توسعه کسب و کار

برند کارفرمایی چیست؟ چه اهمیتی دارد؟

آیا از مکانی که امروز در آن کار می‌کنید راضی هستید؟ گری همل می‌گوید:
"بهترین راه برای ساختن سازمانی که برازنده داشتن آینده باشد، ساختن سازمانی است که برازنده انسان باشد. در واقع برای اینکه یک کسب و کار خوب داشته باشید؛ باید کسب و کاری بسازید که در ذهن کارمندان خوب جلوه کند. این کار همان شهرت شرکت شماست که برند کارفرمایی شما را معرفی می‌کند."

برند چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت برند یعنی قولی که کسی می‌دهد تا خدمات و ویژگی‌هایی به افراد ارائه کند. حال برند ممکن است یک نام تجاری مشهور باشد؛ خواه یک ذهنیت خاص از یک موضوع.

بنابراین برند و ارائه آن از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بسیاری از برند‌ها امروز خود بیشتر از محصولشان ارزشمند هستند. آن هم به خاطر ذهنیتی است که در مخاطبان خود به وجود آورده‌اند.
برند کارفرمایی نیز یکی از انواع برند است که در زمینه یافتن کارمندان به کمک شما می‌آید. یک کارمند خوب می‌تواند شما را از فرش به عرش برساند. بالعکس آن نیز صادق است.

برند کارفرمایی (employer brand) به چه معناست؟

به ویژگی‌های یک شرکت در ذهن کارمندان یا کارجویانی که تقاضای استخدام داده‌‌اند؛ برند کارفرمایی گفته می‌شود.
این برند هم همانند دیگر انواع برند بهتر است یادآور بهترین ویژگی‌ها باشد. چه کسی دوست دارد جایی کار کند که امنیت کافی (به عنوان یک ویژگی) ندارد؟

در واقع این نوع برند باید طوری باشد که تمام ویژگی‌های مثبت کار در شرکت را به یاد شما بیاورد، اما فراموش نکنید که اگر نتوانید خاطره خوبی از برند خود در ذهن ایجاد کنید؛ چندان دوام نمی‌آورید.
یک شرکت خوب شرکتی است که سعی می‌کند فضایی برای کارمندان خود فرآهم کند که خلاقیت آن‌ها تحریک و شادی را به آنان هدیه کند.

همین بهترین تبلیغ برای شرکت به شمار می‌رود. در واقع برندینگ کارفرما یک استراتژی مهم در بازار امروز به شمار می‌رود. جذب نیروهای ماهر بسیار بیشتر از جذب نیروهای تحصیل کرده مدنظر است.
با استفاده از استراتژی‌های کاریابی می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین و در عین حال ماهر‌ترین نیرو برای شرکت را پیدا کنید. یادتان نرود شرکت‌های باهوش تمام مدت مشغول فکر به برند کارفرمایی‌شان هستند. آن‌ها تنها زمانی که بازار دچار تلاطم می‌شود به فکر فرو نمی‌روند!

چه بخواهید و چه نخواهید زنده ماندن در بازار و فعالیت اقتصادی با جنگیدن تفاوتی ندارد. حتی امروز با پیشرفت تکنولوژی برند کارفرمایی شما را همگان در سراسر دنیا می‌بینند. بنابراین باید استراتژی محکمی در این زمینه در پیش بگیرید.

اگر بخواهیم در یک جمله برند کارفرمایی را تعریف کنیم، خواهیم گفت برند کارفرمایی عبارتند از:
بازنمایش شخصیت، ارزش‌ها و فرهنگ یک برند به منظور ایجاد برداشتی مطلوب و مثمر ثمر. همین باعث شده امروز شرکت‌های کوچک و بزرگ به فکر بیفتند تا بهترین نیروها را جذب کنند. شما نیز اگر صاحب یک کسب و کار هرچند کوچک هستید؛ نیاز به برند کارفرمایی دارید.!

برند کارفرمایی چه اهمیتی دارد؟

امروز اگر شما تصویر خوبی از کسب و کارتان به کارجویان ارائه نکنید؛ دیگری این کار را برخلاف میل شما انجام می‌دهد. این یک اصل در جنگ اقتصادی امروز است. اما ساخت برند کارفرمایی خوب همانطور که اشاره کردیم به این معنی نیست که عکس‌های شاد از کسب و کارتان به اشتراک بگذارید. بلکه یعنی چنین فضایی ایجاد کنید.
وبسایت glassdoor در سال ۲۰۱۸ تحت گزارشی به معرفی بهترین شرکت‌های با برند کارفرمایی خوب پرداخت.

برطبق این گزارش:

  • شرکت‌هایی که دارای برند کارفرمایی خوبی باشند می‌توانند تا ۳۰۰ درصد عملکرد کارکنان خود را بهبود بخشند.
  • هزینه جذب در این شرکت‌ها حدود ۵۰ درصد کمتر از دیگران است.
  • میزان مراجعات در این شرکت‌ها نیز بین صفر تا ۴۰ درصد افزایش یافته بود.
  • حجم معاملات آن‌ها نیز حدود ۲۴ درصد بیشتر شده بود که نشان از بهبود ارتباط با مشتریان دارد.
  • شرکت‌های با برند کارفرمایی خوب ایجاد حس تعهد برای کارکنان دارند.
    به این معنی که کارکنان آن‌ها مقید به انجام کار به بهترین روش و در کمترین زمان می‌شوند. زمانی که افزایش حس تعهد سازمانی با چاشنی انگیزه همراه شود؛ در نهایت موجب افزایش بهره‌وری و استمرار حضور کارکنان می‌شود.

بهترین زمان برای دسترسی به برند کارفرمایی خوب حدود یک سالگی ایجاد کسب و کار است. چراکه در آن زمان شرکت شما تازه بر سر زبان‌ها می‌آید و طبیعی است که اگر آجر اول را خوب قرار دهید؛ دیوار خوبی هم بنا می‌شود! اما توسعه برند کارفرمایی شما تا زمانی که کسب و کارتان در حال کار است ادامه خواهد داشت.

اجرا و توسعه برند کارفرمایی

قبل از شروع توسعه بهتر است کمی شناخت خود را از محیط کارتان افزایش دهید. بهتر است سوالاتی از خودتان بپرسید.

  1. کدام یک از ویژگی‌های سازمان شماست که آن را در نزد کارمندان و ذی‌نفعان در شمار جذاب‌ترین و مجاب کننده‌ترین ویژگی‌ها قرار داده است؟
  2. کدام رده را برای کسب و کارتان حیاتی و موجب پیشرفت می‌دانید؟ چه اقداماتی برای جذب و حفظ نیروهای این رده‌ها در نظر گرفته‌اید؟
  3. بارزترین خصوصیات فعلی کارکنان شما چیست؟ به نظرتان بهتر است کدام خصوصیات را در کارکنان پرورش دهید؟
  4. افکار افرادی که می‌خواهد در سازمان شما مشغول شوند چگونه است؟ به طور کلی سازمان شما در جامعه چطور معرفی شده است؟

این پرسش‌ها نه تنها در توسعه برند کارفرمایی بلکه در توسعه سازمانی شما نیز موثر هستند. آن‌ها چراغ راه شما برای شروع برند سازی هستند. در گام بعدی باید با استفاده از این پرسش‌ها به چینش مرکز فرماندهی خود بپردازید.

فرماندهی برند کارفرمایی

بسیاری از شرکت‌ها مسئول و مدیر نیروی انسانی را فرمانده برند کارفرمایی خود می‌دانند. می‌توان گفت این تصور کم و بیش درست است. اما نباید از یاد ببرید که مدیرعامل و مدیران اصلی شرکت‌ها نیز در توسعه برند کارفرمایی بسیار موثر هستند.

توجه داشته باشید که کارکنان شما شیپور برند کارفرمایی شما هستند! آن‌ها با اطلاع از محیط داخلی شرکت تصمیم می‌گیرند شرکت شما را چگونه معرفی کنند. بنابراین جایگاه کارکنان شما، داور مساله است. با توجه به این موضوع می‌توان دریافت که برند کارفرمایی باید در فرهنگ سازمان شما جای گرفته باشد.

برای توسعه فرهنگ سازمانی هم اولین گام این است که خودتان باور داشته باشید. اگر کارمندان احساس کنند مدیران ارشد به اهداف شرکت باور ندارند؛ امکان ندارد آن‌ها نیز باور کنند. حتی اگر بهترین تیم نیروی انسانی را استخدام کنید؛ بازهم فایده ندارد. بنابراین بهتر است فرهنگسازی از خودتان آغاز کنید.

دقت داشته باشید که فرهنگ‌سازی درست بهترین و ارزان ترین راه توسعه برند کارفرمایی شماست. اولین گام شما نیز همین است، اما راهکارهایی هم هستند که در این راه ممکن است کمک کننده باشند؛ اما اصلی نیستند!

12 راهکار اجرایی و توسعه برند کارفرمایی

1. استراتژی را آموزش دهید.!

کارکنان شما اگر بدانند استراتژی شرکت برای ادامه راه چیست؛ می‌توانند بهتر شما را یاری کنند. نمی‌گوییم آن‌ها را از ریز و درشت شرکت آگاه کنید. بلکه می‌گوییم بهتر است آنچه را باید بدانند؛ بدانند.
استراتژی‌های برند کارفرما نیز باید به شکل فرهنگ در آمده و کارکنان از آن اطلاع کافی داشته باشند. این کار با آموزش و ارتقای شغلی ممکن می‌شود.

2. آموزش سازمانی داشته باشید.

هیچکس از شغلی که حقوق و مزایای خوب در کنار آموزش ارائه کند، بدش نمی‌آید. برند سازی کارفرما نیز نیازمند سرمایه گذاری روی کارمندان فعلی است. این کار موجب می‌شود کارکنان ایمان، انگیزه و قدرت عمل بیشتری پیدا کنند. در واقع کارکنان سفیران برند شما هستند. پس بهتر است برنامه‌های خوبی برای آنان داشته باشید.

3. استراتژی سازمان را اطلاع رسانی کنید.

زمانی که کارکنان از استراتژی شما اطلاع داشته، آن را موثر بدانند و تصویر خوبی از استراتژی برند کارفرمایی شما در ذهن آنان ایجاد شده باشد؛ می‌توانند سفیر شما باشند.
به طور کلی مردم دوست دارند به شغل خود افتخار کنند. پس بهتر است محیطی ایجاد کنید که باعث افتخار کارکنان شود. این تصویر خوب را می توانند به کارجویان نیز انتقال دهند!

4. مشتری و کارکنان را تفکیک نکنید.

کارجویان نیز نوعی مشتری محسوب می‌شوند. شرکت‌هایی که در برند سازی قوی عمل می‌کنند می‌دانند باید مشتری و مصرف کننده (کارکنان) در یک راستا قرار گیرند.
بنابراین تصویری به مشتری ارائه می‌کنند که مصرف کننده، که همان کارمندان شما هستند، می‌بینند. در واقع شما باید شهرت خود را با یکی کردن تصاویری که مصرف کننده و مشتری از برند دارند حفظ کنید.

5. از شهرت و برند کارفرمایی خود حفاظت کنید.

بهتر است از شهرت خود حفاظت کنید. این کار در برخی موارد سخت، عذاب آور، غیرمنصفانه و یا حتی غیر انسانی می‌شود، اما باید انجام گیرد. منابع متفاوتی نیز برای بهبود شهرت سازمان خود دارید. از یک کارمند ساده گرفته تا یک تیم مجرب نیروی انسانی می‌توانند منابع انسانی شما باشند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حفظ شهرت شرکت هم این است که واقعی باشید.

6. واقعی و بصری باشید.

بهترین راه برای ایجاد برند کارفرمایی خوب این است که ابتدا واقعی و سپس بصری باشد. این تصویر باید تجربه‌‌ای که ممکن است در شرکت شما تجربه کنند را به کارجویان نشان دهد.
اینجاست که می‌توانید با سوالاتی که در بخش‌های قبلی پاسخ دادید یک ویدئو خوب تهیه کنید و به اشتراک بگذارید، اما دقت کنید که این ویدئو­ها باید تمام جوانب کار شما را پوشش دهند. به هر حال صداقت یعنی گفتن تمام واقعیت!

7. تصویر واقعی خود را نمایش دهید.

هیچ سازمانی نیست که کامل باشد. زمانی که در حال ایجاد تصویر برند خود هستید؛ واقعیت را نشان دهید. در محیط کاری هم بهتر است اصل صداقت را رعایت کنید. کارجویان واقع گرایانه به مطلب نگاه می‌کنند.
آن‌ها می‌دانند نباید به دنبال یک شرکت کامل و بی‌نقص باشند. اگر شما خود را شرکت بی‌نقصی نشان دهید؛ می‌تواند نتیجه عکس بدهد. بنابراین زمانی که از سیستم‌های کارمندیابی و پلتفرم‌های جذب و استخدام منابع انسانی استفاده می‌کنید؛ بهتر است تصویری واقعی از خود ارائه داده باشید.

8. از ATS ، بدون ارزیابی استفاده نکنید.

به طور کلی می‌توان گفت برند کارفرمایی یک رادار یافتن متقاضی است. سیستم‌های دیگری هم برای این کار تعریف شده‌اند. شما می‌توانید با استفاده همزمان از آن‌ها بهترین را انتخاب کنید.
سیستم ردیابی متقاضی یا همان ATS نیازمند دید از بیرون است. بهتر است از یک متخصص بخواهید آن را ارزیابی کند. با این کار می‌توانید روند ثبت درخواست خود را ساده‌تر و موثر‌تر کنید.

برای مثال توصیه می‌شود در آگهی استخدام خود علاوه بر مهارت‌های موردنیاز فنی، به موارد اخلاقی موردنیاز آنان هم اشاره کنید. همچنین در آگهی زمانی که می‌خواهید شرکت خود را معرفی کنید؛ بهتر است از خصوصیات جالب آن نام به میان آورید. این کار افراد را برای ثبت درخواست مشتاق می‌کند.
همین باعث می‌شود تعداد متقاضیان افزایش یافته و دایره انتخاب شما گسترده‌تر شود. حتی اگر شرکتی دارید که گواهی‌های بین المللی در زمینه کاری دریافت کرده است بهتر است ذکر کنید.

9. از دریافت اعتبارنامه‌های بین المللی غافل نشوید.

امروزه امنیت شغلی و به طور کلی رفتار شما با کارمندان بیشتر موردتوجه قرار گرفته است. گواهینامه‌های مختلفی هم‌چون ISO90001 به این منظور ارائه شده‌اند. مردم به شرکت‌هایی که این اعتبار نامه‌ها را داشته و بتوانند آن‌ها استعلام بگیرند بیشتر اعتماد می‌کنند.
حتی تیم مصاحبه کننده شما نیز باید به این اعتبارنامه‌ها و مواردی که در آن‌ها ذکر می‌شود؛ تسلط کامل داشته باشند.

10. اصول مصاحبه شغلی با کارجویان را بیاموزید.

فردی که با کارجو مصاحبه می‌کند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است افرادی را برای این کار انتخاب کنید که تجربه‌های خوبی در گذشته داشته اند. در واقع مصاحبه کننده اولین دروازه‌‌ای است که کارجو از شرکت شما می‌بیند. بنابراین ویژگی‌های ظاهری و نحوه صحبت کردن او بسیار مهم است.

افراد نابلد در مصاحبه شغلی، می‌توانند تمام تصویری که در ذهن کارجو ایجاد شده است را تخریب کنند. بازسازی این تصویر نیز بسیار مشکل و در برخی موارد غیر ممکن است. اولین و آخرین دیدار در هر زمانی از اهمیت بالایی برخوردار است.
برخی از مواردی که در مصاحبه بهتر است رعایت کنید:

  • محترمانه برخورد کنید.
  • درخواست‌ها را مدیریت کنید.
  • روند مشخصی داشته باشید.
  • رزومه ‌های قبول نشده را اطلاع دهید.
  • ارزش پیشنهادی خود را ارائه کنید.
  • از صفحه‌های شغلی که قبل از مصاحبه کارجویان دیده‌‌اند، استفاده کنید.

11. صفحه فرصت‌های شغلی را با دقت طراحی کنید.

صفحات فرصت شغلی ویترین شما هستند. بهتر است آنان را به فارسی روان بنویسید. هم‌چنین زیبایی و جذابیت آنان نیز می‌تواند در تجربه‌‌ای که هر مشتری از روند استخدام دارد موثر باشد. از جمله مواردی که در طراحی این صفحات باید مورد توجه قرار دهید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شعار خوب داشته باشید.
  2. آمار‌های واقعی و خیره کننده ارائه کنید. مثلاً آمار فروش و کاربران در سال گذشته
  3. ارزش پیشنهادی خود را ارائه دهید.
  4. تصویر محیط کار و چیزی که از کارجو می‌خواهید را به شکل دقیق ایجاد کنید.
  5. سوالات متداول بهتر است در آخرین قسمت ذکر شوند.

12. با کارمندان سابق خود در ارتباط باشید.!

افرادی که از سازمان شما جدا می‌شوند، لزوماً انسان‌های مشکل‌دار و بدی نیستند. شما می‌توانید بعد از قطع همکاری نیز با آنان ارتباط داشته باشید. در صورتی که کارکنانی که از شما جدا می‌شوند تعلق خاطر و اطمینان از شرکت داشته باشند؛ در آینده نیز سفیران شما خواهند بود. حتی ممکن است بعد از خروج از شرکت هنوز هم از ذی نفعان باشند. بنابراین آخرین برخورد شما از اهمیت بالایی برخوردار است.

بسیاری از شرکت‌های موفق در برندسازی کارفرمایی، توصیه می‌کنند با کارمندانی که از شرکت خارج می‌شوند نیز مصاحبه کنید. این کار به آنان اطمینان می‌دهد که شرکت به تجربیات آنان احترام گذاشته و اهمیت می‌دهد. هم‌چنین این کار ممکن است به شما در یافتن مشکلات کمک کند. حتی یکی از قوی‌ترین ابزارهای شما برای نظارت بر برند کارفرمایی، همین افراد خارج شده از شرکت هستند.

عملکرد بهتر با نظارت بر برند کارفرمایی

راه‌های متفاوتی برای نظارت وجود دارد. رضایت شغلی کارمندان، نظر افرادی که از شرکت خارج می‌شوند، نظارتی که در شبکه‌های اجتماعی هست و… می‌توانند ابزار نظارتی شما باشند. تجربه نشان داده است شرکت‌هایی که به نظارت بر برند کارفرمایی خود بی‌توجه هستند در دراز مدت ضربه بزرگی می‌خورند.

این کار را می‌توانید در داخل و خارج از شرکت به شکل جداگانه انجام دهید. برای مثال در خارج شرکت می‌توانید ابتدا برندسازی کارفرمایی رقبا را اندازه گیری کنید. سپس آن را با استفاده از المان‌هایی هم‌چون رضایت کارکنان با شرکت خود مقایسه کنید. سازمان‌های بسیاری هستند که در این کار به شما کمک می‌کنند. یکی از این سازمان‌ها که کمی بزرگتر و جهانی‌تر از دیگران است؛ Universum نام دارد.

Universum از مطرح‌ترین شرکت‌هایی است که مشاوره برند سازی می‌دهد. این شرکت هر سال گزارشی منتشر می‌کند که در آن به بهترین شرکت‌ها برای کارکردن اشاره می‌شود.

در آخرین رتبه بندی گوگل اول  EY، PwC و سپس Deloitte بهترین شرکتها برای کار بوده‌اند. این سه شرکت در زمینه مشاوره مدیریت فعالیت می‌کنند. همچنین رتبه پنجم نیز به اپل (Apple) اختصاص داده شده است.
جالب است بدانید این شرکت‌ها فعالیت‌های خاصی به منظور ارائه برند کارفرمایی خود انجام نداده‌اند. بلکه روند‌های موجود را به بهترین نحو اجرا کرده و به مشکلاتی هم برخورد کرده اند.

 

شناسایی موانع و مشکلات برندسازی کارفرمایی

1. طراحی پرسشنامه

دانستن اصول آماری برای این کار ضروری است. توصیه می‌شود پرسشنامه‌‌ای تهیه کنید که اصول روانشناسی و آمار در آن رعایت شود. هم‌چنین باید بدانید قصد دارید از این پرسشنامه چه استفاده‌‌ای داشته باشید.
برای مثال پرسشنامه از کارمندان به مظور نظرسنجی درباره محیط کار است و یا از کارمندان اخراجی به منظور شناخت مشکلات درون سازمان؟

2. پُر کردن پرسشنامه

باید افرادی را پیدا کنید که صادق باشند. هم‌چنین گروه آماری شما گستردگی خوبی داشته و پرکنندگان مشتاق باشند. استفاده از شبکه‌های اجتماعی در این بخش نیز می‌تواند مفید باشد.
حتی اگر یک شرکت کوچک دارید؛ جامعه هدف شما می‌تواند کارمندان خودتان باشد. البته بهتر است به آنان این اطمینان را بدهید که شناخته نخواهند شد. در این صورت است که می‌توانید به آنان برای این کار اطمینان کنید.

استارتاپ‌ها، موفق در ایجاد برند کارفرمایی

یک استارتاپ بهتر می‌تواند روی برند کارفرمایی خود کار کند، زیرا موارد بیشتری می‌تواند به کارمندان خود ارائه دهد. برای مثال می‌تواند بخشی از سهام خود را به عنوان جایزه در اختیار کارمندی قرار دهد که از دیگران عملکرد بهتری دارد.

آموزش‌هایی که یک شرکت استارتاپ به کارکنان می‌دهد بسیار بیشتر و بهتر است. برای مثال اگر در یک شرکت بزرگ مسئول شبکه‌های اجتماعی باشید.
احتمالاً تنها در آن بخش فعالیت خواهید کرد، اما اگر در یک استارتاپ این کار را انجام دهید؛ احتمال اینکه نقش‌تان محدود شود بسیار کاهش می‌یابد.

تعدیل کارکنان و کاهش تاثیر برند کارفرمایی

تعدیل نیرو به مزاق هیچ کارمند یا کارگری خوش نمی‌آید. یکی از مواردی که می‌تواند به کاهش تاثیر مخرب تعدیل نیرو بر برند شما موثر باشد خلاقیت است.! یک مثال ساده این است که تا چند ماه بعد از تعدیل نیرو، کمی از حقوق کارمندان را به آنان پرداخت کنید.

هم‌چنین می‌توانید به آن‌ها در یافتن موقعیت شغلی بعدی کمک کنید. دقت داشته باشید که هنوز هم می‌توانید از این افراد به عنوان سربازان برندسازی کارفرمایی استفاده کنید. به شرطی که حساب شده حرکت کنید.

تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر برند کارفرمایی

زمانی که ویدئو خود را به اشتراک می‌گذارید ممکن است بازخورد‌های متفاوتی دریافت کنید. این بازخورد‌ها می‌توانند در ادامه راه کمک کننده باشند. هم‌چنین استفاده از شبکه‌های اجتماعی به مقدار زیادی می‌تواند صرفه جویی در هزینه‌ها را به دنبال داشته باشد. توجه کنید که هرچه بیشتر دیده شوید؛ هزینه کمتری برای یافتن نیروهای با استعداد صرف می‌کنید. اما رسانه‌های اجتماعی روی منفی هم دارند.

از مهم‌ترین نکاتی که باید رعایت کنید این است که الگوریتم‌های هر شبکه اجتماعی را بدانید و مرتب در آن فعالیت کنید. هم‌چنین محتوایی که تولید می‌کنید باید متناسب با الگوریتم‌ها و از همه مهم‌تر نظر مخاطبان باشد.
برای مثال بهتر است اگر از کارمندان تولید محتوا می‌کنید؛ رضایت نامه کتبی از آنان داشته باشید. هم‌چنین هشتگ‌هایی که استفاده می‌کنید باید معنی‌دار و متناسب باشند. در این صورت مخاطبان بهتر شما را پیدا کرده و می‌بینند.
رنگ، فونت، تم و لحن یکسانی داشته باشید. این کار به شما در ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب کمک می‌کند. او را گیج نمی‌کند و راهنمای خوبی برای اوست.

هنگام تولید محتوا باید دقت کنید که ممکن است همین امروز نیاز به مشتری (کارجو) داشته باشید. بنابراین طوری رفتار کنید که برند به روز و مناسب آنان باشد. در تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی موارد زیر به کارتان می‌آید:

1. زندگی کارمندان

می‌توانید یک روز از زندگی کارمندان خود را به تصویر بکشید. البته دقت کنید که این کار نیازمند اجازه کتبی آنان است.

2. فرهنگ سازمانی

هر تلاشی که می‌کنید باید در راستای بهبود فرهنگ سازمانی باشد. بنابراین بهتر است فرهنگ سازمانی که در حال ساختن آن هستید را در شبکه‌های اجتماعی نمایش دهید.

3. چالش‌های خارج از کار

بهتر است علایق و چالش‌های خارج از کار کارمندان‌تان را به تصویر بکشید. این نشان می‌دهد چه کسی مناسب شماست و چه خصوصیاتی نیاز دارید.

4. چالش‌های داخلی

هر شرکتی بحران را تجربه کرده است. بهتر است پشت پرده این بحران‌ها را نیز به مردم نشان دهید.

5. آموزش

یک آموزش خوب می‌تواند ارزش رقابتی شما باشد. چراکه رایگان، سریع و ساده بیان می‌شود.

6. پر تلاشان

از افرادی استفاده کنید که با مدارک پایین و درجه‌های پایین استخدام شده‌‌اند و اکنون به رده‌های مدیریتی رسیده اند.

7. دستورالعمل

برای این کار یک دستورالعمل و چک لیست مشخص داشته باشید. طراحی و داشتن یک چارت سازمانی نیز می‌تواند به شما کمک کند.

برند کارفرمایی؛ امری ضروری برای پیشرفت شرکت

دقت داشته باشید که تولید محتوا نه تنها برای برند کارفرمایی بلکه برای پیشرفت شرکت ضروری است. بنابراین دقت کافی به خرج دهید. آیینه شرکت شما شبکه‌های اجتماعی و برند سازی شماست. سعی کنید این آیینه همیشه تمیز و بی‌آلایش باشد! برند کارفرمایی همان آیینه شرکت شماست.

بنابراین سعی کنید واقعی‌ترین، بهترین و موثر‌ترین برندسازی را انجام دهید. بیاموزید با دیگران ارباب و رعیت گونه رفتار نکنید. دنیای امروز دنیای دموکراسی است. اگر بهترین هم باشید؛ باید بهتر نمود کنید. پس بهترین رفتار را داشته باشید.!

مائده عابدی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • حمید دستغیب
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۱۵

    چقد خوبین شما

  • عباسعلی توکلی
    ۰۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۹:۱۵

    منابع این مطلب کجاست؟

  • حمیدرضا فرجی
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۰۰:۵۵

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  • اصغر روحانی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۵

    حساب توییتری هم دارید؟

  • عباس آزادی ور
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۲۳:۱۵

    aaaaliii bood

  • سیدمحمد ترابی
    ۲۰ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۳۵

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  • مهرداد مهدوی
    ۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۰۱:۳۰

    اکانت اینستا هم دارید؟

  • عزیز هخامنش
    ۲۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۵

    بیشتری بنویسین لطفا

  • هادی توکلی
    ۲۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۵۰

    بی نظیر هستید

  • مهدی خمسه
    ۲۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۱۵

    خیلی خوب بود

  • یعقوب بهشتی
    ۲۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۰:۴۵

    گروه واتساپی هم دارید؟