بازاریابی و فروشتوسعه کسب و کار

دریافت مجوز پرداخت یاری و کسب درآمد از آن

دریافت مجوز پرداخت یاری و کسب درآمد از آن

در چند سال اخیر، با افزایش گرایش افراد به سمت دنیای مجازی و اینترنت، سایت­‌های خرید و فروش و صفحات مجازی مثل اینستاگرام و تلگرام و... بیش از پیش مورد توجه قرار گرفتند. در این بین صاحبان کسب­‌وکارهای مختلف نیز از این فرصت استفاده کردند و با ایجاد سایت یا پیج­‌های معتبر، بستری برای فروش اینترنتی فراهم کردند.
در ادامه با توجه به توسعه کسب و کارها، فروش آنلاین و شناسایی نیازهای پرداختی جدید در این حوزه، بانک مرکزی درگاه­‌های جدیدی را با عنوان ”پرداخت یار” برای تسهیل امور پرداختی و ارائه سریع­‌تر و راحت­‌تر ابزارهای پرداختی معرفی کرد.

نتیجه آن شد که امروزه همه کسب‌­وکارهای آنلاین به این درگاه پرداخت امن احتیاج دارند، زیرا طبق ضوابط بانک مرکزى جمهورى اسلامى ایران، شرکت‌هاى داراى مجوز پرداخت یاری اجازه فعالیت در فضای آنلاین را دارند. پس اگر به هر طریقی کار شما با پرداخت آنلاین گره خورده است این مقاله از تیم کارلیب را از دست ندهید تا دقیق­‌تر با مفهوم پرداخت یار و همین­طور مراحل کسب مجوز آن آشنا شویم.

پرداخت یاری چیست؟

واژه پرداخت یاری در فضای مجازی به معنای ارائه خدمات پرداخت و نظارت بر عملکرد پذیرندگان پشتیبانی شده پس از اتصال کاربر به شبکه الکترونیکی پرداخت است.  منظور از پذیرندگان پشتیبانی شده، سایت­‌هایی است که از شرکت‌های پرداخت یاری تحت نظارت بانک مرکزی و شاپرک، درگاه پرداخت اینترنتی دریافت می­‌کنند.

شاپرک، مخفف "شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی" است. این شرکت رابطی میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت است. هدف اصلی شاپرک استانداردسازی پرداخت‌های کارتی، کنترل و نظارت در شبکه پرداخت و هدایت منابع بانک‌ها به سمت امور بهینه، گسترش بازار کارتی و نظارت بر عملکرد پایانه‌ها است.

در واقع می‌­توان گفت، بزرگترین دستاورد راه‌­اندازی شاپرک این است که فعالیت‌های شرکت‌های ارائه خدمات بانکداری الکترونیک بر مبنای استاندارد یکسانی انجام می­‌گیرد که در نتیجه آن بانک مرکزی را قادر می‌سازد‌ تا نظارت دقیق و همه جانبه‌ای بر انجام عملیات بانکی که از طریق پایانه‌های فروش صورت می‌گیرد، داشته باشد.

پرداخت یار کیست؟

پرداخت یاری

پرداخت یار نهادی است که با گسترده‌شدن فضای کسب‌وکارهای آنلاین و نیاز به بستر امن پرداخت، از سوی بانک مرکزی به منظور تسهیل پرداخت‌های الکترونیک تعریف شده است. وظیفه این نهاد انعقاد قرارداد با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت، قابلیت استفاده از ابزارهای پذیرش و اتصال به شبکه الکترونیکی پرداخت (شاپرک) به‌صورت غیرمستقیم است.

بنابراین پرداخت یار با کسب اجازه از بانک مرکزی و همین­طور انعقاد قرارداد با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت   (PSP)  و شاپرک، قابلیت پرداخت‌های بدون‌کارت از جمله پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای مبتنی بر زیرساخت‌های همراه برای پذیرندگان خود و سپس ارسال به شبکه شاپرک را دارد.

تمام این امکانات و قابلیت­‌ها در اختیار کسانی قرار می­‌گیرد که مراحل لازم جهت اخذ مجوز پرداخت یاری را طی کرده باشند، اما آیا این مجوز به هر شخص یا شرکتی داده می­‌شود؟

شرایط اخذ مجوز پرداخت یاری

شرایط اخذ مجوز پرداخت یاری

شخص یا شرکتی که می­‌خواهد برای اخذ مجوز پرداخت یاری اقدام کند، باید شرایط زیر را مد نظر داشته باشد که شامل:

  1. یک شرکت حقوقی و ثبت شده داشته باشید.
  2. یک وب‌سایت کد نویسی ‌شده مناسب برای ارائه درگاه پرداخت واسط داشته باشید.
  3. یک سرور ترجیحاً در داخل کشور داشته باشید.
  4. گواهی عدم سوء‌پیشینه برای تمام اعضای شرکت داشته باشید.
  5. گواهی عدم بدهی معوق تمام اعضای شرکت به بانک‌­های جمهوری اسلامی ایران یا سابقه چک برگشتی نیز الزامی است.

اگر شرایطی که در بالا به آن اشاره شد، فراهم بود، می­‌توانید به سراغ مراحل اخذ مجوز بروید که در ادامه توضیح می‌­دهیم.

مراحل اخذ مجوز پرداخت یاری

مراحل اخذ مجوز پرداخت یاری

اقدامات لازم به منظور آغاز فعالیت شخص یا شرکت در شبکه پرداخت الکترونیک کشور مطابق با ضوابط و پذیرندگان پشتیبانی شده در نظام پرداخت کشور که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام گردیده است، طبق مراحل زیر به انجام می‌رسد:

  1. مستند "الزامات، ضوابط و فرآیند اجرایی فعالیت پرداخت ‌یاران و پذیرندگان پشتیبانی شده در نظام پرداخت کشور" از درگاه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دریافت و به طور کامل مطالعه شود.
  2. شخص حقیقی یا حقوقی باید به یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت مراجعه کند. شرکتی که مورد تأیید سازمان شاپرک است و درخواست اخذ مجوز پرداخت ‌یاری را ارائه کند.
  3. مستندات لازم از شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت را دریافت کند.
  4. مدارک لازم مطابق با مستند که در بند اول به آن اشاره شد، به انضمام مدارک مورد نیاز شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت را ارائه نماید.
  5. پس از تأیید مدارک، اقدام به عقد قرارداد با شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت کند.
  6. یک حساب ویژه پرداخت‌یاری نزد یکی از بانک‌ها یا مؤسسات مالی و اعتباری مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح کند.
  7. و در نهایت قرارداد یا توافق­‌نامه‌­ای میان شرکت شاپرک و متقاضی مجوز پرداخت ‌یاری، امضا کنند.

بعد از اتمام 7مرحله بالا، شرکت یا شخص متقاضی موفق به دریافت مجوز پرداخت یاری می‌­شود، اما بهتر است قبل از هر گونه اقدامی با این مجوز نکاتی را راجع به این مجوز بدانید.

پرداخت یاری

بایدها و نبایدهای مجوز پرداخت یاری

نکاتی که در این قسمت به آنها اشاره می‌­کنیم، قوانینی را به شما یادآوری می­‌کند تا در جهت درست از مجوز استفاده کنید تا مبادا از طرف شرکت ارائه کننده، لغو یا باطل شود.

  • پرداخت یار تحت هیچ شرایطی حق لازم برای انجام فعالیت‌های بانکی و اعتباری را ندارد.
  • هرگونه انتشار پول الکترونیک، صدور ابزار پرداخت و عملیات ارزی در حیطه فعالیت پرداخت یاری ممنوع می‌باشد.
  • پذیرش هرگونه ابزار پرداخت صادر شده توسط غیر بانک و پردازش و انتقال تراکنش‌های آن‌ها توسط پرداخت یارها غیر قانونی و ممنوع است.
  • پرداخت یار باید کلیه بخشنامه ها و دستورالعمل های صادره را اجرا نماید، هم­چنین اصلاحات و تغییرات احتمالی این مقررات که توسط بانک مرکزی اعلام می‌گردد را نیز باید قبول کند. بنابراین باید عملکرد خود را با دستورالعمل‌های صادر شده مطابقت دهد.
  • پرداخت یار باید خود را موظف به رعایت قوانین مبارزه با پول‌شویی و همین­طور تامین مالی تروریسم مطابق با قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران بداند.
  • پرداخت یار موظف به نگهداری سوابق فعالیت پذیرندگان خود است که این سوابق شامل رسید تراکنش‌های آن‌ها و کلیه قراردادهایی که قبلاً منعقد شده است، می‌­باشد.
  • ریسک‌های ناشی از عملکرد پرداخت یار به عنوان یکی از پذیرندگان شبکه پرداخت الکترونیک و نظارت بر عملکرد آن‌ها با شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت طرف قرارداد، باید پوشش داده شود.
  • پرداخت یار مجوز لازم برای  تجمیع مبالغ ناشی از تراکنش‌­های پذیرندگان پشتیبانی شده خود در حسابی که درتوافق‌­نامه بین پرداخت یار و شاپرک اعلام شده و مورد تایید قرار گرفته است را دارد. لازم به ذکر است که استفاده از هر نوع حساب دیگری برای تجمیع مبالغ تراکنش­‌ها ممنوع است.
  • مجموع حجم عملیات پرداخت یارهای زیر نظر یک ارائه دهنده خدمات پرداخت در یک روز، نباید از دوبرابر مجموع حقوق صاحبان سهام بیشتر شود.
  • پرداخت یار باید پاسخگوی ارایه دهنده خدمات پرداخت باشد تا از مجموع نظارت­‌های شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت بر عملکردشان پاسخ مثبت دریافت کند. در ضمن پرداخت یار موظف به همکاری در جهت بازرسی‌های دوره‌ای نیز می‌باشد.
  • پرداخت یار موظف به نظارت بر عملکرد پذیرندگان پشتیبانی شده خود، است.
  • ارائه خدمات تحت مجوز پرداخت‌ یاری توسط پذیرنده پشتیبانی شده پرداخت یار ممنوع اسن و آن‌ها موظف هستند نسبت به قطع خدمت ارائه شده به پذیرنده پشتیبانی شده متخلف اقدام کنند.

با تمام بایدها و نبایدهایی که گفته شد، آیا اخذ مجوز پرداخت یاری، کار درستی است؟
در پاسخ باید گفت، بله. اگر اگر با شرکت­‌های معتبر ارائه دهنده خدمات پرداخت یاری همکاری کنید و تمام جوانب را نیز رعایت کنید، مشکلی پیش نخواهد آمد. از طرفی توسعه کسب­‌وکار شما در فضای آنلاین نیازمند چنین مجوزی است. بنابراین، پایان خوبی در انتظار شما خواهد بود. برای اطمینان بیشتر مزایا و معایب این مجوز را نیز بررسی می­کنیم تا از ادامه راه مطمئن شوید.

مزایا و معایب مجوز پرداخت یار

از مزایای پرداخت یار می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نظم بخشیدن به درگاه‌های پرداخت واسطه
  2. جلوگیری از سوء‌استفاده وب‌سایت‌های متخلف در زمینه­‌های کاری مختلف
  3. نظارت بیشتر شاپرک بر روی درگاه‌های پرداخت واسط که سبب افزایش اعتماد کاربر به درگاه­‌های پرداخت می‌­شود
  4. ارائه یک کد پذیرندگی برای هر پذیرنده
  5. واریز شدن تنها سود کارمزد پذیرنده‌ها به حساب شرکت پرداخت یار ( مبالغ تراکنش پذیرنده‌ها پس از کسر کارمزد به حساب خودشان واریز می‌شود)
  6. مدیریت بهتر لیست سیاه پذیرندگان

در ادامه معایب پرداخت یاری مطرح می‌­شود­ که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کند شدن روند اجرای پرداخت یاری با توجه به ساعات پیک کاری سایت
  2. نقص پیاده‌سازی پرداخت‌یاری، از آن جهت که بخش واریز جداگانه سود پذیرنده‌ها هنوز پیاده‌سازی نشده، هم­چنین مدیریت لیست سیاه پذیرنده‌ها هنوز جای کار دارد و باید تکمیل شود.

اگر به این قسمت توجه کرده باشید، نسبت مزایای مجوز پرداخت یاری به معایب آن، شما را برای ادامه مسیر مصمم‌­تر می­کند. ناگفته نماند، همان­طور که در قسمت مزایا گفته شد، به دلیل نظارت شرکت شاپرک بر درگاه­‌های پرداخت، کاربر با اطمینان واریز و نهایتاً خرید آنلاین خود را انجام می‌­دهد، اما برای جلب اعتماد بیشتر، شما به عنوان صاحب سایت، باید برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) نیز اقدام کنید. زیرا اکثر کاربران، که ریسک­‌پذیری کمتری دارند، در صورت مشاهده اینماد در سایت شما، اقدام به خرید می‌­کنند.

تسهیل فرآیند دریافت درگاه پرداخت اینترنتی

با توجه به آنچه تا به اینجا یاد گرفتیم، پرداخت ­یارها موظف هستند تا فرآیند دریافت درگاه پرداخت اینترنتی را آسان‌­تر کنند، به همین دلیل است که پنل کاربری کسانی که درگاه پرداخت خود را از یک پرداخت یار دریافت می‌کنند ساده‌­تر و کاربردی­‌تر است. هم­چنین می‌توانند حساب خود را مدیریت کنند و گزارشی از تراکنش‌های خود داشته باشند.
فقط باید از بین لیست شرکت­‌های پرداخت یار، با یک شرکت معتبر همکاری کنید تا شما نیز با پشتوانه­‌ای قانونی، سرویس­‌های نوین و ابزارهای قدرتمند برای خدمات مالی به کاربران هدیه دهید. آنها نیز لذت یک تراکنش بانکی آسان در هر زمان، مکان و با هر مبلغی را تجربه می‌کنند.
وبلاگ کارلیب نیز با مقالات آموزشی اینجاست تا شما را در این مسیر همراهی کند و یک تجربه خوب برای­تان رقم بزند. کافی است وبسایت کارلیب به آدرس karlib.com سر بزنید.

 

 

مائده عابدی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • عبدالله پارسا
    ۰۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۴۷

    خسته نباشید خیلی مقالتون خوب و عالی بود

  • رحیم فاطمی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۵۵

    محتوا خوبی بود

  • حیدر دهقانی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۲۵

    ایولا

  • ایمان حیاتی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۰

    مطالب بی نظیر بود

  • جواد آدینه
    ۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۵

    خیلی عالی بود

  • روح الله طالبی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۳:۱۰

    این مطلب حرف نداشت

  • یدالله محمدی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۵۰

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • احمد طهماسبی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۰۸:۳۵

    شادکام و سلامت باشید

  • بهرام خمسه
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۲۵

    عاااااااااااالی بود

  • خلیل کمالی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۳۰

    چه مطلب خوبی

  • رضا امیری
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۲:۰۰

    مثل همیشه عالی و کاربردی