارکتر حرفه‌ای ارائه کنیم، اما قبل از پرداختن به موضوع استخدام دیجیتال مارکتر بهتر است کمی با حوزه دیجیتال مارکتینگ نیز آشنا شوید.

به طور خلاصه هر نوع بازاریابی که با استفاده از ابزارهای دیجیتال مانند وب سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و... انجام شود تحت عنوان دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال روش‌های گوناگونی دارد که شما می‌توانید با توجه به نیازهای کسب و کار خود از آن‌ها استفاده کنید.
از جمله مزایای به کارگیری دیجیتال مارکتینگ به منظور توسعه کسب و کار می‌توان به هزینه نسبتاً پایین، بازدهی بالا، نتایج قابل اندازه‌گیری، امکان بهینه‌سازی، نرخ بالای جذب مشتری و... اشاره داشت.

استخدام دیجیتال مارکتر

از آنجایی که دیجیتال مارکتینگ یکی از حوزه‌های شغلی جدید در کشورمان محسوب می‌شود کارفرماها تا حدی برای استخدام کارشناس این حوزه دچار مشکل می‌شوند. با وجود اینکه در بسیاری از دانشگاه‌های خارجی رشته تحصیلی دیجیتال مارکتینگ به طور تخصصی تدریس می‌شود، اما تاکنون این رشته دانشگاهی وارد ایران نشده است. بنابراین یکی از فاکتورهای استخدام یعنی تحصیلات تا حد زیادی کنار خواهد رفت.

از سوی دیگر گستردگی حوزه بازاریابی دیجیتال موجب این شده که برای خود کارفرماها نیز به طور دقیق مشخص نباشد که نیاز به چه شخصی با چه مهارت‌هایی دارند. اما توجه به نکاتی که در ادامه می‌آید تا حد زیادی فرآیند استخدام دیجیتال مارکتر را تسهیل خواهد کرد.

نیازهای بازاریابی کسب و کار خود را بشناسید؛

اولین قدم برای استخدام دیجیتال مارکتر شناسایی نیازهای بازاریابی مجموعه‌ای است که آن را مدیریت می‌کنید. بازاریابی دیجیتال وسعت زیادی داشته و روش‌های مختلفی را نیز در‌بر می‌گیرد.
معمولا کسب و کارهای مختلف از تمامی این روش‌ها به صورت یکجا استفاده نمی‌کنند و یا حداقل در شروع کار تنها چند روش مرسوم و پربازده مانند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را به کار می‌گیرند.
بنابراین باید با بررسی تمامی جوانب کسب و کارتان به طور دقیق مشخص کنید که به کدام یک از شیوه‌های بازاریابی دیجیتال نیاز دارید. این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا توانایی و مهارت‌های داوطلبان را براساس نیازهای مجموعه خود بسنجید.

وظایف دیجیتال مارکتر؛

در قدم دوم باید بتوانید وظایف مورد انتظار خود را از دیجیتال مارکتری که قرار است او را استخدام کنید مشخص نمایید. مشخص شدن وظایف مورد انتظار در متن آگهی استخدام و درج آن در سامانه‌های کاریابی آنلاین، کمک خواهد کرد تا رزومه‌ های بهتری را دریافت کنید.

وظایف روتین کارشناس دیجیتال مارکتینگ:

  • برنامه ریزی، طراحی و اجرای کمپین‌ دیجیتال مارکتینگ.
  • تحلیل داده‎ها، آنالیز و بهینه‌سازی کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ.
  • سنجش و اندازه‌گیری نرخ تبدیل (Convertion rate).
  • طراحی استراتژی سازمان در حوزه شبکه‌های اجتماعی.
  • بررسی و تحلیل رفتار کاربران در شبکه‌های اجتماعی.
  • به روز رسانی محتوایی شبکه‌های اجتماعی.
  • طراحی و پیاده سازی اقدامات بهبود عملکرد در موتورهای جستجو.
  • همکاری با دیگر بخش‌ها برای طراحی صفحات لندینگ و بهینه سازی تجربه کاربری.
  • شناسایی شاخص‌های کلیدی عملکرد و طراحی داشبورد.

مهارت‌هایی که یک دیجیتال مارکتر باید داشته باشد؛

برای اینکه یک دیجیتال مارکتر بتواند از پس وظایف محول شده برآید باید مهارت‌های مختلفی را داشته باشد. البته پیدا کردن نیرویی که تمامی مهارت‌های حوزه بازاریابی دیجیتال را به صورت پکیج داشته باشد بسیار سخت خواهد بود.
با این وجود شخصی که قصد استخدام او را دارید، باید مهارت‌های اساسی و اولیه را در زمینه دیجیتال مارکتینگ داشته باشد. مهارت‌های تکمیلی و پیشرفته را می‌توان با آموزش بازاریابی و شرکت در دوره‌های جامع دیجیتال مارکیتنگ به دست آورد. در ادامه مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز یک دیجیتال مارکتر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1. شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی بی‌شک یکی از مهم‌ترین و قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی در جهان محسوب می‌شوند که شمار کاربران آن‌ها در تمام دنیا به میلیارد می‌رسد. پس بسیار مهم خواهد بود که یک دیجیتال مارکتر در زمینه مدیریت و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از مهارت بالایی برخوردار باشد.

وقتی از شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کنیم منظورمان فقط اینستاگرام نیست، بلکه برای موفقیت در این حوزه باید در شبکه‌های اجتماعی دیگری مانند فیسبوک، توئیتر و لینکدین هم فعال باشید. کارشناس دیجیتال مارکتینگ، باید به طور عمیق با شبکه‌های اجتماعی آشنایی داشته و فضای تبلیغات و بازاریابی در آن‌ها را بشناسد.

شناخت ویژگی‌های هر یک از شبکه‌های اجتماعی و نحوه استفاده از آن‌ها برای برندسازی نیز از دیگر لازمه‌های یک دیجیتال مارکتر است. شخص مورد نظر شما باید از بهترین زمان‌های ارسال پست در شبکه‌های اجتماعی آگاهی داشته و پست‌هایی را که بیشترین درگیری را در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کند تشخیص دهد. مهارت در روانشناسی تصویر و رنگ، تحلیل آمار و... از دیگر توانمندی‌های مفید در این حوزه محسوب می‌شود.

2. ایمیل مارکتینگ

استفاده بهینه از قدرت ایمیل مارکتینگ موجب خواهد شد تا مشتریان بیشتری جذب کرده و در حفظ مشتریان قبلی نیز موفق عمل کنید. توانایی ایجاد لیست از آدرس ایمیل مشتریان بالفعل و بالقوه و رسیدگی منظم و مستمر به آن‌ها از جمله روش‌هایی است که می‌تواند بدون هزینه خاصی منجر به افزایش سود مجموعه شما شود. بنابراین یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای باید مهارت ایجاد لیست‌های بزرگ از هزاران آدرس ایمیل را داشته باشد و علاوه‌بر آن بتواند ایمیل‌های جذابی را طراحی کند که موجب جذب مشتری شوند.

3. استراتژی و برنامه‌ریزی

عدم وجود یک استراتژی مشخص در حوزه بازاریابی و به طور خاص بازاریابی دیجیتال باعث هدر رفتن وقت و هزینه سازمان خواهد شد. بنابراین یک دیجیتال مارکتر باید توانایی این را داشته باشد که استراتژی مشخصی را در رابطه با نحوه استفاده از ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ تعریف کرده و بر اساس آن استراتژی اقدام به تدوین یک برنامه مشخص در دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت نماید.
به عنوان مثال انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی مختلف باید دارای سبک و سیاق خاصی بوده و برنامه انتشار مشخصی داشته باشد.

4. تکنیک‌های بازار یابی و فروش

هر اندازه آشنایی و تخصص یک دیجیتال مارکتر در حوزه بازاریابی و فروش بیشتر باشد میزان موفقیت او در جذب مشتری و افزایش فروش بالاتر خواهد بود. افرادی که تکنیک‌های فروش را به خوبی درک کرده‌اند می‌توانند به شیوه بهتری با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را تبدیل به مشتری دائمی کنند. اگرچه بازاریاب‌های دیجیتال به طور مستقیم کار فروش محصول و خدمات را برعهده ندارند اما برخورداری از توانایی فروش به آن‌ها کمک خواهد کرد که به ویژه در شبکه‌های اجتماعی عملکرد بهتری را داشته باشند.

5. آشنایی با اصول سئو

با وجود اینکه اکثر شرکت‌ها یک متخصص سئو دارند اما شخصی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کند باید با اصول سئو آشنایی داشته باشد. آشنایی با سئو به دیجیتال مارکتر کمک می‌کند تا ایده‌های بهتری را در حوزه بهینه سازی سایت در موتورهای جست و جو پیشنهاد دهد. بنابراین آشنایی با کلمات کلیدی، لینک سازی، الگوریتم‌های سرچ گوگل و... یک مزیت مهم برای کارشناس دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود.

6. تبلیغات کلیکی «PPC»

تبلیغاتی کلیکی «PPC» جزو محبوب‌ترین روش‌هایی است که شرکت‌ها از آن برای جذب ترافیک به سایت خود استفاده می‌کنند. گوگل ادوردز را می‌توان مهم‌ترین ابزار در این زمینه دانست که شرکت‌های مختلف بودجه‌های زیادی را برای آن صرف می‌کنند. بنابراین مهم خواهد بود که این نوع تبلیغات به یک شخص متخصص سپرده شود تا بیشتری بازده ممکن را داشته باشد. یک دیجیتال مارکتر باید اطلاعات کاملی در رابطه با موارد مختلف «PPC» از جمله بازدید، دسترسی به مخاطبان، هزینه هر کلیک و نرخ کلیک داشته باشد.

7. بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی از تاثیرگذارترین و در عین حال کم هزینه‌ترین روش‌هایی محسوب می‌شود که امروزه مورد استفاده شرکت‌های بزرگ و کوچک در جهان قرار گرفته است. بازاریابی محتوایی می‌تواند در اشکال مختلف از جمله پست وبلاگی، پادکست، ویدئو، اینفوگرافیک، موشن گرافیک و... انجام شود.
یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید به انواع ابزارهای بازاریابی محتوایی آشنایی داشته و از آن‌ها در تبلیغات موثر و برپایی کمپین‌های بازاریابی بهره بگیرد. ارائه ایده‌های جذاب در حوزه تولید محتوای متنی و تصویری یک مزیت مهم برای متخصصان بازاریابی دیجیتال به حساب می‌آید.

8.  توانایی تجزیه و تحلیل

بازاریابی دیجیتال تنها به اجرا ختم نمی‌شود و رصد کردن جز به جز نتایج بخش مهمی از موفقیت در این حوزه را تشکیل می‌دهد. در صورتیکه یک دیجیتال مارکتر دوره کامل بازاریابی دیجیتال را گذرانده باشد، می‌تواند نتایج را تحلیل کند و پیشرفت فرآیند بازاریابی و تبلیغات سایت را ارزیابی نماید.
بنابراین توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از ابزارهای مختلف مانند آنالیتیکس از جمله مهارت‌های مورد نیاز یک دیجیتال مارکتر خواهد بود. تحلیل آمار مربوط به شبکه‌های اجتماعی از جمله بخش insights اینستاگرام می‌تواند سرنخ‌های ارزشمندی را برای ادامه راه و بهبود فرآیندها به شما بدهد.

9.داشتن خلاقیت

خلاقیت یکی از عناصر مهم در حوزه بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود. هر اندازه که یک دیجیتال مارکتر از خلاقیت بیشتری در حوزه راه اندازی کمپین‌های دیجیتال و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برخوردار باشد شانس مجموعه شما برای دیده شدن و جذب مشتری بالاتر خواهد رفت. پس اگر یک دیجیتال مارکتر خلاق پیدا کردید به هیچ عنوان او را از دست ندهید!

10. مهارت‌های تکمیلی

علاوه‌بر مهارت‌های گفته شده هنوز هم موارد دیگری وجود دارند که تسلط دیجیتال مارکتر به آن‌ها می‌تواند تفاوت‌های بزرگ را ایجاد کند. از جمله این مهارت‌ها می‌توان به توانایی مدیریت بودجه بازاریابی دیجیتال، شناسایی و پیروی از ترندهای جدید، آشنایی با نرم افزارهای آنالیز، به روز بودن، توجه به واکنش‌های مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی و پیگیری مداوم اشاره داشت.

مصاحبه برای استخدام دیجیتال مارکتر

با رعایت اصول گفته شده می‌توانید یک آگهی استخدام حرفه‌ای در حوزه دیجیتال مارکتینگ داشته باشید و در جلسه مصاحبه شغلی نیز بر اساس مهارت‌های مذکور اقدام به ارزیابی داوطلب نمایید، اما این تمام کار نیست و باید بتوانید در جلسه مصاحبه سوالات هدفمندی را از کارجویان بپرسید تا در نهایت بتوانید بهترین شخص را برای انجام کار خود شناسایی کنید. در ادامه مهم‌ترین سوالاتی که باید در جلسه مصاحبه از یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ بپرسید بررسی شده است.

1. تجارب کاری شما در حوزه دیجیتال مارکتینگ چیست؟

این سوال را شاید بتوان مهم‌ترین سوالی قلمداد کرد که باید در جلسه مصاحبه از یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ پرسیده شود زیرا فاکتور تجربه اهمیت بسیار زیادی در این حوزه دارد. برای به دست آوردن نتیجه بهتر می‌توانید در مورد شبکه‌هایی که شخص داوطلب قبلا تجربه کار با آن‌ها را داشته سوال کنید. البته دقت داشته باشید که قرار نیست یک دیجیتال مارکتر بر تمامی شبکه‌ها و ابزارها مسلط باشد.

2. آیا تجربه راه اندازی کمپین بازاریابی را داشته‌اید؟

از داوطلب بخواهید که به طور خلاصه در مورد دستاوردهای خود در این حوزه از جمله راه اندازی کمپین بازاریابی توضیح دهد. همچنین می‌توانید در مورد مسئولیت شخص در  کمپین، نتایج کمپین و نحوه آنالیز داده‌ها سوال کنید. همچنین می‌توانید از او بخواهید که در مورد فاکتورهای ارزیابی نهایی یک کمپین بازاریابی و نحوه گزارش‌گیری از آن صحبت کند.

3. اگر شما را استخدام کنیم طی شش ماه آینده چه نتایجی حاصل خواهد شد؟

پاسخ کارجو به این سوال به شما نشان خواهد داد که او تا چه اندازه توانایی تعیین راهبرد و برنامه‌ریزی براساس آن را دارد. ضمن اینکه می‌توانید انتظارات خود را از کارشناس دیجیتال مارکتینگ با پاسخ داوطلب به این سوال مقایسه کرده و میزان تطابق آن را متوجه شوید.

همین سه سوال تخصصی می‌تواند تا حد زیادی شما را در انتخاب بهترین دیجیتال مارکتر کمک کند اما به جز این موارد می‌توانید سوالات عمومی دیگری که معمولا در مصاحبه‌های استخدامی پرسیده می‌شود را نیز طرح نمایید.

سخن آخر اینکه...

اگر تمام موارد گفته شده در بالا را به خوبی رعایت کنید، شانس زیادی برای استخدام نیروی کار حرفه‌ای خواهید داشت، اما در صورتیکه هنوز هم در استخدام بهترین شخص در سمت کارشناس دیجیتال مارکتینگ، دچار مشکل هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم با انتشار آگهی استخدام خود در سامانه استخدامی کارلیب از امکان برگزاری آزمون استخدامی این سامانه جهت گزینش افراد متقاضی این فرصت شغلی استفاده کنید.

آرمینا رستمی کیا
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • حمید آرام
    ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۳۰

    مقاله استخدام دیجیتال مارکتر واقعا عالی بود و چقدر خوبه که تنها از یک بعد قضیه رو بررسی نمی‌کنید. بخش برای استخدام چه سوال‌هایی بپرسیم واقعا مفید بود و یه جهت دهی درستی بهمون میده. ممنون از کارلیب حتما از این نکات استفاده می‌کنم. به نظرم نقطه قوت این مقاله اونجا بود که گفتید سایر روش‌های مختلف مثل بازاریابی‌های شبکه‌ای و ایمیل مارکتینگ و روش‌های نوین رو جدی بگیریم و برای پیشرفت بیشتر تنها محدود به اینستاگرام نباشیم.

  • ایمان مجد
    ۰۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۳۵

    خیلی سایت خوبی دارین

  • بهزاد رنجبر
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۲۵

    مشاوره هاتون عالین واقعا!

  • عیسی حبیبی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۲۰

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  • محمود احمدیان
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۲۵

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  • محمدجواد نهاوندی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۵

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  • بهزاد فرهادی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۳۰

    احسنت عالی بود

  • مهران رستمی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۰

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • بهروز امیری
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۳۵

    محتوا خوبی بود

  • سعید طالقانی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۵۰

    مطلبتون بسیار مفید بود

  • شهرام قنبری
    ۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۰

    مطالب بی نظیر بود