اصول مدیریت کسب و کارتوسعه کسب و کار

اهمیت شبکه سازی حرفه‌ای در سازمان‌ها

بسیاری از مردم نام شبکه را شنیده‌اند اما نمی‌دانند که آن چیست و چه کاربردی دارد و یا حتی چگونه می‌تواند در شغل آنها استفاده شود. شبکه سازی حرفه‌ای برای تمام مردم در تمام مراحل شغلی، از فارغ‌التحصیلان تا متخصصان با تجربه، مهم است.

در واقع چه بخواهیم یک فرصت کاری ایجاد کنیم و یا بخواهیم محصول یا خدمتی را ارائه کنیم، نیاز به گروهی از افراد متخصص و هم زمینه شما داریم. در ابتدا شبکه سازی در زمینه کاریابی و پیدا کردن شغل رواج داشت، ولی امروزه در تمام زمینه‌ها شبکه سازی یک امر مهم به حساب می‌آید.

در این مقاله از تیم کارلیب ما در نظر داریم که به تعریف شبکه سازی حرفه‌ای بپردازیم و بررسی کنیم که چگونه این مبحث می‌تواند به شما کمک کند و یا چه نکاتی را در این مورد باید به خاطر بسپاریم.

تعریف شبکه سازی حرفه‌ای

شبکه سازی حرفه‌ای به برقراری ارتباط بین زمینه شغلی خود و سایر زمینه‌های مرتبط گفته می‌شود. این مبحث به شما این امکان را می‌دهد که روابط خود را با دیگران تقویت کنید که برای شغل شما و افراد زیر پوشش شما مفید است.

هدف از شبکه سازی حرفه‌ای این است که بتوانید از افراد موجود در شبکه سوال بپرسید و از آنها کمک بخواهید و حتی به آنها کمک کنید. به عنوان مثال، اگر به دنبال کار جدیدی هستید، می‌توانید از فرد متخصصی که در شبکه حرفه‌ای شما قرار دارد، کمک بخواهید و راهنمایی بطلبید.
شما می‌توانید به صورت آنلاین یا حضوری، در مکان‌های مختلف، اقدام به ایجاد یک شبکه حرفه‌ای بپردازید. مکان‌های رایجی که در آنها شبکه محلی ایجاد می‌شود، عبارتند از:

  • کالج ها
  • گروه ها یا تیم های ورزشی
  • کنفرانس ها و نمایشگاه ها
  • رویدادهای اجتماعی
  • سایت های آنلاین

تاریخچه شبکه سازی حرفه‌ای

در سال 1997 خدمات شبکه سازی حرفه‌ای در سراسر جهان آغاز به کار کرد و همچنان در حال رشد است. اولین سایتی که همه ویژگی‌های یک شبکه حرفه‌ای را داشت، سایت SixDegrees.com بود. طبق نظریات بوید والیسون "سایت‌های شبکه اجتماعی" نمونه‌ای از این شبکه‌های اجتماعی است. در سال 2001 موج بعدی این شبکه سازی با سایت Ryze.com آغاز شد.

مزایای شبکه سازی حرفه‌ای 

شبکه سازی حرفه‌ای می‌تواند در جنبه‌های مختلف شغل شما، نقش داشته باشد. موارد زیر، از مزایای داشتن یک شبکه حرفه‌ای است.

1. کمک به یافتن کاندیداهای خوب موقعیت شغلی

اگر در نقش مدیریتی هستید و به دنبال استخدام کارمند جدید هستید، این شبکه‌ها می‌تواند به شما کمک کند که استعداد‌هایی را کشف کنید که تا به حال آنها را ندیده‌اید.

2. آموزش در رابطه با یافتن شغل جدید

اگر تصمیم دارید موقعیت شغلی خود را ترک کنید و یا آن را ترک کرده‌اید، و به دنبال کار جدیدی می‌گردید. شبکه‌های حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا روند انتخاب شغل، تسهیل گردد. افراد موجود در این شبکه‌ها می‌توانند شغل‌های مرتبط با تحصیلات شما را آماده کرده و به شما پیشنهاد دهند.

3. ارائه مشاوره تخصصی

یکی دیگر از مزایای مهم شبکه‌های حرفه‌ای، توصیه‌هایی است که از طریق افراد داخل شبکه، می‌توانید دریافت کنید. در واقع افراد داخل شبکه، می‌توانند یک درک و بینش در رابطه با اهداف، به شما بدهند که برای تلاش‌ها و هدف‌های شما مفید هستند.

4. دریافت اطلاعات در مورد مشتریان بالقوه

اگر در موقعیتی کار می‌کنید که نیاز به یافتن مشتریان جدید و تقویت رابطه با آنها دارید، شبکه شما می‌تواند مشتری‌های بالقوه ای را برای شما فراهم کند.

اهمیت شبکه سازی حرفه‌ای

واقعیت ساده این است که اگر می‌خواهید کارتان مرحله‌های ترقی را طی کند و همین‌طور می‌خواهید فرصت‌های لازم برای بهبود شغل خود را از دست ندهید، پس باید شبکه سازی حرفه‌ای را انجام دهید.

البته می‌توان نام شبکه سازی حرفه‌ای را کمی شفاف‌تر عنوان کرد و به ایجاد روابط حرفه‌ای تغییر داد.
هدف از ایجاد یک شبکه حرفه‌ای، بدست آوردن روابط با گروهی از مخاطبین حرفه‌ای است که سبب ارتقا شغلی شما می‌شوند.

پنج دلیل مهم که اهمیت شبکه سازی را برای شما نمایان می‌کند عبارتند از :

  1. یافتن یک مربی
  2. یافتن فرصت‌هایی که ممکن است هرگز درباره آن چیزی نشنیده باشید
  3. یافتن افرادی که ممکن است اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهند
  4. یادگیری اطلاعات مهم در رابطه با شغل، آینده و چالش‌های پیش‌رو
  5. آشنایی با روش‌ها و فرآیندهای جدید

انواع شبکه سازمانی

مدیرانی که در شبکه سازی مهارت دارند، معمولاً در سه سطح کار می‌کنند. آنها یاد می‌گیرند که از شبکه‌ها برای اهداف استراتژیک استفاده کنند . این سه سطح عبارتند از:

1. شبکه عملیاتی

در این شبکه‌ها همه مدیران باید بتوانند روابط خوبی را با دیگران برقرار کنند تا بتوانند به آنها در انجام کارهای‌شان کمک کنند. تعداد افراد داخل این شبکه می‌تواند چشمگیر باشد. این نوع شبکه سازی، نه تنها شامل گزارشات مستقیم هستند، بلکه افراد هم‌سطح در یک واحد عملیاتی، قدرت پشتیبانی یا مسدود کردن یک عملیات را دارند. هدف از ایجاد این نوع شبکه، اطمینان از هماهنگی و همکاری در بین افرادی است که برای انجام وظایف خود باید یکدیگر را بشناسند.

2. شبکه‌های شخصی

بسیاری از مدیران که بر روی آنها مطالعات انجام می‌شود، اغلب این سوال را مطرح می‌کنند که چرا باید وقت گران‌بهای خود را صرف فعالیت هایی کنند که غیر مستقیم با کار آنها در ارتباط است؟ یا اینکه چرا وقتی حتی برای کارهای فوری وقت نیست، باید وقت خود را صرف بزرگتر کردن حلقه ی آشنایی با آشنایان بکنند؟ پاسخ این سوال در این است که در واقع این تماس‌ها دارای اطلاعات و راهنمایی های زیادی هستند.

یک شبکه شخصی می تواند فضای امنی برای رشد شخصی باشد و همین‌طور می‌تواند زمینه را برای رشد یک شبکه استراتژیک فراهم کند. این شبکه‌ها عمدتاً از روابط اختیاری تشکیل شده که دارای نقطه مشترکی بین ما و آنها بوده است. همین روابط سبب قدرتمند شدن شبکه‌های شخصی می‌شود.

3. شبکه استراتژیک

هنگامی که مدیران قصد دارند از یک مدیر به یک رهبر تجارت، تبدیل شوند، باید نسبت به موضوعات استراتژیک حساس‌تر شده و در مورد آنها فکری بکنند. روابط جانبی با سایر مدیران واحدهای تجاری و عملکردی از جمله خصوصیات یک شبکه استراتژیک است. بنابراین شبکه استراتژیک افراد را به مجموعه‌ای از روابط و اطلاعات متصل می‌کند که قدرت آنها را در اهداف سازمانی و شخصی بالا می‌برد.

راهکارهای شبکه سازی حرفه‌ای

بعد از اینکه اهمیت شبکه سازی را درک کردید، نوبت آن می‌رسد که شروع به ایجاد یک شبکه حرفه‌ای کنید شما باید فعالیت‌های خود را به روشی کاملاً متفاوت انجام دهید. مگر اینکه بخواهید وقت خود را هدر دهید.

این رویکرد جدید را می‌توان ایجاد یک شبکه حرفه‌ای نامید که اگر از قبل وارد این مبحث شده‌اید، وقت آن رسیده که به ارتقای آن فکر کنید. موارد زیر چند نکته ی مهم در رابطه با شبکه‌های حرفه‌ای است که برای گسترش و تقویت روابط حرفه‌ای خود، باید آنها را به خاطر بسپارید.

1. اهداف خود را در اولویت قرار دهید

تعیین نیازها و اهداف، از مهم‌ترین بخش در ساخت یک شبکه حرفه‌ای است. به عنوان مثال پیشنهادات شغلی، راهنمایی‌های فروش و یا مشاوره‌های شغلی به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید نیاز و هدف خود را بشناسید. بر اساس اولویت خود، تعیین کنید که چه نوع فردی می‌تواند به شما کمک کند. هدف شما ممکن است به اندازه یک صنعت بزرگ باشد و یا به اندازه یک نقش کوچک، باشد. هنگامی که فهمیدید با چه کسانی باید صحبت کنید، می‌توانید مراقب او باشید.

2. تمرکز خود را بر روی ارتباط با متخصصان مناسب قرار دهید

برای اینکه تلاش شما در شبکه‌های حرفه‌ای مفید واقع شود، باید از متخصصان حرفه‌ای کمک بگیرید. روی ملاقات و ایجاد روابط با کسانی که در زمینه شغلی شما هستند یا اطلاعات زیادی در زمینه‌های مورد نظر شما دارند، تمرکز کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بهترین اطلاعات و مشاوره‌ها را بدست آورید.

3. بیشتر از اینکه صحبت کنید، گوش کنید و سوال بپرسید

در ارتقا شبکه حرفه‌ای، بهتر است یاد بگیرید، که از اطراف خود الهام بگیرید. اخباری را جمع آوری کنید که در راستای ارتقای شغلی شما است و قابل استفاده در زمان حاضر و آینده شما است.
به عنوان مثال، وقتی با کسی برای بار اول مذاکره می‌کنید، نیازی نیست از همان اول برای صحبت‌های او، با او مقابله کنید. سوال بپرسید، در صحبت‌های او عمیق تر شوید و از او اطلاعات بگیرید. فرمولی که باید همیشه به آن توجه داشت، فرمول " تماس+ کنجکاوی= فرصت" است.

4. همیشه آماده و آنلاین باشید

پس از برقراری رابطه جدید، مهم است که با آنها در تماس باشید. اگر به طور منظم با شبکه خود ارتباط برقرار نکنید، خطر از دست دادن این روابط را دارید. هر چه روابط شما بهتر باشد، شبکه شما در مواقع ضروری، بیشتر به شما کمک خواهد کرد.

5. به مخاطبین و افراد داخل شبکه کمک کنید

شبکه شما فقط در زمان احتیاج به کمک، به یاری شما نمی‌شتابند. بلکه کمک کردن شما نیز به همان اندازه مهم است که انتظار کمک دارید. باید با افراد داخل شبکه همیشه در ارتباط باشید و به آنها کمک کنید. این مسئله نشان می‌دهد که شما به مخاطبین خود احترام می گذارید.

6. سپاس‌گذار باشید

اگر کسی در شبکه شما، به هر طریقی به شما کمک می‌کند، حتما از او تشکر کنید. بهتر است تشکر خود را به روش حرفه‌ای انجام دهید. بدین طریق در واقع شما اعلام می‌کنید که چگونه تلاش‌های آنها را دیده و ارج می‌نهید.

توسعه کسب و کار با شبکه سازی حرفه‌ای

همان‌طور که در این مقاله به آن اشاره شد، شبکه سازی حرفه‌ای به برقراری ارتباط بین زمینه شغلی خود و سایر زمینه‌های مرتبط می‌گویند، چیزی که امروزه برای گسترش کسب‌وکار حرف اول را می‌زند و کارفرمایان باید آن در لیست اولویت‌های خود داشته باشند.

در همین راستا تیم کارلیب مقاله‌ای تنظیم کرد تا اهمیت شبکه سازی را به شما یادآوری کند. گرچه ممکن است شروع آن برای برخی افراد سخت باشد، اما تنها با دانستن راهکارهای اساسی برای بالا بردن اعتماد به نفس، به راحتی از پس آن برمی‌آیید. در ضمن مقالات دیگری در راستای توسعه کسب‌وکار در وبلاگ کارلیب منتشر شده که می‌توانید مطالعه نمایید.

مائده عابدی
۱۱ دیدگاه
در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

  • حبیب باهنر
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۳۵

    Awli bood

  • فرهاد بهرامی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۰

    علیرضا جان عالی بود

  • محمود قهرمانی
    ۰۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۸:۲۵

    سایتتون محشرههههه

  • سجاد آزادی
    ۰۹ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۱۵

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  • سعید فلاح
    ۱۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۰۵

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

  • محمدحسین رسولی
    ۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۳۰

    قیمت مشاورتون چقدره؟

  • محمدعلی قاسمی
    ۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۰

    سلام عالی بود

  • عباس نعمتی
    ۱۵ تیر ۱۴۰۲، ۰۳:۴۵

    نویسنده این متن کیه؟

  • غلامعلی رجبی
    ۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۰۵:۴۰

    خیلی خوب بود

  • ابوالفضل رفیعی
    ۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۰

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  • یدالله مهدوی
    ۲۲ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۰

    مطلب خوبی بود همکار گرامی