بازاریابی و فروش

انواع مدل‌های تجارت الکترونیک (E-commerce) و کاربرد آنها

انواع مدل‌های تجارت الکترونیک (E-commerce) و کاربرد آنها

در دنیای دیجیتال و رو به رشد امروزی که نوع خرید کردن هم دیجیتال شده است، تجارت الکترونیک جایگاه ویژه‌ای بر زندگی روزمره مردم گذاشته است. در عین حال بر نحوه فعالیت کسب و کارها و دولت‌ها نیز بسیار تأثیرگذار بوده و بازار سنّتی را نیز متحول کرده است. کارآفرینان موفقی که در دنیای تجارت الکترونیکی غواصی می‌کنند چیزهای زیادی برای یادگیری در این باب دارند.

در این مقاله قصد داریم به تعریف تجارت الکترونیک پرداخته و انواع مدل‌های آن را برمی‌شماریم و از مزایای و معایب این نوع تجارت نیز غافل نمی‌شویم. در انتها نیز به چند سؤال آماری جالب‌توجه در این زمینه جواب خواهیم داد.

تجارت الکترونیک (E-commerce) چیست؟

تجارت الکترونیکی به معنای خرید و فروش کالاها، محصولات یا خدمات از طریق اینترنت است. نام دیگر این نوع تجارت، تجارت اینترنتی نیز هست.
این خدمات به‌صورت آنلاین از طریق شبکه اینترنت ارائه می‌شوند؛ به عبارت دیگر این نوع تجارت، یک مدل کسب و کار است که به شرکت‌ها و افراد امکان می‌دهد محصولات یا خدماتی را از طریق اینترنت خریداری کرده یا بفروشند.

در دیکشنری کسب و کار تعریف تجارت الکترونیک به این شکل آمده است:
«تجارت از طریق کامپیوتر، تلفن، دستگاه فکس، بارکد خوان، کارت اعتباری، دستگاه خودپرداز یا سایر وسایل الکترونیکی (خواه از اینترنت استفاده نشود) بدون تبادل اسناد متنی بر کاغذ انجام می‌شود، تجارت الکترونیک نام دارد.
این برنامه شامل فعالیت‌هایی مانند تهیه، ورود سفارش، پردازش معاملات، پرداخت، احراز هویت و عدم رد، کنترل موجودی کالا، تحقق سفارش و پشتیبانی مشتری است.
هنگامی‌که خریدار وجوه را با کارت بانکی پرداخت می‌کند و از طریق نوار مغناطیسی این پرداخت‌ها انجام می‌شود، او در تجارت الکترونیکی شرکت کرده است.»

انواع مدل‌های تجارت الکترونیک

به‌طور کلی می‌توان گفت وقتی به تجارت الکترونیک فکر می‌کنیم در اصل به یک معامله تجاری آنلاین بین یک تأمین‌کننده و مشتری فکر می‌کنیم. برای تجارت الکترونیک می‌توان به ویژگی‌های خاص‌تری اشاره کرد. برای این منظور کسب و کار اینترنتی را بر اساس نوع شرکت‌کنندگان می‌توان به 6 مدل عمده تقسیم کرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مدل اول: تجارت به تجارت (B2B)؛

تجارت B2B با نام دیگر B to B نوعی از کسب و کار اینترنتی است که شامل کلیه معاملات یا خدمات انجام‌شده بین شرکت‌ها است.
در واقع این نوع تجارت الکترونیک نوعی معامله بین مشاغل است.
خریداری و فروش اینترنتی بین تولیدکننده و عمده فروش یا عمده فروش و خرده فروش از این نوع کسب و کار اینترنتی هستند.

ویژگی‌های تجارت B2B

تجارت به تجارت معمولا بین شرکت‌ها انجام می‌شود. این نوع از کسب و کار اینترنتی به تجارت زنجیره تأمینی نیز معروف است زیرا شرکت‌ها قطعات و مواد اولیه خود را از شرکت دیگری تأمین می‌کنند.
معمولا تجارت از نوع B2B برای موفقیت‌آمیز بودن احتیاج به برنامه‌ریزی دارد. این نوع معاملات برای ایجاد روابط مشتری با مشتری به پرسنل مدیریت برنامه ریزی و زنجیره تأمین یک شرکت متکی است. تجارت اینترنتی B2B دارای ویژگی‌های زیر است:

  1. اندازه خرید بزرگ است.
  2. بسیاری از افراد در تصمیم‌گیری نقش دارند و می‌توانند از چندین بخش در یک سازمان باشند.
  3. روند فروش معمولا رابطه محور است.
  4. تصمیمات منطقی برای خرید وجود دارند و بسیار محاسبه شده هستند.
  5. چرخه فروش معمولا طولانی و پیچیده است.
  6. خریدها بر اساس اهداف بلندمدت انجام می‌شوند.
  7. بخش‌های بازاریابی درصد کمی از کل هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

مدل دوم: تجارت به مصرف کننده (B2C)؛

مدل B2C یا B to C یک روش کوتاه کردن زمان خرید برای افراد مختلف است. این نوع تجارت الکترونیک یک مدل خرده فروشی است که در آن محصولات مستقیماً از یک کسب و کار به کاربر نهایی منتقل می‌شوند که کالا یا خدمات برای استفاده شخصی خریداری شده است.
به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت در این نوع تجارت الکترونیکی کالاها و خدمات را مستقیما به مصرف‌کنندگان خود می‌فروشند. در نتیجه مصرف‌کننده را می‌توان به‌عنوان کاربر نهایی B2C مشاغل مختلف تعریف کرد که کالا یا خدماتی را برای استفاده شخصی خریداری می‌کند.
خرید اینترنتی از یک فروشگاه مواد غذایی، خرید هدفون از فروشگاه اینترنتی مثل دیجی کالا و مراجعه اینترنتی به پزشک در روزهای کرونایی نمونه‌هایی از B2C هستند.

ویژگی‌های تجارت B2C

این نوع مدل از تجارت الکترونیکی برای کسب و کارهای نوپا و خانگی نیز بسیار مفید بوده و این‌گونه می‌توانند به کسب و کار خود رونق بخشند. ویژگی‌های مدل B2C نوعی از تجارت الکترونیکی در زیر آمده است:

  1. اندازه خرید معمولا کوچک است.
  2. خریدها برای افراد یا خانوارها انجام می‌شوند. تصمیمات خرید ممکن است شامل تأثیرپذیری از سایر کاربران باشد.
  3. روند فروش بیشتر متمرکز بر محصولات یا خدمات هستند و معمولا رابطه محور نیستند. البته ارائه‌دهندگان خدمات ممکن است بر اساس روابط خدمات ارائه دهند.
  4. ممکن است خریدهای انگیزه‌ای مکرر انجام شوند و همچنین تصمیمات احساسی برای خرید گرفته شود.
  5. چرخه فروش بسیار کوتاه بوده و معمولا روند خرید یک مرحله‌ای است.
  6. خریدها حول نتایج فوری و رضایتمندی انجام می‌شوند.
  7. هویت برند مورد تأکید است.
  8. بخش‌های بازاریابی غالبا درصد قابل‌توجه و زیادی از کل هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

مدل سوم: مصرف کننده به مصرف کننده (C2C)؛

این نوع تجارت الکترونیک زمانی اتفاق می‌افتد که دو طرف درگیر، مصرف کننده باشند. این نوع تجارت به تجارت مصرف کننده به مصرف کننده یا مشتری به مشتری معروف بوده و مبادله محصولات یا خدمات بین مصرف کنندگان است.
مثلا فردی که قصد فروش عتیقه خانوادگی، ملک یا ماشین خود را دارد آن‌ها را برای فروش در اینترنت به نمایش می‌گذارد. سایت‌هایی برای این نوع خرید و فروش اینترنتی در جهان وجود دارند که می‌توان به سایت eBay در سطح جهان و سایت دیوار در ایران اشاره کرد. از ویژگی‌های این نوع کسب و کار اینترنتی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  1. اندازه خرید با توجه به نوع خرید می‌تواند کوچک یا بزرگ باشد؛ مثلا اگر ملک باشد اندازه خرید بزرگ محسوب می‌شود و اگر دوچرخه دست دوم باشد اندازه خرید کوچک محسوب می‌شود.
  2. تصمیم‌گیری خرید شخصی است.
  3. روند خرید ممکن است برای سرمایه‌گذاری باشد.
  4. چرخه فروش کوتاه مدت بوده و با یک خرید و فروش هر دو طرف ممکن است دیگر معامله‌ای انجام ندهند.
  5. هزینه واسطه‌گری (حضور شخص سوم) در این نوع خرید و فروش کاهش می‌باید.
  6. فرد فروشنده به دلیل اینکه خود مستقیما کالا یا خدمت خود را عرضه می‌کند می‌تواند قیمت واقعی‌تری را برای فروش بگذارد، در نتیجه سود بیشتری می‌برد.

مدل چهارم: مصرف کننده به تجارت (C2B)؛

این نوع تجارت الکترونیکی در پروژه‌های مبتنی بر تأمین منابع عمومی کاربرد دارد.
تعداد زیادی از افراد خدمات یا محصولات خود را برای خرید در دسترس شرکت‌هایی قرار می‌دهند که دقیقا این نوع خدمات یا محصولات را جستجو می‌کنند.
افراد فریلنسری که به‌صورت دورکاری برای شرکت‌ها فعالیت می‌کنند به‌گونه‌ای C2B انجام می‌دهند.

بسیاری از افراد که به‌صورت فریلنسری و پاره وقت از طریق سایت‌های کاریابی مثل کارلیب به استخدام موقت شرکت‌ها درمی‌آیند وارد تجارت الکترونیک C2B شده‌اند.
به‌طور مثال زمانی که یک شرکت تازه تأسیس می‌خواهد یک لوگو برای شرکت خود داشته باشد و یا یک شرکت قصد دارد لوگوی خود را تغییر دهد به فردی نیاز دارد که بهترین طرح را با مناسب‌ترین قیمت در اختیار آن‌ها بگذارد.
شرکت‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه به‌جای اینکه به شرکت‌های بازاریابی مراجعه کنند به سایت‌های کاریابی مراجعه کرده و افراد جویای کار متخصص را برای انجام چنین کارهایی به استخدام موقت خود درمی‌آورند. مدیریت پیج‌های اینستاگرامی شرکت‌ها را معمولا افراد به‌صورت دورکاری انجام می‌دهند که این نیز خود تجارت C2B محسوب می‌شود.

مدل پنجم: تجارت با دولت (B2A)؛

این بخش از تجارت الکترونیک شامل کلیه معاملات انجام‌شده به‌صورت آنلاین بین شرکت‌ها، مدیریت دولتی یا سازمان‌های دولتی است. در این نوع تجارت معاملات بین شرکت‌ها و مدیریت دولتی با استفاده از اینترنت انجام می‌شوند. (B2A) شامل مقدار زیادی از انواع خدمات در زمینه‌هایی مانند مالی، تأمین اجتماعی، استخدام، ثبت و سند قانونی است.
این نوع خدمات در سال‌های اخیر در سطح جهان افزایش یافته است. در این نوع تجارت، شرکت‌هایی برنده هستند که بتوانند با ارتباطات و بازاریابی درست و به‌موقع، محصولات و خدمات خود را به سطوح مختلف دولت از طریق یکپارچه‌سازی به ارگان‌های مختلف دولتی ارائه دهند.
فعالیت تجارت B2A به‌عنوان یک استراتژی تجاری بسیار گسترده است. به یاد داشته باشید که B2A با نام اختصاری B2G نیز شناخته می‌شود.

مدل ششم: مصرف کننده با دولت (C2A)؛

این مدل از تجارت الکترونیک که به تجارت بین مصرف کننده و دولت معروف است را با دو نام اختصاری C2A و همچنین C2G می‌شناسند. بهتر است بگوییم این نوع تجارت الکترونیک بین افراد و دولت قابل انجام است.
مثلا در قسمت آموزش، انتشار اطلاعات و بهداشت این نوع تجارت قابل‌اجرا است. مدل C2A شامل مدیریت دولتی و شهروندان با پشتیبانی از فن‌آوری‌های اطلاعات و ارتباطات به‌شدت با بهره‌وری و قابلیت استفاده آسان از خدمات ارائه‌شده توسط دولت ارتباط دارد.

مزایای تجارت الکترونیک

در دنیای دیجیتال امروز و با آمارهایی که وجود دارد، هرگز نمی‌توان در مورد توانایی فروش کالاها و خدمات آنلاین که باعث سودآوری بیشتر کسب و کارها شده است، شک کرد.
قبل از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی کسب و کار، بسیار مهم است که روند خریداران را ببینید و همه جوانب را در نظر بگیرید. همین امر موجب می‌شود که کسب و کار شما با تصمیم‌گیری‌های استراتژیک، جهانی شود. در ادامه با مزایای اصلی کسب و کار الکترونیکی آشنا می‌شوید.

1. تسریع روند خرید و صرفه‌جویی در زمان مشتریان؛

تجارت الکترونیک به معنای واقعی خرید را تسریع می‌کند. زمانی که شخصی قصد خرید محصولی را به‌طور فیزیکی دارد و فاصله فروشگاه موردنظر از منزل یا محل کار او بسیار دور است و به‌راحتی در دسترس نیست، بهترین گزینه، سفارش اینترنتی محصول است.
علاوه بر این کسب و کارهای الکترونیکی به افراد کمک می‌کنند تا طیف گسترده‌ای از محصولات قابل‌دسترس را به‌راحتی انتخاب کنند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرند. این امر به افراد مختلف کمک می‌کند تا به استانداردهای آنلاین بازار جهانی دسترسی پیدا کنند. این فرایند خرید می‌تواند به افراد کمک کند تا زمان سفر خود برای رسیدن به خرید مطلوب را کاهش دهند.

2. امکان شخصی‌سازی فروشگاه اینترنتی مطابق انتظار مشتری؛

یکی از مزایای تجارت آنلاین این است که تجربه خرید آنلاین افراد را افزایش می‌دهد.
این بدان معنا است که اگر فردی کالایی را از یک فروشگاه ویژه بخرد، این سابقه خرید در پروفایل شخصی او در فروشگاه ثبت می‌شود.
این نوع فروشگاه‌ها که توانایی شخصی‌سازی برای هر مشتری را دارند، صفحه متفاوتی را برای خرید در اختیار هر مشتری می‌گذارند.
به دلیل سابقه قبلی و وفاداری نسبت به خدمات، حتی مشتریان نیز در برخی مواقع واجد شرایط دریافت خدمات اضافی مانند تخفیف ویژه یا دریافت کالای اضافی همراه خرید خود هستند. چنین فروشگاهی به مشتری کمک می‌کند تا انتظاراتی را که دارد برآورد شود.

3. کاهش هزینه‌های مکرر و شعبه‌های مختلف؛

یکی از عواملی که می‌تواند در تجارت الکترونیک سودمند باشد این است با استخدام تعداد کارمندان به‌اندازه تنها یک شعبه، هزینه‌های بسیاری را کاهش داد. در تجارت سنّتی رسم بر این است که برای گسترش یک کار در شهرها و کشورهای مختلف شعبه در آن شهرها یا کشورها راه‌اندازی کرد.
این امر هزینه‌های هنگفتی مانند تهیه مکان و استخدام کارکنان جدید را به همراه داشت. در تجارت آنلاین افراد می‌توانند از یک جای ثابت و حتی بدون مکان ثابتی به سراسر کشور و حتی سراسر جهان محصولات فروشگاه خود را بفروشند. این گونه می‌توان در هزینه‌های مکرر جلوگیری کرد و آن‌ها را کاهش داد و در عین حال سود زیادی نیز داشت.

4. تسهیل هدف‌گیری دوباره مشتریان؛

روش‌های زیادی برای هدف‌گیری مجدد مشتری و فروش خوب محصول وجود دارد.
مثلا وقتی مشتریان از صفحه پرداخت خارج می‌شوند، می‌توان یک کد تخفیف برای خریدهای بعدی، در اختیار آن‌ها گذاشت یا می‌توانید محصولات ویژه فروشگاه خود یا زمان تخفیفات را برای مشتریان ایمیل کنید.

5. درآمد بالقوه در تجارت الکترونیک؛

یکی دیگر از مزایای تجارت آنلاین، دائمی بودن آن‌ها است. بیشتر فروشگاه‌های مکانی یا همان حضوری معمولا از 9 صبح تا 9 شب باز هستند. این در حالی است که فروشگاه‌های آنلاین با در دسترس بودن به‌صورت شبانه‌روزی می‌توانند افراد بسیاری را جذب کنند.

برخی افراد به دلیل اینکه در طول روز بسیار مشغول هستند و زمان برای خرید ندارند بهترین گزینه خرید اینترنتی در بازه زمانی 11 شب تا 5 صبح است.
کدام فروشگاه‌های حضوری در این ساعت‌ها باز هستند؟ تنها کاری که یک فروشگاه اینترنتی در این بازه‌ها برای اطمینان خاطر مشتریان می‌تواند انجام دهد ایمیل تأیید است.

6. تسهیل تشویق به خرید غیرضروری و ناگهانی؛

خرید ناگهانی که به خرید تکانه‌ای نیز معروف است یکی از تکنیک‌هایی است که در آن به‌عنوان یک رفتار معمول درک مشتری نسبت به یک محصول خاص عمل می‌کند. این امر به رفتارهای روان‌شناختی انسان‌ها مربوط می‌شود.
فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند با اشتراک گذاشتن یک عکس بسیار زیبا و یک ویدئوی چالش برانگیز از محصول خود، افراد را ترغیب به خرید ناگهانی کنند و آن‌ها را تبدیل به مشتریان وفاداری کنند.

7. مزیت ارائه اطلاعات دقیق به مشتری؛

هر مشتری به دنبال دانستن جزئیات محصولی است که قصد خرید آن را دارد. شاید در فروشگاه شما چندین نوع از یک محصول موجود باشد، زمانی که اطلاعات دقیق و جزئیات هر محصول در زیر آن نوشته شده و به‌درستی توصیف محصول انجام شده باشد، به مشتری کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را برای خرید بگیرد و از خرید اینترنتی خود راضی باشد.
این‌گونه فرد به یک مشتری وفادار تبدیل می‌شود و هر زمان که خرید دیگری داشته باشد و از اطلاعات صحیح فروشگاه شما برای مقایسه و انتخاب، مطمئن باشد دوباره به فروشگاه شما مراجعه خواهد کرد.

8. ارائه بهترین کیفیت خدمات با هزینه عملیاتی کمتر؛

در فروشگاه‌های فیزیکی و حضوری، خرده‌فروشان مجبور به پرداخت هزینه‌های زیادی مانند اجاره بها، برق، آب، گاز و مانند این‌ها برای حفظ حضور خود در بازار هستند.
حتی اگر مالک ملک باشند برای حفظ و نگهداری و به‌روز بودن ویترین مجبور به هزینه‌های زیادی هستند. این در حالی است که در کسب و کارهای اینترنتی به خرده فروشان کمک می‌کند با راه‌اندازی فروشگاه آنلاین تا حدود 60% هزینه‌های فروشگاه فیزیکی را کم کنند و این‌گونه بیشترین بهره‌برداری وجود دارد.

9. بازاریابی سریع و مقرون به‌صرفه؛

روش‌های زیادی برای بازاریابی و تبلیغات برای تجارت الکترونیک وجود دارد که مقرون به‌صرفه است و نیاز به هزینه زیادی ندارد. چند نمونه از این بازاریابی سریع و مقرون به‌صرفه را به‌اختصار می‌آوریم:

  1. همیشه با محتوای عالی همراه باشید.
    این همان چیزی است که به کسب و کارها کمک می‌کند تا از طریق بازاریابی محتوا در بازار پر رقابت آنلاین امروز، بهتر دیده شوند.
  2. به اشتراک گذاشتن فیلم‌های خلاقانه در مورد محصول و خدمات بسیار در امر بازاریابی مؤثر است.
  3. شبکه‌های اجتماعی به کسب و کارها کمک می‌کنند تا در همه‌جا حضور داشته باشند. در حال حاضر افراد بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مختلفی استفاده می‌کنند.

فراموش نکنید بازاریابی در دنیای دیجیتال بسیار گسترده است فقط باید روی تکنیک‌های آن تمرکز کنید و سعی کنید در دوره‌های آموزشی شبکه‌های اجتماعی شرکت کنید .

10. بدون محدودیت جغرافیایی؛

اینترنت باعث شده است که فروشگاه‌های آنلاین بدون محدودیت جغرافیایی فعالیت کنند.
ممکن است فردی در آلمان زندگی کند و یک ظرف قلمکاری اصفهان در یک فروشگاه اینترنتی در ایران سفارش دهد.
کسب و کارها می‌توانند به بازارهای بین‌المللی با کمترین هزینه وارد شوند و فروشگاه و محصولات خود را جهانی کنند.

معایب تجارت الکترونیک

هر روشی در تجارت علاوه بر مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز هست. یکی از معایب اصلی تجارت الکترونیک افرادی هستند که به خرید حضوری و سنّتی عادت کرده‌اند و به خرید اینترنتی اعتماد ندارند. علاوه بر این دارای معایب دیگری نیز هست که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

1. عدم لمس شخصی؛

مصرف‌کننده‌ای که در خرید فیزیکی سنّتی و آفلاین محصول را قبل از خرید، لمس کرده و جزئیات آن را به قول معروف برانداز می‌کند در خرید اینترنتی این کار را نمی‌تواند انجام دهد.
گاهی اوقات هر چقدر هم که یک محصول خوب توضیح داده و بیان شود، از طریق ابعاد صفحه نمایشگر نمی‌توان بو، طعم و صدای آن را لمس کرد. حتی گاهی رنگ محصول موردنظر در عکس با رنگ اصلی محصول متفاوت است.
این امر به دلیل رزولوشن یا وضوح سیستم‌های مختلف مورداستفاده مشتریان است، اما متأسفانه بسیاری از افراد این امر را به‌پای کلاه‌برداری فروشگاه‌های آنلاین می‌گذارند. به همین جهت ترجیح می‌دهند خرید حضوری داشته باشند.

2. عدم اطمینان در مورد کیفیت؛

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تجارت الکترونیک نبود تضمین در مورد کیفیت یک محصول است. بررسی‌ها همیشه مفید نیستند، زیرا افراد بسیاری از تجربه خرید ناموفق خود در زمینه کیفیت محصولات صحبت می‌کنند و همین امر افراد بسیاری را گمراه می‌کند و ناخودآگاه مشتریان زیادی توانایی ریسک خرید آنلاین را در زمینه کیفیت ندارند.

3. مسائل امنیتی؛

سایت‌های تجارت الکترونیکی تمام جزئیات مهم مربوط به مشتریان را که باید در امنیت نگه داشته شوند، برای تجربه خرید بعدی ضبط و نگهداری می‌کند.

این اطلاعات شامل جزئیاتی مانند نام، شماره تلفن، آدرس و مشخصات بانکی است. اگر سایت‌ها در امر امنیت سایبری دقیق نباشند ممکن است مشکلات زیادی را به بار بیاورد. مسائل و مشکلات امنیتی در دنیای تجارت الکترونیکی اصلا قابل پیش‌بینی نیستند.

4. پهنای باند اینترنت؛

همان‌طور که می‌دانید فروشگاه‌های الکترونیکی کاملا با اینترنت کار می‌کنند. برای راه‌اندازی تجارت به‌صورت آنلاین به اتصالات خوبی نیاز هست.
اگر فروشگاه آنلاینی اتصال پهنای باند خوبی نداشته باشد، ممکن است در هنگام قرار دادن سفارش‌ها یا بارگیری صفحات با مشکل روبرو شوید. گاهی اوقات به‌طور ناخواسته در پهنای باند مشکلاتی به وجود می‌آید و این مسئله برخلاف انتظارات دو طرف است.

5. دشواری خرید آنلاین برخی محصولات؛

سفارش برخی محصولات مانند طلا و عینک برای خرید آنلاین امری دشوار است. به‌راحتی نمی‌توان اعتماد کرد. آیا عینک آفتابی که سفارش می‌دهید دارای UV مناسب است.
وزن طلای خریداری‌شده با توجه به قیمت بالای آن صحت دارد. این‌گونه خرید برخی محصولات به‌صورت اینترنتی دشوار به نظر می‌رسد.

6. رقابت شدید در تجارت الکترونیک؛

هر قدم در تجارت الکترونیکی بسیار رقابتی است زیرا بازار آنلاین به‌سرعت در حال رشد است. افراد و کسب و کارها باید بر روی خدمات تمرکز کرده و سعی کنند در مورد راهکارهایی که باعث ایجاد چشم‌انداز در بازار جهانی می‌شود، بیشتر بیاموزند.
این امر نقش مهم تولید محتوای منحصربه‌فرد را در دنیای اینترنت نشان می‌دهد. همه افراد سعی می‌کنند با تولید محتوای مناسب و جستجو با کلمات کلیدی آسان به‌راحتی نام خود را در صفحه اول جستجوهای اینترنتی ظاهر کنند.

7. دشواری امتحان یا پرو محصولات قبل از خرید؛

در خریدهای آنلاین نمی‌توان محصول موردنظر را امتحان کرد؛ مثلا اگر فردی می‌خواهد یک پیراهن بخرد از سایز آن مطمئن نیست و یا اینکه آیا رنگ آن به صورتش می‌آید.
در مورد قیمت هم افراد قدرت چانه‌زنی ندارند و هر آنچه در فروشگاه اینترنتی قیمت‌گذاری شده است باید پرداخت کنند.

8. تحویل دیرهنگام

زمانی که فردی خریدی انجام می‌دهد ذوق آن را دارد تا زودتر به دستش برسد و از محصول موردنظر استفاده کند. در خرید اینترنتی معمولا باید چند روز منتظر شد تا محصول خریداری‌شده به دست مشتری برسد.
گاهی اوقات نیز به دلیل ناموجود بودن در انبار، دیرتر از زمانی که باید، محصول به دست مشتری می‌رسد و همین امر موجب نارضایتی مشتری می‌شود.

سوالات جذاب آماری در زمینه تجارت الکترونیک

شاید بارها به ذهن شما رسیده باشد که ارزش تجارت اینترنتی چقدر است و یا بزرگ‌ترین سایت‌های تجارت الکترونیک در جهان کدام‌ها هستند.
در این بخش به این‌گونه سؤال‌ها پاسخ داده می‌شود تا به اهمیت تجارت الکترونیک در زمان حال و آینده پی ببرید.

سؤال 1: چند معامله تجارت الکترونیکی در سراسر جهان انجام شده است؟

آمار نشان می‌دهد که تا پایان سال 2020 بیش از 5/2 میلیارد مصرف کننده آنلاین وجود داشته است.
در یک چشم‌انداز می‌توان گفت با توجه به جمعیت جهانی 7/7 میلیارد نفری، اساسا بدان معنا است که 25% از جمعیت جهان در حال انجام معاملات تجارت الکترونیکی هستند.

سؤال 2: ارزش تجارت الکترونیک چقدر است؟

تجارت الکترونیک در سال 2019 حدود 5/3 تریلیون دلار فروش داشته است و پیش بینی شده بود فروش آنلاین در سراسر جهان تا پایان سال 2020 به 4 تریلیون دلار افزایش یابد.
با توجه به وضع موجود جهان و بیماری کرونا که استفاده از خرید غیرحضوری و آنلاین افزایش یافته است احتمالا نرخ افزایش بیشتر از پیش‌بینی موجود باشد.

سؤال 3: آیا تجارت الکترونیک هنوز در حال رشد است؟

جواب اختصاری این سؤال بله است. مطالعات پیش‌بینی کرده‌اند که تجارت الکترونیک در آینده رشد بالایی خواهد داشت. این پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد از 3/1 تریلیون دلار در سال 2014 به 9/4 تریلیون دلار در سال 2021 رشد خواهد رسید.

سؤال 4: چند سایت تجارت الکترونیک در جهان وجود دارد؟

تخمین زده شده است که در سال 2020 حدود 24 میلیون سایت تجارت الکترونیکی به فروش آنلاین محصولات بپردازند.

سؤال 5: بزرگ‌ترین شرکت‌های تجارت الکترونیکی در جهان کدام‌اند؟

بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیک در سطح جهان آمازون است که ارزش بازار آن در سال 2019 برابر 993 میلیارد دلار تخمین زده شده است.
بزرگ‌ترین سایت تجارت الکترونیک در بازار چین نیز علی بابا است که حدود 56 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهد.

سؤال 6: چند درصد تجارت الکترونیک موبایل است؟

جالب است بدانید خرید و فروش دستگاه‌های تلفن همراه به‌صورت اینترنتی در سطح جهان بسیار زیاد است.
در ایالات متحده امریکا، دستگاه‌های تلفن همراه 7/44% از کل فروش تجارت الکترونیک خرده فروشی در سال 2019 را تشکیل می‌دهند.

تجارت الکترونیک؛ در عصر الکترونیک برای رشد جامعه الکترونیک

تجارت الکترونیک یکی از رویدادهایی است که به رشد جامعه الکترونیک نیز کمک می‌کند. افراد بسیاری بودند که در برابر خریدهای اینترنتی مقاومت کردند و آن را ناامن می‌دانستند که به دلیل دیجیتال بودن عصر حاضر، مجبور به خریدهای اینترنتی شده‌اند و حالا به طرفداران این روش تبدیل شده‌اند.
همان‌طور که هر دولتی باید برای همگام شدن با دنیای دیجیتال قدم بردارد که از جهان دیجیتال عقب نماند، هر فردی نیز باید در جهت پویا بودن و همگام با جهان متغیر اطراف خود به فروشگاه‌های اینترنتی روی آورد.
در همین راستا وظیفه فروشگاه‌های اینترنتی و صاحبان تجارت الکترونیک جلب اعتماد مشتریان بالقوه است. در دنیای پررقابت دیجیتالی، شرکت‌ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید افراد حرفه‌ای و صاحب تخصص در این زمینه را به استخدام خود درآورند که کارلیب در این امر می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

 

سهیلا حیدریان
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • مینا
    ۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۰۱:۵۵

    من خیلی خرید اینترنتی داشتم و راضی بودم ولی ی بار ی شلوار خریدم اصلا اونی نبود که عکسشو گذاشته بودن، ضرر شد و رفت

    • فاطمه ولی محمدی
      ۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۹

      متاسفانه خرید اینترنتی از فروشگاه هایی که اینماد ندارن و در نتیجه درگاه پرداخت معتبر هم ندارند، با ریسک بالایی همراهه. قید ضمانت بازگشت، تحویل درب منزل، واریز هنگام تحویل و… در پیج و داشتن وبسایت فروشگاهی علاوه بر پیج اینستاگرام و… میتونه کمک کنه که این مشکلات کمتر بشه. توصیه میکنیم وبلاگ پرتال به عنوان سایت ساز و فروشگاه ساز رو حتما مطالعه کنید. مطالب زیادی درباره خریدهای اینترنتی و فروشگاه های آنلاین داره که به شما کمک میکنه
      portal.ir

  • سایار
    ۰۴ مرداد ۱۴۰۰، ۰۵:۲۲

    جالب بود
    ممنون از پست خوبتون

  • رمضان فاطمی
    ۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۴۰

    سایتتون محشرههههه

  • سیدمحمد گنجی
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۵

    احسنت عالی بود

  • مصطفی ملکی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۰۰

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • حیدر دستغیب
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۱۵

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  • سیدمحمد شفیعی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۲۰

    خیلی سایت خوبی دارین

  • حسن وکیلی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۳۵

    محتوا خوبی بود

  • احمد افتخاری
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۰۵

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  • غلام ساعی
    ۱۹ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۲۵

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم